Auteur Topic: Als het Dhamma oog zich opent.  (gelezen 8772 keer)

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Als het Dhamma oog zich opent.
« Gepost op: 26-07-2023 09:22 »
Laten we het eens over het Dhamma oog hebben.   Dat oog is reeds in jou aanwezig.   Maar zolang dat oog in jou iets uit de wereld wilt hebben, dan is het Dhamma oog onzuiver en weet je niet eens van het bestaan van het Dhamma oog af.   (Bestaan is geen goed woord in dit verband, maar a la)

Hoe ver zijn jullie vorderingen op dit gebied?  Heb je al enig idee uit eigen ondervinding of het Dhamma oog in jou zich al wat aan het openen is?  Of ben je nog te veel in de ban van 'de wereld'?
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Als het Dhamma oog zich opent.
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2023 10:39 »
Prikkelend topic en hoewel ik er niet veel over te melden heb
wil ik er wel graag op reageren.

Wat ik er over kan zeggen is dat ik niet ver gevorderd ben.
Ik ben nog voornamelijk in de wereld, betrokken met of op de wereld.

Het in de ban zijn echter wordt wat minder, wat losser.
Gelijkmoedigheid is enigszins toenemend, maar zeker niet stabiel.

En er is  een,  soms wat meer , soms wat minder,
ervaren van een soort alles doordringend , vibrerend veld
van gewaar zijn waarin een en ander zich lijkt af te spelen.

Hoe dat te duiden weet ik niet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2023 12:27 »
Bedankt voor je reactie, Marcel.  De betrokkenheid op 'de wereld' is de zogeheten 'waas' op het Dhamma oog.  De bezoedelingen zoals Siebe dat zo mooi noemt.   Dan ligt de begeerte nog in het geestelijk oog. (Het moge helder zijn dat het Dhamma oog puur geestelijk is) En dat is heel lastig, want wie zou beweren dat hij/zij zijn partner niet begeert of het heil van zijn kinderen?   Dat vraagt een bijna onmenselijke levenshouding.  Toch is dat de kern van het Dhamma oog, het Dhamma oog hecht zich aan niets van wat hij 'ziet'.   (Terzijde, ik schrijf wel 'hij' , maar het Dhamma oog is natuurlijk niet mannelijk.)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2023 17:59 »
Ik meen te zien dat er iets in je is dat sowieso niet wil dat je ergens aankomt, arriveert, of het acceptabel vindt dat je ergens naartoe werkt op eigen houtje, naar je eigen zin en wil en voorstellingen. Het breekt alles altijd maar weer af en vindt eigenlijk niks oke.

Het staat niet toe dat je iets toe-eigent, verzamelt, kent als je bezit, je zelf, ware zelf, of wat dan ook. Nou ja, misschien gunt het je even al die pretenties om wat uit te rusten maar dan laait het vuur weer op en vernietigt het alles weer. Het wil je met lege handen. Naakt. Het maakt een schooier van je.

En zo blijf je zelf maar opbouwen, toe-eigenen, verzamelen en de Stiekemerd breekt het wel weer allemaal af. De Stiekemerd heeft zijn eigen plan met jou.

De Stiekemerd maakt vrij waar je zelf beslist niet van bevrijd wil worden.
Hij ontneemt je steeds weer je bezit en weten. Je kunt niet echt zeggen dat je dit zelf wil en doet.

De Stiekemerd heeft een heilige taak, vrijmaken, maar dat is niet echt je eigen taak en zaak. Je moet eerder de Stiekemerd niet in de weg lopen.

Je kunt zelf wel ideeën hebben bij je eigen en andermans welzijn, bij ware kennis, bij het echte weten, bij wijsheid, bij liefde, bij bevrijding, bij vrijheid, bij wat je eerst moet zien en ontdekken, bij het Pad maar de Stiekemerd heeft er niks mee te maken. Die gooit dat zo als afval in het heilig vuur. 

Je kunt wel elke onrust, rusteloosheid, zoeken, onvrede, armoede, ontevredenheid, aangedaanheid zien als slechte zaak, of zelfs als teken van onwetendheid, en in jezelf willen bestrijden met tegenkrachten, maar... Je kunt het wel lijden noemen, maar.. Onheilzame staten, maar.... Maa....r het is het werk van de Stiekemerd. Die is gewoon nog niet klaar met je. Het is eigenlijk een zegen dat je dit mag ervaren maar wel oncomfortabel.

Iemand kan zelf tot doel stellen dat ie rijk wil worden. Daar maakt ie zich een voorstelling van. Ja, en als ie al zijn intenties, spreken, daden, visies, ijver, geest, kennis daarop instelt,  zal ie het doel bereiken. Sommige mensen denken dat het met bevrijding net zo werkt. Dat geloof ik niet meer. Het voelt helemaal niet goed.

Bevrijding is niet je eigen verdienste want de Stiekemerd maakt vrij.

Dat bevrijding een kwestie is van eerst iets weten, eerst iets ontdekken en eerst iets zien, is volgens mij een illusie. Iets wat het Ik verzint, de eigenaar.

Het is eerder een kwestie van erkennen dat er in jezelf iets gaande is wat wil vrijmaken en dat zijn werk laten doen. De Stiekemerd zijn gang met je laten gaan en dat is verschrikkelijk lastig. Bevrijding vindt in het geheim plaats. Bewustzijn komt er niet aan te pas. Zelfkennis ook niet. Kennis uberhaupt niet. Ontdekkingen ook niet.

Het is me weer wat.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2023 19:42 »
Je kunt alles 'hebben' behalve dat wat 'is'.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2023 20:31 »
De neurose van het willen hebben

al wat ik kan hebben
zal me hoe dan ook
vroeger of later
ontvallen

de neurose van het willen hebben

Ontwikkel de geest die neigt tot loslaten…
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27-07-2023 09:19 »

Laten we het eens over het Dhamma oog hebben.
Het Dhamma oog? Wat is dat nu weer?
Ok, weer maar is googlen met dit als resultaat...
Citaat
Dit hoofdstuk gaat over de kern van de Leer. De kwintessens. De essentie. Het Dhamma-oog. Dhamma-cakkhu. Het Dhamma-oog kan je metaforisch vergelijken met het ‘oog’ van een orkaan, van een tropische cycloon, waar het windstil is, de luchtdruk het laagst en de verhoging van het zeeniveau het grootst; waar windsnelheid en bewolking nagenoeg niet aanwezig zijn. Een oase van betrekkelijke rust in een overigens drastisch ruige omgeving.
Het enige wat de Boeddha voor ogen had, was ons bevrijden van ons lijden (P. dukkha). Van die permanente onvrede die we, als mensen, heel ons leven meezeulen.
Hij definieerde dit lijden. De oorzaak ervan. De beëindiging. Alsook de weg die leidt tot de beëindiging ervan. Dit zijn de Vier Edele Waarheden (P. cattari ariya saccani). Of beter: de Vier Waarheden van de Edele Volgeling. Dit is zijn Leer. Dit is het legaat van de Boeddha. Niets meer maar ook niets minder. Al de rest dat aan de Boeddha wordt toegeschreven is decor en decorum. Buddharupa.
In die zin is het Dhamma-oog een plaats waar de dhammanuvatti— de beoefenaar die leeft overeenkomstig de Dhamma—de stroom betreedt en een ‘edele volgeling’ (P. ariya puggala) wordt. Een sotapanna.
Het Dhamma-oog is dus de ‘plaats’ (beter: het ‘moment’ of de ‘ervaring’) waar hij/zij tot bevrijding (P. vimutti) komt uit zijn/haar onvrede; uit zijn/haar ‘lijden’ (P. dukkha). Doordat hij/zij inzicht verwerft in de werkelijke aard van de fenomenen. En aansluitend, de zo-heid van de dingen aanvaardt. En op deze manier rust en innerlijke vrede vindt.
De Boeddha in de Dhammacakkappavatana Sutta:
❛ En terwijl de uitleg over de Vier Edele Waarheden door de Verhevene gegeven werd, verscheen in de Eerwaarde Kondanna het zuivere en onbezoedelde weten van het Dhamma-oog: Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan. ❜
De échte werkelijkheid is vergankelijkheid. Veranderlijkheid. Onbestendigheid. Anicca. De Boeddha zegt: observeer het Proces van ontstaan en vergaan van alle dingen. Kijk ernaar. Zie dit proces van komen en gaan. Dit eeuwige proces waaraan alle fenomenen onderhevig zijn.
Observeer deze permanente natuurwet van verandering. Van mutatie. Van transformatie. Maar waar finaal niets verloren gaat. Enkel verandert, permanent verandert.

