Auteur Topic: liefde  (gelezen 4064 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & verlichting bereiken via het complexe boeddhisme
« Reactie #50 Gepost op: 10-09-2024 13:12 »
Zij geloven niet dat de Boeddha onderwees dat er een dharmakaya is, rigpa, een ongeboren gewaarzijn, een universeel eeuwige intelligentie, een grond, leegte of wat dies meer zij  wat je misschien onbenoembaar noemt en buiten categorie. Juist dat maakt de Dhamma volgens hen ook uniek want vele andere spirituele tradities beroepen zich op een buiten categorie. Zij geloven juist dat de Boeddha dit nou net niet deed. Begrippen als asankhata, Nibbana, amata, duiden volgens hen ook niet op een buitencategorie.

Ok, ik begrijp dat de Mahayana termen jou de indruk geven dat er zoiets werkelijk als dharmakaya, rigpa enzo is. Rigpa is gewoon "helder gewaarzijn zonder invulling". Het ongeboren is gewoon het doodloze van de pali sutta's. Buiten categorie, als ik mij niet vergis, ontleen ik uit een pali sutta waarin letterlijk gesteld wordt "De tathagatta valt niet onder te brengen in de categorieen van bestaan en niet-bestaan".

Ik wil er niet een richtingen strijd van maken. Ik kan niet ontkennen dat ik boeddhisme complex vindt....
Ah toch, ik dacht die Lang Kwaat heeft die boeddhistische suttra's, patatas en mañanas al zo gedegen bestudeerd dat het hem allemaal duidelijk is hoe verlichting te bereiken.  ;)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: liefde
« Reactie #51 Gepost op: 10-09-2024 13:22 »
Je hebt ook geen kennis van het ontstaan en verdwijnen van het lichaam.
Kennis is iets wat je opdoet met brein, met lichaam.
Op vlak van kennis kan het zien ontstaan en verdwijnen van het lichaam dus ook niet bestaan.
Dus daar kunnen we geen kennis over uitwisselen, alleen maar over het proces van wegvallen van de khandha's.

Ik weet niet hoe de woudmonikken daar toe komen, maar in Dzogchen bijvoorbeeld kom je tot de leegte via de geest

In de ontdekking van het potentieel tot lichaam, tot het zich vormen van alles, zie je ook dat alles uit dat potentieel gevormd is, zelfs zaken die vanuit een menselijk perspectief erg vast lijken. Maar het is geen zien zoals met de ogen, het is een zien vanuit dat potentieel, vanuit die leegte.

Ik kan dat proberen beschrijven als een wegvallen van het maken van vormen, m.a.w. ogen krijgen nog informatie binnen maar die informatie is niet meer gevormd tot iets, geen kleuren, geen vormen, en dit voor alle zintuigen. Van daaruit ontstaan er weer vormen, kleuren, lichamen. Tot zover wat nog te beschrijven is en grotendeels te volgen is. Je ziet de vormen die zich voor je ogen vormen ontstaan. De vormen waren er niet, er was alleen informatie, licht als je wil, maar ze werden niet tot iets gevormd. Dan komt heel dat proces van bewustzijn en contact met de informatie weer op gang, en zie je de vormen ontstaan. Ook de vorm van je lichaam, je identiteit en dergelijke.

Via de eigen geest kom je tot zulke vaststellingen, maar dit zegt inderdaad nog niets over de wereld "buiten" die geest.

Nu kom ik op heel glad ijs, en eens te meer zou ik hier gewoon beter zwijgen, maar je blijft maar volhouden dat ik het over een perspectief heb, of iets transcendent. Maar het is juist dat deze geest, dit perspectief zelf kan gezien worden als iets dat ontstaat. Dat perspectief kan zelf ook nog wegvallen. Wat dan overblijft is enkel potentieel, maar nog voor er iets uit voortgekomen is. Potentieel tot het zich vormen van een perspectief die een lichaam ziet als iets redelijks vast, het perspectief van door de ogen van een lichaam te kijken, maar ook het perspectief die een elektron ziet draaien rond leegte en zelf ook bestaat uit leegte. Niet letterlijk te nemen. Pfff... Het gaat om te zien dat een bepaald perspectief iets als vast ziet en een ander perspectief datzelfde als heel beweeglijk ziet, m.a.w. dat een vast iets iets is dat zich maar in een perspectief kan vormen, en dus steeds een perspectief is.

Stel het je voor als dit heelal hier met allemaal sterren die bewegen en je kijkt hiernaar en je ziet geen lichaam. Maar als je heel erg zou uitzoomen dat duidelijk wordt dat al die sterren en planeten een lichaam vormen. Puur voorstellen, puur metaforisch. Is er dan nu wel dat lichaam of is het er niet? Beiden zijn waar, maar vanuit een ander perspectief. Dat... zien dat alles een perspectief is, en dat elk perspectief zich ook vormt, dat is het dichts dat ik kan geraken bij een beschrijvingen van zien vanuit het perspectiefloze: alle mogelijke perspectieven zien en zien dat ze enkel gelden binnen hun perspectief. In die zin is er geen vast lichaam, maar is er bewegende leegte, door bepaalde perspectieven gezien en beleefd als een vast lichaam.

Het zien van het vormen van elk perspectief is mogelijk, alleen niet uit te leggen, en niet te vatten met kennis erover.

Dzogchen introduceert je tot die potentie tot elk perspectief, niet tot weer een nieuw perspectief. Natuurlijk kan je hier blijven op reageren dat die potentie toch ook weer een perspectief is, en weerleggen kan ik dat niet, omdat het zo klinkt, je kan niets beschrijven zonder een perspectief van te maken. En toch is het zien dat dit beschrijven ook maar weer een perspectief is, en dat alles een perspecitief is mogelijk. Noem het wat je wil, maar het heeft wel degelijk een impact op wat je ziet voor vast te houden of juist niet meer. Zelfs een lichaam, zelfs een steen, zelfs het perspectief dat lichaam en steen ziet. Niets van dit alles is nog als vaste werkelijkheid gepinpoint, ook al blijft de ervaring hetzelfde, de ervaring van een lichaam, van een steen, die als je die gooit tegen een lichaam een ervaring van pijn geeft, niets van die ervaring verdwijnt. Alleen is de ervaring gezien als maar één van de vele potentiele perspectieven, waarbij er perspectieven mogelijk zijn waarbij een steen een lichaam nooit echt kan raken, maar leegte gewoon danst met andere leegte, en ook dit is maar weer één van de ontelbare perspectieven.

Je wilt weten Siebe en dat kan ik hiermee niet geven, waarschijnlijk alleen maar meer verwarring. Daarom, pfff, laten we het gewoon weer rusten? Het heeft geen zin steeds tot die uithoeken van beschrijving proberen te komen om het dan weer weg te zetten als de zoveelste beschrijving. Laat het er misschien bij dat sommige tradities soms verder gaan dan het brein aankan om tot daadwerkelijke ontdekking te komen wat de Boeddha met woorden en inzichtelijk inzien heeft proberen aanwijzen. Dzogchen vertrekt daarbij met onderzoek van de eigen geest, de eigen perceptie, maar eindigt daar niet, maar waar het dan wel eindigt kan met geen geest gevat worden, is niet logischt te beredeneren, is niet aantoonbaar.

En het gaat daarbij helemaal niet om waarheid te doorgronden, of de werkelijkheid te doorgronden, het komt er enkel op neer te zien dat wat we ervaren als werkelijkheid sowieso gevormd is, zonder de noodzaak het proces hoe zich dat vormt te begrijpen, alleen dat het gevormd is. Dat is alles. Geen hoe of waarom. Geen wetenschappen. Het onderzoek naar de geest, waar Dzogchen begint, is niet om iets te vinden, maar om te vinden dat ook geest gevormd is. Daar en alleen daar is het onderzoek op gericht, niet op te weten.
« Laatst bewerkt op: 10-09-2024 13:28 door Steve »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #52 Gepost op: 10-09-2024 13:49 »
Denk je niet dat je je ook kunt verliezen in een introspectieve kijk op zaken?
Bijvoorbeeld dat je jezelf en anderen gaat wijsmaken dat je alles objectief ziet zoals het werkelijk is?

Ja, zeker!
Objectief zien is onmogelijk, het is alleen mogelijk te onderkennen dat alles wat je ziet gevormd is en dus subjectief is.
Het is alleen mogelijk je perspectieven te relativeren, er minder gehecht aan te geraken.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #53 Gepost op: 10-09-2024 15:59 »
Hoi, daar ben ik weer.

Ik vind het zelf wel aardig het zo te zien en verwoorden dat geest een receptief aspect heeft. Een ontvankelijk en gevoelig of sensitieve aard.
En de geest heeft ook een actief aspect. Het bewustzijn. Het komen en gaan van gewaarwordingen.

Geest is op een basaal niveau ontvankelijk en gevoelig voor zintuiglijke prikkels, receptief.
Maar op dat niveau is nog geen gewaarwording of bewustzijn.
Je kunt zeggen het vertegenwoordigt het potentieel tot zien, horen, etc.

Vergelijk het met een oppervlak van water. Water is ontvankelijk. Het kan een steen ontvangen bijvoorbeeld.
Het heeft ook echt substantie anders is ontvankelijkheid toch onmogelijk? 
Het is juist omdat water een substantie heeft dat het een steen kan ontvangen.
Zou het maar enkel leegte zijn, in wezen niet-iets, dan zou een steen door water vallen. Dat zou me wat zijn!

Welnu, gooi een steen in dit water van de geest. Het water ontvangt nu de steen. Het absorbeert de energie van die vallende steen en impact. Het water gaat trillen, moet die energie kwijt (als het ware). Er vormen golven in het water. Dit vertaald naar de geest...de geest in diens receptieve ontvankelijke nog inactieve aard (gewaarzijn) ontvangt zintuiglijke info.
De impact en energie resulteert in de golven van bewustzijn, oftewel de wisselende gewaarwordingen van vormen/kleuren, geuren, smaken etc.
Dus een potentie tot zien, horen, voelen etc. zit hem in de receptieve en gevoelige aard van de geest.

Vanuit de geest bekeken, kun je zeggen dat de potentie tot zien, horen, etc. ook niet verloren gaat bij bewusteloosheid, onder narcose, in diepe droomloze slaap. Bijvoorbeeld, veroorzaak je een knal, dan wordt iemand toch wakker van dat geluid. Dat geluid is toch ontvangen en niet in leegte en niet-iets weggebt. De geest die ontvankelijk is, is dus niet volkomen leeg.

Maar goed, wat is die potentie tot horen, zien etc dan? Want we weten ook dat als er schade optreedt in bepaalde delen van het brein, stel de visuele, dan is die potentie om te zien wel weg. Dus is die potentie tot zien, horen etc dan wel iets van de geest, of is dit alleen maar een idee bedacht door naar verklaringen zuchtende subjecten, maar zit alles heel anders in elkaar dan zij geloven? Maken die subjecten in hun honger naar houvast en strevend naar dit of dat, zichzelf maar wat wijs?

Eigenlijk vind ik dat de meest interessante vraag...
Ik vind dit echt een belangrijke vraag. Ook vooral voor mezelf hoor.
Bestaan alle spirituele paden uit jezelf iets wijsmaken?
Steunt het vermogen om ergens naartoe te werken, op het vermogen jezelf iets wijs te maken.
Is er niks anders?

Om eerlijk te zijn, als iemand kan vliegen, wonderen verrichten, zichzelf in vuur kan veranderen, over water kan lopen, dan geloof ik wet dat iemand iets weet waar ik geen weet van heb maar wat moet je met als die mensen die alles lijken te weten maar eigenlijk net zo'n gewoon mens zijn als Ik?
Praatjesmakers genoeg in de wereld.
En dat wij als mens onszelf in een roes van (zeker) weten kunnen brengen weet ik ook wel zeker.
Dus ja...

Misschien is wel de enige ware kennis, directe kennis. Alles wat je hier en nu intuitief weet.
Maar misschien ook wel niet:-)

Oh, oh...

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #54 Gepost op: 10-09-2024 16:04 »
Bijvoorbeeld dat je jezelf en anderen gaat wijsmaken dat je alles objectief ziet zoals het werkelijk is?

Ja, zeker!
Objectief zien is onmogelijk, het is alleen mogelijk te onderkennen dat alles wat je ziet gevormd is en dus subjectief is.
Het is alleen mogelijk je perspectieven te relativeren, er minder gehecht aan te geraken.

maar wat vindt jij dan bijvoorbeeld van de uitspraak: Als je opkomende formaties ziet als anicca, dukkha en anatta en als niet Ik, niet mijn, niet mijn zelf, dan zie je het met wijsheid zoals het werkelijk is. Zulke formuleringen komen voor in de sutta's. Hoe beoordeel jij dit dan gezien jouw bewering dat het slechts een perspectief is?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & who's knocking on my door?
« Reactie #55 Gepost op: 10-09-2024 16:07 »

Ja, zeker!
"Find death before death finds you" en je hoeft er niet meer oneindig over te kwebbelen.

