Auteur Topic: We zeggen dat 'we er zijn'  (gelezen 14277 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: We zeggen dat 'we er zijn'
« Reactie #50 Gepost op: 10-09-2023 14:08 »
Maar het is ook vaak zo dat mensen pas ge engageerd raken in de spirituele zoektocht nadat er iets serieus met ze gebeurt dat ze aan het denken zet… een ziekte of een ongeluk vaak, meestal in de latere jaren.

In de jaren zestig waren het psychedelica die veel mensen aanspoorden door ze een ervaring te geven van wat er allemaal nog meer te zien is buiten de materialistische wereld. Ik zie de huidige psychedelische renaissance als een lichtpuntje.

Dus ik neem het mijn neven en nichten niet zo heel erg kwalijk. Ze hebben gewoon het juiste zetje nodig.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & (hermetische) Theosofie
« Reactie #51 Gepost op: 12-09-2023 23:43 »

Maar het is ook vaak zo dat mensen pas ge engageerd raken in de spirituele zoektocht nadat er iets serieus met ze gebeurt dat ze aan het denken zet… een ziekte of een ongeluk vaak, meestal in de latere jaren.
Het kan twee kanten uitgaan met een uitdaging / crisis.
Een uitdaging / crisis kan gebruikt worden om te ontwaken of men kan de crisis toelaten zich nog dieper in slaap te trekken.

In de jaren zestig waren het psychedelica die veel mensen aanspoorden door ze een ervaring te geven van wat er allemaal nog meer te zien is buiten de materialistische wereld. Ik zie de huidige psychedelische renaissance als een lichtpuntje.

Al googlend op "psychedelics and theosophy" vond ik vandaag dit artikel > Playing Those Mind Games: The Psychedelic Revolution Reconsidered

Is geen toeval dat ik zo googlede want ben de laatste dagen tot de vaststelling gekomen dat ik in feite een theosofisch denker ben.
Zo vond ik vandaag dit..

Citaat

Theosofie is van alle tijden, de principes die zij verwoordt zijn van toepassing op al wat leeft, ook al is al wat leeft zich daar niet ten volle van bewust. Zo staat de mens nog maar aan het begin van de ontdekking dat alles met alles verweven en verbonden is, ieder element met ieder ander element, telkens op een unieke manier. De gevolgen van die kennis strekken ver…

De mens werd reeds herhaaldelijk geïnformeerd over de universele wetten die de gang van zaken in de wereld en het universum beheersen. In onze huidige tijd kan iedere zoeker naar waarheid die interesse heeft zich hierin verdiepen via een veelheid aan publicaties, denkbeelden, voorstellingen enz… De Theosofische Vereniging is één zo’n bron. Theosofie biedt velen een houvast om de eigen zoektocht naar waarheid aan te vatten en vol te houden in dit tijdelijk en woelig bestaan.

bron: http://logewittelotus.be/

En dit...
Citaat
De Theosofie is zo oud als de mensheid kan denken. Het is de bron van alle grote religies en filosofieën op aarde. De Theosofie omvat de beginselen van de moraal en geeft aanwijzingen voor het menselijk denken en handelen. De moraliteit wordt verklaard door middel van een omvangrijk stelsel van leringen over de wetten in het Heelal en de structuur van mens en Universum. De leringen zijn niet gebaseerd op geloof maar op kennis. Theosofie is: zelfstandig denken en onderzoek naar waarheid. Verklaard wordt zowel het hoe (wetenschap), het waarom (filosofie), als het waartoe (religie) van het leven.

bron: https://blavatskyhouse.org/nl/over-ons/wat-is-theosofie/

Ook de lectuur van Rüdiger Dahlke - wiens in NL vertaalde boeken ik allemaal heb - valt onder de (hermetische) theosofie.
Zie...
Citaat
Rüdiger Dahlke in het boek ‘Wat maakt de wereld ziek?’: Wanneer de moderne fysica ons zegt dat het zuivere causaliteitsdenken, hoe plausibel ook, berust op een denkfout en dat de wetmatigheden die het meest met de werkelijkheid overeenkomen die van de spiegeling zijn, kunnen we ook dat andere uitgangspunt van de hermetische filosofie weer serieus nemen: zo boven, zo ook beneden. Volgens dit aan Hermes Trismegistos toegeschreven inzicht komen de dingen boven overeen met de dingen beneden, de innerlijke dingen met de uiterlijke dingen, en omgekeerd. Het denken in analogieën, dat daaraan ten grondslag ligt, vinden we niet alleen in de hermetische filosofie maar ook in de religie. We zien het bijvoorbeeld in de regel van het Onze Vader: ‘Uw wil geschiede op aarde, zoals in de hemel.’

bron: http://theorderoftime.org/ned/leden/harry/pmwiki.php/Site/7-4ZoBinnenZoBuitenZoBuitenZoBinnen

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 13-09-2023 10:50 »

Het kan twee kanten uitgaan met een uitdaging / crisis.
Een uitdaging / crisis kan gebruikt worden om te ontwaken of men kan de crisis toelaten zich nog dieper in slaap te trekken.

Al googlend op "psychedelics and theosophy" vond ik vandaag dit artikel > Playing Those Mind Games: The Psychedelic Revolution Reconsidered

Is geen toeval dat ik zo googlede want ben de laatste dagen tot de vaststelling gekomen dat ik in feite een theosofisch denker ben.
Zo vond ik vandaag dit..

Citaat

Theosofie is van alle tijden, de principes die zij verwoordt zijn van toepassing op al wat leeft, ook al is al wat leeft zich daar niet ten volle van bewust. Zo staat de mens nog maar aan het begin van de ontdekking dat alles met alles verweven en verbonden is, ieder element met ieder ander element, telkens op een unieke manier. De gevolgen van die kennis strekken ver…

De mens werd reeds herhaaldelijk geïnformeerd over de universele wetten die de gang van zaken in de wereld en het universum beheersen. In onze huidige tijd kan iedere zoeker naar waarheid die interesse heeft zich hierin verdiepen via een veelheid aan publicaties, denkbeelden, voorstellingen enz… De Theosofische Vereniging is één zo’n bron. Theosofie biedt velen een houvast om de eigen zoektocht naar waarheid aan te vatten en vol te houden in dit tijdelijk en woelig bestaan.

bron: http://logewittelotus.be/

En dit...
Citaat
De Theosofie is zo oud als de mensheid kan denken. Het is de bron van alle grote religies en filosofieën op aarde. De Theosofie omvat de beginselen van de moraal en geeft aanwijzingen voor het menselijk denken en handelen. De moraliteit wordt verklaard door middel van een omvangrijk stelsel van leringen over de wetten in het Heelal en de structuur van mens en Universum. De leringen zijn niet gebaseerd op geloof maar op kennis. Theosofie is: zelfstandig denken en onderzoek naar waarheid. Verklaard wordt zowel het hoe (wetenschap), het waarom (filosofie), als het waartoe (religie) van het leven.

bron: https://blavatskyhouse.org/nl/over-ons/wat-is-theosofie/

Ook de lectuur van Rüdiger Dahlke - wiens in NL vertaalde boeken ik allemaal heb - valt onder de (hermetische) theosofie.
Zie...
Citaat
Rüdiger Dahlke in het boek ‘Wat maakt de wereld ziek?’: Wanneer de moderne fysica ons zegt dat het zuivere causaliteitsdenken, hoe plausibel ook, berust op een denkfout en dat de wetmatigheden die het meest met de werkelijkheid overeenkomen die van de spiegeling zijn, kunnen we ook dat andere uitgangspunt van de hermetische filosofie weer serieus nemen: zo boven, zo ook beneden. Volgens dit aan Hermes Trismegistos toegeschreven inzicht komen de dingen boven overeen met de dingen beneden, de innerlijke dingen met de uiterlijke dingen, en omgekeerd. Het denken in analogieën, dat daaraan ten grondslag ligt, vinden we niet alleen in de hermetische filosofie maar ook in de religie. We zien het bijvoorbeeld in de regel van het Onze Vader: ‘Uw wil geschiede op aarde, zoals in de hemel.’

bron: http://theorderoftime.org/ned/leden/harry/pmwiki.php/Site/7-4ZoBinnenZoBuitenZoBuitenZoBinnen

Theosofie is het kleverigste web voor het intellect om in gevangen te raken, met de grootste en meest giftige spinnen, die alles met huid en haar opvreten.

