Auteur Topic: Aannames van Onderzoek, en de niet Gun-Factor  (gelezen 2303 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Aannames van Onderzoek, en de niet Gun-Factor
« Gepost op: 30-07-2023 10:45 »
Wellicht dat de belangrijkste aanname van elk onderzoek wel is dat er zoiets bestaat als een zelf, ware zelf, de realiteit, de werkelijkheid-zoals-ie-is, jezelf-zoals-je-echt-bent.

Het zou me niet verbazen dat God wel dobbelt. Dat Einstein er toch naast zat, en dat het meten zelf, het onderzoek doen zelf, de bepaling zelf, bepaalt wat je krijgt te zien, en dat je dit alles nooit los van elkaar kunt zien.

Het is allemaal niet te bevatten voor de logica, het verstand, dat bijvoorbeeld de locatie van iets niet vastligt. En dat dit niet alleen een model is, een idee, maar de realiteit.
Dat iets hooguit met zoveel kans hier, met zoveel kans daar is.  Dus dat iets bestaat in de vorm van een wolk van waarschijnlijkheden, kans.
En ook dat iets qua kenmerken noch onbepaald is. Toch leert de kwantummechanica zoiets en het werkt uitstekend en het schijnt dat niks dit nog ontkracht.

Het experiment zelf, zeg maar, dat maakt dat er een bepaalde realiteit vorm krijgt. Dat van alle kansen een bepaalde kans 100% wordt. Maar is de opzet iets anders, dan verwezenlijkt zich een andere realiteit. Dan zie je andere dingen. Je mag het dus niet zien als "de" realiteit.

Het zou me niet verbazen dat het met zelf-onderzoek net zo is. Het is waarschijnlijk niet zozeer dat je ontdekt wie of wat je bent, noch de absolute werkelijkheid, maar je dwingt, als het ware,
bepaalde antwoorden af.

Ik vind dit een mooi idee. Het klopt met mijn intuïtie dat alles in beginsel volledig onbepaald is, open, ook wie/wat je bent en ook wie/wat de werkelijkheid is of wie/wat de Ander is.  Als je maar niet onderzoekend wordt, niet inkeert, introspectief wordt, als je maar geen doel hebt, niks wilt weten, geen houvast verlangt, geen ware zelf zoekt, geen antwoorden zoekt, geen zekerheid,  geen beheersing van geest, geen zuivering etc. Dat doet de intuïtieve waarheid geweld aan, lijkt wel, dat alles in beginsel helemaal open ligt en onbepaald is. Alsof er in beginsel alleen maar kans is, een potentie, en dat wat zich dan ook voordoet ook nooit iets anders is dan 1 van die potentiële mogelijkheden.

Iets wil je daar ook hebben, lijkt wel. Zo voel ik het aan. Is het Mara of het heilige vuur? Het is sowieso verschrikkelijk. Dan meen je weer eens iets te weten, te zien, ontdekt te hebben, en dan wordt dat weer aangetast. Alsof het comfort van weten je niet wordt gegund. Je houvasten, je antwoorden, je inzichten, je ontdekkingen.

Toch denk ik dat deze niet-gun-factor wel Oke is. Ik meen ook te zien dat de niet-gun-factor toch wel in hoofdzaak de oorzaak is van rusteloosheid, van onvrede, van onzekerheid, van beroering. Dat is allemaal niet comfortabel maar toch denk ik dat het nog beter is dan het comfort van weten.

Hoe zien jullie dit? Herkennen jullie hier iets in? Hebben jullie ook een Niet-Gun-Factor in je geestje?

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Aannames van Onderzoek, en de niet Gun-Factor
« Reactie #1 Gepost op: 30-07-2023 12:26 »
De niet-gun factor is de gun factor, de gun factor ver-teld (Misrekening) alles&'niets, oa, schouwen, perspectief, visie, intuitie, duiding, verwijzing, conclusie, contatering, bevinding, gewaarzijn, contemplatie, waarneming, registratie, etc etc..  Alles&'niets is NIKS!
Wat nu?
 :)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30-07-2023 12:40 »
Ik herken er niets in.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maya_(begrip)

