Auteur Topic: het Ik is bewustzijn met verkeerde visie  (gelezen 2451 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: het Ik is bewustzijn met verkeerde visie
« Reactie #100 Gepost op: 20-09-2024 15:58 »
Waar de verschillen zitten is dat jij anders over bewustzijn schrijft dan ik.    Wetende aanwezigheid zit nog voor bewustzijn.   Wetende aanwezigheid kan zichzelf op geen enkele manier waarnemen.     Dit weten van aanwezigheid brengt wel met zich mee dat 'het' een kennis-object nodig heeft.   

Er is eindeloos veel info dat vanuit de zintuigen door het onbewuste wordt ontvangen en beoordeeld en nooit de drempel van bewustzijn  bereikt. Het onbewuste is echter ook wetend, in de zin dat het wel degelijk info ontvangt,  en registreert. je kunt dit denk ik ook de inactieve geest noemen.
Omdat deze ontvankelijkheid en gevoeligheid niet weg is, ook niet tijdens slaap, kun je ook wakker worden van een luide knal. Hoewel je die knal niet eens bewust waarneemt, registreert je onbewuste het wel. Als de impact van de knal groot is, leidt dit tot een vrij stevige onbewuste reactie, en wordt je wakker.  Vrijwel alle informatie die tot ons komt bereikt nooit bewustzijn, wordt niet bewust. Gelukkig maar anders werden we gek.

Het onbewuste kan de aanwezigheid van bepaalde zintuiglijke info registeren, heeft dus een bepaalde gevoeligheid, ontvankelijkheid en ook intelligentie. Het is dus niet echt waar dat alleen het bewustzijn kent. Eigenlijk wordt zintuiglijke info ook op een diepere onbewuste manier gekend, alleen niet bewust.

Het onbewuste met diens sensitiviteit, intelligentie, ontvankelijkheid is ook tijdens waken aanwezig. Het is dus niet zo dat tijdens waken alleen bewustzijn aanwezig is.

Je kunt het volgens mij ook zo zeggen....de receptiviteit en het soort weten  van het onbewuste is een louter gewaarzijn, want het registreert slechts. Het is beslist nog geen bewustzijnsmoment. De ontvankelijkheid van het onbewuste functioneert als een soort onbewust kennen.

Wat jij hebt herkend als een wetende aanwezigheid is volgens mij deze sensitiviteit, deze receptiviteit, dit registrerende aspect van de geest wat dieper ligt dan bewustzijn, en zowel tijdens waken, onder narcose, en tijdens bewusteloosheid aanwezig is. geest blijft registreren ook zonder Ik ben besef, en ook zonder bewustzijnsmomenten.

« Laatst bewerkt op: 20-09-2024 16:03 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #101 Gepost op: 20-09-2024 16:24 »

Dit is een beroep op autoriteit, denk ik? Ik ben er niet gevoelig voor want de ervaring leert me dat mensen die zich baseren op innerlijke kennis, evengoed alle kanten uitwaaieren in hun kennis. Dus wat zegt het dat jij of iemand anders spreekt uit innerlijke kennis? Ik heb er weinig tot geen boodschap aan eerlijk gezegd.
Innerlijke kennis kan ook vertekend zijn, onjuist, begoocheling, en die kans is groot volgens mij.

Innerlijke kennis zegt op zich inderdaad niet zo veel.   De mens kan alleen spreken vanuit de kennis welke hij op enig moment bezit.
Je zou beter beweren dat je spreekt uit niet-weten.

Hier zie, Artificiële-intelligentie over Jan Bor's niet-weten waar jij als filosoof dicht tegen aan leunt versus innerlijke kennis...
Citaat
Innerlijke Kennis versus het Filosofische Niet-Weten van Jan Bor: Een Diepgaande Analyse

Je vraag naar de relatie tussen innerlijke kennis en het filosofische niet-weten van Jan Bor raakt aan een van de meest fundamentele vragen in de filosofie: Wat weten we eigenlijk zeker? Bor, als filosoof, heeft hier een bijzondere kijk op. Laten we beide concepten eerst afzonderlijk bekijken om vervolgens hun relatie te onderzoeken.

Innerlijke Kennis
  • Wat is het? Innerlijke kennis verwijst naar de kennis die we direct en onmiddellijk van onszelf hebben. Het is de kennis van onze eigen gedachten, gevoelens, sensaties en ervaringen. Deze kennis wordt vaak als de meest zekere beschouwd, omdat niemand anders deze ervaringen op dezelfde manier kan hebben.
  • Voorbeelden: Ik weet dat ik nu aan het denken ben, ik voel honger, ik zie een blauwe lucht. Dit zijn allemaal voorbeelden van innerlijke kennis.
Het Filosofische Niet-Weten van Jan Bor
  • Wat is het? Jan Bor, als filosoof, benadrukt het belang van het niet-weten. Hij stelt dat absolute zekerheid over de wereld buiten ons eigen bewustzijn in wezen onmogelijk is. Onze kennis is altijd gekleurd door onze persoonlijke ervaringen, onze taal en onze culturele achtergrond.
  • Waarom is niet-weten belangrijk? Bor beargumenteert dat het erkennen van ons niet-weten ons nederiger maakt en ons openstelt voor andere perspectieven. Het moedigt ons aan om kritisch na te denken over onze aannames en om voortdurend te blijven leren.
De Relatie tussen Beide
  • Spanningsveld: Op het eerste gezicht lijken innerlijke kennis en filosofisch niet-weten tegenstrijdig. Als we bepaalde dingen zeker weten over onszelf, hoe kunnen we dan tegelijkertijd stellen dat we niets met zekerheid weten?
  • Complementariteit: Bor zou waarschijnlijk argumenteren dat beide concepten niet per se in conflict zijn, maar elkaar eerder aanvullen. Hoewel we bepaalde dingen over onszelf zeker weten, betekent dit niet dat we alles weten. Onze kennis van de wereld buiten ons bewustzijn blijft altijd voor een deel onzekere.
  • Voorbeeld: Ik weet zeker dat ik nu pijn heb aan mijn voet (innerlijke kennis). Maar ik weet niet zeker waarom ik die pijn heb. Misschien is het een gevolg van een blessure, misschien is het een zenuw die bekneld zit. Over de oorzaak van mijn pijn kan ik alleen maar speculeren.
Conclusie

