Auteur Topic: Anatta, niet-zelf  (gelezen 1677 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Anatta, niet-zelf
« Gepost op: 16-07-2023 11:04 »
Beste mensen,

Dit vond ik wel een interessant perspectief op het boeddhistische denken rond niet-zelf:

Citaat
Niet zelf, geen zelf, niet-zelf: interpretaties van Anatta
Door Jim Whiteside
 zondag 25 september 2022

Inleiding

De titel van mijn lezing vanmorgen is "Niet-zelf, niet-zelf, niet-zelf: interpretaties van Anatta ." Ik hoop dat deze lezing zowel kan dienen als een korte inleiding tot het onderwerp anatta , als ook als een uitnodiging om deel te nemen aan een discussiegroep over het onderwerp die ik van plan ben dit najaar aan te bieden. Deze groep zal gebaseerd zijn op een boek van Chris Niebauer, getiteld No Self, No Problem: How Neuropsychology is Catching Up to Buddhism. Ik heb enorm genoten van onze eerdere discussiegroepen en ik hoop dat mensen dit boek erg interessant zullen vinden om te lezen en om over te praten.

Twee sutta's

Anatta wordt op verschillende manieren vertaald, bijvoorbeeld als niet-zelf, of niet-zelf, of soms op weer andere manieren, zoals niet-substantieel. Twee sutta's lijken over het algemeen als bijzonder belangrijk te worden beschouwd met betrekking tot deze leringen: 1) de "Verhandeling over het niet-zelfkenmerk" of de "Anatta-lakkhana Sutta" en 2) de "Ananda Sutta".

Zoals u zich wellicht herinnert, hoorden we in juli passages uit de “Anatta-lakkhana Sutta”. Ter herinnering: cruciale passages in die sutta luiden als volgt (deze vertaling is afkomstig uit de National Taiwan University Digital Library of Buddhist Studies):

“Het lichaam, monniken, is niet het zelf. Als het lichaam het zelf was, zou dit lichaam zich niet lenen voor ziekte. Het zou mogelijk zijn (te zeggen) met betrekking tot het lichaam: 'Laat mijn lichaam zo zijn. Laat mijn lichaam niet zo zijn.' Maar juist omdat het lichaam niet zelf is, leent het lichaam zich voor ziekte. En het is niet mogelijk (te zeggen) met betrekking tot het lichaam: 'Laat mijn lichaam zo zijn. Laat mijn lichaam niet zo zijn.'
…”Hoe interpreteert u dit zo, monniken… is het gepast om wat wisselvallig, stressvol [en] aan verandering onderhevig is, te beschouwen als: 'Dit is van mij. Dit is mijn zelf. Dit ben ik? 'Nee, Heer.'
…”Dus, monniken [het lichaam] … moet met het juiste onderscheidingsvermogen worden gezien zoals het werkelijk is als: dit is niet van mij. Dit is niet mijn zelf. Dit is niet wat ik ben.”
De 'Ananda Sutta' is natuurlijk degene die we vanmorgen hebben gehoord, waarin de Boeddha aan Ananda uitlegt waarom hij geen antwoord heeft gegeven op vragen over of er een zelf is.

Zoals u weet, wordt anatta beschouwd als een van de drie kenmerken van het bestaan, de andere twee zijn dukkha (lijden) en anicca (vergankelijkheid). Van de drie kan anatta bijzonder moeilijk te begrijpen zijn. Joseph Goldstein heeft bijvoorbeeld geschreven: “Het concept van anatta is intellectueel moeilijk te begrijpen... Het concept heeft een paradoxale of koan-achtige kwaliteit. Bovendien hebben we grote weerstand tegen het idee van onbaatzuchtigheid, omdat ons hele leven is opgebouwd rond een gevoel van eigenwaarde, een geloof in ik, ik, mijn. Dus anattadaagt zowel ons gezond verstand als onze diepste gehechtheid uit. Het schudt ons op de grondvesten van ons wezen” (“The Flavours of Anatta: Reflections from a Theravada Perspective”, Inquiring Mind, voorjaar 1995).

Moeilijkheden om de anatta- leringen te begrijpen zijn door de eeuwen heen hand in hand gegaan met veel meningsverschillen over hoe ze moeten worden geïnterpreteerd, zelfs onder zeer goed geïnformeerde boeddhistische geleerden. Thanissaro Bhikkhu merkte bijvoorbeeld eens het volgende op: “Het debat tussen deze... standpunten duurt al millennia, waarbij beide partijen aanvullende passages uit de Canon konden citeren om te bewijzen dat de andere partij ongelijk had. Zelfs nu blijven beide partijen aanhangers vinden die zich aangetrokken voelen tot hun argumenten, maar geen van beide partijen heeft het laatste woord gehad.” ("De niet-zelfstrategie", 1993)

Een hedendaags voorbeeld van onenigheid

Laten we als voorbeeld van dit soort dingen nu kort kijken naar een hedendaags voorbeeld van dergelijke meningsverschillen, in dit geval tussen Thanissaro Bhikkhu en Bhikkhu Bodhi, twee bekende, zeer gerespecteerde vertalers en vertolkers van boeddhistische leringen, met wiens werk u komt misschien wel bekend voor.

Thanissaro Bhikkhu's begrip van anatta

Laten we eerst Thanissaro Bhikkhu nemen. Hij begrijpt anatta als "een van de gereedschappen van de Boeddha om een ​​einde te maken aan vastklampen". Zoals hij besprak in een artikel uit 2014 (in Tricycle): “(E) hoewel (de Boeddha) het bestaan ​​van een zelf noch bevestigde noch ontkende, sprak hij wel over het proces waarbij de geest vele zelfgevoelens creëert – wat hij genaamd 'I-making' en 'my-making' - terwijl het zijn verlangens nastreeft ... Omdat vastklampen de kern van lijden is, en omdat er vastklampen is in elk zelfgevoel, adviseerde (de Boeddha) om de perceptie van niet-zelf te gebruiken als een strategie om het vastklampen te ontmantelen. Telkens wanneer je merkt dat je je identificeert met iets dat stressvol en onbestendig is, herinner je jezelf eraan dat het niet het zelf is: het is niet de moeite waard om je aan vast te klampen, het is het niet waard om jezelf te noemen ( SN22.59). Dit helpt je om het los te laten. Als je dit grondig genoeg doet, kan dit leiden tot ontwaken. Op deze manier is de niet-zelf-leer een antwoord – niet op de vraag of er een zelf is – maar op de vraag die volgens de Boeddha de kern vormt van onderscheidingsvermogen: 'Wat zal, als ik het doe, leiden tot mijn welzijn en geluk op de lange termijn?… Je vindt echt geluk door los te laten.” Volgens Thanissaro Bhikkhu is niet-zelf niet alleen geen antwoord op de vraag of er een zelf is, "(t) hij geloof dat er geen zelf is, kan het ontwaken daadwerkelijk in de weg staan" door zelf een object van vasthoudendheid te worden. . (driewieler, lente, 2014)

