Auteur Topic: Jan Bor: er is geen methode.  (gelezen 8450 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Jan Bor: er is geen methode.
« Reactie #50 Gepost op: 25-07-2023 20:30 »

'Dat wat schouwt' is zich bewust van het lichaam, gevoelens, geest enz.   Ik heb het al uitgebreid aangeroerd hier (Het tot object van waarneming maken).
Had jij al eerder wat geschreven over 'schouwen'?
Dat is me ontgaan dan! Leg het nog maar is uit hoe dat in zijn werk gaat!  ;D

...Maar hier zie ik al hetzelfde verschijnsel als op het ZK forum: eindeloos in andermans waarheid gaan zitten.  En tweedehands kennis verkopen aan de andere deelnemers.

Het zet jou toch maar telkens opnieuw aan je mening te verkondigen, wat bijzonder is als je niet de intentie hebt om iemand te helpen. ;)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 25-07-2023 22:46 »

Het zet jou toch maar telkens opnieuw aan je mening te verkondigen, wat bijzonder is als je niet de intentie hebt om iemand te helpen. ;)

Ik wacht af tot er een deelnemer komt waar ik eens van kan leren.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 25-07-2023 23:00 »

Ik heb die video zelf ook niet bekeken, Jan Bor kan alleen maar vertellen wat ik zelf al weet.  Sowieso kijk ik zelden filmpjes.
Nou, ik heb filosoof Jan Bor's solo video toch maar is uitgekeken.
Wat is me nog bijgebleven dat jij dan al zelf weet....

Op 26:33: "er zijn vreselijk nare mannen in die kringen als Andrew Cohen, een drieduizend dubbele oplichter."

op 37:24: "De cursus in wonderen is heel erg ouderwets helemaal bijgeloof, hoeven we het niet over te hebben. Dat is allemaal bullshit".

op 41:54: "Osho was volgens mij één van de allergrootste oplichters.  ik weet dit van mijn broer…
Osho was de grootste narcist aller tijden. Ik geloof dat die man wel heel veel ellende gecreëerd heeft. Moeder Theresa is toch een heel mooi mens, maar dat was een hoer volgens hem, en hitler was een heilige.
ik zei het al, er zitten heel veel psychopaten in die kringen daar moeten we ons voor hoeden."

-----------------------------

Nou, bij deze heeft Jan Bor zijn gemoed ook eens kunnen ledigen ende luchten. ::)

- Ik weet niks van Andres Cohen, nooit wat van gelezen of gezien. Enige dat ik weet is dat André van der Braak bittere ervaringen had met hem en later het boek Enlightenment Blues schreef, waarin hij Cohen beschrijft als een ontspoorde leraar, een narcist en een machtswellusteling.

- En nou vind ik zelf de cursus in wonderen onleesbaar, maar er zijn toch heel wat spirituele leraren waaronder Eckhart Tolle die erg met de cursus in wonderen zijn ingenomen.

- En Osho die was verlicht natuurlijk, maar dat weet Jan Bor niet. 8)

Wat een loser die Jan Bor zeg. Een eigengereid filosofisch typetje die het allemaal denkt te weten. De moeite van het luisteren niet waard.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 25-07-2023 23:07 »

Jij die volgens eigen zeggen het "doodloze" gerealiseerd hebt,...

Terwijl ik de uitgang uit mijzelf heb gevonden.   Niet middels een gedachtenonderzoek, maar middels het leeg maken van het gemoed.  Wat ook de weg is die de Boeddha wijst.
Jij die de uitgang uit jezelf hebt gevonden, je gemoed hebt leeggemaakt,  wat denk jij nog te kunnen leren van iemand?
Weet je nog niet genoeg dan?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 26-07-2023 09:16 »

Ik heb die video zelf ook niet bekeken, Jan Bor kan alleen maar vertellen wat ik zelf al weet.  Sowieso kijk ik zelden filmpjes.
Nou, ik heb filosoof Jan Bor's solo video toch maar is uitgekeken.
Wat is me nog bijgebleven dat jij dan al zelf weet....

Op 26:33: "er zijn vreselijk nare mannen in die kringen als Andrew Cohen, een drieduizend dubbele oplichter."

op 37:24: "De cursus in wonderen is heel erg ouderwets helemaal bijgeloof, hoeven we het niet over te hebben. Dat is allemaal bullshit".

op 41:54: "Osho was volgens mij één van de allergrootste oplichters.  ik weet dit van mijn broer…
Osho was de grootste narcist aller tijden. Ik geloof dat die man wel heel veel ellende gecreëerd heeft. Moeder Theresa is toch een heel mooi mens, maar dat was een hoer volgens hem, en hitler was een heilige.
ik zei het al, er zitten heel veel psychopaten in die kringen daar moeten we ons voor hoeden."

-----------------------------

Nou, bij deze heeft Jan Bor zijn gemoed ook eens kunnen ledigen ende luchten. ::)

- Ik weet niks van Andres Cohen, nooit wat van gelezen of gezien. Enige dat ik weet is dat André van der Braak bittere ervaringen had met hem en later het boek Enlightenment Blues schreef, waarin hij Cohen beschrijft als een ontspoorde leraar, een narcist en een machtswellusteling.

- En nou vind ik zelf de cursus in wonderen onleesbaar, maar er zijn toch heel wat spirituele leraren waaronder Eckhart Tolle die erg met de cursus in wonderen zijn ingenomen.

- En Osho die was verlicht natuurlijk, maar dat weet Jan Bor niet. 8)

Wat een loser die Jan Bor zeg. Een eigengereid filosofisch typetje die het allemaal denkt te weten. De moeite van het luisteren niet waard.

Fijn dat jij dan het werk voor me hebt gedaan (het kijken) waarvoor dank.   Afgezien van Andrew Cohen (die ken ik niet) ben ik het met hem eens.   Vooral dat er in 'die kringen' veel psychopaten zitten was mij bekend.  En ECIW is idd (een onschadelijk) bijgeloof.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 26-07-2023 09:18 »

Jij die volgens eigen zeggen het "doodloze" gerealiseerd hebt,...