Het filosofische niet-weten van Jan Bor biedt een belangrijke correctie op de neiging van mensen om te denken dat ze meer weten dan ze eigenlijk doen. Het herinnert ons eraan dat onze kennis altijd beperkt is en dat we open moeten staan voor nieuwe informatie en perspectieven. Tegelijkertijd blijft innerlijke kennis een belangrijk ankerpunt, een solide basis waarop we verder kunnen bouwen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Het gevoel van een individueel 'ik' een illusie is, een product van de mind. Er is geen 'iemand' die iets ervaart, omdat er alleen maar bewustzijn is.

Als je je bewustzijn bent, ben je zeker dood als je bewusteloos bent?
Moeten we je dan maar cremeren als je bewusteloos bent?

Als je Balsekar's filosofie strikt volgt, dan zou je kunnen concluderen dat wanneer je bewusteloos bent, het bewustzijn niet echt "dood" is, maar zich in een andere staat bevindt. Het is net als een droomloze slaap: het bewustzijn is er nog steeds, maar het is niet gericht op de externe wereld.

Het cremeren van iemand die bewusteloos is, zou vanuit dit perspectief gezien niet logisch zijn, omdat het bewustzijn niet echt vernietigd wordt. Het zou eerder vergelijkbaar zijn met het veranderen van vorm of staat.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Als iets zo duidelijk is...we zijn niet het bewustzijn en er is zeker niet alleen maar bewustzijn.
Er is ook het onbewuste.
In de filosofie van Ramesh Balsekar speelt het onbewuste een cruciale, zij het enigszins paradoxale rol.
Zie info via Artificiële-intelligentie...

Citaat
...
Het Onbewuste als Schepper van de Illusoire Wereld:
  • De Maya: Balsekar gebruikt vaak het Sanskriet woord "Maya" om de illusoire wereld te beschrijven die we ervaren. Deze illusie wordt volgens hem geschapen door het onbewuste. Het is als een droom waarin we onszelf als afzonderlijke individuen ervaren, gescheiden van de werkelijkheid.
  • De Identificatie: Het onbewuste identificeert zich met deze illusoire wereld en creëert zo een gevoel van een afzonderlijk "ik". Dit "ik" is volgens Balsekar niets anders dan een verzameling gedachten, gevoelens en herinneringen.
Het Onbewuste als Weg naar Verlichting:
  • De Onwetendheid: Het onbewuste is in essentie een staat van onwetendheid. We zijn ons niet bewust van onze ware aard als bewustzijn.
  • Verlichting: Het doel van spirituele groei is volgens Balsekar om deze onwetendheid te overwinnen en te realiseren dat we in wezen bewustzijn zijn. Dit gebeurt door het stilleggen van de activiteit van het onbewuste.
  • De Paradox: Hoewel het onbewuste de oorzaak is van de illusie, is het tegelijkertijd ook de sleutel tot verlichting. Door het onbewuste te observeren zonder ermee te identificeren, kunnen we het stilleggen en onze ware aard ontdekken.
Samenvatting:

In de filosofie van Ramesh Balsekar is het onbewuste een krachtige kracht die zowel de illusoire wereld creëert als de mogelijkheid biedt om daaruit te ontsnappen. Het is een paradoxale entiteit die zowel de gevangenis als de sleutel tot bevrijding is.

Belangrijke punten om te onthouden:
  • Het onbewuste is niet hetzelfde als het Freudische onbewuste: Balsekar's concept van het onbewuste is breder en omvat alle mentale processen die zich buiten ons bewustzijn afspelen.
  • Verlichting is het overstijgen van het onbewuste: Het doel is niet om het onbewuste te beheersen of te veranderen, maar om te realiseren dat we er niet mee identiek zijn.
  • De rol van de goeroe: Balsekar benadrukt het belang van een goeroe om de leerling te begeleiden op het pad naar verlichting.

Je bent bewustzijn en dat impliceert dat je één bent met alles wat bestaat. Er zijn geen grenzen aan je wezen.
Het realiseren van deze eenheid kan leiden tot een diepe innerlijke vrede en geluk.
Het besef dat je bewustzijn bent, kan een gevoel van verantwoordelijkheid creëren voor al het leven.

Offline lichaamloze geest

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #104 Gepost op: 20-09-2024 18:30 »
@ lichaamloze geest

Verwijs je met wat je in dit topic omschrijft als: wetende aanwezigheid,
naar hetzelfde als wat je ooit in een vorige incarnatie op dit forum
omschreef als: de leegte?

Wetende aanwezigheid is weet hebben van de aanwezigheid op zich.    Dat kan geen andere hoedanigheid zijn als leegte, waarmee ik bedoel "Leeg zijn van zelf".    Of boeddhistisch gezegd "Leeg zijn van niet-zelf".  (Om spraakverwarring te voorkomen)

Het begrip 'weten' kent in wetende aanwezigheid dus geen betekenis van wat we normaliter onder weten verstaan.  Omdat we normaliter weet hebben van de dingen[/b.   Het weten kent alleen zichzelf binnen het weten.    Zolang er in de mens denk of bewustzijnsinhoud is, weet de mens het weten niet.

