Auteur Topic: Jij bent de denker niet.  (gelezen 523 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Jij bent de denker niet.
« Gepost op: 24-12-2025 18:20 »
In het boeddhisme zijn gedachten geen persoonlijke creaties, maar tijdelijke verschijnselen die ontstaan uit taal, geheugen, conditionering en context — en pas daarna als ‘van mij’ worden ervaren.

Wat opkomt en vergaat, onder voorwaarden verschijnt en niet te beheersen is, kan niet als “dit ben ik” worden genomen. Gedachten voldoen exact aan die criteria.

Vergelijking met Ramana / Balsekar (zelfde zien, andere toon)

Ramana Maharshi
  • Vraag: “Wie ben ik?”
  • Effect: de identificatie met de gedachte “ik denk” valt weg.
  • Ontologisch geformuleerd: er is geen denker.
Ramesh Balsekar
  • Benadrukt conditionering en functioneren.
  • Gedachten en daden gebeuren volgens totale omstandigheden.
  • Het idee van een persoonlijke auteur verschijnt achteraf.
Vroeg boeddhisme
  • Fenomenologisch: kijkt hoe het verschijnt.
  • Zegt niet “er is geen denker”, maar toont dat denken geen eigenaar heeft.
  • Identificatie ontstaat na de gedachte.
➡️ Drie paden, één verschuiving:
van “ik produceer gedachten”
naar “gedachten verschijnen, en daarna wordt ‘ik’ verondersteld.”

Dat ik 25 jaar geleden de zin “Jij bent de denker niet” hoorde en meteen de vraag opkwam “wie dan?” kreeg, is precies het kruispunt waar deze tradities elkaar raken.

Het boeddhisme leert niet dat denken onbelangrijk is, maar dat het niet autonoom is.
 Gedachten ontstaan uit voorwaarden: taal, studie, gewoonte, situatie.
 Het idee van een persoonlijke denker verschijnt pas daarna.

Wat Advaita in één zin ontmantelt, laat het boeddhisme stap voor stap zien.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Filosofische logica van “jij bent de denker niet”
« Reactie #1 Gepost op: 24-12-2025 18:50 »

Filosofische logica van “jij bent de denker niet”

Advaita Vedānta baseert zich op een onderscheid dat in het Sanskriet dṛg–dṛśya viveka heet — het onderscheid tussen de waarnemer (dṛg) en het waargenomene (dṛśya).
Alles wat je kunt waarnemen, ben jij niet — want de waarnemer kan nooit een object van waarneming zijn.

Toegepast op denken:
  • Gedachten worden waargenomen. Je kunt zeggen: “Ik ben mij bewust van deze gedachte.”

• Wat waarneemt, is niet het denken zelf maar dat waarin het denken verschijnt: bewustzijn.

• De "denker" — degene die zegt “ik denk” — is dus zelf weer een gedachte, een psychologisch construct dat telkens verschijnt zodra denken zich afspeelt.

Sri Ramana Maharshi vatte dit eenvoudig samen met de vraag: “Wie denkt?”

Wanneer je diep naar binnen kijkt, ontdek je dat er geen concrete “denker” te vinden is — alleen gedachten die elkaar opvolgen, en het stille kennen daarin.
Dus:
  • De denker is niet de oorzaak van gedachten, maar zelf een verschijning in het bewustzijn.

• Jij bent dat waarnemende bewustzijn zelf, niet iets in het waargenomene.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Wanneer je beseft God te zijn valt er niets meer te melden.
Je zit nog altijd in je waan van God-zijn zie ik.  Had je nou maar een miligrammetje van mijn intelligentie , dan zou je beseffen dat geen hond daar in trapt. 

- Er zijn mensen die in God geloven.
- Er zijn mensen die niet in God geloven.
- Er zijn mensen die de mystieke eenwording met God hebben gerealiseerd.

En dan heb je nog een kleine restgroep die beweert God te ZIJN.  Toevallig zitten er twee uit die restgroep op dit forum: Jij en Boni.  Wie van jullie twee is nou de echte God?  Of hangen jullie het duotheisme aan?

