Auteur Topic: Let it be / waarnemen  (gelezen 1919 keer)

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Let it be / waarnemen
« Gepost op: 15-03-2023 14:59 »
Omdat ik zag dat berichten waren verwijderd hier maar even opnieuw.

Wat is waarnemen eigenlijk?    Wel, dat is de meest eenvoudige bezigheid die we allemaal 'doen'. (Eigenlijk niet-doen)    Als je een boom of bos waarneemt dan ervaart de mens doorgaans een vredig gevoel.  Het roept weinig anders d op dan ..nou niks eigenlijk.    We laten de boom of het bos 'zijn'. (Let it be). Feitelijk is dit je natuurlijke staat.  Maar onderweg naar huis wordt je gesneden door een aso-rijder en zit je scheldend achter het stuur.  Wég is die rustige stemming die je had.  Ben je nog geërgerd ook omdat je stemming is verpest door die aso-rijder.

Het probleem ligt natuurlijk bij jezelf.  Je verliet het 'waarnemen' als reflectie op de aso-rijder. Waarom kun je de aso-rijder niet met het zelfde gemoed waarnemen als een boom of een bos?   Het leven behoeft niks anders dan alles 'te laten zijn'.  Je hebt er geen hoog IQ voor nodig, iedereen beschikt er over, een'voudiger gaat het niet worden.

Leeg van intenties zijn heet dat als je in het zuivere, onbevoordeelde waarnemen zit.  Helaas kunnen 'we' dat wel opbrengen als we een boom waarnemen, maar als we een ander mens die ons onheus bejegent waarnemen kunnen we dat niet opbrengen.    Het waarnemen an sich is geheel ontdaan van waarheen, waarvoor, waarom?   We zijn het zelf die dat waarheen, waarvoor, waarom? (intenties) toevoegen.

De wereld 'laten zijn' , moeilijker gaat het niet worden.

« Laatst bewerkt op: 15-03-2023 15:00 door I'm a loser »
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Let it be / waarnemen
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2023 15:06 »
Houden van wat is. Yeaah!
Ik hou van wat er is, omdat het pijn doet als ik vecht tegen de realiteit. Geen enkele gedachte in de hele wereld kan de realiteit veranderen. Wat is, is. Alles wat ik nodig heb, is nu al hier.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2023 16:07 »
Het waarnemen an sich is geheel ontdaan van waarheen, waarvoor, waarom?   We zijn het zelf die dat waarheen, waarvoor, waarom? (intenties) toevoegen.

Wat is niet ontdaan van waarheen, waarvoor, waarom?

En waarom zijn we daar zo mee begaan?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2023 16:13 »
Vind ik onzinnig. Ook de Boeddha was volgens overlevering heel bewust van het feit dat er verkeerde visie is, verkeerd gedrag, verkeerde spraak, etc. Het brengt alleen maar onheil.
Wat de Boeddha deed wat constant mensen aansporen te werken aan hun eigen en andermans welzijn, waarbij dat laatste ook betekent dat je anderen aanspoort om hebzucht, haat en begoocheling te zien, los te laten, te overwinnen.

Je werkt niet aan andermans welzijn door alles wat ie doet maar goed te keuren of wanneer iemand duidelijk op een verkeerd spoor zit, er maar niks van te zeggen en alles maar prima te vinden, wat iemand ook denkt, wat ie ook gelooft, wat ie ook zegt en wat ie ook doet. Belachelijk idee van bevrijding, realisatie, mededogen, wijsheid en liefde, vind ik.

Nou, dat is ook weer gezegd. Het is wat he.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2023 16:22 »
Vind ik onzinnig. Ook de Boeddha was volgens overlevering heel bewust van het feit dat er verkeerde visie is, verkeerd gedrag, verkeerde spraak, etc. Het brengt alleen maar onheil.
Wat de Boeddha deed wat constant mensen aansporen te werken aan hun eigen en andermans welzijn, waarbij dat laatste ook betekent dat je anderen aanspoort om hebzucht, haat en begoocheling te zien, los te laten, te overwinnen.