Uit video transcript vanaf 16:39
Citaat

...
Whenever there's great loss in your life, the potential is there for the arising of the essence identity.
And that is grace.

You can call that grace, the grace that is hiding on the other side of every disaster.
It's hiding there. You just need to recognize it.
But there is no need to wait for disaster to happen to you.
But, and this is why we are here now, We don't want to wait for disaster because that might be too late.
It might not happen for a while. It will happen eventually.
Disaster will come to all of you because well, yes, oh yes, because you're going to die.
The body's going to die.
Old age will come and then that'll be it.

(audience laughing)

As somebody said, each one of us has already been diagnosed with a fatal illness leading to death.
It's called life. (laughing)
On the surface level if course,.

So therefore the ancient dictum of spirituality is “find death before death finds you”.
Because death is going to find you.
It's just a question of time.

Now, what does it mean?
Find death before death finds you?

It means: Find that in you, which is beyond death.
So the death that you find refers to  the death of the ego, the egoic identity in you, which when you discover the essence identity, then the ego identity begins to die.

And that's a wonderful thing. But not to the ego.
It doesn't mean that the forms disappear, but identification with the forms is no longer there.
So you still have the same things as before, but the identification doesn't happen anymore.

Traditionally this is a very painful process.
Finding death before death finds you…
without a strong spiritual energy that you come into contact with in one way or another, it's painful.
The only way you can find death before death finds you is for life to knock you so hard that the ego gets knocked out of you.

bron: Finding the True Essence of You | Eckhart Tolle Explains - YouTube

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde en het steeds weer opstaande ego.
« Reactie #56 Gepost op: 10-09-2024 16:12 »
Hoi, daar ben ik weer.
Men kan ego zo vaak neerknuppelen als men wil, het staat steeds weer op!

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 10-09-2024 16:17 »

Ja, zeker!

maar wat vindt jij dan bijvoorbeeld van de uitspraak: Als je opkomende formaties ziet als anicca, dukkha en anatta en als niet Ik, niet mijn, niet mijn zelf, dan zie je het met wijsheid zoals het werkelijk is. Zulke formuleringen komen voor in de sutta's. Hoe beoordeel jij dit dan gezien jouw bewering dat het slechts een perspectief is?

Dit is het onderkennen dat alles wat je ziet gevormd is: anicca is, dukkha is, anatta is.
Dat is wat ik zeg: dat het alleen mogelijk is dit te onderkennen.
Dat onderkennen is mogelijk, het zien van een objectieve werkelijkheid niet.
Anicca, dukkha, anatta zien is NIET het zien van een objectieve werkelijkheid, maar juist dat de werkelijkheid die we zien, te zien dat het geen objectieve werkelijkheid is, niet vast is, geen zelf heeft en ontevretendheid geeft, gevormd is. Ja, dat kan je zien.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde als concept, een abstract idee.
« Reactie #58 Gepost op: 10-09-2024 16:30 »
@Steve:... Hoe beoordeel jij dit dan gezien jouw bewering dat het slechts een perspectief is?

Liefde is een concept.

Weet je wat het verschil is tussen een perspectief en een concept?
Goeroe Gemini legt het je uit...

Citaat
Dat is een uitstekende vraag! Hoewel zowel perspectief als concept te maken hebben met onze manier van denken en waarnemen, zijn er subtiele verschillen:

Perspectief
  • Hoek van waaruit je kijkt: Een perspectief is de specifieke positie of invalshoek waaruit je naar iets kijkt. Het is alsof je door een bepaalde lens naar de wereld kijkt, waardoor je bepaalde aspecten meer benadrukt dan andere.
  • Subjectief: Je perspectief wordt beïnvloed door je persoonlijke ervaringen, overtuigingen, waarden en emoties.
  • Relatief: Je perspectief kan veranderen afhankelijk van de context of de situatie.
Voorbeeld: Als je naar een kunstwerk kijkt, kan je perspectief bepalen of je het mooi of lelijk vindt, afhankelijk van je kennis van kunst, je persoonlijke smaak en je stemming op dat moment.

Concept
  • Mentale voorstelling: Een concept is een abstract idee of een mentale representatie van iets. Het is een algemene categorie waar verschillende dingen onder kunnen vallen.
  • Objectief (in zekere zin): Hoewel concepten door mensen worden gecreëerd, proberen ze vaak een objectieve realiteit vast te leggen.
  • Stabiel: Concepten veranderen doorgaans minder snel dan perspectieven, hoewel ze wel kunnen evolueren over tijd.
Voorbeeld: Het concept 'liefde' is een algemene categorie die verschillende soorten liefde omvat, zoals romantische liefde, familiebanden, vriendschap, etc. Hoewel het concept zelf stabiel is, kan jouw persoonlijke ervaring van liefde (je perspectief op liefde) veranderen.

Samenvatting:
  • Perspectief heeft te maken met hoe je naar iets kijkt, terwijl concept betrekking heeft op wat je ziet.
  • Perspectief is meer subjectief en contextueel, terwijl concept meer objectief en stabiel is.
  • Perspectief is een invalshoek, terwijl concept een mentale categorie is.
In het geval van liefde:
  • Perspectief: Hoe jij persoonlijk liefde ervaart en interpreteert, is jouw perspectief op liefde.
  • Concept: Liefde zelf is een concept, een abstract idee dat we gebruiken om een breed scala aan gevoelens en ervaringen te beschrijven.
Om het nog duidelijker te maken: Stel je voor dat je naar een rode appel kijkt. Je perspectief kan zijn dat de appel er mooi uitziet en dat je er zin in hebt. Het concept 'appel' is een mentale categorie waar deze specifieke rode appel onder valt, samen met alle andere appels.

Hopelijk maakt dit het verschil tussen perspectief en concept duidelijker!
« Laatst bewerkt op: 10-09-2024 22:27 door forumbeheer »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 10-09-2024 16:36 »
Hoi, daar ben ik weer.

Ik vind het zelf wel aardig het zo te zien en verwoorden dat geest een receptief aspect heeft. Een ontvankelijk en gevoelig of sensitieve aard.
En de geest heeft ook een actief aspect. Het bewustzijn. Het komen en gaan van gewaarwordingen.

Geest is op een basaal niveau ontvankelijk en gevoelig voor zintuiglijke prikkels, receptief.
Maar op dat niveau is nog geen gewaarwording of bewustzijn.
Je kunt zeggen het vertegenwoordigt het potentieel tot zien, horen, etc.

Vergelijk het met een oppervlak van water. Water is ontvankelijk. Het kan een steen ontvangen bijvoorbeeld.
Het heeft ook echt substantie anders is ontvankelijkheid toch onmogelijk? 
Het is juist omdat water een substantie heeft dat het een steen kan ontvangen.
Zou het maar enkel leegte zijn, in wezen niet-iets, dan zou een steen door water vallen. Dat zou me wat zijn!

Welnu, gooi een steen in dit water van de geest. Het water ontvangt nu de steen. Het absorbeert de energie van die vallende steen en impact. Het water gaat trillen, moet die energie kwijt (als het ware). Er vormen golven in het water. Dit vertaald naar de geest...de geest in diens receptieve ontvankelijke nog inactieve aard (gewaarzijn) ontvangt zintuiglijke info.
De impact en energie resulteert in de golven van bewustzijn, oftewel de wisselende gewaarwordingen van vormen/kleuren, geuren, smaken etc.
Dus een potentie tot zien, horen, voelen etc. zit hem in de receptieve en gevoelige aard van de geest.

Vanuit de geest bekeken, kun je zeggen dat de potentie tot zien, horen, etc. ook niet verloren gaat bij bewusteloosheid, onder narcose, in diepe droomloze slaap. Bijvoorbeeld, veroorzaak je een knal, dan wordt iemand toch wakker van dat geluid. Dat geluid is toch ontvangen en niet in leegte en niet-iets weggebt. De geest die ontvankelijk is, is dus niet volkomen leeg.

Maar goed, wat is die potentie tot horen, zien etc dan? Want we weten ook dat als er schade optreedt in bepaalde delen van het brein, stel de visuele, dan is die potentie om te zien wel weg. Dus is die potentie tot zien, horen etc dan wel iets van de geest, of is dit alleen maar een idee bedacht door naar verklaringen zuchtende subjecten, maar zit alles heel anders in elkaar dan zij geloven? Maken die subjecten in hun honger naar houvast en strevend naar dit of dat, zichzelf maar wat wijs?

Eigenlijk vind ik dat de meest interessante vraag...
Ik vind dit echt een belangrijke vraag. Ook vooral voor mezelf hoor.
Bestaan alle spirituele paden uit jezelf iets wijsmaken?
Steunt het vermogen om ergens naartoe te werken, op het vermogen jezelf iets wijs te maken.
Is er niks anders?

Om eerlijk te zijn, als iemand kan vliegen, wonderen verrichten, zichzelf in vuur kan veranderen, over water kan lopen, dan geloof ik wet dat iemand iets weet waar ik geen weet van heb maar wat moet je met als die mensen die alles lijken te weten maar eigenlijk net zo'n gewoon mens zijn als Ik?
Praatjesmakers genoeg in de wereld.
En dat wij als mens onszelf in een roes van (zeker) weten kunnen brengen weet ik ook wel zeker.
Dus ja...

Misschien is wel de enige ware kennis, directe kennis. Alles wat je hier en nu intuitief weet.
Maar misschien ook wel niet:-)

Oh, oh...

Hoe ik het zie is dat geest vanalles kan worden, receptief, actief, de oppervlakte wordend waar de steen op kan vallen, maar vooral dat het zelf dus ook iets wordend is. Zonder dat dit geworden is, is er geen potentieel tot zien, en zonder het zien is er geen potentieel tot nadenken over het geziene, en ga zo maar voort. Waar het om gaat is dat het ook opkomt, dat het geen beginpunt is. De potentie waar ik het over heb gaat nog vooraf aan iets dat geworden is. Het is de potentie tot wording, waarbij geest iets is dat geworden is. Verschillende geesten kunnen worden, verschillende perspectieven. Het relativeert dat ene perspectief dat zich gewoon gevormd heeft: "jouw geest".

Het gaat er wederom niet over hoe alles in elkaar zit, dit te weten en daar in een roes over te gaan, dat is wetenschappen of filosofie, zoals je zegt nuttig, maar niet verlichtend. Het gaat erom los te komen van het perspectief, de geest waar we zo aan gehecht zijn. Niet meer, noch minder. Uitvogelen hoe waarneming nu tot stand kan komen is "daar"-bij van geen belang. Dus daar ga ik niet verder op in. Mijn excuses hiervoor. Ik vind het afleiding. We leiden onzelf zo graag af van de leegte die we liever niet willen zien. En het moet ook niet, er zijn andere manieren om tot zien van anicca, dukkha en anatta te komen.
« Laatst bewerkt op: 10-09-2024 16:38 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & hoe de illusie van een zelf loslaten?
« Reactie #60 Gepost op: 10-09-2024 16:42 »
Dit is het onderkennen dat alles wat je ziet gevormd is: anicca is, dukkha is, anatta is.
Dat is een zeer diepgaande observatie volgend goeroe Gemini.
Zie...
Citaat
Het besef dat alles wat we waarnemen onderhevig is aan verandering (anicca), onbevredigende is (dukkha) en geen blijvend zelf heeft (anatta) is een kerninzicht in het boeddhisme.

Laten we deze drie kenmerken eens nader bekijken:
  • Anicca (Vergankelijkheid): Alles in het universum is voortdurend in beweging en verandering. Niets is permanent. Dit geldt voor zowel grote gebeurtenissen als kleine details in ons leven. Het besef van anicca kan ons helpen om los te laten en te accepteren dat verandering een natuurlijk onderdeel van het leven is.
  • Dukkha (Onbevredigendheid): Dit betekent niet dat alles altijd negatief of pijnlijk is. Het verwijst eerder naar de inherente ontevredenheid die gepaard gaat met alle conditieerde fenomenen. Verlangen, afkeer en onwetendheid zijn de belangrijkste oorzaken van dukkha. Door inzicht te krijgen in de aard van dukkha kunnen we leren om minder gehecht te raken aan dingen en meer innerlijke rust te vinden.
  • Anatta (Zelfloosheid): Er is geen onveranderlijk, permanent zelf dat losstaat van de wereld. Ons gevoel van een 'ik' is een illusie, opgebouwd uit voortdurend veranderende mentale en fysieke processen. Het besef van anatta kan ons bevrijden van het lijden dat voortkomt uit het identificeren met een ego.
Wat betekent dit voor ons dagelijks leven?
  • Mindfulness: Door mindfulness te beoefenen kunnen we ons bewust worden van de voortdurende verandering in ons lichaam en onze geest.
  • Loslaten: Het besef van anicca helpt ons om los te laten van de illusie van een permanent zelf en van de dingen waar we aan gehecht zijn.
  • Mededogen: Door in te zien dat alle levende wezens lijden (dukkha), kunnen we meer mededogen ontwikkelen voor onszelf en anderen.
  • Verbinding: Het besef van anatta kan ons helpen om een diepere verbinding te voelen met alle levende wezens,omdat we inzien dat we allemaal deel uitmaken van hetzelfde proces van voortdurende verandering.
Het onderkennen van deze drie kenmerken is een belangrijke stap op het pad naar verlichting. Het biedt ons een kader om de wereld om ons heen te begrijpen en om ons eigen leven meer betekenis te geven.