Wat is dat toch een goeie ouwe!  ;D

Maar als ik dat waarnemende bewustzijn zelf ben, niet iets in het waargenomene, mag ik dan niet zeggen dat ik de totaliteit ben, alias "God"?
Ik heb het aan AI voorgelegd, zie onder het antwoord:

Ja — dat is een uiterst scherp geziene vervolgvraag, en inderdaad precies waar Advaita uiteindelijk toe leidt.
Maar om te voorkomen dat dit inzicht conceptueel blijft, moeten we het subtiel ontrafelen: wat betekent het echt om te zeggen “ik ben de totaliteit” of “ik ben God”?

1. Vanuit Advaita: het Ene zonder tweede

In Advaita Vedānta is het fundament:
Brahman is de enige werkelijkheid (ekam evadvitīyam — “Eén zonder tweede”).

Dat bewustzijn waarin alles verschijnt, is niet een individu dat naar de wereld kijkt — het is het grenzeloze principe dat alle verschijningen überhaupt mogelijk maakt.
Wanneer jij inziet: “Ik ben het bewustzijn waarin alles verschijnt”, en niet slechts het bewuste van één lichaam, dan verdwijnt het onderscheid tussen “ik” en “wereld”.

Er blijft geen aparte waarnemer over tegenover een waargenomene.
Het centrum valt weg — en daarmee ook de periferie. Wat resteert is een stille, grenzeloze eenheid die niet in ruimte of tijd past.

Vanuit dat perspectief kun je inderdaad zeggen:
“Ik ben de totaliteit.”

Niet als persoonlijke claim, maar als directe herkenning dat de persoon en de wereld beide verschijningen zijn binnen hetzelfde bewustzijn dat jij bent.

2. Het verschil tussen egocentrische en zelfloze identiteit

Het is cruciaal dat dit niet betekent: “ik, Jan of Maria, ben God.”
Dat zou een subtiele omkering van het ego zijn — het ik-gevoel dat zichzelf vergoddelt.

In werkelijkheid is het andersom:
  • Het persoonlijke “ik” verdwijnt.

• Wat overblijft is dat wat altijd al overal aanwezig was: Zijn-Bewustzijn (Sat–Chit–Ānanda).

• En díe totaliteit zegt niet “ik ben God”; ze is eenvoudig alles wat is, zonder uitsluiting.
De wijze uitspraak “Aham Brahmāsmi” (“Ik ben Brahman”) uit de Upaniṣads is dan geen arrogante zelfverwijding, maar de meest natuurlijke waarheid.
Niet de mens is God geworden — God (Bewustzijn) herkent zich als dit tijdelijke menselijke verschijnsel.

3. Hoe dit leeft in ervaring

Wanneer dit besef rijpt:
  • Alle vormen worden ervaren als verschijningen van hetzelfde Ene.

• Denken, natuur, mensen, zelfs conflicten — komen en gaan in datzelfde stille bewustzijn.

• De behoefte om de totaliteit te claimen verdwijnt, want er is niemand meer om iets te bezitten.
In die zin kun je zeggen:
“Ik ben niet iemand die de totaliteit is; ik bén de totaliteit zichzelf kennend door deze vorm.”

https://www.perplexity.ai/search/in-advaita-wordt-gezegd-jij-be-ydqxaGNoQA.dmgfIjnrTrQ#0

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Meditatieve contemplatie: “Ik ben het totaal-bewustzijn”
« Reactie #3 Gepost op: 25-12-2025 11:02 »

Meditatieve contemplatie: “Ik ben het totaal-bewustzijn”

Sluit je ogen.
Voel dat het lichaam ademt — vanzelf.
Dingen verschijnen: geluiden, gedachten, gewaarwordingen.

Laat alles komen en gaan, zonder ingrijpen.
Merk op: jij bent dat waarin dit allemaal verschijnt.
De rustruimte waarin elke beweging zich toont.