Je werkt niet aan andermans welzijn door alles wat ie doet maar goed te keuren of wanneer iemand duidelijk op een verkeerd spoor zit, er maar niks van te zeggen en alles maar prima te vinden, wat iemand ook denkt, wat ie ook gelooft, wat ie ook zegt en wat ie ook doet. Belachelijk idee van bevrijding, realisatie, mededogen, wijsheid en liefde, vind ik.

Je mot er gewoon geen dagtaak van maken,(religie/methode/belang etc.) dan wijst het zich allemaal  vanzelf, 24/7.. Wees gewoon beschikbaar en.. ontvankelijk.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2023 16:22 »
Vind ik onzinnig.
Je ben het er niet mee eens dan geen enkele gedachte in de hele wereld de realiteit kan veranderen?

Het is wat het is, een gedachte van je.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2023 16:34 »
Vind ik onzinnig....

Je mot er gewoon geen dagtaak van maken,(religie/methode/belang etc.) dan wijst het zich allemaal  vanzelf, 24/7.. Wees gewoon beschikbaar en.. ontvankelijk.
Alles op zijn tijd. De mens kan niet vooruitlopen op zijn ont-wikkeling.

Als ik jouw quotes lees, dan krijg ik daar elke keer weer een indruk bij dat jij je met hand en tand verzet tegen de vergankelijkheid van bestaan en het definitieve einde van jouw bestaans werkelijkheid als.. Siebe....
...

Zeker, ik ben wel een denker en ik geloof ook wel dat dit als obstakel kan werken, maar ik ben ook wel meer dan een denker. Ik denk wel dat ik het mezelf moeilijk maak ja.
Je weet al dat je het jezelf moeilijk maak, dat is al het begin.
Vroeg of laat valt "verlichting" je wel ten deel dan. Als het in de sterren geschreven staat tenminste.  ;)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2023 16:58 »

Je werkt niet aan andermans welzijn door alles wat ie doet maar goed te keuren of wanneer iemand duidelijk op een verkeerd spoor zit,

Ik werk niet aan andermans welzijn.  Gisteren wilde ik de wereld verbeteren, vandaag laat ik "de wereld zijn".

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2023 17:09 »
Ik werk niet aan andermans welzijn.  Gisteren wilde ik de wereld verbeteren, vandaag laat ik "de wereld zijn".
Dat kan niet anders dan het gevolg zijn van werken aan jezelf.   ;)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2023 17:17 »

Exact. Daar is een oud Hollands gezegde voor: Verbeter de wereld en begin bij je zelf.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2023 18:31 »
Exact. Daar is een oud Hollands gezegde voor: Verbeter de wereld en begin bij je zelf.
Het oudnederlandse scouwon (901-1000) heeft ermee te maken.  ;)

Citaat
schouwen1* [kijken] {oudnederlands scouwon 901-1000, middelnederlands schouwen} oudhoogduits scouwon, oudsaksisch ska(u)won, oudfries skawia, oudengels sceawian (engels to show); buiten het germ. latijn cavēre [waken voor], grieks koeō [ik bemerk], thuoskoos [offerschouwer], oudindisch kavi- [wijs, wijs man, ziener].

bron: https://etymologiebank.nl/trefwoord/schouwen1

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2023 19:37 »
Wat is waarnemen eigenlijk?
Nou, even een handleiding om te leren innerlijk schouwen...  8)

Citaat
INNERLIJK SCHOUWEN

Visualisatietechnieken van Phyllis Krystal

In deze training wordt vanuit de methode van Phyllis Krystal gewerkt, waarbij gebruik wordt gemaakt van heldere visualisatie- en meditatietechnieken om innerlijk te leren schouwen.

Je leert hierin onderscheid te maken tussen het bewuste denken, het onderbewuste en het Hogere Bewustzijn.