Tot op het einde van zijn leven bleef de Boeddha deze wijsheid benadrukken:

Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan.

In deze tien woorden is ‘het zuivere en onbezoedelde weten van het Dhamma-oog’ samengevat.

bron: https://yatha-bhuta.com/624-2/

Zo, dat leren we dan ook weeral uit  het bestuderen van 2.500 jaar oude teksten: "Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan." ::)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 27-07-2023 09:30 »
De Stiekemerd heeft zijn eigen plan met jou.
God's wegen zijn ondoorgrondelijk!

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2023 10:22 »
Jij als God zijnde weet niet wat het Dhamma oog is, Boni?  Dat hoeft God helemaal niet te googelen.....!

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2023 11:57 »
Er mag dan wel stilte en een onbewogenheid en een verlangenloosheid zijn in de kern van de orkaan, in het oog, het is ook een doodse stilte daar. Dat zal wel weer ontkend worden door de gerealiseerden.

Oke, prima, in dat oog is het verlangenloos, nou en? Het is verschrikkelijk daar te zijn, toch. Vind ik wel. Pure ellende. Pure horror, pure eenzaamheid, de spirituele dood. Pure ontzieling. Terugtrekking uit het leven. 100% vervreemd van alles en iedereen zit je daar in je oogje eenzaam te wezen.

Je bent daar totaal afgesneden van alles. Je bent echt niet jezelf dan! Je zit puur vast in een waanidee van zelf.

Maar als je nergens verblijft, alleen dan ben je jezelf, connected, bezield, ontvankelijk. Op moeiteloze wijze mededogend, goedhartig, liefdevol.
Mijn gevoel zegt me dat als je echt de waarheid wilt dienen maak dan van niks je verblijf.

Wat je ook tot je verblijfplaats maakt, is het niet heel makkelijk aan te voelen dat dit ook belastend is?
Of je nou van stilte je vaste verblijfplaats maakt, van leegte, van mindfulness, van het oog in de orkaan, van bedachtzaamheid, van opmerkzaamheid, van innerlijk toe-schouwen, van denken, van contemplatie, van een louter gewaarzijn, waar je dan ook je verblijfplaats van maakt, daar is ook altijd stugheid, belasting, geremdheid, pretentie. Ik voel dat meteen. Dit is waar, toch?

Prima, dan maak je van het oog van de orkaan maar je vaste verblijfplaats, ach ja, zo zul je vast wel ergens aankomen. Misschien, als je daar maar dag in dag uit verblijft, dat je op een dag helemaal verlangenloos wordt...onaangedaan...nou geweldig hoor...ondertussen je bent wel zielloos geworden. Elk heilig vuur is verloren gegaan. En die uitgeblustheid is dan je verlichting en het einde van je lijden? Jippie!@

Ach...Siebje is weer eens hardleers, sceptisch, een nest-bevuiler, een koekoeksjong.

« Laatst bewerkt op: 27-07-2023 12:11 door lang kwaat »

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2023 12:29 »
Ja, het is een verschrikkelijk oord, eenzaam, geen toekomstverwachtingen, geen leuke dingen te doen zoals seks en ook geen verlangen naar seks .    Je kunt er geen geld hebben of geld uitgeven.  Je kunt er geen macht uitoefenen want er is letterlijk niemand.   Totaal afgesneden van alles wat 'ding' is.

Het is me toch allemaal wat met dat Dhamma oog.   Je moet alles opgeven voor dat oog en je houdt niks over anders dan het 'zijn'.   Het ego doet zo'n ruil niet, alles inruilen voor niets , voor leegte.  Het ego gaat dat maar weer zuchtend verder met lijden, dat is zijn hobby tenslotte.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 27-07-2023 13:58 »
Jij als God zijnde weet niet wat het Dhamma oog is, Boni?
Ik als God zijnde weet ik niet wat mensen allemaal verzinnen door middel van hun intellect hoor!
Ik weet alleen dat het niet het intellect is dat op de troon behoort te zitten.
Zoals mijn vier jaar geleden overleden ziener François me ooit vroeg om op zijn website (die ik voor hem gemaakt had) te zetten...

"De intuïtieve geest is een godsgeschenk en het rationele verstand is een dienaar.
We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk vergeten is."
Albert Einstein

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 27-07-2023 14:09 »
Het onderwerp is het Dhamma oog, niet je tweedehands kennis van François.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: boterhammen oog
« Reactie #13 Gepost op: 27-07-2023 14:18 »

Het onderwerp is het Dhamma oog,...
Goed, filosofeer en redeneer jij maar verder over dat boterhammen oog.
Ik ben het met mijn collega God / Laurens eens die gisteren dit schreef op zijn forum...
Citaat

Uit gebrek aan geïnteresseerden heb ik me aan een avontuur gewaagd het Boeddha forum te frequenteren en kom daar Bassie tegen die het leuk vind zijn ideeën tegen het licht van de Boeddha leer te houden.

Ik dacht (hetzelfde als hij) dat het wel leuk zou zijn om de overeenkomstige bevindingen uit eigen onderzoek en de bevindingen van Boeddha er uit te kristalliseren. Maar mensen lief daar is toch helemaal niet aan te beginnen.

Bekijk nou eens een epistel als dit:
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4170.0

Daar is toch geen beginnen aan.
Waarom doen boeddhisten zich dat aan zich vast te klampen aan zulke eeuwenoude meuk.

Hoeveel eenvoudiger is het zelf op onderzoek uit te gaan.

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155454&postcount=41
"Waarom doen boeddhisten zich dat aan zich vast te klampen aan zulke eeuwenoude meuk".
Daar moet men het toch roerend mee eens zijn! ;D

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 27-07-2023 17:18 »
Daar gaan we al weer: "die het leuk vind zijn ideeën tegen het licht van de Boeddha leer te houden".

Ik heb geen 'ideeën', ik bewandel de universele weg.  Tegen dát licht heb ik de leer van Boeddha gehouden.   En geconstateerd dat Boeddha gereedschappen geeft.   Dat 'epistel' waar Laurens naar verwijst, daar is best doorheen te komen.  Het is wat breedsprakig, dat klopt.  Maar het is dan ook bedoeld voor de beginnende leerling.  Dat GZO gepruts van Laurens heeft alleen geresulteerd in een vermeend God-zijn.  Dan kun je nog beter een juiste leer volgen (Boeddha's leer) en er niks van bakken.

Samenvattend: de leer van Boeddha is ok.  De uitleg van veel boeddhisten is niet ok.  Dat onderscheid moet je maken.  Dat iets eeuwenoud is, is ook geen argument.  Er is aan de innerlijke weg niks veranderd in 10.000 jaar.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 27-07-2023 17:23 »
Ik zie trouwens dat Laurens zijn forum weer heeft opengesteld voor tenminste één forumlid.  (Een die het doorgaans met hem eens is)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 27-07-2023 18:05 »
Ach, er zijn mensen die willen ergens aankomen. Ze willen rijk worden, of onaangedaan, zonder angst, onkwetsbaar, en als je maar je mentaliteit, visies, intenties, ijver, concentratie, doen en laten, spreken, geest, op die doelen afstemt, zal het vast wel lukken ook. Je zal er wel aankomen zeg maar.