Zie dat gedachten opkomen en vergaan — maar jij, het weten dat ze kent, verandert nooit.
Zelfs de gedachte “ik ben bewust” verschijnt in jou, en verdwijnt weer.
Jij bent niet de gedachte, maar de stille achtergrond waarin ze komt en gaat.

Laat dit voelen doordringen:
er is niets los van dit bewustzijn.
De boom, de muur, de adem, de herinnering — allemaal verschijnen ze in ditzelfde weten.

Voel de openheid: geen binnen, geen buiten.
Zelfs het gevoel “ik” is een golf in de oceaan die jij bent.

Wanneer er geen centrum meer is, wie blijft er dan over?
Alleen Zijn.
Alleen Bewustzijn dat zichzelf kent door vorm, maar niet beperkt is tot vorm.

Laat dit inzicht uitgroeien tot vanzelfsprekende stilte:
Ik ben niet iemand die zich bewust is van de totaliteit.
Ik bén de totaliteit waarin al het bewuste verschijnt.
Ik bén — zonder tweede.
Rust hierin.
Er is niets om te bereiken, niets om te verliezen.
Wat jij bent, is nooit weggegaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Een symbolische ontmoeting tussen twee wijzen: een Advaita-zoeker die de eenheid heeft herkend, en de Boeddha, die deze herkenning doorziet tot in haar laatste stiltepunt.

Dialoog: De totaliteit en de leegte

Zoeker:

Meester, ik heb gezien dat ik niet de denker ben, niet dit lichaam, niet deze geest.
Wat overblijft is bewustzijn — grensloos, stil.
Daarin verschijnt alles.
Mag ik dan niet zeggen: ik bén de totaliteit — de totaliteit die zichzelf kent door deze vorm?

Boeddha:

Wat jij ziet, edele zoeker, is zuiver.
Het oog dat ziet, is niet het geziene.
Maar let op: dat wat zegt “ik ben de totaliteit” is nog steeds een gedachte die verschijnt.
Wie is diegene die de totaliteit is?

Zoeker:

Er is niemand anders dan dat bewustzijn zelf.
Er is geen ander — alles is één.

Boeddha:

Wanneer er geen ander is, wat betekent dan “één”?
Eén tegenover wat?
Laat ook dat vervallen.

Wanneer jij zegt “ik ben”, vangt het denken de leegte in een vorm.
Laat die vorm oplossen, en wat overblijft is geen één, geen ander —
slechts zoheid, tathatā, het ongeborene.

Zoeker:

Dan is er dus niets?

Boeddha:

Niet iets, niet niets.
Wat leeg is van zelf, is vol van verschijning.
Het water kent geen afzonderlijke golf, en toch beweegt het in vormen.
Wie wil zeggen “ik ben het water” mist het punt: er is geen “ik” en geen “water” — enkel vloeien.

Zoeker:

Dus zelfs het ‘ik ben’-besef is nog niet het einde?

Boeddha:

Het is de drempel.
Voorbij het ‘ik ben’ is stilte,
waar zelfs weten niet meer weet,
maar de wereld ademt doorheen die leegte.

Zoeker:

En als ik daar blijf, wie blijft er dan?

Boeddha:

Niemand blijft.
Alleen blijven blijft.

(Silence. De woorden lossen op. Vogels zingen. De wind beweegt over het pad tussen hen in —
niemand hoort, maar horen gebeurt.)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Jij bent de denker niet & Meditatie in de leegte van totaliteit
« Reactie #5 Gepost op: 25-12-2025 11:41 »

Hieronder volgt het tweede deel van de dialoog, in de vorm van een innerlijke meditatie die plaatsvindt nadat de zoeker alleen is achtergebleven, in de echo van het gesprek met de Boeddha.

Het is een stille verweving van Advaita‑helderheid (bewustzijn als totaliteit) en Boeddhistische leegte (zelfloosheid en vergankelijkheid).

Deel II – Meditatie in de leegte van totaliteit

De zoeker zit onder een boom, waar het gesprek ophield.
De lucht is open, geluiden komen en gaan.