U bent gewaarschuwd..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 13-09-2023 11:56 »
Theosofie is het kleverigste web voor het intellect om in gevangen te raken, met de grootste en meest giftige spinnen, die alles met huid en haar opvreten.

U bent gewaarschuwd..

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #54 Gepost op: 13-09-2023 15:16 »
[

U bent gewaarschuwd..
[/quote]

En bergbeklimmen ?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 13-09-2023 16:52 »

En bergbeklimmen ?

Wat is daarmee?

Auto rijden.
Over een drempel stappen.
Een drukke straat oversteken.
Fietsen.
Tja, als je niet uitkijkt kan het zomaar met je gebeurd zijn.. ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 14-09-2023 03:31 »
Tja, als je niet uitkijkt kan het zomaar met je gebeurd zijn.. ;)
Al onze gedachten en daden brengen de trillingen in de ruimte voort die vorm geven aan onze toekomstige levensloop.  ;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 14-09-2023 10:04 »

U bent gewaarschuwd..

Iets geeft mij het idee dat jij niet echt een fan bent van de theosofie…

Maar vanwaar deze kleurrijke beeldspraak? Dat is ook ongewoon voor gerealiseerde mensen, die gewoonlijk een zodanige relatie hebben met waarheid dat ze niet meer in beeldspraak spreken.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 14-09-2023 10:36 »

U bent gewaarschuwd..

Maar vanwaar deze kleurrijke beeldspraak? Dat is ook ongewoon voor gerealiseerde mensen, die gewoonlijk een zodanige relatie hebben met waarheid dat ze niet meer in beeldspraak spreken.

M.b.t. 'wat is, is alle subjectieve communicatie beeldspraak. En binnen de afspraken van grammaticale vertaling/verklaring kan er beeldspraak zijn binnen beeldspraak.

De doorn en de splinter..
De kameel en het oog van de naald..
Ruimte..
Leegte..
Zaad op rotsachtige bodem..
Etc etc..

Of bv.. het barst van de blinde vlekken bij jou.  ;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 14-09-2023 12:11 »

U bent gewaarschuwd..

M.b.t. 'wat is, is alle subjectieve communicatie beeldspraak. En binnen de afspraken van grammaticale vertaling/verklaring kan er beeldspraak zijn binnen beeldspraak.

Ruimte..
Leegte..
Etc etc..

Hmm misschien, maar ik ben nog nooit een dergelijk schrijfsel tegengekomen in de werken van gerealiseerde mensen. Als ze beeldspraak gebruiken dan is het als er weinig keus is, om iets positiefs van de leer mee te geven, en niet om iets negatiefs op anderen te werpen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #60 Gepost op: 14-09-2023 14:16 »

U bent gewaarschuwd..

Ruimte..
Leegte..
Etc etc..

Hmm misschien, maar ik ben nog nooit een dergelijk schrijfsel tegengekomen in de werken van gerealiseerde mensen. Als ze beeldspraak gebruiken dan is het als er weinig keus is, om iets positiefs van de leer mee te geven, en niet om iets negatiefs op anderen te werpen.

Mee eens, Bodhiboom. Er wordt hier herhaaldelijk en ongefundeerd door deze of gene geschopt tegen alles, blijkbaar is de Theosofie nu aan de beurt. Steeds hetzelfde riedeltje, steeds zonder enige onderbouwing.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 14-09-2023 14:58 »

U bent gewaarschuwd..

Ruimte..
Leegte..
Etc etc..

De meeste 'zelf' verklaarde gerealiseerden zijn helemaal niet onderhevig aan realisatie.. Het overgrote merendeel spreekt vanuit een gerealiseerd perspectief, en dat is geen realisatie. En dat gerealiseerde perspectief steunt op de bevestiging van voorgangers, en is afhankelijk van ervaring/beleving zodanig,  en dat ideële verhaaltje duld geen verstoring.. vandaar alle ogenschijnlijk positieve input.

Slaap kindje slaap..

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 14-09-2023 15:09 »

U bent gewaarschuwd..

Ruimte..
Leegte..
Etc etc..

Mee eens, Bodhiboom. Er wordt hier herhaaldelijk en ongefundeerd door deze of gene geschopt tegen alles, blijkbaar is de Theosofie nu aan de beurt. Steeds hetzelfde riedeltje, steeds zonder enige onderbouwing.

Die onderbouwing mag je zelf invullen, dat kun jij heel goed.. Ik geef je slechts een voorzetje waar je op los kunt gaan, en dan op grond van waar het binnen jouw beleving/ervaring om zou gaan en/of gaat. En dat heeft toch niets te maken met wat de Theosofie jou te vertellen heeft, waar het jou persoonlijk om gaat, daar hoef je toch helemaal niets voor te weten?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

.... waar het jou persoonlijk om gaat, daar hoef je toch helemaal niets voor te weten?
Het uitgangspunt van Vrij: "Een mens hoeft helemaal niets te weten en heeft helemaal niets nodig!"  ;D

Nou, de buren hebben een nieuwe pup, hond van zes maanden oud die geadopteerd is en vroegen me om hem mee 'op te voeden', beginnende er mee te gaan wandelen op de juiste manier.
Dus ben ik me toch (weer is) aan't verdiepen in de methode van Cesar Millan. Boeiend om leren op YouTube!:

- CESAR MILLAN TEACHES YOU HOW TO USE THE LEASH!

- My BEST DOG TIP for Beginners! (Cesar Millan Dog Tips!)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
In advaita moeten alle gedachten op de schop weet je wel, "neti-neti", niet dit, niet dat....
Zie ook...
Citaat

2. Polariteit en eenheid

Jezus zeide tot hen: Wanneer gij de twee een maakt en wanneer gij het binnenste maakt als het buitenste en het buitenste als het binnenste en het bovenste als het onderste en wanneer gij zult maken het mannelijke en het vrouwelijke tot een enkele, zo dat het mannelijke niet mannelijk zal zijn en het vrouwelijke niet vrouwelijk, wanneer gij maakt ogen in de plaats van een oog en een hand in de plaats van een hand en een voet in de plaats van een voet en een beeld in de plaats van een beeld dan zult gij ingaan tot het Koninkrijk.

Thomas-Evangelie Log. 22

Wij voelen ons gedwongen, ook in dit boek een onderwerp weer op te nemen, dat al in Esoterische psychologie werd behandeld – het probleem van de polariteit. Enerzijds zouden wij vervelende herhalingen willen vermijden, anderzijds is het begrijpen van de polariteit absoluut noodzakelijk om alle verdere uiteenzettingen te kunnen volgen. Ten slotte kan men zich nauwelijks te veel met de polariteit bezighouden, want zij vormt immers het centrale vraagstuk van ons bestaan.

Door ‘ik’ te zeggen trekt de mens een grens tussen zich zelf en alles wat hij als niet-ik, als jij ervaart – en met deze stap ging de mens de gevangenis van de polariteit binnen. Zijn ‘ik’ bindt hem nu aan de wereld van de tegenstellingen, die zich niet alleen in ik en jij, maar ook in binnen en buiten, vrouw en man, goed en kwaad, groot en klein splitst.
Het ego van de mens maakt het voor hem onmogelijk in welke vorm dan ook eenheid of totaliteit waar te nemen, te herkennen, of zich ook maar te kunnen voorstellen. Het bewustzijn splitst alles en verdeelt alles in twee tegengestelden, die wij, wanneer zij ons provoceren, als conflict beleven. Zij dwingen ons te onderscheiden en vervolgens een keuze te doen. Ons verstand doet niets anders dan de werkelijkheid in steeds kleinere stukken verdelen (analyse) en tussen die stukken onderscheid maken (onderscheidingsvermogen). En dus zegt men ‘ja’ tegen het ene en gelijktijdig ‘neen’ tegen zijn tegengestelde – want tegenstellingen sluiten elkaar, zoals wij weten, uit.