En de rijke zegt dan tegen de arme..."ik heb een beproefde methode, zie maar ik ben rijk geworden, die methode werkt. De rijke legt de methode uit. De arme gaat ook het Pad volgen en wordt ook Rijk.
En de onaangedane, degene zonder angsten, onkwetsbaar, onraakbaar, met leeg gemoed, zegt tegen de onzekere, kwetsbare, neurotische, wankelende..."ik heb een beproefde methode, zie maar ik ben onaangedaan, onraakbaar, zonder angsten, leeg van gemoed". En de wiebelaar gaat het Pad volgen en wordt ook ont-wiebelt en onraakbaar. Dankbaarheid welt op. De leerling wordt ook meester.

Het Pad is beproefd, experientieel bevestigd! Het werkt echt!

Zou het ook waarachtig zijn, zuiver, werkelijk een heilig leven?

Het is maar waar je wilt aankomen toch? Voor mij voelt het heilige leven anders.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 27-07-2023 18:29 »

Daar gaan we al weer: "die het leuk vind zijn ideeën tegen het licht van de Boeddha leer te houden".

Ik heb geen 'ideeën', ik bewandel de universele weg. Tegen dát licht heb ik de leer van Boeddha gehouden.
Grapjas.  ::)
Jij bewandelt jouw individuele weg en alles wat jij hier verklaart en op Laurens' forum verklaart hebt zijn concepten. Punt uit!
Maar niets belemmert jou of Jan Bos natuurlijk om jullie concepten te verklaren en neer te schrijven.
Jan Bos is alweer bezig met zijn volgende boek te schrijven. Zijn 17de boek sinds 1982 (zie zijn wiki). Asjeblieft! Hij is dan ook Filosoof /  publicist. Boeken schrijven is zijn broodwinning.

En geconstateerd dat Boeddha gereedschappen geeft.

Oh, de boeddha geeft gereedschappen, in het Engels 'Tools'.
Kijk hier een artikel van 27 feb. 2023...
Citaat
Studenten met honger naar kennis over psychedelica

Op universiteiten is er in toenemende mate aandacht voor een nieuw onderzoeksveld: psychedelic research. Rinke Vreeke bezocht op de Roeterseilandcampus een strak uitverkochte lezing over psychedelica.

‘Ik heb geen ervaring met psychedelica en ben er zelfs een beetje bang voor, dus dit college is als het ware exposure therapy voor mij. Ik ben ondanks mijn angst geïnteresseerd om in de toekomst onderzoek te doen naar de effecten van psychedelica.’ Weer andere studenten vertellen over hun recreatieve ervaring met psychedelica, en dat ze middelen als LSD en truffels zien als tools voor persoonlijke groei of als rust en herstel in het kader van sport.

https://www.folia.nl/wetenschap/155785/studenten-met-honger-naar-kennis-over-psychedelica
een strak uitverkochte lezing!
Maar dat mag niet van de boeddha hé, alleen zijn tools mogen gebruikt worden.  ::)
Stoute studenten op het verkeerde pad.

Dat 'epistel' waar Laurens naar verwijst, daar is best doorheen te komen.  Het is wat breedsprakig, dat klopt.  Maar het is dan ook bedoeld voor de beginnende leerling.
Voor een filosoof als jij en Jan Bor zal daar wel door heen te komen zijn. Ik begin er geeneens aan. Ik ben de man van de ervaring. Ik hoef al die lettertjes niet te eten.

Dat GZO gepruts van Laurens heeft alleen geresulteerd in een vermeend God-zijn.  Dan kun je nog beter een juiste leer volgen (Boeddha's leer) en er niks van bakken.

Er bestaat GEEN juiste leer.

Samenvattend: de leer van Boeddha is ok.  De uitleg van veel boeddhisten is niet ok.  Dat onderscheid moet je maken.  Dat iets eeuwenoud is, is ook geen argument.  Er is aan de innerlijke weg niks veranderd in 10.000 jaar.

Geef mijn maar Hermes Trismegistus, dat is de juiste leer! 8)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 27-07-2023 18:39 »
Ik zie trouwens dat Laurens zijn forum weer heeft opengesteld voor tenminste één forumlid.  (Een die het doorgaans met hem eens is)
Ja, Rob met zijn bijbelse achtergrond, met 10 jaar geleden een hartaanval, vorig jaar geopereerd aan zijn hart, en de rots in de branding zoals Laurens hem noemt, is weer terug. Beide afgeronden wachten ze nu op nieuwe leden om hen te begeleiden bij gedegen zelfonderzoek. Laurens geeft zijn droom nog niet op!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 27-07-2023 18:54 »

Samenvattend: de leer van Boeddha is ok.  De uitleg van veel boeddhisten is niet ok.  Dat onderscheid moet je maken.
Dat geldt eveneens voor de leer van Jezus, voor de leer van Osho,  voor de leer van Ramesh Balsekar, en vul maar aan, ja zelfs misschien voor Andrew Cohen https://nl.wikipedia.org/wiki/Andrew_Cohen_(goeroe)
Het is des mensen overal kritiek op te geven. Zie jezelf maar als voorbeeld. Je doet niets anders, bewerend dat jij de juiste innerlijke volgt en dat alleen jou "schouwen" methode de juiste is.

Dat iets eeuwenoud is, is ook geen argument.  Er is aan de innerlijke weg niks veranderd in 10.000 jaar.

Ach er zullen altijd theologen & boedhologen blijven die oude teksten gaan bestuderen, zie Siebe hier maar, die doet niets liever dan soetra's bestuderen en gaat ze nog reciteren, oplezen, ook. Mogelijk nog met zo'n boeddhistisch rateltje in zijn hand ook. Niks mis mee, hobby zoals een ander. Maar de nieuwe generatie in het Westen is aan vernieuwing toen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 27-07-2023 19:09 »

Het onderwerp is het Dhamma oog, niet je tweedehands kennis van François.
Jan Bor de filosoof moet vast van Jan Geurtz ook vinden dat hij ook tweedehands kennis verkondigt als je deze video bekijkt / beluisterd > https://www.youtube.com/watch?v=2NzPbn0X7YQ&t=13s

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 27-07-2023 20:49 »
Dat geldt eveneens voor de leer van Jezus, voor de leer van Osho,  voor de leer van Ramesh Balsekar, en vul maar aan, ja zelfs misschien voor Andrew Cohen

Dat doet mij denken aan een verhaal van Osho: er was gezegd dat Osho gelijk zou zijn aan een ladder om de verlichting te bereiken. Toen hij dit hoorde, zei Jiddu Krishnamurti dat hij de express lift naar de verlichting was. Osho’s antwoord was dat je een ladder altijd mee kon nemen…

Er is altijd gekeuvel over wiens leer de beste is maar zelfs van een slechte leraar kan je iets leren. Allemaal paden de berg op.

Citaat
Ach er zullen altijd theologen & boedhologen blijven die oude teksten gaan bestuderen, zie Siebe hier maar, die doet niets liever dan soetra's bestuderen en gaat ze nog reciteren, oplezen, ook.

Een betere hobby dan menigeen.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 27-07-2023 21:19 »
Ach er zullen altijd theologen & boedhologen blijven die oude teksten gaan bestuderen, zie Siebe hier maar, die doet niets liever dan soetra's bestuderen en gaat ze nog reciteren, oplezen, ook. Mogelijk nog met zo'n boeddhistisch rateltje in zijn hand ook.

