Jij hebt eerder eens aangegeven dat jij het volgende een kwestie vindt van kip en ei. Maar ik vind dat niet zo duidelijk. Misschien kunnen we dat nog eens bespreken.
Waarom leren de Pali sutta's niet dat de Ik-ben notie de edele waarheid van de oorzaak van lijden is?
Waarom behandelen zoveel boeddhisten het wel zo? (ik verzoek je niet per regel te reageren maar op het geheel te becommentariëren dat is denk ik beter)
De sutta's geven aan dat drie soorten begeerte de oorzaak van lijden zijn: naar zintuiglijke genoegens, naar bestaan, naar niet bestaan.
Nou lijkt het idee ...zonder Ik ben -notie zouden die begeerten sowieso niet bestaan...maar is dat zo?
...
Ja, maar wacht even... ik zeg toch niet dat zonder die Ik ben notie die begeerten sowieso niet bestaan?
Ik zeg: "het verliezen van de ik-notie, de notie dat er zoiets vast is dat we zijn, dingen kan bezitten en er de controle over heeft, leidt dan tot het wegvallen van zulke onrealistische visies."
Het één leidt tot het ander, of het ander leidt tot het één of zoals je zelf schreef "er is geen enkel verschil tussen het volledig verdwijnen van verkeerde kennis, onwetendheid, en het verdwijnen van de Ik notie".
Er zijn wel twee ingangswegen, ofwel begin je met het verdwijnen van de verkeerde visie over dat we zelf bepalend zijn, dat we dingen kunnen bezitten en dat we dit bewustzijn zouden zijn dat de touwtjes in handen lijkt te hebben, ofwel begin je bij het ondergraven van de “ik-notie”, de notie dat er zoiets vast is dat we zijn, dingen kan bezitten en er de controle over heeft, wat dan automatisch ook leidt tot het wegvallen van zulke onrealistische visies.
Aan hoe je erop reageert begrijp ik wel dat je je zorgen maakt om dat mensen er een gedachte van maken dat zolang er maar geen ik meer is dat bevrijding dan gerealiseerd is, maar dat is helemaal niet wat ik zeg. Dat "ik" blijft opkomen, of je je daar nu bewust van bent of niet. Het is ook geen kwestie van het onrealistische hiervan steeds in het bewustzijn te houden. Bewustzijn is zoals je zegt en ik ook telkens zeg: zelf iets dat komt en gaat, net als begeertes en neigingen. Er is geen heil te vinden in iets wat komt en gaat.
Maar je kan in plaats van te beginnnen bij het verwijderen van de verkeerde visies wel degelijk ook beginnen bij het directe zien dat de drager van visies en alles wat er daar rond opgebouwd is geen realiteit heeft, m.a.w. met de notie weg te nemen dat er zoiets vast is dat we zouden zijn, dingen kan bezitten en er de controle over heeft. Dat zien, als het tot op het bot gebeurt en tot in de onbewuste regionen zich laat voelen, neemt evengoed diezelfde verkeerde visies weg. En daarover kan je evengoed zeggen dat men bewusteloos kan sterven zonder op dat moment enige bewuste inzicht te hebben in al die verkeerde visies over dat we dingen kunnen bezitten en dat we dit bewustzijn zijn dat de touwtjes in handen lijkt te hebben. Ook dan sterft iemand zonder enige bewustzijn van de verkeerde visies hieromtrent. Ontbreken dan alle begeerten en ketens die de sutta's als oorzaak van lijden bespreken?
Neen, evengoed niet als de notie ik-ben iets is dat je voortdurend bewust in je bewustzijn moet ontkennen en de kans dus groot is dat je dit niet aan het ontkennen bent op het moment dat je sterft.