Thanissaro Bhikkhu legt ook sterk de nadruk op het belang van het eren van de Boeddha's weigering om vragen over zelf en niet-zelf te beantwoorden, bijvoorbeeld – zoals we eerder hoorden – “Toen Vacchagotta de zwerver hem ronduit vroeg of er al dan niet een zelf is, Boeddha zweeg, wat betekent dat de vraag geen nuttig antwoord heeft. Zoals hij later aan Ananda uitlegde, zou een antwoord op deze vraag met ja of nee de kant kiezen van de tegengestelde uitersten van een verkeerde kijk.” ("Ananda Sutta: To Ananda", dhammatalks.org, 2004) Bovendien, volgens Thanissaro Bhikkhu, komt het voor een vertolker van de leer van de Boeddha om implicaties af te leiden om vragen te beantwoorden die de Boeddha terzijde heeft geschoven, neer op een wetenschappelijke vooringenomenheid die "Mist(es) de betekenis en het doel van de leer van de Boeddha volledig." ("The Limits of Description: Not-Self Revisited", dhammatalks.

Bhikkhu Bodhi's begrip van anatta

Houd dit laatste citaat in gedachten terwijl we ons nu wenden tot Bhikkhu Bodhi. Hij is het op bepaalde punten met Thanissaro Bhikkhu eens, maar is het sterk met hem oneens over de fundamentele vraag of een antwoord op de vraag of er een zelf is of niet kan worden afgeleid uit de leer van de Boeddha. Bhikkhu Bodhi schrijft dat hij het eens is met de Eerwaarde Thanissaro dat "de Boeddha zijn leer van anatta niet formuleerde als een blanco bewering dat 'er geen zelf is', een bewering van veel hedendaagse vertolkers van het boeddhisme," en hij is het er ook mee eens dat de leer van anatta "door de Boeddha is bedoeld om een ​​pragmatisch doel te vervullen... als een thema voor contemplatie." Bhikkhu Bodhi is het echter niet eens met Thanissaro Bhikkhu over de vraag of “ anatta… kan eenvoudig worden opgevat als een 'bevrijdingsstrategie' zonder verwijzing naar een onderliggende ontologie,' dwz zonder verwijzing naar een overtuiging over de aard van de werkelijkheid. "De reden dat de leer van anatta kan dienen als een strategie van bevrijding, is juist omdat het dient om een ​​misvatting over de aard van het zijn recht te zetten... door een juist begrip te bevorderen... in het bijzonder met betrekking tot ons eigen persoonlijke bestaan." Volgens Bhikkhu Bodhi sluit de juiste ontologie een werkelijk bestaand substantieel zelf uit en legt het fenomenen als anatta bloot., als een gebrek aan eigenheid of enige andere vorm van substantiële identiteit.” (“Anatta as Strategy and Ontology,” Investigating the Dhamma: A Collection of Papers, Bhikkhu Bodhi, 2015, pp. 25-26) Met andere woorden, Bhikkhu Bodhi gelooft – door gevolgtrekking – dat de correcte interpretatie van de Boeddha's anatta- leringen is dat er echt geen zelf is.

Opmerkingen

Dit is dus een eigentijds voorbeeld van twee vooraanstaande boeddhistische geleerden die zeer tegengestelde opvattingen van de anatta- leringen aanhangen: de een zegt dat anatta geen antwoord geeft op de vraag of er een zelf is of niet, en dat het niet de bedoeling van de Boeddha was om dat te doen. , terwijl de andere beweert dat het door gevolgtrekking inderdaad de vraag beantwoordt of er een zelf is of niet, namelijk dat er geen zelf is.

Het is veelbetekenend dat Thanissaro en Bodhi uit zeer vergelijkbare boeddhistische tradities komen: naar mijn mening maakt dit hun uitgesproken meningsverschil over anatta nog opvallender dan anders het geval zou zijn.

Niebauers versie van geen zelf

Laten we nu kijken naar het boek No Self, No Problem van Niebauer, waarin hij een verscheidenheid aan neuropsychologische bevindingen bespreekt en ze relateert aan het concept van geen zelf, zoals hij het interpreteert. De versie van geen zelf waarop Niebauer het boek baseert, is er een die - of tenminste, zo lijkt hij te geloven - niet alleen nauwkeurig alle boeddhistische interpretaties van anatta omvat , maar ook de ideeën overspant van geen zelf die naar voren zijn gebracht in verschillende andere filosofische tradities. van het Oosten. Om bijvoorbeeld de oosterse kijk op het zelf te contrasteren met die van het westen, schrijft Niebauer:

“…(L)et's draai naar het oosten. Het boeddhisme, het taoïsme, de Advaita Vedanta-school van het hindoeïsme en andere stromingen in het oosterse denken hebben een heel andere kijk op het zelf, het ego of 'ik'. Ze zeggen dat dit idee van 'ik' een fictie is, hoewel zeer overtuigend. Het boeddhisme heeft een naam voor dit concept – anatta , wat vaak wordt vertaald als 'geen zelf' – wat een van de meest fundamentele leerstellingen van het boeddhisme is, zo niet de belangrijkste…” (p. xvii)
Niebauer gaat verder met te betogen:

“...(D)e concept van het zelf is gewoon een constructie van de geest, in plaats van iets fysieks dat zich ergens in de hersenen bevindt... De implicatie is zonder gedachte, het zelf bestaat in feite niet. Het is alsof de hedendaagse neurowetenschap en psychologie net een inhaalslag maken met wat boeddhisme, taoïsme en advaita vedanta-hindoeïsme al meer dan 2500 jaar onderwijzen.” (blz. xvii)
Niebauer gelooft dat er een zelfbeeld bestaat, maar dit beeld is als een luchtspiegeling:

“Voor alle duidelijkheid, zeggen dat het zelf een illusie is, betekent niet dat het helemaal niet bestaat, maar eerder dat het verwant is aan een luchtspiegeling in... de woestijn. Het visioen van de oase is echt, maar de oase zelf niet. Op dezelfde manier is het beeld van het zelf echt, maar als we naar het beeld kijken, ontdekken we dat het gewoon dat is, een beeld en niets meer. Het beeld ... is eigenlijk gewoon een ander idee of gedachte en [is] er alleen op het moment dat eraan wordt gedacht. (blz. 57-58)