Wil je dieper ingaan op een van deze concepten of heb je andere vragen?

Mogelijke vervolgvragen:
  • Hoe kan ik anicca, dukkha en anatta in mijn dagelijks leven toepassen?
  • Wat is het verband tussen deze drie kenmerken en het lijden?
  • Hoe kan ik loslaten van de illusie van een zelf?
Allez vooruit mannen, na alle (kern)inzichten in het boeddhisme jarenlang door en door besproken te hebben op dit forum, hoe gaan jullie nu de illusie van een zelf loslaten?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 10-09-2024 16:59 »

Ja, zeker!

Dat is wat ik zeg: dat het alleen mogelijk is dit te onderkennen.
Dat onderkennen is mogelijk, het zien van een objectieve werkelijkheid niet.
Anicca, dukkha, anatta zien is NIET het zien van een objectieve werkelijkheid, maar juist dat de werkelijkheid die we zien, te zien dat het geen objectieve werkelijkheid is, niet vast is, geen zelf heeft en ontevretendheid geeft, gevormd is. Ja, dat kan je zien.

Neem dit:

"Therefore, Susima, any kind of form whatsoever, whether past, future, or present, internal or external, gross or subtle, inferior or superior, far or near, all form should be seen as it really is
with correct wisdom thus: 'This is not mine, this I am not, this is not my self.'

Ik val wat over die woorden ...as it really is with correct wisdom...

Ik zie niet waarom dit geldt. Ik zie dit als een perspectief. Ik geloof niet dat van toepassing is...as it really is...

Maar wat ik wel snap is dat je het zo moet zien als je lijden wilt beeindigen. In die context is het wel geldig.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Waarom is er weerstand tegen het zien van de leegte?
« Reactie #62 Gepost op: 10-09-2024 17:00 »
@Lang kwaat:
....
Het gaat er wederom niet over hoe alles in elkaar zit, dit te weten en daar in een roes over te gaan, dat is wetenschappen of filosofie, zoals je zegt nuttig, maar niet verlichtend. Het gaat erom los te komen van het perspectief, de geest waar we zo aan gehecht zijn. Niet meer, noch minder. Uitvogelen hoe waarneming nu tot stand kan komen is "daar"-bij van geen belang. Dus daar ga ik niet verder op in. Mijn excuses hiervoor. Ik vind het afleiding. We leiden onzelf zo graag af van de leegte die we liever niet willen zien. En het moet ook niet, er zijn andere manieren om tot zien van anicca, dukkha en anatta te komen.
Ah, er komt precies wat schot in de zaak.
Ja, Waarom is er weerstand tegen het zien van de leegte?
Ik heb het aan goeroe Gemini zo gevraagd: "Waarom willen we de leegte in het boeddhisme niet zien?"
Antwoord:
Citaat
Dat is een interessante vraag. In het boeddhisme is het begrip 'leegte' (sunyata) vaak misverstaan als iets negatiefs, als een soort leegte of nihilisme. Maar in werkelijkheid is het heel anders.

Waarom is er weerstand tegen het zien van de leegte?
  • Angst voor het onbekende: De leegte kan overweldigend lijken. Het idee dat er geen vast, permanent zelf is, kan angstaanjagend zijn.
  • Hechting aan het zelf: We zijn sterk gehecht aan ons ego, aan het idee dat we een afzonderlijk individu zijn. Het loslaten van deze illusie kan moeilijk zijn.
  • Misvatting over leegte: Vaak wordt leegte verward met nietsheid of non-existentie. Maar leegte betekent niet dat iets niet bestaat, het betekent alleen dat het niet bestaat op de manier waarop we denken dat het bestaat.
  • Culturele conditionering: Onze cultuur legt vaak de nadruk op individualiteit en bezit. Het idee van leegte gaat in tegen deze diepgewortelde overtuigingen.
Waarom is het juist belangrijk om de leegte te begrijpen?
  • Bevrijding van lijden: Door in te zien dat er geen vast, permanent zelf is, kunnen we ons losmaken van de illusie van een ego en daarmee van veel van ons lijden.
  • Verminderde gehechtheid: Het besef van leegte helpt ons om minder gehecht te raken aan dingen en mensen,waardoor we meer innerlijke rust ervaren.
  • Diepere verbinding: Door de leegte te begrijpen, kunnen we een diepere verbinding voelen met alle levende wezens, omdat we inzien dat we allemaal deel uitmaken van hetzelfde geheel.
  • Wijsheid: Het inzicht in de leegte is een van de belangrijkste wijsheden in het boeddhisme. Het biedt ons een dieper begrip van de werkelijkheid.
In essentie is de leegte niet iets om bang voor te zijn, maar eerder iets om naar uit te kijken. Het is de bevrijding van de illusie van een vast, permanent zelf. Door de leegte te begrijpen, kunnen we leven met meer mededogen, vrijheid en geluk.

Wil je hier dieper op ingaan? Misschien heb je nog andere vragen over de leegte, of over hoe je de leegte in je eigen leven kunt ervaren?

Hier zijn enkele mogelijke vervolgvragen:
  • Hoe kan ik de leegte in mijn dagelijks leven ervaren?
  • Wat is het verschil tussen leegte en nihilisme?
  • Hoe kan ik mijn angst voor de leegte overwinnen?
Dat doet me nu weer aan een gesprek met mijn helder-ziende François een 15 jaar geleden denken zie!

Citaat
Boni: De Boeddhist Thich Nhat Hanh schrijft dat liefde een mentaal proces is.

cois: Zo is dat. Dat is alleen een beeld van het denken. Er bestaat eigenlijk niet zoiets als liefde. Neen, er bestaat alleen de éénheid van de twee gebieden tussen goed en kwaad, tussen licht en donker etc. C'est la vie, en dat is niet wat een mens denkt dat het leven zou moeten zijn.

Boni: dus alle mensen die zich in zogenaamde liefde begeven en liefdesverdriet hebben, dat zijn eigenlijk continu projecties naar elkaar toe.

cois: Ja. En eigenbeklag.

Boni: en dan zijn we erover bezig 'ik voelde zoveel liefde voor hem of voor haar'.

cois: terwijl roepen ze 'houdt van mij' en terwijl roepen ze 'ik zal van jullie houden.' Dus uiteindelijk is dat zowat 'help mij, maar ik zal ook jou helpen.'

Boni: en dus 'wij houden van elkaar'.

Cois: Maar uiteindelijk doen geen van beiden het. Ze vragen alleen maar aandacht.

boni: aandacht vragen die in de baby tijd al geprogrammeerd is.

cois: Ja, en de baby dacht dat wanneer em die aandacht niet zou krijgen hij dan zou doodgaan. Dus met die vorm van doodsangst, zitten we als we niet bewust worden, heel ons leven. Proberen we altijd nog te overleven.

boni: hebben we de ander nodig...

cois: ja, om zogezegd in leven te blijven.

boni: en willen we dat de ander ons nodig heeft.

cois: yes. Amaai zeg, wat een hobby. dat kan allemaal op een ander manier, kan dat spontaan gebeuren, maar niet vanuit zo'n emotioneel ik-proces.

boni: Niet vanuit een zelfzuchtig ik, een ik-denken.

Cois: klopt, dat is puur illusie.

Boni: dus 'ware liefde' kan enkel tussen twee mensen die grotendeels vrij zijn van concepten.

cois: ja, amaai. dan is gewoon wat ze delen een vorm van liefde. Omdat het in een denkpatroon geen vorm kan krijgen.

boni: dat zijn twee mensen die volwassen zijn dan.

Cois: Die tot bloei gekomen zijn.

Boni: Dus ware liefde heeft niets te maken met nodig hebben of nodig willen zijn.

cois: ware liefde heeft te maken met Zijn.

boni: en van daaruit kan er uitwisseling stromen maar dat is iets anders dan begeertes projecteren.

cois: als een Zijn kan uitgewisseld worden tussen twee mensen is het een aanwezigheid van liefde dat gedeeld word. Maar er is geen enkele denkvorm aanwezig.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & wie is er bang voor de leegte?
« Reactie #63 Gepost op: 10-09-2024 17:04 »
@Steve...

Neem dit:

"Therefore, Susima, any kind of form whatsoever, whether past, future, or present, internal or external, gross or subtle, inferior or superior, far or near, all form should be seen as it really is
with correct wisdom thus: 'This is not mine, this I am not, this is not my self.'

Ik zie niet waarom dit geldt. Ik zie dit als een perspectief. Ik geloof niet dat van toepassing is...as it really is...

Maar wat ik wel snap is dat je het zo moet zien als je lijden wilt beeindigen. In die context is het wel geldig.
Volgens mij ben jij een beetje heel veel bang van de leegte Siebe. 8)
Kan dat?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & verslaafd aan denkvormen.
« Reactie #64 Gepost op: 10-09-2024 17:18 »

Neem dit:

....

Ik moet dit leven gewoon uitzingen. Pijnlijke gevoelens, terminale gevoelens loslaten. Maar na de dood is ook dat allemaal gebeurt.

Je snapt toch hoe je het moet zien om het lijden te beëindigen schrijf je?
Waarom is je lijden dan nog niet opgehouden?
Het lijkt wel alsof je in afwachting van je fysieke dood op je zolderkamertje zit na te denken over hoe het leven er zou moeten uitzien.
Sterf voor je sterft, vind de dood voordat de dood jou vindt! ;D
« Laatst bewerkt op: 11-09-2024 13:12 door forumbeheer »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #65 Gepost op: 10-09-2024 17:25 »
Neem dit:

Als het zien zoals het werkelijk is een negatie is in plaats van een bevestiging, dan is het geldig. Elke bevestiging is een perspectief, elke ontkenning ontneemt je het perspectief. Als je het bevestigend gaat maken: vorm is iets anders dan ik, bijvoorbeeld leeg en vorm is iets anders dan mijn, bijvoorbeeld van God, en is iets anders dan mijn zelf, bijvoorbeeld ongeboren bewustzijn, dan  ben je perspectieven aan het maken. Niet als je ontkent.

Het zien zoals het werkelijk is, is het zien dat de zaken die opkomen geen ik, geen mijn, geen mijn zelf zijn, dan zie je niet één of andere werkelijkheid wel, maar zie je dat elke werkelijkheid gevormd is, en eigenlijk leeg is aan dat wat je er op projecteert. Dat is wel degelijk zien zoals het is.

Als je een fata morgana ziet, dan is zien zoals het is: zien dat het gevormd is in je geest, niet het zien van een objectieve werkelijkheid, maar juist een zien dat wat objectief lijkt niet objectief is. De fata morgana zie je wel echt, alleen zie je tegelijkertijd dat het een vormsel is in je geest en dat je het dus meteen mag relativeren. Vergelijkbaar.

« Laatst bewerkt op: 10-09-2024 17:30 door Steve »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #66 Gepost op: 10-09-2024 17:27 »
...wat het werkelijk is, is afhankelijk ontstaan...

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #67 Gepost op: 10-09-2024 17:29 »

Veel eenvoudiger uitgelegd!
 :D

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #68 Gepost op: 10-09-2024 17:46 »
Hoe ik het zie is dat geest vanalles kan worden, receptief, actief, de oppervlakte wordend waar de steen op kan vallen, maar vooral dat het zelf dus ook iets wordend is. Zonder dat dit geworden is, is er geen potentieel tot zien, en zonder het zien is er geen potentieel tot nadenken over het geziene, en ga zo maar voort. Waar het om gaat is dat het ook opkomt, dat het geen beginpunt is. De potentie waar ik het over heb gaat nog vooraf aan iets dat geworden is. Het is de potentie tot wording, waarbij geest iets is dat geworden is. Verschillende geesten kunnen worden, verschillende perspectieven. Het relativeert dat ene perspectief dat zich gewoon gevormd heeft: "jouw geest".

Introduceer je nu toch iets wat niet lichaam en geest is maar kennelijk daaraan voorafgaat?

Uitvogelen hoe waarneming nu tot stand kan komen is "daar"-bij van geen belang. Dus daar ga ik niet verder op in. Mijn excuses hiervoor. Ik vind het afleiding. We leiden onzelf zo graag af van de leegte die we liever niet willen zien. En het moet ook niet, er zijn andere manieren om tot zien van anicca, dukkha en anatta te komen.

Ik denk dat de vervulling van Boeddha niet zat in zijn inzicht in leegte maar in het feit dat ie zich iets tot doel had gesteld en dit ook echt realiseerde.
Zijn harte wens kwam uit. Daarin zat denk ik de vervulling. Hij zocht en vond.

