Auteur Topic: Het Heilige Moeten?  (gelezen 270 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Het Heilige Moeten?
« Gepost op: 24-10-2025 22:03 »
Is er zoiets als een soort heilige nood, een heilige druk, een heilig soort bezetenheid, een heilig moeten?
Of is de ene obsessie de andere niet? Is er edele obsessie en onedele obsessie?

Is de nood tot expressie die zich uit in schrijven, dichten, schilderen, dansen etc. geen bezetenheid, niet onheilzaam?
Maar andere noden wel, zoals de nood aan lekkers, aan seks, aan macht, aan lof, waardering, liefde?
Of is nood gewoon nood?

Maakt niet elke nood je onvrij, gaat niet elke nood samen met druk, spanning in je leven? Het gevoel dat je iets moet? De nood-toestand.
Waarom kom je toch altijd maar weer in die noodtoestand?

Zit er niks anders achter dan onwetendheid en begeerte? De druk die zich innerlijk opbouwt door karmische winden, karmische ontlading baant zich een weg door jezelf? Altijd maar weer je ge-en beladen voelend. De druk om iets te moeten doen. Ik denk dat de Boeddha dit zag als de druk die verzameld karma veroorzaakt. Een soort beladen energiestroom komt alsmaar in je vrij. Brengt spanning en druk.

Ik neig zelf naar...nood is nood. Hoe die nood zich ook uit, of een weg baant, ook al zou dat zijn dat je iets moois maakt, nood is nood.

Ik kan dat gekwelde niet meer eren, ook niet als het prachtige muziek oplevert, mooie gedichten, een afgesneden oor en een mooi schilderij met een blauwe sterrenhemel. Die gekweldheid. Ik kan het niet zien als iets positiefs. Ook al doet de wereld er romantisch over. Het gekwelde idealiseren of romantiseren, ik heb daar niks meer mee.

Is het bezieling? Of is het gewoon karmische ontlading die je altijd maar weer onder druk zet?

Als iets echt uit liefde voortkomt, kan het dan zo'n nood veroorzaken, zo'n innerlijke druk? Zo'n gevoel van moeten doen? Of moeten we dan zeggen dat er sprake is van begeerte ipv liefde?
Is het dan wel bezieling? Komt het dan werkelijk uit God voort? (in de taal van de mystici)?
We zeggen dat een kunstenaar bezield is, maar is dat wel zo? Of is ie precies dat juist niet?

Is er wel een Heilig Moeten of is eigenlijk elke innerlijke opbouw van druk en spanning het effect van vele levens waarin we altijd zoveel wilden dat die opgepotte karmische energie en lading zich constant roert en ons in een noodtoestand brengt? Ons onder constante druk zet?

Het heilige moeten.

Of zit er iets anders achter het heilige moeten?