Het onderbewustzijn werkt alleen vanuit beelden. In het onderbewustzijn liggen ervaringen vanuit het verleden opgeslagen. Meestal reageren we op situaties op basis van een emotie uit het onderbewustzijn. Hierdoor blijven we vaak in kringetjes ronddraaien. Via contact met het Hoger Bewustzijn kan het onderbewustzijn door positieve beelden en symbolen opnieuw ‘geprogrammeerd’ worden. Zo kunnen we onbewuste programmeringen uit het verleden verbreken. In de cursus leer je via oefeningen de weg naar het Hoger Bewustzijn te vinden en op diens boodschappen te vertrouwen.

Het Hoger Bewustzijn of het Hoger Zelf is de enige echte bron van zekerheid. Via het Hoger Bewustzijn leren we steeds duidelijker verschillende stoorzenders te herkennen. Bijvoorbeeld meningen van anderen, emoties en angsten, ingesleten gewoontes en repeterende negatieve gedachten. Deze stoorzenders houden ons af van onze authenticiteit. Het leren herkennen van de stoorzenders en er vervolgens aan voorbij gaan is het doel van deze cursus.

Er ontstaat dan een wezenlijk Zelfvertrouwen.

Vanuit deze methode kun je ook individueel werken aan het verbreken van beperkende .banden met mensen, innerlijke overtuigingen en bijvoorbeeld sferen rondom relaties, voeding, geld en religie of de effecten van traumatische ervaringen.

https://www.atmar.nl/innerlijk-schouwen/

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 15-03-2023 20:13 »
Als je de wereld 'laat zijn', kan je dan nog ergens tegen zijn?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-03-2025 17:01 »

Uiteraard.   Dan laat ik het ego spreken en die ergens voor of tegen.  Het ego doet precies wat ik wil.   Ik vereenzelvig me er alleen niet mee.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #14 Gepost op: 05-03-2025 21:17 »

Uiteraard.   Dan laat ik het ego spreken en die ergens voor of tegen.  Het ego doet precies wat ik wil.   Ik vereenzelvig me er alleen niet mee.
Mooi ; let it be.
Is er niet een deel van de mens dat "let it be" en een ander deel laat het nooit "let it be".

Het let it be deel vereenzelvigt zich er niet mee.
Het andere deel doet niets anders dan zich vereenzelvigen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Nou, dat is ook wel op tijd dat je op mijn vraag antwoord! Zo maar effe bijna twee jaar later op een week na. ::)

En ja, "de wereld laten zijn" en "ergens tegen zijn" zijn geen wederzijds uitsluitende concepten. Het is mogelijk om een houding van acceptatie en niet-gehechtheid aan te nemen terwijl je nog steeds je waarden en overtuigingen behoudt.

Wanneer we de wereld "laten zijn", betekent dit dat we de realiteit accepteren zoals die is, zonder ons er constant tegen te verzetten of te proberen alles te controleren. Dit kan leiden tot meer innerlijke rust en minder stress. Echter, dit betekent niet dat we passief moeten worden of onze waarden moeten opgeven.

Je kunt nog steeds ergens tegen zijn of voor verandering pleiten, maar vanuit een plaats van begrip en evenwicht. Het gaat erom bewust te kiezen wanneer en hoe je actie onderneemt, in plaats van reflexmatig te reageren. Zoals een van de spreuken zegt: "Soms moet je met de stroom meegaan, soms je eigen golven maken".

Het is een kwestie van balans vinden tussen acceptatie en actie. Je kunt de huidige situatie erkennen zonder er noodzakelijkerwijs mee in te stemmen. Dit stelt je in staat om effectiever te handelen wanneer dat nodig is, omdat je handelt vanuit inzicht en niet vanuit impulsiviteit of frustratie.