Wie kennis vergaart, vergaart niets.  Wie niets vergaart, vergaart kennis.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #105 Gepost op: 20-09-2024 18:41 »
Waar de verschillen zitten is dat jij anders over bewustzijn schrijft dan ik.    Wetende aanwezigheid zit nog voor bewustzijn.   Wetende aanwezigheid kan zichzelf op geen enkele manier waarnemen.     Dit weten van aanwezigheid brengt wel met zich mee dat 'het' een kennis-object nodig heeft.   

Er is eindeloos veel info dat vanuit de zintuigen door het onbewuste wordt ontvangen en beoordeeld en nooit de drempel van bewustzijn  bereikt. Het onbewuste is echter ook wetend, in de zin dat het wel degelijk info ontvangt,  en registreert. je kunt dit denk ik ook de inactieve geest noemen.
Omdat deze ontvankelijkheid en gevoeligheid niet weg is, ook niet tijdens slaap, kun je ook wakker worden van een luide knal. Hoewel je die knal niet eens bewust waarneemt, registreert je onbewuste het wel. Als de impact van de knal groot is, leidt dit tot een vrij stevige onbewuste reactie, en wordt je wakker.  Vrijwel alle informatie die tot ons komt bereikt nooit bewustzijn, wordt niet bewust. Gelukkig maar anders werden we gek.

Het onbewuste kan de aanwezigheid van bepaalde zintuiglijke info registeren, heeft dus een bepaalde gevoeligheid, ontvankelijkheid en ook intelligentie. Het is dus niet echt waar dat alleen het bewustzijn kent. Eigenlijk wordt zintuiglijke info ook op een diepere onbewuste manier gekend, alleen niet bewust.

Het onbewuste met diens sensitiviteit, intelligentie, ontvankelijkheid is ook tijdens waken aanwezig. Het is dus niet zo dat tijdens waken alleen bewustzijn aanwezig is.

Je kunt het volgens mij ook zo zeggen....de receptiviteit en het soort weten  van het onbewuste is een louter gewaarzijn, want het registreert slechts. Het is beslist nog geen bewustzijnsmoment. De ontvankelijkheid van het onbewuste functioneert als een soort onbewust kennen.

Wat jij hebt herkend als een wetende aanwezigheid is volgens mij deze sensitiviteit, deze receptiviteit, dit registrerende aspect van de geest wat dieper ligt dan bewustzijn, en zowel tijdens waken, onder narcose, en tijdens bewusteloosheid aanwezig is. geest blijft registreren ook zonder Ik ben besef, en ook zonder bewustzijnsmomenten.

Wetende aanwezigheid is inderdaad receptief.    Het ontvangt alle waarnemingen van de buitenwereld, maar ook alle gewaarwordingen van de binnenwereld.   Als de begeerte is geweken komen er andere impulsen binnen in dit receptieve centrum.   Bij afwezigheid van begeerte neemt de receptiviteit toe, de mens is dan opmerkzaam op wat er binnen de lichamelijke constitutie valt op te merken.   De levensenergie welke het ego niet kan opmerken wordt dan wel opgemerkt.    Dat betekent dat de bewustzijnsstroom (aandacht) wordt verlegd van de buitenwereld naar de lichamelijke constitutie.    Was van de buitenwereld van meet af aan al bekend dat deze niet-zelf is (ik ben niet de auto, ik ben niet de boom), ook de lichamelijke constitutie begint bij het wegvallen van begeerte onder niet-zelf te vallen.   De mens in kwestie weet dan: ik ben niet dit lichaam, ik ben niet deze levensenergie.

(Hoe is levensenergie in het boeddhisme genaamd?  Prana?)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #106 Gepost op: 20-09-2024 18:47 »
Ik heb de voorgaande bijdragen gelezen, waarbij ik moet toegeven dat ik een aantal beschrijvingen wat meer globaal heb gescand, omdat er omschrijvingen bij zitten, die ik maar vaag of zelfs bijna niet te volgen vindt, met alle respect. Niet dat ik het allemaal zo goed weet, maar ik heb zo mijn vraagtekens bij de zogeheten “wetende aanwezigheid”, zoals deze beschreven wordt. Een wetende aanwezigheid lijkt te verwijzen naar iets dat zou weten in ons en dat dit verbonden zou zijn met onze aanwezigheid. Alleen weten verwijst naar kennis, en kennis is onderdeel van het menselijke denken, dat dualistische vergelijkingen maakt om onderscheid te maken. Op die wijze sluipt het dualisme in de wetende aanwezigheid, die immers tevens een onwetendheid impliceert of veronderstelt. En het valt me ook op, dat het lichaamsbewustzijn, zoals dat wordt omschreven, verbonden zou zijn met de zelf-illusie, zo is de bewering. Ik vraag me af of dat klopt, zeker als we dit bezien in het kader van het boeddhisme. Want de menselijke geest, het menselijke denken is onderdeel van de zintuigvelden of skhandha’s, waarbij de menselijke geest, het menselijk bewustzijn ook wordt beschouwd als een skahdha of zintuigveld. Ik zie niet dat de Boeddha daar een onderscheid in maakt, alsof de menselijke geest in zekere zin een hoogstaandere skandha zou zijn dan het lichaam. Het lichaam impliciet of expliciet beschouwen als in zekere zin ondergeschikt aan het bewustzijn, onze aanwezigheid, of hoe je het ook wilt noemen, is iets wat nogal gangbaar is, ook in sommige religies lijkt dit te gebeuren. Het kan ook zijn dat dit foutief wordt geïnterpreteerd. Het lichaam is geenszins minder van waarde dan het denken, het bewustzijn of wat dan ook. Sterker nog: de menselijke geest, het menselijke denken of onze aanwezigheid is onderling afhankelijk van onze lichamelijke gesteldheid. Er is zelfs sprake van wederkerigheid, waardoor je beter kunt spreken van een lichaam-geest als eenheid dan hier een soort dualisme van te maken. Maar dat terzijde.