Terwijl ik de uitgang uit mijzelf heb gevonden.   Niet middels een gedachtenonderzoek, maar middels het leeg maken van het gemoed.  Wat ook de weg is die de Boeddha wijst.
Jij die de uitgang uit jezelf hebt gevonden, je gemoed hebt leeggemaakt,  wat denk jij nog te kunnen leren van iemand?

Nee, ik heb het doodloze niet gerealiseerd, zo zeg je dat niet.  Ik heb het doodloze ontvangen, het gaf zich te kennen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 26-07-2023 09:19 »

Het zou fijn zijn als een forumdeelnemer zich aanmeldt die het edele achtvoudige pad ook afgerond heeft en die met het bovenwerelds pad bezig is. 

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #57 Gepost op: 26-07-2023 09:28 »
dat ledigen zelf heb gedaan,
Hoe zit het met de onweerstaanbare drang.
Dat sterker en krachtiger is dan de intentie te ledigen ?

bv; woede boosheid, waar je in de gemoedstoestand dingen zegt en doet, in de boosheid, als het ware blind gedreven
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #58 Gepost op: 26-07-2023 09:48 »
Daar ben ik het toch niet mee eens. Osho trok duizenden mensen aan, en hielp ze ook door hun vragen te beantwoorden. Maar hij was dan ook verlicht en een begaafd orator. Misschien is het beter om eens eerlijk te kijken naar of jij het talent hebt om mensen te helpen, en daarna nog eens te kijken naar waarom jij je meningen verspreid.

Met vragen beantwoorden help je niemand.      In de kern is de kwestie eenvoudig, het ego is een hebberd en is door geen enkele goeroe te helpen.   En dat is ook de kern van Boeddha's leer: leer dat hebben af.  'Dat wat schouwt', (of waarneemt) is niet in staat om wat dan ook te bezitten.   Dat staat trouwens gewoon na te lezen in het achtvoudige pad onder nummer 7.  'Dat wat schouwt' is zich bewust van het lichaam, gevoelens, geest enz.   Ik heb het al uitgebreid aangeroerd hier (Het tot object van waarneming maken).

In wezen stelt dat hele achtvoudige pad niks voor.   Als je het eenmaal onder de knie hebt.  Maar hier zie ik al hetzelfde verschijnsel als op het ZK forum: eindeloos in andermans waarheid gaan zitten.  En tweedehands kennis verkopen aan de andere deelnemers.

Ik zie het anders. In jou posts lees ik voor het merendeel ongenoegen, alsof je ongelukkig en kwaad bent dat jou inzicht niet gelijk op waarde word geschat. Zo werkt het niet bij andere mensen iets leren. Dit forum bevat aardig wat boeddhistische kennis, niet alleen over het Achtvoudige Pad, en mensen die hier komen zijn daarnaar op zoek, niet naar een ‘homebrew’ zelfkennis.

Het zou fijn zijn als een forumdeelnemer zich aanmeldt die het edele achtvoudige pad ook afgerond heeft en die met het bovenwerelds pad bezig is. 

Je gemoed mag dan wel leeg zijn, maar kan je nog dansen, zingen, schilderen? Als je niet meer van het leven kan genieten dan heb je een foute stap gemaakt.

Het boven wereldse pad leren is niet voor iedereen weggelegd, misschien moet je het net zoals Boni zoeken bij helderzienden.
« Laatst bewerkt op: 26-07-2023 11:24 door Bodhiboom »
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

• Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 26-07-2023 09:54 »

Waarom zou dat fijn zijn, als het gemoed toch leeg is ?

Als je aan de top van de spirituele piramide staat , dan ben je een (weg)wijze(r).
En zoals ze zeggen,  een wijze leert meer van één dwaas, dan een dwaas van honderd wijzen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 26-07-2023 12:36 »

bv; woede boosheid, waar je in de gemoedstoestand dingen zegt en doet, in de boosheid, als het ware blind gedreven

Een gemoed wat zichzelf ledigt stemt moeiteloos af op de transcendente wereld.   Dat brengt met zich mee dat je aanvankelijk met ongeloof staat te kijken hoe mensen 'woedend' zijn.  Dat onbeheerste gedrag ziet er enigszins lachwekkend uit.  Iemand die woedend is uitlachen, dat doe je niet, je tracht je gezicht in de plooi te houden.  Maar de ander -die woedend is- bemerkt toch je 'stille' houding en wordt nog woedender.  De finale conclusie luidt dat mensen die hun emoties laten gaan geen eigen baas zijn, zij zijn slaaf van hun gemoed.   Verslaafd aan jaloers zijn, boos zijn, woedend zijn enz enz.

Een leeg gemoed is dus een afgestemd gemoed.   Feitelijk is een leeg gemoed dus ook een gemoedstoestand.   Het eigene is er uit en de transcendente wereld kan zich openbaren, de mens is ontvankelijk.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 26-07-2023 12:43 »

Ik zie het anders. In jou posts lees ik voor het merendeel ongenoegen, alsof je ongelukkig en kwaad bent dat jou inzicht niet gelijk op waarde word geschat. Zo werkt het niet bij andere mensen iets leren. Dit forum bevat aardig wat boeddhistische kennis, niet alleen over het Achtvoudige Pad, en mensen die hier komen zijn daarnaar op zoek, niet naar een ‘homebrew’ zelfkennis.

Dat is jouw reflectie op mij.  Ik laat die waar hij thuis hoort.  Bij degene die zich hier Bodhiboom noemt.  Iemand wiens gemoed niet geledigd is, die kan zich dat niet voorstellen.  Dus stel jij je een loser voor die ongelukkig en kwaad is.

Citaat

Je gemoed mag dan wel leeg zijn, maar kan je nog dansen, zingen, schilderen? Als je niet meer van het leven kan genieten dan heb je een foute stap gemaakt.

Het boven wereldse pad leren is niet voor iedereen weggelegd, misschien moet je het net zoals Boni zoeken bij helderzienden.

Zingen is voor mij niet aan te raden, tenzij je de zaal leeg wilt hebben.   Dansen gaat redelijk en schilderen heb ik nooit gedaan.   Maar je hebt wel een punt, vroeger kon ik van bezit genieten, dat ben ik kwijt geraakt.....

