Auteur Topic: Als het Dhamma oog zich opent.  (gelezen 8773 keer)

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent.
« Reactie #50 Gepost op: 30-07-2023 12:31 »
Zou het allemaal in en vanuit het hoofd zijn, dan zou de leegte toch niet leeg zijn?  Snap je dan niet, Siebe, dat het Dhamma oog niet gedacht kan worden, dat het Dhamma oog ruimte noch plaats in neemt?  Snap je dan niet dat 'het denken' alleen denkt over dat wat vóór ons aanwezig is?  (De wereld dus)

De onwetende mens kent alleen 'de wereld'.  En daaruit vandaan bouwt hij al zijn gedachten op.  Zodat 'zijn hoofdje' tot de nok aan toe gevuld is met beelden.   De onwetende mens kent alleen maar beelden en in de waargenomen wereld vóór ons zien we een wereld vol met iemanden.  Daarom denken we zelf ook een iemand te zijn.....

En vergeet dat gezwam van Boni dat alles verbonden zou zijn.  Er is juist helemaal niks verbonden!   Onwetenden kunnen tenenkrommende onzin uitkramen.  Wat voortkomt uit ....denkbeelden!
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 30-07-2023 13:04 »
Er is juist helemaal niks verbonden!   Onwetenden kunnen tenenkrommende onzin uitkramen.  Wat voortkomt uit ....denkbeelden!

Dat alles verbonden is, is leuk voor de romantische duiding, (Doet het altijd goed op de markt.) maar het is gewoon een fasistische vertaling van de gedachten beweging..
Denken, woorden, benoeming, duiding, verwijzing etc.. no way out.

Er is NIKS! te vertellen, dus waar ik iets te vertellen heb, bv dit, daar zie je gewoon  de werkzaamheid van een gedachten slaaf. Alle grote denkers, uitvinders, en uiteraard alle miljarden anoniemen,  op/in alle gebieden van de menselijke cultuur door de tijden heen, allemaal gedachten slaven.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
het universum heeft geen vergissing gemaakt met het ego.
« Reactie #52 Gepost op: 30-07-2023 13:11 »

Het “ego” is geen vijand, het is meer een serie onheilzame patronen.
We mogen gerust zijn, het universum heeft geen vergissing gemaakt met het ego.

Citaat
Eckhart Tolle: ... hoewel het ego er vanuit een bepaald perspectief misschien krankzinnig uitziet, vanuit een hoger perspectief is het niet meer dan het evolutieproces van de soort. Het is een fase in de evolutie, en terwijl we de volgende fase in de evolutie naderen, beginnen we te zien dat het ego zijn nut volledig heeft uit geleefd, maar het had zijn nut.

En we beginnen nu pas in te zien dat het krankzinnig is, omdat we de volgende fase in de menselijke evolutie naderen.

Vroeger kon niemand zien dat het ego krankzinnig was, hoewel behalve de zeer zeldzame, zoals de grote meesters. De Boeddha zei al “het is een illusie”. Jezus zei “verloochen uzelf”, wat betekent: erken de onwerkelijkheid van het ego.

Maar niet veel mensen begrepen wat ze zeiden. Ze waren een soort voorlopers van de volgende stap, ze wezen erop voordat het daadwerkelijk een echt ontwaken op de planeet werd.
Dus vanuit ons huidige perspectief, omdat we aan het einde van een evolutionair stadium zijn, ziet het ego er volkomen absurd uit -  als je eenmaal ziet wat het is en hoeveel verwoesting het heeft aangericht - maar vanuit een hoger perspectief maakt het deel uit van de evolutie van de mensheid.
zonder het ego zou er uiteindelijk geen verlichting of ontwaken kunnen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=bImdyQn43s8

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 30-07-2023 13:18 »
Er is juist helemaal niks verbonden!   Onwetenden kunnen tenenkrommende onzin uitkramen.  Wat voortkomt uit ....denkbeelden!

Dat alles verbonden is, is leuk voor de romantische duiding, (Doet het altijd goed op de markt.) maar het is gewoon een fasistische vertaling van de gedachten beweging..

Er is NIKS!...
En terwijl jullie denken dat er "NIKS" is, is alles verbonden met elkaar zoals mijn overleden ziener ooit vertelde.  ;)
Citaat
François: Als mensen aan mij een vraag stellen leg ik een lijn naar die inspiratie en ga ik naar de ethersfeer. Door dat alles verbonden is met elkaar, leg ik energetisch, vanuit mijn geest contact met de ethersfeer. Die ethersfeer is een bibliotheek die alles bevat van wat er op aarde is gebeurd sinds het begin van het leven op aarde. dus uiteindelijk is dat een heel geschiedenis. Er kan niets van wat er op aarde is gebeurd ontsnappen aan die ethersfeer. Dus dat is een bibliotheek waar alle mensen vanuit hun intuïtie contact kunnen mee krijgen. In feite kan je dat noemen: 'Gods intelligentie'. Het is simpel, wij kunnen reizen in de geest en dat heeft te maken met het contact met die ethersfeer.

Maar ja, als 'filosoof' kan je natuurlijk niet vatten dat alles met alles verbonden is, dan blijf je maar in dat koppie zitten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wie is nog slaaf van zijn gedachten?
« Reactie #54 Gepost op: 30-07-2023 13:46 »
Alle grote denkers, uitvinders, en uiteraard alle miljarden anoniemen,  op/in alle gebieden van de menselijke cultuur door de tijden heen, allemaal gedachten slaven.
Jij bent geen slaaf meer van je gedachten?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 30-07-2023 14:37 »

Er is NIKS! te vertellen, dus waar ik iets te vertellen heb, bv dit, daar zie je gewoon  de werkzaamheid van een gedachten slaaf. Alle grote denkers, uitvinders, en uiteraard alle miljarden anoniemen,  op/in alle gebieden van de menselijke cultuur door de tijden heen, allemaal gedachten slaven.

Het is romantisch escapisme, wat Boni doet.  (Van voormalig forumlid Rob geleerd)  Van zijn overleden ziener geleerd.  Wat de vraag opwerpt of Boni de ziener verkeerd begrepen heeft?  Of dat de ziener toch minder 'zag' dan naar het scheen?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #56 Gepost op: 30-07-2023 14:52 »
Zou het allemaal in en vanuit het hoofd zijn, dan zou de leegte toch niet leeg zijn? 

Ik denk dat het toch wel veilig is te stellen dat allerlei zaken, zoals kwantum deeltjes, allerlei soorten straling, processen op cel-niveau, zelfs microscopische diertje etc. niet direct kenbaar zijn voor de geest. Ik denk toch dat je de geest naar waarheid een ken-beperking moet opleggen.

Ik denk dat daar waar de geest zichzelf ziet, daar ziet het zichzelf, punt. Meer moet je daar ook niet van maken. Het ziet niet "de" waarheid, het ziet niet "de" werkelijkheid zoals ie is, het ziet niet het ultieme, het ziet niet een oer-grond, het ziet de waarheid over zichzelf. Punt. Ik denk ook niet dat de Pali Boeddha meer claimt. De teksten laten de Boeddha zeggen:...het enige wat ik leer is de waarheid van lijden, de waarheid van de oorzaak van lijden, de waarheid van de beëindiging van lijden, de waarheid van de weg die leidt naar de beeindiging van lijden. Hij zegt niet dat ie de absolute waarheid of werkelijkheid leert of alwetend is over het bestaan.