Volgens mij zit er op zichzelf geen vervulling in inzicht.
Het geeft wel een gevoel van controle en macht. Maar dat vervult ook niet, geeft hooguit voldoening

Het is volgens mij ook echt zo dat inzicht alleen voedend is als iemand anders je eert, respecteert, prijst om je inzicht.
Maar als niemand je er om zou prijzen...man, dan ben toch  de armste en ongelukkigste persoon van de wereld?
Stel dat niemand iets zou geven om jouw inzicht in leegte, zou je dan toch vervuld door het leven gaan?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #69 Gepost op: 10-09-2024 18:22 »
Ik vind het ergens maar raar dat datgene wat eigenlijk ieders leven mogelijk heeft gemaakt en maakt, wordt behandeld als dwaling, als tekortkoming, gebrek. Iets wat je te boven moet komen.

Zoals? Emoties, neigingen, instincten, behoefte, begeerte, Ik maken, mijn maken.

Het wordt gezien als oorzaken van lijden. Maar je kunt het ook zien als oorzaken van ieders leven. Oorzaak van de soortenrijkdom in de natuur ook.
Er zouden toch geen levende wezens zijn zonder al dat?
Een levend wezen zonder Ik en mijn maken heeft geen kans.
Die soort valt van de evolutionaire boom.

Ik geloof er niks van dat er ook mensen kunnen bestaan, en op een gezonde manier kunnen functioneren, totaal zonder Ik en mijn maken.

Nee, waar de Dhamma van bevrijd, volgens mij, is niet het Ik en mijn besef van lichaam en geest, maar het blinde instinctieve proces van Ik en mijn maken van lichaam en geest.
Het gewoontevolle, het onbeheersbare, ongeziene, onvrije Ik en mijn maken. Maar een verlicht iemand denkt heus wel in termen van Ik en mijn als het gaat om lichaam, gevoelens, wil, emoties, bewustzijn etc.

Dit wordt niet echt doorgegeven via de Pali sutta's maar is wel mijn mening.

Niemand kan zonder Ik en mijn maken. Mijn stelling van vandaag :)

Alweer eentje...ja, vandaag is internationale stellingdag.

« Laatst bewerkt op: 10-09-2024 18:25 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Eckhart Tolle en de Boeddhistische Leegte: Een Diepere Duik
« Reactie #70 Gepost op: 10-09-2024 19:15 »

Veel eenvoudiger uitgelegd!
:D

Ben effe boodschappen gaan doen.

Gaat het nog over de leegte?
Of zijn jullie alweer over andere boeddhistische concepten en perspectieven aan't debatteren?
(Misschien ging het al heel de tijd niet over de leegte maar over de volheid!  ;D )

Als simpele van geest die ik ben en het boeddhistische gedachtengoed veel te complex vind heb ik in de prompt van Goeroe gemini dit is ingevoerd: "Eckhart Tolle over de boeddhistische leegte".

Antwoord:
Citaat
Eckhart Tolle en de Boeddhistische Leegte: Een Diepere Duik

Eckhart Tolle, de Duitse filosoof en spiritueel leraar, heeft de boeddhistische leer op een zeer toegankelijke manier voor een westers publiek belicht. Een van de centrale concepten in zijn werk is dat van de leegte.

Wat is de boeddhistische leegte?

In de boeddhistische filosofie verwijst 'leegte' niet naar een afwezigheid van iets, maar eerder naar het ontbreken van een inherent, onveranderlijk zelf. Het is het inzien dat alle fenomenen, inclusief onszelf, voortdurend in beweging zijn en geen vaste substantie hebben.

Tolle verbindt deze leegte met het ego: het deel van ons dat zich identificeert met onze gedachten, gevoelens en het lichaam, en dat gelooft in een permanent 'ik'. Volgens hem is het ego de bron van veel van ons lijden.

Hoe Tolle de leegte interpreteert
  • Het Nu: Tolle benadrukt het belang van leven in het huidige moment. Door ons te verankeren in het 'nu', loskomen we van de constante stroom van gedachten en zorgen die ons van het moment halen.
  • Aanvaarding: Het aanvaarden van wat is, zonder te oordelen, is een cruciaal onderdeel van het proces. Door weerstand op te geven tegen wat zich voordoet, openen we ons voor een dieper begrip van de leegte.
  • Bewustwording: Tolle moedigt ons aan om bewust te worden van onze gedachten en gevoelens, zonder ons ermee te identificeren. Dit leidt tot een toenemende afstand tussen ons en ons ego.
De praktische toepassing

Het begrijpen van de leegte is niet alleen een theoretisch concept, maar heeft ook praktische implicaties voor ons dagelijks leven. Door de leegte te ervaren, kunnen we:
  • Minder lijden: We hechten ons minder aan dingen en situaties, waardoor we minder gekwetst worden door verandering.
  • Meer vrijheid: We bevrijden ons van de beperkingen van ons ego en ervaren een grotere gevoel van vrijheid.
  • Diepere verbinding: We voelen een diepere verbondenheid met onszelf en met alles om ons heen.
In conclusie

Eckhart Tolle biedt een moderne interpretatie van de boeddhistische leer van de leegte. Door zijn werk kunnen we dit complexe concept beter begrijpen en toepassen in ons eigen leven. Het is een uitnodiging om ons te bevrijden van de illusie van een vast, zelfstandig 'ik' en om een dieper niveau van bewustzijn te bereiken.[/size]
Ja zeg, het kan dus ook simpel ende eenvoudig uitgelegd worden zonder studie van, refereren en citeren naar / van al die soetra's, poetra's, patatas y mañanas!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & "zonder 'ik' kan je geen mijn maken"
« Reactie #71 Gepost op: 10-09-2024 19:38 »

Je zegt het goed, zonder 'ik' kan je geen mijn maken.
Hier zie, goeroe Gemini licht toe...

Citaat

Eckhart Tolle en het 'ik': Een diepere duik

De quote "zonder 'ik' kan je geen mijn maken" van Eckhart Tolle is een krachtige uitspraak die ons uitnodigt om dieper na te denken over ons ego en onze identiteit.

Wat betekend deze quote?

• Het 'ik': Dit verwijst naar ons ego, de gedachte dat we een afzonderlijk, permanent 'ik' zijn, gescheiden van alles en iedereen. Dit 'ik' is voortdurend bezig met zichzelf te beschermen, te rechtvaardigen en te verheerlijken.
  • "Mijn maken": Dit duidt op het proces van hechting, van het claimen van dingen als 'van mij'. Dit kan zowel materiële bezittingen betreffen als ook ideeën, overtuigingen en zelfs mensen.
Tolle stelt dat ons gevoel van een afzonderlijk 'ik' de bron is van veel van ons lijden. Door ons te identificeren met onze gedachten en gevoelens, creëren we een constante stroom van verhalen over onszelf en de wereld om ons heen.Deze verhalen beperken ons en houden ons gevangen in het verleden en de toekomst.

Wat zijn de implicaties van deze quote?
  • Loslaten van het 'ik': Door te erkennen dat ons ego slechts een illusie is, kunnen we beginnen met het loslaten van de behoefte om alles te controleren en te bezitten.
  • Leven in het nu: Wanneer we ons niet langer identificeren met ons ego, zijn we in staat om volledig aanwezig te zijn in het huidige moment.
  • Verbinding met alles: Door het loslaten van het 'ik' ervaren we een diepere verbinding met onszelf, met anderen en met de wereld als geheel.
Hoe kunnen we deze quote in ons leven toepassen?
  • Mindfulness oefenen: Door mindfulness te beoefenen kunnen we leren om onze gedachten te observeren zonder ons ermee te identificeren.
  • Zelfonderzoek: Stel jezelf regelmatig vragen als: "Wie ben ik echt, los van mijn gedachten en gevoelens?"
  • Dankbaarheid: Richt je aandacht op de dingen waar je dankbaar voor bent in plaats van je te focussen op wat je mist.
  • Service aan anderen: Door iets voor anderen te doen, kunnen we ons ego loslaten en een gevoel van verbondenheid ervaren.
In essentie moedigt Tolle ons aan om voorbij ons ego te kijken en de vrede en vrijheid te ervaren die daarachter ligt.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde en kanaal staan voor een zuivere entiteit.
« Reactie #72 Gepost op: 10-09-2024 20:08 »
Ssst, tegen niemand verder zeggen hé, ik ben aan't mediteren ... en kreeg net een entiteit door die via mij wat wil zeggen. Ik sta kanaal dus.
Hier de boodschap...

Citaat

Er wordt gedaan want de 'ik' (of 'mijn' vrouw bijvoorbeeld) bestaat niet (er is evenmin iemand die kan bezitten). Zonder doener is er doen, alleen vanwege begrippen in de dagelijkse omgang lijkt er van een toedoen sprake en spreek je van 'ik' en 'mijn vrouw' (die een kind gemaakt zouden hebben), maar 'weten' doen we wel beter.
Voor een 'weter' is het maar vreemd dat er van een doener moet worden uitgegaan alsof deze echt bestaat. Voor mij is het een regelrechte kramp te menen dat een 'ik' de aanstichter van dat alles is.

« Laatst bewerkt op: 11-09-2024 13:16 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #73 Gepost op: 10-09-2024 20:36 »
Het zien zoals het werkelijk is, is het zien dat de zaken die opkomen geen ik, geen mijn, geen mijn zelf zijn, dan zie je niet één of andere werkelijkheid wel, maar zie je dat elke werkelijkheid gevormd is, en eigenlijk leeg is aan dat wat je er op projecteert. Dat is wel degelijk zien zoals het is.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het onbewuste zaken suggereert aan het bewustzijn, zoals 'dit is lelijk/mooi', en ook 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'.
Maar het bewustzijn doet dit niet. En een ego of Ik al helemaal niet.

Maar ik ben ook van mening dat zonder dit alles jij en ik niet zouden bestaan en niet eens zouden praten hier over dit soort dingen.
Het is een noodzakelijk iets in dit leven.

Het is geen fout, geen kwaad, geen gebrek, geen onwetendheid vind ik.
Het is gewoon wat alle wezens hebben die bestaan. 
Een dier dat het lichaam niet ziet als Ik en van mij, die beschermt het niet.
Zo'n dier is kansloos in de evolutie. Die soort houdt op te bestaan.

Een leven zonder Ik en mijn maken acht ik niet mogelijk.
De evolutie/het leven/God heeft dit ingebouwd samen met andere neigingen, zoals agressie, vlucht neigingen, verbeelding, om te zorgen dat wezens overleven.
En nou moeten we dit zien als onwetendheid?
Is het leven onwetend? Weet het niet wat het doet? Is het leven van het Padje? Moet het aan het Dhamma infuus?

Het is volgens mij ook niet waar dat als mensen geen vecht en vluchtneigingen zouden hebben, geen angsten, en geen Ik en mijn maken, dat dit hen beschermt tegen leed, pijn, ellende.
Nee, het zou de ellende alleen maar vergroten.
Een kind dat zijn lichaam niet zou zien als Ik en mijn ligt waarschijnlijk constant in het ziekenhuis of moet aan de pillen of krijgt psychiatrische hulp.
maar dat kind is vast bont en blauw en helemaal beurs.

Volgens mij mogen wel wat vertrouwen in dit leven hebben.
Als het angst inbouwt in levende wezens zou het dan werkelijk nutteloos zijn?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #74 Gepost op: 10-09-2024 20:56 »
Laatste bericht dan ga ik even een tijd pauzeren:

Volgens mij kun je in de Dhamma zaken als inzicht en wijsheid niet los zien van het uiteindelijk doel, de kennis van de beeindiging van geboorte.

Als je dat doel niet hebt, dan kun je prima hele andere ideeën ontwikkelen over wat inzicht is, wijsheid is etc.

Brahmanen zegt men hadden als hoogste doel de vereniging met Brahma. Hun ideeen over wat wijs is, inzicht is waren verbonden met dat doel.
Boeddha erkende dat er vereniging met Brahma mogelijk is maar zag dit niet als het hoogste doel.

Etc.

Veel te veel woorden, veel te veel geschreven.
Ik ga even er tussenuit.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #75 Gepost op: 10-09-2024 21:01 »
Introduceer je nu toch iets wat niet lichaam en geest is maar kennelijk daaraan voorafgaat?

Ja, zo zie je maar:

Dzogchen introduceert je tot die potentie tot elk perspectief, niet tot weer een nieuw perspectief. Natuurlijk kan je hier blijven op reageren dat die potentie toch ook weer een perspectief is, en weerleggen kan ik dat niet, omdat het zo klinkt, je kan niets beschrijven zonder een perspectief van te maken.

Ik ga er verder wijselijk over zwijgen.

Ik denk dat de vervulling van Boeddha niet zat in zijn inzicht in leegte maar in het feit dat ie zich iets tot doel had gesteld en dit ook echt realiseerde.
Zijn harte wens kwam uit. Daarin zat denk ik de vervulling. Hij zocht en vond.