Uiteindelijk gaat het erom wijs te onderscheiden wanneer het tijd is om te accepteren en wanneer het tijd is om te handelen. Zoals een andere spreuk suggereert: "Blijf in het midden van de cirkel staan en laat alle dingen op hun beloop". Dit betekent niet dat je nooit actie moet ondernemen, maar dat je vanuit een gecentreerde plaats kunt kiezen hoe je reageert op de wereld om je heen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Nou, dat is ook wel op tijd dat je op mijn vraag antwoord! Zo maar effe bijna twee jaar later op een week na.

Voordat een bericht geplaatst wordt duurt al heel lang op een reeds overleden forum.  Verder is alles eigenlijk al gezegd.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Voordat een bericht geplaatst wordt duurt al heel lang op een reeds overleden forum.  Verder is alles eigenlijk al gezegd.
De tijd van de fora voor (gedegen) zelfonderzoek is voorbij, zeker nu Artificiële-intelligentie ingeburgerd geraakt is.
Zie, ik vroeg aan Artificiële-intelligentie: kan Artificiële-intelligentie helpen bij het doen van gedegen zelfonderzoek?
Antwoord:

Citaat

Ja, Artificiële Intelligentie (AI) kan zeker helpen bij het doen van gedegen zelfonderzoek. AI-tools bieden verschillende mogelijkheden om reflectie en zelfinzicht te bevorderen:
  • AI kan een "externe en onpersoonlijke" blik werpen op je eigen werk, ideeën en overtuigingen3. Dit kan helpen om blinde vlekken te identificeren en nieuwe perspectieven te ontdekken die je zelf misschien over het hoofd ziet.

• AI-assistenten zoals Deep Research kunnen uitgebreide literatuurstudies uitvoeren en complexe informatie synthetiseren2. Dit stelt je in staat om snel relevante onderzoeken en theorieën te vinden die betrekking hebben op je persoonlijke ontwikkeling of vraagstukken.

• Door gebruik te maken van AI-tools kun je patronen en verbanden ontdekken in grote hoeveelheden persoonlijke data, wat kan leiden tot nieuwe inzichten over jezelf.

• AI kan helpen bij het genereren van nieuwe ideeën en het stimuleren van creativiteit, wat waardevol kan zijn bij zelfonderzoek en persoonlijke groei.

• Voor niet-moedertaalsprekers kunnen AI-tools ondersteuning bieden bij het verwoorden van gedachten en gevoelens, wat het zelfonderzoek kan verdiepen.

Het is wel belangrijk om kritisch te blijven en de output van AI-tools te verifiëren, aangezien ze soms kunnen "hallucineren" of onjuiste informatie kunnen genereren. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat AI een hulpmiddel is en geen vervanging voor menselijke reflectie en zelfinzicht. De verantwoordelijkheid voor de correctheid en robuustheid van de verkregen inzichten ligt uiteindelijk bij jezelf als onderzoeker.

Citations:
Antwoord van Perplexity: https://www.perplexity.ai/search/kan-artificiele-intelligentie-wb7cVLYnRvOzMmta1C_xfw?utm_source=copy_output

Geweldig toch die Artificiële-intelligentie!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Verder is alles eigenlijk al gezegd.
Voor gedegen zelfonderzoek blijft menselijke wijsheid, ervaring en bewustzijn onvervangbaar.
Ik heb nog nooit iemand via een forum zelfrealisatie zien bereiken, te weten: Egoloos te worden.
Fora eigenaars en / of leden ervan die denken gedienstig te kunnen zijn in het proces van ontwaken van derden zijn slaapwandelaars.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Let it be / waarnemen & "Ken Uzelve" (Latijn: Nosce teipsum)
« Reactie #19 Gepost op: 18-03-2025 00:06 »

'k heb is gevraagd aan Artificiële-intelligentie wat het verband is tussen het oud Hollands gezegde "Verbeter de wereld en begin bij je zelf" en het 'Ken Uzelve,' (Latijn: Nosce teipsum), het duizenden jaren oude motto van de Griekse wijsbegeerte, in marmer met gouden letters uitgebeiteld boven de ingang van de tempel van Apollo ook wel het orakel van Delphi, en door Sokrates verkozen als zijn lijfspreuk.