Volgens mij leert hij dat je een directe ontmoeting met de natuur van geest kan hebben en dan proef je hoe subtiel, onbelast dit is en dan zie je dat het geen Ik is, geen ego. Hierdoor komt je leven in een heel ander, bevrijdend, perspectief te staan. Zegt hij dat je nu de absolute waarheid hebt gezien en kent? Dat is er van gemaakt volgens mij. Dat is het denkwerk van de spirituele filosofen. Het bouwwerk van het wensdenken.

Maar ik denk dat overeind blijft dat de geest is als iemand met vrij slechte ogen. Hij kan nog zo menen dat ie goed ziet, zo scherp, zo doordringend, zo diep, maar hij loopt ondertussen constant tegen allerlei obstakels en grenzen aan. Hij kan eigenlijk zichzelf alleen maar wijsmaken dat ie zo'n goed zicht heeft op alles en alles zo goed ziet en begrijpt.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 30-07-2023 15:47 »

Het is romantisch escapisme, wat Boni doet.  (Van voormalig forumlid Rob geleerd)  Van zijn overleden ziener geleerd.  Wat de vraag opwerpt of Boni de ziener verkeerd begrepen heeft?  Of dat de ziener toch minder 'zag' dan naar het scheen?
De beste ziener van Vlaanderen ooit joh, psychiaters en psychologen stuurden mensen naar hem door, tot in Nederland werd hij uitgenodigd. Ik heb hem ooit op TV gekregen.
Zie > https://www.youtube.com/watch?v=fnU_zRfBKFQ&t=118s

Uiteindelijk noemde hij mij zijn broer, vanwege dezelfde helderheid, ik was volgens hem de enige die hem werkelijk begreep.
En jij trekt dat in twijfel.
Ga nog maar wat filosoferen met Jan Bor die met zijn hart denkt!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Voordat je geboren was, en nadat je overleden bent zul je....LIEFDE zijn
« Reactie #58 Gepost op: 30-07-2023 16:08 »

Het is romantisch escapisme, wat Boni doet.  (Van voormalig forumlid Rob geleerd)

Ha die Rob met zijn hartproblemen, ja, die kon zelf wel wat romantiek gebruiken.
Over romantiek gesproken herinner in me onderstaande van Sagnaar nog, later schrijvend als Guido, en hier op het forum als 'Vrij' nog...
Citaat
Om het Romantisch te zeggen; Voordat je geboren was, en nadat je overleden bent zul je....LIEFDE zijn.

Sagnaar
13 February 2012

bron: http://88.159.182.142/waarheidvinding/showthread.php?p=23134&highlight=romantisch#post23134

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 30-07-2023 17:36 »
Meditatie is een gereedschap naar het openen van het Dhamma oog.  Maar zijn werking kan alleen plaats hebben in de praktijk van alle dagen.  Het doodloze is de mens pas bekend als het Dhamma oog 100 % geopend is.
Oh ja, meditatie is essentieel gereedschap.

Citaat

'Gekwetstheid, verlatenheid, eenzaamheid, angst,

vormen de basis van ons aangeleerd zelfbeeld;

wegduwen, toedekken, verdoven, ervoor weglopen,

de belangrijkste strategieën van ons ego om zich goed te voelen.

Meditatie is aandachtig waarnemen van deze reflexen,

erin ontspannen, ze met liefdevol gewaarzijn omhelzen,

zodat uiteindelijk je identificatie ermee oplost.'

Fragment uit: Vrij van gedachten
Jan Geurtz

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
Re: Wie is nog slaaf van zijn gedachten?
« Reactie #60 Gepost op: 30-07-2023 18:52 »
Alle grote denkers, uitvinders, en uiteraard alle miljarden anoniemen,  op/in alle gebieden van de menselijke cultuur door de tijden heen, allemaal gedachten slaven.

Nee.
Dat komt omdat ze hier nergens meer aan hoeven te voldoen, en aangezien ze niet beter weten dan wat ze ogenschijnlijk vertegenwoordigen.. doen ze maar wat.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 30-07-2023 19:51 »

De beste ziener van Vlaanderen ooit joh, psychiaters en psychologen stuurden mensen naar hem door, tot in Nederland werd hij uitgenodigd.

Dat zegt genoeg.  Er bestaat niet zoiets als de 'beste' ziener.....  (en ook niet de 'slechtste' ziener).

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 30-07-2023 19:55 »

Nee.
Geweldig dat jij vrij ben van gedachten.

Dat komt omdat ze hier nergens meer aan hoeven te voldoen, en aangezien ze niet beter weten dan wat ze ogenschijnlijk vertegenwoordigen.. doen ze maar wat.

Je gedachten doen maar wat?
'Iets' plempt wat gedachten neer op dit forum bv. en jij staat niet garant ervoor of ze waarheid bevatten of niet?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 30-07-2023 20:13 »

De beste ziener van Vlaanderen ooit joh, psychiaters en psychologen stuurden mensen naar hem door, tot in Nederland werd hij uitgenodigd.

Dat zegt genoeg.  Er bestaat niet zoiets als de 'beste' ziener.....  (en ook niet de 'slechtste' ziener).
Toch wel, er bestond geen beter, zuiverder en helderder ziener dan hij.
Zo had ik wel een dozijn geliefden, en telefoneerde hem is een keer met de vraag of hij wat wou zeggen over één ervan, en specifiek over kinderen. Dat was de openingszet, meer hoefde ik niet te zeggen. Ik nog zoals altijd met zijn toestemming zijn toelichting op en liet het aan mijn nieuw vriendin horen. Ze stond perplex, hij kon hij dat allemaal weten?
Hoe hij dat kon weten heb ik hier al verschillende verteld, hij heeft het me zelf verteld. Omdat alles met alles verbonden is en hij kon afstemmen op de ethersfeer.
Maar ja, volgens jou is juist helemaal niks verbonden en kunnen alleen onwetenden tenenkrommende onzin uitkramen.
Dus filosofeer jij maar verder à la Jan Bor.
Ik vermaak me wel.  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 30-07-2023 21:00 »

Juist, ja, nog is filosoferen over beste en slechtste, over goed en slecht. ;)
Goh, herinnert u zich onderstaande nog? Forumlid Sterrenstof schreef toen dat er geen goed of slecht is.
Ik schreef toen als Katerie en daarvoor als Puppetji...
Citaat
9 maart 2017 - bericht #317
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof ...

Er is ge-weten...
En ja "ik" weet....

Nee jij weet niet.
Jij gebruikt logica en redenering niet om de waarheid te vinden, maar om jezelf af te schermen en anderen te veroordelen!