:-) Ja, ik hou ook wel van jou hoor. Je lijkt me best wel een aardige kerel. Jullie allemaal wel, die zelfkenners. Ik vind ons zo met z'n allen, als groep, wel een mooie verzameling verloren zielen die zich toch wat minder verloren voelen bij elkaar, zelfs al twistend. Als in een gezinnetje waar ook heel wat schuring is. Toch haten ze elkaar niet.
Ja, er wordt gekibbeld, de maat genomen, geoordeeld, aangevallen. Dat hoort er bij. Dat doen verlichten:-) Ach ja, als verloren zielen vinden we elkaar toch een beetje, desnoods, schurend, twisten, de loef afstekend, we voelen ons toch wat minder verloren als zieltjes en iets meer verbonden. Iets minder eenzaam.

Verloren ziel 4.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent & de wet van de resonantie.
« Reactie #23 Gepost op: 27-07-2023 23:26 »

Dat geldt eveneens voor de leer van Jezus, voor de leer van Osho,  voor de leer van Ramesh Balsekar, en vul maar aan, ja zelfs misschien voor Andrew Cohen

Dat doet mij denken aan een verhaal van Osho: er was gezegd dat Osho gelijk zou zijn aan een ladder om de verlichting te bereiken. Toen hij dit hoorde, zei Jiddu Krishnamurti dat hij de express lift naar de verlichting was. Osho’s antwoord was dat je een ladder altijd mee kon nemen…
Hihihi, da's een goede! Die kende ik niet.  ;D
Iets dat mij altijd bijgebleven is, is dat Osho zei dat hij een orkest was en Jiddu Krishnamurti een solo fluit speler.
Heb het net terug gevonden op > https://oshoworld.com/be-a-little-playful/

Er is altijd gekeuvel over wiens leer de beste is maar zelfs van een slechte leraar kan je iets leren. Allemaal paden de berg op.
Zo is dat!
Het is heel simpel: "De wet van de resonantie zorgt ervoor, dat wij nooit met iets in contact kunnen komen waarmee wij niets te maken hebben".
Die wet houdt ook in dat men nooit bij een ongeval, pech in het algmeen, oplichting, etc. van welke aard dan ook, betrokken kan zijn waar men niets mee te maken heeft.
De verantwoordelijkheid voor alles wat ons in het leven overkomt, dragen wij altijd zelf. En hierop bestaat geen uitzondering – dus zouden wij moeten ophouden met te zoeken naar uitzonderingen. Wanneer iemand lijdt, lijdt hij altijd alleen maar onder zijn eigen zo-zijn (wat overigens niets zegt over de intensiteit van zijn lijden!). Iedereen is dader en slachtoffer in één persoon. Zolang de mens deze beide faculteiten niet in zichzelf ontdekt, kan hij onmogelijk ‘heel’ worden. Aan de intensiteit waarmee de mens de naar buiten geprojecteerde ‘daders’ veroordeelt, kunnen wij duidelijk zien hoe sterk hij nog de daders in zichzelf veroordeelt.
Hier ontbreekt het in-zicht, de ziens-wijze namelijk, die het mogelijk maakt om beiden – dader én slachtoffer – als één te zien.

Al dat waarschuwen door bijvoorbeeld filosoof Jan Bor (dewelke volgens i'm a loser het doodloze ontvangen heeft) voor de "psychopaten" in spirituele kringen -  waar Osho volgens hem één van is - slaat dus gewoon totaal nergens op.

Citaat
Ach er zullen altijd theologen & boedhologen blijven die oude teksten gaan bestuderen, zie Siebe hier maar, die doet niets liever dan soetra's bestuderen en gaat ze nog reciteren, oplezen, ook.
Een betere hobby dan menigeen.

Inderdaad! ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent. - bemin je mijn vijanden
« Reactie #24 Gepost op: 27-07-2023 23:57 »

Ach er zullen altijd theologen & boedhologen blijven die oude teksten gaan bestuderen, zie Siebe hier maar, die doet niets liever dan soetra's bestuderen en gaat ze nog reciteren, oplezen, ook. Mogelijk nog met zo'n boeddhistisch rateltje in zijn hand ook.

:-) Ja, ik hou ook wel van jou hoor. Je lijkt me best wel een aardige kerel.
;D :-* ;D
Ja, ik ben een aardige kerel hoor.
Gelouterd door het leven, wedergeboren in de geest, dankbaar voor alles wat gebeurd is, ook voor mijn "vijanden" (vooral vrouwen), de "ergste van allemaal" (ook een vrouw, kort ex-lief) die op mijn weg kwamen, want dat waren mijn grootste leraars. Ik bemin dus mijn vijanden. Ze zouden mijn pad niet gekruist zijn als ik er niets mee te maken had.
Ik ben ooit, weeral 30 jaar geleden, is bij een ex-priester terechtgekomen die je verloste van 'karmische belasting'. Van je zwaarste vorige levens haalde hij via rituelen dan de zwaarte af. Die man zei dat je elk persoon waar je mee te maken hebt, zij het familie, liefdes of zakenrelatie, al in een vorig leven hebt ontmoet. Wel ik geloof hem.

Jullie allemaal wel, die zelfkenners.

Ik reken mij niet bij die zelfkenners als i'm a loser en Laurens van het zelfkennisforum forum hoor. Ik lach me een kriek met hun verklaringen en "kennendheid". Al van dat zelfverzonnen woord door die egotripper van een Alexander Smit gehoord? Hij heeft zelfs een boek geschreven met die titel.

Ik vind ons zo met z'n allen, als groep, wel een mooie verzameling verloren zielen die zich toch wat minder verloren voelen bij elkaar, zelfs al twistend. Als in een gezinnetje waar ook heel wat schuring is. Toch haten ze elkaar niet. Ja, er wordt gekibbeld, de maat genomen, geoordeeld, aangevallen. Dat hoort er bij. Dat doen verlichten:-) Ach ja, als verloren zielen vinden we elkaar toch een beetje, desnoods, schurend, twisten, de loef afstekend, we voelen ons toch wat minder verloren als zieltjes en iets meer verbonden. Iets minder eenzaam. Verloren ziel 4.

Geestig geschreven! ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De beste leer
« Reactie #25 Gepost op: 28-07-2023 14:08 »

Samenvattend: de leer van Boeddha is ok.  De uitleg van veel boeddhisten is niet ok.  Dat onderscheid moet je maken.
Dat geldt eveneens voor de leer van Jezus, voor de leer van Osho,  voor de leer van Ramesh Balsekar, en vul maar aan, ja zelfs misschien voor Andrew Cohen...
Dat GZO gepruts van Laurens heeft alleen geresulteerd in een vermeend God-zijn.  Dan kun je nog beter een juiste leer volgen (Boeddha's leer) en er niks van bakken.

Er bestaat GEEN juiste leer.

Geef mijn maar Hermes Trismegistus, dat is de juiste leer! 8)
Laurens volgt mee en geeft commentaar op zijn eigen forum...

Citaat
De beste leer
Er zijn grote voorgangers geweest die de intentie hadden dat het voorbeeld dat ze gaven gevolgd werd. Voor Jezus moest je dus geen volgeling worden maar een Jezus zijn. Ontdaan van de invloeden die Jezus eerder op je had hou je dan vervolgens ZIJN over. Jezus had geen leer, je kon hem a la minute verlaten. De kerk heeft hem voorzien van volgelingen, de apostelen, een leer en van dat verlaten een issue gemaakt. Jezus was een einzelgänger en die is niet interessant genoeg.

De vraag is hoe zat dat met het Boeddhisme? Was Boeddha een regelneef?

Er wordt alsmaar getwist over de beste leer. Een leer volgen is een volstrekt nutteloos en nodeloos tijdverdrijf. Het gaat niet over de leer. Nooit.

Even over het gedegen zelfonderzoek, dat is geen leer, dat moet gedaan worden. Je hoeft van niemand een volgeling te worden. Je hoeft je niks aan te trekken van iemand zijn breed spraak, zijn logisch redeneren, zijn adviezen over wat je te doen staat. Geen acht te slaan op zijn inzichten.

Bah wat saai, dus we kunnen nergens meer lekker over ouwehoeren.