Volgens mij zit er op zichzelf geen vervulling in inzicht.
Het geeft wel een gevoel van controle en macht. Maar dat vervult ook niet, geeft hooguit voldoening

Het is volgens mij ook echt zo dat inzicht alleen voedend is als iemand anders je eert, respecteert, prijst om je inzicht.
Maar als niemand je er om zou prijzen...man, dan ben toch  de armste en ongelukkigste persoon van de wereld?
Stel dat niemand iets zou geven om jouw inzicht in leegte, zou je dan toch vervuld door het leven gaan?

Tuurlijk, eens je doorhebt dat het niet gaat om “jou”, niet om vervulling van een “ik”, niet om inzichten in wat dan ook, dan wil je ook niet meer geprezen worden. Iemand die geprezen wil zijn is dan de onfortuinlijkste persoon van de wereld, vooral als hij dan ook nog eens geprezen wordt. Je wilt dan gewoon bijdragen naar eigen vermogen. That’s all. Draagt het tot iets bij, fijn. Wordt de bijdrage door het slijk gehaald, ook goed. Je hebt dan tenminste toch geprobeerd.

En… maak je maar geen zorgen om het leven. Dat ik en mijn maken en daarmee leven produceren en in stand houden gaat vanzelf. Daar is ook niets mis mee en moet daarom niet weg. Het enige dat weg kan is het geloof dat dit echt zo is en de gehechtheid, het lijden en het in stand houden van de cyclus van wedergeboorte dat hiermee gepaard gaat. Maar zelfs als dat geloof weg is blijft het lichaam het eten in de juiste mond steken, blijft ik en mijn maken en leven gewoon doorgaan.

Een deugddoende pauze toegewenst Siebe, het ga je goed en graag tot een volgende treffen.
« Laatst bewerkt op: 10-09-2024 22:08 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Nirvana is het ultieme doel in de boeddhistische leer!
« Reactie #76 Gepost op: 10-09-2024 23:33 »

Laatste bericht dan ga ik even een tijd pauzeren:

Volgens mij kun je in de Dhamma zaken als inzicht en wijsheid niet los zien van het uiteindelijk doel, de kennis van de beeindiging van geboorte.

Als je dat doel niet hebt, dan kun je prima hele andere ideeën ontwikkelen over wat inzicht is, wijsheid is etc.

Brahmanen zegt men hadden als hoogste doel de vereniging met Brahma. Hun ideeen over wat wijs is, inzicht is waren verbonden met dat doel.
Boeddha erkende dat er vereniging met Brahma mogelijk is maar zag dit niet als het hoogste doel.

Etc.

Veel te veel woorden, veel te veel geschreven.
Ik ga even er tussenuit.
Als je je verveelt in je pauze kan je nog oneindig veel bedenkingen en vragen voorleggen aan goeroe Gemini die altijd open staat voor al je vragen en bedenkingen hé. ;)

Zie hier, ik plakte net deze stelling van jou in de prompt: "Boeddha erkende dat er vereniging met Brahma mogelijk is maar zag dit niet als het hoogste doel."

Antwoord:
Citaat
Je hebt een interessante stelling geformuleerd. Laten we deze eens nader bekijken in het licht van de boeddhistische leer.

Boeddha en de vereniging met Brahma: een nuanceering

Het is waar dat de Boeddha in sommige sutra's inging op het concept van vereniging met Brahma, een belangrijk doel in de hindoeïstische traditie. Echter, de boeddhistische visie hierop verschilt op enkele cruciale punten:
  • Brahma als een tijdelijke staat: Hoewel de Boeddha de mogelijkheid van het bereiken van Brahma-realisaties erkende, zag hij dit niet als het ultieme doel. In de boeddhistische kosmologie is Brahma een hemelwereld, een staat van bewustzijn die bereikt kan worden door meditatie. Echter, net als alle andere werelden, is ook Brahma vergankelijk.
  • De nadruk op Nirvana: Het hoogste doel in het boeddhisme is Nirvana, een staat van volledige bevrijding van lijden en onwetendheid. Nirvana ligt buiten de cyclus van wedergeboorte en is een toestand van absolute gelukzaligheid.
  • De weg naar Nirvana: De Boeddha leerde dat het bereiken van Nirvana mogelijk is door het volgen van de Achtvoudige Pad, een ethisch en meditatief pad dat leidt tot inzicht en bevrijding.
Waarom is Nirvana het ultieme doel?
  • Vergankelijkheid van alle verschijnselen: Alles in het bestaan is onderhevig aan verandering en verval. Zelfs de staat van Brahma is niet permanent.
  • De illusie van het zelf: Het boeddhisme leert dat er geen blijvend, onveranderlijk zelf bestaat. Het streven naar een hogere staat van bewustzijn, zoals vereniging met Brahma, is gebaseerd op de illusie van een zelf dat verlost moet worden.
  • Bevrijding van lijden: Nirvana is de ultieme bevrijding van lijden, niet alleen het lijden van dit leven, maar van alle toekomstige levens.
In essentie:

Hoewel de Boeddha de mogelijkheid van vereniging met Brahma erkende, zag hij dit niet als het hoogste doel. Het boeddhisme richt zich op een diepere bevrijding, namelijk Nirvana, een staat die buiten de grenzen van alle werelden ligt, inclusief Brahma.

Wil je dieper ingaan op een bepaald aspect van dit onderwerp?
  • Zou je meer willen weten over de Achtvoudige Pad?
  • Ben je geïnteresseerd in de boeddhistische visie op de kosmos?
  • Of wil je de verschillen tussen Nirvana en Brahma verder verkennen?
Ik sta open voor je vragen!
Om het met Vlaanderens bekendste televisiekok Piet Huysentruyt te zeggen: "Wat hebben we vandaag geleerd?...
Dat Nirvana het ultieme doel in de boeddhistische leer is! :-*

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & "Praise the Lord"?...Not
« Reactie #77 Gepost op: 10-09-2024 23:46 »
@lang kwaat:
...

Tuurlijk, eens je doorhebt dat het niet gaat om “jou”, niet om vervulling van een “ik”, niet om inzichten in wat dan ook, dan wil je ook niet meer geprezen worden. Iemand die geprezen wil zijn is dan de onfortuinlijkste persoon van de wereld, vooral als hij dan ook nog eens geprezen wordt. Je wilt dan gewoon bijdragen naar eigen vermogen. That’s all. Draagt het tot iets bij, fijn. Wordt de bijdrage door het slijk gehaald, ook goed. Je hebt dan tenminste toch geprobeerd.
Algoed dat God niet-iemand is want dan zou hij de onfortuinlijkste persoon van de wereld zijn met al dat eeuwenlange "Praise the Lord" geroeptoeter in vele religies...

Citaat
The phrase "Praise the Lord" is a common expression used in Christianity and other religions to express gratitude,devotion, and worship to God. It can be said as a standalone statement or as part of a prayer or song.

Bron: Goeroe Gemini's Artificiële-intelligentie.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Tot je volgende stellingen alweer na je pauze.  ;)

PS: Je weet toch dat Osho lange tijd niet gesproken heeft en ook veel andere leraren tot de bevinding kwamen dat praten niet helpt. Dan kwamen ze bijvoorbeeld met retraites of meditaties in de hoop dat de openbaringen zich van binnenuit zouden voltrekken. Ook dat haalde op een enkeling na niks uit.

Mijn God, wat te doen?  ::)

Een leuke van Karl Renz...

Citaat
Q: So, what to do apart from sitting here?

Karl: You have to try, but you will fail. As I said before, Buddha failed. And in absolutely failing to know yourself, you are That what you cannot not be because you failed in every way. You even failed in failing. Then you are left as That what you are - the Absolute leftover - like a substratum that substrates everything, even that one who substrates everything. You abstract even the abstractor or you renounce the renouncer as Ramana said. Just renounce the renouncer and be What you are because What-you- are cannot be renounced. And the renouncer renouncing something is a false renouncer renouncing the false world. So, what is the gain of renouncing the world if there’s still one left who renounces something? Only the false needs to renounce something. So, renounce the renouncer and be what you are. But how to do that is the question? How to know yourself?

Then the scriptures tell you that you have to know yourself as you know yourself in deep-deep sleep - in the total absence of any presence of one who is or is not. There is a doubtlessness of What- you-are. There is no doubter and nothing that can be doubted in the absolute absence of any presence of living life or any concept ...and still you are. So, every morning this wakes up and then you fall in love again. You cannot stop it. This loving-caring about whatever it is, is your nature. What can you do? You fall in love immediately at first sight every morning and then it starts again.

This helplessness I’m pointing at. You cannot not fall in love. Trying not to fall in love is already too late because there’s already a lover who tries not to be in love. It’s too late. And for What-you-are, it’s always too early because there’s no one who needs anything. But the moment you wake up, there’s one awake and then the lover is there and the lover loves and cares about what is. So, what to do?

Every intention is an intention of love; good intention everywhere! What to do? And you cannot leave what you are because you are That what is realizing itself and you cannot be more or less as you are. This is What-you-are. You are That - so be it! There’s no way out of it. And when you are That, there’s no imprisonment. There’s not even an idea of moksha or freedom or anything because you are That.

But now when you imagine that you are an inmate, that you are imprisoned in something, you confirm that ‘you’ need something. The only way out is to know yourself as That. But there’s no ‘knower’ in it. This is the kingdom of What-you-are; the kingdom of Heart and not the kingdom of a King. You want to be the King of this kingdom, the ruler of this universe. That will never happen! The Heart cannot be ruled by anything. And the kingdom of Heart is without a king. The king that appears in the morning... you must be jo-king! He can never be the king of Heart.

Buddha failed to rule his kingdom because he tried to end suffering, he tried to get enlightened. But he failed. He could not end the suffering of the world, he could not end whatever. So, he failed in every sense. From the absolute failing comes... No way out!

Whatever you do is futile. You cannot change your realization. As Reality you don’t need to and that what is part of the realization has no power at all. The Absolute Dreamer doesn’t need to change the dream and that what is in the dream has no energy to change the dream. So, there’s Absolute failing. What to do?

Shanti! Shanti! Shanti!

Fragment uit: Peace Off: And Be What You Are
Karl Renz

@Siebe: Ik zou je wel is tegenover die Karl Renz met al je bedenkingen en vragen willen zien zitten! ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Unstoppable geneuzel. No way out!
« Reactie #79 Gepost op: 11-09-2024 00:26 »
Lang kwaat...

En… maak je maar geen zorgen om het leven.
Ja, Siebe maakt zich wel zorgen om het leven.
Ik herken hem in het verhaal over de Boeddha die faalde om zijn koninkrijk te regeren omdat hij probeerde het lijden te beëindigen, probeerde verlicht te worden. Maar faalde.
Boeddha kon het lijden van de wereld niet beëindigen, hij kon niets beëindigen. Dus faalde hij in elke zin.
Van het absolute falen komt... Geen uitweg!

Héhé, geen uitweg, no way out, de leuze van wijlen onze door de bliksem getroffen en alzo vrij geworden Guido.

...No way out.Het 'herkennen' en 'merken' daarentegen, is geen ervaring noch beleving.
Unstoppable geneuzel. No way out! ;D 

;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Als we al dat oneindig 'spirituele' geneuzel nou op een rijtje zetten is het toch wel echt een hilarische never-ending story.
Een zelfde carrousel die maar blijft ronddraaien.
Zo schreef onze Vrije Guido 12 jaar geleden: Ik besta'...and thats it.
Cool, was daar dan alles mee gezegd?
Absoluut niet.
Was het iets nieuws dat Vrije Guido onder woorden bracht?
Absoluut niet.
Dezelfde concepten bleven en blijven de pan uitspringen als hete pop-corn. De maïs is dezelfde, de vorm verandert telkens weer onder verhitting.
En daar eten we weer een beker pop-corn bij de film.

But who cares?  8)

Citaat
Concept, Ik Ben, Dit moment

Ramesh: Je moet het me al wel honderd keer hebben horen zeggen: alles wat ik zeg, is een concept. Alles wat welke wijze dan ook wanneer dan ook heeft gezegd, is een concept. Alles wat een heilig geschrift van welke religie dan ook heeft gezegd, is een concept. Dat God een concept is en dat er geen God bestaat, zijn concepten. Het enige dat geen concept is, is dat wat niemand kan ontkennen - dat hij of zij bestaat - Ik Ben, Ik besta. In onpersoonlijke zin is er sprake van bestaan. In persoonlijke zin is er geen sprake van bestaan.

Philippe: Ja. Dat is link, want dat gevoel te bestaan wordt weer een 'ik' zodra het ervaren wordt.