Citaat

Ik twijfel niet aan de ziener van Boni, maar wel aan de wijsheid van de ziener van Boni.   Boni's rondhangen bij een ziener heeft Boni vooralsnog niks opgeleverd.   Daarom leer ik altijd wat van anderen, ik ga diezelfde fout niet maken en mijzelf opstellen als een 'ziener' (in het dagelijks leven welteverstaan.  Hier kan het weinig kwaad, jullie geloven me toch niet).

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 26-07-2023 12:46 »

Waarom zou dat fijn zijn, als het gemoed toch leeg is ?

Als je aan de top van de spirituele piramide staat , dan ben je een (weg)wijze(r).
En zoals ze zeggen,  een wijze leert meer van één dwaas, dan een dwaas van honderd wijzen.

Het 'fijn zijn' is een verheugd zijn als het éne lege gemoed het andere lege gemoed ontmoet.   Het lege gemoed stemt zich moeiteloos af op het lege gemoed van een medemens.   Zo werkt dat in de praktijk.  Of dat hier ook zo werkt, dat weet ik natuurlijk nog niet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 26-07-2023 12:51 »
Overigens staat een leeg gemoed uiteraard in directe relatie met het Dhamma oog.  Het lege gemoed is net zo leeg als het Dhamma oog.  Het was mijn gemoed wat zich hechtte aan van alles en nog wat.  Het is de weg van onthechten welke ik gegaan ben.  Het is mij gebleken dat ik middels het gemoed gehecht was aan deze wereld.  Deze weg beslaat inmiddels al weer tientallen jaren.  En zoals gezegd: een leeg gemoed, de uitwerking daarvan moet je in de praktijk zien.   Van boeken lezen, filmpjes kijken en goeroes aanhangen is nog nooit iemand wijzer geworden.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 26-07-2023 12:55 »
Feitelijk verschillen Jezus en Boeddha niet veel qua leer.  Ze verwoorden het verschillend, maar Jezus leert ons om onze medemens lief te hebben.   Dat is het tegenovergestelde van de medemens haten, jaloers op zijn, begeren, enz.  (Gemoedstoestanden!) Daadwerkelijk liefhebben kan alleen met een leeg gemoed, als het eigene er uit is.  Anders is het berekende liefde.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 26-07-2023 16:30 »
Als antwoord op je vraag, gemoed is energie.   Het ego heeft emotionele energie die het 'uitzendt'.   Naar de wereld.   Het is dus geen intuïtie.  In het lege gemoed wordt het gemoed ontvankelijk: het ontvangt energie.  Dat is ook wat ik bedoel met 'door leegte bewogen'.  Zoiets als mededogen is ook een vorm van energie en een gemoedstoestand.  Maar mededogen komt niet uit mijn 'zelf' voort.  Daarom mogen zaken als mededogen ook niet mijn-gemaakt, het is nooit 'ik' die mededogen heeft.

Maar leegte an sich is geheel ontdaan van energie.   Ook zoiets als liefde/Liefde is niet aanwezig in de leegte.

• Nieuwkomer
« Reactie #66 Gepost op: 26-07-2023 17:22 »

Een gemoed wat zichzelf ledigt stemt moeiteloos af op de transcendente wereld.   Dat brengt met zich mee dat je aanvankelijk met ongeloof staat te kijken hoe mensen 'woedend' zijn.  Dat onbeheerste gedrag ziet er enigszins lachwekkend uit.  Iemand die woedend is uitlachen, dat doe je niet, je tracht je gezicht in de plooi te houden.  Maar de ander -die woedend is- bemerkt toch je 'stille' houding en wordt nog woedender.  De finale conclusie luidt dat mensen die hun emoties laten gaan geen eigen baas zijn, zij zijn slaaf van hun gemoed.   Verslaafd aan jaloers zijn, boos zijn, woedend zijn enz enz.

Een leeg gemoed is dus een afgestemd gemoed.   Feitelijk is een leeg gemoed dus ook een gemoedstoestand.   Het eigene is er uit en de transcendente wereld kan zich openbaren, de mens is ontvankelijk.

Wat ik constateer is geen moeiteloos afstellen op de transcendente wereld.
Ik constateer beperkingen.
Je wil je niet meer boos maken op je partner bv. omdat ze een andere mening heeft, of op de baas die je een opdracht geeft waar je geen zin in hebt.  Dan kun je dat wel mentaal voornemen om  niet meer boos te worden.
Maar in de hitte van de strijd is het toch te sterk.

dus niet moeiteloos, maar juist moeizaam., sterker dan jezelf.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 26-07-2023 20:29 »
Citaat van: Jan Bor
Waarom klampte je je eigenlijk zo vast aan dat takje van je zelfverzekerdheid, eigendunk en eigenwaan, je ikje, het beeld dat je van jezelf koesterde, terwijl het in feite al grotendeels aan diggelen was geslagen? Waarvoor was je zo bang? Zoals de koan aangeeft en zoals ook Kierkegaard observeert, was je angst er een voor de innerlijke leegte, het gat, het niets, de afgrond waarin je, bungelend aan het takje, tuurde. Niemand die bij zijn volle verstand is wil daar aan. Niemand wil zichzelf, het in de loop van vele jaren zorgvuldig geconstrueerde beeld van zichzelf, opgeven. Wat kan er inderdaad angstiger zijn dan dat op te geven, om vervolgens te beseffen dat je helemaal niets bent en geen grond hebt om op te staan.
Toch zijn er momenten dat er geen ontkomen meer aan is. Op het moment namelijk dat er niets meer valt vast te houden, te grijpen en te begrijpen, op dat moment kun je niet anders dan loslaten. Je laat het takje waaraan je nog meent te hangen los, je laat jezelf los, zakt als het ware door je eigen grond heen, waagt de sprong in de peilloze afgrond van het innerlijk. En dan? Nee, je valt niet te pletter, maar keert in tot het hartsmysterie dat je in oorspronkelijker zin bent.

Wat Jan Bor aan geeft en wat te herkennen is, is dat de realisatie om het zogeheten hartsmysterie gaat.   Het (metafysische) hart kan zich pas openen als het 'ik' zich overgeeft.   Waaraan?  Dat kan het 'ik' niet weten.

Citaat
Maar waarom moet je door die angst heen en vormt de pijn die daarmee gepaard gaat een voorwaarde tot bevrijding?

Dat is een vraag die er toe doet.