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showthread.php?t=3612
;D ;D ;D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 28-07-2023 15:36 »
Het mooie van de leer van de Boeddha is dat hij in het patroon van het leven te vinden is. Het word gezegd dat in elke leerrede van de Boeddha al zijn andere leerredes te vinden zijn, en ik ben dat meerdere malen tegen gekomen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De leer van Boeddha versus die van Jezus Christus' verhaal
« Reactie #27 Gepost op: 28-07-2023 20:19 »

Het mooie van de leer van de Boeddha is dat hij in het patroon van het leven te vinden is.
Vergeef me dat ik niet wist wat de leer van de boeddha eigenlijk is. Maar leve google alweer, effe typen "wat is de leer van boeddha" en hup, uit het eerste zoekresultaat...

Citaat
De Boeddha vatte zijn leer heel kort samen als:

"Verricht geen enkele schadelijke activiteit, verzamel volmaakt heilzame activiteiten, bedwing volkomen je eigen geest, dit is de leer van de Boeddha".

https://www.maitreya.nl/nl/boeddhisme-in-%C3%A9%C3%A9n-pagina-1#:~:text=De%20Boeddha%20vatte%20zijn%20leer,de%20leer%20van%20de%20Boeddha%22.

Opvallend, wanneer ik google op "wat is de leer van Jezus", vind ik helemaal geen korte samenvatting. Veel blablabla, over dat hij de eniggeboren zoon van god is en dat nog vele grote en belangrijke dingen aangaande het koninkrijk Gods zal openbaren, maar op de 1ste google resultaten pagina, niks beknopt.

Ja, natuurlijk ken ik als West-Europeaan wel enkele klassiekers uit mijn jeugd als "heb elkander lief",  'heb uw naaste lief zoals uzelf', en 'gij zult niet stelen", maar dat zijn geboden.

Wat leerde die "snotneus" die al op zijn 33ste overleed nu eigenlijk?
Wacht, ik google is op "wat is de leer van Jezus christus - universiteit leuven". de KU Leuven de grootste Nederlandstalige universiteit.
Daar vind ik...
Citaat

1) Leer versus verhaal

Sommige mensen beschouwen het christelijke geloof in de eerste plaats als een waarheidsleer, bestaande uit een geheel van dogma’s en inhouden waarin mensen geloven. Volgens theoloog Roger Burggraeve, daarentegen, gaat het christendom niet om een bepaalde leer, maar om een persoon: Jezus Christus, het ‘wandelende verhaal van God.

bron: https://www.kuleuven.be/thomas/page/ingredient-jezus/
Aha, het christendom niet om een bepaalde leer, maar om een persoon!
Volgens die theoloog dan toch. Een andere theloog is het daar misschien weer niet meer eens.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: De leer van Boeddha versus die van Jezus Christus' verhaal
« Reactie #28 Gepost op: 29-07-2023 09:16 »
Vergeef me dat ik niet wist wat de leer van de boeddha eigenlijk is. Maar leve google alweer, effe typen "wat is de leer van boeddha" en hup, uit het eerste zoekresultaat...

Helaas is het niet zo simpel… de Boeddha vertelde bijvoorbeeld over het aan mekaar gerelateerd zijn van alle dingen, wat je dan leidt tot het diep kijken, wat je brengt bij het niet zelf… het ene leidt tot het andere, totdat je de leer van de Boeddha goed kent.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 29-07-2023 11:09 »
Laten we het eens over het Dhamma oog hebben.   Dat oog is reeds in jou aanwezig.   Maar zolang dat oog in jou iets uit de wereld wilt hebben, dan is het Dhamma oog onzuiver en weet je niet eens van het bestaan van het Dhamma oog af.   (Bestaan is geen goed woord in dit verband, maar a la)

Hoe ver zijn jullie vorderingen op dit gebied?  Heb je al enig idee uit eigen ondervinding of het Dhamma oog in jou zich al wat aan het openen is?  Of ben je nog te veel in de ban van 'de wereld'?

Ik weet niet wat het openen van het Dhamma-oog betekent. De teksten leggen dit ook amper uit. Er wordt niet veel meer over gezegd dan dat het verbonden is ' met het inzicht': "alles wat onderhevig is aan ontstaan, is ook onderhevig aan eindigen".

Maar goed, wat betekent zoiets dan want dit snappen we toch allemaal wel?

Waarom zeggen de teksten niet dat het openen van het Dhamma oog verwijst naar het zien of opgaan of direct kennen of worden van het doodloze, het ongeborene? En dus juist verbonden is met directe kennis van wat dat nooit ontstaan is, niet vergaat en niet verandert in de tussentijd? Dat wat Is? Dat zeggen de teksten nergens.

Als je de context ziet waarin gesproken wordt dat bij iemand het Dhamma oog opent, dan is dat vrijwel altijd bij een toespraak van de Boeddha en niet als iemand in diepe meditatie verzonken is ofzo. Het lijkt me sterk dat wanneer iemand zo luistert naar de Boeddha dat ie opeens oplost in het doodloze en dat wordt, en opeens directe kennis krijgt van wat Is.
Lijkt me ver gezocht

Aan de andere kant, het kan toch ook niet verwijzen naar gewoon een intellectueel besef van vergankelijkheid lijkt me.

Waar verwijst het dan naar?

Ik heb het gevoel dat het er naar verwijst dat je ziet en begrijpt dat wat je ook nastreeft, ambieert, wil, begeert, uiterlijk maar ook innerlijk, zoals vrede, geluk, blijdschap, optimisme, leuk, gezondheid, leven, wat je dan ook wilt hebben en vooral ook houden, het is een mission impossible, want het is allemaal niet te fixeren. Het zal toch weer eindigen want het is ontstaan.
In die zin zou het kunnen verwijzen naar het inzien van de beperkingen van streven, willen, construeren, maken, produceren, voortbrengen.

Sommige mensen zeggen dat dit het eerste begin is van inzicht in anicca, dukkha en anatta. Anicca verwijst naar het samengestelde karakter van alles en alles wat samengesteld is valt ook weer uit elkaar. Het is niet te handhaven. Als een gebouw dat op een dag instort. Dukkka verwijst naar het onbevredigende karakter hiervan op lange termijn (dit klopt niet vind ik). Anatta verwijst er naar dat alles aan inherent bestaan ontbreekt. Als een ui. Je pelt al die lagen af en dan blijft er gewoon niks kernachtigs over, geen zelf. Net zo bij jezelf. Na pellen blijft er niets over.

Ik sta hier niet volledig achter. Hooguit deels.

Ik geloof namelijk dat er ook zoiets is als goedheid of liefde. Liefde en goedheid laat zich niet ontmoedigen door het feit dat alles uiteindelijk toch vluchtig is, niet te handhaven, en ook resultaten van inspanningen weer verdwijnen. Liefde en goedheid geeft daar niet om, want het is niet zelfzuchtig en is niet uit op blijvende resultaten. Het verstand wel. Het verstand, het hoofd wordt er moedeloos van, bijna depressief, dat het maar niet gaat zoals het wil en iets niet blijvend is. Dat is diens begeerte. Maar liefde is geen begeerte.
Het verstand vindt het onbevredigend dat alles weer uitwist als verven op water. Het staat daar bij stil en wordt er moedeloos van. Maar liefde en goedheid denkt niet zo. Goedheid is juist die werkzaamheid die toch wil zorgen, toch wil doen, toch tot actie aanzet, al zal het allemaal vervloeien in de loop der tijd.
Dat is denk ik het heilige vuur. Het is zo dwaas als wat. Maar maar wat is dwaasheid toch mooi. Als het heilige vuur in je leeft, ben je als iemand zonder hoofd en verstand. Liefde zet aan tot actie waar het verstand afremt en denkt "ach waarom zou ik iets doen, het is toch zinloos".