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof
Mededogen voor Pup... zijn crimineel gedrag met de blik op "wat kan een mens allemaal doen om anderen angst aan te jagen".
Mededogen, ja dat zal wel.
Als ik jouw emotionele en vooringenomen gezemel in reactie op mijn toneelstuk aan de kaak stel, dan begin je te lullen dat je dankbaar bent nog te voelen en je emoties onder ogen te kunnen en durven komen.
Je zit vast in mentale en emotionele constructies, dat is waarheid! Maar die waarheid wil / durf je niet onder ogen komen, daarvoor gebruik jij logica en redenering.

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof
Er is geen goed en slecht...
En maar napraten uit één of ander spirituele hoek.
Tot het zover is, dan is er ineens een crimineel op een forum die je kleinkind bedreigt en anderen angst aanjaagt.

Katerie

bron: http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=110824&postcount=317
Waarop dan forumlid NN schreef dat haar account mocht opgeheven worden waarop jij toen schrijvend als kweetniet hetzelfde deed,...
Citaat
Het account van Kweetniet kan ook opgeheven worden.
Mentaal escapisme is de weg niet. Niet-weten is het hoogste weten.

Kweetniet.

bron: http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=110826&postcount=319

;D ;D ;D
Effe terugkijken naar wat je hier op het boeddhaforum een week geleden schreef...

Elf jaar terug heb ik mijzelf geheel geledigd van iedere binding in tijd en plaats.  Alleen dan zakt de mens door zijn eigen bodem van bestaan heen, zoals Jan Bor dat noemt.  Daar is niks meer om aan vast te houden, de laatste strohalm is verdwenen, de laatste hoop is opgeheven, overgave is alles wat ik kan zeggen.  En ik schrijf wel dat ik dat ledigen zelf heb gedaan, maar daarmee lieg ik al. Zonder het 'denken buiten het denken' (de nous) was ik nog steeds een armzalige stakker die in het duister tastte geweest.

Elf jaar terug heb jij je dus geheel geledigd van iedere binding in tijd en plaats. Dat was in 2012 dus.
In 2017 was je dus al 5 jaar geledigd van iedere binding in tijd en plaats. ;) ;D

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 30-07-2023 21:21 »

Nee.

Geweldig dat jij vrij ben van gedachten.

Dat zeg ik niet, dat ik vrij ben van gedachten.. er is geen slaaf meer van gedachten.

Je gedachten doen maar wat?
'Iets' plempt wat gedachten neer op dit forum bv. en jij staat niet garant ervoor of ze waarheid bevatten of niet?

Yep, gedachten doen maar wat, er is geen 'denker', bij niemand niet.
Gedachten staan garant voor dat wat ze vertegenwoordigen, of dat nou waar of onwaar is, gemeend of niet gemeend, verder is er geen enkele garantie m.b.t. wat ze weergeven. Gedachten staan garant voor.. onbetrouwbaar en zijn altijd illusoir.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
@i'm a loser: Ondanks dat je gemoed dus geledigd was in 2012 was er in 2017 toch weer de dreinende kleuter die hunkert of die zich afkeert zoals je zelf schreef toen...

Citaat

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet
Het account van Kweetniet kan ook opgeheven worden.
Mentaal escapisme is de weg niet. Niet-weten is het hoogste weten?
@Kweetniet: Waarom dan toch de keus voor (weer) een escape?
Omdat de dreinende kleuter het overnam.
Zie

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet
Soms is er nog wat voorwaardelijkheid in mij. Dan keert het moment terug. Moment met de dreinende kleuter die hunkert of die zich afkeert.

@Nadje: Inmiddels is Kweetniet alweer terug als 'ditbenikniet'.
Ander begin als beschikbaarheid ......

Katerie...

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=112195&postcount=331
;D ;D ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Je gedachten doen maar wat?'Iets' plempt wat gedachten neer op dit forum bv. en jij staat niet garant ervoor of ze waarheid bevatten of niet?
Yep, gedachten doen maar wat, er is geen 'denker', bij niemand niet.Gedachten staan garant voor dat wat ze vertegenwoordigen, of dat nou waar of onwaar is, gemeend of niet gemeend, verder is er geen enkele garantie m.b.t. wat ze weergeven. Gedachten staan garant voor.. onbetrouwbaar en zijn altijd illusoir.

Aha, onderstaande gedachten heb jij dus niet bedacht en aldus geven ze jouw mening niet weer. ;)

Vrienden Boeddhisten en anderen, jullie lezen het, forumlid Vrij's gedachten staan garant voor.. onbetrouwbaar en zijn altijd illusoir. ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 30-07-2023 21:43 »
Hoe zit dat met jouw gedachten ende denkbeelden, staan die ook garant voor onbetrouwbaar, zijn ze ook altijd illusoir zoals die van forumlid Vrij?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *

Je gedachten doen maar wat?'Iets' plempt wat gedachten neer op dit forum bv. en jij staat niet garant ervoor of ze waarheid bevatten of niet?
Yep, gedachten doen maar wat, er is geen 'denker', bij niemand niet.Gedachten staan garant voor dat wat ze vertegenwoordigen, of dat nou waar of onwaar is, gemeend of niet gemeend, verder is er geen enkele garantie m.b.t. wat ze weergeven. Gedachten staan garant voor.. onbetrouwbaar en zijn altijd illusoir.

Aha, onderstaande gedachten heb jij dus niet bedacht en aldus geven ze jouw mening niet weer. ;)

Vrienden Boeddhisten en anderen, jullie lezen het, forumlid Vrij's gedachten staan garant voor.. onbetrouwbaar en zijn altijd illusoir. ;D

Jij, ik, jouw, mijn.. allemaal gedachte verzinsels, waarop we een logica van communicatieve verstandhouding baseren, grammaticale afspraken, dus, ja, allemaal 'mijn' gedachten. binnen die zelfde veronderstelling kun je dan ook zeggen dat de lucht die je inademd 'jouw' lucht is, en van niemand anders.. hoe absurd wil je het hebben, deskundige?

Ik heb meningen over van alles en nog wat, maar er is geen 'denker' noch 'bedenker' van al die meningen.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 31-07-2023 08:50 »
Zoiets als ego (En de verzameling indrukken ('ik) die het beschermt.) is niet in staat de vinger te leggen op de onkwetsbaarheid en onbewogenheid van iets wat continu onmiskenbaar op de achtergrond tegenwoordig is..
Elke zweem van dat tegenwoordige wordt direct keurig ingepakt en omwikkeld in/met geheugen, herinnering en verbeelding, kortom een vluchtig verhaaltje van oorzaak en gevolg.
Het re-ageert op die zweem van onkwetstsbare onbewogenheid met het verdedigen van diens ogenschijnlijke kwetsbaarheid.. gedachten, voorstellingen, geheugen, herinnering, m.a.w. diens verhaaltjes. Dat het tegenwoordige onkwetsbaar en onbewogen is, verdwijnt als bevinding, op het moment waar de zweem ervan niet langer wordt ingevuld door.. verhaaltjes. Wat overblijft is een onmiddelijke werkzaamheid vrij van een ogenschijnlijk verleden, nu en toekomst.
Die werkzaamheid ontbeert de logica van gecultiveerde conditionering, omdat er geen 'iemand' meer aanwezig is bij het handelen, voelen, denken, ofwel 'doen.
Daarentegen kan het onmogelijk nog in conflict zijn met 'wat gaande is'.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #71 Gepost op: 31-07-2023 11:17 »
Zou het allemaal in en vanuit het hoofd zijn, dan zou de leegte toch niet leeg zijn? 