Citaat
En daar kun je alleen maar doorheen als de wanhoop een absoluut dieptepunt bereikt heeft, als je werkelijk geen kant meer uit kunt en er aan de angst geen ontkomen meer is. Deze angst is als een zwaar vergrendelde deur, een gigantische barrière die je het zicht op de leegte waarin je hangt ontneemt. Zonder deze deur te ontgrendelen en door de barrière heen te breken, zonder deze inderdaad zeer pijnlijke inkeer, blijft de innerlijke leegte die je in de grond ook bent voor je versloten. Deze leegte blijkt je diepste vrijheid: daar moet je dus in vallen. De omkering waarin deze val resulteert – namelijk van het verlangen dat niet langer op een object buiten zichzelf gericht is maar in zichzelf gekeerd, objectloos, ‘met lege handen’  doet verschrikkelijk veel pijn.

Jan Bor is bijna poëtisch in het beschrijven van het proces van zowel lijden als bevrijding.  Leegte komt niet zomaar aanwaaien, daar moet je in vallen.  Het lijden komt voort aan de gehechtheid aan ons zelf.

Citaat
Als het subject de sprong in de afgrond laat gebeuren – want van willen kan hier geen sprake meer zijn – dan zakt het, ik zei het al, door de eigen bodem heen. En aangezien het subject niets anders dan die bodem is – dat betekent het woord ‘subject’ namelijk: het onderliggende – laat het zo zichzelf los. (Ik besef natuurlijk het paradoxale van deze uitspraak.) De omkering, de geboorte van het hart die zich dan voltrekt, is inderdaad een mysterie.

Het lijden en de geboorte van het hart voltrekt zich tegelijkertijd.   Het lijden is geen mysterie, het is het zelf wat lijdend ten onder gaat.   De geboorte van het hart blijft wel een mysterie.  Noem het God, noem het Waarheid, geen enkele naam doet er recht aan.

Citaat
Want wat strikt individueel of singulier is, kan niet onder een algemene noemer gebracht worden. Het hart ís die enkeling.

Zo is dat.   Waarheid is onbenoembaar wegens zijn enkelvoudigheid.

Citaat
Maar wat nog wel begrepen kan worden is dat zodra het subject wegvalt en de van elk zelfbeeld of identiteit losgemaakte enkeling in de onbeperkte ruimte van het innerlijk suist – het innerlijk dat niet afgesloten van maar juist openstaand naar de wereld is – op dat moment de transcendentale grond die het subject onder de dingen legt ook wegvalt. Immers, het subject is de instantie die de gewaar- wordingsindrukken ordent, en zo onze waarneming en kennis van de dingen een basis verleent; dat heeft Kant ons geleerd. Het schept de voorwaarden voor onze kennis van de wereld. Met het loslaten van dit subject valt dus ook de grond onder onze kennis van de dingen weg.

Een moeilijk te begrijpen stukje tekst, ook voor mij.   De transcendente singulariteit ontneemt mij van mijzelf, zo leg ik dat uit.  Je valt door je eigen bodem heen, het vertrouwde zelf is niet meer.  Doch als totaal-mens heeft het intellectueel gezien toch wel wat tijd nodig voor het begrip.

Citaat
Want het hart dat nu geopend is, is niet (ik opperde het al) als Descartes’ cogito afgesloten van de wereld, maar staat er juist naar open. De leegte (afwezigheid) van het ik schept de liefde voor de mensen, dieren en dingen.

Dat is het mooie van daadwerkelijke realisatie, de wereld hoeft niet vermeend te worden verklaard (Lees je ook mee, Laurens?) , het hart staat juist open naar de wereld.  Maar ook hier: het is een nieuwe ervaringsweg, je betreedt het bovenwereldse pad.

Citaat
Nee, dit heeft niets met een piekervaring of verlichtingservaring te maken – zoals Suzuki die centraal stelt en waarvan hij een hele reeks kenmerken opsomt – maar alles met een innerlijke omkering. Het ontwaken van het hart en daarmee het innerlijke oog dat ermee gepaard gaat, werd door een Chinese zenmeester als volgt verwoord. Voor hij met de studie van zen begon, zei hij, waren bergen gewoon bergen en rivieren gewoon rivieren. Na de nodige oefening en instructie realiseerde hij zich dat bergen helemaal geen bergen en rivieren geen rivieren zijn. Ten slotte, toen het hart geboren was en hij de dingen dus met zijn hart aanschouwde, besefte hij dat bergen werkelijk bergen en rivieren werkelijk rivieren zijn.

In de innerlijke omkering ontwaakt ook het innerlijk oog (Het Dhamma oog).   Maar niet tegelijkertijd met de geboorte van het hart, -zoals Jan Bor dat noemt- doch later in de tijd.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 26-07-2023 22:50 »

Je wil je niet meer boos maken op je partner bv. omdat ze een andere mening heeft, of op de baas die je een opdracht geeft waar je geen zin in hebt.  Dan kun je dat wel mentaal voornemen om  niet meer boos te worden.
Maar in de hitte van de strijd is het toch te sterk.

De werkelijkheid is geheel anders.  Strijd kan zich alleen afspelen tussen ik en jij.   Als ik er niet ben, wat blijft er dan nog over om strijd te voeren?  Voor een singulariteit is het onmogelijk een strijd te voeren.   Dat zou dan tegen zichzelf moeten zijn?

De conflicten doen zich nog steeds voor, maar er is niemand meer aanwezig in het conflict.   Mogelijk hebben anderen een conflict met mij, dat valt voor mij niet te weten.  Mocht het zo zijn dan hebben ze een conflict met een schaduw.....alleen die gedachte al brengt een glimlach op mijn gelaat.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 26-07-2023 22:56 »
In de ontologische omkering ben ik niet langer mijn schaduw, ik ben het licht waarin de schaduw verschijnt.   Heeft iemand hier wel eens een schaduw een klap voor zijn kanis gegeven?  Een schaduw uitgescholden?   Een schaduw belasterd?  Gebruik je voorstellingsvermogen en zie iemand schelden tegen een schaduw, dat werkt toch op de lachspieren als je zoiets mocht aanschouwen?  Zo werkt dat bij mij ook als iemand een conflict heeft met mij als verschijnsel. 