Liefde geeft de wereld nooit op. Liefde geeft de Ander nooit op. Het heilige vuur staat zoiets niet toe. En dan bedoel ik niet dat liefde niet opgeeft anderen te redden uit een eindeloos samsara, want dat is allemaal verstand, maar liefde geeft niet op omdat het gewoon niet anders kan. Het is nou eenmaal bezield.

Het is me weer wat he met Siebje
« Laatst bewerkt op: 29-07-2023 11:19 door lang kwaat »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 29-07-2023 11:50 »
[...] Er wordt niet veel meer over gezegd dan dat het verbonden is ' met het inzicht': "alles wat onderhevig is aan ontstaan, is ook onderhevig aan eindigen". [...]

wanneer het intelectueel inzicht hierin, zich wijzigt
in een indringend besef hiervan, en dat kan best wel
als een schok binnenkomen, dan verdwijnt het willen hebben
dan verdwijnt het overdreven hechten, dan verwijnt het
willen toe eigenen, dan verdwijnt de kramp van het
in de ban zijn van de begoocheling...

er is een zucht van opluchting
een zware last valt af

er ontstaat een soort ruimtelijkheid
waarin plaats is voor alles en iedereen
een besef van verbondenheid,
wat iets anders is dan gehechtheid

zo werkt dat bij mij ongeveer...
hoe dat te duiden weet ik niet

en hoewel ik dit ken, is het besef kennelijk niet
diepgaand genoeg, want oude neigingen en dergelijke
nemen toch nog steeds weer een aanvang....
dat moet wel gezegd

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 29-07-2023 12:44 »

Ik weet niet wat het openen van het Dhamma-oog betekent. De teksten leggen dit ook amper uit. Er wordt niet veel meer over gezegd dan dat het verbonden is ' met het inzicht': "alles wat onderhevig is aan ontstaan, is ook onderhevig aan eindigen".

Nee, dit snappen we allemaal juist niet.   Omdat bij de meeste mensen het Dhamma oog gesloten is.  En als ik schrijf dat ik het Dhamma oog geopend heb, dan krijg je weer gehakketak van Boni en anderen.

Het verbonden zijn met inzicht is de Dhamma zelf.  Ik ben er inmiddels achter dat 'de Dhamma' dezelfde betekenis heeft als de Logos in de Griekse filosofie.  De Dhamma staat voor waarheid, deugd, inzicht in de kosmische ordening enz.  Dhamma oog is schouwend 'zoals het is' en de Dhamma zelf verschaft inzicht.    Het Griekse 'nous' is dan weer het goddelijke denken (intuïtief denken) wat werkzaam is in de Dhamma/Logos.  Voor de duidelijkheid: dit werkt allemaal samen, niet apart.  Ook 'dianoia' (het redenerend denken) mag er als laatste zijn zegje over doen.

Citaat
Waarom zeggen de teksten niet dat het openen van het Dhamma oog verwijst naar het zien of opgaan of direct kennen of worden van het doodloze, het ongeborene? En dus juist verbonden is met directe kennis van wat dat nooit ontstaan is, niet vergaat en niet verandert in de tussentijd? Dat wat Is? Dat zeggen de teksten nergens.

Ik denk dat de Boeddha dat niet opportuun achtte.  Het Dhamma oog opent zich gradueel.  Voor mijzelf sprekend, het Dhamma oog opende zich bij mij 40 jaar terug.  Maar dat wist ik uiteraard zelf niet.   Het redenerend denken zit alleen maar in de weg bij het openen.

Citaat
Als je de context ziet waarin gesproken wordt dat bij iemand het Dhamma oog opent, dan is dat vrijwel altijd bij een toespraak van de Boeddha en niet als iemand in diepe meditatie verzonken is ofzo. Het lijkt me sterk dat wanneer iemand zo luistert naar de Boeddha dat ie opeens oplost in het doodloze en dat wordt, en opeens directe kennis krijgt van wat Is.
Lijkt me ver gezocht

Meditatie is een gereedschap naar het openen van het Dhamma oog.  Maar zijn werking kan alleen plaats hebben in de praktijk van alle dagen.  Het doodloze is de mens pas bekend als het Dhamma oog 100 % geopend is.

Citaat
Aan de andere kant, het kan toch ook niet verwijzen naar gewoon een intellectueel besef van vergankelijkheid lijkt me.

Exact. Het Dhamma oog heeft niets met het (eigen) intellect van doen.  Wat het intellect mag doen is de eigen vergankelijkheid beseffen en beseffen dat de dood het einde is van jou.  Er mag geen strohalm naar een bestaan (als persoon) na de dood zijn.

Citaat
Ik heb het gevoel dat het er naar verwijst dat je ziet en begrijpt dat wat je ook nastreeft, ambieert, wil, begeert, uiterlijk maar ook innerlijk, zoals vrede, geluk, blijdschap, optimisme, leuk, gezondheid, leven, wat je dan ook wilt hebben en vooral ook houden, het is een mission impossible, want het is allemaal niet te fixeren. Het zal toch weer eindigen want het is ontstaan.
In die zin zou het kunnen verwijzen naar het inzien van de beperkingen van streven, willen, construeren, maken, produceren, voortbrengen.

Het Dhamma oog is nooit ontstaan en zal nooit eindigen.

Citaat
Ik geloof namelijk dat er ook zoiets is als goedheid of liefde. Liefde en goedheid laat zich niet ontmoedigen door het feit dat alles uiteindelijk toch vluchtig is, niet te handhaven, en ook resultaten van inspanningen weer verdwijnen. Liefde en goedheid geeft daar niet om, want het is niet zelfzuchtig en is niet uit op blijvende resultaten. Het verstand wel. Het verstand, het hoofd wordt er moedeloos van, bijna depressief, dat het maar niet gaat zoals het wil en iets niet blijvend is. Dat is diens begeerte. Maar liefde is geen begeerte.

Liefde geeft de wereld nooit op. Liefde geeft de Ander nooit op. Het heilige vuur staat zoiets niet toe. En dan bedoel ik niet dat liefde niet opgeeft anderen te redden uit een eindeloos samsara, want dat is allemaal verstand, maar liefde geeft niet op omdat het gewoon niet anders kan. Het is nou eenmaal bezield.

Liefde is de sleutel.  Het ego is niet in staat om zichzelf te bevrijden.   Vergeet alles wat ego je influistert en ga voor de liefde.

Citaat
Het is me weer wat he met Siebje

Ja, een kwajongen is het, die maar niet wil luisteren naar zijn innerlijk.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 29-07-2023 12:48 »
Voor mijzelf sprekend, het Dhamma oog opende zich bij mij 40 jaar terug.   Hiermee bedoel ik dat het toen begon, niet dat het Dhamma oog volledig geopend was.   Je gaat met het 'openen' een ervaringsweg op.   Karma (oorzaak en gevolg) , daar zit je nog mee.  En hoe raar het ook kinkt: het Dhamma oog heeft mij onderwezen.  Het is deel van de innerlijke leraar.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 29-07-2023 12:53 »
[...] Er wordt niet veel meer over gezegd dan dat het verbonden is ' met het inzicht': "alles wat onderhevig is aan ontstaan, is ook onderhevig aan eindigen". [...]

wanneer het intelectueel inzicht hierin, zich wijzigt
in een indringend besef hiervan, en dat kan best wel
als een schok binnenkomen, dan verdwijnt het willen hebben
dan verdwijnt het overdreven hechten, dan verwijnt het
willen toe eigenen, dan verdwijnt de kramp van het
in de ban zijn van de begoocheling...

er is een zucht van opluchting
een zware last valt af

er ontstaat een soort ruimtelijkheid
waarin plaats is voor alles en iedereen
een besef van verbondenheid,
wat iets anders is dan gehechtheid

zo werkt dat bij mij ongeveer...
hoe dat te duiden weet ik niet

en hoewel ik dit ken, is het besef kennelijk niet
diepgaand genoeg, want oude neigingen en dergelijke
nemen toch nog steeds weer een aanvang....
dat moet wel gezegd

Ja.  Het Dhamma oog hecht zich in zijn zuivere staat nergens aan.  Het wil niks 'hebben' van wat het ziet.   Wat jij de oude neigingen noemt, dan ben je in wezen zelf.  Niks om je druk over te maken, het enige wat je kunt doen is het Dhamma oog al die bezoedelingen laten zien voor wat het is.  Zie ook 'de herberg' van Rumi.

