Auteur Topic: We zeggen dat 'we er zijn'  (gelezen 14279 keer)

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn'
« Reactie #100 Gepost op: 17-09-2023 12:44 »

Laat me wat Verlichting brengen:

Soefi Meester Hazrat Inayat Khan vertelde ooit een verhaal over een vis, die naar een koningsvis ging en de vraag stelde: "Ik heb altijd horen praten over de zee, maar wat is dat toch, die zee? Waar is zij?"
De koningsvis legde uit: "Je leeft, beweegt, en je hebt je bestaan in de zee. De zee is in je en buiten je, en je bent gemaakt van zee, en je zult eindigen in zee. De zee omringt je als je eigen wezen."

Bij de weg, deze vergelijking is nog onjuist ook.  De zee waar we in zwemmen zou bewustzijn moeten zijn.   Daar zien we de Laurens-filosofie in terug: Alles is bewustzijn.   En in dat grote napraat-circus gingen velen daar beweren dat ze bewustzijn zijn.  Hetgeen resulteerde in over elkaar heen buitelende 'verlichten' die elkaar naar de kroon staken om toch maar beter te zijn dan de opper-goeroe Laurens.    Met Laurens zelf als opper-ego natuurlijk. 

De moraal?  Praat nooit een ander na zoals jij hier doet......
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #101 Gepost op: 17-09-2023 15:50 »
De zee waar we in zwemmen zou bewustzijn moeten zijn.   Daar zien we de Laurens-filosofie in terug: Alles is bewustzijn.   En in dat grote napraat-circus gingen velen daar beweren dat ze bewustzijn zijn.  Hetgeen resulteerde in over elkaar heen buitelende 'verlichten' die elkaar naar de kroon staken om toch maar beter te zijn dan de opper-goeroe Laurens.    Met Laurens zelf als opper-ego natuurlijk. 

De moraal?  Praat nooit een ander na zoals jij hier doet......
Als Laurens en zijn voormalige forumleden nou maar is hun gemoed zouden ledigen zoals jij gedaan hebt, het zou wel anders zijn dan, dan zouden ze "schouwen" en niet meer na-kraaien dat alles bewustzijn is.  ::)
Nu is het natuurlijk wel zo dat de individuele entiteit door de dood misschien wel tot een einde komt, maar het bewustzijn niet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #102 Gepost op: 17-09-2023 17:08 »
Gelukkig werd ik niet na gekraaid.  De weg uit het zelf is een eenzame weg....

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #103 Gepost op: 17-09-2023 20:36 »
De Zelfkennisforum lieden maken helaas een grote denkfout. Want het ontkenningsonderzoek van alles en alles moet - als je het op een juiste manier zou toepassen - uitsluitend op jezelf gericht zijn. En niet op iemand anders (dit is een zeer veel gemaakte denkfout waar in talloze spirituele geschriften voor wordt gewaarschuwd). Men gaat echter de ander bestoken met allerlei ultieme ontkenningen. En daar gaat het mis, want je meent de vergissing in de ander te zien, terwijl je zelf onwetend bent van het feit, dat jouw "methode" geen sleutel (of de enige sleutel) kan zijn die op alle sloten past. Elk mens is anders, niemand is exact hetzelfde. Daarom zijn er zoveel spirituele methoden, de Bhairava Tantra kent er al 112. Dus dat er maar één "juiste" of "werkende" spirituele weg zou zijn naar de realisatie is een zeer taaie illusie.

Soefi Meester Hazrat Inayat Khan vertelde ooit een verhaal over een vis, die naar een koningsvis ging en de vraag stelde: "Ik heb altijd horen praten over de zee, maar wat is dat toch, die zee? Waar is zij?"
De koningsvis legde uit: "Je leeft, beweegt, en je hebt je bestaan in de zee. De zee is in je en buiten je, en je bent gemaakt van zee, en je zult eindigen in zee. De zee omringt je als je eigen wezen."

Ik ga het hier verder bij laten.

Wat voel je?
Dus niet wat je allemaal ziet aan invulling bij wat je voelt.. vertel eens gewoon, wat voel je?

Buddha Amitabha?..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #104 Gepost op: 17-09-2023 21:44 »
Gelukkig werd ik niet na gekraaid.
Hé, jawel: "Door ontologisch te schouwen ledigt men het gemoed".
Is dat niet goed na gekraaid?  ;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #105 Gepost op: 18-09-2023 10:32 »
Ik kwam een mooi citaat tegen, dat ging zo…

“Je kan doen wat je wilt, maar je kan niet beïnvloeden wat je wilt.”

Het is van Arthur Schopenhauer, en word gewoonlijk geïnterpreteerd als een uitspraak die erop wijst dat de mens net zoals een plant eigenlijk een expressie is van het gehele universum, en dat de vrije wil meer een illusie is.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #106 Gepost op: 18-09-2023 14:43 »
Schopenhauer zei: " de mens kan doen wat hij wil maar hij kan niet willen wat hij wil. "

Dat is net even anders dan zoals jij hem weergeeft.   Schopenhauer wijst er op dat de wil wel degelijk aanwezig is in de mens, maar dat het een illusie is dat je kunt willen wat je wil.   Het ego -de som van ervaringen- is 'degene' die wil.   'Degene' die weet, die heeft geen eigen wil.  Degene die weet 'weet' alleen maar.    En wat 'weet' degene die weet?  Wat ik zie.

Het is de som van ervaringen welke het beeld van 'degene' die weet vertroebeld.   De enige uitweg is door 'degene die weet' en 'degene die de ervaringen heeft' van elkaar te scheiden.   Degene die weet kijkt naar jouw 'beeld' zonder sympathie of antipathie.    Degene met de ervaringen is emotioneel betrokken bij 'het beeld'.

Degene die weet is de toeschouwer.  Degene die ervaart is de acteur.   De toeschouwer is van nature leeg en zonder wil, de acteur is van nature vol.  Vol waarvan?  Van zichzelf.  Het willende zelf.

Het ego verketteren helpt geen ene moer, want de acteur blijft acteren tot de dood van de acteur.   Zoals Laurens zegt: "ik besta niet", dat is slappe quatsch.  De acteur bestaat altijd!   Je hoeft alleen niet de acteur te zijn.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #107 Gepost op: 18-09-2023 14:46 »
De mens is ook geen expressie van het universum.  Het is de leegte zelf wat het 'Universele' is.   Leegte is in ieder mens aanwezig, het is de aanwezigheid zelf.   Maar als je dan de leegte bent , dan ben je toch het 'Universele'?   Dan mag je toch zeggen dat je God bent?   Neen, alleen leeghoofden beweren dat ze God zijn.  De leegte wil alleen maar zeggen dat je de illusie hebt verlaten, dat is alles.....

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik kwam een mooi citaat tegen, dat ging zo…

“Je kan doen wat je wilt, maar je kan niet beïnvloeden wat je wilt.”