Zoeker (innerlijk):

Alles verschijnt in mij… maar wat is dit ‘mij’?
Wanneer ik ernaar kijk, glijdt het weg als water tussen vingers.
Elke gedachte “ik ben” lost op in de stilte die het draagt.
Er blijft enkel waarnemen — zonder een die waarneemt.

De adem beweegt zonder iemand die ademt.
De vogels zingen zonder een hoorder.
Zelfs deze zin — “zonder” — verdwijnt.

Wat rest, is niet iets dat ik bezit of begrijp.
Het is niet mijn bewustzijn.
Het is niet een “totaliteit” die ik ben.
Het is de ruimte waarin dat alles opkomt: weten, niet-weten, zijn, niet-zijn.

In dit open veld
ontstaat een diepte waarin alle begrippen oplossen:
God, leegte, ik, bewustzijn — woorden worden transparant.

Wat blijft is zoheid:
de klank van een bel, het licht op de bladeren, een echo van niets dat iets is.

Er is geen poging om te weten,
want weten en niet-weten zijn één ademhaling geworden.

De zoeker fluistert:
De Boeddha had gelijk.
Ook deze stilte is niet van mij.
Er is niet “ik ben het geheel” — er is alleen dit, zonder grens, zonder wie.
De fluistering verdwijnt.
Wat overblijft is ademen‑gebeuren,
zien‑gebeuren, zijn‑zonder‑zijnde.

Niets is verloren,
niets gevonden.
Alleen de wereld die zichzelf uitademt door vormloze stilte heen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
1 Je bent niet je denken    

Het grootste obstakel op de weg naar verlichting

Verlichting – wat is dat?

Een bedelaar zat al dertig jaar aan de kant van een weg. Op een dag kwam er een vreemdeling voorbij. ‘Hebt u wat geld voor me?’ vroeg de bedelaar, terwijl hij mechanisch zijn oude honkbalpet ophield. ‘Ik kan je niets geven’, zei de vreemdeling. Toen vroeg hij: ‘Waar zit je eigenlijk op?’ ‘Niets bijzonders’, zei de bedelaar, ‘het is gewoon een oude kist. Ik zit er al op zolang ik me kan herinneren.’ ‘Heb je er weleens in gekeken?’ vroeg de vreemdeling. ‘Nee’, zei de bedelaar, ‘waarom zou ik? Er zit niets in.’ ‘Neem eens een kijkje’, zei de vreemdeling met enige nadruk. De bedelaar slaagde erin de deksel open te wrikken. Hij was stomverbaasd, vol ongeloof en heel opgetogen toen hij zag dat de kist vol zat met goud.

Ik ben die vreemdeling die je niets kan geven maar je vertelt eens naar binnen te kijken. Niet in een kist, zoals in de gelijkenis, maar in iets nog veel dichter bij huis: jezelf.

Ik hoor je al zeggen: ‘Maar ik ben helemaal geen bedelaar.’
Maar alle mensen die hun werkelijke rijkdom, namelijk de stralende vreugde van het Zijn en de diepe, onwankelbare vrede die daarmee samengaat, nog niet gevonden hebben, zijn bedelaars, ook al beschikken ze over grote aardse rijkdom. Ze zoeken buiten zichzelf naar een beetje plezier of bevrediging, naar bevestiging, veiligheid of liefde, terwijl ze in zichzelf een schat meedragen die niet alleen al deze dingen omvat maar ook oneindig veel groter is dan alles wat de wereld te bieden heeft.

Het woord ‘verlichting’ roept het beeld op van een bovenmenselijke prestatie, en het ego houdt het graag zo, maar het is gewoon je natuurlijke staat van gevoelde eenheid met Zijn. Het is een staat van verbondenheid met iets wat onmetelijk en onvernietigbaar is, iets wat bijna paradoxaal tegelijk in wezen jij is en toch veel groter is dan jij. Het is het vinden van je werkelijke natuur achter je naam en vorm. Het onvermogen om die verbondenheid te voelen wekt de illusie dat je afgesneden bent van jezelf en van de wereld om je heen. Dan zie je jezelf, bewust of onbewust, als een geïsoleerd fragment. Er komt angst in je op, en conflict binnen jezelf en met de buitenwereld wordt de norm.