Citaat
Maya (Sanskriet माया, IAST: māyā, illusie, magie) is in het hindoeïsme en het boeddhisme de sluier van illusies. Beide religies wijzen erop dat de mens meestal een wereldbeeld heeft dat ver van de werkelijkheid af staat, zodat het de mens belet inzicht te hebben. Dit onwerkelijke beeld is het resultaat van materiële waarneming via de zintuigen (empirisme) en een foute interpretatie ervan. Omdat de mens hierdoor door een sluier van illusies is omgeven, wordt de ware toestand van de wereld aan het zicht onttrokken. Zowel het hindoeïsme als het boeddhisme gaan ervan uit dat deze toestand van onwetendheid (avidya) de mens verhindert het ware geluk te vinden. De maya kan worden opgeheven door onder andere meditatie.

Vervelend om in herhaling te vallen, maar je zit in de illusie of je zit buiten de illusie.   Zoals deze quote al aangeeft: zintuigelijke waarneming schept de illusie.   Neem ik dan niet meer zintuigelijk waar?  Jazeker wel!   Maar ik weet dat het illusie is.

De wereld tegenover me schept de illusie dat ik 'iemand' ben.  Als 'iemand' ben ik in de droom (de acteur) , als 'niemand' ben ik buiten de droom (de toeschouwer).

Het onderzoeken an sich helpt geen donder, ik ken een onderzoeker die beweert 'afgerond' te zijn, maar die niet de illusie heeft verlaten.  Zolang alles zich afspeelt in het denken gebeurd er niks bijzonders.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 30-07-2023 14:54 »
De niet-gun factor is de gun factor, de gun factor ver-teld (Misrekening) alles&'niets, oa, schouwen, perspectief, visie, intuitie, duiding, verwijzing, conclusie, contatering, bevinding, gewaarzijn, contemplatie, waarneming, registratie, etc etc..  Alles&'niets is NIKS!
Wat nu?

Gewoon buiten gaan spelen en uit de binnenkamer komen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30-07-2023 15:19 »

Het onderzoeken an sich helpt geen donder, ik ken een onderzoeker die beweert 'afgerond' te zijn, maar die niet de illusie heeft verlaten.
We noemen die onderzoeker maar meteen bij naam...
Citaat
Citaat:
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Iedereen wil gelukkig zijn, en geen conflict hebben. Vervolgens trekt men toch ellende aan, en men snapt niet waarom!

Laurens schreef dat hij geen ego's aan wilde trekken. Zijn forum is van dag een tot nu toe een speelplaats voor rollen- bollende ego's. Opgeblazen ego's, gekwetste ego's, gelijken aan Renoir's ego.
Je wens doet het niet toe Renoir, je trekt aan wat bij jou past, ook dat wat mogelijk voor jou maakt om je lesje te leren.

Renoir trok aan wat bij hem paste.
Het verloop van het forum spreekt voor zich!
Ik snap héél goed waarom ego ego aantrekt ik heb namelijk een degelijk onderzoek naar het bestaan en de werking van ik/ego afgerond. Wat ik hier dus doe is mijn kennis gebruiken en wijzen op wáár ego aan je trekt, hetgeen zelfs zo ver gaat dat wáár je niet eens in de gaten hebt waarin ego je belemmert en aan je trekt. Oftewel een deel van je functioneren waar je je onbewust van bent.
Dat wijzen heeft in waarheidvinding tot doel dat ik/ego voor eenieder zichtbaar te maken en wat er gebeurt is dat andere ego's zich getriggerd voelen en vervolgens de egostrijd aangaan. Strijden is gewoon datgene wat ego het liefste doet en dat doet het door zich te spiegelen aan anderen. Zien dat je ego getriggerd wordt is voldoende voor het proces, alleen ego's laten het daarbij niet zitten.

Laurens
12 December 2021, 12:03
bron: http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=149005&postcount=2
;D

Zolang alles zich afspeelt in het denken gebeurd er niks bijzonders.
Er moet gedacht worden met het hart!
zoals ik elders vandaag schreef...