Het is van Arthur Schopenhauer, en word gewoonlijk geïnterpreteerd als een uitspraak die erop wijst dat de mens net zoals een plant eigenlijk een expressie is van het gehele universum, en dat de vrije wil meer een illusie is.
Interessant artikel > https://marcelmessing.com/vrije-wil-of-niet-vrije-wil/

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #109 Gepost op: 19-09-2023 09:53 »
I’m a loser, jij staat blijkbaar niet erg open voor de interpretaties van anderen. Dat is jammer, want zo komen wij nooit tot een wisseling van gedachten.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #110 Gepost op: 19-09-2023 10:12 »
Schopenhauer zei: " de mens kan doen wat hij wil maar hij kan niet willen wat hij wil. "

Dat is net even anders dan zoals jij hem weergeeft.   Schopenhauer wijst er op dat de wil wel degelijk aanwezig is in de mens, maar dat het een illusie is dat je kunt willen wat je wil.   Het ego -de som van ervaringen- is 'degene' die wil.   'Degene' die weet, die heeft geen eigen wil.  Degene die weet 'weet' alleen maar.    En wat 'weet' degene die weet?  Wat ik zie.

Het is de som van ervaringen welke het beeld van 'degene' die weet vertroebeld.   De enige uitweg is door 'degene die weet' en 'degene die de ervaringen heeft' van elkaar te scheiden.   Degene die weet kijkt naar jouw 'beeld' zonder sympathie of antipathie.    Degene met de ervaringen is emotioneel betrokken bij 'het beeld'.

Degene die weet is de toeschouwer.  Degene die ervaart is de acteur.   De toeschouwer is van nature leeg en zonder wil, de acteur is van nature vol.  Vol waarvan?  Van zichzelf.  Het willende zelf.

Het ego verketteren helpt geen ene moer, want de acteur blijft acteren tot de dood van de acteur.   Zoals Laurens zegt: "ik besta niet", dat is slappe quatsch.  De acteur bestaat altijd!   Je hoeft alleen niet de acteur te zijn.

Het is een herhaling, dat wel maar toch.

Ik denk dat de Boeddha zag dat het een verkeerd idee is dat wilsactiviteit dat in de geest ontstaat, zoals aandrang, driften, instincten, verlangens, neigingen, emoties als afkeer en voorkeur bij gevoelens, hartstocht, bewust en gewild wordt aangesticht, geproduceerd, voortgebracht door een innerlijke entiteit die we ervaren als het ego, Ik of zelf.

Ik vergelijk dit zelf met wind. Wind, het verplaatsen van lucht, dat wordt niet veroorzaakt door een wind-God die dit wil maar als ergens hoge en lage luchtdruk is en de verschillen in luchtdruk zijn groot, dan zit de natuur zo in elkaar dat lucht zich verplaatst. En hoe hoger die verschillen op korte afstand, hoe sterker de luchtstroom die op gang komt van hoog naar lage druk. Dynamiek, activiteit, of het nu water is dat stroomt, elektriciteit, andere stromen, het is door potentiële energie. Verschil in hoogte, in concentratie, in spanning, in luchtdruk etc. De tendens in de natuur is die verschillen opheffen.
Activiteit vergt geen actor, geen doener, niet iemand die het wil en aansticht. Zo hebben we de uiterlijke wereld ontdaan van Goden die van alles willen. Ik denk dat dit ook wel klopt.

Ik denk dat de Boeddha dit 2500 jaar geleden ook zo zag bij zichzelf en andere wezens. De mens en elk ander wezen beantwoordt aan precies dezelfde natuurwetten. Fysieke, mentale en verbale activiteit ontstaat ook zonder een innerlijke doener, een innerlijk God-je, zonder een soort innerlijke entiteit die dat bewust aansticht. Je ziet dit met hartslag en adem. Doe je dat zelf bewust? Gaat dat uit van je eigen wil? Of al die moleculaire processen? Maar ook geestelijke processen. Bepaal je zelf welke emoties opkomen in je? Wat je drijft? Duidelijk niet, vind ik. Dat is wat Schopenhauer ook in dat fragment zegt volgens mij.

Boeddha leert volgens mij ook niet dat je degene bent die de wilsactiviteit opmerkt en bewust ervaart, want dat is identificatie met het mentale zesde bewustzijn. Wat wilsactiviteit ervaart/voelt/waarneemt is het zesde mentale bewustzijn. Wat het kan herkennen als hebzucht, haat, drift oid. is de mentale factor sanna van dat mentale bewustzijn. Wat het mindfull opmerkt is de mentale factor sati. Wat er vaardig mee omgaat is sampajanna. En op deze manier wil men dan laten zien dat er eigenlijk alleen maar mentale processen lopen maar dat niks hiervan de aard heeft van een entiteit, een innerlijk God-je dat regelend, sturend, willend optreedt.

Leegte dat kan misschien gezien worden als de grond. Daar neig ik nu toe. Dat kent geen wil, geen neiging, geen inclinatie, geen passie. Ik neig dit te zien als de natuur van geest. De Boeddha-Natuur. De sutta's leren, zag ik, dat alle factoren van het edele Pad hun grond hebben in het doodloze en dat hebben ze ook als bestemming. Zo bezien is bevrijding, verlichting, de ultieme gronding.

Voor mezelf leg ik dit nu uit als: de Juiste Visie van het Edele Pad, maar ook de intentie, de spraak, het handelen, is niet gebaseerd op je aanleg, het is niet gegrond in allerlei neigingen die je bij je hebt en ook niet in een persoonlijke perceptie. Iets in ons  kun je eigenlijk niet een persoonlijke aanleg noemen noch een persoonlijke perceptie, want het zit niet in het domein van neiging, reactie, instinct, emotie, passie, subjectief begrip van zaken (persoonlijke perceptie).

Ik ben boeddhisten tegengekomen die vinden dit beslist allemaal a-Dhamma, maar voor mij leeft het wel zo. Je handelt als mens ook niet altijd vanuit je aanleg, je persoonlijkheid.
Betekent dit dat dan dat het gedrag ongeconditioneerd is? Nee, wat mij betreft kan dat niet. Elk gedrag ontstaat voorwaardelijk, als dit dan dat, maar die keten van voorwaardelijkheid kan wel heel erg verschillen. Bewogenheid door leegte, zoals jij dat noemt, dat lijkt me het beste te zien als een soort bewogenheid buiten je persoonlijke aanleg om, maar niet ongeconditioneerd.

Wat de Boeddha ook leert, mijns inziens, als je denken, spreken, handelen toch weer gedreven wordt door bezoedelingen, en je toch weer hebzucht vertoont, haat, afkeer, onder invloed bent van neigingen vanuit je aanleg, dan is dus ook onwetendheid in je nog altijd actief. Het is dus niet zo dat realisatie iets incidenteels en eenmaligs is. Dat is het juist nooit.
Realisatie betekent dat je nooit meer ontaardt, ont-grondt, en weer in je oude bekende patronen schiet. Zo lijkt het te worden onderwezen door mijn oogjes. 

Zo heb ik het op een rijtje op dit moment...ja, ja...ik weet het, dit is geen echte realisatie. 

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #111 Gepost op: 19-09-2023 13:08 »
...ja, ja...ik weet het, dit is geen echte realisatie.
Wees eerst 'productief door je gemoed te ledigen.
I'm a loser toont met zijn 1ste hands ontologische filosofie de weg hoe dat te doen, je moeten het alleen maar "willen".