Niebauers boek

Deze interpretatie van geen zelf is de hoeksteen van Niebauers boek Geen zelf, geen probleem, waarin hij ons kennis laat maken met de twee hersenhelften, links en rechts, enkele van de belangrijkste verschillen samenvat in de manier waarop de twee kanten functioneren, ingaat op enkele van de manieren waarop deze verschillen verband houden met verschillende gedragingen, en brengt dit in verband met niet-zelf. Volgens Niebauer is een van de belangrijkste taken van de linkerhersenhelft het functioneren als wat hij de tolk noemt, dwz het creëren van verklaringen die ons helpen te begrijpen wat er gaande is in de wereld die we ervaren. Zoals onderzoek herhaaldelijk heeft aangetoond, heeft de tolk volgens Niebauer echter vaak totaal ongelijk in de verklaringen die hij produceert. Hij beschrijft de resultaten van enkele klassieke onderzoeken naar de hersenfunctie en schrijft bijvoorbeeld:

“(D)e pratende linkerhersenhelft kwam gemakkelijk met een plausibele en samenhangende, maar totaal onjuiste verklaring op basis van het beschikbare bewijs...(D)e linkerhersenhelft is er een van overtuigingen en interpretatie en...het heeft ) weinig aandacht voor de werkelijkheid bij het verzinnen van zijn interpretaties. ” (pp. 5-6)
Volgens Niebauer hebben we de neiging om ons heel sterk te identificeren met de sprekende tolk in de linkerhersenhelft als onszelf.

“Gezien het feit dat taal wordt aangestuurd door de linkerhersenhelft, is het geen toeval dat het de belangrijkste uitdrukkingsvorm van de tolk is... (D)e tolk... praat tegen zichzelf in de vorm van gedachten. Deze interne dialoog vindt voortdurend plaats voor bijna iedereen op de planeet, en het speelt een centrale rol bij het creëren van de luchtspiegeling die we het zelf noemen... Onze associatie van ons ware zelf met de constante stem in ons hoofd is een voorbeeld van het verwarren van de kaart (de stem) voor het territorium (wie we werkelijk zijn). Deze fout is een van de belangrijkste redenen waarom de illusie van het zelf zo moeilijk te zien is.” (blz. 21-22)
Niebauer vergelijkt de yin van de rechterhersenhelft met de yang van de linkerhersenhelft, in die zin dat ze elkaar op veel manieren aanvullen. Volgens Niebauer verlopen veel van de functies van de rechterhersenhelft 'onbewust', dwz grotendeels buiten het domein van het op taal gebaseerde denken van de linkerhersenhelft. Desalniettemin beweert Niebauer dat het mogelijk is om toegang te krijgen tot het bewustzijn van de functies van de rechterhersenhelft door middel van oefeningen zoals yoga, meditatie, tai chi en mindfulness. Hij is van mening dat bijvoorbeeld het beoefenen van mindfulness 'uw identificatie met de linkerhersenhelft-tolk vermindert'. (blz. 78)

In zijn laatste hoofdstuk laat Niebauer doorschemeren dat hij gelooft dat onze ware aard een realiteit is die op de een of andere manier verband houdt met "... een almachtige eeuwige kracht". Ik begrijp echt niet wat hij hier in gedachten heeft, maar hij lijkt te geloven dat we een soort van 'echt zelf' hebben, hoewel het heel, heel anders is dan het zelf waarmee we ons bewust identificeren, en dat dit zelf heeft iets te maken met ... "een almachtige en alwetende entiteit." (blz. 138-139)

Hoe verwarrend de dingen ook mogen lijken, wees niet ontmoedigd
Oké. De drie manieren om de anatta -leringen te interpreteren en te begrijpen die we hier hebben genoemd, zijn slechts enkele van de manieren die naar voren zijn gebracht. Op het eerste gezicht kan deze overvloed aan meningen verwarrend aanvoelen, maar ik moedig je aan om niet ontmoedigd te raken.

Voor mezelf sprekend, alleen al het leren over de meningsverschillen over hoe de anatta- leringen het beste kunnen worden begrepen, zelfs onder de meest vooraanstaande boeddhistische geleerden, is paradoxaal genoeg in zekere zin eigenlijk geruststellend. Het suggereert dat mijn onzekerheid over hoe ik ze moet begrijpen niet te wijten is aan een of andere persoonlijke tekortkoming van mijn kant: integendeel, veel mensen zijn onzeker over hoe ze deze leringen het beste kunnen begrijpen, omdat ze echt heel subtiel, diepgaand, en inherent niet gemakkelijk volledig te begrijpen.

https://stillmountainmeditation-org.translate.goog/anatta-no-self/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Misschien een plaats om te beginnen met denken over of er een ik is of niet?

Met kalme ochtend groet,
Bodhiboom
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Anatta, niet-zelf
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2023 12:22 »
Citaat
Zoals u weet, wordt anatta beschouwd als een van de drie kenmerken van het bestaan, de andere twee zijn dukkha (lijden) en anicca (vergankelijkheid). Van de drie kan anatta bijzonder moeilijk te begrijpen zijn. Joseph Goldstein heeft bijvoorbeeld geschreven: “Het concept van anatta is intellectueel moeilijk te begrijpen... Het concept heeft een paradoxale of koan-achtige kwaliteit.

Voor wie nog aangedaan is met 'zelf' is anatta in het geheel niet te begrijpen.  Doch, de geest wil almaar be'grijpen (er naar grijpen).   Anatta kan alleen in negatie (op ontkennende wijze) begrepen worden: het zelf is niet dit, niet dat (enz).   Het zelf ontkennen an sich is ook okay , maar dat ontkennen elders uitventen is weer niet okay.  Want dan krijg je een zelf wat zijn bestaan ontkent.   De negatie mag alleen voor jezelf gebruikt worden zolang je nog in 'zelf' zit.

Citaat
Bovendien hebben we grote weerstand tegen het idee van onbaatzuchtigheid, omdat ons hele leven is opgebouwd rond een gevoel van eigenwaarde, een geloof in ik, ik, mijn.

Hmm...dat is wel erg simplistisch gesteld.  Met dit soort gemakzuchtige redeneringen dienen we geen genoegen te nemen.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2023 12:30 »
Citaat
Laten we nu kijken naar het boek No Self, No Problem van Niebauer, waarin hij een verscheidenheid aan neuropsychologische bevindingen bespreekt en ze relateert aan het concept van geen zelf, zoals hij het interpreteert. De versie van geen zelf waarop Niebauer het boek baseert, is er een die - of tenminste, zo lijkt hij te geloven - niet alleen nauwkeurig alle boeddhistische interpretaties van anatta omvat , maar ook de ideeën overspant van geen zelf die naar voren zijn gebracht in verschillende andere filosofische tradities. van het Oosten. Om bijvoorbeeld de oosterse kijk op het zelf te contrasteren met die van het westen, schrijft Niebauer:

