Auteur Topic: De Reis  (gelezen 2733 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
De Reis
« Gepost op: 01-08-2023 13:23 »
Op dit moment neig ik het zo te zien dat het moment dat je als mens beschouwend wordt, indachtig, inkeert, dan begint het gedonder. Dan gaat het leven branden.

Dit was bij mij het moment dat ik steeds meer zelf-en ander bewust werd. Zo rond het 11e levensjaar. Het moment dat identiteit een rol ging spelen. Wie ben Ik? Huh? Ik ben?
Dan begint seksualiteit ook te spelen. Opeens heb je een plasser en anderen ook. En dat krijgt me toch een andere betekenis. Bij jullie natuurlijk niet, boefjes.

Ik weet nog goed dat ik de lucht in keek, en een vliegtuig zag. Ineens drong het tot me door dat daar andere mensen in zaten met hun eigen doelen, plannen etc. Op weg, met hun eigen leven, zeg maar. Ik vond dat toen zo apart. Dat kwam zo bij me binnen. Het was echt een soort 'huh?-moment'. Ik vond dat zo vreemd idee. Eigen leventje? Huh?

Misschien begint voor sommigen dan juist het geluk, het leven, hun leven en pakken ze dat op. Daar lijkt het wel op.
Maar zo zie ik daar niet op terug. Bij mij begon toen het gedonder.

Vanaf dat moment werd ik een dolende ziel, Siebje. Zoekende naar mijn identiteit, wie ben ik, wat wil ik,  wat is mijn rol, wat is het doel, wat is ware kennis, wat is goed, wat is waar?  Dat soort dingen.  Dat had ik nooit volgens mij. Ik was een vrolijk behulpzaam populair kind volgens de rapporten. Dat was toen echt wel afgelopen. Althans die vrolijkheid wel.

Dit is heus niet altijd zichtbaar geweest voor anderen, integendeel, want dat leerde ik wel verbergen. Ik heb altijd een verborgen leven geleid en nog wel.
Zelden deelde ik met mensen wat  zichtbaar was voor mezelf, dat ik een dolende ziel was en ongelukkig.
Het zal wel de complexiteit zijn geweest van mijn karakter maar ik kwam er niet uit wie ik was, wat ik wilde. Het voelde altijd onwaarachtig. Ik deed maar wat.

Het moment dat ik beschouwend werd, werd ik ook mijn eigen psycho-analyticus. Ik lag bij mezelf op de bank.
Oh wat snapte ik mezelf toch goed...Wat kon ik alles toch goed verwoorden ook...Ondertussen, het hielp me niet gelukkig maken ofzo.

Voor mijn eigen gevoel begon ik wat op te leven toen ik voor het eerst in aanraking kwam met denkers, met grote filosofen, geestelijken. Een wereld ging voor me open maar ergens leek het ook wel een bekende wereld.
Ik ging langs Plato/Socrates, Krishnamurti, Heijmans, Jung, mahayana, tantra. Nooit alles tegelijkertijd hoor maar ik had een duidelijk gescheiden Plato tijd, Krishnamurti tijd etc en dat jaren kon duren. Dan was ik ook alleen maar met hen bezig. Dat raakte me echt. Er ging zo'n wereld voor me open en ik voelde me zo thuis in die wereld. Het was voor mij ook een esthetische beleving. Ik voelde zoveel schoonheid in hun visies maar ook in hun leven. Ik vond het allemaal zo mooi. Niemand om het mee te delen, totdat ik forums tegenkwam. Toen was ik hooked.
Het begon allemaal met bewondering, een gevoel van schoonheid, interesse, nieuwsgierigheid, enthousiasme, willen delen, leuke dingen. Het ging toen niet alleen maar om discussie, troeven afvangen, winnen. Dat werd het later.

Ik absorbeerde de verklaringen van mijn leraren als een spons en het leek wel alsof ik alles herkende en begreep. Ik voelde me dan ook Socrates, Plato, Jung, Krishnamurti.
Vooral in Krishnamurti kwam bij mij op dat moment zoveel samen. Zijn inzicht, zijn manier van denken, analyseren, zijn maatschappijkritiek, alles. Wat was ik dol op hem. Verliefd mag je wel zeggen.

In die bezielde decennia las ik nooit iets vanuit een soort kritische geest. Het kwam als het ware meteen in mijn zieltje binnen. Het is niet dat ik er op zat te kauwen of op wilde kauwen.

Toch, het is ook alsof iets je ook weer voortstuwt. Niet eens zozeer vanuit kritiek, verzet, onvrede over hun ideeen etc. Er is gewoon voortstuwing. Eigenlijk ben ik ook weer niet verder gegaan na Krishnamurti vanuit kritiek. Kritiek heeft mij hierin niet bewogen. Later toen ik meende dat ik boeddhist was en meende te weten wat goed is, kreeg ik kritiek op Krishnamurti. Jammer dat ik toen niet mezelf was. Sorry hiervoor.