Ramesh: Zeker. Kijk, Ik Ben is altijd dit moment. Het Ik Ben is dit moment. In het Ik Ben is niemand aanwezig die de behoefte heeft om 'ik ben' te zeggen - want er is ook niemand die zegt 'ik ben niet'. Snap je? Daarom gaat het hier om onpersoonlijk Bewustzijn. Het is onpersoonlijk Bewustzijn......Ik Ben is Bewustzijn dat zich bewust is van zichzelf.......En wat is dan de bron van Ik Ben? Bewustzijn dat zich niet bewust is van zichzelf. Bewustzijn dat zich niet bewust is van zichzelf wordt zich dus bewust van zichzelf als Ik Ben. '

Uittreksel van: Who cares? / Nou en?
Ramesh Balsekar
© Nederlandse uitgave: Samsara uitgeverij bv 2014

Liefde is een concept.
God is een concept en dat er geen God bestaat is ook een concept. Het enige dat geen concept is, is dat wat niemand kan ontkennen - dat hij of zij bestaat - Ik Ben, Ik besta.

Hé, simpel toch?  ;D

Offline lichaamloze geest

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 11-09-2024 12:38 »
Liefde is een concept?  Een concept is een voorstelling van zaken.    Ik denk niet dat ik liefde een voorstelling van zaken vind.   Wie er anders over denkt moet dan maar eens aan zijn partner, kinderen of vrienden zeggen dat zij een concept zijn.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #82 Gepost op: 11-09-2024 23:13 »

Ik geloof er niks van dat er ook mensen kunnen bestaan, en op een gezonde manier kunnen functioneren, totaal zonder Ik en mijn maken.

Nee, waar de Dhamma van bevrijd, volgens mij, is niet het Ik en mijn besef van lichaam en geest, maar het blinde instinctieve proces van Ik en mijn maken van lichaam en geest.
Het gewoontevolle, het onbeheersbare, ongeziene, onvrije Ik en mijn maken. Maar een verlicht iemand denkt heus wel in termen van Ik en mijn als het gaat om lichaam, gevoelens, wil, emoties, bewustzijn etc.

Dit wordt niet echt doorgegeven via de Pali sutta's maar is wel mijn mening.

Ik dacht dat we daar al over eens waren, neen ?

Citaat
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Alleen,
er is geen ander.
alleen "ik"

In hoeverre zit die ik in nood ? Honger ?
Luister nou toch eens eventjes naar wat ik te vertellen heb.
Geef mij nu toch eens aandacht.
Kijk eens hoe geweldig ik ben.

De honger van "ik". De noodtoestand van "ik".
Hoeveel aandacht heeft "ik" nodig ? Hoeveel applaus heeft "ik" nodig ?

Kan het gekwetter van de innerlijke stem de noodtoestand opheffen ?
Doet aandacht en applaus echt de honger weg ?

Ook zonder aandacht en applaus is "ik" aanwezig.
Ook zonder het gekwetter is "ik" daar.

In rust en in onrust, daar is "ik".
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & de unieke kijk van Advaita Vedanta op liefde
« Reactie #83 Gepost op: 12-09-2024 01:11 »

Liefde is een concept?  Een concept is een voorstelling van zaken.    Ik denk niet dat ik liefde een voorstelling van zaken vind.   Wie er anders over denkt moet dan maar eens aan zijn partner, kinderen of vrienden zeggen dat zij een concept zijn.

liefde is niet een emotie of een relatie tussen twee of meer entiteiten, niet afhankelijk van de acties of eigenschappen van anderen, maar eerder een herkenning van onze ware aard.
Zie meer in goeroe Gemini's (Artificiële-intelligentie) uitleg...

Citaat
Advaita Vedanta en liefde

Advaita Vedanta, een filosofische school binnen het hindoeïsme, heeft een unieke kijk op liefde. Het stelt dat liefde niet een emotie of een relatie tussen twee entiteiten is, maar eerder een herkenning van onze ware aard.

Liefde als Eenheid

Volgens Advaita Vedanta is de ultieme realiteit, het Brahman, één en ondeelbaar. Alles wat bestaat is slechts een manifestatie van deze ene realiteit. Wanneer we deze eenheid herkennen, ervaren we liefde.

Key punten uit Advaita Vedanta's perspectief op liefde:
  • Liefde is eenheid: Het is de herkenning van onze verbondenheid met alles wat is.
  • Liefde is niet afhankelijk van objecten: Liefde is niet afhankelijk van een specifiek persoon of object. Het is een staat van zijn, een constante aanwezigheid.
  • Liefde is vrij van dualiteit: Het overstijgt de dualiteit van subject en object, gever en ontvanger.
  • Liefde is gelukzaligheid: Wanneer we de eenheid van ons ware Zelf met het Brahman herkennen, ervaren we een staat van gelukzaligheid.

Implicatie voor ons leven

Advaita Vedanta's perspectief op liefde heeft belangrijke implicaties voor de manier waarop we leven:
  • Onvoorwaardelijke liefde: Omdat liefde een herkenning van onze ware aard is, is het onvoorwaardelijk. Het is niet afhankelijk van de acties of eigenschappen van anderen.
  • Vrede en geluk: Door de eenheid van ons ware Zelf met het Brahman te herkennen, kunnen we een diep gevoel van vrede en geluk ervaren.
  • Verbinding met alles: Liefde verbindt ons met alles wat is. We realiseren ons dat we allemaal deel uitmaken van dezelfde realiteit.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Citaat

Alleen,
er is geen ander.
alleen "ik"
Er is geen ander én er is geen ik én er gebeurt nooit iets.
Er is niets dat echt is.
Alles is slechts een verschijning.

Zie goeroe Gemini's reactie op mijn stelling...
Citaat
Je hebt een kernprincipe van Advaita Vedanta zeer treffend samengevat. Laten we deze uitspraak eens wat verder uitdiepen en in verband brengen met de belangrijkste concepten van deze filosofische school:

Uitleg van de stelling:
  • "Er is geen ander én er is geen ik": Dit wijst op de non-dualiteit (Advaita) van de werkelijkheid. Er is geen fundamentele scheiding tussen het individu (Atman) en de universele werkelijkheid (Brahman). Het 'ik' is een illusie, een beperkte perceptie van de alomvattende eenheid.
  • "Én er gebeurt nooit iets": Dit benadrukt de tijdloze en onveranderlijke aard van de werkelijkheid. Verandering en gebeurtenissen zijn slechts schijnbare verschijnselen binnen de illusoire wereld van de dualiteit.
  • "Er is niets dat echt is": Deze uitspraak onderstreept dat de materiële wereld en onze ervaringen ervan illusoir zijn (Maya). De enige echte realiteit is de onveranderlijke, oneindige en bewuste werkelijkheid van Brahman.
  • "Alles is slechts een verschijning": Dit betekent dat de wereld die we ervaren, een verschijning is van de absolute werkelijkheid. Net zoals een droom echt lijkt, maar bij het ontwaken als een illusie wordt herkend, zo is ook de wereldlijke ervaring een illusie.
Belangrijkste concepten in Advaita Vedanta:
  • Atman: Het individu, de ziel of het zelf.
  • Brahman: De absolute werkelijkheid, de ooorzaak van alles, het goddelijke.
  • Advaita: Non-dualiteit, de leer dat Atman en Brahman identiek zijn.
  • Maya: De illusoire wereld, de kosmische illusie die de werkelijkheid verhult.
  • Moksha: Bevrijding van de illusie, het realiseren van de eenheid met Brahman.
Wat betekent dit in de praktijk?

Voor een Advaita Vedantin betekent deze filosofie niet dat het leven geen betekenis heeft of dat we ons moeten onttrekken aan de wereld. Integendeel, het is een oproep om te leven in volledige overgave aan het moment, zonder angst voor de dood of het onbekende. Door de illusoire aard van het ego te doorzien, kan men ware vrijheid en geluk ervaren.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #85 Gepost op: 12-09-2024 01:51 »

Het hangt er een beetje om of hechtingen concepten zijn. Ik denk wel dat je gelijk hebt, een hechting is meer reeel dan een concept.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

• Nieuwkomer
« Reactie #86 Gepost op: 12-09-2024 07:43 »

De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.

Kleine correctie.
het gaat  er niet over dat er geen wedergeboorte meer volgt.
Maar wel dat het geen wedergeboorte in een toestand van onwetendheid/blindheid zal veroorzaken.
Dat is de heilsopdracht.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #87 Gepost op: 12-09-2024 08:32 »

De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.

Kleine correctie.
Maar wel dat het geen wedergeboorte in een toestand van onwetendheid/blindheid zal veroorzaken.
Dat is de heilsopdracht.

Vermits Siebe even niet gaat reageren, doe ik het even.

De pali sutta’s, waar Siebe naar refereert, benadrukken bevrijding wel degelijk als het einde van de cyclus van wedergeboorte. Ik ben het eens met Siebe dat zulke zaken best niet verdraaid worden om het te doen passen in hoe het leeft voor jezelf.

M.a.w. het is volledig ok als het voor jou leeft zoals je het hierboven beschrijft, maar een beschrijving zoals het in de sutta’s staat corrigeren met hoe het voor jezelf leeft schept verwarring. Corrigeer je hier nu dat het niet zo in de sutta’s beschreven staat of corrigeer je de sutta’s?

In het eerste geval klopt je correctie niet. In het tweede geval behoeft het geen correctie, maar kan  je delen dat je het er niet eens mee bent, dat het anders voor je leeft. Het kan dan verrijkend zijn je eigen zienswijze er naast te plaatsen in plaats van te corrigeren.

Herzelfde geldt voor de uitspraak “Er is geen ander, alleen ik”. Iets wat raar klinkt op een Bieddhistisch forum en dus ook weer verwarring kan scheppen. Wat wordt er dan juist met “ik” bedoeld? Maar hier kan je aan je verdere verduidelijking wel distileren dat je hiermee vermoedelijk refereert naar de oorzaak van lijden: een geconstrueerd “ik” dat hunkert naar aandacht en applaus en dat wat dit “ik” van een zogenaamde andere ervaart ook deel uit maakt van datzelfde construct. Maar dat dit daarmee niet bedoeld wordt dat dit “ik” iets anders dan een tijdelijk construct zou zijn, iets werkelijks zou zijn? Begrijp ik het zo juist?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Het Duitse woord ‘Heilung’
« Reactie #88 Gepost op: 12-09-2024 15:36 »
Dat is de heilsopdracht.
Als ik ergens "heil" zie vind ik dat altijd zo'n bijzondere taalkundige etymologische achtergrond hebben dat ik het weer effe opzoek.
Zie...

Citaat

Genezing is ‘geheeld-zijn’ en dat veronderstelt alleen al in de taalkundige betekenis, dat de mens meer ‘heel’, meer volkomen is geworden. Het Duitse woord ‘Heilung’ zegt duidelijker dan onze vertaling ‘genezing’, dat het ons dichter brengt bij het heil, bij dat ‘geheel’ zijn van het bewustzijn, dat men ook verlichting noemt.
Ge-heeld worden gebeurt door het mankerende op te nemen en is dus zonder een bewustzijnsverruiming niet mogelijk. Ziekte en geheeld-worden zijn bij elkaarhorende begrippen, die alleen maar betrekking hebben op het bewustzijn en niet gebruikt kunnen worden in verband met het lichaam – een lichaam kan noch ziek, noch heel zijn. In het lichaam kunnen slechts de desbetreffende bewustzijnstoestanden weerspiegeld worden.

Uittreksel van: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Eckhart Tolle en Bijna-Dood Ervaringen: Een Verkenning
« Reactie #89 Gepost op: 12-09-2024 21:23 »

Dat bewustzijn dat je elke nacht weer verliest, of een ander bewustzijn?

Je herinnert je misschien nog dat ik op dit forum schreef vijf jaar geleden een semi / bijna-dood ervaring gehad te hebben als gevolg van een bepaald soort psychedelicum. Natuurlijk functioneerde dat psychedelicum maar als een katalysator voor de lijnen tot verlichting die in mij aanwezig waren.

Mijn ervaring / beleving was met hypersonische snelheid in een zwart gat / wormgat gezogen te worden (energetische vortex) waarin ik verschrikkelijke doodsangsten doorstond, daarna kwam ik ergens uit in wat ik "een licht niet van deze aarde" noem.

In je dromen kun je ook overal terecht komen. Wat betekent het allemaal? Zeker onder invloed van een psychedelicum, want dan weet je toch dat je brein chemisch wordt beïnvloed. Het is wel logisch dat het brein dan allerlei suggesties gaat opwekken die heel ongewoon zijn. Maar wat zegt het allemaal?
Ik kreeg zonet het idee is aan Goeroe Gemini dit te vragen: "Eckhart Tolle over bijna-dood ervaringen",
antwoord...

Citaat

Eckhart Tolle en Bijna-dood ervaringen: Een verkenning

Eckhart Tolle, de bekende auteur van 'De Kracht van het Nu', heeft hoewel hij zelf geen uitgebreide discussies voert over bijna-doodervaringen, wel een raamwerk gecreëerd dat interessante parallellen vertoont met de inzichten die veel mensen na zo'n ervaring hebben.