“…(L)et's draai naar het oosten. Het boeddhisme, het taoïsme, de Advaita Vedanta-school van het hindoeïsme en andere stromingen in het oosterse denken hebben een heel andere kijk op het zelf, het ego of 'ik'. Ze zeggen dat dit idee van 'ik' een fictie is, hoewel zeer overtuigend. Het boeddhisme heeft een naam voor dit concept – anatta , wat vaak wordt vertaald als 'geen zelf' – wat een van de meest fundamentele leerstellingen van het boeddhisme is, zo niet de belangrijkste…” (p. xvii)
Niebauer gaat verder met te betogen:

“...(D)e concept van het zelf is gewoon een constructie van de geest, in plaats van iets fysieks dat zich ergens in de hersenen bevindt... De implicatie is zonder gedachte, het zelf bestaat in feite niet. Het is alsof de hedendaagse neurowetenschap en psychologie net een inhaalslag maken met wat boeddhisme, taoïsme en advaita vedanta-hindoeïsme al meer dan 2500 jaar onderwijzen.” (blz. xvii)
Niebauer gelooft dat er een zelfbeeld bestaat, maar dit beeld is als een luchtspiegeling:

“Voor alle duidelijkheid, zeggen dat het zelf een illusie is, betekent niet dat het helemaal niet bestaat, maar eerder dat het verwant is aan een luchtspiegeling in... de woestijn. Het visioen van de oase is echt, maar de oase zelf niet. Op dezelfde manier is het beeld van het zelf echt, maar als we naar het beeld kijken, ontdekken we dat het gewoon dat is, een beeld en niets meer. Het beeld ... is eigenlijk gewoon een ander idee of gedachte en [is] er alleen op het moment dat eraan wordt gedacht. (blz. 57-58)

Dat idee van de luchtspiegeling is niet erg origineel natuurlijk.    Hier zien we het grote napraat circus in act.    Als we anderen napraten dan doen we geen existentiële wijsheid op.  Dat wat we 'zelf' noemen verschijnt zonder dat dat een luchtspiegeling is.   Dit soort zaken helpt de mens niet verder.

Grosso modo kunnen we stellen dat het 'zelf' als beeld sowieso verschijnt.    Dus als iemand -Niebauer in dit geval- met dergelijke oubollige flauwekul komt, dan is zo'n auteur verder de moeite van het lezen niet waard.   Het is een methode die ik van harte kan aanbevelen, leer de charlatans en de copy cats herkennen.  Die kunnen jou alleen van dienst zijn door hun weinig steekhoudende betogen tot de grond toe af te breken.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16-07-2023 12:42 »
Citaat
Deze interpretatie van geen zelf is de hoeksteen van Niebauers boek Geen zelf, geen probleem, waarin hij ons kennis laat maken met de twee hersenhelften, links en rechts, enkele van de belangrijkste verschillen samenvat in de manier waarop de twee kanten functioneren, ingaat op enkele van de manieren waarop deze verschillen verband houden met verschillende gedragingen, en brengt dit in verband met niet-zelf. Volgens Niebauer is een van de belangrijkste taken van de linkerhersenhelft het functioneren als wat hij de tolk noemt, dwz het creëren van verklaringen die ons helpen te begrijpen wat er gaande is in de wereld die we ervaren.

Hieraan zien we ook dat Niebauer een verkeerde afslag neemt.   Alles wat in je hoofd zit is feitelijk alleen interessant voor psychologen en neurowetenschappers.   Een van de eenvoudigste zaken om te ontdekken is dat de geest (begrepen als de denker) niet eens in je hoofd kan zitten.  Het boeddhisme spreekt zich hier ook over uit, maar daar heb ik nu even geen zin in om het op te zoeken (doe zelf ok maar eens wat).

Zinvoller is om naar 'de denker' te zoeken (niet de gedachten dus).   Wie de denker kan vinden wint de wasmachine.   Cogito, ergo sum is de meest lachwekkende uitspraak ooit gedaan.  Het denken valt alleen af te leiden n.a.v. het feit dat er gedachten zijn.  En die gedachten gaan altijd van een locatie uit (Ook bij mij nog steeds).

Alleen al het feit dat er gedachten zijn in 'mij' schept  tijd en locatie.  Immers: degene die zich 'ik' noemt schrijft momenteel in NL om 12:39.   Alleen IK doe dat.   Cogito, ergo sum is dus gebonden aan tijd en locatie.

Maar 'dat' wat aandacht heeft voor tijd en locatie bevindt zich niet op tijd en locatie.  Het 'dat' is zich bewust ván tijd en locatie.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16-07-2023 12:49 »
Citaat
Niebauer vergelijkt de yin van de rechterhersenhelft met de yang van de linkerhersenhelft, in die zin dat ze elkaar op veel manieren aanvullen. Volgens Niebauer verlopen veel van de functies van de rechterhersenhelft 'onbewust', dwz grotendeels buiten het domein van het op taal gebaseerde denken van de linkerhersenhelft. Desalniettemin beweert Niebauer dat het mogelijk is om toegang te krijgen tot het bewustzijn van de functies van de rechterhersenhelft door middel van oefeningen zoals yoga, meditatie, tai chi en mindfulness. Hij is van mening dat bijvoorbeeld het beoefenen van mindfulness 'uw identificatie met de linkerhersenhelft-tolk vermindert'. (blz. 78)

In zijn laatste hoofdstuk laat Niebauer doorschemeren dat hij gelooft dat onze ware aard een realiteit is die op de een of andere manier verband houdt met "... een almachtige eeuwige kracht". Ik begrijp echt niet wat hij hier in gedachten heeft, maar hij lijkt te geloven dat we een soort van 'echt zelf' hebben, hoewel het heel, heel anders is dan het zelf waarmee we ons bewust identificeren, en dat dit zelf heeft iets te maken met ... "een almachtige en alwetende entiteit."

Hier begint Niebauer helemaal wartaal uit te slaan.  Toegang krijgen tot het bewustzijn?   Dat heb je al.   Bewustzijn wordt wel eens vergeleken met een vis die vraagt waar dat water is waar ze het altijd over hebben.    Soms hebben mensen het ook over een 'verruimd' bewustzijn, dat is helemaal hilarisch.  Bewustzijn kan helemaal niet verruimen of verkleinen.  Aan dergelijke uitspraken kun je zien met een onwetende van doen te hebben.

Alleen dingen/verschijnselen kunnen groter of kleiner zijn, verruimen of vernauwen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2023 13:41 »
Deze topic was eigenlijk aan Laurens gericht, we weten toch al wat I’m a loser gaat zeggen dus het is geheel niet nodig zijn berichten serieus te nemen of zelfs maar te lezen.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-07-2023 14:05 »
Deze topic was eigenlijk aan Laurens gericht, we weten toch al wat I’m a loser gaat zeggen dus het is geheel niet nodig zijn berichten serieus te nemen of zelfs maar te lezen.