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #112 Gepost op: 19-09-2023 14:22 »
I’m a loser, jij staat blijkbaar niet erg open voor de interpretaties van anderen. Dat is jammer, want zo komen wij nooit tot een wisseling van gedachten.

Schopenhauer is best interessant om te bespreken.   Vooral omdat je op 'de wil' uitkomt.   En omdat Schopenhauer past in de leer van Boeddha.

Er is 'iets' in de mens wat zonder willen is.   Ik kan dat onmogelijk verzwijgen en doen alsof ik daar onwetend van ben.  Als jij daadwerkelijk spiritueel geïnteresseerd bent, dan is daar een nieuwsgierigheid naar.   Je kunt zelf actief in je eigen geest onderzoeken wat je graag wilt.   En daar kun je over schrijven.  Niet om mij of een ander te overtuigen , maar omdat het je intrigeert.

Schopenhauer, Plato, Heidegger, Kant en anderen hielden zich bezig met deze materie.   Wat mij betreft interessanter dan al die goeroes.   Volgens Kant is 'das ding an sich' (want daar hebben we het over) onkenbaar.   Ik ben het daar niet mee eens.   Waar we steeds tegen aan lopen is de subject-object scheiding.   Maar een 'scheiding' is een vies woord bij vele van die goeroes en in hun kielzog de zelfbenoemde zelfkenners.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #113 Gepost op: 19-09-2023 14:36 »
Je kunt zelf actief in je eigen geest onderzoeken wat je graag wilt.   En daar kun je over schrijven.  Niet om mij of een ander te overtuigen , maar omdat het je intrigeert.
Ik ben al 33 jaar geleden beginnen onderzoeken in mijn eigen geest wat ik graag wil. Kennis van theosofie wilde ik graag, dus schrijf ik daarover maar dan zeg jij dat het 2de hands kennis is omdat je natuurlijk niet kan bevatten dat jouw tinnitus wel degelijk een signaal van je ziel is.
Stom toeval zeker dat jij nu net tinnitus hebt, het had evengoed een ander kunnen zijn die dat overkwam.
Ja, ja....  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #114 Gepost op: 19-09-2023 14:41 »

Ach, hij schrijft gewoon over wat hem uitkomt in zijn vastgeroest denken.
I'm a loser verwijst wel is naar een Soefi lering, maar dan wel alleen als hij meent dat ze in zijn denkkader past.
Onderstaande doet dat voorzekers niet...

"Your remedy is within you, But you do not sense it, Your illness is from you, But you do not perceive it. You presume you are an insignificant entity, But within you is enfolded The entire universe. Thus, you have no need to look beyond yourself What you seek is within you, If only you reflect!" ~ Sufi Teaching

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #115 Gepost op: 19-09-2023 14:45 »
Ik denk dat de Boeddha zag dat het een verkeerd idee is dat wilsactiviteit dat in de geest ontstaat, zoals aandrang, driften, instincten, verlangens, neigingen, emoties als afkeer en voorkeur bij gevoelens, hartstocht, bewust en gewild wordt aangesticht, geproduceerd, voortgebracht door een innerlijke entiteit die we ervaren als het ego, Ik of zelf.

Ik denk dat de Boeddha zag dat er weliswaar wilsactiviteit in de geest ontstaat, maar dat er een uitweg is uit het die wilsactiviteit.

Citaat
Ik vergelijk dit zelf met wind. Wind, het verplaatsen van lucht, dat wordt niet veroorzaakt door een wind-God die dit wil maar als ergens hoge en lage luchtdruk is en de verschillen in luchtdruk zijn groot, dan zit de natuur zo in elkaar dat lucht zich verplaatst. En hoe hoger die verschillen op korte afstand, hoe sterker de luchtstroom die op gang komt van hoog naar lage druk. Dynamiek, activiteit, of het nu water is dat stroomt, elektriciteit, andere stromen, het is door potentiële energie. Verschil in hoogte, in concentratie, in spanning, in luchtdruk etc. De tendens in de natuur is die verschillen opheffen.
Activiteit vergt geen actor, geen doener, niet iemand die het wil en aansticht. Zo hebben we de uiterlijke wereld ontdaan van Goden die van alles willen. Ik denk dat dit ook wel klopt.

Dat is een goede vergelijking.   Door allerlei zaken in de menselijke geest ontstaat er het idee van een iemand.  Iemand die de dingen doet.    Wat wel een probleem is, is dat het vervolgens de iemand is die van mening is dat er niemand is.

Citaat
Ik denk dat de Boeddha dit 2500 jaar geleden ook zo zag bij zichzelf en andere wezens. De mens en elk ander wezen beantwoordt aan precies dezelfde natuurwetten. Fysieke, mentale en verbale activiteit ontstaat ook zonder een innerlijke doener, een innerlijk God-je, zonder een soort innerlijke entiteit die dat bewust aansticht. Je ziet dit met hartslag en adem. Doe je dat zelf bewust? Gaat dat uit van je eigen wil? Of al die moleculaire processen? Maar ook geestelijke processen. Bepaal je zelf welke emoties opkomen in je? Wat je drijft? Duidelijk niet, vind ik. Dat is wat Schopenhauer ook in dat fragment zegt volgens mij.

Inderdaad, je moet een taal spreken welke universeel is.  (Dezelfde natuurwetten).  We moeten er van uitgaan dat ieder mens behept is met willen, hebben en de diverse emoties.  Emoties zijn van belang, want die geven de indruk dat ik die emotie heb.    Het heeft de schijn dat ik zelf mijn emotionele wereld bepaal.  In werkelijkheid is dat niet zo, de mens laat zichzelf bepalen door zijn emoties.

Citaat
Boeddha leert volgens mij ook niet dat je degene bent die de wilsactiviteit opmerkt en bewust ervaart, want dat is identificatie met het mentale zesde bewustzijn. Wat wilsactiviteit ervaart/voelt/waarneemt is het zesde mentale bewustzijn. Wat het kan herkennen als hebzucht, haat, drift oid. is de mentale factor sanna van dat mentale bewustzijn. Wat het mindfull opmerkt is de mentale factor sati. Wat er vaardig mee omgaat is sampajanna. En op deze manier wil men dan laten zien dat er eigenlijk alleen maar mentale processen lopen maar dat niks hiervan de aard heeft van een entiteit, een innerlijk God-je dat regelend, sturend, willend optreedt.

Zoals ik het ervaren heb, was ik zelf de veroorzaker van mijn willen.   Dat was een activiteit van mijn eigen geest.    Met de wijsheid achteraf heb ik door het willen mijzelf het leven moeilijk gemaakt.   Het willen veroorzaakte dat ik niet 'in het moment' kon blijven, ik verlangde naar iets of iemand die er 'in het moment' niet is.  Alleen de persoon in kwestie zelf kan het willen elimineren.  Dat is geen eenvoudige zaak.

Citaat
Leegte dat kan misschien gezien worden als de grond. Daar neig ik nu toe. Dat kent geen wil, geen neiging, geen inclinatie, geen passie. Ik neig dit te zien als de natuur van geest. De Boeddha-Natuur. De sutta's leren, zag ik, dat alle factoren van het edele Pad hun grond hebben in het doodloze en dat hebben ze ook als bestemming. Zo bezien is bevrijding, verlichting, de ultieme gronding.