Het Dhamma oog oordeelt nergens over, het is ons eigen oordeel wat de bezoedelingen in stand houdt.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 29-07-2023 13:28 »
Hmmm. Vroeger werd Siebe hier op het forum wel eens beticht van Siebisme, het verdraaien van de Boeddhistische kennis naar een nieuw brouwsel. Ik denk dat wij hier te maken hebben met Loserisme bij het invullen van details over het Dhamma Oog.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent voor de stroombetreder
« Reactie #35 Gepost op: 29-07-2023 14:07 »

Ja, wat betekend zoiets dan allemaal?

Wat een ingewikkeld gedoe allemaal zeg!
Ik lees net dit...
Citaat

Dhamma staat voor de natuurwet, de ‘zo-heid’ van de dingen, de wérkelijke werkelijkheid (P. yatha-bhuta), i.c. het proces van ontstaan en vergaan.

De Boeddha vatte dit proces als volgt samen in zijn eerste voordracht (Dhammacakkappavatana Sutta) in Sarnath:

‘Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan.’

Wie dit in zichzelf realiseert (= herkent, erkent en er één mee wordt) én gelijkmoedig aanvaardt, begrijpt dukkha (P. dukkha dukkha); laat de oorzaak van dukkha los (P. dukkha samudaya); realiseert de beëindiging van dukkha (P. dukkha nirodha) en cultiveert het pad dat leidt naar de beëindiging van dukkha (P. dukkha nirodha gaminipatipada). Dit zijn de vier Edele Waarheden (P. cattari ariya saccani) in hun drie rotaties en twaalf aspecten.

De beoefenaar die de Vier Edele Waarheden realiseert is ontwaakt. Is een stroombetreder. Is een ariya-puggala.

Zulke dhammanuvatti heeft de eerste drie mentale schakels (P. samyojana) vernietigd van de keten die hem/haar aan samsara bindt: geloof in ‘persoonlijkheid’ (P. sakkaya-ditthi); gehechtheid aan regels/ritueel (P. silabbata-paramasa) en sceptische twijfel (P. vicikiccha).

In de Sabbasava Sutta  zegt de Boeddha het volgende: ‘Het Dhamma-oog opent zich bij de stroombetreder wanneer hij de eerste drie ketens doorsnijdt. Het Dhamma-oog opent zich doordat hij inzicht verwerft in de causale principes die het ontstaan en vergaan van dukkha beheersen.
Door aandachtige observatie [van de Vier Edele Waarheden] realiseert hij in zichzelf:
‘Dit is dukkha… Dit is de oorsprong van dukkha… Dit is de beëindiging van dukkha… Dit is het pad dat leidt naar de beëindiging van dukkha…’
Zo opent zich het Dhamma-oog voor de stroombetreder.’

Dit is de kern van de Leer. De kwintessens. Focus je aandacht hierop. Eénpuntig. Niet op beuzelarijen en bijkomstigheden. Niet op decor & decorum—de zintuiglijke praxis. Het leidt je slechts af van het Pad. Loop niet weg van de werkelijkheid. Uit onwetendheid. Uit verlangen. Uit afkeer. Ga recht op je doel af. Ekayana magga. Besef dat je tijd begrensd is.

https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/194996-guy-de-kern-van-dhamma/
Potverdorie jong, wat kan een gewone mens daar nu mee?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent voor i'm a loser en Jan Bor
« Reactie #36 Gepost op: 29-07-2023 14:19 »

Nee, dit snappen we allemaal juist niet.   Omdat bij de meeste mensen het Dhamma oog gesloten is.  En als ik schrijf dat ik het Dhamma oog geopend heb, dan krijg je weer gehakketak van Boni en anderen.
Nogal logisch dat je dan gehakketak krijgt. Jij en je Jan Bor, twee filosofen en schriftgeleerden, hebben dus het Dhamma oog geopend. Ja ja... Maak dat de ganzen maar wijs.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 29-07-2023 14:20 »
Hmmm. Vroeger werd Siebe hier op het forum wel eens beticht van Siebisme, het verdraaien van de Boeddhistische kennis naar een nieuw brouwsel. Ik denk dat wij hier te maken hebben met Loserisme bij het invullen van details over het Dhamma Oog.

Ik vat dat op als een compliment.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent voor de stroombetreder
« Reactie #38 Gepost op: 29-07-2023 14:22 »

Gewoon door te stoppen met je God-nonsens en ook eens op pad te gaan.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 29-07-2023 14:23 »

Nogal logisch dat je dan gehakketak krijgt. Jij en je Jan Bor, twee filosofen en schriftgeleerden, hebben dus het Dhamma oog geopend. Ja ja... Maak dat de ganzen maar wijs.

Alweer niet goed.  Waar Jan Bor over schreef was niet het Dhamma oog.  Je bent typisch een 'God' je gooit alles maar door elkaar, net zoals Laurens.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 29-07-2023 15:20 »

Alweer niet goed.  Waar Jan Bor over schreef was niet het Dhamma oog.
Zal me worst wezen waar Jan Bor over schreef in zijn inmiddels 16 boeken.
Jij zet je op één lijn met die hansworst, dat zegt genoeg.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 29-07-2023 15:47 »

Je bent typisch een 'God' je gooit alles maar door elkaar, net zoals Laurens.
Als God zijnde ben ik helderziend en doorzie jou en je Jan Bor. Allemaal filosofisch gekwebbel over zaken als "het Dhamma oog geopend" en 'ik denk' dat tot 'ik voel' transformeert, waarbij voelen niet langer oordelend is maar juist zonder oordelen openstaat voor wat verschijnt, ..."
Totdat het zover is!

https://www.nieuwwij.nl/interview/verslag-gesprek-taede-smedes-en-jan-bor/

Bor: ... In filosofentaal: het subject of ‘ik denk’ als de dragende grond van de bekende wereld zakt door zijn eigen bodem heen en transformeert tot ‘ik voel’; waarbij voelen niet langer oordelend is maar juist zonder oordelen openstaat voor wat verschijnt. Je hart raakt nu aan het hart – in filosofentaal de singulariteit – van alles en iedereen’ (p. 93-94).
Wat is die Jan Bor toch een poëtische filosoof.  ::)  Zo verklaart hij dat zijn subject of ‘ik denk’ getransformeerd is tot ‘ik voel’; waarbij voelen niet langer oordelend is maar juist zonder oordelen openstaat voor wat verschijnt.
Ja ja, tot dat er een Andrew Cohen, een cursus in wonderen of een Osho verschijnt....
...

Schijnheilige filosofen en schriftgeleerden zijn jij en Jan Bor!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: vooraleer het Dhamma oog zich opent is er 'la purga'
« Reactie #42 Gepost op: 29-07-2023 16:14 »

Gewoon door te stoppen met je God-nonsens en ook eens op pad te gaan.
Stop jij maar gewoon is met je gefilosofeer en ga ook eens ayahuasca doen.
Een gewone emmer gaat niet volstaan voor jou, die is tijdens de eerste ronde (van de drie nachtelijke) al meteen gevuld met jouw braaksel.