Maar met ieder neen, met iedere uitsluiting bouwen wij verder aan ons niet-heel-zijn, want om heel-te-zijn zou ons immers niets meer mogen mankeren (ontbreken). Misschien begint het hier al te dagen hoe nauw het thema ziekte-genezing (= heel-worden) met de polariteit verbonden is – men kan het nog duidelijker formuleren: ziekte is polariteit, geheeld-worden is overwinning van de polariteit.
Achter de polariteit die wij als mens aantreffen, staat eenheid, dat allesomvattende Ene, waarin de tegenstellingen nog ononderscheiden rusten. Men noemt dit zijnsgebied ook het heelal, dat per definitie alles omsluit, reden waarom er niets buiten deze eenheid, dit heelal kan zijn. In de eenheid is er noch verandering, noch metamorfose of ontwikkeling, want de eenheid is niet aan de tijd, noch aan de ruimte onderworpen. De heelaleenheid is in eeuwige rust; zij is zonder meer ‘zijn’, zonder vorm en zonder beweging.
Het is niet toevallig dat alle uitspraken over de eenheid negatief moeten worden geformuleerd, d.w.z. dat zij alleen maar iets kunnen ontkennen: zonder tijd, zonder ruimte, zonder verandering, zonder grens.
Iedere positieve uitspraak komt uit onze gespleten wereld, en is daarom niet toepasbaar op de eenheid. Gezien uit de gezichtshoek van ons polaire bewustzijn verschijnt daarom de eenheid als niets. Deze formulering is juist, maar roept bij ons mensen vaak verkeerde associaties op. Vooral de westerse mens reageert meestal met teleurstelling, wanneer hij bijvoorbeeld verneemt, dat de in de boeddhistische filosofie nagestreefde bewustzijnstoestand van het ‘Nirwana’ slechts ‘Niets’ (letterlijk ‘uitdoven’) betekent. Het ego van de mens wil juist altijd iets hebben wat buiten hem ligt en wil maar moeilijk begrijpen, dat het slechts moet uitdoven om een-te-zijn met alles. In de eenheid valt ‘alles’ en ‘niets’ in een geheel samen. Het ‘niets’ geeft iedere manifestatie en begrenzing op en ontkomt daarmee aan de polariteit.

De oergrond van al het ‘zijn’ is het ‘niets’ (het ain Soph van de kabbalisten, het Tao van de Chinezen, het neti-neti van de Indiërs). Het is het enige dat werkelijk bestaat, zonder begin en zonder einde, van eeuwigheid tot eeuwigheid.

Wij kunnen naar deze eenheid verwijzen, maar wij kunnen ons geen voorstelling van haar maken. Op abstract niveau kunnen wij hoogstens formuleren, dat éénheid de on-onderscheiden aanwezigheid van de polariteiten omvat. Tot op zekere hoogte kan de eenheid ervaren en beleefd worden, wanneer de mens door bepaalde oefeningen of meditatietechnieken het vermogen ontwikkelt om, althans voor korte tijd, de polariteit van zijn bewustzijn tot eenheid te brengen. Maar de eenheid onttrekt zich altijd aan een verbale beschrijving of een rationele analyse, want om te kunnen denken hebben wij immers juist de polariteit nodig. Kennis is zonder polariteit, zonder de splitsing in subject en object, in kenner en het gekende niet mogelijk. In de eenheid is er geen kennis, slechts ‘zijn’.
In de eenheid houdt al het verlangen, willen en streven, alle beweging op – want er is geen ‘buiten’ meer, waarnaar men zou kunnen verlangen. Het is de oude paradox, dat men alleen in het niets de volheid kan vinden.

Laten wij terugkeren naar het gebied, dat wij in ieder geval direct kunnen ervaren. Wij bezitten allemaal een polair bewustzijn, dat maakt dat wij de wereld polair zien. Het is belangrijk dat wij voor ons zelf kunnen toegeven, dat niet de wereld polair is, maar ons bewustzijn waarmee wij de wereld ervaren.
Wij zullen de wetten van de polariteit eens bekijken aan de hand van een concreet voorbeeld als de ademhaling, die de mens de elementaire ervaring van de polariteit verschaft. Inademstroom en uitademstroom wisselen elkaar voortdurend af en vormen zo een ritme. Ritme is echter niets anders dan de voortdurende afwisseling van twee polen. Ritme is het grondpatroon van alles wat leeft. Hetzelfde bedoelt de fysica met de uitspraak, dat alle verschijnselen tot trillingen kunnen worden gereduceerd. Vernietigt men ritme, dan vernietigt men leven, want leven is ritme. Wie weigert uit te ademen kan ook niet meer inademen. Daaraan zien wij dat de inademstroom leeft van de uitademstroom en zonder zijn tegenpool niet kan bestaan. De ene pool leeft van de andere pool. Halen wij een pool weg, dan verdwijnt ook de andere. Zo ontstaat elektriciteit uit de spanning tussen twee polen – halen wij een pool weg, dan verdwijnt de elektriciteit geheel.

Uittreksel van: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

.... waar het jou persoonlijk om gaat, daar hoef je toch helemaal niets voor te weten?
Het uitgangspunt van Vrij: "Een mens hoeft helemaal niets te weten en heeft helemaal niets nodig!"  ;D

Dat lijkt mij toch meer de aanpak van een prehistorische holen bewoner dan van een mens op weg naar verlichting. Kennis is een domein dat nooit ophoudt, je kan jezelf erin verliezen, maar een bepaalde mate van realisatie is wel nodig.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *

Dat lijkt mij toch meer de aanpak van een prehistorische holen bewoner dan van een mens op weg naar verlichting. Kennis is een domein dat nooit ophoudt, je kan jezelf erin verliezen, maar een bepaalde mate van realisatie is wel nodig.

Verlichting is een fabeltje, gefabriceerd door dromers..
Kennis is macht en wijsheid is gepolijste macht.
Realisatie heeft niets van doen met kennis  noch wijsheid.
En de prehistorische mens was meer in staat tot realisatie dan de mens vandaag de dag.. raar maar waar.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #67 Gepost op: 15-09-2023 14:38 »

Klopt, het extreme standpunt dat de mens niets zou hoeven te weten en helemaal niets nodig zou hebben is onhoudbaar. Iedereen beschikt over kennis, via eigen ervaring opgedaan, geleerd, of gelezen. De prehistorische mens was geenszins beter af dan de moderne mens, er is geen enkel verschil. Hooguit de situatie is veranderd, de mens is innerlijk vrijwel onveranderd. Het hele punt in de (Oosterse) religies zoals het boeddhisme is, dat kennis relatief is, en dat het slechts een bepaald gezichtspunt is ten opzichte van wat wij kunnen ervaren via de zintuigen en ons denken. De Boeddha stelt dat kennis slechts een verwijzing is, geen waarheid op zichzelf. Maar hij ontkent de waarde van kennis nergens. Ik denk omdat de volledige ontkenning van kennis een doodlopende weg is, net als dat iemand volledig geoccupeerd is met kennis, en denkt dat de rationaliteit alles zou zijn. Ook dat is een extreem standpunt. De Boeddha leert de weg van het Midden tussen extreme standpunten en stelt dat je je eigenlijk nergens aan zou moeten hechten. De gehechtheid, de identificatie, dat is de kwaal, waar het boeddhisme met name een uitweg kan bieden.