Leegte is grond.   Het willen is er absoluut afwezig.   Net zoals passie of emoties er afwezig zijn.  Dat is de Boeddha natuur.    Wat niet wil zeggen dat er in mij als mens geen emoties meer aanwezig zijn.   Maar welke emotie zich er ook voordoet, ze zijn niet van 'mij'.  Het eigenaarschap is verdwenen.

Citaat
Voor mezelf leg ik dit nu uit als: de Juiste Visie van het Edele Pad, maar ook de intentie, de spraak, het handelen, is niet gebaseerd op je aanleg, het is niet gegrond in allerlei neigingen die je bij je hebt en ook niet in een persoonlijke perceptie. Iets in ons  kun je eigenlijk niet een persoonlijke aanleg noemen noch een persoonlijke perceptie, want het zit niet in het domein van neiging, reactie, instinct, emotie, passie, subjectief begrip van zaken (persoonlijke perceptie).

Ik ben boeddhisten tegengekomen die vinden dit beslist allemaal a-Dhamma, maar voor mij leeft het wel zo. Je handelt als mens ook niet altijd vanuit je aanleg, je persoonlijkheid.
Betekent dit dat dan dat het gedrag ongeconditioneerd is? Nee, wat mij betreft kan dat niet. Elk gedrag ontstaat voorwaardelijk, als dit dan dat, maar die keten van voorwaardelijkheid kan wel heel erg verschillen. Bewogenheid door leegte, zoals jij dat noemt, dat lijkt me het beste te zien als een soort bewogenheid buiten je persoonlijke aanleg om, maar niet ongeconditioneerd.

Wat de Boeddha ook leert, mijns inziens, als je denken, spreken, handelen toch weer gedreven wordt door bezoedelingen, en je toch weer hebzucht vertoont, haat, afkeer, onder invloed bent van neigingen vanuit je aanleg, dan is dus ook onwetendheid in je nog altijd actief. Het is dus niet zo dat realisatie iets incidenteels en eenmaligs is. Dat is het juist nooit.
Realisatie betekent dat je nooit meer ontaardt, ont-grondt, en weer in je oude bekende patronen schiet. Zo lijkt het te worden onderwezen door mijn oogjes. 

Zo heb ik het op een rijtje op dit moment...ja, ja...ik weet het, dit is geen echte realisatie.

In mij is ook nog steeds geconditioneerd gedrag.    Ook in mijn geest zijn conditioneringen.  Maar ook daar geldt: ik ben geen eigenaar van die conditioneringen.  Als ik auto rijdt zijn conditioneringen erg handig, want dan hou ik meer mentale capaciteit over om op de belangrijke zaken te letten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & Zelf-Bevrijding
« Reactie #116 Gepost op: 19-09-2023 15:02 »

Het willen veroorzaakte dat ik niet 'in het moment' kon blijven, ik verlangde naar iets of iemand die er 'in het moment' niet is.  Alleen de persoon in kwestie zelf kan het willen elimineren.  Dat is geen eenvoudige zaak.
Jij hebt je willen nog steeds niet geëlimineerd want je wil nog steeds op fora schrijven en de betweter uithangen.

Citaat
Symbolische, symbolische, psychologische betekenis van Tinnitus / oorsuizen:

Jij fixeert je op de "zonden" van anderen.
Jij leeft in een erg subjectieve gedachtekring: 'ik weet het toch best', je zet jezelf gevangen in je bevooroordeelde verbeeldingswereld..
Jij botst met anderen, jij bent niet helemaal eerlijk met je diepste Zelf...

bron: De Sleutel tot Zelf-Bevrijding
Hup, aan de slag, ja je Zelf maar is bevrijden!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #117 Gepost op: 19-09-2023 15:07 »

In mij is ook nog steeds geconditioneerd gedrag.    Ook in mijn geest zijn conditioneringen.  Maar ook daar geldt: ik ben geen eigenaar van die conditioneringen.  Als ik auto rijdt zijn conditioneringen erg handig, want dan hou ik meer mentale capaciteit over om op de belangrijke zaken te letten.

Je bent geen eigenaar van je conditioneringen maar toch wel eigenaar van de auto waarmee je rijdt veronderstel ik, of staat die auto op je vrouw haar naam?

Maar een 'scheiding' is een vies woord bij vele van die goeroes en in hun kielzog de zelfbenoemde zelfkenners.
Maar ok, we houden eigenaar zijn van conditioneringen of eigenaar van een auto uit elkaar.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & verstand leren gebruiken
« Reactie #118 Gepost op: 19-09-2023 15:25 »
De Zelfkennisforum lieden maken helaas een grote denkfout. Want het ontkenningsonderzoek van alles en alles moet - als je het op een juiste manier zou toepassen - uitsluitend op jezelf gericht zijn. En niet op iemand anders (dit is een zeer veel gemaakte denkfout waar in talloze spirituele geschriften voor wordt gewaarschuwd). Men gaat echter de ander bestoken met allerlei ultieme ontkenningen. En daar gaat het mis, want je meent de vergissing in de ander te zien, terwijl je zelf onwetend bent van het feit, dat jouw "methode" geen sleutel (of de enige sleutel) kan zijn die op alle sloten past. Elk mens is anders, niemand is exact hetzelfde. Daarom zijn er zoveel spirituele methoden, de Bhairava Tantra kent er al 112. Dus dat er maar één "juiste" of "werkende" spirituele weg zou zijn naar de realisatie is een zeer taaie illusie.

Ik ga het hier verder bij laten.

Wat voel je?
Dus niet wat je allemaal ziet aan invulling bij wat je voelt.. vertel eens gewoon, wat voel je?

Buddha Amitabha?..
Vanuit I'm a loser's 1ste hands filosofie gezien is wat iemand voelt bepaald door de volheid / leegheid van zijn gemoed.
Wanneer iemand niets voelt heeft zijn gemoed geledigd - voelt hij veel, dan is zijn gemoed (nog) vol.

Voor de vol-ledigheid verwijs ik naar deze filosofische studententhesis > Door het nulpunt - over “leegte”.
Wat zou de mensheid zonder filosofen zijn?

Verstand leren gebruiken is hoofdzaak in een mensenleven!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & Wat zag de Boeddha?
« Reactie #119 Gepost op: 19-09-2023 15:58 »
Ik denk dat de Boeddha zag...
Ik denk dat de Boeddha zag...
Jongens, als jullie uitgedacht zijn over wat de Boeddha zag en ontdekt hebben dat jullie de denker niet zijn met als gevolgtrekking dat gedachten niet van 'jullie' zijn, het eigenaarschap over welke gedachte dan ook verdwenen is, laat het ons weten hé.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #120 Gepost op: 19-09-2023 21:13 »
Ik denk dat de Boeddha zag dat er weliswaar wilsactiviteit in de geest ontstaat, maar dat er een uitweg is uit het die wilsactiviteit.