Verder is een wetende aanwezigheid mijns inziens een niet zo goede aanduiding, beter zou wellicht zijn om te spreken over een waarnemende aanwezigheid. Maar dan nog is het de vraag, wat is dan die aanwezigheid die waarneemt? Er wordt hierboven gesproken over “ik ben dat”, waarmee mogelijk een onbepaaldheid wordt bedoeld, maar deze uitspraak is bijvoorbeeld afkomstig van Nisargadatta Maharaj. “Ik ben, zijn” of “Ik ben dat” is zelfs een titel geworden van zijn gebundelde uitspraken, die gebaseerd zijn op het hindoeïstische “ik ben”, en verwijst naar het zogeheten ware Zelf. Dit riekt echter naar het al dan niet bestaan van een ziel of een goddelijke vonk, zoals in het algemeen wordt aangenomen door de Hindoes, die via reïncarnatie verhuist van het ene bestaan naar het andere. Ik zeg niet dat Nisargadatta Maharaj dit onderwees, maar het “I am that” zou verwijzen naar wat wij daadwerkelijk zouden “zijn”. Zenmeester Suzuki stelde echter: “Niets is zo”, wat mijns inziens wat dichter bij de werkelijkheid komt. Krishnamurti beweerde zelfs dat de waarnemer het waargenomene is, dat er geen onderscheid bestaat tussen deze.

De boeddhistische ‘leegte’ (shunyata) vormt de kern van de Madhyamaka wijsheid (Mahayana boeddhisme). Madhyamaka ontkent over het algemeen het bestaan van een zogeheten inherente natuur in de dharma’s [1]:

Citaat
“Deze ‘leegte’ is evenwel geen ‘opperste waarheid’ in de zin van een reëel bestaand iets. Mocht de ‘leegte’ een reëel bestaand iets zijn, dan zou het een dharma zijn. Voor de madhyamika’s is er niet zoiets als ‘bestaan’ of ‘niet-bestaan’. De ‘leegte’ behoort niet langer tot het domein van de ratio, en is enkel intuïtief te benaderen.

[…] de madhyamika’s onderscheiden vier analoge alternatieven (catuskoti): twee basisalternatieven en twee afgeleide alternatieven. De twee basisalternatieven luiden:
(1)   “A”
(2)   “niet-A””
De twee afgeleide alternatieven luiden:
(3)   “zowel A als niet-A”
(4)   “noch A noch niet-A”
Deze vier alternatieven kunnen overal op toegepast worden. Andere alternatieven zijn er niet. Door toepassing van deze alternatieven wordt aangetoond dat van niets kan beweerd worden dat het ‘bestaat’ of ‘niet bestaat’. Ook het fundamentele boeddhistische concept van oorzakelijkheid wordt eraan onderworpen. Oorzakelijkheid is een opeenvolging van oorzaken en gevolgen. De logische mogelijkheden volgens het tetralemma (twee basisalternatieven en twee afgeleide alternatieven, red.) zijn: ‘(1) Het is zo dat een gevolg reeds in zijn oorzaak aanwezig is; (2) het is niet zo dat een gevolg reeds in zijn oorzaak aanwezig is; (3) het is zo dat een gevolg zowel reeds aanwezig is als niet in zijn oorzaak aanwezig is; (4) het is niet zo dat een gevolg reeds in zijn oorzaak aanwezig is, maar evenmin is het zo dat een gevolg niet reeds in zijn oorzaak aanwezig is.’

Door de consequenties van deze vier alternatieven aan te tonen bewijzen de madyhamika’s dat de vier hypotheses onmogelijk zijn. (1) Als een gevolg reeds in zijn oorzaak zou aanwezig zijn, dan zou dit gevolg in deze oorzaak zichtbaar aanwezig moeten zijn; dan zou het niet meer moeten ontstaan: het bestaat namelijk reeds (in zijn oorzaak). (2) Als een gevolg niet reeds in zijn oorzaak zou aanwezig zijn, dan zou dit betekenen dat een gevolg ontstaat uit iets waar het geen verband mee heeft, of, anders gesteld, iets ontstaat uit het niets. Bij uitbreiding betekent dit dat om het even wat om het even wat kan voortbrengen. Zo, bijvoorbeeld, moet hennep melk kunnen voortbrengen. (3) Gezien beide enkelvoudige alternatieven foutief zijn, is het zo dat de combinatie van beide ook mogelijk is. (4) Als een gevolg niet reeds in zijn oorzaak aanwezig is, dan vertoeft het buiten zijn oorzaak. Dat het buiten zijn oorzaak vertoeft wordt precies ontkend in de tweede hypothese van het tetralemma.

Op deze wijze worden de vier alternatieven verworpen. Hiermee wordt aangetoond dat het ‘bestaan’ of ‘niet bestaan’ van oorzaak en gevolg niet op rationele wijze te benaderen is. Daar alle entiteiten (traditioneel en rationeel beschouwd) zowel oorzaak als gevolg zijn, kan bijgevolg van geen enkele entiteit beweerd worden dat zij bestaat of niet bestaat. Hiermee wordt de stelling van de aanhangers van de sarvastivada-leer dat de entiteiten (en dan ook oorzaak en gevolg) in de drie tijdsperiodes bestaan tegengesproken. Volgens rationele argumenten mogen oorzaken en gevolgen dan al ‘bestaan’ of ‘niet bestaan’, madhyamaka hanteert rationele argumenten om de onbruikbaarheid van de ratio aan te tonen. Het doel van deze methode is aan te tonen dat men tot een intuïtief begrip van de leegte moet komen.”

(citaat uit: Bart Dessein en Ann Heirman: Boeddha, zijn Leer en zijn Gemeenschap, uitgeverij Academia Press Gent 2011, blz. 170-172).

