Alle implicaties, alle connotaties m.b.t. ego en 'ik sensaties (En dat betreft eenvoudig alle beleving/ervaring zodanig.) vertegenwoordigen de illusie en begoocheling van.. afgescheidenheid.
Het ego heeft zichzelf gevormd in de
verhouding met de wereld. Zonder de wereld had het ego nooit kunnen ontstaan. Hoe kan dat? Bij het betreden van de wereld stelt het ego onbewust vast: ik ben niet 'de wereld' noch ben ik iets uit de wereld. Ik als loser ben een niet-Guido, een niet-Boni, een niet-Laurens enz enz. Dit gebeurd niet middels het denken, maar middels het waarnemen. Bij jou gebeurde precies hetzelfde, net zoals bij ieder mens dat gebeurd. Het is al in de kindertijd ontstaan.
Elke methode, techniek, gereedschap, perspectief, visie, etc, om een 'feeling' gewaar te 'worden, die de intimiderende drive van subjectieve (ego/'ik) continuïteit onderuit haalt, waardoor alles stil valt, etc, zijn kunstgrepen van die afgescheidenheid. Er kan 'niets stil vallen omdat er feitelijk 'niets is wat beweegt..
Waar geen beweging is, is ook geen veranderlijkheid, waar geen van beide werkelijk zijn, is zoiets als afgescheidenheid.. onmogelijk.
Uitgaan van afgescheidenheid is juist de bevestiging ervan als ogenschijnlijk iets werkelijks, en dat is het dus niet.
De mens die er in slaagt om daadwerkelijk zichzelf (geestelijk)
af te scheiden van de wereld, wat houdt die over? Niets... Dat is geen mentale exercitie, het is een onthechting aan 'de dingen' temidden van 'de dingen'. Het door Laurens gepropageerde ontkennen van de wereld (De wereld bestaat niet) is zo'n mentale exercitie. Wat nodig is , is een emotionele exercitie. De mens is met zijn gemoed gehecht aan 'de wereld'. Waarom is dat? Dat is omdat het ego begrens is door geboorte en dood. De dood betekend het onvermijdelijk einde van het ego, immers met de dood verdwijnt de ik-wereld verhouding. Het boeddhisme gaat uit van een terugkeer in het vlees omdat de mens die gevangen zit in de samsarische cirkel gevangen zit in de ik-wereld verhouding.
'Niets van 'de wereld' kan behulpzaam zijn bij doortasted 'zelf' onderzoek.. dat is de crux.
Ben je er wel van overtuigd dat iets van 'de wereld' je behulpzaam kan zijn, dan heb je eenvoudig te maken met een (Verzonnen) uitvinding van..'de wereld'.
Wees eerlijk.
Alleen jij hebt te maken met de beleving/ervaring dat je bestaat of niet bestaat.. er zijn geen 'anderen'.
Ik ben het eens dat niets van 'de wereld' de mens behulpzaam kan zijn. Ook de door mij gepropageerde onthechting aan de wereld kan de mens niet alleen. Er is 'iets' wat niet in de wereld is en wat de mens behulpzaam kan zijn. Binnen het boeddhisme noemt men dat de Dhamma, zelf prefereer ik het begrip 'Logos'.
Logos of Dhamma is niet afkomstig van 'mij'. Ieder mens kan dat verwezenlijken. Dan zal het tevens duidelijk worden dat ieder individu/mens een geheel unieke ervaringswereld heeft. Waarmee er dus wel degelijk 'anderen' zijn. Jouw ervaringswereld welke jouw leven bestrijkt is een geheel andere dan die van mij of een andere forumdeelnemer.
Alle 8 miljard mensen leven in een unieke, subjectieve werkelijkheid. Zij zijn ieder voor zich 'speler' in het spel van de goddelijke werkelijkheid. Daarom is interactie van de 8 miljard mensen mogelijk , zij ervaren elkaar als 'anderen' en voeren oorlog met elkaar en leven in liefde met elkaar. Al naar gelang de aard van de individuele speler.
Doch -en nu komt het- in ieder van die 8 miljard mensen zit
dezelfde toeschouwer. Dezelfde toeschouwer heeft zich middels de subjectieve werkelijkheid 8 miljardvoudig gedeeld en is toch één gebleven. We leven dus in een
drievoudige werkelijkheid. 1. De toeschouwer(s) 2. De spelers. 3.......? Dat laatste is de quizvraag.