Denk jij dat een Boeddha willoos is?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #121 Gepost op: 19-09-2023 21:48 »

Wat voel je?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #122 Gepost op: 19-09-2023 21:55 »
Vanuit I'm a loser's 1ste hands filosofie gezien is wat iemand voelt bepaald door de volheid / leegheid van zijn gemoed.
Wanneer iemand niets voelt heeft zijn gemoed geledigd - voelt hij veel, dan is zijn gemoed (nog) vol.

Wat voel je?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #123 Gepost op: 19-09-2023 22:20 »
Wat voel je?
I Feel Love!  :-*

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #124 Gepost op: 19-09-2023 22:54 »

Nee, zo zou ik het niet zeggen.  Ik zou zeggen dat een Boeddha het eigen willen heeft opgegeven.

Als je zegt dat de Boeddha willoos is, dan heeft dat de connotatie dat het allemaal niks uit maakt.    Daarvan heb ik ook representanten gezien op het zelfkennis forum.  Dan mag je iedereen sarren en beledigen want er is toch niemand die dat wil.  Zo werkt dat niet.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #125 Gepost op: 20-09-2023 04:17 »

Nee, zo zou ik het niet zeggen.  Ik zou zeggen dat een Boeddha het eigen willen heeft opgegeven.

Als je zegt dat de Boeddha willoos is, dan heeft dat de connotatie dat het allemaal niks uit maakt.    Daarvan heb ik ook representanten gezien op het zelfkennis forum.  Dan mag je iedereen sarren en beledigen want er is toch niemand die dat wil.  Zo werkt dat niet.
Ten tijde van onderstaande post op Laurens' forum in oktober 2015 had jij schrijvende als Theo alvast het eigen willen nog niet opgegeven dus....

Citaat
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Maria 

Ik heb geen idee meer hoe ik hier nog op moet reageren.
Het helpt dan ook hoegenaamd niks een weerwoord te geven, ik heb tot nu toe alle boude beweringen van deze Theo tegengesproken en met argumenten ontzenuwd en hij presteert het gewoon weer met hetzelfde te komen. Een trucje dat Inx en Puppetji en Habbuthabnot hebben afgekeken en inmiddels tot enorme vreugde van elkaar ook toepassen, de broeders in het kwaad hebben elkaar gevonden. Zolang het anderen maar kwetst en zorgen dat ze zelf buiten schot blijven beleven ze daaraan lol.

Laurens
Oorspronkelijke post is verwijderd door Laurens maar hij zal vast nu nog willen getuigen dat jij je eigen willen nog niet opgegeven hebt.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & het eigen willen opgeven
« Reactie #126 Gepost op: 20-09-2023 04:45 »
... Ik zou zeggen dat een Boeddha het eigen willen heeft opgegeven.

Had jij ten tijde van onderstaande periode toen je schreef als Bassie je eigen willen al opgegeven?

Citaat
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Wie gaat er tekeer?
Dat kun je toch zelf constateren, Sam ...?

Wat ik er van vind? Van mij hoeft Bassie niet weg of in beperking. Maar ik las de afgelopen dagen met toenemende verbazing zijn reacties. Ik heb volgens mij correct en meerdere keren uitgelegd waar zijn redenatie mank gaat, zonder toespelingen op zijn persoon te maken. Het is duidelijk dat hij die niet leest en overdenkt maar telkens in herhaling valt en op een gegeven moment steeds grover wordt door te stellen dat ik een te grote broek aantrek of na 10 jaar forum nog niks wijzer ben geworden, etc. Dat mag allemaal gezegd worden, ik lig er geen seconde wakker van. Maar het is geen manier om op een volwassen manier een kwestie met elkaar te bespreken en te onderzoeken.

Rob
26 dec. 2021.

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=149582&postcount=10

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #127 Gepost op: 20-09-2023 09:41 »

Wat voel je?

Het eerste wat ik voelde bij de Boeddha was een sfeer van zuiverheid. Voor mij voelt de Boeddha beslist niet als een dominee, die goed en kwaad predikt, straf en beloning, veroordeling of iemand die valse beloften doet.  Voor mij voelt de Boeddha als een leraar, geen dominee.

Voor mij voelt de Boeddha ook als iemand die goedheid belichaamt. Die goedheid is niet iets anders dan zuiverheid. Zuiverheid klinkt heel verheven en ver weg maar ik geloof juist dat het ons het meest bekend is en ultiem dichtbij. Daarom kunnen we ook gevoel hebben voor de Dhamma, omdat het niet onbekend is, al heb je nog nooit van de leer van de Boeddha gehoord, deze nooit overdacht etc. Toch kan het direct resoneren.

Goedheid, zuiverheid is voor mij ook het enige wat echt veilig voelt.

Ik voel het zelf zo aan dat je soms kunt spreken en handelen direct vanuit die goedheid en soms doe je dat vanuit je aanleg, je verzameling persoonlijke neigingen. Die goedheid, die boeddha-natuur is er. Ik ben er wel van overtuigd dat het de grond is, de allesdoordringende sfeer van elk levend wezen.

Er is geen wezen dat inherent slecht is noch goed maar iedereen is wel inherent goedheid, zuiverheid. Zoals water. Alle verontreinigingen, en alles wat kan opwervelen aan verontreiniging, dat is altijd bijkomstig aan dat water. Het is niet dat water.  Het wordt dat ook nooit. Je kunt het alleen verwarren met hoe water echt is. Zo ook met de geest. Er wervelt constant van alles op en hoe herkennen we het en hoe gaan we er mee om?

Het is makkelijk jezelf te verliezen in bijkomstigheden. Heel makkelijk. Kost geen enkele moeite. Dat zag de Boeddha volgens mij heel duidelijk. Op een hele praktische manier verwijst dit denk ik ook naar inzicht in anatta.

Goedheid is voorbij moreel goed en kwaad, voorbij verdienste en onverdienste, voorbij licht en donker kamma ook, voorbij beinvloeding door opvoeding, cultuur etc. Het is niks anders volgens mijn gevoel dan het Edele Boven-wereldlijke Pad. De stroom.  Er is altijd iets in ons dat is niet ziek, mis, verkeerd gevormd, aangetast. Dit Edele Pad is grond, Pad en bestemming, allemaal tegelijkertijd.

Als je direct handelt vanuit goedheid dan voelt dat heel anders dan handelen vanuit een aandrang, neiging, drift. Handelen direct vanuit goedheid voelt alsof iets echt uit jezelf komt.
Maar als je iets doet vanuit wat je allemaal is gaan aankleven aan ideeen, gewoonten, opdrachten, oordelen dan voelt dat nooit zo.

Goedheid is ook iets wat je in mensen kunt herkennen want het is op geen enkele wijze verbonden met gekunsteld gedrag. Het is authentiek.
Je kunt het niet beoefenen. Je kunt wel, zoals de Boeddha aangeeft, zaken loslaten, afstand van doen, die belemmeren dat je direct vanuit goedheid leeft.

Goedheid is niet willoos want op een totaal ongekunstelde manier is het hulpvaardig, vriendelijk, vrijgevig, moreel, wijsgerig, en wenst ieders welzijn.
Goedheid heeft niks te maken met scherpzinnig denker zijn, alles op een rijtje hebben, een leer, een religie, cultuur.