Zie inleiding van antwoord:

Citaat

Er is een duidelijk verband tussen het oud-Hollandse gezegde "Verbeter de wereld en begin bij jezelf" en het oude Griekse motto "Ken Uzelve" (Latijn: Nosce teipsum). Beide uitspraken benadrukken het belang van zelfreflectie en persoonlijke verantwoordelijkheid als basis voor bredere verandering en verbetering.

https://www.perplexity.ai/search/is-verbeter-de-wereld-en-begin-hKxGoJP_RSq9VcRN5meR2Q#3
En dan heb ik ook nog gevraagd hoe het boeddhisme en het christendom hierop aansluiten.
Zie...

Citaat

Zowel het boeddhisme als het christendom sluiten nauw aan bij het concept van zelfreflectie en persoonlijke verantwoordelijkheid, zoals weerspiegeld in het gezegde "Verbeter de wereld en begin bij jezelf". Beide religies benadrukken het belang van innerlijke groei en zelfonderzoek als basis voor positieve verandering in de wereld.

Boeddhisme

In het boeddhisme staat zelfreflectie centraal:
  • Vipassana meditatie: Deze praktijk moedigt aan om gedachten zonder oordeel te observeren, wat leidt tot zelfinzicht en persoonlijke groei.

• Persoonlijke verantwoordelijkheid: Het boeddhisme leert dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen daden en de gevolgen ervan.

• Zelfonderzoek: Het erkennen van onze eigen tekortkomingen wordt gezien als essentieel voor spirituele groei en mededogen.

Christendom

Het christendom benadrukt ook het belang van zelfreflectie en persoonlijke verantwoordelijkheid:
  • Morele plicht: Christenen worden aangemoedigd om actief bij te dragen aan het Koninkrijk van God en verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden.

• Zelfonderzoek: Het christendom moedigt gelovigen aan om hun eigen gedachten, gevoelens en acties te onderzoeken voor persoonlijke en spirituele groei.

• Persoonlijke verlossing: De nadruk ligt op individuele verantwoordelijkheid voor iemands eigen verlossing, wat zelfreflectie vereist.
Beide religies benadrukken dat persoonlijke groei en zelfinzicht essentieel zijn voor het brengen van positieve verandering in de wereld. Ze moedigen volgelingen aan om eerst naar binnen te kijken en aan zichzelf te werken als een noodzakelijke stap naar het verbeteren van de samenleving als geheel.

Door zelfreflectie en het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid kunnen individuen in beide tradities groeien in wijsheid, mededogen en spirituele volwassenheid, wat uiteindelijk bijdraagt aan een betere wereld.

Citations:
...

Antwoord van Perplexity: https://www.perplexity.ai/search/is-verbeter-de-wereld-en-begin-hKxGoJP_RSq9VcRN5meR2Q?utm_source=copy_output

Maar is het nu erger gesteld met de mensheid en de wereld dan in de tijd van Jezus en Boeddha?
Lees maar is wat Artificiële-intelligentie antwoord...

https://www.perplexity.ai/search/is-verbeter-de-wereld-en-begin-hKxGoJP_RSq9VcRN5meR2Q#5

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Let it be / waarnemen & Joepie, ik ben vrij!
« Reactie #20 Gepost op: 18-03-2025 14:13 »
Verder is alles eigenlijk al gezegd.
Alleen zelfkennis je vrij kan stellen. De reden is dat de werkelijkheid nou eenmaal is zoals het is, alleen is de overgrote meerderheid der mensen er onwetend van.
Je wordt dus niet vrij, maar gaat begrijpen dat en hoe je al vrij bent.
Joepie, ik ben vrij!  ;D