Ik denk dat het toch wel veilig is te stellen dat allerlei zaken, zoals kwantum deeltjes, allerlei soorten straling, processen op cel-niveau, zelfs microscopische diertje etc. niet direct kenbaar zijn voor de geest. Ik denk toch dat je de geest naar waarheid een ken-beperking moet opleggen.

Ik denk dat daar waar de geest zichzelf ziet, daar ziet het zichzelf, punt. Meer moet je daar ook niet van maken. Het ziet niet "de" waarheid, het ziet niet "de" werkelijkheid zoals ie is, het ziet niet het ultieme, het ziet niet een oer-grond, het ziet de waarheid over zichzelf. Punt. Ik denk ook niet dat de Pali Boeddha meer claimt. De teksten laten de Boeddha zeggen:...het enige wat ik leer is de waarheid van lijden, de waarheid van de oorzaak van lijden, de waarheid van de beëindiging van lijden, de waarheid van de weg die leidt naar de beeindiging van lijden. Hij zegt niet dat ie de absolute waarheid of werkelijkheid leert of alwetend is over het bestaan.

Volgens mij leert hij dat je een directe ontmoeting met de natuur van geest kan hebben en dan proef je hoe subtiel, onbelast dit is en dan zie je dat het geen Ik is, geen ego. Hierdoor komt je leven in een heel ander, bevrijdend, perspectief te staan. Zegt hij dat je nu de absolute waarheid hebt gezien en kent? Dat is er van gemaakt volgens mij. Dat is het denkwerk van de spirituele filosofen. Het bouwwerk van het wensdenken.

Maar ik denk dat overeind blijft dat de geest is als iemand met vrij slechte ogen. Hij kan nog zo menen dat ie goed ziet, zo scherp, zo doordringend, zo diep, maar hij loopt ondertussen constant tegen allerlei obstakels en grenzen aan. Hij kan eigenlijk zichzelf alleen maar wijsmaken dat ie zo'n goed zicht heeft op alles en alles zo goed ziet en begrijpt.

Citaat
....
Ik moet echter ook zeggen dat, in mijn ervaring, mensen die een inhoudloos bewustzijn bereiken, het niet leuk vinden als ik hun persoonlijke filosofie in twijfel trek; ze komen vaak tot definitieve conclusies over de metafysische betekenis van hun verworvenheid, en ze zijn vaak niet bereid om andere conclusies te overwegen. Voor degenen die een stopzetting ondergaan, heeft de staat een hyperreële kwaliteit en kan vervolgens de enige autoriteit worden die die persoon zal erkennen.

Stoppen heeft de neiging om een ​​uitzicht te versterken van de werkelijkheid, meestal gebaseerd op voorafgaande indoctrinatie, die ongevoelig is voor argumentatie.
Voor Gary Weber, bijvoorbeeld, is het Advaita-Vedanta verhaal een onbetwistbaar ...dogma geworden. Voor boeddhisten is het verhaal anders, maar even dogmatisch. Ik zie het magische denken dat zo overheerst onder religieuzen als een barrière voor sociale en persoonlijke vooruitgang. Het lijkt ironisch dat iemand die verstrikt is in magisch denken, volhoudt dat hij het monopolie op de werkelijkheid heeft.

Het andere addertje onder het gras is dat het beëindigen van zintuiglijke ervaring en inhoudloos bewustzijn niet voor iedereen weggelegd is.
 De mensen die een inhoudloos bewustzijn kunnen bereiken, zijn een beetje zoals concertpianisten die geboren moeten worden met lange vingers, hebben vroege kansen om te leren en te oefenen, zijn gefascineerd door het proces bijna met uitsluiting van andere interesses, en de vastberadenheid om door te zetten .... Mensen die een van de factoren missen, kunnen nog steeds goede muzikanten worden, maar ze zullen het niet maken als concertsolisten.

....

Het lijkt erop dat de technieken die we gebruiken om inhoudloos bewustzijn na te streven en het vermogen van die staat om onze geest te transformeren, relatief onafhankelijk zijn van doctrine of overtuiging. Waar ik denk dat boeddhistische opvattingen over de werkelijkheid ons belemmeren, is het communiceren over de praktische aspecten en doelstellingen van wat we aanbieden. En waar we onorthodoxe, religieuze opvattingen over de werkelijkheid hebben, stellen we zeer sterke grenzen aan wie naar ons wil luisteren.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent
« Reactie #72 Gepost op: 31-07-2023 12:22 »

Ik heb meningen over van alles en nog wat, maar er is geen 'denker' noch 'bedenker' van al die meningen.

De zoektocht naar 'de denker' kan niet anders eindigen dan in de constatering dat 'de denker' (en ook de bedenker) onvindbaar is.  Het is 'niemand' die die constatering doet.   

En als antwoord aan Siebe: alleen 'niemand' kan dé waarheid constateren.  Inderdaad, niet de waarheid zien.   Dat wat zichtbaar is, is altijd 'object' en ook kwantum deeltjes, allerlei soorten straling, processen op cel-niveau, zelfs microscopische diertje zijn 'object'.

Waarmee we aankomen op het niveau van zijn.  Waarheid valt alleen vast te stellen door die Waarheid te zijn.   Het is het Dhamma oog wat die waarheid vast stelt.   Het Dhamma oog is 'niemand'...waarmee het Dhamma oog zich ook niet kan bevinden in 'iemands' hoofd.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 31-07-2023 12:23 »
Zoiets als ego (En de verzameling indrukken ('ik) die het beschermt.) is niet in staat de vinger te leggen op de onkwetsbaarheid en onbewogenheid van iets wat continu onmiskenbaar op de achtergrond tegenwoordig is..
Elke zweem van dat tegenwoordige wordt direct keurig ingepakt en omwikkeld in/met geheugen, herinnering en verbeelding, kortom een vluchtig verhaaltje van oorzaak en gevolg.
Het re-ageert op die zweem van onkwetstsbare onbewogenheid met het verdedigen van diens ogenschijnlijke kwetsbaarheid.. gedachten, voorstellingen, geheugen, herinnering, m.a.w. diens verhaaltjes. Dat het tegenwoordige onkwetsbaar en onbewogen is, verdwijnt als bevinding, op het moment waar de zweem ervan niet langer wordt ingevuld door.. verhaaltjes. Wat overblijft is een onmiddelijke werkzaamheid vrij van een ogenschijnlijk verleden, nu en toekomst.
Die werkzaamheid ontbeert de logica van gecultiveerde conditionering, omdat er geen 'iemand' meer aanwezig is bij het handelen, voelen, denken, ofwel 'doen.
Daarentegen kan het onmogelijk nog in conflict zijn met 'wat gaande is'.

...................