Overeenkomsten tussen Tolle's filosofie en BDE's
  • Het Nu: Zowel Tolle als mensen met bijna-doodervaringen benadrukken het belang van het 'Nu'. In beide gevallen wordt de illusie van tijd en ruimte doorbroken, en ervaart men een diepe verbondenheid met het huidige moment.
  • Eenheid en Onsterfelijkheid: Tolle spreekt vaak over de illusie van een afzonderlijk ego en de ware aard van ons bestaan als eenheid met alles wat is. Dit gevoel van eenheid en onsterfelijkheid is een veelvoorkomend thema in bijna-doodervaringen.
  • Liefde en Vergeving: Na een bijna-doodervaring rapporteren mensen vaak een overweldigend gevoel van liefde en een diepe drang om te vergeven. Ook Tolle benadrukt de transformerende kracht van liefde en vergeving.
  • Transcendentie van het Ego: Zowel Tolle als mensen met bijna-doodervaringen beschrijven een ervaring van het transcenderen van het ego, waarbij het persoonlijke 'ik' oplost in een groter bewustzijn.
Hoe passen BDE's in Tolle's filosofie?

Hoewel Tolle niet expliciet over bijna-doodervaringen schrijft, kunnen we zijn werk zien als een soort 'handleiding' om de inzichten uit zo'n ervaring te integreren in het dagelijks leven. Door te leven in het Nu, ons te verbinden met ons innerlijke zelf en liefde te cultiveren, kunnen we volgens Tolle een dieper begrip van onszelf en de wereld ontwikkelen,vergelijkbaar met de ervaringen van mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad.

Waarom is dit relevant?
  • Verbinding: Het onderzoeken van de overlap tussen Tolle's filosofie en bijna-doodervaringen kan een gevoel van verbinding en herkenning bieden aan mensen die zo'n ervaring hebben gehad.
  • Persoonlijke groei: Door de inzichten uit beide perspectieven te combineren, kunnen we een dieper begrip van onszelf en het leven ontwikkelen.
  • Vermindering van angst voor de dood: Zowel Tolle's werk als de verslagen van bijna-doodervaringen kunnen bijdragen aan een verminderde angst voor de dood, door een meer holistisch en positief perspectief op het leven en de dood te bieden.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Ik kan je graag meer vertellen over:
  • De wetenschappelijke kant van bijna-doodervaringen
  • Andere filosofen en spiritualisten die over dit onderwerp hebben geschreven
  • Oefeningen en meditaties gebaseerd op Tolle's werk
Heb je specifieke vragen over Eckhart Tolle, bijna-doodervaringen of de relatie tussen beide? Stel ze gerust!
Mooi alweer. :-*

• Nieuwkomer
« Reactie #90 Gepost op: 13-09-2024 00:18 »

Kleine correctie.
Dat is de heilsopdracht.

Vermits Siebe even niet gaat reageren, doe ik het even.

De pali sutta’s, waar Siebe naar refereert, benadrukken bevrijding wel degelijk als het einde van de cyclus van wedergeboorte. Ik ben het eens met Siebe dat zulke zaken best niet verdraaid worden om het te doen passen in hoe het leeft voor jezelf.

Einde van cyclus van wedergeboorte in een toestand van onwetendheid.
Kleine correctie.

Er is helemaal geen einde van de cyclus van wedergeboorte in letterlijke betekenis.
Want jij, ik, wij allemaal zijn toch geboren nadat Gautama is gestorven.

Denk goed na, als je daar een antwoord op geeft, en dat het antwoord ook volledig in overeenstemming is met de pali canon.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #91 Gepost op: 13-09-2024 07:25 »
Het einde van de cyclus van wedergeboorte slaat natuurlijk enkel op de cyclus van die ene bewustzijnsstroom die in het laatste leven werd aangeduid als Boeddha. De Boeddha was er niet op uit het leven volledig te beëindigen, maar om het persoonlijke lijden te beëindigen. Het is het Mahayana dat dit uitbreidt naar wedergeboorte zonder blindheid en onwetendheid. Vandaar, ik ben niet tegen zo’n visie, maar je kunt niet beweren dat de Pali sutta’s deze visie ondersteunen. Ik hoef daar niet goed over na te denken, waarom suggereer je zoiets? Je hebt de laatste tijd een vreemde toon, wat is er aan de hand? Het is erg duidelijk waar de Pali sutta’s op aansturen: het volledig beëindigen van de cyclus van wedergeboorte. Welke cyclus? Die ene stroom waar het Pali Boeddhisme op gericht is om te bevrijden, niet om het hele leven te beëindigen.
Het beïnvloeden van een volgend leven is ook een deel van de Pali sutta’s voor degenen die geen volledige bevrijding nastreven, maar enkel een betere wedergeboorte. Dit wordt echter aangereikt als een kleinere, haalbaardere stap in de goede richting voor degenen voor wie volledige bevrijding, waar het Pali Boeddhisme echt om gaat, te ver gaat of te bedreigend is.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2024 10:04 door Steve »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #92 Gepost op: 13-09-2024 11:06 »
Het einde van de cyclus van wedergeboorte slaat natuurlijk enkel op de cyclus van die ene bewustzijnsstroom die in het laatste leven werd aangeduid als Boeddha. De Boeddha was er niet op uit het leven volledig te beëindigen, maar om het persoonlijke lijden te beëindigen. Het is het Mahayana dat dit uitbreidt naar wedergeboorte zonder blindheid en onwetendheid. Vandaar, ik ben niet tegen zo’n visie, maar je kunt niet beweren dat de Pali sutta’s deze visie ondersteunen. Ik hoef daar niet goed over na te denken, waarom suggereer je zoiets? Je hebt de laatste tijd een vreemde toon, wat is er aan de hand? Het is erg duidelijk waar de Pali sutta’s op aansturen: het volledig beëindigen van de cyclus van wedergeboorte. Welke cyclus? Die ene stroom waar het Pali Boeddhisme op gericht is om te bevrijden, niet om het hele leven te beëindigen.
Het beïnvloeden van een volgend leven is ook een deel van de Pali sutta’s voor degenen die geen volledige bevrijding nastreven, maar enkel een betere wedergeboorte. Dit wordt echter aangereikt als een kleinere, haalbaardere stap in de goede richting voor degenen voor wie volledige bevrijding, waar het Pali Boeddhisme echt om gaat, te ver gaat of te bedreigend is.

Ja, dat hele idee van een vrijwillige en bewuste wedergeboorte in samsara om anderen te blijven helpen leeft niet in de Pali Canon. Ik zie op zich geen fundamentele bezwaren maar de meeste boeddhisten die zich puur baseren op de Pali Canon (of vroege delen er van), zien alleen maar bezwaren is mijn ervaring.

Maar wat ik meen te zien is dat een Boeddha niet alle wil verliest. Bevrijding is niet hetzelfde als totale willoosheid. De wil wordt ook bevrijd uit zijn dwang.
De wil wordt ook vrijgemaakt. Dus naar wil kun je bepaalde staten binnengaan (zoals jhana en sannavedayitanirodha), naar wil kun je dit doen en dat doen, maar je wordt niet een willoos blad in de luchtstroom, overgegeven aan een grotere wil. Dit laatste speelt niet volgens mij in de Pali Canon.

Je kunt volgens mij juist de wil enorm krachtig maken en soepel gebruiken en toepassen. Als je dit kunt, stel, is dan een gewilde wedergeboorte onmogelijk?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #93 Gepost op: 13-09-2024 13:23 »

Kleine correctie.

Maar dit zou betekenen dat er kinderen zijn die worden geboren en die opgroeien zonder enig spoortje lust, haat, vijandigheid, agressie, zintuiglijk verlangen, eigenwaan, rusteloosheid, zonder twijfels over identiteit, zonder al die driften etc. Betwijfel dat zoiets mogelijk is. Kun je echt zeggen dat er kinderen zijn zonder enige blindheid? Ik ken ze niet.

Eigenlijk denk ik dat de praktijk juist toont dat de biologie wel heel dominant is. Het idee dat we een soort wijsheid meenemen naar het volgend leven, realisaties, en dat niet alles verloren gaat in een volgende geboorte, geloof ik ergens wel maar ik denk toch meer als potentieel, als zaadjes. Je moet toch ook in de omstandigheden leven of anderen moeten dat voor je creeeren, dat dit potentieel ook weer tot zijn recht komt, weer ontwaakt en tot bloei komt, denk ik.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & de Pali Canon
« Reactie #94 Gepost op: 13-09-2024 15:32 »

@Steve:

Ja, dat hele idee van een vrijwillige en bewuste wedergeboorte in samsara om anderen te blijven helpen leeft niet in de Pali Canon....

Citaat
Je hebt gelijk dat het concept van een vrijwillige en bewuste wedergeboorte in samsara met als doel anderen te blijven helpen niet expliciet in de Pali Canon wordt beschreven op de manier waarop je het schetst.

Waarom is dat zo?
  • Geen persoonlijk God: Het boeddhisme, zoals uiteengezet in de Pali Canon, kent geen concept van een persoonlijk God die wedergeboorte of het doel van het leven bepaalt.
  • Onpersoonlijke wet van karma: Wedergeboorte wordt gezien als een onpersoonlijke wet van oorzaak en gevolg (karma), waarbij de condities van een nieuw leven bepaald worden door de acties van een vorige leven.
  • Nirvana als ultiem doel: Het ultieme doel in het boeddhisme is nirvana, een staat van bevrijding van lijden en wedergeboorte. Het is niet het doel om steeds opnieuw terug te keren naar samsara om anderen te helpen.
  • Bodhisattva-concept: Hoewel het concept van een bodhisattva, een wezen dat verlichting nastreeft om alle wezens te bevrijden, wel voorkomt in het Mahayana-boeddhisme, is dit niet het centrale thema in de Theravada-boeddhisme, dat gebaseerd is op de Pali Canon.
Hoe wordt 'anderen helpen' wel gezien in de Pali Canon?
  • Metta: De Pali Canon benadrukt metta (liefdevolle vriendelijkheid) en andere brahmavihara's (goddelijke eigenschappen) als belangrijke praktijken om lijden te verminderen en anderen te helpen.
  • Karma: Door goede daden te verrichten, zoals het helpen van anderen, zaait men positieve karma, wat kan leiden tot een betere wedergeboorte of zelfs tot bevrijding.
  • Sangha: De sangha, de boeddhistische gemeenschap, speelt een cruciale rol in het ondersteunen van elkaar op het pad naar verlichting.
Conclusie

Hoewel het idee om vrijwillig terug te keren naar samsara om anderen te helpen niet letterlijk in de Pali Canon staat, zijn de onderliggende waarden van mededogen, altruïsme en het streven naar verlichting voor alle wezens wel degelijk aanwezig. Het is mogelijk om deze waarden te interpreteren op een manier die overeenkomt met jouw beschrijving, maar het is belangrijk om te erkennen dat dit een interpretatie is en niet een letterlijke lezing van de teksten.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2024 22:27 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & wel of geen vrije wil?
« Reactie #95 Gepost op: 13-09-2024 15:42 »

.... je wordt niet een willoos blad in de luchtstroom, overgegeven aan een grotere wil. Dit laatste speelt niet volgens mij in de Pali Canon.
Niet bekend met de boeddhistische overleveringen, verdiep, volg ik mee en check ik wat jij schrijft via Artificiële-intelligentie....

Citaat
Je hebt gelijk dat het beeld van een "willoos blad in de luchtstroom" niet direct terug te vinden is in de Pali Canon. Dit beeld roept een sterk deterministische visie op, waarbij het individu volledig aan externe krachten overgeleverd is.

Waarom komt dit beeld niet overeen met de Pali Canon?
  • Vrije wil: Hoewel het boeddhisme het belang van karma en condities benadrukt, erkent het ook de mogelijkheid van vrije wil. We zijn niet louter producten van onze omstandigheden, maar kunnen bewust keuzes maken.
  • Persoonlijke verantwoordelijkheid: De Pali Canon legt een sterke nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid. Onze acties hebben gevolgen, zowel in dit leven als in toekomstige levens.
  • Verlichting: Het ultieme doel in het boeddhisme is verlichting, een staat van bevrijding van lijden en wedergeboorte. Dit impliceert dat we actief werken aan onze eigen bevrijding.
Hoe wordt het concept van 'wil' dan wel beschreven in de Pali Canon?
  • Tanha: Tanha, of dorst, wordt gezien als de drijvende kracht achter ons handelen. Het is deze dorst naar plezier en het vermijden van pijn die ons in de cyclus van wedergeboorte houdt.
  • Vipaka: Vipaka verwijst naar de resultaten van onze acties. Onze wil, uitgedrukt in onze handelingen, heeft directe invloed op de resultaten die we ervaren.
  • Sati: Sati, of mindfulness, is een belangrijke praktijk om ons bewust te worden van onze gedachten, gevoelens en handelingen. Door mindfulness kunnen we onze wil trainen en onze reactieve patronen doorbreken.
Conclusie

Hoewel het individu in het boeddhisme niet volledig autonoom is, is het ook niet louter een speelbal van externe krachten. De Pali Canon biedt een meer genuanceerd beeld van de menselijke ervaring, waarin zowel vrije wil als de invloed van karma een rol spelen.
Allez vooruit, dat hebben we ook weeral geleerd vandaag.
What's next?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde en de erfzonde
« Reactie #96 Gepost op: 13-09-2024 15:51 »
Kleine correctie.