Echter, het zuivere rationele idee dat je je nergens aan zou moeten hechten is voor de gewone mens onhaalbaar, omdat de mens immers overal aan gehecht is en zich met van alles en nog wat identificeert. Met name met de eigen ideeën, die bijna voor honderd procent geleende kennis zijn. En het is uiterst moeilijk om ongehecht te zijn, eigenlijk kan de mens daar slechts naar streven, alhoewel het woord streven ook talloze verkeerde interpretaties kent. Het is een kwestie van besef, en dat besef kan soms pas na tientallen jaren komen, of eerder, danwel later. Je kunt dat niet besturen. Helaas gaat dit allemaal met vallen en opstaan, en vaak is er hulp van buitenaf nodig om tot een realisatie te komen van dat besef.

En velen falen, want ze realiseren zich het onvoldoende dat de hechting die wij hebben ongelofelijk sterk is en in allerlei situaties in mindere of meerdere mate opgeld doet. Dit is niet zomaar overwonnen, als we al zouden kunnen spreken van een overwinning. De mens associeert van alles en nog wat bij elkaar, en meent dan dat hij of zij een realisatie zou hebben bereikt. Desnoods door via associatie van alles en nog wat uit te sluiten, bijvoorbeeld alle kennis. Maar niets is minder waar, omdat associatie (hetzij negatief, hetzij positief) nog immer deel uitmaakt van een behoorlijke hechting aan het denkvermogen. Dus hoe nu verder?

Ik zei al dat hulp van buitenaf vaak noodzakelijk is, omdat de mens in een cirkeltje rond de hete brei blijft heen draaien en meent dat hij al 'weet'. Dat is het grootste gevaar, menen dat je het al weet, reeds gerealiseerd hebt of bereikt. Dan stop je en ga je al dan niet comfortabel zitten kijken hoe anderen aan het strubbelen zijn. En het enige wat je dan nog doet, is die ander afserveren. Dat hij of zij er naast zit in de zoektocht, dat je immers niets hoeft te doen of te weten. Dat kennis tenslotte toch maar niks is en dat je zonder kennis kunt. Ik zeg dat als je in die zogenaamd 'confortabele' positie zit, je eerder stekeblind bent. Omdat het leven een dynamische stroom is, en geen stilstaand beekje. Maar als je een stilstaande beek bent geworden, zal het water van jouw gerealiseerde beekje langzamerhand gaan stinken. Alle leven zal er uit wegvloeien, geen zuurstof meer. De vissen sterven af. Of je in dat beekje wilt blijven zitten pootjebaden, moet jij weten. Maar val anderen niet lastig met je stinkende water. Maar velen, zeer velen, die menen dat ze Verlicht of gerealiseerd zijn, verblijven maar al te graag met hun lichaam en geest in dat beekje van de vermeende realisatie. Je kunt niet definitief arriveren, je kunt hooguit met het leven meestromen. En dat houdt nooit op.

Maar als ik dit zeg, is het veelal spreken tegen dovemansoren. De dovemansoren van de notoire beterweters. :P
« Laatst bewerkt op: 15-09-2023 14:44 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & obstakels
« Reactie #68 Gepost op: 15-09-2023 15:07 »

Begrijp wel dat de mens voorbestemd is tot verlichting mits aandacht te geven aan bepaalde obstakels...

Citaat
Obstacle's?

“Do understand that you are destined for enlightenment. Co-operate with your destiny, don’t go against it, don’t thwart it. Allow it to fulfill itself. All you have to do is to give attention to the obstacles created by the foolish mind.” ~ Nisargadatta

The obstacles are thoughts, opinions, and feelings which I believe are ‘right’, ‘understandable’ and ‘justified’. They are all, yes, all, completely invented by ‘moi’, the dreamer of this dream. My gawd, when will I finally surrender my amusing fascination with my ‘mind’ while refusing to allow that mind blowing infinity is the true nature of the Mind? The tiny word ‘my’ before the word ‘mind’ contains the entire world I see and, in itself, is the limitation which keeps me swirling in make- belief patterns.

Love,

Diederik

* Diederik is the Founder and Program Director of Choose Again
;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: We zeggen dat 'we er zijn’
« Reactie #69 Gepost op: 15-09-2023 15:24 »

En de prehistorische mens was meer in staat tot realisatie dan de mens vandaag de dag.. raar maar waar.

Idd sommige mensen hebben verlichting meer nodig dan anderen.
Maar daarom waardeer ik Osho, hij had veel te vertellen over de lachende mens, het individu, de paden naar geluk, creativiteit, de goddelijkheid van de wereld.

Ik las laatst nog een stukje van hem…

“Je moet één ding begrijpen dat heel fundamenteel is. De wereld bestaat uit werkwoorden, niet uit zelfstandige naamwoorden. Zelfstandige naamwoorden zijn een menselijke uitvinding - noodzakelijk, maar tenslotte een menselijke uitvinding. Maar het bestaan bestaat uit werkwoorden, alleen uit werkwoorden, niet uit zelfstandige naamwoorden en voornaamwoorden. Kijk hier eens naar. Je ziet een bloem, een roos. Het een bloem noemen klopt niet, want het is niet gestopt met bloeien, het bloeit nog steeds; het is een werkwoord, het is een stroom. Om het een bloem te noemen heb je er een zelfstandig naamwoord van gemaakt. Je ziet de rivier. Je benoegt het een rivier - je hebt er een zelfstandig naamwoord van gemaakt. Het is riviering. Het zal nauwkeuriger zijn voor het existentiële om te zeggen dat het stroomt, stroomt. En alles verandert, stroomt. Het kind wordt een jonge man; de jongeman wordt oud; het leven verandert in de dood; de dood verandert in het leven. Alles is in continuïteit, continue verandering; het is een continuüm. Er komt nooit een stop, een complete stop. Het komt alleen in taal.”

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 15-09-2023 17:07 »

Klopt, het extreme standpunt dat de mens niets zou hoeven te weten en helemaal niets nodig zou hebben is onhoudbaar. Iedereen beschikt over kennis, via eigen ervaring opgedaan, geleerd, of gelezen. De prehistorische mens was geenszins beter af dan de moderne mens, er is geen enkel verschil. Hooguit de situatie is veranderd, de mens is innerlijk vrijwel onveranderd. Het hele punt in de (Oosterse) religies zoals het boeddhisme is, dat kennis relatief is, en dat het slechts een bepaald gezichtspunt is ten opzichte van wat wij kunnen ervaren via de zintuigen en ons denken. De Boeddha stelt dat kennis slechts een verwijzing is, geen waarheid op zichzelf. Maar hij ontkent de waarde van kennis nergens. Ik denk omdat de volledige ontkenning van kennis een doodlopende weg is, net als dat iemand volledig geoccupeerd is met kennis, en denkt dat de rationaliteit alles zou zijn. Ook dat is een extreem standpunt. De Boeddha leert de weg van het Midden tussen extreme standpunten en stelt dat je je eigenlijk nergens aan zou moeten hechten. De gehechtheid, de identificatie, dat is de kwaal, waar het boeddhisme met name een uitweg kan bieden.

Echter, het zuivere rationele idee dat je je nergens aan zou moeten hechten is voor de gewone mens onhaalbaar, omdat de mens immers overal aan gehecht is en zich met van alles en nog wat identificeert. Met name met de eigen ideeën, die bijna voor honderd procent geleende kennis zijn. En het is uiterst moeilijk om ongehecht te zijn, eigenlijk kan de mens daar slechts naar streven, alhoewel het woord streven ook talloze verkeerde interpretaties kent. Het is een kwestie van besef, en dat besef kan soms pas na tientallen jaren komen, of eerder, danwel later. Je kunt dat niet besturen. Helaas gaat dit allemaal met vallen en opstaan, en vaak is er hulp van buitenaf nodig om tot een realisatie te komen van dat besef.