Dat stond er niet bij.  Mijn berichten zijn dan ook niet voor jou bestemd, maar voor serieuze forumdeelnemers.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #7 Gepost op: 16-07-2023 14:56 »
Inleiding
Eigenlijk ben ik niet zo overtuigd van de uitleg die in het citaat van de startpost wordt gegeven, omdat ik de indruk heb, dat hier te versnipperd wordt weergegeven wat het begrip “Anatta” (of "Anatman") zou betekenen en wat dit voor een vermeende implicaties zou geven. Zeker als iemand dit leest die een aanvang neemt met de bestudering van het boeddhisme. Ik denk dat wat de Boeddha onderwees in een aantal boeken veel beter wordt beschreven en uitgelegd. Maar goed.

De context van de Boeddha
Wat veelal wordt vergeten, of nagelaten, zo ook in het citaat van de startpost van deze topic, is de context van Gautama de Boeddha. In welke samenleving leefde hij eigenlijk. Het India van zijn tijd verschilt natuurlijk in grote mate van het India van tegenwoordig. Eigenlijk is het boeddhisme vrijwel verdwenen uit India en is het hindoeïsme al langere tijd dominant. Gautama de Boeddha is zelfs opgenomen in hun goden pantheon, als negende avatar, een incarnatie van de god Vishnu. Dat dit in het boeddhisme niet als zodanig wordt erkend, lijkt me duidelijk. Toen de Boeddha na zijn Verlichting ging prediken, leefden onder andere de brahmanen met de Veda geschriften in zijn land. Zij waren de priesterkaste die de Veda’s uitlegden en alle religieuze handelingen verrichtten. In het hindoeïsme (zoals dat nu wordt genoemd in plaats van het brahmanisme e.a.) vindt men talloze goden en incarnaties van die goden. De leer van het Zelf in het hindoeïsme stelt dat het Zelf een goddelijke vonk van de god Brahman zou zijn, en dat Zelf in ieder mens verhuist voor middel van zielsverhuizing of reïncarnatie na het sterven naar een ander lichaam. Die Ziel werd en wordt “Atman” genoemd. De Boeddha leerde echter in deze context dat er geen sprake kan zijn van de verhuizing van een Atman; hij zei dat er immers geen substantieel Zelf is, dus sprak hij van een Anatman (geen Zelf). De reden van de ontkenning van het Atman is, dat Gautama de Boeddha aangeeft dat hij ontdekt heeft dat alles in deze wereld en de kosmos veranderlijk is en alles onderling afhankelijk is, niets staat op zichzelf. Er kan derhalve geen sprake zijn van een afzonderlijke goddelijke vonk die zou verhuizen naar een ander (volgend) leven (reïncarneren: opnieuw in het vlees verschijnen). Een belangrijke reden van de uitspraken van de Boeddha inzake het Anatman is dat mensen de neiging hebben om van alles een concept te maken, alsof er zelfs een substantieel Zelf en later “zelf” zou bestaan in het lichaam. En dat conceptuele denken wat ieder mens heeft, de “mind”, is opgebouwd uit talloze concepten, ideeën en meningen.

(Zelf)onderzoek
Het grote gevaar, en ook de grootste valkuil van rationele concepten is, dat ze niet de levende ervaring zijn van degenen die het rationele concept van een ander (o)verneemt. Concepten zijn eigenlijk bevroren labels, woorden, die een bepaalde lading proberen samen te vatten, te dekken als het ware. Dus de brahmanen spraken dan wel als priester over het Atman, maar dat was en is slechts een concept wat past in het conceptionele denken. De daadwerkelijke ontdekking, de werkelijke religieuze ervaring die in de Veda’s is neergelegd, ontbrak. De priesters herhaalden slechts wat in de Veda’s stond, maar hadden zelf die religieuze ervaring niet. Vandaar dat Gautama de Boeddha vaak helemaal niet wilde antwoorden op de vraag of er wel of geen zelf zou bestaan. Omdat als hij een antwoord zou geven, dit opnieuw een concept zou zijn, dat netjes zou worden ingepast in het menselijke denken. En de menselijke ‘mind’ is van nature zo ingericht, dat deze meent dat als iets “waar” is, hij of zij dan ook weet wat dat daadwerkelijk is. Maar in werkelijkheid is alle kennis geleend, door studie opgedaan en opgeslagen in je brein. Wil je echt (zelf)onderzoek doen, beoefening van de meditatie, dan is het zaak om juist het conceptionele denken los te laten. Want het conceptionele en rationele denken maakt onafgebroken associaties en vergelijkingen. En dat geeft ook een indruk dat we als zelf leven in een lichaam. Dat wordt vaak het ego genoemd, of het ik. Wanneer je echter iets als zijnde “waar” aanneemt, dan stopt onmiddellijk het (zelf)onderzoek. Want je denkt of meent dat je het “weet”. Maar dat weten is een gestold concept, eigenlijk een surrogaat, want eigenlijk weet je niets. Ik herhaal dat het (zelf)onderzoek stopt als je gelooft in wat je meent te weten. Omdat “weten” de indruk geeft dat je tot een bepaalde conclusie bent gekomen. En dan stop je met verder kijken, beschouwen, onderzoeken. Het maakt niet uit met welk idee, welk concept, welke ervaring, of wat dan ook je komt. Je meent dat je weet, dus ben je als het ware gearriveerd. Het is dus in het (zelf)onderzoek van belang om op te houden met menen dat je weet wat je denkt te weten. Of dit nu “Verlichting” is, of het “doodloze”, “citta”, “Anatman”, en ga zo maar door. De spirituele concepten, ideeën, leringen enzovoort vallen ook binnen dat bestek, en zijn wat dat aangaat niet bijzonder of anders dan andere concepten. Religieuze “ervaringen” lijken anders, maar wachten precies hetzelfde lot, namelijk dat ze verdwijnen in de tijd en vervolgens als concept van “waarheid” in iemands geest achterblijven. Wil je weten wat je bent (of niet bent)? Dan moet je dus ophouden met het aanvoeren van concepten, ideeën of wat dan ook. Al is het nog zo religieus of spiritueel. Anatman verwijst naar het feit dat er geen houvast is, geen identificatie, geen zelf of vereenzelviging, geen Zelf als goddelijke vonk. Of wat dan ook. Feitelijk is alles onafgebroken in beweging en verandering, ook wij zijn daar onderdeel van. We menen echter door de gecombineerde werking van de zintuigvelden of skandhas, zo stelde de Boeddha, dat we een zelf of Zelf in ons hebben. Maar dat is volgens Gautama de Boeddha een zottengeloof. En een geloof is een aanname, een concept, een idee. Dat kan nooit de levende en onafgebroken-in-beweging zijnde kosmos zijn.