Zoals reeds gezegd: letterlijk uitlachen doe je niet, daar ben ik te beleefd (!) voor.

Met verlichte groet aan alle schaduwen welke verschijnen op dit wonderlijke forum.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 27-07-2023 08:40 »

In feite zeg ik hetzelfde als Epicetus.
Ah zo, je zegt in feite hetzelfde als Epicetus.
Bijzonder dan dat Stephen Mitchell, dichter, vertaler, geleerde en bloemlezer, vooral bekend om zijn vertalingen en bewerkingen van werken, waaronder de Tao Te Ching, het Gilgamesj-epos, werken van Rainer Maria Rilke en christelijke teksten én de echtgenoot van Byron Katie ( https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Mitchell_(translator) ) en altijd op zoek is naar voorlopers van Byron Katie's "The work" (een simpel maar krachtig proces van onderzoek dat je leert om de gedachten die al het lijden in de wereld veroorzaken te herkennen en te onderzoeken) het volgende met ons wil delen...

Citaat

Hier zijn twee passages uit Epictetus, een Griekse filosoof die leefde van 55 tot 135 na Christus. Hij werd als slaaf geboren, maar kon met toestemming van zijn rijke eigenaar filosofie studeren, waarvoor hij een passie had. Nadat hij zijn vrijheid had verkregen, gaf hij les in Rome; de keizer Hadrianus was een van zijn vrienden. Het was bekend dat hij een leven van grote eenvoud leidde, met weinig bezittingen. De kern van zijn leer was dat we geen macht hebben over externe dingen en dat het goede waar we allemaal naar verlangen alleen in onszelf te vinden is; als we niets anders wensen dan wat God wil, zullen we echt vrij zijn en zal ons leven volmaakt sereen zijn.

1. Sommige dingen hebben wij onder controle; anderen niet. Deze dingen hebben wij in de hand: mening, impuls, verlangen, afkeer, en, in één woord, alle acties die van ons zijn. Maar deze dingen hebben we niet in de hand: het lichaam, bezittingen, de mening van anderen, en, in één woord, alle dingen zijn niet onze eigen acties. De dingen waarover wij controle hebben, zijn van nature vrij, ongehinderd en grenzeloos; de dingen die we niet onder controle hebben, zijn zwak, belemmerd, beperkt en behoren toe aan anderen. Onthoud dus: als je de dingen die door de natuur worden belemmerd als vrij beschouwt, en als je het eigene beschouwt wat eigenlijk aan anderen toebehoort, zul je worden gedwarsboomd, depressief en gefrustreerd, en zul je zowel goden als mensen de schuld geven. Maar als je beseft dat wat van jou is, echt van jou is en dat wat van anderen is, ook echt van anderen is (en dat is het geval), dan zal niemand je ooit dwingen, niemand zal je hinderen, je zult niemand verwijten maken of beschuldigen. wie dan ook, u zult niets tegen uw wil doen, u zult geen vijand hebben en u zult nooit enige schade ondervinden.

2. Mensen lijden niet door wat hen overkomt, maar door hun gedachten over wat er gebeurt. Zo heeft de dood op zichzelf niets vreselijks (als dat wel het geval was, zou het ook voor Socrates verschrikkelijk hebben geleken). Het zijn eerder onze gedachten over de dood die onze angst veroorzaken. Dus als we gehinderd of gefrustreerd of overstuur zijn, laten we dan nooit iemand anders de schuld geven, behalve onszelf, dat wil zeggen, ons eigen denken. Het is de daad van een onwetend persoon om anderen de schuld te geven van zijn eigen lijden. Iemand die een beetje bewust is geworden, geeft zichzelf de schuld. Iemand wiens bewustzijn volledig is, geeft noch anderen, noch zichzelf de schuld.

bron: https://thework.com/2014/09/epictetus/

Voor wie Engels verstaat, op YouTube te zien > Stephen Mitchell - an inspired writer & Byron Katie's husband > https://www.youtube.com/watch?v=7wy6OzgiXA4

Het is het gemoed wat stressvolle gedachten schept.

Juist, ja, het is het gemoed dat geledigt moet worden door middel van jouw onvolprezen non-reflectief schouwen methode.
Gedachten onderzoeken op waarheid, wat hetgene is dat Byron Katie's 'the work' inhoudt is een dwaalweg volgens jou.

De meest stressvolle gedachte is om "niet te zijn" (de dood dus).

Oh, Stephen Mitchell haalt nou toevallig wat van Epicetus over de dood aan.

Mara kon in de meditatie niet over die drempel heen, Jan Bor heeft die horde wel genomen.  En ik ook uiteraard.

Bedoel je Mara / Marc de alcoholist die nu aan de chemo ligt als gevolg van pancreaskanker en slechts 30% overlevingskans krijgt van de dokters, en moest hij erdoor komen gegarandeerd diabeticus patient is volgens hen?

Is het gemoed luchten hetzelfde als het gemoed ledigen?
Nee, het gemoed luchten is juist het gemoed vullen.  Het doodloze heeft daar geen behoefte aan.

Ah zo, het gemoed luchten heeft geen zin dus.
Jouw onvolprezen non-reflectieve schouwen om het gemoed te ledigen is de enige juiste weg.
Wie non-reflectief kan schouwen, zoals jij en Jan Bor, kunnen in meditatie de horde nemen en over die drempel - te weten: de meest stressvolle gedachte is om "niet te zijn" (de dood dus) - heen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 27-07-2023 14:16 »
Het rare is, je wordt een geheel ander mens natuurlijk.   Als de rook om je hoofd is verdwenen valt het pas op hoe mensen opgaan in het zijn van een ego.....hebzucht, ruzie maken, conditioneringen...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 27-07-2023 14:20 »
Het rare is, je wordt een geheel ander mens natuurlijk.
In wat ben jij verandert?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Jan Bor: er is geen methode en geen ik die wat realiseert.
« Reactie #73 Gepost op: 27-07-2023 14:42 »

Nee, ik heb het doodloze niet gerealiseerd, zo zeg je dat niet.  Ik heb het doodloze ontvangen, het gaf zich te kennen.
Oh, voortgaande op wat je eerder elders schreef, zie onder, dacht ik dat jij het was die het doodloze gerealiseerd had.