En velen falen, want ze realiseren zich het onvoldoende dat de hechting die wij hebben ongelofelijk sterk is en in allerlei situaties in mindere of meerdere mate opgeld doet. Dit is niet zomaar overwonnen, als we al zouden kunnen spreken van een overwinning. De mens associeert van alles en nog wat bij elkaar, en meent dan dat hij of zij een realisatie zou hebben bereikt. Desnoods door via associatie van alles en nog wat uit te sluiten, bijvoorbeeld alle kennis. Maar niets is minder waar, omdat associatie (hetzij negatief, hetzij positief) nog immer deel uitmaakt van een behoorlijke hechting aan het denkvermogen. Dus hoe nu verder?

Ik zei al dat hulp van buitenaf vaak noodzakelijk is, omdat de mens in een cirkeltje rond de hete brei blijft heen draaien en meent dat hij al 'weet'. Dat is het grootste gevaar, menen dat je het al weet, reeds gerealiseerd hebt of bereikt. Dan stop je en ga je al dan niet comfortabel zitten kijken hoe anderen aan het strubbelen zijn. En het enige wat je dan nog doet, is die ander afserveren. Dat hij of zij er naast zit in de zoektocht, dat je immers niets hoeft te doen of te weten. Dat kennis tenslotte toch maar niks is en dat je zonder kennis kunt. Ik zeg dat als je in die zogenaamd 'confortabele' positie zit, je eerder stekeblind bent. Omdat het leven een dynamische stroom is, en geen stilstaand beekje. Maar als je een stilstaande beek bent geworden, zal het water van jouw gerealiseerde beekje langzamerhand gaan stinken. Alle leven zal er uit wegvloeien, geen zuurstof meer. De vissen sterven af. Of je in dat beekje wilt blijven zitten pootjebaden, moet jij weten. Maar val anderen niet lastig met je stinkende water. Maar velen, zeer velen, die menen dat ze Verlicht of gerealiseerd zijn, verblijven maar al te graag met hun lichaam en geest in dat beekje van de vermeende realisatie. Je kunt niet definitief arriveren, je kunt hooguit met het leven meestromen. En dat houdt nooit op.

Maar als ik dit zeg, is het veelal spreken tegen dovemansoren. De dovemansoren van de notoire beterweters. :P

Je mist het punt.. sorry.
Jij haalt er een heel verhaal bij, de veranderlijkheid van fenomenen, verschijnselen, conditioneringen etc, doodgekauwde verklaring/vertaling, allemaal zoethoudertjes voor het intellect. Heel af en toe heb jij in quotes laten doorschemeren  dat het je een beetje begint te dagen waar het om gaat.. op dit moment wijst niets daarop, jammer.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 15-09-2023 17:12 »

Begrijp wel dat de mens voorbestemd is tot verlichting mits aandacht te geven aan bepaalde obstakels...

Citaat
Obstacle's?

“Do understand that you are destined for enlightenment. Co-operate with your destiny, don’t go against it, don’t thwart it. Allow it to fulfill itself. All you have to do is to give attention to the obstacles created by the foolish mind.” ~ Nisargadatta

The obstacles are thoughts, opinions, and feelings which I believe are ‘right’, ‘understandable’ and ‘justified’. They are all, yes, all, completely invented by ‘moi’, the dreamer of this dream. My gawd, when will I finally surrender my amusing fascination with my ‘mind’ while refusing to allow that mind blowing infinity is the true nature of the Mind? The tiny word ‘my’ before the word ‘mind’ contains the entire world I see and, in itself, is the limitation which keeps me swirling in make- belief patterns.

Love,

Diederik

* Diederik is the Founder and Program Director of Choose Again
;)

Een gerealiseerd perspectief is geen realisatie, wat op z'n beurt een totaal andere uitkomst geeft op van alles en nog wat.

Het verhaaltje van Diederik is niets anders dan 'zwelgen'.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 15-09-2023 17:22 »

Idd sommige mensen hebben verlichting meer nodig dan anderen.
Maar daarom waardeer ik Osho, hij had veel te vertellen over de lachende mens, het individu, de paden naar geluk, creativiteit, de goddelijkheid van de wereld.

Ik las laatst nog een stukje van hem…

“Je moet één ding begrijpen dat heel fundamenteel is. De wereld bestaat uit werkwoorden, niet uit zelfstandige naamwoorden. Zelfstandige naamwoorden zijn een menselijke uitvinding - noodzakelijk, maar tenslotte een menselijke uitvinding. Maar het bestaan bestaat uit werkwoorden, alleen uit werkwoorden, niet uit zelfstandige naamwoorden en voornaamwoorden. Kijk hier eens naar. Je ziet een bloem, een roos. Het een bloem noemen klopt niet, want het is niet gestopt met bloeien, het bloeit nog steeds; het is een werkwoord, het is een stroom. Om het een bloem te noemen heb je er een zelfstandig naamwoord van gemaakt. Je ziet de rivier. Je benoegt het een rivier - je hebt er een zelfstandig naamwoord van gemaakt. Het is riviering. Het zal nauwkeuriger zijn voor het existentiële om te zeggen dat het stroomt, stroomt. En alles verandert, stroomt. Het kind wordt een jonge man; de jongeman wordt oud; het leven verandert in de dood; de dood verandert in het leven. Alles is in continuïteit, continue verandering; het is een continuüm. Er komt nooit een stop, een complete stop. Het komt alleen in taal.”

Allemaal de voorspelbare uitkomst van een gerealiseerd perspectief, zeer verleiderlijke en aannemelijke verklaring/vertaling voor het intellect.. om diens doodsheid  mee te verbloemen, je ziet het.. of niet.

Heb je ooit de verlichting van een 'verlichte' gezien, los van diens handelen, charisma of verhalende talent?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #73 Gepost op: 15-09-2023 18:12 »

Je mist het punt.. sorry.
Jij haalt er een heel verhaal bij, de veranderlijkheid van fenomenen, verschijnselen, conditioneringen etc, doodgekauwde verklaring/vertaling, allemaal zoethoudertjes voor het intellect. Heel af en toe heb jij in quotes laten doorschemeren  dat het je een beetje begint te dagen waar het om gaat.. op dit moment wijst niets daarop, jammer.

Kijk, dit is een Boeddhaforum, wellicht een discussieforum. Maar de leringen van Gautama de Boeddha staan centraal. Dit Vrijspraak forum is daar een onderdeel van, waar minder strikt gemodereerd wordt, maar toch. Ik post hier liever niets, of niet zoveel, het is min of meer een gedeelte waar vooral Zelfkennisforumleden participeren. De reden dat ik hier liever zo weinig mogelijk reageer, is denk ik zo ongeveer wel bekend.

Er participeren diverse lieden op dit forum, die menen gerealiseerd te zijn en dragen dat ook actief uit. Dat is inmiddels ook ruimschoots bekend. En als je denkt dat je gerealiseerd bent, meen je ook dat je in staat bent om anderen te ‘helpen’. Op zich is dat een goede intentie. Alleen waar bestaat deze ‘hulp’ uit? Tot nu toe vrijwel steeds de ander de maat nemen, de ander irriteren, wrijving veroorzaken en dergelijke. Dan meen je dat je goed bezig bent, want kijk, de ander is tenslotte geraakt, geïrriteerd, boos, of weet ik veel welke emotie getoond wordt. Dat is volgens de zogenaamd ‘gerealiseerden’ een teken dat de ander nog vast zit in zijn of haar emoties, hechtingen, niet ‘weet’ of weet ik veel wat voor kwalificaties nog meer.

Maar ik zeg dat dit foefje, de ander irriteren, wrijving veroorzaken en het altijd beter weten (en dit actief uitdragen) niet werkt en zelfs nooit werkt. Want je bent geen Leraar of Meester, je schiet maar wat ongeleide projectielen rond in de hoop dat het ergens zal beklijven. Want niet iedereen is daadwerkelijk gediend met een schok, irritatie, of wrijving. De ene mens (of leerling) heeft aandacht nodig, de andere liefdevolle vriendelijkheid, de volgende een schok, weer een ander lering en ga zo maar door. Maar hier wordt uitsluitend van één principe uitgegaan: de ander proberen te raken door alles te bekritiseren en af te wijzen, wat dan ook. Daardoor is zelfs een scheuring ontstaan op dit forum en zitten we in de huidige positie. En daarom geloof ik niet in de getoonde of actief uitgedragen ‘gerealiseerdheid’. Sta niet op de hoek van de straat te pronken met je ‘bereikte’ staat. Je weet niet wat je doet.