Als de verwijzing naar entiteiten mank gaat op grond van voorgaand betoog, kan er ook geen sprake zijn van een omschrijving zoals een ‘wetende aanwezigheid’ (of wat dan ook) als een verwijzing naar wat wij zouden zijn. Het tetralemma van de Madhyamaka wijsheid toont namelijk aan dat een dergelijke wetende aanwezigheid (of anderszins) op geen enkele wijze kan worden aangetoond. Nu kan men natuurlijk zeggen dat men dat eigenlijk ook bedoelt, maar ik pleit voor een zeer grote voorzichtigheid over het doen van uitspraken over wat wij wel of wat wij niet zouden zijn. Er zijn teveel mensen die prat gaan op innerlijke kennis, wetendheid, bijzondere spirituele ervaringen of wat dan ook.

[1] “Alle gebeurtenissen zijn het resultaat van een onophoudelijke samenloop van dharma’s (of voorwaarden) – een proces dat doorgaat tot het eind van elke eeuwigheid, als alles ontbindt om daarna, in de volgende eeuwigheid, op dezelfde manier opnieuw te beginnen.” (bron: http://www.laterna.nl).
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #107 Gepost op: 20-09-2024 19:09 »
“Waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.” Tot deze uitspraak komt de filosoof Wittgenstein nadat hij heeft vastgesteld, dat er zaken zijn waarvoor geen zinvol taalgebruik bestaat.  Ik heb het begrip wetende aanwezigheid overgenomen van Lang Kwaat.  Zou ik het waarnemende aanwezigheid noemen dan kan dat ook opgevat worden als de  zintuigelijk waarnemende aanwezigheid.

Linksom of rechtsom, we stranden altijd in het woordgebruik.  Iedere deelnemer hier zal woordgebruik in zijn eigen (zelf)kennis inpassen.   Als antwoord daarop kunnen we verwijzen naar de negatie  of naar het algemene menselijk leervermogen wat leert middels de tegenstellingen.  In tegenstelling: ik kan alleen het begrip 'oud' kennen middels de tegenstelling 'jong'.    Maar de enkelvoudigheid kan het denkvermogen niet bevatten.   Dan spreek je in negatie.

Als ik schrijf "wetende aanwezigheid" dan kan ik in de ontkenning alleen schrijven wat het niet is.    Wetende aanwezigheid is dus niet het weten van de lichamelijke aanwezigheid.   Daar wordt de lezer niks wijzer van, maar om Wittgenstein te omzeilen zijn er allerlei mogelijkheden.  Wittgenstein had dus zowel wel als niet gelijk.

Wie zich met deze materie bezig houdt zal dan ook op een gegeven moment beseffen dat het denkvermogen zich aanpast.   Binnen het enkelvoudige zijn soms denkwijzen nodig/mogelijk welke in tegenspraak met zichzelf is.    Dat is voor de rationeel ingestelde mens een schot voor open doel om ergens iemand af te branden.  Bij een contradictie zijn immers slechts een van de twee beweringen waar.   

Ook is er de mogelijkheid om in vergelijkingen te spreken. Maar men dient wel de lenigheid in het denkvermogen te hebben ontwikkeld om te begrijpen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #108 Gepost op: 20-09-2024 19:44 »
Wetende aanwezigheid is inderdaad receptief.    Het ontvangt alle waarnemingen van de buitenwereld, maar ook alle gewaarwordingen van de binnenwereld.   Als de begeerte is geweken komen er andere impulsen binnen in dit receptieve centrum.   Bij afwezigheid van begeerte neemt de receptiviteit toe, de mens is dan opmerkzaam op wat er binnen de lichamelijke constitutie valt op te merken.   De levensenergie welke het ego niet kan opmerken wordt dan wel opgemerkt.    Dat betekent dat de bewustzijnsstroom (aandacht) wordt verlegd van de buitenwereld naar de lichamelijke constitutie.    Was van de buitenwereld van meet af aan al bekend dat deze niet-zelf is (ik ben niet de auto, ik ben niet de boom), ook de lichamelijke constitutie begint bij het wegvallen van begeerte onder niet-zelf te vallen.   De mens in kwestie weet dan: ik ben niet dit lichaam, ik ben niet deze levensenergie.

(Hoe is levensenergie in het boeddhisme genaamd?  Prana?)

De sutta's presenteren een Boeddha die leert dat je eigenlijk nog beter het lichaam kunt zien als zelf want dat heeft nog enige stabiliteit, duurzaamheid, maar dat wat geest heet, bewustzijn, mentaliteit (zo wordt dat ergens gezegd/vertaald) totaal niet.

Dit wordt soms vergeleken met een film. Speel je afzonderlijke beeldjes maar snel genoeg af dan ontstaat de indruk dat er een soort aaneengesloten beeldenstroom is, terwijl dit eigenlijk maar een indruk is. Men zegt dat onze ervaring net zo is. Het is niet werkelijk 1 aaneengesloten stroom van geluiden, beelden, geuren, ideeen etc. Maar dat wisselt elkaar zo rap op dat het toch als een aaneengesloten geheel wordt beleefd. Dat voorbeeld wil dan duidelijk make waarom we niet goed het niet duurzame karakter van bewustzijn zien.

Levensenergie weet ik niet precies, misschien jivita?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #109 Gepost op: 20-09-2024 19:46 »
“Waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.” Tot deze uitspraak komt de filosoof Wittgenstein nadat hij heeft vastgesteld, dat er zaken zijn waarvoor geen zinvol taalgebruik bestaat.  Ik heb het begrip wetende aanwezigheid overgenomen van Lang Kwaat.  Zou ik het waarnemende aanwezigheid noemen dan kan dat ook opgevat worden als de  zintuigelijk waarnemende aanwezigheid.

Maak het gewoon concreet. Is wetende aanwezigheid aanwezig tijdens slaap, tijdens narcose?
Dan is er geen Ik ben besef. Dus wetende aanwezigheid heeft geen Ik ben besef?