Ik heb trouwens nooit de behoefte gevoeld al die decennia iets te beoefenen, of ergens aan te komen. Niet bij vrede, niet beeindiging van lijden, niet de vereniging met God, niet de verlichting, niet het beeindigen van samsara of wedergeboorte.
Zulke dingen leefden niet echt voor me en eigenlijk nog altijd niet. En ik ga daar ook geen probleem meer van maken ook.

Het is wel zo dat ik in zo'n diepe vertrouwenscrises ben beland dat ik toen wel heel erg zocht naar iets wat mij kon helpen. Dat heeft me vooral bij therapeuten gebracht en ook bij de Dhamma. Vanaf toen ben ik toch dingen gaan beoefenen, wilde ik ergens naartoe werken. Tuurlijk...al die pijn niet meer, die angsten.
Nu ben ik weer op een punt dat het voor mij toch ook weer teveel voelt als forceren omdat het ergens toch allemaal niet voor me leeft. Ik voel dat ik toch teveel moet forceren in visie, in intenties, in ijver, in geestesgerichtheid, in concentratie, in wat door moet gaan voor wijsheid, liefde en mededogen. Ik kan het niet.

Sommige mensen zeiden tegen me dat de Dhamma lessen  niet binnenkomen bij me. Maar bij mij komt het zo binnen dat het gewoon niet meer goed voelt ergens heen te willen, ergens aan te komen. Ik heb ook last van Siebisme ook nog, en een enorm ego. Ik hoor alleen mezelf maar.

"Nu instappen Siebje anders is het te laat. Laat je ego nou eens los. Laat je ego varen Siebje, laat je raken", zeggen de conducteurs van de spoorwegen.

Ik volg mijn gevoel dan toch maar en stap niet in.
Ik zie om me heen blije vertrekkende mensen. Op weg naar de overkant. Op weg naar de top of zelfs al toppers, aangekomenen.
Ze hebben er zin in. Stabiele mensen. Zeker.

Ik voel me wel alenig. Maak ik wel de goede keuze?
Een gevoel van weemoed welt ook op. Nu ben ik nog meer alleen. En wat heb ik nu dan?

Soms bungelen tranen over mijn wangen en trekken tegelijkertijd zegeningen door lichaam en geest.
Misschien is het dan toch oke zo...ook al is het een hobbelig weggetje vol kuilen en discomfort.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: De Reis
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2023 14:14 »

... Zo rond het 11e levensjaar. Het moment dat identiteit een rol ging spelen. Wie ben Ik? Huh? Ik ben?
Dan begint seksualiteit ook te spelen. Opeens heb je een plasser en anderen ook. En dat krijgt me toch een andere betekenis. Bij jullie natuurlijk niet, boefjes.
Oh jawel, bij mij wel. Ik kreeg rond mijn 12ste levensjaar al seksuele SM fantasieën over vrouwen ontvoeren met een onderzeeboot.
Pas rond mijn 30ste werden mijn fantasieën die ik tot dan toe onderdrukt had getriggerd. Zie wat ik juist schreef in een ander topic...