Naar mijn gevoel er bij is goedheid niet bezig met ontsnappen aan samsara.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #128 Gepost op: 20-09-2023 09:43 »

Kun je ook zeggen...hij heeft het eigen willen juist gezien, en heeft dit weten te onderscheiden van het willen wat eigenlijk je is gaan aankleven over vele levens?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #129 Gepost op: 20-09-2023 10:02 »

Kun je ook zeggen...hij heeft het eigen willen juist gezien, en heeft dit weten te onderscheiden van het willen wat eigenlijk je is gaan aankleven over vele levens?

Er is m.i. een duidelijk opgeven van de eigen wil mogelijk.   De leegte heeft geen eigen wil.   Wat er over blijft als de 'iemand' is verdwenen is presentie.    Niet langer de presentie van iemand, maar presentie zelf.   Presentie kent geen vooruit of achteruit.  Geen waarom.  Niks , noppes, nada.    Deze presentie is de Boeddha natuur, dat wat altijd al aanwezig was.   Je kunt het dus niet bereiken, maar toch valt er wel wat te doen.  Wat dan?  Stoppen met doen.

Deze Boeddha natuur bewijst zichzelf in allerlei situaties in je leven.  Als de mens stopt met 'doen' zie je wat ik bedoel vanzelf voor je ogen verschijnen.   

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #130 Gepost op: 20-09-2023 10:05 »

Goedheid is voorbij moreel goed en kwaad, voorbij verdienste en onverdienste, voorbij licht en donker kamma ook, voorbij beinvloeding door opvoeding, cultuur etc. Het is niks anders volgens mijn gevoel dan het Edele Boven-wereldlijke Pad. De stroom.  Er is altijd iets in ons dat is niet ziek, mis, verkeerd gevormd, aangetast. Dit Edele Pad is grond, Pad en bestemming, allemaal tegelijkertijd.

Als je direct handelt vanuit goedheid dan voelt dat heel anders dan handelen vanuit een aandrang, neiging, drift. Handelen direct vanuit goedheid voelt alsof iets echt uit jezelf komt.
Maar als je iets doet vanuit wat je allemaal is gaan aankleven aan ideeen, gewoonten, opdrachten, oordelen dan voelt dat nooit zo.

Goedheid is ook iets wat je in mensen kunt herkennen want het is op geen enkele wijze verbonden met gekunsteld gedrag. Het is authentiek.
Je kunt het niet beoefenen. Je kunt wel, zoals de Boeddha aangeeft, zaken loslaten, afstand van doen, die belemmeren dat je direct vanuit goedheid leeft.

Goedheid is niet willoos want op een totaal ongekunstelde manier is het hulpvaardig, vriendelijk, vrijgevig, moreel, wijsgerig, en wenst ieders welzijn.
Goedheid heeft niks te maken met scherpzinnig denker zijn, alles op een rijtje hebben, een leer, een religie, cultuur.

Bijna met je eens.  Goedheid valt te herkennen in andere mensen.  Geconditioneerde beleefdheid is te onderscheiden van daadwerkelijk goedheid.   Goedheid echter is wel vrij van het 'willen'.   Het is het 'willen' wat de natuurlijke goedheid van de mens in de weg staat.   Ook goed willen zijn is niet okay.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #131 Gepost op: 20-09-2023 10:41 »

Wat voel je?

Het eerste wat ik voelde bij de Boeddha was een sfeer van zuiverheid. Voor mij voelt de Boeddha beslist niet als een dominee, die goed en kwaad predikt, straf en beloning, veroordeling of iemand die valse beloften doet.  Voor mij voelt de Boeddha als een leraar, geen dominee.

Voor mij voelt de Boeddha ook als iemand die goedheid belichaamt. Die goedheid is niet iets anders dan zuiverheid. Zuiverheid klinkt heel verheven en ver weg maar ik geloof juist dat het ons het meest bekend is en ultiem dichtbij. Daarom kunnen we ook gevoel hebben voor de Dhamma, omdat het niet onbekend is, al heb je nog nooit van de leer van de Boeddha gehoord, deze nooit overdacht etc. Toch kan het direct resoneren.

Ik voel het zelf zo aan dat je soms kunt spreken en handelen direct vanuit die goedheid en soms doe je dat vanuit je aanleg, je verzameling persoonlijke neigingen. Die goedheid, die boeddha-natuur is er. Ik ben er wel van overtuigd dat het de grond is, de allesdoordringende sfeer van elk levend wezen.

Er is geen wezen dat inherent slecht is noch goed maar iedereen is wel inherent goedheid, zuiverheid. Zoals water. Alle verontreinigingen, en alles wat kan opwervelen aan verontreiniging, dat is altijd bijkomstig aan dat water. Het is niet dat water.  Het wordt dat ook nooit. Je kunt het alleen verwarren met hoe water echt is. Zo ook met de geest. Er wervelt constant van alles op en hoe herkennen we het en hoe gaan we er mee om?

Het is makkelijk jezelf te verliezen in bijkomstigheden. Heel makkelijk. Kost geen enkele moeite. Dat zag de Boeddha volgens mij heel duidelijk. Op een hele praktische manier verwijst dit denk ik ook naar inzicht in anatta.

Een beschikbaarheid zonder voorwaarden!
De voorwaarden die opspelen vertekenen de beschikbaarheid.. Al het voorwaardelijke (Zowel binnen als buiten) betreft ten alle tijden misleiding, hoe goed bedoeld dan ook.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #132 Gepost op: 20-09-2023 10:56 »

Bijna met je eens.  Goedheid valt te herkennen in andere mensen.  Geconditioneerde beleefdheid is te onderscheiden van daadwerkelijk goedheid.   Goedheid echter is wel vrij van het 'willen'.   Het is het 'willen' wat de natuurlijke goedheid van de mens in de weg staat.   Ook goed willen zijn is niet okay.

Een beschikbaarheid zonder voorwaarden conformeert zich evenredig aan wat zuiver of onzuiver is, aan wat goedheid of kwaadheid is..
Daarom zoekt het intellect de argumentatie van voorwaarden, en loopt altijd vast in de een of andere niet-beschikbaarheid, wat diens misleiding bevestigd.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #133 Gepost op: 20-09-2023 11:00 »
Wat voel je?

Have a nice day..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #134 Gepost op: 20-09-2023 12:25 »
Wat voel je?

Have a nice day..
Dank je wel.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & beschikbaarheid zonder voorwaarden
« Reactie #135 Gepost op: 20-09-2023 12:29 »

Een beschikbaarheid zonder voorwaarden conformeert zich evenredig aan wat zuiver of onzuiver is, aan wat goedheid of kwaadheid is..
Daarom zoekt het intellect de argumentatie van voorwaarden, en loopt altijd vast in de een of andere niet-beschikbaarheid, wat diens misleiding bevestigd.