Geen houvast
Iemand die beweert dat hij geen concepten meer heeft, hecht zich als het ware aan het geen-concepten-meer-hebben. Dat is dan zijn of haar concept geworden, wat hij of zij als “waar” beschouwt. En daar zit men weer vast in een aangenomen conclusie die haaks staat op een gedegen vorm van (zelf)onderzoek. Alle geschriften, rationele concepten, meningen, aannames, ideeën of de ontkenning daarvan zijn pogingen om een houvast te creëren. Zelfs als je meent geen houvast meer te hebben, ben je één met het concept van het geen-houvast-meer-hebben. Een identificatie of gehechtheid dus. Wat je bent, kun je niet definiëren. De reden dat Gautama de Boeddha tóch predikte, was omdat hij geen andere mogelijkheid had. Als er mensen komen, leerlingen, dan stellen ze vragen. En moet de Meester aansluiten bij het begripsniveau van de leerling. Er is geen andere manier. Maar de Boeddha kan slechts een richting wijzen, maar niet helpen. Ik neem waar dat velen menen dat ze anderen kunnen of komen “helpen”. Dat is onmogelijk. Je kunt slechts een vingerwijzing doen, door aan te sluiten bij het begripsniveau van degene die de vragen stelt. En dan is het nog maar de vraag of het zal aanslaan, want een ware Meester of Leraar zijn is een kunst en geen verworvenheid. Niet iedereen is daarvoor geschikt, al menen velen van zichzelf van wel. Stop met jezelf te presenteren als iemand die “weet”, je helpt er niemand mee. Wellicht is jouw spirituele ervaring van waarde voor jezelf, maar stap niet in de Verlichting, het doodloze of welk concept dan ook. Want je kunt een ander met die concepten niet bereiken. Doe allereerst (zelf)onderzoek, ga in de leer bij een Meester. Meen niet dat je “wetend” bent, want je bent slechts verdwaald in een concept, wat jouw conclusie is geworden. Maar die conclusie is voor een ander heel anders dan voor jou. Schep geen chaos bij de ander, laat hem of haar een eigen (zelf)onderzoek doen. Iedereen kan zelf bepalen of hij of zij op zoek zou moeten gaan naar de werkelijkheid omtrent zichzelf. Schep geen conceptueel dualiteitenkabinet, waarbij je met je “weten” bij voorbaat een afstand schept met de ander, je medemens. Door jezelf neer te zetten als wetende ten opzichte van vermeende ‘onwetenden’ schep je een dergelijke afstand, een dualiteit. En die afstand is een luchtkasteel, en kan zelfs een verdedigingswerk zijn. Een ivoren toren wellicht?
« Laatst bewerkt op: 16-07-2023 15:32 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16-07-2023 15:30 »

Misschien een plaats om te beginnen met denken over of er een ik is of niet?

Met kalme ochtend groet,
Bodhiboom

Dat is er niet en ook weer wel paradoxaal genoeg.

Tegenwoordig zeggen we niet met zo veel omhaal dat het lichaam niet het zelf is. Daarvoor is in de plaats gekomen dat je het veranderlijke niet bent. Zoals je weet verandert het lichaam continu. Dus daarmee, dat je het onveranderlijke bent, is dat hoofdstuk gelijk afgesloten. Maar zeker is dat een uitermate interessante ontdekking geweest in die tijd.

Als anatta moeilijk te omschrijven lijkt, ook wel eens uitgedrukt als het klappen van een hand. Omdat het zo paradoxaal is is het vergelijkbaar met de constatering er te zijn en dat dat (er zijn) feitelijk helemaal niet het geval is. De moeilijkheid die hier bij 'Beleefdheid' ook geconstateerd is. Laurens zegt er niet te zijn terwijl als je aan zijn voordeurbel trekt hij open doet. Daar hoef je eveneens niet lang bij stil te staan want het is toch niet te verklaren. Daarmee is het afgedaan (we zijn immers met de zoektocht bezig 'wat' we zijn) met dat de wereld 'vermeend' is. En kunnen vervolgens weer overgaan tot verder onderzoek.

Een paradox en de vraag naar het klappen met een hand werd in die tijd ook nog wel eens gebruikt om de hersenen dermate te prikkelen dat ze stil vielen. Een indicatie dat alles te maken heeft met denken c.q. gedachten.

Anatta heeft zo ogenschijnlijk te maken met 'ik' of 'ego' loosheid afgaande op dat onbaatzuchtige. Het is moeilijk om aan 'ik' te tornen want er is ontzettend veel in geïnvesteerd gedurende het leven. Daarbij hebben we een wereld gebouwd met 'ik' als het centrale middelpunt waarin we elkaar bij voortduring ook nog eens bevestigen. Met daarbij een 'ego' dat er een complete dagtaak aan heeft om de boel bij elkaar te houden.

Overal waar de schriftgeleerden tezamen komen ontstaat onenigheid hoe de leer is uit te leggen. Daarom moeten we het met elkaar niet meer over veranderlijkheden hebben maar over datgene wat onomstotelijk waar is. De moeilijkheid daarmee is dat er dan geen discussie meer mogelijk is, dan zijn we terzelfdertijd uitgepraat. Dus de ontdekkingstocht er heen is er tenslotte een van volledige isolatie. Ook dat werd ontdekt en velen trokken zich in volledige isolatie terug in grotten zonder maar het geringste contact met de buitenwereld.

Thanissaro Bhikkhu's versie.
Uiteraard is vasthouden of vastklampen een pijnlijke aangelegenheid als er moet worden losgelaten, hetgeen gewoonlijk tot een geweldige doodstrijd kan leiden. Maar goed, de oplossing om je dan maar niet te hechten is er een van de minste weerstand. Eigenlijk ontkomt niemand aan het gehecht zijn en dat is het probleem ook niet.
Het is een geweldig grote omweg het niet hechten te relateren aan het niet zijn. Feitelijk een no go zone.

Boeddha kan ook gezwegen hebben op de vraag of er een zelf is vanwege de eerder genoemde paradox. Er is een Zelf en er is een zelf, het eerste noemen we het altijd tegenwoordige, dat wat er altijd is en het tweede een zelf geschapen persoonlijk zelf dat er niet feitelijk is maar aangenomen als bestaand.

Bhikkhu Bodhi's versie.
Als Boeddha het zwijgen bedoeld heeft om de gelegenheid te bieden daarop zelf te contempleren om daarmee te bewerkstelligen dat er ont'dekt wordt dat er geen zelf is dan is dat een wijs besluit geweest van Boeddha. Natuurlijk omdat hij kennis draagt dat zoiets niet door discussiëren tot stand kan komen.

Kortom er moet gewoon zelf ont'dekt worden, dus beide vertolkers hebben het ieder voor zich bij het rechte eind.
Ziehier echter de onzin af te gaan wat schriftgeleerden menen wat je ter harte moet nemen en wat niet.