Citaat
Inname van ayahuasca leidt vrijwel altijd tot misselijkheid, braken en soms diarree. Het middel wordt vanwege deze effecten ook wel 'la purga' genoemd. Sommige gebruikers ervaren dit effect als geestelijk en lichamelijk reinigend en dus als een belangrijk onderdeel van het spirituele ritueel.

https://www.ntvg.nl/artikelen/ayahuasca-de-polder#:~:text=Inname%20van%20ayahuasca%20leidt%20vrijwel,onderdeel%20van%20het%20spirituele%20ritueel.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 29-07-2023 19:09 »

Helaas is het niet zo simpel… de Boeddha vertelde bijvoorbeeld over het aan mekaar gerelateerd zijn van alle dingen, wat je dan leidt tot het diep kijken, wat je brengt bij het niet zelf… het ene leidt tot het andere, totdat je de leer van de Boeddha goed kent.
Tsja, de Boeddha vertelde 2.500 jaar geleden over "het aan mekaar gerelateerd zijn van alle dingen"...
Men moet toch wel erg afgedwaald zijn van zijn eigen wezen om dat niet zelf te weten.
Het begint al bij de ademhaling.
De in en de uitademing zijn aan elkaar gerelateerd, kunnen niet zonder elkaar, het zijn onderling verbonden tegenpolen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #44 Gepost op: 29-07-2023 19:29 »
Tsja, de Boeddha vertelde 2.500 jaar geleden over "het aan mekaar gerelateerd zijn van alle dingen"...
Men moet toch wel erg afgedwaald zijn van zijn eigen wezen om dat niet zelf te weten.
De in en de uitademing zijn aan elkaar gerelateerd, kunnen niet zonder elkaar, het zijn onderling verbonden tegenpolen.

Het is makkelijk om andermans inzicht voor zichzelf te bestempelen maar voor mij was het helemaal niet van zichzelf sprekend… dat de wolken in de lucht en ik aan mekaar verbonden zouden zijn was niet iets wat in mij opkwam. Toch, je drinkt het water dat ook eens een wolk was, je ademt de lucht wat ook een paar moleculen wolk bevat.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Als het Dhamma oog zich opent
« Reactie #45 Gepost op: 29-07-2023 21:02 »
Ja.  Het Dhamma oog hecht zich in zijn zuivere staat nergens aan.  Het wil niks 'hebben' van wat het ziet.   Wat jij de oude neigingen noemt, dan ben je in wezen zelf.  Niks om je druk over te maken, het enige wat je kunt doen is het Dhamma oog al die bezoedelingen laten zien voor wat het is.  Zie ook 'de herberg' van Rumi.

Maar dit is toch allemaal in en vanuit je hoofdje? Daar zit je dan te zien in je hoofdje. Toe-schouwer te wezen. En wat zie in je hoofdje ...aanwezige boosheid, jaloezie, ideeen, gedachtevormingen, agressie, leegte, stilte, vrede, plannen intenties etc. Ik als waarnemer zie het. Ik als waarnemer ben dan niet wat ik zie.
Ik zit in mijn kamertje te zien hoe de gasten binnenkomen. Ik ben binnenskamers.

Ik zeg...kom maar je uit kamertje...ga maar buiten spelen met Siebje. Dan gaan we touwtje springen, stoepranden, knikkeren. Dat is veel leuker dan binnenskamers zitten.

Mindfulness, opmerkzaamheid, hierdoor zit, of anders kom je,  toch veel te veel in je hoofdje? In je binnenkamertje te zitten?

Is dat wel goed? Binnenskamers zitten?

Kom maar buiten spelen, met Siebje.

Is het wel werkelijk waar ook dat je bang bent om houvast te verliezen, bang bent voor zelf-verlies of ego-verlies, bang om niets en niemand te zijn. Is dat wel echt waar?

Ik denk het niet. Het is juist onze natuurlijke habitat. Het is ons het meest vertrouwd juist. Als je er gevoel voor hebt, zul je zien dat er op een dag ongelofelijk veel momenten zijn dat je zelfloos bent, niemand, niets, zonder enige houvast aan iets of iemand.  Het is je het meest bekend en bekender dan elk houvast, gehechtheid, elke notie van zelf, elke neiging, elke voorstelling, elke gedachte, elke kennis, elk weten etc.

Alleen...ben je eenmaal zelf-bewust en het Ik-besef is al gestold, kijk dan, en alleen dan, lijken ideeën als: 'de mens of ik ben bang voor leegte, bang om houvast te verliezen, bang om niets of niemand te zijn, waar. Lijken waar.  Ze zijn alleen maar waar in zoverre je zelf al in je hoofd zit te verbeelden en voorstellen. In je binnenkamer. Vanuit de binnenkamer lijkt dit allemaal waar en werkelijk. Maar als je dit goed onderzoekt, aanvoelt, is dit helemaal niet waar. Je moet alleen maar uit je binnenkamertje komen.  Dat is eventjes alles:-)

Kom maar buiten spelen bij Siebje. Kom maar uit je binnenkamertje.

Het is eigenlijk alleen maar het zelf-bewustzijn, en alles wat dat zich voorstelt en verbeeldt, dat meent dat er angst is voor verlies van houvast, voor egoloosheid, voor zelfloosheid.
Binnenkamer kennis.

Volgens mij is de kern alleen maar dat we teveel in het voorstellen en verbeelden zit. Teveel binnenskamers.

Maar voel maar aan...Niet denken maar aanvoelen. Voel maar aan dat er talloze momenten zijn gedurende een dag dat onthechting, egoloosheid, je natuurlijke habitat is.
Er is eigenlijk geen ander obstakel, meen ik nu, dan dat we teveel binnenskamers zitten.
Daar is het bedompt en benauwd. En mensen die je wijsmaken dat het  binnenskamer allemaal zo grenzeloos is, vredig, open, leeg, schoon, die moeten echt meer met Siebje buiten gaan spelen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Alles is met alles verbonden, "Zo boven, zo beneden".
« Reactie #46 Gepost op: 29-07-2023 22:34 »

Het is makkelijk om andermans inzicht voor zichzelf te bestempelen maar voor mij was het helemaal niet van zichzelf sprekend… dat de wolken in de lucht en ik aan mekaar verbonden zouden zijn was niet iets wat in mij opkwam. Toch, je drinkt het water dat ook eens een wolk was, je ademt de lucht wat ook een paar moleculen wolk bevat.
Niet ongewoon dat dit voor jou niet vanzelfsprekend was, feit dat je hier op aarde bent als mens betekent dat je net zoals elke mens op aarde ergens in de afscheiding bent gaan geloven, dus een ego hebt ontwikkeld.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Alles is met alles verbonden, "Zo boven, zo beneden".
« Reactie #47 Gepost op: 30-07-2023 09:52 »

Niet ongewoon dat dit voor jou niet vanzelfsprekend was, feit dat je hier op aarde bent als mens betekent dat je net zoals elke mens op aarde ergens in de afscheiding bent gaan geloven, dus een ego hebt ontwikkeld.

en waar ben je dan als je niet in afscheiding bent gaan geloven en geen ego hebt ontwikkeld?

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Alles is met alles verbonden, "Zo boven, zo beneden".
« Reactie #48 Gepost op: 30-07-2023 12:01 »

Het “ego” is geen vijand, het is meer een serie onheilzame patronen. Als je die patronen kan doorgronden dan lost het vanzelf op. Dans wanneer dansen gevraagd is, zing wanneer het zingen gevraagd is, beweeg met het ritme van de wereld.

Je emoties zijn niet iets om te onderdrukken — kwaad zijn bijvoorbeeld geeft je energie om jezelf mee te beschermen. Maar dat komt en gaat, en kan gebruikt worden. Het is beter om te letten op impulsen van kwaadaardigheid en meedogenloosheid, die je goede aard ombuigen en vervuilen. Als je die kan inzien en kan weerstaan dan ben je goed bezig.

Het leven is iets mysterieus, en het is goed om jezelf te richten op de juiste intenties.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent
« Reactie #49 Gepost op: 30-07-2023 12:21 »

Maar dit is toch allemaal in en vanuit je hoofdje?

Nee.  Het Dhamma oog zit niet in je hoofd.