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #110 Gepost op: 20-09-2024 20:15 »

De sutta's presenteren een Boeddha die leert dat je eigenlijk nog beter het lichaam kunt zien als zelf want dat heeft nog enige stabiliteit, duurzaamheid, maar dat wat geest heet, bewustzijn, mentaliteit (zo wordt dat ergens gezegd/vertaald) totaal niet.

Ik ben het wel en niet eens met Boeddha.  De mens ervaart van nature al het lichaam als zelf.  Dus dat hoeft de Boeddha niet aan te raden.   

Citaat
Dit wordt soms vergeleken met een film. Speel je afzonderlijke beeldjes maar snel genoeg af dan ontstaat de indruk dat er een soort aaneengesloten beeldenstroom is, terwijl dit eigenlijk maar een indruk is. Men zegt dat onze ervaring net zo is. Het is niet werkelijk 1 aaneengesloten stroom van geluiden, beelden, geuren, ideeen etc. Maar dat wisselt elkaar zo rap op dat het toch als een aaneengesloten geheel wordt beleefd. Dat voorbeeld wil dan duidelijk make waarom we niet goed het niet duurzame karakter van bewustzijn zien.

De zintuigelijke mens heeft geen enkele notie van bewustzijn.

Citaat
Levensenergie weet ik niet precies, misschien jivita?

Ik heb het even gecheckt, nee.   Toen even verder gezocht en vond ik dit op wiki:

Citaat
Het boeddhisme kijkt geheel anders naar het concept prana. Gautama Boeddha bereikte zijn verlichting door in te zien dat er geen ik bestaat. Volgens hem is er geen individuele identiteit en is er alleen maar prana. Volgens zijn visie (dharma) is alles een manifestatie van prana en is prana de samenhang tussen alles. Prana is de gebonden energie daar waar chi de vrije energie is. Chi is aanwezig in lucht en ether en als chi gebonden wordt benoemde hij het als prana. Zolang de mens geloof hecht aan een individuele ik zal chi gebonden zijn en dus prana blijven, aldus zijn dharma. Inzicht krijgen dat het ik niet bestaat zal de prana weer terug veranderen in chi, wat de uiteindelijke verlichting inhoudt.

Hopelijk is dit niet waar.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #111 Gepost op: 20-09-2024 20:18 »

Maak het gewoon concreet. Is wetende aanwezigheid aanwezig tijdens slaap, tijdens narcose?

Aanwezigheid kan nooit afwezig zijn.   Het is onveranderlijk en niet behorende tot de dingen of de gedachten.   Onbepaalde aanwezigheid.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #112 Gepost op: 20-09-2024 21:06 »
[...]Wetende aanwezigheid is weet hebben van de aanwezigheid op zich.    Dat kan geen andere hoedanigheid zijn als leegte, waarmee ik bedoel "Leeg zijn van zelf".    Of boeddhistisch gezegd "Leeg zijn van niet-zelf".  (Om spraakverwarring te voorkomen)

Ik begrijp dat je het zo formuleert naar aanleiding van:

Maar in boeddhistisch taalgebruik is datgene wat veranderlijk is juist "niet-zelf".
En met zelf bedoelen ze, vast, onveranderlijk, op zichzelf staand, onafhankelijk. (het absolute ? )

Gewoon ter info:

Echter GM&WN plakt hier tussen haakjes 'het absolute?' achter.
En dat heeft in boeddhistische zin niet te maken met wat met zelf wordt bedoeld.

...Ja, het kan zo dus alsnog verwarrend worden....

Leeg zijn van zelf (anatta) wil, in boeddhistische zin, zeggen dat er geen konkreet,
substantieel, vanuit eigen kracht bestaand zelf bestaat. Noch in personen, noch in verschijnselen.
En dat alles, in de relatieve wereld, dus alleen op relationele wijze en in afhankelijkheid tot stand komt.
Het is allemaal een procesmatig gebeuren.

In boeddhistische zin is dan ook 'niet zelf' hetzelfde als 'leeg zijn van zelf'.

Als je gaat spreken over een soort van onpersoonlik zelf als wetende aanwezigheid,
in geestelijke zin, is dat wel een verhaal apart.

Volgens mij is het zo correct verwoord.

Verder doet het er voor mij niet toe hoor.
Wat vooral belangrijk lijkt is het tussen de regels door lezen
van wat iemand schrijft, proeven wat er bedoeld wordt.

Als ik dat niet doe raak ik alleen maar verstrikt in woorden en zinnen.
Zelfde woorden kunnen door gebruik van verschillende gebruikers
vaak verschillende betekenissen hebben.
Maar dat weet jij ook al lang.

« Laatst bewerkt op: 20-09-2024 21:15 door ik »

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #113 Gepost op: 20-09-2024 23:40 »
[...]Wetende aanwezigheid is weet hebben van de aanwezigheid op zich.    Dat kan geen andere hoedanigheid zijn als leegte, waarmee ik bedoel "Leeg zijn van zelf".    Of boeddhistisch gezegd "Leeg zijn van niet-zelf".  (Om spraakverwarring te voorkomen)

Maar in boeddhistisch taalgebruik is datgene wat veranderlijk is juist "niet-zelf".
En met zelf bedoelen ze, vast, onveranderlijk, op zichzelf staand, onafhankelijk. (het absolute ? )

Gewoon ter info:

En dat heeft in boeddhistische zin niet te maken met wat met zelf wordt bedoeld.

Leeg zijn van zelf (anatta) wil, in boeddhistische zin, zeggen dat er geen konkreet,
substantieel, vanuit eigen kracht bestaand zelf bestaat. Noch in personen, noch in verschijnselen.
En dat alles, in de relatieve wereld, dus alleen op relationele wijze en in afhankelijkheid tot stand komt.