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 31-07-2023 12:30 »

De zoektocht naar 'de denker' kan niet anders eindigen dan in de constatering dat 'de denker' (en ook de bedenker) onvindbaar is.  Het is 'niemand' die die constatering doet.   
Wat Waar is kan niet begrepen worden omdat er niemand' is.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 31-07-2023 12:30 »
Nu kan een mentaal gerealiseerde denken: "Ik denk dus mijzelf en daarmee bédenk ik mijzelf".  Maar dat is het wederom iemand die dat denkt.    Alleen vanuit de leegte is het duidelijk dat 'ik' mijzelf denk en bédenk.   Dat proces loopt in de realisatie nog steeds door: ik kan mijzelf denken als een man, die 'daar' woont, die 'dat' werkt doet, die 'die' hobby's heeft (enz enz).   

De persoon blijft altijd allerlei kenmerken houden die gedacht kunnen worden.  Het "zijn van niemand" daarentegen kan niet gedacht worden.   Je kunt wel denken dat je niemand bent, maar het betekenis geven aan 'niemand' gaat alleen vanuit de leegte.  Laat het Dhamma oog zich nou toch in die leegte zich bevinden.....plaatsloos, tijdloos, keuzeloos, oordeelloos.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #76 Gepost op: 31-07-2023 12:32 »
Laat het Dhamma oog zich nou toch in die leegte zich bevinden. moet zijn "Laat het Dhamma oog zich nou toch in die leegte  bevinden".

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #77 Gepost op: 31-07-2023 12:34 »

Waarheid kan wel degelijk begrepen worden, maar alleen door 'niemand'.  Jij vertaalt het woord 'niemand' als afwezigheid.  Doch 'niemand' is juist de aanwezigheid zelf.

Verder ga ik deze discussie niet aan, ik reik je slechts iets aan.  Mijn ervaring met mentaal gerealiseerden is dat discussie zinloos is, omdat de overtuigingen nog muurvast zitten. 

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: het universum heeft geen vergissing gemaakt met het ego.
« Reactie #78 Gepost op: 31-07-2023 12:40 »

Het “ego” is geen vijand, het is meer een serie onheilzame patronen.
We mogen gerust zijn, het universum heeft geen vergissing gemaakt met het ego.

Citaat
Eckhart Tolle: ... hoewel het ego er vanuit een bepaald perspectief misschien krankzinnig uitziet, vanuit een hoger perspectief is het niet meer dan het evolutieproces van de soort. Het is een fase in de evolutie, en terwijl we de volgende fase in de evolutie naderen, beginnen we te zien dat het ego zijn nut volledig heeft uit geleefd, maar het had zijn nut.

En we beginnen nu pas in te zien dat het krankzinnig is, omdat we de volgende fase in de menselijke evolutie naderen.

Vroeger kon niemand zien dat het ego krankzinnig was, hoewel behalve de zeer zeldzame, zoals de grote meesters. De Boeddha zei al “het is een illusie”. Jezus zei “verloochen uzelf”, wat betekent: erken de onwerkelijkheid van het ego.

Maar niet veel mensen begrepen wat ze zeiden. Ze waren een soort voorlopers van de volgende stap, ze wezen erop voordat het daadwerkelijk een echt ontwaken op de planeet werd.
Dus vanuit ons huidige perspectief, omdat we aan het einde van een evolutionair stadium zijn, ziet het ego er volkomen absurd uit -  als je eenmaal ziet wat het is en hoeveel verwoesting het heeft aangericht - maar vanuit een hoger perspectief maakt het deel uit van de evolutie van de mensheid.
zonder het ego zou er uiteindelijk geen verlichting of ontwaken kunnen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=bImdyQn43s8
Laurens volgt zoals gewoonlijk mee.  :D

Citaat

Zo zou je het kunnen zien...
Waar je althans niet het onderscheid maakt tussen ik en ego.
Ego is de reactionaire en defensieve kant van 'ik' dat genoemde verwoesting heeft aangericht. Overigens denk ik niet dat de rol van ego al is uitgespeeld.

De laatste zin is eigenlijk hilarisch en dramatisch tegelijk. Kort door de bocht, zonder 'ik' (hier 'ego' genoemd) ben je datgene 'wat' je werkelijk bent maar je hebt het 'ik' nodig om de uitgang te vinden. De dramatiek is dat 'ik' zich daarbij moet opsouperen en dat aan zichzelf verliezen uiteraard niet wil. De vrijwel onmogelijkheid is om met behulp van het 'ik' te proberen het 'ik' te omzeilen dat uiteraard en heel begrijpelijk niet voornemens is aan zichzelf te tornen.

Die onmogelijkheid zou je kunnen typeren met 'no way out'. Althans uitgaande van een gegeven dat er geen 'ik' bestaat is er bij gebrek aan een doener 'no way out'. Waar er geloof is in een bestaan van 'ik' is er wel degelijk een 'way out' en wel een 'way out' uit dat 'ik'. Opgemerkt zei dat aan uitgaan van een gegeven ont'dekt door anderen je absoluut helemaal niks brengt dan kennis.

De uitspraak van Jezus 'uw geloof heeft u gered' doet zijn intrede in mijn gedachten. Hoe waar dat is, alles bestaat gewoon uit geloof er in, geloof maakt de vermeende wereld waar.

Hoe gaan we dat dan oplossen?
Wat we hier doen is met wederzijds goedvinden (anders gaat je ego toch maar weer stuiteren) aantonen hoe ego werkt. Zodra je zijn ontwijkende truckjes door krijgt kun je die kennis aanwenden om het ego op een zijspoor gezet te krijgen. Geen sinecure hoor. Kijk maar op fora, overal is de weerstand en het gesputter van ego om de kritische blik op zich gericht te krijgen waarneembaar.

Het ego gaat zich als slachtoffer gedragen, zijn geweldige functionaliteit breed uitmeten of in het verweer dat het onmogelijk is om zich zonder 'ik' te handhaven. Dan wel dat het hebben van ego niet half zo desastreus is als wordt voorgesteld.

Niet zelden ook bevestigd ego zijn positie door machtskennis uit te oefenen waar andere ego's dan weer antiautoritair op reageren. Het is 'n intrigerend schouwspel dat spelende ego, sommigen krijgen er niet genoeg van. Dus ga het nou niet verfoeien, het is een onnoemelijk krachtig fenomeen.

Laurens

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155460&postcount=28

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 31-07-2023 12:46 »

Waarheid kan wel degelijk begrepen worden, maar alleen door 'niemand'.

Jij, als 'niemand' zijnde hebt waarheid begrepen dus.  ;)

Verder ga ik deze discussie niet aan, ik reik je slechts iets aan.
Oh, je wil weer helpen, goeroe spelen.

Mijn ervaring met mentaal gerealiseerden is dat discussie zinloos is, omdat de overtuigingen nog muurvast zitten.

Ja, jouw overtuigingen zitten inderdaad nog muurvast.

Maar mijn verlichting is net zoals die van een boeddha totaal. In die staat van totale verlichting is er een helder bewustzijn, omgeven door positieve nietsheid. Het is niet leeg, het is juist overvol. Alles is verdwenen ... en wat er nog is valt niet te verwoorden. We proberen het te omschrijven als gelukzaligheid, extase, eeuwige vreugde, maar dat is slechts een verre echo van het wezenlijke.
 :-*

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 31-07-2023 13:01 »

De zoektocht naar 'de denker' kan niet anders eindigen dan in de constatering dat 'de denker' (en ook de hbedenker) onvindbaar is.  Het is 'niemand' die die constatering doet.   