Citaat
11

De relatiecrisis

Er is bijna geen activiteit, geen onderneming, die gestart wordt met zo verschrikkelijk veel hoop en verwachtingen en die toch zo vaak mislukt, als de liefde.
Erich Fromm, Duits-Amerikaanse filosoof en psycholoog(1900-1980)
Ja, ja, heb heel dit hoofdstuk 11 net nog is gelezen. Was lang geleden. Ik kocht dit boek in voorjaar 2015 en verslond het. Heel herkenbaar was het citaat van Erich Fromm. 33 jaar geleden namelijk, in 1990, ik was toen al drie jaar gescheiden met een zoontje van 4 jaar, ontmoette ik mijn volgende 'geliefde'.
Een getrouwde vrouw. ;D
Die vrouw triggerde iets in mij dat ik al lang verdrongen had: Fantasieën over Sado - Masochisme. Ik geraakte er totaal van in de war. Vond het afgrijselijk dat ik van zulke seksuele SM fantasieën opgewonden werd. Dus ging ik op zoek naar wat er met mij aan de hand was. Was ik bezeten van de duivel? Enfin, na lang zoeken gaf een toen bekend Vlaams psycholoog me het antwoord in de vorm van een boek, getiteld: "Sado - Masochisme de symbiotische behoefte en de angst en vlucht voor vrijheid" / auteur: Erich Fromm.
Zie dan de ‘symbiosevalkuil’ waarover Jan Geurtz het heeft.
...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2023 15:35 »
Soms bungelen tranen over mijn wangen en trekken tegelijkertijd zegeningen door lichaam en geest.
Misschien is het dan toch oke zo...ook al is het een hobbelig weggetje vol kuilen en discomfort.
Misschien doorboren de tranen die je schreeuwt wel de laatste lagen van een oud gewoontepatroon.
Bij mij was dat toch zo op mijn 49ste, 14 jaar geleden. Relaties waren mijn weg om te leren, al trok ik steeds de 'verkeerde' aan (de verkeerde bestaan natuurlijk niet  ;) )
Ik zocht die vrouwen op die beantwoorden aan mijn innerlijke pijnen.
Vooruit, nog maar is een citaat uit een babbel met mijn helderziende François op 11 maart 2009 over een relatie met een 26 jaar jongere vrouw die in een incest relatie met de broer van haar moeder verstrengeld zat...
Citaat
Boni: ik zei daarstraks tegen mijn vriend, dat ik na pasen met haar kap.
Cois: Ja, ok. Als ik u voel dan denk ik, de tranen die je nu schreeuwt van binnen, die doorboren de laatste lagen van dat oud gewoontepatroon. Daar ben ik blij om, alhoewel vind ik het verdrietig als ik aan u denk. Maar terwijl is het goed, het is heel goed. Het is een pijl die de laatste barrières en obstakels doorboort en dat doet zeer. Maar in feite in het bevrijding.
Boni: Tenzij dat zij de twee nonkels, alé ik ben geen nonkel voor haar...
Cois: (onderbreekt mij positief) Toch wel, jij bent ook een nonkel...
Boni: Ja, dat zoekt ze voor een stuk in mij, maar je hebt gisteren uitgelegd dat ze zich daar in vergist heeft
Cois: ja...
Boni: Tenzij dat zij kan kiezen, wat je een paar weken geleden al is zei, dat wanneer ze mij echt nodig heeft, ze schoon schip maakt in heel die toestand, maar gisteren zei je nog dat ze ze allebei niet wil verliezen.
Cois: zo is dat. Ze wil jou niet kwijt en ze wil haar nonkel niet kwijt. Dat is teken dat haar bewustzijn, al heeft ze die lijnen wel in zich, maar die zijn nog niet volgroeid genoeg, dus het ander, de begeerte en de vormen van die begeerte die leven haar leven. Zij kan daar zomaar niet uit. Zij zal eerst op dat vlak moeten verbranden, voordat ze tot die lijnen kan komen van haar natuurlijke intelligentie.
26 jaar, dat is nog veel te jong. En ze is er zo stérk mee bezig. Ze hebben haar er in feite in gevormd en dat is voor haar heel triest, maar ze beseft dat niet. Maar terwijl is haar energie erin zo sterk, dat gij moet opletten want gij hebt de kracht niet om die invloeden te weerstaan.
Ik zei het gisteren nog tegen mijn vrouw: 'Ze heeft Boni'. Ze heeft Boni? Dat kan toch niet? toch wel, Boni heeft in de liefde tot mensen geen harnas meer om zich te beschermen tegen die invloeden.
Zij is zo jong en nog oersterk in die begeerte. Al zou jij nee zeggen, dan komt ze tussen de spleten van de deuren binnen. Dus het zal keihard zijn. Al zou je zeggen 'nee, ik stop ermee', zal ze het nog zomaar niet loslaten. Want ze heeft heel graag de twee die jij vertegenwoordigt. Ze heeft de mannelijke begeerte graag, maar ook uw spiritueel bewustzijn. En voor haar is dat een prikkel die ze in een man nog niet gevonden heeft. En dat is ook een prikkel dat die nonkel haar niet kan geven. Of ander mannen ook niet.
Dus kan het wel zijn dat ze in u een snoepke vind dat ik denk: Hela meisje, zie uit, dat is zo maar geen snoepke om te misbruiken hè schat! Dat is een licht dat hij met jou wil delen.
Maar dat snapt ze niet. Dat kan ze nog niet begrijpen. Dat is geen moedwilligheid. Maar dan denk ik: Op het moment dat Boni zal weggaan, zal hij voor jou meer informatie geven dan dat hij bij jou blijft. Dan klinkt allemaal raar hé.
Boni: Maar dat is duidelijk. Dan zal ze daar emotioneel wat van de kaart door zijn en dan gaat dat wat doorzakken wat het betekend heeft om met mij samen geweest te zijn hé.

Cois: Zo is dat. Zo is dat echt. Maar dan denk ik: Al zal ze het begrijpen vanuit die eenzaamheid en vanuit dat lijden en vanuit die pijn, want ze is intelligent genoeg om het te begrijpen hoor, pas op he, het is geen stoemerikske zene, ze is niet iemand die alleen maar vleselijk antwoord wil, maar ze is nog te jong om het te transformeren.
En gij kunt geen 4 of 5 jaar wachten, tot wanneer zij klaar zou zijn, want bij jou word geroepen, dit jaar, de komende jaren om voorname stappen in uw eigen leven te zetten. Jij kan niet meer aan dat kruis blijven hangen. Want als ik u nu hoor, dan denk ik: 'ik mis Boni, Boni is er even niet. Ik hoor het aan zijn stem. Zij staat er voor’. En toch bedoelt zij dat niet slecht. Maar haar energie is zo sterk dat ze dat zelf niet kan besturen. En dan is dat gevaarlijk Boni, voor allebei.
Dus droog je tranen Siebe, het is allemaal voor het goede doel.  ;)
Heb je een relatie Siebe?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2023 15:47 »
Er schoot me toch een soort wijsheid te binnen die alles wel goed samenvat wat me bezighoudt en hoe ik de zaken hier ook beleef.
Hou je vast, ga even zitten, want dit is echt schokkend:-)

De levenstaak, de heilige taak, is niet om jezelf te kennen, maar om jezelf te zijn. Dat zijn hele andere zaken.
Jezelf kennen leidt altijd tot bezitten, verzamelen, hechten, meer verbeelding. Het leidt tot een onwaarachtig leven. Vervreemding van jezelf, anderen en de wereld is de vrucht. 
Jezelf zijn dat draait echter om loslaten, niks bezitten, geen zelfkennis op zak hebben, voorbij verbeelding.