Niebauers versie
Alle stromingen over het zelf hebben het min of meer over hetzelfde, maar kiezen allemaal slechts een andere benaderwijze. Er is geen zelf en er is wel een zelf is er al vastgesteld. En ja het gecreëerde zelf bestaat uit een constructie naar eigen ontwerp. Even buiten beschouwen gelaten dat ieder schepsel wél een eigen aard heeft.
De luchtspiegeling is een tamelijk nauwkeurig weergave van het fenomeen, het is er wel en het is er niet.
Echter waarom zou je over zo'n fenomeen een boek schrijven? Het uitvloeisel en dat de ontdekking met de nieuwste ontwikkelingen van de wetenschap overeenkomen is leuk maar geen wereldnieuws. Ik ben niet van de drukdoenerij.

Die almachtige eeuwige kracht kun je een naam geven van God, Bewustzijn, Zelf of Waarheid. Je kunt ook verder redeneren dat alle schepselen een geest hebben die terug keert naar de eeuwige bron. Je kunt ook veronderstellen dat God zichzelf niet kan ervaren, maar wel kan scheppen en de mens heeft geschapen om te kunnen ervaren.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16-07-2023 16:21 »
Inleiding
Eigenlijk ben ik niet zo overtuigd van de uitleg die in het citaat van de startpost wordt gegeven, omdat ik de indruk heb, dat hier te versnipperd wordt weergegeven wat het begrip “Anatta” (of "Anatman") zou betekenen en wat dit voor een vermeende implicaties zou geven. Zeker als iemand dit leest die een aanvang neemt met de bestudering van het boeddhisme. Ik denk dat wat de Boeddha onderwees in een aantal boeken veel beter wordt beschreven en uitgelegd. Maar goed.

De context van de Boeddha
Wat veelal wordt vergeten, of nagelaten, zo ook in het citaat van de startpost van deze topic, is de context van Gautama de Boeddha. In welke samenleving leefde hij eigenlijk. Het India van zijn tijd verschilt natuurlijk in grote mate van het India van tegenwoordig. Eigenlijk is het boeddhisme vrijwel verdwenen uit India en is het hindoeïsme al langere tijd dominant. Gautama de Boeddha is zelfs opgenomen in hun goden pantheon, als negende avatar, een incarnatie van de god Vishnu. Dat dit in het boeddhisme niet als zodanig wordt erkend, lijkt me duidelijk. Toen de Boeddha na zijn Verlichting ging prediken, leefden onder andere de brahmanen met de Veda geschriften in zijn land. Zij waren de priesterkaste die de Veda’s uitlegden en alle religieuze handelingen verrichtten. In het hindoeïsme (zoals dat nu wordt genoemd in plaats van het brahmanisme e.a.) vindt men talloze goden en incarnaties van die goden. De leer van het Zelf in het hindoeïsme stelt dat het Zelf een goddelijke vonk van de god Brahman zou zijn, en dat Zelf in ieder mens verhuist voor middel van zielsverhuizing of reïncarnatie na het sterven naar een ander lichaam. Die Ziel werd en wordt “Atman” genoemd. De Boeddha leerde echter in deze context dat er geen sprake kan zijn van de verhuizing van een Atman; hij zei dat er immers geen substantieel Zelf is, dus sprak hij van een Anatman (geen Zelf). De reden van de ontkenning van het Atman is, dat Gautama de Boeddha aangeeft dat hij ontdekt heeft dat alles in deze wereld en de kosmos veranderlijk is en alles onderling afhankelijk is, niets staat op zichzelf. Er kan derhalve geen sprake zijn van een afzonderlijke goddelijke vonk die zou verhuizen naar een ander (volgend) leven (reïncarneren: opnieuw in het vlees verschijnen). Een belangrijke reden van de uitspraken van de Boeddha inzake het Anatman is dat mensen de neiging hebben om van alles een concept te maken, alsof er zelfs een substantieel Zelf en later “zelf” zou bestaan in het lichaam. En dat conceptuele denken wat ieder mens heeft, de “mind”, is opgebouwd uit talloze concepten, ideeën en meningen.

Dit komt naadloos overeen met mijn eigen onderzoek, eigen omdat ik nooit kennis heb genomen van de leer van Boeddha.

Citaat
(Zelf)onderzoek
Het grote gevaar, en ook de grootste valkuil van rationele concepten is, dat ze niet de levende ervaring zijn van degenen die het rationele concept van een ander (o)verneemt. Concepten zijn eigenlijk bevroren labels, woorden, die een bepaalde lading proberen samen te vatten, te dekken als het ware. Dus de brahmanen spraken dan wel als priester over het Atman, maar dat was en is slechts een concept wat past in het conceptionele denken. De daadwerkelijke ontdekking, de werkelijke religieuze ervaring die in de Veda’s is neergelegd, ontbrak. De priesters herhaalden slechts wat in de Veda’s stond, maar hadden zelf die religieuze ervaring niet. Vandaar dat Gautama de Boeddha vaak helemaal niet wilde antwoorden op de vraag of er wel of geen zelf zou bestaan. Omdat als hij een antwoord zou geven, dit opnieuw een concept zou zijn, dat netjes zou worden ingepast in het menselijke denken. En de menselijke ‘mind’ is van nature zo ingericht, dat deze meent dat als iets “waar” is, hij of zij dan ook weet wat dat daadwerkelijk is. Maar in werkelijkheid is alle kennis geleend, door studie opgedaan en opgeslagen in je brein. Wil je echt (zelf)onderzoek doen, beoefening van de meditatie, dan is het zaak om juist het conceptionele denken los te laten. Want het conceptionele en rationele denken maakt onafgebroken associaties en vergelijkingen. En dat geeft ook een indruk dat we als zelf leven in een lichaam. Dat wordt vaak het ego genoemd, of het ik. Wanneer je echter iets als zijnde “waar” aanneemt, dan stopt onmiddellijk het (zelf)onderzoek. Want je denkt of meent dat je het “weet”. Maar dat weten is een gestold concept, eigenlijk een surrogaat, want eigenlijk weet je niets. Ik herhaal dat het (zelf)onderzoek stopt als je gelooft in wat je meent te weten. Omdat “weten” de indruk geeft dat je tot een bepaalde conclusie bent gekomen. En dan stop je met verder kijken, beschouwen, onderzoeken. Het maakt niet uit met welk idee, welk concept, welke ervaring, of wat dan ook je komt. Je meent dat je weet, dus ben je als het ware gearriveerd. Het is dus in het (zelf)onderzoek van belang om op te houden met menen dat je weet wat je denkt te weten. Of dit nu “Verlichting” is, of het “doodloze”, “citta”, “Anatman”, en ga zo maar door. De spirituele concepten, ideeën, leringen enzovoort vallen ook binnen dat bestek, en zijn wat dat aangaat niet bijzonder of anders dan andere concepten. Religieuze “ervaringen” lijken anders, maar wachten precies hetzelfde lot, namelijk dat ze verdwijnen in de tijd en vervolgens als concept van “waarheid” in iemands geest achterblijven. Wil je weten wat je bent (of niet bent)? Dan moet je dus ophouden met het aanvoeren van concepten, ideeën of wat dan ook. Al is het nog zo religieus of spiritueel. Anatman verwijst naar het feit dat er geen houvast is, geen identificatie, geen zelf of vereenzelviging, geen Zelf als goddelijke vonk. Of wat dan ook. Feitelijk is alles onafgebroken in beweging en verandering, ook wij zijn daar onderdeel van. We menen echter door de gecombineerde werking van de zintuigvelden of skandhas, zo stelde de Boeddha, dat we een zelf of Zelf in ons hebben. Maar dat is volgens Gautama de Boeddha een zottengeloof. En een geloof is een aanname, een concept, een idee. Dat kan nooit de levende en onafgebroken-in-beweging zijnde kosmos zijn.