Wat waar is, kan prima zonder het begrip ervan noch ervoor. Wat waar is behoeft geen enkele ondersteuning noch bevestiging.
Wat niet waar is behoeft continu ondersteuning en bevestiging.. Zo eenvoudig is het.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 31-07-2023 13:32 »
Wat waar is, kan prima zonder het begrip ervan noch ervoor.

Alles is Waarheid ook de mentale constructie.
Wat er op Waarheid aan mentale constructie is opgelegd is een 'ik'.
Om die reden is Waarheid bedekt en moet het ont'dekt worden.
Niettemin is alles Waarheid.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

De persoon blijft altijd allerlei kenmerken houden die gedacht kunnen worden.  Het "zijn van niemand" daarentegen kan niet gedacht worden.   Je kunt wel denken dat je niemand bent, maar het betekenis geven aan 'niemand' gaat alleen vanuit de leegte.  Laat het Dhamma oog zich nou toch in die leegte zich bevinden.....plaatsloos, tijdloos, keuzeloos, oordeelloos.
Jah, vooral oordeelloos!
Dat heb jij al persoon nog niet onder de knie. Dat blijft een kenmerk van jou.
Maar een mens is nooit te oud om nog wat te leren wordt wel is gezegd...
Citaat
6.1.3.1. Leren om Niet te Oordelen

Over alles wat we zien hebben we onze mening klaar: "Die lamp vind ik lelijk, die jongen is een nerd". Volgens de boeddhisten is dit niet goed, omdat we nooit het hele verhaal kennen.
‘Door niet te oordelen schep je stilte in je geest’. Een interessante uitspraak van een boeddhistische schrijver. Wij mensen oordelen over alles wat we zien, op die manier vormen we onze mening over de wereld en bepalen we onze identiteit.
Uiteraard oordelen we niet altijd positief over andere mensen. Het grootste bezwaar is echter dat we onterecht oordelen over mensen. ‘Het is dwaas om te oordelen’ zegt een Indiase goeroe. Waarom zegt hij dit? Omdat we nooit het complete verhaal kennen. We kennen de oorsprong en de toekomst van die persoon niet. En zelfs al denk je die wel te kennen, je kan geen gedachtenlezen. Het leven is te ingewikkeld om tot een eindconclusie te komen.
Uiteraard is iemand die nooit ergens een oordeel over velt geen sprankelende persoonlijkheid. Daar komt nog bij dat er duidelijk dingen zijn waar je een negatief oordeel over kunt (of moet) hebben.

Toch is het goed om eens na te gaan of je terecht oordeelt over een persoon. Ken je het hele verhaal? Is je oordeel gebaseerd op waarheid of op aannames? Iemand die voorzichtiger is met zijn oordeel ontwikkelt een zachtere persoonlijkheid en straalt meer respect uit naar anderen. Want, als de oordelen zijn verdwenen blijft er liefde over, aldus Byron Katie, een schrijfster die zich heeft toegelegd op dit onderwerp.

bron: https://www.kuleuven.be/thomas/page/laatste-oordeel/#144942

Komaan i'm al loser, je hebt al genoeg gefilosofeerd, ga nu is aan het werk.
Door niet te oordelen schep je stilte in je geest.
Dat is toch wel belangrijk voor iemand als jij met tinnitus / oorsuizen. Je noemt zaken waar je niets kent en anderen wel onbenullen...

Vermakelijk is het wel, Byron Katie, gedegen zelfonderzoek, ayahuasca of psilocybine ceremonie, Jed McKenna en vele andere onbenullen.

Maar wat is iemand nou met jouw aanreiken....

...ik reik je slechts iets aan.

Hij / zij kan evengoed Jan Bor de filosoof (die met zijn hart denkt volgens eigen zeggen) gaan lezen.
Indrukwekkend hoor, Jan Bor's verklaring dat hij denkt met zijn hart, maar wat met oordeelloos zijn?

Nou, ik heb filosoof Jan Bor's solo video toch maar is uitgekeken.Wat is me nog bijgebleven dat jij dan al zelf weet....

Op 26:33: "er zijn vreselijk nare mannen in die kringen als Andrew Cohen, een drieduizend dubbele oplichter."

op 37:24: "De cursus in wonderen is heel erg ouderwets helemaal bijgeloof, hoeven we het niet over te hebben. Dat is allemaal bullshit".

op 41:54: "Osho was volgens mij één van de allergrootste oplichters.  ik weet dit van mijn broer… Osho was de grootste narcist aller tijden. Ik geloof dat die man wel heel veel ellende gecreëerd heeft. Moeder Theresa is toch een heel mooi mens, maar dat was een hoer volgens hem, en hitler was een heilige.ik zei het al, er zitten heel veel psychopaten in die kringen daar moeten we ons voor hoeden."

Veel filosofisch blablabla over het dhamma oog zich in de leegte laten bevinden.....plaatsloos, tijdloos, keuzeloos, oordeelloos, daar ben je goed in, maar verder....

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 31-07-2023 14:49 »
Citaat van: Laurens
Kort door de bocht, zonder 'ik' (hier 'ego' genoemd) ben je datgene 'wat' je werkelijk bent maar je hebt het 'ik' nodig om de uitgang te vinden.

Aan dit soort zinnen kun je mentale realisatie herkennen.  Het 'ik' is niet in staat om de uitgang te vinden.  Nooit!

Geheel in boeddhistische stijl is het enige wat 'ik' kan doen, het 'hebben' terugnemen en het 'oog' te openen.   Alleen dan kan het 'oog' het 'ik' waarnemen.

Bewustzijn van het lichaam in en van zichzelf (kaya nupassana).
Bewustzijn van gevoelens in en van zichzelf (vedana nupassana).
Bewustzijn van de geest in en van zichzelf (citta nupassana).
Bewustzijn van mentale objecten in en van zichzelf (dhamma nupassana)

(Het edele achtvoudige pad nummer 7)

Er is 'iets' van zich bewust is ván.  Waarvan?  Van iets anders dan dat 'iets'.   Juiste indachtigheid is als het Dhamma oog (het 'iets' , maar eigenlijk is het 'niets') zich bewust is van 'iets anders'.

En dat 'iets anders' (lichaam, gevoelens, geest, mentale objecten) dat is het ego.....ik....zelf....of hoe je het ook maar noemen wilt.

Ho, maar wacht eens even!   Kan het Dhamma oog zich dan ook van 'mijn' geest zich bewust zijn?  Ja...zelfs je eigen geest is niet van jou.....dat denk je maar......

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #84 Gepost op: 31-07-2023 14:56 »
Voor degenen hier die daadwerkelijk iets willen leren.  Zie hoe mentaal gerealiseerden steeds maar weer mentale objecten scheppen.    Iedere overtuiging is een mentaal object.  Ook de overtuiging dat je God, verlicht of afgerond bent.   Doch mentaal gerealiseerde mensen vallen telkens maar weer door de mand met hun uitspraken.  Wat je van ze leren kunt is hoe het niet moet.  In die zin is Laurens ook mijn leermeester geweest.   Geleerd hoe het niet moet.....