Wie het doodloze heeft gerealiseerd heeft geen enkele interesse in paddo's of andere psychedelica.

Die 'wie' was jij dus niet.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Jan Bor: er is geen methode & Jan Bor heeft de horde genomen.
« Reactie #74 Gepost op: 27-07-2023 15:04 »

De meest stressvolle gedachte is om "niet te zijn" (de dood dus).  Mara kon in de meditatie niet over die drempel heen, Jan Bor heeft die horde wel genomen.  En ik ook uiteraard.
Aha, zo ziet iemand die die de horde genomen heeft eruit...

;D ;D ;D

En ik ook uiteraard.

Ik stel me jou als een tweelingbroer van Jan Bor voor. ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 27-07-2023 15:50 »
Nou, eigenlijk zeg je zoiets als dat je geest zich ontdaan heeft van je 'ik' en je hart gevuld is met liefde, het begrijpen van Waarheid niet kan worden nagestreefd of actief verkregen, het alleen maar uit zichzelf kan plaatsvinden, waardoor het 'doodloze' zich te kennen gaf.
Juist?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Re: Jan Bor: er is geen methode & Jan Bor heeft de horde genomen.
« Reactie #76 Gepost op: 27-07-2023 17:24 »

De meest stressvolle gedachte is om "niet te zijn" (de dood dus).  Mara kon in de meditatie niet over die drempel heen, Jan Bor heeft die horde wel genomen.  En ik ook uiteraard.
Aha, zo ziet iemand die die de horde genomen heeft eruit...

;D ;D ;D

En ik ook uiteraard.

Ik stel me jou als een tweelingbroer van Jan Bor voor. ;)

Jan en ik, we zijn dezelfde niet-ik.   Geen tweelingbroer, maar een 'enkelbroer'.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Jan en ik, we zijn dezelfde niet-ik.   Geen tweelingbroer, maar een 'enkelbroer'.
De twee niet-ik filosofen aan wie het doodloze zich te kennen heeft gegeven!  ;D ;D ;D
Is effe kijken wat dat doodloze nou alweer betekend.
Oh ja...
Citaat
Het Ongeborene en het Doodloze zijn synoniemen voor zelfrealisatie, voor nibbana—het ‘uitdoven’—het ‘zien en weten’ (P. janami passami) dat er geen ‘worden’ meer is.

https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/199593-guy-de-aandacht-van-satipatthana-2/
Maar noch Jan Bor, noch i'm a loser hebben wat gedaan, ze hebben enkel het doodloze ontvangen, het gaf zich te kennen aan hen.
 ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Jan Bor: De enige weg naar heling: non-reflectief schouwen.
« Reactie #78 Gepost op: 27-07-2023 19:02 »
Citaat van: Jan Bor
Waarom klampte je je eigenlijk zo vast aan dat takje van je zelfverzekerdheid, eigendunk en eigenwaan, je ikje, het beeld dat je van jezelf koesterde, terwijl het in feite al grotendeels aan diggelen was geslagen? Waarvoor was je zo bang? Zoals de koan aangeeft en zoals ook Kierkegaard observeert, was je angst er een voor de innerlijke leegte, het gat, het niets, de afgrond waarin je, bungelend aan het takje, tuurde. Niemand die bij zijn volle verstand is wil daar aan. Niemand wil zichzelf, het in de loop van vele jaren zorgvuldig geconstrueerde beeld van zichzelf, opgeven. Wat kan er inderdaad angstiger zijn dan dat op te geven, om vervolgens te beseffen dat je helemaal niets bent en geen grond hebt om op te staan.
Toch zijn er momenten dat er geen ontkomen meer aan is. Op het moment namelijk dat er niets meer valt vast te houden, te grijpen en te begrijpen, op dat moment kun je niet anders dan loslaten. Je laat het takje waaraan je nog meent te hangen los, je laat jezelf los, zakt als het ware door je eigen grond heen, waagt de sprong in de peilloze afgrond van het innerlijk. En dan? Nee, je valt niet te pletter, maar keert in tot het hartsmysterie dat je in oorspronkelijker zin bent.

Wat Jan Bor aan geeft en wat te herkennen is, is dat de realisatie om het zogeheten hartsmysterie gaat.   Het (metafysische) hart kan zich pas openen als het 'ik' zich overgeeft.   Waaraan?  Dat kan het 'ik' niet weten.
Tsjonge, jij en je Jan Bor.
Geen idee om hem voor te stellen samen een boek te schrijven?
Titelsuggestie: "De enige weg naar heling: non-reflectief schouwen".  ::)

Het probleem met jou is dat je blijft hangen in mensen die jouw mening verkondigen.

Hé, da's toeval, dat zie ik nou gebeuren bij met Jan Bor!  :D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Jan Bor: er is geen methode & het bovenwerelds pad
« Reactie #79 Gepost op: 28-07-2023 01:27 »
Jij die de uitgang uit jezelf hebt gevonden, je gemoed hebt leeggemaakt,  wat denk jij nog te kunnen leren van iemand?Weet je nog niet genoeg dan?

Holala zeg, het bovenwerelds pad. Moest ik weer op googlen...
Citaat
Bovenwerelds pad: Hiermee wordt aangeduid het ogenblik waarop iemand één van de vier niveaus van heiligheid bereikt, met nibbāna als object. Het betreden van heiligheid wordt veroorzaakt door intuïtief inzicht (vipassana) in de vergankelijkheid, ellende en onpersoonlijkheid van het bestaan. Dat inzicht flitst op en verandert voor altijd iemands leven en aard.

https://www.facettenvanhetboeddhisme.nl/12.%20Woordenboek.html
En van zo iemand die één van de vier niveaus van heiligheid bereikt heeft met nibbāna als object, wil je dan leren hoe dat niveau ook te bereiken dan?