Jezelf zijn is de enige echt authentieke ware leegte die er is.
Maar als je leegte kent als jezelf of jezelf als leegte, oeps, da ben je me toch van het Padje, en nooit jezelf.

Dus, ten alle tijde, haal alles uit jezelf, verzamel als je kracht, liefde, wijsheid, energie, om niet tot zelfkennis te komen.

Klopt, dit is Siebisme:-)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 01-08-2023 16:17 »
Ik voel me wel alenig. Maak ik wel de goede keuze?
Een gevoel van weemoed welt ook op. Nu ben ik nog meer alleen. En wat heb ik nu dan?

Dit klinkt mij heel bekend hoor Siebe. Zoiets als ‘het direct binnenlaten’ ervaar ik vaak ook bij het lezen van spirituele leraren. Maar dan merk ik ook dat de woorden ook gauw weer vertrekken. Ik hou ze niet lang vast, of misschien is dat gewoon mijn geheugen.

Bij mij was het kweken van de juiste attributen ook een deel van het leren van de Boeddhistische leer. Maar ik heb mij er nooit toe kunnen zetten, dit was wat Osho erover zei:

“Drop the idea of becoming someone, because you are already a masterpiece. You cannot be improved. You have only to come to it, to know it, to realize it.”
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 01-08-2023 17:06 »

Maar als je leegte kent als jezelf of jezelf als leegte, oeps, da ben je me toch van het Padje, en nooit jezelf.

Dus, ten alle tijde, haal alles uit jezelf, verzamel als je kracht, liefde, wijsheid, energie, om niet tot zelfkennis te komen.

Nee, dit klopt niet. Ten eerste kan je niet niet jezelf zijn.
Ja, natuurlijk, een passionele moordenaar die zijn geliefde en haar minnaar neergeschoten heeft zegt nadien in de rechtbank ter verdediging soms: Ik was mezelf niet toen ik het deed!
Zelfdoding bestaat ook bij de passionele verliefde.
Zie...
Citaat

'Koste wat kost een ander willen veroveren zonder dat het lukt, leidt tot diepe frustratie. Daaruit vloeien soms wanhoopsdaden voort. Heel dikwijls gaat het om zelfdoding. De passionele verliefde die de ander niet kan krijgen, stapt uit het leven. Zonder die centrale pool is zijn bestaan immers zinloos. Dat al zijn gevoelens onbeantwoord blijven en afketsen op een muur van onbegrip maakt het leven ondraaglijk. Wie de kracht niet heeft zijn agressie te richten op de buitenwereld, keert ze tegen zichzelf. Dergelijke mensen worden boos op zichzelf. Ze hebben immers gefaald. Ze konden hun doel niet bereiken. Ze beseffen dat dit aan henzelf te wijten is. Gedreven door zelfhaat gaan ze over tot zelfbestraffing.

Er zijn ook anderen. Doorgaans gaat het om meer narcistisch gekleurde persoonlijkheden. Zij hebben al te vlug de neiging de fout bij anderen te leggen. Wanneer diegene op wie hun passie gefixeerd is, een ander boven hen verkiest, is de vernedering totaal. Ze beseffen ineens dat hun verlangens niet realiseerbaar zijn. Op dat ogenblik steekt ook een gevoel van jaloersheid de kop op. Hun zogenaamde liefde slaat om in haat. De energie blijft dezelfde, maar wordt destructief in plaats van constructief. Hun redenering luidt: als ik de ander niet kan hebben, krijgt een derde die kans evenmin. Soms wordt niet alleen de ex-geliefde gedood, ook de indringer moet het ontgelden.

Merkwaardig is dat in tal van wetgevingen, ook de Belgische, lange tijd begrip bestond voor dergelijke passionele dodingen. De voorwaarde was evenwel dat het ging om gehuwden. Wie zijn jawoord had gegeven en dit liet bezegelen in een juridisch en maatschappelijk geregistreerde overeenkomst, kon op begrip van de samenleving rekenen. De achtergrond van deze opvatting is duidelijk. Men ging ervan uit dat de huwelijksband onverbreekbaar is. De wederzijdse trouw diende ongeschonden te blijven. Dit was natuurlijk een erg idealistische zienswijze, die geenszins strookte met de realiteit. 'Trouw werd als een zo essentiële huwelijksverplichting gezien dat overspel als misdrijf werd bestraft. Pas in 1987 werd dit artikel uit het Belgische strafwetboek geschrapt.'