Daarom zie ik op dit forum geen enkele Leraar of Meester, alleen lieden die ‘beterweten’, een paar uitzonderingen daargelaten die zich bescheidener opstellen en werkelijk naar de ander luisteren. We zijn hier allemaal volledig gelijkwaardig, niemand uitgezonderd. Ik schrijf uitgebreid en onderbouwd mijn visie. Ik heb niemand gevraagd om mijn docent te zijn, of mijn Leraar. Probeer dat dan ook niet te zijn. Door te bepalen of ik wel of niet voldoe qua inzicht of gerealiseerdheid aan jouw criteria, stel je je als het ware boven mij, als ‘gerealiseerde’. Misschien is dat goed bedoeld, maar wellicht ben ik al gerealiseerd, en behoef ik geen enkele hulp. Ik heb noch gevraagd naar jouw beoordeling over mijn persoontje, noch heb ik je aangenomen als docent of Leraar. Dus hebben wij beiden een afzonderlijke mening of inzicht, die naar mijn idee idealiter gezien in respect gewoon naast elkaar kunnen bestaan. Het grote probleem met jullie Zelfkennisforumervaring is, dat je meent gerealiseerd te zijn en het dientengevolge beter weet dan de ander. Misschien ben je inderdaad gerealiseerd, maar dat kan niemand anders bepalen of beoordelen. Dus kun jij ook geenszins bepalen of ik wel of niet gerealiseerd ben. Je kunt mijn betogen afwijzen, dat mag. Maar dat zegt helemaal niets over in hoeverre ik wel of niet voldoe aan jouw ideeën over wat inzicht zou zijn, of gerealiseerd zijn, ja of nee. Ik voldoe niet aan jouw criteria, so be it. Laat het maar zijn zoals het is. Je mag van alles vinden, ook over mij. Maar ik heb daar gewoon helemaal niets mee van doen. Als jullie nou eens gewoon zouden stoppen met dat altijd maar afwijzen van andermans reacties, en dus ophouden met het langs jouw persoonlijke lineaal leggen van andermans mening, wellicht zou dan heel misschien een dialoog mogelijk zijn, waar écht wat door te leren valt. Vooralsnog zie ik dat helaas niet snel gebeuren.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 15-09-2023 19:52 »
Ah, 'zwelgen', één van je kernbegrippen dat je op Laurens' forum ooit geïntroduceerd hebt!  ;D
Oudste post dat ik van je terugvind op Lauren's forum waarin je dat woord gebruikt is van 8 December 2017,...

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=115032&postcount=80

Wat was dat toch lachen op Lauren's forum. Niet te doen.  ::)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 15-09-2023 20:26 »
Dus hebben wij beiden een afzonderlijke mening of inzicht, die naar mijn idee idealiter gezien in respect gewoon naast elkaar kunnen bestaan.

Naast elkaar, in elkaar, voor elkaar, achter elkaar, boven elkaar, onder elkaar, door elkaar, over elkaar. De teksten, woorden, voorstellingen bijten niet, dulden of niet dulden niet.. Het is iets anders wat zich gebeten voelt, wat duld of niet duld, krijg dat in de smiezen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn’ & doorpakken tot zwelgen ophoudt
« Reactie #76 Gepost op: 15-09-2023 20:28 »

Guido, ik vind dat we dieper moeten doorpakken tot zwelgen ophoudt. Wat denk jij, goed plan?

Heb je ooit de verlichting van een 'verlichte' gezien, los van diens handelen, charisma of verhalende talent?
Er bestaat niet zoiets als een verlicht persoon. Geen enkele persoon kan ontwaken. Als er geen persoon meer is, blijft er dat over wat er altijd al is.  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Kijk, dit is een Boeddhaforum, wellicht een discussieforum. Maar de leringen van Gautama de Boeddha staan centraal. Dit Vrijspraak forum is daar een onderdeel van, waar minder strikt gemodereerd wordt, maar toch. Ik post hier liever niets, of niet zoveel, het is min of meer een gedeelte waar vooral Zelfkennisforumleden participeren. De reden dat ik hier liever zo weinig mogelijk reageer, is denk ik zo ongeveer wel bekend.
Boeddha hier, boeddha daar, boeddha overal, het zal je hobby maar wezen je met zulke geschriften ledig te houden, maar wat met Laurens' onvolprezen gedegen zelfonderzoek?

Citaat

Er zijn nogal wat cherrypickers actief, aansprekende teksten uit de oorspronkelijk context halen, om een geheel eigen doel te dienen, dan wel een statement te onderbouwen. Het specifiek in een context geschreven woord waaiert, geheel van zijn oorspronkelijke betekenis ontdaan, ongenuanceerd uit over het internet om de lezer tot het opdoen van onzinnig kennis te inspireren.

Gelukkig gaat het hier niet om de woorden maar om de intentie van de veelgehoorde, maar niettemin meest veronachtzaamde boodschap, 'doe gedegen zelfonderzoek'. Je hoeft niet door de gehele brei van woorden heen te ploegen, noch anderen hun achterhaalde uitvoerig toegelichte werken op fora en in boeken te raadplegen. Je kunt heel simpel een aanvang maken met gedegen zelfonderzoek.

Ook de ellenlange betogen die aan Boeddha worden toegeschreven in een pre historisch jargon minutieus gaan navlooien is als een recept voor een ovenschotel letter voor letter bestuderen voor eenzelfde resultaat zoals Boeddha dat voor ogen moet hebben gehad. Vervolgens eindeloos ouwehoeren of daar wel of geen mayonaise dient te worden toegevoegd en/of de aspirant kok wel heeft begrepen dat Boeddha een broertje dood had aan het gebruik van zout.

Het zal je hobby maar wezen je met zulke geschriften ledig te houden. Is het dan moeilijk te vatten dat je niet moet zoeken om iets toe te voegen maar dat je moet gaan schrapen aan je kennis.

Dat het niet gaat over hoe je je met de kennis er over bij dat alles zult gaan ervaren.

Laurens 9 September 2023

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155504&postcount=3

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 15-09-2023 21:23 »
Er bestaat niet zoiets als een verlicht persoon. Geen enkele persoon kan ontwaken. Als er geen persoon meer is, blijft er dat over wat er altijd al is.

..
Netjes.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & Vrije Guido is toch niet zo vrij!
« Reactie #79 Gepost op: 15-09-2023 21:49 »
Er bestaat niet zoiets als een verlicht persoon. Geen enkele persoon kan ontwaken. Als er geen persoon meer is, blijft er dat over wat er altijd al is.

..
Netjes.
Is nochtans van een man dat jij een swetser vind..  ::)

Citaat
Tony Parsons: Er bestaat niet zoiets als een verlicht persoon. Geen enkele persoon kan ontwaken. Als er geen persoon meer is, blijft er dat over wat er altijd al is....

http://hanvandenboogaard.nl/interviews/interview-han-met-tony-parsons
;D ;D ;D 

Zie je eerder verwijderde post...
Citaat
Re: Datgene wat weet (DWW)
« Reactie #91 ...

Tony Parsons is een swetser net als Balsekar, ( No hard feelings.. alwaar het commentaar betreft, publiek, publiek, hoor, hoor.. de lijst is lang, zeer lang, pfffff.
En Laurens ontbeert het Wezen van wat hij tracht te duiden, net ff te snel uitgestapt, en vermaakt zijn intellect met de ont'dekte ledigheid.
I'm a loser doet z'n uiterste best en kan een belofte zijn, (Is dat nu niet..) maar is de gevangene van een verzonnen verkondiging, en dat is jammer.
De rest van de forum leden alhier heeft geen flauw benul waar het om gaat.
..
Vul maar in. 