Het edele achtvoudige pad heb jij inmiddels afgerond volgens eigen zeggen dus.
Even kijken wat dat pad is...
Citaat
Het achtvoudige pad houdt het volgende in:
1. het hebben van de juist inzichten – overeenkomstig met de vier waarheden
2. het hebben van de juiste bedoelingen – geen bezitsdrang, boosheid of wreedheid
3. het gebruiken van de juiste woorden – geen leugens, ruwe taal. Roddels of laster
4. het juist handelen – niet genieten ten koste van anderen, geen geweld tegen mensen of dieren en niet stelen
5. de juiste levenswijze hanteren – een eerlijk en heilzaam beroep
6. de juiste inspanning – de inzet om het heilzame te bevorderen
7. de juiste aandacht focussen – leven en alert zijn voor het hier en nu
8. de juiste concentratie hebben – op het hier en nu, of op een heilzaam object

https://www.boeddha-beelden.com/achtvoudig-pad-der-verlichting/
Voldoe jij hier allemaal aan?

• Nieuwkomer
« Reactie #80 Gepost op: 28-07-2023 08:12 »

Het edele achtvoudige pad heb jij inmiddels afgerond volgens eigen zeggen dus.
Even kijken wat dat pad is...
Citaat
Het achtvoudige pad houdt het volgende in:
1. het hebben van de juist inzichten – overeenkomstig met de vier waarheden
2. het hebben van de juiste bedoelingen – geen bezitsdrang, boosheid of wreedheid
3. het gebruiken van de juiste woorden – geen leugens, ruwe taal. Roddels of laster
4. het juist handelen – niet genieten ten koste van anderen, geen geweld tegen mensen of dieren en niet stelen
5. de juiste levenswijze hanteren – een eerlijk en heilzaam beroep
6. de juiste inspanning – de inzet om het heilzame te bevorderen
7. de juiste aandacht focussen – leven en alert zijn voor het hier en nu
8. de juiste concentratie hebben – op het hier en nu, of op een heilzaam object

Ik vrees dat afronden niet helemaal de juiste woordkeuze is.
Eerder omarmen.

Als je een lichaamloze geest bent zonder interactie met de wereld however, dan zou je misschien kunnen spreken over afronden, anders lijkt het me eerder omarmen. Op een beperkte menselijke wijze.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #81 Gepost op: 28-07-2023 10:56 »
Zodra je inkeert, sta je op de drempel om waanideeën te gaan ontwikkelen. Het rijk van kennis-illusies te betreden.

Je kunt jezelf niet begrijpen door introspectie.

Zodra je een getuige wordt, een toe-schouwer, een observeerder raak je steeds verder weg van huis.

Introspectie levert alleen maar een indruk op van hoe zaken gaan en bestaan vanuit je hoofd.
Neem die kennis niet te serieus.

Al die prachtige verklaringen dat we zo bang zijn voor leegte, voor doelloosheid, voor niemand zijn, dat is allemaal maar de opgewondenheid van het verstand dat denkt het allemaal zo goed te begrijpen. Het komt allemaal voort uit getuur in het hoofdje. Loer-kennis. Het is allemaal het perspectief vanuit mentaal bewustzijn. Het mentale bewustzijn dat is eigengemaakt.
Alleen zo ontwikkel je zulke ideeen.

Het hart heeft hele andere kennis.

Sommige merkbare verbeteringen bij jezelf, zoals minder onrust, minder onvrede, minder zoekend zijn, meer zelfvertrouwen, zijn waarschijnlijk ook eerder verslechteringen van je toestand.
Ook die zogenaamde verbeteringen zou ik maar niet te serieus nemen of zien als teken dat je goed bezig bent of iets goeds hebt bereikt.

het is wat he, die Siebje toch

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #82 Gepost op: 28-07-2023 12:17 »

Ja.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 28-07-2023 12:17 »
Zodra je inkeert, sta je op de drempel om waanideeën te gaan ontwikkelen. Het rijk van kennis-illusies te betreden.

Je kunt jezelf niet begrijpen door introspectie.

Zodra je een getuige wordt, een toe-schouwer, een observeerder raak je steeds verder weg van huis.

Introspectie levert alleen maar een indruk op van hoe zaken gaan en bestaan vanuit je hoofd.
Neem die kennis niet te serieus.

Al die prachtige verklaringen dat we zo bang zijn voor leegte, voor doelloosheid, voor niemand zijn, dat is allemaal maar de opgewondenheid van het verstand dat denkt het allemaal zo goed te begrijpen. Het komt allemaal voort uit getuur in het hoofdje. Loer-kennis. Het is allemaal het perspectief vanuit mentaal bewustzijn. Het mentale bewustzijn dat is eigengemaakt.
Alleen zo ontwikkel je zulke ideeen.

Het hart heeft hele andere kennis.

Sommige merkbare verbeteringen bij jezelf, zoals minder onrust, minder onvrede, minder zoekend zijn, meer zelfvertrouwen, zijn waarschijnlijk ook eerder verslechteringen van je toestand.
Ook die zogenaamde verbeteringen zou ik maar niet te serieus nemen of zien als teken dat je goed bezig bent of iets goeds hebt bereikt.

het is wat he, die Siebje toch

Snebje weet altijd alles wel weer om te keren.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #84 Gepost op: 28-07-2023 12:17 »
Snebje = Siebje

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 28-07-2023 14:52 »

Ik vrees dat afronden niet helemaal de juiste woordkeuze is.
Eerder omarmen.
I'm a loser heeft tien jaar strijd om (de) Waarheid gevoerd met Laurens op zijn forum. In zo'n man tegen man woordenstrijd ga je zonder te weten van de tegenstrever een door hem veel gebruikte term als 'afgerond' overnemen!  ;D

Ok, jij hebt dus het het edele achtvoudige pad "afgerond".

Ja.
En nou wacht je dus op iemand die met het bovenwerelds pad bezig is.

Ik twijfel niet aan de ziener van Boni, maar wel aan de wijsheid van de ziener van Boni.

Mijn ziener François is al overleden in maart 2019. Dus bij hem kan je niet meer terecht.
Bij dat ander nog levend topmedium wat in in de zomer van 2020 bezocht kan je nog bij terecht. Maar die deugt sowieso niet voor volgens jou want is niet tegen psychedelica.
Zie eerder...

Dus bezocht ik op 10 juli 2020 het bekendste medium van Antwerpen, die out of the blue, zonder dat ik iets zei of vroeg begon met...
Citaat

“…In samenvoeging met gelijkgezinden kan het onderzoek van en met psychedelica verder doorgezet worden. Dat is een goede beweging en voldoet niet enkel aan nieuwsgierigheid, maar geeft ook een optimaliserende beweging op spiritueel vlak, zodat die gedeeld kan worden verder.
Het is een delicate lijn, maar hanteerbaar wanneer de wisselwerkende controle goed aangehouden wordt.