Daar gaat het dus NIET om en zoiets bedoel ik dan ook NIET. Wat ik dan wel bedoel is dat er twee ingangswegen zijn objectief en subjectief. Objectief is beginnen bij je vekeerde visies, subjectief is beginnen bij dat wat die visies draagt. In geen van beiden gevallen verdwijnen onbewuste begeertes en onderliggende ketens die de oorzaak van lijden zijn zomaar. Neen, als die visies wegnemen of de drager ervan wegnemen niet leidt tot het ontwortelen van die onbewuste begeertes en onderliggende ketens, dan is er geen sprake van bevrijding. Dus neen, net als het wegnemen van vekeerde visies in het bewustzijn niet automatisch leidt tot het ontwortelen van de oorzaken van lijden, leidt het wegnemen van de notie 'ik ben" in het bewustzijn hier ook niet toe. Dit wegnemen van die verkeerde visies moet doordringen tot in het onbewuste, net als dit wegnemen van die notie "ik ben" moet doorringen tot in alle onbewuste lagen.
M.a.w. met een uitspraak dat er twee invaslwegen zijn blijft wat de oorzaak is van leiden ongemoeid. De oorzaak is niet rechtstreeks een bewuste verkeerde visie, noch is het rechtstreeks een bewuste verkeerde notie ik ben. Maar door ofwel een door en door indalen tot in de onbewuste regionen dat die visies verkeerd zijn, of het door en door ontnemen van elke basis van een notie van dat er zoiets vast is dat we zijn, dingen kan bezitten en er de controle over heeft tot in de meest onbewuste regionen, verliezen zulke begeertes, zelfs de onbewuste, hun grond waarin ze kunnen wortelen en doven ze uit... waarschijnlijk pas helemaal als lichaam en geest ook zelf uitdoven.
Kortom, het idee dat begeertes bestaan dankzij een Ik notie, en zelfs bewustzijn vereisen, is helemaal niet iets wat ik onderschrijf. Wat ik onderschrijf is dat je de Theravada manier van deze begeertes ontwortelen hebt door zeer diep, tot op onbewust niveau, vekeerde visies weg te nemen, maar dat je ook de Mahayana manier van deze begeertes ontwortelen hebt door zeer diep, tot op onbewust niveau, te realiseren dat er geen werkelijke houder is voor zulke verkeerde visies: het realiseren van leegte, niet-zelf. Dit laatste is geen realiseren van wat je dan wel bent, maar wat je niet bent (niet-iets, geen-zelf, leeg aan iets). Het stelt de in de pali sutta's verboden vraag "wat ben ik?" niet om tot een antwoord te komen en daar gehecht aan te geraken, maar het stelt die vraag om elke gehechtheid aan een notie "iets" te zijn kwijt te geraken. Loopt het anders, loopt het als waar de pali sutta's voor vrezen, wel dan is het ook geen Boeddhisme meer, dan is het folklore: populistisch, maar zonder diepgang.
Dat er heel wat vekeerde interpretaties hierover bestaan zoals ergens te moeten uitkomen bij de realisatie "ik ben God, ik ben Leegte, ik ben ongeboren gewaarzijn", ja, dat klopt. Maar die hoef je niet te blijven projecteren op hoe dat ik maar blijf verdedigen dat het realiseren van leegte, niet-zelf, het direct doorzien dat er geen vast iets is dat we zijn, daar niets mee van doen heeft. Het vertrekken bij het ontwortelen van de notie ik ben, is een geldige, door de eeuwen heen beproefde en werkbare invalsweg naar hetzelfde, ook al is deze niet terug te vinden in de oorspronkelijke teksten overgeleverd van de Boeddha zelf.
Dus neen, ik beweer niet dat de pali sutta's dit ondersteunen. Ik beweer alleen dat er andere invalswegen zijn naar hetzelfde en dat dit ook onder de noemer van Boeddhisme valt en dat dit er dus ook mag zijn en niet voortdurend moet verdraaid worden tot een folkoristisch iets waarbij iemand zich gaat verheffen tot "iets" te zijn, iets machtigs, groots, of leegs, of ongeborens, of wat dan ook. Dat is één of andere folkore dat zijn eigen leven is gaan leiden, maar dat is geen Boeddhisme. Boeddhisme is maar Boeddhisme als het leidt tot de ontworteling van de oorzaken van lijden. Langs welke weg? Ach er zijn er velen die naar Boghgaya leiden, kies die weg dat het beste bij je past, maar als je ergens uitkomt waar neigingen ongebreideld blijven zegevieren, weet dan gewoon zeker dat je niet meer naar Boghgaya op weg bent, maar eerder naar Moskou.