Vrij

Ja Guido, zo vrij ben je toch niet!  ;D

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 15-09-2023 22:44 »

..
Netjes.

Citaat
Tony Parsons: Er bestaat niet zoiets als een verlicht persoon. Geen enkele persoon kan ontwaken. Als er geen persoon meer is, blijft er dat over wat er altijd al is....

;D ;D ;D 

Citaat
« Reactie #91 ...

Tony Parsons is een swetser net als Balsekar, ( No hard feelings.. alwaar het commentaar betreft, publiek, publiek, hoor, hoor.. de lijst is lang, zeer lang, pfffff.
En Laurens ontbeert het Wezen van wat hij tracht te duiden, net ff te snel uitgestapt, en vermaakt zijn intellect met de ont'dekte ledigheid.
I'm a loser doet z'n uiterste best en kan een belofte zijn, (Is dat nu niet..) maar is de gevangene van een verzonnen verkondiging, en dat is jammer.
..
Vul maar in. 

Vrij

Dat is jouw interpretatie..

Mijn quote was iets te bondig.
Ik bedoelde dit.

https://images.app.goo.gl/g6thcQFhidnJd7u88

..
Intellectuele netjes.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #81 Gepost op: 16-09-2023 10:56 »
Allemaal de voorspelbare uitkomst van een gerealiseerd perspectief, zeer verleiderlijke en aannemelijke verklaring/vertaling voor het intellect.. om diens doodsheid  mee te verbloemen, je ziet het.. of niet.

Gaat het ergens om? Verlichte mensen zijn er om ons van onze illusies af te helpen, je weet toch wel. Ouder worden gaat erom dat je langzaam je dromen laat varen en de werkelijkheid accepteert zoals hij is.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #82 Gepost op: 16-09-2023 12:22 »
Dus hebben wij beiden een afzonderlijke mening of inzicht, die naar mijn idee idealiter gezien in respect gewoon naast elkaar kunnen bestaan.

Naast elkaar, in elkaar, voor elkaar, achter elkaar, boven elkaar, onder elkaar, door elkaar, over elkaar. De teksten, woorden, voorstellingen bijten niet, dulden of niet dulden niet.. Het is iets anders wat zich gebeten voelt, wat duld of niet duld, krijg dat in de smiezen.

Geef je adviezen maar aan iemand anders, ik heb er niks mee, en hoef er niks mee. Nog een fijne dag.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #83 Gepost op: 16-09-2023 12:54 »
Citaat
Het grote probleem met jullie Zelfkennisforumervaring is, dat je meent gerealiseerd te zijn en het dientengevolge beter weet dan de ander.

BA, het is een hardnekkige illusie, van diegenen die een spirituele ervaring hebben gehad waarmee de ego aan de haal is gegaan en ze heeft overtuigd dat ze nu zogenaamd “gerealiseerd” zijn.

Maar ik zie geen enkele tekenen van een verlichte manier van leven, of een leer die iets te vertellen heeft. U.G. was tenminste nog origineel en sprankelend en best grappig, bij mensen als Vrij/Guido of I’m a loser/Bassie voel ik niets dan een zekere norse afkeurendheid en hooghartigheid, passend bij grote spirituele ego’s.

Een persoon die op een verlichte manier leeft en die echt iets te zeggen heeft, die iets mee terug heeft gebracht van zijn verlichting, vergaart al gauw wat mensen rond zich die bereid zijn tot luisteren.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #84 Gepost op: 16-09-2023 13:16 »
Citaat
Het grote probleem met jullie Zelfkennisforumervaring is, dat je meent gerealiseerd te zijn en het dientengevolge beter weet dan de ander.

BA, het is een hardnekkige illusie, van diegenen die een spirituele ervaring hebben gehad waarmee de ego aan de haal is gegaan en ze heeft overtuigd dat ze nu zogenaamd “gerealiseerd” zijn.

Maar ik zie geen enkele tekenen van een verlichte manier van leven, of een leer die iets te vertellen heeft. U.G. was tenminste nog origineel en sprankelend en best grappig, bij mensen als Vrij/Guido of I’m a loser/Bassie voel ik niets dan een zekere norse afkeurendheid en hooghartigheid, passend bij grote spirituele ego’s.

Een persoon die op een verlichte manier leeft en die echt iets te zeggen heeft, die iets mee terug heeft gebracht van zijn verlichting, vergaart al gauw wat mensen rond zich die bereid zijn tot luisteren.

Bedankt voor je reactie, ik denk dat je het bij het juiste eind hebt. Ik denk dat ik beter maar niet meer kan reageren hier en ook geen uitleg of motivatie meer post. Het was, en is blijkbaar verloren tijd en energie, jammer... Een echte gerealiseerde of Verlichte sluit aan bij de ander, en heeft inderdaad iets te vertellen wat aanvoelt als de Waarheid. Osho was zo iemand die wist hoe hij moest resoneren met de mensen, en zo zijn er nog wel een aantal. Ramana Maharshi bijvoorbeeld, Gurdjieff, e.a. Ik houd het hierbij, want er zijn er nog wel meer. De Waarheid (h)erken je, aan de vruchten herkent men immers de boom.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 16-09-2023 13:49 »
Hopeloos..
 :)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #86 Gepost op: 16-09-2023 14:44 »
Hopeloos..

Ok, een andere approach…

Als jij gerealiseerd bent Vrij wat heb je dan gerealiseerd? Wat maakt jou ‘speciaal’?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 16-09-2023 14:48 »

..
Netjes.

Niet netjes, het traditionele copy cat gedrag van Boni.   Als je dat al niet meer ziet.....     Het voormalige zelfkennisforum staat vol met dit soort kreten.   Laurens heeft feitelijk copy cats opgeleid.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #88 Gepost op: 16-09-2023 15:04 »

..
Netjes.

Niet netjes, het traditionele copy cat gedrag van Boni.   Als je dat al niet meer ziet.....     Het voormalige zelfkennisforum staat vol met dit soort kreten.   Laurens heeft feitelijk copy cats opgeleid.

Aha! Een juiste gedachte. Babies leren door te imiteren, en veel volwassen mensen raken die gewoonte nooit kwijt.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 16-09-2023 15:17 »

..
Netjes.

Aha! Een juiste gedachte. Babies leren door te imiteren, en veel volwassen mensen raken die gewoonte nooit kwijt.

Zo werkt 'het denken'.  Ook bij mij.  Over denken c.q. gedachten is veel geschreven op het zelfkennisforum.  Des te opmerkelijker dat dat forum zoveel copy cats heeft opgeleverd. Die quote van Boni die Vrij ondersteunt staat minimaal 100 x te lezen op dat forum.   Vrij juicht dus het kopiërend denken van Boni toe.   Onze vriend Boni die al tientallen jaren in de boeken en de filmpjes zit en daarmee een wandelende wikipedia is voor dit soort uitspraken.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 16-09-2023 16:03 »

..
Netjes.

Citaat

;D ;D ;D 

Citaat
« Reactie #91 ...

..
Vul maar in. 

Vrij

Ik bedoelde dit.

..
Intellectuele netjes.

Mooi praterij, net als onsterfelijkheid, reïncarnatie, vorige levens, komende levens,  persoon, ik, ego.. allemaal benoemingen van verzonnen gegevens.
Intellectuele netjes, no way out.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 16-09-2023 17:06 »
Hopeloos..

Ok, een andere approach…

Als jij gerealiseerd bent Vrij wat heb je dan gerealiseerd? Wat maakt jou ‘speciaal’?

