Je kunt het mooi vertellen Vrij. Maar ik denk dat je ondertussen mijlenver afstaat van wat op een dagelijkse manier gaande is in je leven. Op een dagelijkse manier herken jij vast heel goed haat, ongeduld, lust, agressie, zelf-beleving etc.
Je denkt teveel Siebe, kijk eens hoe tegenstrijdig je conclusie is..
Dat kan niet anders want anders zou je ook niet kunnen delen dat jij ook je hebbelijkheden en onhebbelijkheden hebt.
Wat zou er mis zijn aan Onhebbelijkheid en hebbelijkheid?
Meestal is het zus of zo wat opvalt bij de 'ander' en veel minder of helemaal niet bij degene die er expressie mee vind. Het is dus een sociaal dingetje, van wat hoort en niet hoort..
Maar jij wilt niet naar deze gewone dagelijkse praktijk, de praktijk van het gewone leven. Dat is er gaande denk ik.
Ik ben getrouwd,(Need i say more?) ik heb een zeer sociaal beroep, ik heb het 6 dagen van de week druk, etc etc. Subjectief heeft 90% van waar ik allemaal mee bezig ben nul,nul te maken met .. deze materie. M.a.w. de dagelijkse praktijk van het gewone leven vult mijn bestaan.
Verder vind ik het flauw, kinderachtig, te doen alsof het intellect al het onderscheid maar heeft verzonnen. Ik blijf er bij, de manier waarop wij zaken ervaren (zelfs zonder denken) is al onderscheidend. Een geluid is gewoon niet hetzelfde als een geur. Pijn is niet hetzelfde als vrolijkheid. Hard is niet hetzelfde als zacht. Blauw is niet hetzelfde als rood. Zuur is niet hetzelfde als zoet. Het is niet dat het intellect zulk onderscheid allemaal verzint maar de zintuigen, brein, geest presenteert het zo aan ons.
Het intellect kan vrijlijk in de weer met gegevens uit geheugen en herinnering, en kan zodoende in staat zijn tot.. verbeelding, en die verbeelding verzint van alles en nog wat bij elkaar, subjectieve verhaaltjes die het zich-zelf verteld en wijs maakt. Alle cappaciteit aan geheugen/herinnering komt rechtstreeks bij de zintuiglijke conditionering vandaan. En omdat het intellect vrij kan spelen met de voorstelbaarheid en benoemingen van die zintuiglijke gegevens, is bv zoiets als fantasie mogelijk, determinatie etc. Bij dieren werkt het anders, die missen (Niet!

) het vermogen van intellect, en zijn direct afhankelijk van zintuiglijke herinnering/geheugen, insecten, zee leven, micro leven, planten(Een bepaalde gevoeligheid) enz.
Het intellect presenteert het verhaal brein, zintuigen, geest.. pijn versus vrolijkheid, rood versus blauw, geluid versus geur, hard versus zacht. Voor de zintuigen is pijn pijn, rood rood, hard hard, zuur zuur.. het is eenvoudig wat het is, onmiddellijk! Het intellect
buffert.. alles, en creëert zo een schijn-werkelijkheid.
Ik geloof wel dat het niet absoluut is. Een ander wezen kan zaken wel heel anders ervaren.
Dat wat 'ervaart (Onmiddellijk) is precies het zelfde bij een molecuul, schimmel, plant, bacterie, mier, vis, geit, mens, god en alien..
Maar ik wil je nogmaals uitnodigen...praat eens vanuit en over je gewone dagelijks leven en hoe je dan functioneert. Want ik heb het idee dat er een wereld van verschil tussen dat, en dat wat je hier deelt. Dat vind ik zorgelijk. Dat is volgens mij niet de weg van heling. Ik bedoel natuurlijk niet dat je allerlei persoonlijke dingen moet delen maar kijk gewoon eens hoe je nou op een dagelijkse manier functioneert, wat er speelt, wat beweegt je, herken je dan helemaal niet ongeduld, lust, agressie etc etc?
Wake up! Siebe, je loopt achter de wagen.. Waar lust is, is lust, waar agressie is, is agressie, wanneer het er niet is dan is het er niet en is er hoogst waarschijnlijk iets anders, so what?