Fragment uit: Moordenaars en hun motieven
Jef Vermassen

Dus wat is niet jezelf zijn?[/font]
Je kan als volwassen alleen in de ban je van kinderbeelden zijn. En dat is niet jezelf zijn, wat waanzin is.[/font]
Ik heb 23 jaar geleden in een passionele bui ook bijna een vrouw vermoord. Ik zat dus ook in die waanzin.[/font]
Nou was ik gezegend toen al 10 jaar bij mijn helderziende François te komen. Die legde mij alles uit, maar als je in de ban van je kinderbeelden bent, zoals velen zijn - 1 op 2 'volwassen' mensen zijn dat, en ik was dat ook, dan filter je een hele hoop, of het komt gewoonweg niet binnen. [/font]
Dus pakte hij het anders aan. Hij voorzag met zijn derde oog dat er een vrouw op mijn weg ging komen waarmee ik moest verder gaan zei hij, in die relatie zou ik veel leren. Het was die vrouw die ik drie maanden later bijna vermoord heb.[/font]
Een catharsis had eindelijk plaats gevonden.[/font]

Wat zelfkennis betreft, de vrouw van mijn helderziende toen 23 jaar geleden (inmiddels al 4 jaar zijn weduwe), was zeer bedreven is astrologie, en maakt voor mij is een horoscoop, waarbij ze dit vertelde....

Citaat
Een horoscoop duiding is nooit bedoeld als negatieve duiding op de persoonlijkheid.
Het moet gezien worden als hulpmiddel tot zelfkennis, en om te trachten verdrongen complexen onder ogen te zien, om zo tot een eigen bewustzijnsniveau te komen, want door innerlijke onbewuste projectie op andere, trekt men soms toestanden aan die men bewust helemaal niet wil, maar die men onbewust gewoon zelf uitlokt.
Wanneer we in onszelf ontwikkelen wat we buiten onszelf zoeken, kunnen we ware harmonie vinden.

Zelfkennis is dus wel degelijk nodig.
En er zijn vele wegen om tot zelfkennis te komen.

Een relatie is soms een veel betere manier om tot zelfkennis te komen dan boeken erover te lezen.
Relaties zijn de plek bij uitstek om verdrongen complexen onder ogen te zien.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 01-08-2023 17:57 »
[...] Siebisme:-)

...het inspirerende aan Siebisme
vind ik de oprechtheid, de openheid
en het zonder houvast zijn...
tis allemaal niet in beton gegoten

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2023 18:42 »
Bij mij was het kweken van de juiste attributen ook een deel van het leren van de Boeddhistische leer. Maar ik heb mij er nooit toe kunnen zetten, dit was wat Osho erover zei:

“Drop the idea of becoming someone, because you are already a masterpiece. You cannot be improved. You have only to come to it, to know it, to realize it.”
Ik heb nog een verhaal bij dit te lezen! :)
Zo kwam ik op mijn 40ste is bij mijne helderziende François met wat ik dacht "de vrouw van mijn leven" (die ik drie maand later bijna vermoord had). De "liefde" tussen haar en mij was er nog maar begon te haperen, zei François.
Het onderwerp 'vrijen' kwam toch nog te sprake en ik vroeg François waarom ik zo uren met haar kon liggen vrijen, terwijl ik daarvoor 10 jaar geen seks had gehad, met niemand.
François antwoordde: "Je kan nu zo lang vrijen met haar omdat je niemand meer wil zijn".
Zoals je ziet ben ik zijn antwoord nooit vergeten.  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 01-08-2023 19:14 »
[...] Siebisme:-)

...het inspirerende aan Siebisme
vind ik de oprechtheid, de openheid
en het zonder houvast zijn...
tis allemaal niet in beton gegoten
Er is niets aan de hand met Siebje buiten dat hij in de ban van zijn kinderbeelden is. Veel mensen zijn door jeugdervaringen geestelijk gekortwiekt.
bij het helen van onze gekortwiekte vleugel komt een enorme potentie aan levenskracht komt. Dit herstel van evenwicht stelt ons in staat te groeien naar geestelijke volwassenheid.
Hoe en wanneer die levenskracht vrijkomt weet niemand. Maar vroeg of laat komt ze bij iedereen vrij; dat er meerdere levens overgaan maakt niet uit. God is nooit te laat of te vroeg.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 02-08-2023 09:12 »
Er schoot me toch een soort wijsheid te binnen die alles wel goed samenvat wat me bezighoudt en hoe ik de zaken hier ook beleef.
Hou je vast, ga even zitten, want dit is echt schokkend:-)

De levenstaak, de heilige taak, is niet om jezelf te kennen, maar om jezelf te zijn. Dat zijn hele andere zaken.
Jezelf kennen leidt altijd tot bezitten, verzamelen, hechten, meer verbeelding. Het leidt tot een onwaarachtig leven. Vervreemding van jezelf, anderen en de wereld is de vrucht. 
Jezelf zijn dat draait echter om loslaten, niks bezitten, geen zelfkennis op zak hebben, voorbij verbeelding.

Dat ziet eruit als een mooi en waardig inzicht Siebe. Het zijn heeft veel te maken met spontaniteit en creativiteit, sensitief zijn ten opzichte van jezelf zodat je weet waar het zijn je naar toe leidt.

Zelfkennis vind ik wel iets moois, en het is goed om ervoor open te staan, maar je wilt het niet forceren. Als je hele dagen gaat navelstaren in een poging om meer van jezelf te leren dan denk ik niet dat je goed bezig bent. Zelfkennis komt met de tijd, je hoeft het alleen op te rapen als mooie schelpen aan het strand. Een beetje meer bewustzijn van jezelf is alles wat je nodig hebt.

Zoals Osho ook al zei:

“Be — don't try to become”

Het jezelf laten bloeien, dat is een process waarin je niet vast moet komen te zitten. Ik zou Osho’s actieve meditaties aanraden, die gaan over dans, muziek, maar dan in een meditatieve sfeer zo een uur lang.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2023 11:20 »

@Siebe:... Ik zou Osho’s actieve meditaties aanraden, die gaan over dans, muziek, maar dan in een meditatieve sfeer zo een uur lang.
En niet ter vergeten "primal rebirth"-ademhaling, zoals Osho het noemde, aan te raden.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=e5XP1exHTKk&t=13s

Zie ook mijn post in ander topic net...
"Een bepaald soort ademwerk is zeker ook een drug" antwoord Alain de Botton.

Da's een goeie! ;D Zonder te beseffen begon ik dus 33 jaar geleden al met drugs, want actief bezig met Stanislav Grof's holotropisch ademwerk!

Kom uit je kop, ga intens verbonden-ademen Siebe, genoeg boeddhistische teksten bestudeerd! ;D

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2023 14:07 »
Mensen die het gaat om wijsheid zijn altijd geobsedeerd door niveau's.
In spirituele tradities is dit zelfs tot Norm verklaard.

Iedereen in spirituele kringen is altijd maar bezig met elkaar indelen, hoog-laag, rijp-onrijp, hier en daar.
Altijd maar scannen, meten, indelen, oordelen, in een hokje stoppen, wegen van elkaar.
Niet alleen hier, overal en vooral in spirituele kringen.

Ik kan dit gebeuren ook wel in mezelf zien.
Ik begrijp het als waanzin, liefdeloosheid.
Ultiem gebrek aan wijsheid.
Verbeelding. Eigenwaan.

Kijk er maar naar. Vrijwel altijd ben je alleen maar mensen aan het kleineren. Ze zijn laag, nog niet ver gevorderd. Jouw wijsheid komt niet binnen.
Hoe dan ook zie je ze als minderwaardig en jezelf als hoger. Ontken het maar niet want Siebje is wel ziek maar niet gek hoor.

De heilige taak, althans voor mensen die nog niet ontzield zijn, is hier eens mee te stoppen.
Want het is geen wijsheid. Het is niet behulpzaam, het is niet zuiver. Het is niet edel.

Nee, ajb maak jezelf en anderen niet wijs dat je dit alles gebeurt uit liefde, mededogen of zelfs maar wijsheid.
Het is gewoon liefdeloosheid wat er speelt. Vervreemding, verbeelding. Gebrek aan wijsheid.

Het enige wat speelt hierbij is eigenwaan. En mooier moet je dit niet maken.

Laat het wegen maar aan God over.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 02-08-2023 14:23 »
De heilige taak, althans voor mensen die nog niet ontzield zijn, is hier eens mee te stoppen.
Want het is geen wijsheid. Het is niet behulpzaam, het is niet zuiver. Het is niet edel.

Nee, ajb maak jezelf en anderen niet wijs dat je dit alles gebeurt uit liefde, mededogen of zelfs maar wijsheid.
Het is gewoon liefdeloosheid wat er speelt. Vervreemding, verbeelding. Gebrek aan wijsheid.

Siebje toch, wanneer ga je is loslaten?
Mijn ziener François heeft het me jarenlang voorgehouden: "Laat mensen los, dan pas kan je er bij zijn".

Pas als je kan loslaten gaat bewustzijn je leven leven en ben je bevrijd.
Dan hoef je het niet meer te hebben over edelheid en liefdeloosheid.  Dan hoef je geen boeddhistische teksten meer te gaan bestuderen en reciteren.

God weegt niet, Siebje weegt.
Of weegt er wat op Siebje?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 02-08-2023 14:26 »
Mensen die het gaat om wijsheid zijn altijd geobsedeerd door niveau's.
In spirituele tradities is dit zelfs tot Norm verklaard.

Iedereen in spirituele kringen is altijd maar bezig met elkaar indelen, hoog-laag, rijp-onrijp, hier en daar.
Altijd maar scannen, meten, indelen, oordelen, in een hokje stoppen, wegen van elkaar.
Niet alleen hier, overal en vooral in spirituele kringen.

Ik kan dit gebeuren ook wel in mezelf zien.
Ik begrijp het als waanzin, liefdeloosheid.
Ultiem gebrek aan wijsheid.
Verbeelding. Eigenwaan.

Kijk er maar naar. Vrijwel altijd ben je alleen maar mensen aan het kleineren. Ze zijn laag, nog niet ver gevorderd. Jouw wijsheid komt niet binnen.
Hoe dan ook zie je ze als minderwaardig en jezelf als hoger. Ontken het maar niet want Siebje is wel ziek maar niet gek hoor.

De wegen daarentegen kun je beter niet aan God overlaten, want die lopen steevast.. dood. En de stukkies die nog wel te belopen zijn schreeuwen om achterstallig onderhoudt.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 02-08-2023 14:56 »
Ontken het maar niet want Siebje is wel ziek maar niet gek hoor.
In welke zin is Siebje wel ziek?
Op zich niets mis met ziek zijn. Ziek-zijn hoort bij gezondheid, zoals de dood bij het leven.
En genezing, geheeld worden, is altijd verbonden met bewustzijnsverruiming en rijping.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 02-08-2023 17:18 »

Auto-immuunziekte?
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 03-08-2023 10:34 »
God weegt niet, Siebje weegt.
Of weegt er wat op Siebje?

In de wereld wordt je beoordeeld en ingedeeld op wat je op een wereldlijke manier presteert. Je krijgt cijfers.
In spirituele kringen op wat je spiritueel presteert of hebt bereikt. Je krijgt ook een soort cijfers van de toppers.
Het gaat altijd om hoog-laag, niveau, presteren, en het is allemaal heel serieus.

Het is ook niet dat ik dit niet ken. Ik herken dit wel in mezelf en daarom kan ik er over spreken.
Maar ik voel dit zelf niet aan als een kwaliteit maar eerder als een geestelijke afwijking, als een ziekte, een gezwel.
Het is de ziekte van liefdeloosheid bij uitstek.

Het is echt niks anders dan de macht en kracht van verbeelding.
Het is de geest die altijd maar houvast zoekt.
Alles en iedereen maar peilt, beoordeeld, indeelt in hokjes en zo een gevoel van veiligheid, orde, weten, wijsheid, schept voor zichzelf.

Het maakt ook niet uit wat iemand beoefend en hoeveel zelfkennis ie wel of niet heeft, want het lost deze ziekte toch niet op.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 03-08-2023 11:55 »

Siebje is wel ziek maar niet gek hoor.

Oh, is dat je ziekte.
Je weet dus nog niet 'wat' je bent.
Laurens heeft daar een remedie voor met zijn "gedegen zelfonderzoek ®". >>> https://www.waarheidvinding.nl/  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 03-08-2023 11:56 »
Het maakt ook niet uit wat iemand beoefend en hoeveel zelfkennis ie wel of niet heeft, want het lost deze ziekte toch niet op.
Dan kan jij niet weten zolang je Laurens' "gedegen zelfonderzoek ®" nog niet gedaan en afgerond hebt.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 03-08-2023 14:11 »
Zie hier Siebje, ik heb is op "liefdeloosheid" gezocht op Laurens' forum een kreeg 10 hits, waarvan één hieronder...
Citaat

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Mara
Wat ik ook ontstellend arrogant vind in wat je hierboven citeert - want dat is wat je volgens mij ook doet: iemand napraten - is zeggen: "Het is allemaal denken dat zichzelf voor de gek houdt.
Ten eerste weet je wat ik van de term "het denken" vind - in mijn onschuld denk ik dat je dat gelezen hebt, maar ik vrees er voor.
Ten tweede: Durf jij dat in koelen bloede zeggen tegen mensen die in hun kindertijd mishandeld, misbruikt zijn: "O, maar het is alleen maar het denken dat zichzelf voor de gek houdt. Je bent zo dom te denken dat je een afgescheiden ik bent."

Durf je dat? Ik acht je er nog toe in staat ook!

Het is allemaal zo gevoelloos, zo liefdeloos... losgekoppeld van dagelijkse communicatie met andere mensen.
Waarom ben je zo?
En?

Zou jij durven toegeven dat je dit alweer eens totaal maar dan ook totaal en absoluut verkeerd begrepen hebt?
Als ik nu dan eens volgens jouw transparantie ga spreken dan spreek ik hier transparant: NEEN!
Want De Heer Mara voelt zich daarvoor veel te GROOT.

En aan dat alles heb JIJ schuld.
GROTE schuld.
En JIJ moet DUS veranderen!

Waarom heb je dat nog steeds niet gedaan??
Waarom heb je al die liefdeloosheid en dat gehufter nog steeds niet afgelegd?
Waarom heb je nog steeds geen perfect leven gecreëerd?
Ondanks alles wat je hebt gedaan?

Ogenblik-sem

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=16971&postcount=11
Kom dus uit de greep van Mara Siebje, je weet dat je in zijn greep zit. Jij moet dus veranderen.
Je schreef het nog in het (verdwenen, niet meer toegankelijk) topic Ahimsa op 14-05-2023 in reactie op forumlid Vrij.
Zie....
Citaat
...Ja, ik deel ook met de Boeddha dat niet God over de wereld heerst maar Mara de verleider, de bekoorder, heerser over geheel samsara, het hele domein van verbeelden, voorstellen, verlangen. Mara is de machtigste van alle heersers. Dat de Boeddha uit de greep van Mara is gekomen vind ik steeds wonderbaarlijker naarmate ik zelf ervaar hoe sterk de greep van Mara op me is.

Lang kwaat.
Maar ja, "kom uit de greep van Mara" is sneller gezegd dan gedaan.
Mijn helderziende François raaadde me in 2009 aan om dit fragment uit de Little Buddha film te bekijken, >>> https://www.youtube.com/watch?v=Sjjg4TlMEuM
Ik bevond me in 2009 namelijk in de ultieme beproeving, zie gesprek met hem uit dat jaar......
Citaat
...

Boni: Dus in die zin is dit wel de ultieme beproeving zoals de little Boeddha die onder de boom zit.
Cois: Ja ja, pas op, en op het laatste sturen ze alles op u af om toch maar niet herboren te worden.

Boni: Dat is wel straf, ik dacht met mijn vorig lief de ergste gehad te hebben, maar heb nu met dit 23 jaar jonger ding de ergste. :-)
Cois: Bij de vorige heb je lagen doorprikt, maar hier ga je tot de bodem hé. Let op hé. :-)

Boni: Het is eigenlijk om te lachen, wanneer gezien in een kosmisch gebeuren en het bedoeld was om te gebeuren.

Cois: Ja, het is om te lachen. Het is een grap tot je het beseft.

Boni: Tot zolang men het niet beseft doet de grap zeer.

Cois: Ja. Daarmee houd je ze nog vast omdat ze pijn doet. Als je ergens pijn hebt, daar leg je je hand op. 'Ah, dat doet pijn'. Dan denk ik: laat je hand los, want je houd de pijn vast.
Boni: Ah zo, dan sturen ze de meest bezeten vorm van illusie op me af omdat ik daar 'nee' tegen zou zeggen.
Cois: Ja, ze sturen àlle legers op je af.
Boni: Amaai, dan zal ik die film van little Boeddha toch is dringend moeten gaan zien terug. Vooral die scène waar je het over hebt dan.
Cois: ja echt, dat fragment uit de little Boeddha moet je zien. De laatste fase moet je zien, nu dat je je in die energieën beweegt.
Maar dan heeft het nog 10 jaar geduurd eer ik stierf in mijn illusies dankzij heilige medicijnen.  ::)
Waarom nog 10 jaar tot augustus 2019? Omdat mijn angst om te sterven in mijn illusies immens groot was.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 03-08-2023 17:20 »

Siebje is wel ziek maar niet gek hoor.

Oh, is dat je ziekte.
Je weet dus nog niet 'wat' je bent.

Beste ex-perverseling, ex-God, ex-onwetende,

Nogmaals, al die antwoorden, inzichten, ontdekkingen over wie/wat je bent,  leidt er in de praktijk alleen maar toe dat je een bezitter van die ontdekkingen, inzichten, kennis, antwoorden wordt. Dit kan iedereen zelf vaststellen. Geen enkele zelfkennis, ontdekking, inzicht zal ooit echt die notie van de bezitter afbreken. Het versterkt die juist. Dat is te onderzoeken. Doe maar. Lieg ik?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 03-08-2023 19:50 »
Beste ex-perverseling, ex-God, ex-onwetende,

Nogmaals, al die antwoorden, inzichten, ontdekkingen over wie/wat je bent,  leidt er in de praktijk alleen maar toe dat je een bezitter van die ontdekkingen, inzichten, kennis, antwoorden wordt. Dit kan iedereen zelf vaststellen. Geen enkele zelfkennis, ontdekking, inzicht zal ooit echt die notie van de bezitter afbreken. Het versterkt die juist. Dat is te onderzoeken. Doe maar. Lieg ik?
Nee, je liegt NIET!  ;D
Laurens is ziek. Geen grap van mij.
Zijn belangstelling betreft het opgaan van het individuele in het universele bewustzijn maar hij heeft een Autisme Spectrum Stoornis waar velen mee behept zijn. Dat schreef hij zelf op zijn forum.

En i'm a loser is ook ziek. Die heeft een niet-aangeboren hersenafwijking welke overprikkeling veroorzaakt, wat hij ook schreef op het forum.
En laat het nou net deze twee heerschappen zijn die vanaf hun balkon kritiek hebben op de meute daar beneden en regelmatig met elkaar in de clinch gaan.
Men zou toch voor minder de slappe lach krijgen als toeschouwer van de muppetshow!  :D

PS: Laurens lijkt in het echt op de linkse. Zie maar...

niet zonder toestemming foto's plaatsen, deelnemers moeten anoniem kunnen zijn... forumbeheer
« Laatst bewerkt op: 03-08-2023 22:54 door forumbeheer »