Maar dit zou betekenen dat er kinderen zijn die worden geboren en die opgroeien zonder enig spoortje lust, haat, vijandigheid, agressie, zintuiglijk verlangen, eigenwaan, rusteloosheid, zonder twijfels over identiteit, zonder al die driften etc. Betwijfel dat zoiets mogelijk is. Kun je echt zeggen dat er kinderen zijn zonder enige blindheid? Ik ken ze niet.
Was Jezus niet onbevlekt geboren?
Jezus is toch zonder erfzonde geboren. De erfzonde is de overgeleverde neiging tot zondigen die volgens sommige christelijke stromingen alle mensen vanaf de geboorte met zich meedragen.
Dat is er toch al één dan die je kent.

Hier zie, ik heb dit is in de prompt van goeroe gemini ingegeven: "Jezus is zonder erfzonde geboren, hoe is de boeddha geboren?"
Antwoord...

Citaat
Een goede vraag over twee heel verschillende religieuze tradities.

Om deze vraag goed te beantwoorden, moeten we eerst begrijpen wat de concepten 'erfzonde' en 'geboorte' betekenen binnen zowel het christendom als het boeddhisme.

De erfzonde in het christendom:
  • In het christendom, met name in de katholieke en orthodoxe tradities, wordt de erfzonde gezien als een oorspronkelijke zonde die alle mensen erven van Adam en Eva. Deze zonde zou de mens vervreemd hebben van God en verantwoordelijk zijn voor lijden en dood.
  • Jezus, volgens de christelijke overlevering, werd geboren uit de maagd Maria en was dus niet onderworpen aan de erfzonde. Hij was de enige zonder zonde en kwam naar de aarde om de mensheid te verlossen van deze zonde.
Geboorte in het boeddhisme:
  • In het boeddhisme is het concept van 'geboorte' anders dan in het christendom. Het boeddhisme kent geen scheppergod en gelooft niet in een oorspronkelijke zonde.
  • Wedergeboorte: Het boeddhisme leert over wedergeboorte, wat betekent dat we na de dood opnieuw worden geboren in een ander lichaam, afhankelijk van onze karma (daden en intenties).
  • Geen 'zonde' in dezelfde zin: Het boeddhisme spreekt wel over negatieve karma, maar dit is niet hetzelfde als de christelijke erfzonde. Negatieve karma leidt tot lijden, maar is niet een oorspronkelijke schuld die van generatie op generatie wordt doorgegeven.
Hoe is de Boeddha geboren?
  • Koninklijke geboorte: Volgens de boeddhistische overlevering werd Siddhartha Gautama (de Boeddha) geboren als een prins in een koninklijke familie in Nepal. Zijn geboorte werd omringd door wonderlijke tekenen, zoals een lotusbloem die uit de aarde oprees bij zijn geboorte.
  • Zonder lijden: Hoewel de Boeddha als een prins werd geboren, was zijn leven niet zonder lijden. Hij zag de werkelijkheid van ouderdom, ziekte en dood, en besloot zijn koninklijke leven achter zich te laten om de oorzaak van lijden te ontdekken.
  • Verlichting: Uiteindelijk bereikte Siddhartha verlichting onder de Bodhiboom en werd hij de Boeddha, de Verlichte.
Samenvatting:
  • Verschillende wereldbeelden: Het christendom en het boeddhisme hebben fundamenteel verschillende wereldbeelden.
  • Verschillende concepten van 'geboorte': In het christendom is de geboorte van Jezus verbonden met de verlossing van de erfzonde. In het boeddhisme is de geboorte onderdeel van de cyclus van wedergeboorte en wordt gezien in de context van karma.
  • Geen directe vergelijking: Het is niet zinvol om de geboorte van Jezus en de Boeddha direct met elkaar te vergelijken, omdat ze binnen totaal verschillende religieuze kaders plaatsvinden.
In essentie:
  • Jezus werd geboren als de Zoon van God, om de mensheid te verlossen van de erfzonde.
  • De Boeddha werd geboren als een prins, maar bereikte verlichting door het loslaten van aardse verlangens en het begrijpen van de aard van lijden.

Offline lichaamloze geest

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 13-09-2024 17:18 »

Het hangt er een beetje om of hechtingen concepten zijn. Ik denk wel dat je gelijk hebt, een hechting is meer reeel dan een concept.

Een hechting is een beweging van de geest: de geest hecht zich aan iets of iemand.    De correlatie met liefde is dat we middels de liefde hechten aan mensen of andere zaken.   Liefde is liefde tot iets of iemand.   Wie promoveert in de liefde gaat bewust de hechting aan met iets of iemand en betaald daarna bewust de prijs.     Dat heeft met concepten niets van doen, maar wel met levenservaring.

Sommigen stellen het voor alsof hechten fout zou zijn.   Maar dat ligt genuanceerder blijkens mijn ervaring.  Ik drink met liefde de rouw als de liefde voorbij is.   Liefde is hechten, rouw is onthechten.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #98 Gepost op: 13-09-2024 18:16 »

Kleine correctie.

Eigenlijk denk ik dat de praktijk juist toont dat de biologie wel heel dominant is. Het idee dat we een soort wijsheid meenemen naar het volgend leven, realisaties, en dat niet alles verloren gaat in een volgende geboorte, geloof ik ergens wel maar ik denk toch meer als potentieel, als zaadjes. Je moet toch ook in de omstandigheden leven of anderen moeten dat voor je creeeren, dat dit potentieel ook weer tot zijn recht komt, weer ontwaakt en tot bloei komt, denk ik.

Van de vroegste periode van het boeddhisme bestaan geen overblijfselen, hooguit wat fragmenten. Na de dood van de Boeddha is er volgens de overlevering een grote bijeenkomst geweest van de Sangha of boeddhistische gemeenschap, waarin de directe volgelingen Mahakasyapa en Ananda alle preken van de Boeddha zouden hebben gereciteerd. Deze zijn daarna mondeling overgeleverd van generatie op generatie totdat de leringen uiteindelijk in de eerste eeuw v.Chr. op het eiland Sri Lanka zijn opgetekend. Van alle andere boeddhistische sekten die ooit bestonden, met allen hun eigen canon, is vrijwel niets overgebleven. Dus is de Theravada canon of Pali canon van Sri Lanka de enige overgebleven opgetekende canon die resteert. Vast staat wel, volgens de historici, dat Gautama de Boeddha beslist geen Pali heeft gesproken. Over het algemeen wordt aangenomen, dat de Pali canon het dichtst zou staan bij de oorspronkelijk leer van de Boeddha. Hoe dicht, is niet bekend. Het is niet ondenkbeeldig, dat er diverse overleveringsfouten zijn geslopen via de eeuwenlange overlevering van de woorden van de Boeddha. En een vertaling van zijn woorden in het Pali betekent ook enigszins een verarming van de oorspronkelijke preken, omdat een vertaling altijd tot op zekere hoogte een interpretatieve omzetting betekent van de oorspronkelijke taal in een andere taal. Afgezien nog van daadwerkelijke interpretatiefouten. We moeten dus altijd op onze hoede blijven.

De wedergeboorte in boeddhistisch perspectief kan als volgt worden omschreven:

“Een mens is een samenstelling van vijf aggregaten, die zelf continue aan verandering onderhevig zijn. Wanneer iemand overlijdt ontbindt deze samenstelling zich en, afhankelijk van de handelingen die men in de voorbije levens gesteld heeft, verbinden vijf aggregaten zich vervolgens tot een nieuw leven. Er is aldus geen ‘zelf’ dat blijft voortbestaan. Er is enkel een voortzetting van ‘verandering’, en dus van lijden, in een kring van wedergeboorten.” (citaat uit: Bart Dessein en Ann Heirman: “Boeddha, zijn Leer en zijn Gemeenschap”, Academia Press Gent 2011, blz. 126).

Gautama de Boeddha maakte gebruik van diverse begrippen, die in India algemeen gemeengoed waren in de vijfde of zesde eeuw voor Christus. Vooral karma en wedergeboorte (en/of reïncarnatie) behoorden tot het Indiase gedachtengoed van die tijd. Alleen is het grote verschil, dat de Boeddha het karma en de wedergeboorte op een andere wijze verwoordde, hij gaf er zelfs een meer innerlijke uitleg aan. Strikt genomen is het onjuist om te veronderstellen, dat wedergeboorten als direct resultaat van de uitwerking van het karma van vorige levens zou gelden. Want er wordt vaak gezegd dat er sprake is van karma, terwijl er feitelijk wordt verwezen naar het gevolg, de uitwerking. Het resultaat van karma is in de uitwerking daarvan namelijk vipaka. Voor zover ik heb begrepen, is de wedergeboorte zoals deze wordt beschreven in de boeddhistische geschriften later toegevoegd om de uitwerking van het karma naar vipaka te kunnen verklaren als uitboeting van alle daden die iemand zou hebben verricht tijdens zijn of haar leven. Karma is in het boeddhisme over het algemeen verbonden aan een wilsactiviteit, een intentie. Dus hier zien we opnieuw het innerlijke verband, de oorsprong van de handelingen in de mens zelf.

Het is de vraag of de wedergeboorte wel als zodanig te staven is, zonder dat we het zelf daadwerkelijk hebben onderzocht, en de waarheid ervan hebben ervaren of beseft. Wat ik meestal merk, is dat mensen die in de boeddhistische leringen geloven en deze aannemen, stellen dat je alles moet onderzoeken en beproeven, iets wat de Boeddha zelf immers heeft betoogd. Je zou niets zomaar aan moeten nemen. Echter, de wedergeboorte in boeddhistisch perspectief komt op mij nogal metafysisch over. De vijf aggregaten vallen uiteen en vormen zich via begeerte en de dorst naar het bestaan weer tot een nieuw wezen of mens. Maar we zien daar niks van, het valt geenszins te bewijzen dat dit daadwerkelijk zo plaatsvindt. En ieder mens lijkt weer helemaal opnieuw te beginnen in het leven. Waarmee we een lacune lijken te hebben in de helderheid van het boeddhisme. Want in de tijd van de Boeddha wist men niet dat een nieuw leven wordt gevormd door de samensmelting van zaadcel en eicel. Deze conceptie en het samengaan of vermenging van het menselijke DNA van man en vrouw was ook niet bekend. Dus de lering dat er sprake zou zijn van wedergeboorte van de vijf aggregaten is een bepaalde theorie die past in de leringen van het karma en haar uitwerking in vipaka. Het is een onderdeel van de boeddhistische kosmologie, die zoekt logisch en sluitend te zijn. Maar of het waar is, weten we niet. Er zijn veel boeddhisten die niet eens aannemen dat de wedergeboorte daadwerkelijk zo plaatsheeft zoals de geschriften beschrijven. Men ziet wel dat het leven zich onafgebroken vernieuwt, maar neemt niet klakkeloos aan dat dit het gevolg is of zou zijn van het handelen van afzonderlijke levens, die via de vijf aggregaten (die immers ook aan verandering onderhevig zijn) na het sterven uiteenvallen en zich weer vormen tot vijf aggregaten die een nieuw leven zouden vormen.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2024 20:01 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #99 Gepost op: 13-09-2024 18:51 »
@BA,

Het is nogal moeilijk om het niet over wedergeboorte te hebben als de sutta’s stellen dat bevrijding het einde van de cyclus van wedergeboorte is.

Maar als je gewoon bij je directe ervaring wil blijven en dit te onderzoeken heb je helemaal geen geloof hierin nodig. Wat je kan onderzoeken is dat dit gevoel van jij te zijn doorloopt, een continuïteit heeft, maar dat er in feite nieuts blijvend is in die continuering dat hetzelfde blijft. Toch is er wel vast te stellen dat hetgeen er eerder in het continuüm gebeurd is van invloed is op het latere, ondanks dat er niets vast is terug te vinden dat stand blijft in dat continuüm. Wel daar heb je genoeg om Boeddhistisch mee aan de slag te gaan. Het maakt dan helemaal niet uit of dat continuüm doortrekt naar een gelijkaardig effect van beïnvloeding in een volgend leven.

M.a.w. geloof is echt niet nodig om het Boeddhistische pad te gaan. Er is genoeg voor handen om een cyclus van ervaring te ervaren en te onderzoeken of deze te doorbreken is. Gaandeweg wordt wel duidelijk hoever zo’n cyclus door kan trekken of niet. Ik zou, mij beroepend op het verleden van dit forum, vermijden deze discussie hier weer aan te gaan, want ik heb het hier nog nooit goed zien aflopen.