Behalve dat je het beste echt zelfonderzoek kunt doen middels mediteren ben ik het volledig met deze zienswijze eens.
Het veranderlijke daar maak je onderdeel van uit, je ben het niet.
Dat we een zelf in ons hebben is een zottengeloof. Helemaal waar.
Het overnemen van elkaars concepten, discussiëren heeft geen enkele zin.
Dat je niet wegkomt uit de wereld van de concepten daarop heb ik het gedachtenonderzoek bedacht, uitgevoerd en op het zelfkennisforum geïntroduceerd.

Citaat
Geen houvast
Iemand die beweert dat hij geen concepten meer heeft, hecht zich als het ware aan het geen-concepten-meer-hebben. Dat is dan zijn of haar concept geworden, wat hij of zij als “waar” beschouwt. En daar zit men weer vast in een aangenomen conclusie die haaks staat op een gedegen vorm van (zelf)onderzoek. Alle geschriften, rationele concepten, meningen, aannames, ideeën of de ontkenning daarvan zijn pogingen om een houvast te creëren. Zelfs als je meent geen houvast meer te hebben, ben je één met het concept van het geen-houvast-meer-hebben. Een identificatie of gehechtheid dus. Wat je bent, kun je niet definiëren. De reden dat Gautama de Boeddha tóch predikte, was omdat hij geen andere mogelijkheid had. Als er mensen komen, leerlingen, dan stellen ze vragen. En moet de Meester aansluiten bij het begripsniveau van de leerling. Er is geen andere manier. Maar de Boeddha kan slechts een richting wijzen, maar niet helpen. Ik neem waar dat velen menen dat ze anderen kunnen of komen “helpen”. Dat is onmogelijk. Je kunt slechts een vingerwijzing doen, door aan te sluiten bij het begripsniveau van degene die de vragen stelt. En dan is het nog maar de vraag of het zal aanslaan, want een ware Meester of Leraar zijn is een kunst en geen verworvenheid. Niet iedereen is daarvoor geschikt, al menen velen van zichzelf van wel. Stop met jezelf te presenteren als iemand die “weet”, je helpt er niemand mee. Wellicht is jouw spirituele ervaring van waarde voor jezelf, maar stap niet in de Verlichting, het doodloze of welk concept dan ook. Want je kunt een ander met die concepten niet bereiken. Doe allereerst (zelf)onderzoek, ga in de leer bij een Meester. Meen niet dat je “wetend” bent, want je bent slechts verdwaald in een concept, wat jouw conclusie is geworden. Maar die conclusie is voor een ander heel anders dan voor jou. Schep geen chaos bij de ander, laat hem of haar een eigen (zelf)onderzoek doen. Iedereen kan zelf bepalen of hij of zij op zoek zou moeten gaan naar de werkelijkheid omtrent zichzelf. Schep geen conceptueel dualiteitenkabinet, waarbij je met je “weten” bij voorbaat een afstand schept met de ander, je medemens. Door jezelf neer te zetten als wetende ten opzichte van vermeende ‘onwetenden’ schep je een dergelijke afstand, een dualiteit. En die afstand is een luchtkasteel, en kan zelfs een verdedigingswerk zijn. Een ivoren toren wellicht?

Ook hier is weer geen speld tussen te krijgen. Het is zaak om deze uitleg, het licht van Boeddha, op je vermeende verworvenheden te laten schijnen.

Je kunt anderen met jouw concepten niet bereiken.
Helemaal mijn idee al ontkom je er haast niet aan om een idee in te zetten om een andere onderuit te halen.
Mijn advies is feitelijk altijd alleen maar geweest doe gedegen zelfonderzoek om vervolgens in al het waar te nemen gesputter terecht te komen.

Alleen 'weten' gebruik ik anders, ik heb het bij weten niet meer over kennis maar over een intrinsiek weten. Dat intrinsiek weten is niet iets waar je mee kunt pronken, of een individueel op eigen leest geschoeid persoonlijk kennisbereik ventileren, maar eerder een weten wat je te doen staat, een innerlijk kompas, zonder inmenging van jou als persoon met zijn specifieke voorkeuren. Het alsdan hier weergegeven weten mankeert dan nog steeds. In ieder geval is het niet datgene wat Boeddha bedoeld met verdwaald zijn in een concept. Je kunt je er evenmin mee op voorstaan om je daarmee te onderscheiden van anderen. Hoewel dat vrijwel altijd wél zo wordt opgepakt.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 17-07-2023 11:32 »
Citaat van: Laurens
Je kunt anderen met jouw concepten niet bereiken.

Ik denk dat dat zo is, je kan mensen hoogstens wijzen op een andere richting en ze het dan zelf laten ontdekken. En dat eigenlijk alleen als ze ontvankelijk zijn.

Als je kijkt naar de boeken van Osho dan zie je toch hoe hij bijna nooit rechtstreeks antwoord geeft op een vraag, maar het onderwerp vanuit een andere hoek benaderd met verhalen en grapjes.

Vingers die wijzen naar de maan, zoals zovelen zeggen. De geest die vast zit in de velen gezichtspunten ervaart zichzelf alleen maar als verward, en ziet alleen de vinger, heeft de stilte van geest niet om de aanwijzing te volgen, en mist de hemelse glorie.

Als je je heel erg verdiept in concepten zoals niet-zelf, dan voeg je ze alleen maar toe aan je geheugen. Het is beter om een rustige en stille geest te hebben, dus mijn pad is enkel om wat stukjes te lezen over iets als niet-zelf, ze te toetsen tegen de stilte van mijn geest en te zien wat ik herken, en ze dan weer los te laten. Intellectueel begrip of exact geheugen zie ik als niet belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 17-07-2023 16:42 door Bodhiboom »