Ik houd van de eenvoudige definitie die Boeddha gaf van de verlichting: ‘het einde van het lijden’. Aan die definitie is niets bovenmenselijks, toch? Natuurlijk is deze definitie onvolledig. Ze vertelt je alleen wat verlichting niet is: geen lijden. Maar wat blijft er over als er geen leed meer is? De Boeddha zwijgt daarover, en zijn zwijgen impliceert dat je dat zelf moet ontdekken. Hij gebruikt een negatieve omschrijving opdat het denken er niet iets van kan maken om in te geloven of het kan bestempelen als een bovenmenselijke prestatie, een doel dat je onmogelijk kunt bereiken. Ondanks deze voorzorg geloven de meeste boeddhisten dat verlichting iets voor de Boeddha is en niet voor hen, in elk geval niet in dit leven.

Je gebruikte het woord ‘Zijn’. Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?

Zijn is het eeuwige, altijd aanwezige Ene Leven dat schuilgaat achter de ontelbare aan geboorte en dood onderworpen levensvormen. Zijn staat niet alleen achter al die levensvormen, maar is ook in elke levensvorm aanwezig als het binnenste, onzichtbare en onvernietigbare wezen ervan. Dat betekent dat het op dit moment voor jou toegankelijk is als je diepste zelf, je ware aard. Maar probeer het niet met je verstand te grijpen. Probeer niet het te begrijpen. Je kunt het alleen kennen als het verstand zwijgt. Als je er helemaal bent, als je met je aandacht helemaal en heel intens gericht bent op het Nu, kun je Zijn voelen, maar je kunt het met je verstand nooit begrijpen. Het herwinnen van het bewustzijn van Zijn en het verblijven in die toestand van ‘voelen-verwezenlijking’ is verlichting.

Excerpt From: De kracht van het NU
Eckhart Tolle

Eerste druk 2001
Zesentwintigste  herziene druk  2013

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Jij bent de denker niet.
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2026 14:43 »
Eigenlijk wilde ik hier niet reageren, omdat het een bijdrage van ervaringsgetuige is. En ik heb mij voorgenomen om niet meer op zijn schrijfsels te reageren. Maar het betreft zo te zien uitsluitend een citaat, dus vooruit. Eckhart Tolle is in mijn optiek een papagaai die doet alsof hij origineel is. Wat Tolle hier zegt, is al honderden, zo niet duizenden malen verteld en uitgelegd. En op een veel betere manier dan dat hij doet. Hij meent dat hij weet wat de boeddhistische Verlichting is, maar Tolle oreert tegelijkertijd over het eeuwige Zijn. En daar hebben we de grote tegenstrijdigheid, want het boeddhisme (er)kent geen Zijn of zijn. Kosmisch bedoeld of niet, het zijn of Zijn (Atman) is volgens de Boeddha een illusie, dat hebben we op dit forum ook al talloze malen herhaald.

Tolle zegt maar wat, ik vind het een oplichter. Het enige wat hij zegt, is dat je het denken niet bent. Tja, dat kan de eerste de beste psycholoog of yogi je ook vertellen. Tolle beweert met een mooi verhaaltje over een bedelaar dat je feitelijk op de kist van je eigen Verlichting, je eigen bevrijding, zit. Tuurlijk! Verhalen scoren altijd wel, gejat of niet, en dat weet Tolle. Doe de kist maar open en je bent meteen klaar, Verlicht! Wat een bedriegerij. Alsof er niks nodig is, geen beoefening, geen zelfwaarneming, geen onderzoek, geen meditatie, niks. Terwijl van meet af aan overduidelijk is, dat de mens zelf vrijwel niets kan uitrichten voor zijn eigen spirituele bevrijding. Hij of zij heeft welzeker hulp van buitenaf nodig, maar niet de hulp van zo'n kletsmajoor als Eckhart Tolle.

