Jij bedoelt waarschijnlijk dat Boeddha en iemand die streeft naar bevrijding een bepaalde stijl van leven heeft opgegeven? De zo gebruikelijke wereldlijke jacht naar alles wat niet duurzaam is, en dus ook nooit echt je bezit zal/kan worden, zoals gezondheid, jeugdigheid, mentale gevoelens van geluk, aangename gevoelens, aangename staten, gemak, comfort etc.
Alles wat zo op voorwaardelijke wijze ontstaat en bestaat dat gaat ook weer eindigen. Dat wordt nooit echt je bezit.
Het zijn allemaal tijdelijke zaken. Alles ontglipt ons ook altijd weer. Dit soort inzicht lijkt verbonden met het openen van het Dhamma oog.
Nou ja, ik had het eerder erover dat de Boeddha en zijn volgelingen veel dingen afleggen die tot hechting kunnen leiden. Plezierig voedsel, het gezelschap van geliefden, een biertje tijdens de maaltijd, ga zo maar door. Deze dingen worden in de meeste levens gecompenseerd door minder plezierige taken. Als monnik ontrek je je aan veel van die dingen.
Het gaat niet om bezit, het gaat om wat je meemaakt, over de mate waarin je leert je hart te kennen en te delen wat er in je omgaat.
Volgens mij is er helemaal niks mis met het genieten van lekker eten, geliefden, alles wat het leven je kan geven. Het gaat er mijns inziens om, dat je dat niet probeert na te jagen of er aan vast te houden (identificatie). Het besef, het weten dat alles tijdelijk is, van elkaar afhankelijk en vergankelijk, is denk ik voldoende. De meeste mensen zullen beweren dat ze dit allang weten, maar in de praktijk laten ze zich toch opjagen door de sores van alledag en blijven ze van alles en nog wat najagen en begeren. Dus "weten" ze het wel, maar is het niet hun daadwerkelijke belevingswijze.
Klopt, dat zie ik ook wel in mezelf. Ik weet ook wel dat de jacht naar zintuiglijk genot me niet gelukkig gaat maken maar als je je dan toch weer rot voelt, zie je jezelf weer grijpen naar wat lekkers om maar even het lijden niet te ervaren. Of je gaat een activiteit doen waarin je je kan verliezen.
Ik geloof niet (zeg niet dat jij dit doet) dat de Boeddha een dominee was die mensen voorschrijft hoe ze moeten leven, ook niet als het gaat om wel of niet genieten. Uiteindelijk moet iedereen dat zelf maar weten. Maar de realiteit is natuurlijk wel dat alles een prijs heeft. Het is wel lekker makkelijk dat we kunnen bestellen online maar ook dat heeft een prijs natuurlijk.
De prijs van onze grenzeloze behoefte aan meer genot, comfort, gemak is dat alles steeds extremer wordt. Dat werkt verwoestend uit.
Het lijkt misschien normaal dat mensen matigheid kennen maar dat is beslist niet zo normaal.
Kijk naar al de verslaafden aan drank, drugs, maar ook eten, gokken, computerspelen etc etc. Dat zijn echt miljoenen mensen. Zo onschuldig is zintuiglijk genot niet.
Ik heb in mijn pubertijd enorm veel gesnoept. Je even lekker voelen. Ik durf de bewering wel aan dat dit nog altijd onheilzame sporen heeft achtergelaten in mijn lichaam en geest.
Waarschijnlijk niet eens het zoet maar de instelling om de pijn niet te voelen door aangename gevoelens van snoep. Uiteindelijk gaat dat best ver hoor. Dat je zo je eigen lijden ontwijkt.
Het lijkt misschien niks, en het is niet eens iets wat allemaal zo welbewust gaat, maar het is wel degelijk vormend.
Het lijkt onschuldig, klein, jezelf te troosten met al dat lekkere, aangename, je kan zelfs denken iets goeds doet voor jezelf, maar ondertussen.
Al die mensen die je wel eens op tv ziet die inmiddels 300 kg wegen, zijn ooit ook zo begonnen. Of drugs verslaafden. Hoarders.
Het is allemaal heel klein begonnen, heel menselijk, de pijn verdringen door iets lekkers of iets leuks.
Hoe menselijk ook, uiteindelijk heb je jezelf er mee (en vaak sleep je anderen ook mee in de ellende natuurlijk).
Het is bizar soms te zien waar zoiets ogenschijnlijk kleins en onschuldigs als troost zoeken in wat lekkers en leuks in kan uitmonden.
Het verwoest heel wat.
Onze wereld is er ook helemaal op ingericht om mensen maar mee te krijgen op dit spoor.
"Koop dit, eet drink, doe dit, drink dit, heb dit product, neem deze dienst...dan komt het Grote Geluk je kant op".
Hoe lang moet deze verwoesting nog doorgaan he? Waarschijnlijk tot de verwoesting.