Helemaal eens ben ik het niet met Jan Bor.
Hoe kan je het nou niet helemaal eens zijn met Jan Bor, een man die met zijn hart denkt? 12 jaar geleden gaf hij nog een voordracht met die titel te zien op YouTube / TEDxRotterdam - Jan Bor - Thinking with the heart.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2023 15:21 »
Er zijn er altijd die liever binnen voor de computer blijven zitten spelen op de speelplaats voor rollen- bollende ego's.  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Leuteren is volstrekt zinloos!  ;D 
Citaat

@Dorje,...
Het is een forum voor gedegen zelfonderzoek en de bedoeling je gedachten op waarheid te onderzoeken. Ik heb dat onderzoek gedaan en afgerond. Bij mij zelf valt niets meer te onderzoeken en ik heb me in dit draadje dan ook bezig gehouden om de (on)houdbaarheid van jouw gedachten bij jou aan te tonen. Dat blijft struggelen zo lang er vanuit een ego wijze van denken op de materie wordt ingegaan, waarbij evident is dat ook het wijzen daarop niet binnenkomt. Blijft weer overeind dat alleen gedegen zelfonderzoek soelaas kan bieden en dat leuteren volstrekt zinloos is.

Laurens 1 December 2022
http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155216&postcount=10

Voor wie het (nog) niet (meer) wist: Dorje op Laurens' forum was (is) Steve hier op het forum.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2023 17:22 »
Het zou me niet verbazen dat God wel dobbelt.
Jean-Paul Sartre's boek "De Teerling is geworpen” ooit gelezen?
Citaat

Samenvatting

Kan men werkelijk proberen het leven opnieuw te beginnen? Of is de teerling geworpen, en is ons levenslot bepaald door onze vroegere daden en door de omstandigheden waarin wij geplaatst zijn? Sartre schiep rond dit thema een ontroerende allegorie, waarin twee mensen, die door hun natuur en karakter voor elkaar voorbestemd hadden kunnen zijn, elkaar pas na hun beider dood ontmoeten.
Zij vatten liefde voor elkaar op, en deze liefde is voor de administratie van het hiernamaals een geldige reden om hun een kans te geven met elkaar te gaan leven; zij mogen terugkeren naar het rijk der levenden. Als zij gedurende een etmaal bewijzen dat hun liefde tegen alle hindernissen bestand is, zullen zij mogen blijven leven.
Maar de belemmeringen zijn talrijk: Pierre is de leider van de verzetsbeweging tegen de dictatuur van de Regent; Eva de wettige echtgenote van de secretaris van de militie. Deze omstandigheden maken het feit dat zij elkaar ontmoeten tot iets verdachts. Hun samenleven is ondanks hun liefde onmogelijk, en beiden keren terug naar de dood. Het leven is bepaald, alleen de doden zijn vrij..

Recensie(s)
Herdruk van een in 1947 geschreven filmscenario, waarin een jonge, rijke vrouw en een arbeider, leider van een verzetsbeweging, elkaar ontmoeten na hun dood. Omdat ze voor elkaar bestemd waren en elkaar niet tijdens het leven ontmoetten, krijgen ze 24 uur om te bewijzen dat ze van elkaar houden en daarmee de kans om een nieuw leven te beginnen. Zij slagen er geen van beiden in voldoende afstand te nemen van hun afgebroken leven en keren na hun proeftijd onherroepelijk terug naar het dodenrijk. Een nog altijd boeiend al bijna klassiek verhaal. Duidelijke druk.

https://www.bol.com/be/nl/p/de-teerling-is-geworpen/1001004005163089/

Een zuster van mij gaf het me een 10 jaar geleden. Zij vond het fantastisch, ik vond / vind er maar niks aan.
Mijn zus gelooft er heilig in dat er op elk potje een deksel past. Ik vind dat onzin.
Vandaar misschien haar fascinatie voor dit boek.
Ik heb het haar nooit kunnen vragen want intussen spreken we al een jaar of drie niet meer tegen elkaar! ;D

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 30-07-2023 19:09 »
Wat nu?

Nou, nee.. Da's vluchten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 30-07-2023 21:03 »
Nou, nee.. Da's vluchten.
Er moet doorgepakt worden!
 ;D ;D ;D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2023 09:30 »
Het lijkt mij dat gedachten op waarheid onderzoeken een oneindig process is, want er zijn altijd meer gedachten. Het ‘afronden’ van zoiets kan ook dus helemaal niet.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu