Dat er eigenlijk geen echte zuiverheid op dit forum te vinden is, komt omdat mensen elkaar onafgebroken de maat nemen. Steeds wordt herhaald dat men zelf gerealiseerd is, Verlicht, zelfloos, de leegte, en ga zo maar door. De grote vraag is: “waar meet je dat aan af?” en daarmee kom je opnieuw in die zelfde oneindige cirkel terecht van het elkaar inderdaad de maat nemen. De maat nemen is slechts mentaal bezig zijn, precies zoals Bodhiboom dat al heeft verwoord. Het is een driftig oordelen en zelfs veroordelen, niemand is eigenlijk daarvan gediend. Toch blijft deze cirkel zich herhalen, blijft men elkaar maar vertellen dat dit en dat niet klopt, onjuist is, en dat men zelf uiteraard een leeg gemoed heeft, zelfloos is, leeg, en ga zo maar weer door. Wat is de weg hieruit? Misschien kan men daar eens over nadenken, als men wilt. Zo niet, dan blijft deze oneindige cirkel van mijns inziens onzinnige discussies bestaan, elkaar vertellen hoe het echt zit, blablabla.
Zolang de bijdragen vol staan met verwijten naar de ander, de ander lastig vallen met jouw realisaties, enzovoort, blijft de scheiding bestaan tussen degenen die van het Zelfkennisforum afkomstig zijn en de leden die al op het Boeddhaforum aanwezig waren voordat degenen van het Zelfkennisforum hier aansloten. Er is zelfs een echte scheiding aangebracht tussen wie op het reguliere forum kunnen bijdragen en wie niet. Dat zegt ook wel wat, denk ik, en heeft totaal niets van doen met welke vermeende realisatie dan ook. Maar zo zie ik het, en ik neem waar dat de dingen gaan zoals ze gaan en dat er niets verandert. Iemand die werkelijk Verlicht of gerealiseerd is, zo leren eigenlijk alle grote religies, is liefde en ziet in de ander(en) ook de potentiële liefde. Op dit forum heerst echter vrijwel uitsluitend een conflicterende duisternis, en de leden en aspirant-leden tasten in die duisternis naar houvast. Ook al beweren velen dat ze zogenaamd geen houvast hebben of zijn, door het elkaar mentaal de loef af te steken op zoek naar het Licht persisteert de duisternis en kan er volgens mij nooit sprake zijn van enige realisatie. Het enige waar mensen mee bezig zijn, is pretenderen dat ze weten waar de valkuilen liggen, maar ze zien over het hoofd dat niet de ander in de valkuil staat en er niet meer uit kan, maar dat zij er zelf in staan. Maar dat zal men ongetwijfeld ontkennen en met kracht afwijzen. Misschien kun je toch eens om hulp roepen?
Wat anderen hier in het Vrijspraak forum posten, is trouwens hun visie en verantwoordelijkheid, prima. Ik reageer hier eigenlijk liever helemaal niet. Omdat ik geen zin heb in onnodige conflicten en geruzie. Misschien zal het vorenstaande ook weer stof zijn om over te gaan debatteren, of het met de grond gelijk te willen maken. Maar desondanks is het zoals ik waarneem hoe de zaken er volgens mij voor staan. Maar wellicht hebben degenen die hier mogen reageren op dit Vrijspraak forum het zoals het nu is best naar hun zin. Dat kan natuurlijk ook!
Volgens mij zijn er heel veel misverstanden over wat daadwerkelijke realisatie of Verlichting zou zijn. In ieder geval is het niet afhankelijk van heel veel mediteren, alhoewel meditatie wel een opening zou kunnen zijn of worden. Ook is het in het boeddhisme, om dat maar even als referentiepunt te gebruiken op dit Boeddhaforum, niet zomaar zo dat je per se veel levens via de wedergeboorte zou moeten hebben geleefd om Verlichting of het Nirvana te realiseren. Ik zie dit idee zelfs onder sommige boeddhisten, maar dat klopt niet. Het is niet automatisch zo, dat als je Verlicht zou zijn, dit je laatste leven op aarde zou betekenen. Bepaalde boeddhisten hebben dit zichzelf zelfs als doel gesteld: de totale uitdoving en het niet meer wedergeboren worden op aarde. Maar volgens het waarachtige boeddhisme is dat slechts een begeerte naar niet-bestaan en dient ook als zodanig te worden beschouwd. Ook het karmagebeuren heeft talloze verkeerde interpretaties, die soms zo bizar zijn, dat het gewoon niet waar kan zijn. Maar goed, het is in het waarachtige boeddhisme geenszins zo, dat je eerst al je karma zou moeten zuiveren of oplossen, voordat je Verlicht zou kunnen zijn. Mensen die dit geloven of aannemen, weten niet waar ze het over hebben. In het waarachtige boeddhisme is het een illusie dat het oplossen van de karmische onzuiverheden een doel zou kunnen zijn om tot de Verlichting te komen. Dat komt omdat als je zo denkt, en velen denken zo, je nog immer blijft hangen in verkeerde en mentale dualistische ideeën over wat goed en kwaad zouden zijn.
Bedankt voor uw aandacht.