In boeddhistische zin is dan ook 'niet zelf' hetzelfde als 'leeg zijn van zelf'.

Als je gaat spreken over een soort van onpersoonlik zelf als wetende aanwezigheid,

Verder doet het er voor mij niet toe hoor.
Wat vooral belangrijk lijkt is het tussen de regels door lezen
van wat iemand schrijft, proeven wat er bedoeld wordt.

Als ik dat niet doe raak ik alleen maar verstrikt in woorden en zinnen.
Zelfde woorden kunnen door gebruik van verschillende gebruikers
vaak verschillende betekenissen hebben.
Maar dat weet jij ook al lang.

Ik heb daar even over heen gelezen, dat absolute.    Maar daar komen we uit bij een probleem.   Er zijn twee verschillende niveau's van waarheid.  (Waarheid begrepen als het Absolute)   Het (onpersoonlijk) Zijn is voor de mens het hoogste weten , want daar heb ik het over als ik schrijf over 'leeg zijn van zelf'.   Dat is de aanwezigheid die weet van het aanwezig zijn en dan in geestelijke zin.   Het Zijn kan de mens geestelijk vaststellen, net zoals ieder mens zichzelf lichamelijk vaststelt.

Dat is één niveau van waarheid: het geestelijke, inclusief bewustzijn en zo.

Daarboven is nog een niveau van waarheid, maar deze is met zekerheid onkenbaar.    Vandaar dat ik eerder een God postuleerde.   Maar het boeddhisme kent geen God en kent ook niet zoiets als Absolute liefde.  (Naar ik begrijp).  Uiteraard heb ik het dan niet over een God waar je in gelooft of een God die je zelf zou zijn.

Boeddha zegt weinig over het hogere (lees: diepere) niveau van waarheid.   Volgens mij is dat verstandig, de weg kan alleen naar binnen zijn , waarbij de mens zichzelf afpelt als een ui.  Daar loopt de mens tegen zaken aan welke onzegbaar zijn.    Deze zijn alleen autodidactisch te leren.   Geen enkele leraar kan les geven in Absolute liefde.

Waarheid is een land zonder paden zei Krishnamurti en zo is het.   Er zijn wat algemene richtlijnen, aan begeerte moet iets gedaan bijvoorbeeld, maar niet alles kan gezegd.   Het is zelfs maar de vraag of een mens ooit uitgeleerd is.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: het Ik is bewustzijn met verkeerde visie & Wittgenstein
« Reactie #114 Gepost op: 21-09-2024 01:05 »

“Waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.” Tot deze uitspraak komt de filosoof Wittgenstein...
Ah Wittgenstein, ik herinner me dat Ramesh Balsekar hem ook is geciteerd heeft in één van zijn boeken die ik heb.
Zie.

Citaat
Als je het concept van niet-doenerschap – zoals de Boeddha het verwoordde, “gebeurtenissen gebeuren, daden worden gedaan, maar er is geen individuele dader” – niet alleen intrigerend vindt, maar ook echt acceptabel omdat het een beroep doet op je gevoel voor logica en rede, maar je het niet echt met totale overtuiging, met ‘onderbuikgevoel’ kunt accepteren, dan zou je aandacht moeten besteden aan wat een Nobelprijswinnaar erover te zeggen had. Toen de Engelse wetenschapper Francis Crick en zijn collega's de Nobelprijs voor Geneeskunde wonnen voor het ontcijferen van de DNA-code die genen definieert, verbijsterde hij de medische wereld door te zeggen: “Jij, je vreugde, verdriet, herinneringen, ambities, je identiteitsgevoel, vrije wil en liefde zijn niets meer dan het gedrag van een enorme verzameling zenuwcellen.”

Je kunt je echt afvragen waarom mensen zo lang hebben geloofd dat de zon om de aarde draaide. Op deze vraag zou Wittgenstein hebben geantwoord: “Hoe zou het eruit hebben gezien als het eruit had gezien alsof de aarde om de zon draaide?” Het antwoord is natuurlijk: ‘vrijwel hetzelfde’.

'De echte vraag is: waarom is er zo'n weerstand tegen het in twijfel trekken van de ‘volkstheorieën’, ​​laat staan ​​herzien? Er zijn verschillende redenen. De eerste is natuurlijk de noodzaak van gespecialiseerde apparatuur of testprocedures voordat een alternatieve theorie kan worden overwogen.
De tweede is dat ze, afhankelijk van ‘gezond verstand’, een geruststellend model bieden van individuen en hun plaats in het geheel der dingen – het idee dat de zon om de aarde draait, plaatst de mens in het centrum van de schepping, als ‘Gods uitverkorene’, dan als de voorlopige uitkomst van een enorme aaneenschakeling van historische toevalligheden.
En ten derde kan het tegengestelde bewijs voor de consensusvisie vrijwel verborgen raken wanneer de perceptie zelf selectief en scheef wordt, en hardnekkige interpretaties zichzelf versterken. Voor één cultuur, intrinsiek aan een bepaald geloofssysteem, is het een eenvoudig ‘feit’ dat de oogsten mislukten omdat de goden ontevreden waren; naar een andere cultuur zijn de overstromingen en stormen die de oogsten verwoestten het gevolg van demonische activiteit in de uithoeken van de planeet. Het vergt scherpe, onpartijdige, ‘eerlijke’ observatie om te erkennen dat de manier waarop de dingen lijken, niet altijd is zoals ze zijn.'

Fragment uit: Vrede en harmonie in het dagelijks leven
Ramesh Balsekar

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #115 Gepost op: 21-09-2024 09:28 »
Ja, ik voel wel dat enige bescheidenheid
de mens wel past, te midden van een gigantisch
kosmisch gebeuren.
Te midden van dit zonnestelsel.
Te midden van een melkweg stelsel.
Te midden van miljarden overige melkweg stelsels.
En te midden van wellicht multiversa.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2024 09:33 door ik »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #116 Gepost op: 21-09-2024 09:31 »
kosmisch gebeuren.