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 31-07-2023 15:14 »

Voor degenen hier die daadwerkelijk iets willen leren.
;D ;D ;D

Ik wil geen mensen helpen.

zo is dat, je wil ze enkel wat leren...
;D ;D ;D

...Wat je van ze leren kunt is hoe het niet moet.

Dat leer ik wel van jou. Filosoferen à la Jan Bor is totaal waardeloos.

In die zin is Laurens ook mijn leermeester geweest.   Geleerd hoe het niet moet.....

Geef mij toch maar Laurens' gedegen zelfonderzoek®.
Wat hebben we allemaal heerlijk gezwolgen op zijn forum. ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #86 Gepost op: 31-07-2023 15:18 »
Kort door de bocht, zonder 'ik' (hier 'ego' genoemd) ben je datgene 'wat' je werkelijk bent maar je hebt het 'ik' nodig om de uitgang te vinden.

Aan dit soort zinnen kun je mentale realisatie herkennen.  Het 'ik' is niet in staat om de uitgang te vinden.  Nooit!
Zeg zouden we niet beter vergiffenis vragen voor ons slecht gedrag aan Laurens en ons terug aanmelden op zijn forum?
Dan hebben de Boeddhisten op dit forum terug rust.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 31-07-2023 15:27 »
Geheel in boeddhistische stijl is het enige wat 'ik' kan doen, het 'hebben' terugnemen en het 'oog' te openen.   Alleen dan kan het 'oog' het 'ik' waarnemen.
Aaaaah... hebzucht.. één van de zeven hoofdzonden.
Jezus waarschuwde er ook al voor.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 31-07-2023 15:53 »

Als alles waarheid (groen) is, wat bepaald dan wat geen waarheid (niet groen) is? Dat kan alleen maar een geloof/overtuiging constructie zijn, en die constructies botsen en schuren omdat ze kleuren bekennen anders dan.. groen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Zeg zouden we niet beter vergiffenis vragen voor ons slecht gedrag aan Laurens en ons terug aanmelden op zijn forum?Dan hebben de Boeddhisten op dit forum terug rust.  ;D

Nee, terug aanmelden op Lauren's forum is geen goed idee. De persoon blijft immers altijd allerlei kenmerken houden zoals je schreef...

De persoon blijft altijd allerlei kenmerken houden die gedacht kunnen worden.
En die kenmerken van jou als persoon zijn niet gewenst door Laurens en zijn kompaan Rob. ;D

Citaat

Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Dus Bassie heeft het veld moeten ruimen mij beroepende op artikel 14 van de forumvoorwaarden.
Jammer. Maar je hebt nog lang geduld gehad.

Rob
8 okt. 2022

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=154770&postcount=161

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 31-07-2023 16:17 »

Als alles waarheid (groen) is, wat bepaald dan wat geen waarheid (niet groen) is? Dat kan alleen maar een geloof/overtuiging constructie zijn, en die constructies botsen en schuren omdat ze kleuren bekennen anders dan.. groen.
Misschien moest jij je maar is terug aanmelden op Lauren's forum, wie weet tolereert hij jouw allerlei blijvende kenmerken als persoon wel terug en mag je weer mee discussiëren sinds Dorje / Steve niet meer op zijn forum deelneemt...

Citaat
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje

Waarheid IS. Het ik dat denkt waar te zijn en de beschrijvingen, verhalen die het op Waarheid legt, zoals "Poetin is", "ik ben", ik ben God/Jezus", ... is NIET, is een mentale constructie van wat gewoon Is. Waarheid IS en blijft altijd, ondanks deze lagen erop gelegd, maar de lagen zelf zijn nooit Waarheid, het is dat wat op de Waarheid is gelegd, wat er van gemaakt wordt.

Laurens
1 dec. 2022

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155216&postcount=10

Citaat

Citaat:
Citaat

Vrede?
Ga het even na...

Dat wat niet in vrede is, ben je niet. Dat is kleverige identificatie. Ontwaak er uit. Dit is geen advies van een ik, dit is gewoon wat opkomt, en wat een louter functioneel, maar niet als identiteit bestaande, opkomende en weer wegvallende ik, even neerzet. Het komt van wat jij en ik Werkelijk zijn, en zich gewoon even uitdrukt met een Dorje-ik. Het komt van wat ontwaakt kan zijn van een identificatie met een ik. Het komt van wat Werkelijk Vrede is, niet de vrede waarin een ik denkt te zijn, terwijl de onvrede ervan afspat.
@Dorje:...Ik wil geen inspiratiebron zijn voor jouw geleuter.
Ik hoop werkelijk dat je adieu voorgoed is.

Post scriptum:
Zo niet dan overweeg ik het geschrevene dat geen directe gevolgtrekking is op een reactie maar te verwijderen. Misschien dat we zo een eind kunnen maken aan deze zich voortslepende onzin.

Laurens
1 dec. 2022

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155216&postcount=10

Te gek, te gek, die discussies!
Beter vermaak op internet is er niet voor hen met een interesse in het onderwerp!  ;D ;D ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Als het Dhamma oog zich opent. - ‘Gods zijn is mijn leven’
« Reactie #91 Gepost op: 31-07-2023 16:33 »

Geheel in boeddhistische stijl is het enige wat 'ik' kan doen, het 'hebben' terugnemen en het 'oog' te openen.   
Zeg is, dat 'hebben' terugnemen, heb je dat van Meister Eckhart of heb je dat zelf verzonnen?

In afwachting van uw filosofisch antwoord groet ik u als God zijnde. ;)

Citaat

Waarom leef je? Om te leven, en toch weet je niet waarom je leeft. Zo begerenswaard is het leven in zichzelf, dat men het om het leven zelf begeert. Zij die in de hel eeuwig pijn lijden, duivels en zielen, zelfs zij zouden hun leven niet willen verliezen, want hun leven is zo edel, dat het direct uit God in de ziel stroomt. En juist omdat het zo direct uit God stroomt, willen zij leven. Wat is leven? Gods zijn is mijn leven. Is mijn leven Gods zijn, dan moet Gods zijn mijn zijn zijn en Gods wezenheid ‘gotes istichei’t mijn wezenheid ‘mîn isticheit’, niet meer en niet minder.

Gods zijn is mijn leven’: bondiger en krachtiger kan het niet gezegd worden. Hier ligt dan ook de sleutel voor een leven zonder waarom waarbij men in een eeuwig nu staat. Over dit zijn van God en hoe zijn zijn ons leven wordt, moeten we verder denken.
...

bron: LEVEN ZONDER WAAROM - Meister Eckhart over het goede leven.
https://www.kuleuven.be/thomas/uploads/file/poezie-en-proza/leven.pdf

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #92 Gepost op: 31-07-2023 16:44 »

Citaat
Waarheid IS. Het ik dat denkt waar te zijn en de beschrijvingen, verhalen die het op Waarheid legt, zoals "Poetin is", "ik ben", ik ben God/Jezus", ... is NIET,...

