Auteur Topic: 'Ikkigheid', een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd.  (gelezen 301 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Vrienden,

Volgens mijn landgenoot Dirk De Wachter (de bekendste psychiater van Vlaanderen) is 'ikkigheid' – het extreme focus op het autonome, maakbare en individuele 'ik' – een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd.
Dirk De Wachter laat zich vaak uit over spiritualiteit, religie, zingeving en dus de 'ikkigheid' van de westerse maatschappij.

Voor de Boeddha zou de 'ikkigheid' (Het Illusoire Zelf) de hoofdoorzaak van lijden zijn.

De Boeddha zou de 'ikkigheid' zien als een fatale misvatting over de werkelijkheid (Anatta) die leidt tot universeel lijden (Dukkha). Het is de grootste fout van de westerse maatschappij, die de mens afhoudt van het pad naar bevrijding.

Zo sluit Dirk de Wachter dus perfect aan bij mijn andere landgenoot ende psychiater Edel Maex... https://boeddhistischdagblad.nl/auteurs/edel-maex/

Hoewel De Wachter zijn kritiek vooral baseert op de westerse filosofie (zoals Levinas) en Maex op het boeddhisme en mindfulness, komen ze tot een vergelijkbare conclusie over wat er fundamenteel mis is in onze maatschappij: de focus op het 'ik' ten koste van de 'wij'.

Beide Vlaamse psychiaters/denkers delen een diepgaande kritiek op het doorgeschoten westerse individualisme en de verplichting tot geluk.
Ze gebruiken verschillende kaders (westerse filosofie en boeddhisme), maar ze wijzen allebei de westerse solipsistische en hedonistische focus op het geïsoleerde 'ik' aan als het grote probleem, en bieden verbinding als de noodzakelijke uitweg.

Héhé, wat hebben wij oude dappere Belgen ende Vlamingen toch ook wat in de spirituele pap te brokken!  ;D 8)

De kritische, maar diep menselijke en verbindende toon van figuren als Dirk De Wachter en Edel Maex – die het 'grote' geluk afwijzen ten gunste van de 'kleine goedheid' en mededogen – resoneert enorm, juist omdat het zo'n scherp contrast vormt met het westerse prestatie- en geluksideaal. Ze zorgen ervoor dat Vlaanderen en België op de kaart staan als centra van nuchtere, geëngageerde spiritualiteit.

Zij laten zien dat de essentie niet in het exotische ligt, maar in de menselijke kwetsbaarheid en de zorg voor de ander – of je dat nu boeddhisme, christelijke barmhartigheid of gewone menselijkheid noemt.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Geen Manjushri op Wutaishan
« Reactie #1 Gepost op: 30-10-2025 13:47 »
Goed recent artikel trouwens van mijn landgenoot Edel Maex > https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/954673-geen-manjushri-op-wutaishan/
Waaruit:

Citaat
...Van verschillende zenleraren hoorde ik dat het ‘onmiddellijke pad’ betekent dat als je maar genoeg mediteert, je onverwacht een diepe verlichtingservaring kunt hebben. Helaas is dat maar voor enkelingen weggelegd. Ik heb altijd moeite gehad met dat idee. Uiteindelijk ben ik er helemaal van teruggekomen.
Van dat idee ben ik ook al enkele decennia geleden helemaal teruggekomen! ;D

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Inspelen op Begeerte
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2025 11:55 »
De Ikkigheid komt alleen maar omdat wij zulke broeinesten van begeerte zijn. Nou kun je wel van jezelf en anderen verwachten dat je zonder Ikkigheid moet zijn maar dit is gekkenwerk.

De hoofdoorzaak van lijden wordt trouwens consequent onderwezen als de begeerte die dan weer eens hierin, dan weer eens daarin plezier en heil zoekt. Uitzien naar....Waarom zie je ergens naar uit? Omdat je het als iets aangenaams ziet, iets fijns, iets wat je goed zal doen of zelfs heil brengt. Er is dus een element van bekoring. Welke bekoringen bechreef de Boeddha als de oorzaak dat de lijdenspiraal nooit doorbroken wordt? Drie. Welke? 1. Met verheugenis uitzien naar straks zintuiglijk genot, 2. met verheugenis uitzien naar straks de dood en niks meer voelen, en 3. met verheugenis uitzien naar een persoonlijk voortbestaan in een hemel na de dood.

Je ziet hier ook wel dat begeerte als oorzaak van lijden niet echt hetzelfde is als emotionaliteit maar eigenlijk is begeerte als oorzaak van lijden verbonden met een visie op het leven en op de weg naar welzijn/heil in dit leven. De drie soorten begeerten berusten elke op een verkeerde visie wat echt tot welzijn en heil leidt, volgens de Pali Boeddha.

Waarom is het Ik niet de oorzaak van lijden? Zelfs als je bewusteloos bent en dus geen Ik besef hebt is deze begeertevolle onderstroom, de oorzaak van lijden, nog altijd aanwezig. Ook dieren zonder duidelijk Ik besef hebben nog begeerte die als oorzaak van lijden functioneert. Niet alleen in intenties en plannen komt begeerte tot uiting maar ook in neigingen.

Het grootste maatschappelijk probleem zie ik als het niet erkennen dat de begeerten die we in onszelf en anderen aanwakkeren, en die meer en meer broeinesten van ons maken, zich tegen ons zal keren, tegen anderen, tegen ons welzijn, in dit leven maar ook na de dood. De wereld kent begeerte als de uitweg uit lijden maar de edelen als wat maar nooit een einde brengt aan lijden.

Dat Ikkerige is niet te voorkomen zolang we broeinesten zijn, volgens mij. Natuurlijk kun je je meer op Wij-richten maar hoe groot is dat Wij? Het wij van Nederlandsers? Het Wij van christenen? Het wij van Islamieten? Het wij van mijn familie en gezin? Ik denk dat de Boeddha het grootst mogelijk Wij in het zicht had. Het welzijn van alle wezens. Begaan met het welzijn van alle wezens onderwees hij de vier edele waarheden, onder andere. Begeerte als de hoofd oorzaak van lijden, en het einde van diezelfde begeerte als het einde van lijden.

« Laatst bewerkt op: 31-10-2025 12:11 door lang kwaat »