Dat is zeker waar!  :)
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #117 Gepost op: 21-09-2024 11:05 »

Gewoon ter info:

Mooi gezegd

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #118 Gepost op: 21-09-2024 11:17 »

Aanwezigheid kan nooit afwezig zijn.   Het is onveranderlijk en niet behorende tot de dingen of de gedachten.   Onbepaalde aanwezigheid.

ja, dit is wat problematisch. Want als je de woorden 'wetende aanwezigheid' leest, dan denk je toch aan een wetende en bewuste staat, wakker aanwezig zijn, maar dat betekent het dus helemaal niet in hoe jij het gebruikt. Ook zonder enige gedachten, opmerkzaamheid, mindfulness, aanwezigheid van bewuste ervaringen is er wetende aanwezigheid.

Dit maakt het wat verwarrend want eigenlijk is het dus een onbewust soort weten. Of een weten op een ander vlak dan het bewuste meemaken van zaken.

In Abhidhamma boeddhisme noemen ze dit bhavanga. Het is als een soort onderstroom dat info ontvangt, registreert maar niet in de vorm van bewustzijn van iets.
Maar als de info impactvol genoeg is, komt de geest uit de fase van registratie en ontstaat een moment bewustzijn van iets.

Deze 'wetende aanwezigheid' wordt in het theravada boeddhisme niet gezien/beschouwt/onderwezen als onveranderlijk of eeuwig of niet individueel.
Het wordt gezien als een unieke individuele levensstroom. Het is niet het Zijn, niet het Ene, niet het Absolute. Het is ook een proces, een stroom waarin bewuste en onbewuste moment elkaar afwisselen.

Ik heb geen kennis van de aard er van.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #119 Gepost op: 21-09-2024 11:34 »
Boeddha zegt weinig over het hogere (lees: diepere) niveau van waarheid.   Volgens mij is dat verstandig, de weg kan alleen naar binnen zijn , waarbij de mens zichzelf afpelt als een ui.  Daar loopt de mens tegen zaken aan welke onzegbaar zijn.    Deze zijn alleen autodidactisch te leren.   Geen enkele leraar kan les geven in Absolute liefde.

Wat de Pali Boeddha volgens mij doet is dat ie heel goed weet wat object kan zijn van directe kennis en wat nooit object kan zijn van directe kennis en dus altijd zal vallen in het domein van visie, beschouwing, idee, verbeelding, voorstellen.

En wat veel mensen als directe kennis beschouwen is eigenlijk visie, verbeelden. Bijvoorbeeld je hebt iets beleefd, ervaren, meegemaakt en gaat dat dan duiden, invullen, namen geven en dan ga je het domein in van visie. Dat verzin je een wereld van worden en zijn, het relatieve en absolute etc. Maar dan ben je bezig met verklaren van wat je hebt ervaren, maar niet met wat je hebt ervaren. Mensen gaan de manier waarop ze hun belevingen duiden, naamgeven, labelen, verklaren aanzien voor iets anders dan visie. Ze ervaren die verklaringen als de werkelijkheid zelf. Hechten er extreem aan, maken ruzie over visies, verklaringen, slaan elkaar de hersens in.

Er gebeurt veel meer dan alleen maar een label/naam geven aan belevingen, ervaringen. Labelen of naamgeven is veel meer dan slechts een neutrale gebeurtenis. In hoe je zaken labelt, bijvoorbeeld als het Zijn, daar zit je zelf tot over je oren in. Je aanleg, je wensen, je voorkeuren, je begripsvermogen etc. Het soort label of naam dat je aan een bepaalde spirituele ervaring geef, toont eigenlijk hoe je zaken persoonlijk kleurt. Het is geen objectieve daad. We gaan het domein in van visie maar er wordt om gestreden als het werkelijkheid is.

« Laatst bewerkt op: 21-09-2024 11:45 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: het Ik is bewustzijn met verkeerde visie & erkennen dat je God bent.
« Reactie #120 Gepost op: 21-09-2024 14:08 »
kosmisch gebeuren.

Dat is zeker waar!  :)
Dat is helemaal niet waar.
Ga nou maar is niet vals bescheiden zijn jullie beiden en erken dat je God bent.  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Waarheid is een land zonder paden zei Krishnamurti en zo is het.
Hé, waar heb ik dat ooit nog gehoord?
Ah ja, mijn helder-ziende François vroeg me dat een 17 jaar geleden op de frontpagina van zijn website te zetten die ik voor hem had gemaakt.  ;)
Ik heb de website verwijderd sinds zijn overlijden in maart 2019, maar met grote nostalgie kijk ik alweer is terug in mijn archieven van de website waarop ik ook dit gezet had in gesprek en overleg met hem...

Citaat

Weten wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren is voor veel mensen iets heel fascinerend. Een gezonde kijk hebben naar de toekomst kan heel positief zijn.
Maar wat ben je met het weten wat de toekomst zal geven, als je in het heden niet zelfbewust kunt zijn.

Mijn bedoelingen en streven zijn, om te trachten mensen bewust te maken rond wat ze zelf in het heden kunnen vertegenwoordigen, eens dit een gerealiseerd zelf is geworden dan word automatisch zowel verleden, heden en toekomst een helder beeld, en een helder zicht….of (ZIEN).

Dat ieder mens zich er een heel leven bewust mag van zijn dat alle mensen van geboorte uit universele wezens zijn, met een innerlijk bezield hart van weten.

François 

"De intuïtieve geest is een godsgeschenk en het rationele verstand is een dienaar.
We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk vergeten is."

Albert Einstein
Dat we universele wezens zijn?
Hij bedoelt toch niet dat we God zijn zeker?
één met God misschien? Ja, dat is al meer bescheiden. 8)