Helaba mijnheer Dorje / steve, hier schrijf ik wel degelijk Als God zijnde aan u.  ;)
Zie nog maar is...
Citaat
...
Gods zijn is mijn leven’: bondiger en krachtiger kan het niet gezegd worden. Hier ligt dan ook de sleutel voor een leven zonder waarom waarbij men in een eeuwig nu staat. Over dit zijn van God en hoe zijn zijn ons leven wordt, moeten we verder denken.
...

Ik moest wel eerst een bijna-dood ervaring krijgen eind augustus 2019 om te 'weten' dat ik God ben! ;D ;D ;D

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 31-07-2023 16:59 »

Zeg zouden we niet beter vergiffenis vragen voor ons slecht gedrag aan Laurens en ons terug aanmelden op zijn forum?
Dan hebben de Boeddhisten op dit forum terug rust.  ;D

De Boeddhisten hebben de zelfkenners opgesloten in de forumgevangenis.   Dus ze hebben hun rust al terug.  (De ware Boeddhist heeft sowieso de rust van de stilte al).  (De oorspronkelijke forumleden zijn dus voor hun geestelijke rust nog altijd afhankelijk van de uiterlijke omstandigheden) (Maar er zijn dan ook geen 'wetenden' onder de oorspronkelijke leden heb ik begrepen)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #94 Gepost op: 31-07-2023 17:06 »

Zeg is, dat 'hebben' terugnemen, heb je dat van Meister Eckhart of heb je dat zelf verzonnen?

Gedeeltelijk zelf verzonnen, gedeeltelijk aan voormalig forumlid Anna van het zelfkennisforum ontleent.  Ik weet haar uitdrukkingswijze niet meer exact, maar het was zoiets van (subject)  'terug nemen'.  Waaraan ik kon zien dat zij daadwerkelijke kennis had gerealiseerd.   Je weet wel, Anna die met jou wilde afspreken om elkaar te ontmoeten.  Maar toen wel het je wit om het gelaat....

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #95 Gepost op: 31-07-2023 17:09 »

Geheel in boeddhistische stijl is het enige wat 'ik' kan doen, het 'hebben' terugnemen en het 'oog' te openen.   

In afwachting van uw filosofisch antwoord groet ik u als God zijnde. ;)

Citaat

Waarom leef je? Om te leven, en toch weet je niet waarom je leeft. Zo begerenswaard is het leven in zichzelf, dat men het om het leven zelf begeert. Zij die in de hel eeuwig pijn lijden, duivels en zielen, zelfs zij zouden hun leven niet willen verliezen, want hun leven is zo edel, dat het direct uit God in de ziel stroomt. En juist omdat het zo direct uit God stroomt, willen zij leven. Wat is leven? Gods zijn is mijn leven. Is mijn leven Gods zijn, dan moet Gods zijn mijn zijn zijn en Gods wezenheid ‘gotes istichei’t mijn wezenheid ‘mîn isticheit’, niet meer en niet minder.

...

Meister Eckhart zou nooit zeggen dat hij God is.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #96 Gepost op: 31-07-2023 18:45 »

Misschien moest jij je maar is terug aanmelden op Lauren's forum, wie weet tolereert hij jouw allerlei blijvende kenmerken als persoon wel terug en mag je weer mee discussiëren sinds Dorje / Steve niet meer op zijn forum deelneemt...

Dat forum is geweest..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 31-07-2023 19:42 »
Meister Eckhart zou nooit zeggen dat hij God is.
Dat zou hem op de brandstapel gebracht hebben.
Voor andere zaken die hij wel zei werd hij al wegens ketterij aangeklaagd.
Zie...
Citaat
Eckhart preekte vooral in kloosters en werd een bekend en belangrijk geestelijk leraar in het gebied langs de Rijn, van Keulen tot Zwitserland. Hij richtte zich in zijn traktaten in het Latijn tot de geestelijkheid maar sprak tijdens zijn preken meestal in het Middelhoogduits. Zijn preken wekten echter achterdocht en mogelijk ook jaloezie, hetgeen ertoe leidde dat hij aan het eind van zijn leven voor een aantal uitspraken wegens ketterij werd aangeklaagd. Uiteindelijk werden 28 van zijn stellingen door de Keulse Inquisitie en door de paus te Avignon veroordeeld. Deze zouden twijfel zaaien over de ware aard van het geloof en de bewuste passages vonden bovendien ‘al te gemakkelijk toegang in de harten der eenvoudigen’. Eckhart herriep pas kort voor zijn dood, in 1327, de stellingen uit zijn werk die eventueel tegen het ware geloof ingingen of mogelijkerwijs voor dwaling bij de gelovigen zouden kunnen zorgen. Meister Eckhart overleed naar alle waarschijnlijkheid in 1328 in Keulen.

https://lucepedia.nl/dossieritem/meister-eckhart/meister-eckhart-ca-1260-ca-1328

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 31-07-2023 20:00 »

Dat forum is geweest..
En gelachen dat we daar gedaan hebben!
Hieronder een forumlid dat lange tijd (jaren?) verstrikt zat in jouw 'doorpakken' aanwijzing.
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
...Dit doorpakken is verwerken, realiseren van wat ik ben hier en nu.
Ik kan dit moment ook uitdrukken als: 'onmiddellijkheid als van ander begin', 'beschikbaarheid zonder voorwaarden', 'het zich wegnemen als gelegenheid'; het zijn alle uitdrukkingen van het moment waarin wat ik ben gerealiseerd is in het hier en nu. Het moment van doorpakken is tevens afronding van gedegen zelfonderzoek omdat de gelegenheid om zich als ego voor te doen is weggenomen.
;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #99 Gepost op: 31-07-2023 20:30 »

Gedeeltelijk zelf verzonnen, gedeeltelijk aan voormalig forumlid Anna van het zelfkennisforum ontleent.  Ik weet haar uitdrukkingswijze niet meer exact, maar het was zoiets van (subject)  'terug nemen'.  Waaraan ik kon zien dat zij daadwerkelijke kennis had gerealiseerd.

Je weet wel, Anna die met jou wilde afspreken om elkaar te ontmoeten.

Ik moest een tijdje denken over wie je het had want er waren meerdere vrouwen op Laurens' forum die een date met mij wilden. ;)
Maar ik herinner me ze terug, Anna / Iona, dat gelovig meeloper-vrouwtje zonder ruggengraat dat al 10 jaar schreef op Laurens' forum.

...Maar toen wel het je wit om het gelaat....
Ja, dat zal wel van zo'n vrouwtje zonder ballen! ;D
Wat hebben Mihaela en ik toch gelachen met haar!

Hieronder is terug te zien waarover je het had met haar...

Citaat
@Anna: Wat jij een tijdje terug schreef (het terugnemen van het zelf, ik weet niet meer precies hoe je dat omschreef) dat herken ik dan weer wel als deugdelijk onderzoek. Je kunt immers alleen zelf/ego terug nemen als je erkent dat het er is.

Bassie
20 okt. 2021
http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=148632&postcount=150