Wezenlijk maakt NIKS! mij speciaal, subjectief maakt 'niets mij speciaal, noch ben ik een uitzondering op de regel.
Er is eenvoudig geen enkele conditionering  die kan duiden of verwijzen tot/naar wat ik ben of ten diepste zou zijn. En met 'ik bedoel ik . wat is. Er is voor mij ook geen mysterie wat alleen geleefd kan worden, etc. Daarom zeg ik dat Wezenlijke realisatie de totale subjectieve schijn werkelijkheid laat.. imploderen. Zoiets zoek je niet op, noch is er  een behoefte daar maar toe te leven vanuit een spirituele of religieus idealisme, het overkomt je, of niet.. out of the blue.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & 'Wie' is 'het' overkomen?
« Reactie #92 Gepost op: 16-09-2023 20:05 »
...het overkomt je, of niet.. out of the blue.
'Wie'' is 'het' overkomen?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 16-09-2023 20:24 »

Ik bedoelde dit.

..
Intellectuele netjes.
En je nu er maar proberen uit te praten! ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Mooi praterij, net als onsterfelijkheid, reïncarnatie, vorige levens, komende levens,  persoon, ik, ego.. allemaal benoemingen van verzonnen gegevens.Intellectuele netjes, no way out.

Nou, je hebt toch wel een 10 jaar op Lauren's forum als persoon, ik, ego, deelgenomen en al een tijd (een jaar, langer?) op dit boeddha-forum.
Ik heb de indruk dat je 'no way out'  boodschap ook hier op het forum NIET aankomt.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #95 Gepost op: 16-09-2023 22:18 »
Weet je wat het is? Alles ontkennen, iedereen de maat nemen dat alles wat men schrijft slechts fantasieën zijn en intellectuele verzinsels, etc. vooronderstelt ook een uitgangspunt, namelijk dat van de extreme ontkenning. En je kunt alles blijven ontkennen en je stokpaardje blijven herhalen. Maar wie is daarmee gediend? In mijn optiek niemand. Ik sluit daarmee aan bij wat ervaringsgetuige hierboven schrijft.

Het hele 'no way out' verhaal is in dit kader slechts een eindeloze herhaling van zetten; en herhaling betekent volgens mij dat je je identificeert met dat principe. En je kunt glashard blijven ontkennen dat er (ook) sprake zou zijn van een uitgangspunt, maar toch blijf je dat bezigen, ad infinitum. Eén keer 'no way out' schrijven is nog daar aan toe. Dat kan zelfs origineel zijn, authentiek. Maar na 10 keer, 50 keer, 100 keer? Niemand zal er nog naar luisteren. Het is een soort gewoonte geworden, althans, die indruk geeft het.

Neti Neti (niet dit, niet dit), is van origine een onderzoeksmethode afkomstig uit de Indische Veda's. Het behelst de volledige ontkenning van alle denkbeelden om uiteindelijk te komen tot de ultieme kern: het ware Zelf of Atman. Feitelijk wordt de identificatie met alles ontkend, dat wil zeggen, alle dingen van deze wereld die niet Atman zijn. Door deze methode wordt zelfs de geest ontkend en is het doel alle wereldse ervaringen te overstijgen, totdat zoals gezegd het ware Zelf overblijft.

Het grote probleem met deze onderzoeksmethode is dat velen ermee blijven doorgaan tot slechts het illusoire nihilisme resteert. Dat zien we hier ook gebeuren. De heer Vrij overdrijft de onderzoeksmethode zodanig, dat echt alles en alles in de ontkenning valt, ook alle kennis wordt weggewuifd als een illusie. De onderzoeksmethode van Neti Neti zou tot het ware Zelf moeten komen, getuige de Vedische geschriften. Echter, Gautama de Boeddha stelde dat het geloof of de aanname van een "waar" Zelf een zottengeloof is, omdat er geen sprake is of kan zijn van een zelf of Zelf. En daar wringt de schoen, want de Advaita Vedanta, als uitvloeisel van de Vedische principes, blijft uitgaan van een "waar" Zelf. Dat is een illusie, volgens het boeddhisme. Op zichzelf kan de Neti Neti ontkenningsmethode wel degelijk tot op zekere hoogte werkzaam zijn. Maar in het uiterste doorgedreven is het een pertinente onjuistheid. Want alles wat je overdrijft of doordrijft tot het uiterste is een extreem. En geen enkel extreem kan de Waarheid vertegenwoordigen. De weg van het Midden tussen de extremen is de Ware weg, de weg die de Boeddha onderwijst. De Antieke Grieken gingen uit van het principe van "alles met mate", dat is ongeveer hetzelfde als de weg van het Midden.

Maar goed, het is verder zoals het is.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #96 Gepost op: 16-09-2023 23:09 »
De Zelfkennisforum lieden maken helaas een grote denkfout. Want het ontkenningsonderzoek van alles en alles moet - als je het op een juiste manier zou toepassen - uitsluitend op jezelf gericht zijn. En niet op iemand anders (dit is een zeer veel gemaakte denkfout waar in talloze spirituele geschriften voor wordt gewaarschuwd). Men gaat echter de ander bestoken met allerlei ultieme ontkenningen. En daar gaat het mis, want je meent de vergissing in de ander te zien, terwijl je zelf onwetend bent van het feit, dat jouw "methode" geen sleutel (of de enige sleutel) kan zijn die op alle sloten past. Elk mens is anders, niemand is exact hetzelfde. Daarom zijn er zoveel spirituele methoden, de Bhairava Tantra kent er al 112. Dus dat er maar één "juiste" of "werkende" spirituele weg zou zijn naar de realisatie is een zeer taaie illusie.

Laat me wat Verlichting brengen:

Soefi Meester Hazrat Inayat Khan vertelde ooit een verhaal over een vis, die naar een koningsvis ging en de vraag stelde: "Ik heb altijd horen praten over de zee, maar wat is dat toch, die zee? Waar is zij?"
De koningsvis legde uit: "Je leeft, beweegt, en je hebt je bestaan in de zee. De zee is in je en buiten je, en je bent gemaakt van zee, en je zult eindigen in zee. De zee omringt je als je eigen wezen."

Ik ga het hier verder bij laten.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 17-09-2023 10:30 »
De Zelfkennisforum lieden maken helaas een grote denkfout. Want het ontkenningsonderzoek van alles en alles moet - als je het op een juiste manier zou toepassen - uitsluitend op jezelf gericht zijn. En niet op iemand anders (dit is een zeer veel gemaakte denkfout waar in talloze spirituele geschriften voor wordt gewaarschuwd). Men gaat echter de ander bestoken met allerlei ultieme ontkenningen. En daar gaat het mis, want je meent de vergissing in de ander te zien, terwijl je zelf onwetend bent van het feit, dat jouw "methode" geen sleutel (of de enige sleutel) kan zijn die op alle sloten past. Elk mens is anders, niemand is exact hetzelfde. Daarom zijn er zoveel spirituele methoden, de Bhairava Tantra kent er al 112. Dus dat er maar één "juiste" of "werkende" spirituele weg zou zijn naar de realisatie is een zeer taaie illusie.

Soefi Meester Hazrat Inayat Khan vertelde ooit een verhaal over een vis, die naar een koningsvis ging en de vraag stelde: "Ik heb altijd horen praten over de zee, maar wat is dat toch, die zee? Waar is zij?"
De koningsvis legde uit: "Je leeft, beweegt, en je hebt je bestaan in de zee. De zee is in je en buiten je, en je bent gemaakt van zee, en je zult eindigen in zee. De zee omringt je als je eigen wezen."

Wat voel je?
Dus niet wat je allemaal ziet aan invulling bij wat je voelt.. vertel eens gewoon, wat voel je?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 17-09-2023 12:38 »

Ik zie dat alle "Zelfkennisforum lieden" weer eens over één kam worden geschoren.   Het is sowieso een gotspe dat je middels welk onderzoek dan ook 'de waarheid' kunt achterhalen.

Overigens is er wel een universele weg.  Maar als ik dat schrijf plaats ik jou in de hoek van de onwetenden.  En dan ga je weer opstandig doen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #99 Gepost op: 17-09-2023 12:40 »

Heeft al in vele varianten op het zelfkennisforum gestaan.  Je brengt geen 'Verlichting' , maar verhaaltjes.