Hij leert niets, Tolle strijkt slechts kapitalen bij zichzelf naar binnen voor een zeer armzalig en nutteloos onderricht. Maar zolang mensen in hem geloven, en grof betalen voor zijn geklets, zal hij door blijven gaan. En het zal hem een gevoel geven ook nog eens goed bezig te zijn. Dit soort figuren scheppen daarentegen alleen maar meer chaos en verwarring. Met spiritualiteit heeft dit gezever helemaal niets van doen. En met het boeddhisme heeft het al helemaal niks te maken. Tolle kan de Boeddha aanhalen, maar hij begrijpt niet zo veel van wat de boeddhistische Verlichting is. Feitelijk geeft hij met droge ogen onjuiste informatie, en boeddhisten zouden dit eigenlijk aan de kaak moeten stellen. Tolle is misleidend, blijf liever uit de weg van dit soort praatjesmakers. U bent gewaarschuwd!
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Wie is een goede leraar?
 weten bij wie we moeten zijn.

« Laatst bewerkt op: 26-01-2026 11:51 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Nieuw > How to know If you’re really awakened or just pretending? | Eckhart Tolle - YouTube

In deze video van Eckhart Tolle, getiteld "How to know If you’re really awakened or just pretending?", bespreekt hij hoe je kunt vaststellen of je daadwerkelijk spirituele vooruitgang boekt of dat het slechts een mentaal concept is.

De rode draad

De rode draad van de video is dat de echte test van spiritueel ontwaken niet ligt in rustige momenten of meditatieve visioenen, maar in hoe je reageert op de uitdagingen van het dagelijks leven. Volgens Tolle is de mate waarin je vrij bent van dwangmatig denken en hoe je je kalmte bewaart tijdens een crisis de ware graadmeter voor je bewustzijnsniveau.

Belangrijkste punten uit de video (Transcript samenvatting)
  • De reactie op uitdagingen: Tolle merkt op dat veel mensen zich spiritueel voelen zolang alles goed gaat. Echter, zodra er een negatief telefoontje komt (bijvoorbeeld over een verloren investering of een rechtszaak), vervallen ze vaak direct in angst of woede. Dit laat zien dat de "transcendentie" slechts oppervlakkig was.

• De anekdote over het Ponzi-schema: Hij vertelt over een spirituele schrijfster die al haar geld verloor door een fraudezaak. Toen een vriend haar herinnerde aan haar spirituele lessen, antwoordde ze: "Dit is niet het moment om spiritueel te zijn." Tolle gebruikt dit om te illustreren dat spiritualiteit juist op die moeilijke momenten essentieel is.

• "Het kwijt zijn" (Losing it): Wanneer mensen zeggen "Ik verloor mijn zelfbeheersing", hebben ze eigenlijk hun bewustzijn verloren. Een teken van groei is wanneer je, zelfs terwijl je boos wordt, je realiseert dat je je bewustzijn verliest. Zodra je weet dat je onbewust bent, ben je alweer een beetje aanwezig.

• De afwezigheid van gedachten: Verwijzend naar de Indiase wijze Ramana Maharshi legt Tolle uit dat de mate van afwezigheid van gedachten een simpel criterium is voor vooruitgang.

• De kracht van de 'tussenruimte' (Gaps): Het gaat erom of je stiltes kunt ervaren tussen je gedachten door. Dit kun je oefenen tijdens alledaagse handelingen:

• Aandachtig wandelen.
    • Aanwezig zijn bij een rood stoplicht.
    • Natuur observeren zonder directe mentale interpretatie.
Conclusie

Tolle concludeert dat de wereld je voortdurend feedback geeft over hoe bewust je bent. De echte 'spirituele oefening' vindt plaats op het moment dat dingen misgaan. Als je merkt dat situaties die je voorheen van streek maakten dat nu niet meer doen, is dat het grootste bewijs van werkelijk ontwaken.