Het is beter los te komen van een mening, een aanname en er verder het zwijgen toe te doen; dan zich vast te nagelen aan een mening en zich aanhoudend als denkbeeldigheid (zichzelf) te realiseren.
Zwijgen laat toe onmiddellijkheid te verwerken als van ander begin. Het aanhouden van denkbeeldigheid is de dringende behoefte zich te verenigen met zichzelf.
Het aanwijzen om gedegen zelfonderzoek te doen is losmaken van de spijker, de aanhoudende behoefte om zich te verenigen met denkbeeldigheid.
Het zwijgen dat ontdekt wordt is geen verstomming maar is er als beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #136 Gepost op: 20-09-2023 16:40 »

Wat voel je?

Mooi gezegd. Daar vat je ook wat van mijn bedenkingen over de Boeddha goed samen, die zuiverheid is iets wat je instinctief aanvoelt bij de Boeddha.

Ik denk wel dat men het een en ander los moet laten van de menselijke geest als men die zuiverheid wilt bereiken.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & Overgave is de weg te gaan!
« Reactie #137 Gepost op: 20-09-2023 19:09 »
Ik denk wel dat men het een en ander los moet laten van de menselijke geest als men die zuiverheid wilt bereiken.
Overgave is de weg te gaan!

"To have faith is to trust yourself to the water. When you swim you don't grab hold of the water, because if you do you will sink and drown. Instead you relax, and float." ~ Alan Watts

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #138 Gepost op: 20-09-2023 20:05 »
De voorwaarden die opspelen vertekenen de beschikbaarheid.. Al het voorwaardelijke (Zowel binnen als buiten) betreft ten alle tijden misleiding, hoe goed bedoeld dan ook.

Nou dat weet ik niet. Dat gevoel krijg ik niet bij goedheid, zuiverheid, de Boeddha. Goedheid gaat niet overal in mee. Je bent geen gekke Henkie.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #139 Gepost op: 20-09-2023 20:14 »
Er is m.i. een duidelijk opgeven van de eigen wil mogelijk.   De leegte heeft geen eigen wil.   Wat er over blijft als de 'iemand' is verdwenen is presentie.    Niet langer de presentie van iemand, maar presentie zelf.   Presentie kent geen vooruit of achteruit.  Geen waarom.  Niks , noppes, nada.    Deze presentie is de Boeddha natuur, dat wat altijd al aanwezig was.   Je kunt het dus niet bereiken, maar toch valt er wel wat te doen.  Wat dan?  Stoppen met doen.

Deze Boeddha natuur bewijst zichzelf in allerlei situaties in je leven.  Als de mens stopt met 'doen' zie je wat ik bedoel vanzelf voor je ogen verschijnen.

Leegte zie ik niet als iets wat kan spreken en handelen maar ik geloof wel dat spreken, handelen kan gronden, als het ware, in die leegte, gebaseerd is op leegte. En dan is het niet gebaseerd op neigingen, op je aanleg.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & nog steeds behept met ego.
« Reactie #140 Gepost op: 20-09-2023 20:37 »
@Lang kwaat: Mooi gezegd. Daar vat je ook wat van mijn bedenkingen over de Boeddha goed samen, die zuiverheid is iets wat je instinctief aanvoelt bij de Boeddha.

Wist je dat volgens de opvatting van Laurens rond de woorden van de Boeddha soms te veel mist hangt omdat Boeddha voor een leek geen duidelijk onderscheid maakt waar hij overgaat van het het absolute in het relatieve?
Lees daar maar zelf > Discussie: Datgene wat weet - Los bericht bekijken

Nog volgens Laurens in zijn post is i'm a loser in zijn huidige hoedanigheid nog steeds behept met ego.
Nou, daar ben ik het wel roerend mee eens. I'm a loser / Bassie heeft overduidelijk het eigen willen niet opgegeven.
Zijn verklaringen zijn nutteloos gezwam ende gewoon filosofie van de koude grond om maar weer recht te breien wat ten ene male krom uitgedacht is.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #141 Gepost op: 20-09-2023 21:56 »

Nou dat weet ik niet. Dat gevoel krijg ik niet bij goedheid, zuiverheid, de Boeddha. Goedheid gaat niet overal in mee. Je bent geen gekke Henkie.

Goedheid, zuiverheid, de Boeddha, zijn als gegevens al het uithangbord van allerlei voorwaarden.. alleen gekke Henkies gaan daarvoor, de markt zit er vol mee.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #142 Gepost op: 20-09-2023 22:18 »

Goedheid, zuiverheid, de Boeddha, zijn als gegevens al het uithangbord van allerlei voorwaarden.. alleen gekke Henkies gaan daarvoor, de markt zit er vol mee.

Ik wil je uitnodigen...praat jij eens hier over wat je voelt. Wat voel jij nou? Dus niet wat denk je bij alles wat je hier leest, maar wat voel je er bij?
Ontwapen jezelf, open jezelf en praat daar eens over, als je wilt.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #143 Gepost op: 20-09-2023 22:22 »
Nog volgens Laurens in zijn post is i'm a loser in zijn huidige hoedanigheid nog steeds behept met ego.
Nou, daar ben ik het wel roerend mee eens. I'm a loser / Bassie heeft overduidelijk het eigen willen niet opgegeven.

Als I am looser of Vrij of ervaringsgetuige of Boeddha niet in de volle zon wil zitten maar liever in de schaduw op een bloedhete dag, heeft ie dan zijn eigen willen en ego niet opgegeven?
We moeten eens beter kijken naar dat willen, volgens mij. Wat betekent het nou echt als iemand zijn eigen willen heeft opgegeven? Hoe gedraagt iemand zich dan?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #144 Gepost op: 20-09-2023 22:53 »

Ik wil je uitnodigen...praat jij eens hier over wat je voelt. Wat voel jij nou? Dus niet wat denk je bij alles wat je hier leest, maar wat voel je er bij?

Een moeiteloze zéér subtiele.. aandacht.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #145 Gepost op: 21-09-2023 11:00 »

Als I am looser of Vrij of ervaringsgetuige of Boeddha niet in de volle zon wil zitten maar liever in de schaduw op een bloedhete dag, heeft ie dan zijn eigen willen en ego niet opgegeven?
;D
Ik wil dan toch wel in de schaduw zitten en wil ook nog water om te drinken, en wil een zacht kussen op te zitten en wil ook een ijsje!
Daarna wil ik wel naar huis.

We moeten eens beter kijken naar dat willen, volgens mij. Wat betekent het nou echt als iemand zijn eigen willen heeft opgegeven? Hoe gedraagt iemand zich dan?

Het is allemaal filosofisch getoeter waar een Schopenhauer en Nietzsche ook mee bezig waren.

Citaat

De voornaamste voorloper en inspiratiebron van de levensfilosofie was de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer. Zijn filosofie is grotendeels uiteengezet in Die Welt als Wille und Vorstellung (1818, 1844). Hierin bekritiseerde hij voornamelijk idealistische filosofen als J.G. Fichte (1762 — 1814) en Hegel die hij verweet een te grote nadruk te leggen op de rede en het intellect. Zelf was hij een volgeling van Kant en behield diens onderscheid tussen het "ding zoals wij het zien" en het "Ding an sich". De werkelijkheid op zich is onkenbaar en onbereikbaar voor onze zintuigen.