...

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #86 Gepost op: 28-07-2023 15:55 »

Ja.

Het heeft geen zin om te zeggen wat je wel bent, alleen wat je niet bent…
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Jan Bor en i'm a loser verzinnen van alles
« Reactie #87 Gepost op: 28-07-2023 18:19 »

En ECIW is idd (een onschadelijk) bijgeloof.
Dat is weer een verzinsel van jou.

De cursus in wonderen heeft NIETS met geloof of bijgeloof te maken.
Luister maar is naar onderstaande video, waaruit..
Citaat

vanaf 23:20= Het leuke van de cursus in wonderen, het zegt het niet en het wordt vaak ook niet duidelijk erkend, maar het is pure advaita teaching en leren, met Christelijke taal. Maar de Christelijke taal betekend niets. Dus nooit de taal van de cursus of de zogenaamde auteur van de cursus belangrijk maken.
Je hoort mij nooit zeggen dat Jezus dat boek geschreven heeft….

Vanaf 1:27:43… het probleem met het zogenaamde begrijpen: er is geen mens die liefde begrijpt, er is geen mens die éénheid begrijpt. Het is niet te begrijpen, want zodra ik éénheid begrijp dan is er een ik en éénheid, dat is dus geen éénheid…
éénheid is wat ik ben, dat is alles wat er is, er is niks anders. Als ik dat begrijp dan moet er iemand buiten die éénheid staan om dat te kunnen begrijpen.

- Dit werk is niet te begrijpen, het woord liefde kan door niemand begrepen worden, want dat betekend gewoon ‘ik besta niet’, jij bestaat niet, ik zie alleen maar het licht dat je bent. Ik zie alleen maar de waarheid en die immense grootheid die wij zijn, die ervaring.

Het doel van dit werk is niet om te begrijpen maar om het toe te passen alsof je het begrijpt. En als ik acteer, als ik me gedraag op dit kleine planeetje alsof ik éénheid begrijp, in ander woorden: ik kijk naar hem, ik kijk naar haar, ik kijk naar jullie (wijst naar publiek), en ik zie alleen maar mezelf, dan heb ik de ervaring van éénheid. Maar da’s niet te begrijpen. Het gaat nooit om begrijpen. Het gaat om accepteren en overgave eraan.

Op YouTube / Diederik Wolsak - Ik verzin dit allemaal zelfhttps://www.youtube.com/watch?v=m4Bf_U89NWM&t=1388s

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Jan Bor: er is geen methode. - geloof Jan Bor niet!
« Reactie #88 Gepost op: 29-07-2023 15:33 »

https://www.nieuwwij.nl/interview/verslag-gesprek-taede-smedes-en-jan-bor/

Bor: ... In filosofentaal: het subject of ‘ik denk’ als de dragende grond van de bekende wereld zakt door zijn eigen bodem heen en transformeert tot ‘ik voel’; waarbij voelen niet langer oordelend is maar juist zonder oordelen openstaat voor wat verschijnt. Je hart raakt nu aan het hart – in filosofentaal de singulariteit – van alles en iedereen’ (p. 93-94).
Wat is die Jan Bor toch een poëtische filosoof.  ::)
Zo verklaart hij dat zijn subject of ‘ik denk’ getransformeerd is tot ‘ik voel’; waarbij voelen niet langer oordelend is maar juist zonder oordelen openstaat voor wat verschijnt.
Ja ja, tot dat er een Andrew Cohen, een cursus in wonderen of een Osho verschijnt....

Nou, ik heb filosoof Jan Bor's solo video toch maar is uitgekeken.Wat is me nog bijgebleven dat jij dan al zelf weet....

op 41:54: "Osho was volgens mij één van de allergrootste oplichters.  ik weet dit van mijn broer… Osho was de grootste narcist aller tijden. Ik geloof dat die man wel heel veel ellende gecreëerd heeft. Moeder Theresa is toch een heel mooi mens, maar dat was een hoer volgens hem, en hitler was een heilige.ik zei het al, er zitten heel veel psychopaten in die kringen daar moeten we ons voor hoeden."

;D ;D ;D
Geloof ze niet die filosofen als een Jan Bor en i'm a loser!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 30-07-2023 13:43 »

Terwijl ik de uitgang uit mijzelf heb gevonden.   Niet middels een gedachtenonderzoek, maar middels het leeg maken van het gemoed. 
En hoe is dat verlopen ? dat leeg maken ?
"Elf jaar terug heb ik mijzelf geheel geledigd van iedere binding in tijd en plaats."

Aan anekdotische vertellingen doe ik niet.
Je wil ook niet vertellen welk soort zout je hebt gebruikt om je te ledigen elf jaar terug?
Zo is er bitterzout / magnesiumsulfaat en Natrium Bicarbonaat / Zuiveringszout voor een darmreiniging.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 30-07-2023 14:49 »
Over Osho gesproken.

https://www.osho.com/nl/nederlandse-citaten/osho-citaten-bewustzijn

Citaat
Echt bewustzijn gaat niet verloren; je hoeft je er niet aan vast te klampen. Wie kan er zich aan vastklampen? Jij bent bewustzijn. Wie klampt zich aan wat vast? Er is geen tweedeling in bewustzijn – degene die zich vastklampt en het object waaraan vastgeklampt wordt; het bewustzijn is één. Er is alleen maar bewustzijn en verder niets. Je kunt je niet vastklampen aan bewustzijn.

Geen wonder dat Laurens een Osho-adept is, hij kakelt hem bijna letterlijk na.   (Ik ben Bewustzijn, ik ben God, ik ben afgerond enz enz )

Waarmee ik constateer dat Osho geen boeddhist is.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 30-07-2023 15:02 »
Helemaal eens ben ik het niet met Jan Bor.
Hoe kan je het nou niet helemaal eens zijn met Jan Bor, een man die met zijn hart denkt?
12 jaar geleden gaf hij nog een voordracht met die titel te zien op YouTube / TEDxRotterdam - Jan Bor - Thinking with the heart.