Schopenhauer stelt echter ook dat er een andere manier is om het Ding an sich te kennen: als men in zichzelf kijkt, ervaart men dat de mens niet meer is dan de uiting van een allesomvattende Wil die achter alle fenomenen schuilgaat. De werkelijkheid zoals wij ze ervaren is dus in feite slechts een illusoire sluier die over de werkelijkheid zoals ze echt is ligt: in werkelijkheid is de wereld niets anders dan een Wereldwil die zonder redelijk principe steeds maar nieuwe fenomenale manifestaties, zoals de mens, voortbrengt om aan haar eigen willen tot uiting te brengen. De wereld is dus allesbehalve rationeel en goedaardig en de rede staat zeker niet centraal. De wereld is onverschillig tegenover de mens en de mens zelf is in de eerste plaats een "willend" wezen: hij verlangt steeds naar zaken, zonder rationele grond, maar slechts op basis van emoties en driften.

De Duitse filosoof Friedrich Nietzsche, die een volgeling van Schopenhauer was, stond bekend om zijn scepticisme tegenover de rede, de wetenschap en het moderne ideaal van de zoektocht naar de waarheid. In zijn eerste boek, Die Geburt der Tragödie (1872), stelde hij al vast dat de menselijke conditie wordt bepaald door een tegenstelling tussen twee verschillende krachten: enerzijds was er de redelijke en kalme apollinische kracht en anderzijds de uitbundige en verspillende dionysische kracht; een tegenstelling die hij ook terugvond in de klassieke Attische tragedie. Hij verbindt de dionysische kracht expliciet met de metafysische Wil van Schopenhauer.

In het oude Griekenland was er een goede balans tussen beide principes. Dit werd echter verstoord door toedoen van de klassieke filosofie van Socrates en Plato. Zij verwierpen de dionysische kant van het leven en concentreerden zich slechts op de apollinische kant, een verschuiving die doorheen de hele geschiedenis van de westerse filosofie terug te vinden is.[5] Nietzsche riep dan ook op om zich te ontdoen van de te rationalistische kant van het leven omdat deze voornamelijk resulteert in een ontkenning van het leven zelf. De traditionele filosofen prijzen het ascetische leven als de hoogste vorm van leven, maar volgens Nietzsche is dit enkel een ontkenning van de creatieve en dynamische kracht die het leven bezit.

Er is daarnaast ook geen transcendente wereld waaraan we ons moeten spiegelen of waarop we ons moeten richten (na de dood); er is slechts deze wereld en dit leven. Dit komt allemaal terug in zijn bekende stellingen zoals de "God is dood" en de "eeuwige wederkeer van hetzelfde" in Die fröhliche Wissenschaft (1882). De dood van God hield het wegvallen van elk soort transcendente gerichtheid in en de idee van de eeuwige wederkeer kan dienstdoen als een nieuwe leidraad voor het leven: leef op die manier dat je zou willen dat het steeds weer opnieuw zou terugkeren. Verder was er ook nog het concept van "wil tot macht": de mens, het leven en zelfs de hele werkelijkheid streeft niet naar zaken zoals "het goede" of "de waarheid", maar daarentegen slechts naar meer macht.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensfilosofie

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #146 Gepost op: 21-09-2023 11:02 »

Een moeiteloze zéér subtiele.. aandacht.

Ik vraag je wat je voelt als je iets leest hier. Kijk daar eens naar en deel dat eens, als je wilt. Wat voel je als je ergens op reageert?
Komt alles wat je leest bij je binnen als mislukt, dwaling, onzin/ Wat voel je?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #147 Gepost op: 21-09-2023 11:57 »

Zoals ik het ervaren heb, was ik zelf de veroorzaker van mijn willen.   Dat was een activiteit van mijn eigen geest.    Met de wijsheid achteraf heb ik door het willen mijzelf het leven moeilijk gemaakt.   Het willen veroorzaakte dat ik niet 'in het moment' kon blijven, ik verlangde naar iets of iemand die er 'in het moment' niet is.  Alleen de persoon in kwestie zelf kan het willen elimineren.  Dat is geen eenvoudige zaak.

Nou, jij als persoon in kwestie hebt dus het willen geëlimineerd volgens eigen schrijven.
Maar je wil nog wel uit bed komen, je wil iets eten, wil iets drinken, wil je computer aanzetten, wil lezen en wil reageren / schrijven op een forum, wil je mening geven, wil filosoferen, wil het eens / oneens zijn met anderen, wil gaan plassen, wil gaan poepen, wil gaan werken, wil wat praten met je vrouw en wil weer gaan slapen 's avonds.
Ja, vertel is, wat betekend dit nou voor je omgeving bijvoorbeeld. Hoe gedraag jij je dan in vergelijking met voorheen toen je je willen nog niet geëlimineerd had?

Ik wil ook nog steeds van alles, maar ben ook 'in het moment', in de 'kracht van Nu', want ik ben ontwaakt en er is een hoger bewustzijn actief in mij zoals Eckhart Tolle dat beschrijft...

Citaat
'Het verstand is een voortreffelijk instrument als je het goed gebruikt. Bij verkeerd gebruik wordt het echter erg destructief. Nauwkeuriger gezegd, het is niet zozeer zo dat je het verstand verkeerd gebruikt, meestal gebruik je het helemaal niet -  het gebruikt jou. Dat is de ziekte. Je gelooft dat jij je verstand bent. Dat is de misvatting. Het instrument heeft je overgenomen. Het is alsof je zonder dat je het weet bezeten bent, en dus zie je de entiteit die je in bezit heeft genomen aan voor jezelf...

Het begin van vrijheid is het besef dat je niet die entiteit bent - de denker. Als je dat weet, kun je de denker gaan waarnemen. Op dat moment wordt er een hoger bewustzijnsniveau actief.

Je begint dan te beseffen dat zich boven het denken een geweldig gebied van intelligentie uitstrekt en dat het denken niet meer is dan een nietig onderdeel van die intelligentie. Je beseft ook dat alle dingen die echt belangrijk zijn - schoonheid, liefde, creativiteit, vreugde, innerlijke vrede -  uit iets voortkomen dat het verstand te boven gaat. Je begint te ontwaken.'

Fragment uit: De Kracht Van Het NU
Tolle, Eckhart
Eckhart Tolle - dewelke ik nu toch al 23 jaar geleden ontdekte -  maakt nergens melding van de noodzaak om het willen te elimineren.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #148 Gepost op: 21-09-2023 12:06 »

Je zit al weer in de verhaaltjes en het voorstellingsvermogen, Siebe.   En daarmee ben je dan weer in je eigen subjectiviteit vastgelopen.  Ik ga jou nergens van overtuigen.  Simpel omdat 'dat' geen overtuiging is.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #149 Gepost op: 21-09-2023 12:35 »
Je zit al weer in de verhaaltjes en het voorstellingsvermogen, Siebe.   En daarmee ben je dan weer in je eigen subjectiviteit vastgelopen.  Ik ga jou nergens van overtuigen.  Simpel omdat 'dat' geen overtuiging is.
Komaan jij filosoof in de ontologie, vertel ons nu is eens concreet wat jij nu niet meer wil, wat je voorheen toen je je willen nog niet geëlimineerd had, wel wilde.