Excuses Siebe,
Ik wou jou niets in de mond leggen, ik heb in ongelukkige termen zelf verwoord welk gevoel je hier gaf.
Ik kan wel aannemen dat dit of dat onveranderlijk is maar ik kan dat niet hard maken.
Eerlijk gezegd zie ik ook niet in dat zoiets uberhaupt kan. Ook niet door Maha Boowa en diens Citta.
Hij zei:
The citta is the nature that knows that the pain appears, remains briefly, and ceases. But the citta, the true knowing essence, does not arise and pass away like the body and the feelings do. The citta’s knowing presence is the one stable constant. (arhattamagga/phala)
Hij stelt de Citta voor als iets wat eigenlijk onafhankelijk bestaat van de vijf khandha's maar een sutta geeft aan dat zo'n transcendente Tathagata ook niet juist is.
Zijn idee van stabiliteit lijkt me eigenlijk onmogelijk hard te maken.
Met zulke kennisclaims gaat iemand volgens mij toch weer het domein in van het denken, voorstellen en de filosofie. Van kennis die men eigenlijk niet heeft.
Het lijkt jou wel een conflict te geven met de pali sutta's, die zo'n "transcendente Tathagata" ook niet juist zouden vinden. Volgens mij komt dit doordat die citta tot iets gemaakt wordt. Ik heb die neiging niet om dat er van te maken. Ik herken dat taal, benoemen, niet anders kan als tot "iets" te maken, ook "absolute", ook "citta, the true knowing essence". Dat is de beperking van taal, van op een bepaalde manier te beschrijven. Als je weet dat het nooit in de beschrijving te vinden is, en dat de beschrijving gewoon een beschrijving is, nooit volledig kan dekken waar men er mee naar wil verwijzen, dan zie je ook geen conflict meer met andere manieren van beschrijven. Het zijn dan allemaal maar manieren van beschrijven, ook die van de pali suttas.
Ook dat er "drie soorten gevoelens of sensaties verbonden met de vijf zintuigen", dat is een manier van beschrijven, geen wetmatigheid, of "zo moet je vanaf nu dus ook alles beschrijven, omdat de pali suttas ergens het zo beschreven hebben". Neen Siebe, zo werkt dat bij mij niet. Ik zie het allemaal als visies, er wetmatigheid van maken er van maken dat het zo is en niet anders, is nooit de bedoeling geweest van de Boeddha, dus ik heb de onhebbelijke gewoonte om te gaan spelen met zulk een zogezegde wetmatigheden. En ik blijf er bij, wat er in de suttas ook over staat: je kan het evengoed beshrijven als dat akelig een duiding is van de sensatie. Dat is een andere manier van beschrijven als de pali suttas doen. En dit kom je gewoon voortdurend tegen. Je kan gewoon los komen van één van die manieren als de manier te gaan verheffen, en alles te gaan verwerpen dat niet in die manier van beschrijven voor komt. Ik heb het al eens gezegd, Boeddhisme is voor mij een evoluerend gegeven, iets dat door de tijd verrijkt is met andere manieren van beschrijven dan die van de grondlegger er van. Het is maar Boeddhisme als het er in lijn mee blijft, dat zeker. Maar dat in lijn er mee blijven speelt zich niet af op de details, of een gevoel nu zo of zo wordt beschreven, maar gaat over het resultaat: het moet leiden tot onthechting, bevrijding, doorprikken van visies.
Wat Maha Boowa zegt komt dan ook perfect overeen met wat tijdens die evolutie door andere verlichtte wezens, die de manieren van beschrijven verrijkt hebben, naar verwezen is als dat Bevrijdde dat er altijd al is en helder is (een ander manier van beschrijven als kennend). Ik wordt daar blij van dit ook te lezen bij een Theravada wijze. Maar jou doet het teruggrijpen naar "de enige echte betrouwbare manier van beschrijven" voor jou, de pali suttas, en dat voelt dan aan alsof je een conflict installeert waar er geen hoeft te zijn. Niet alles moet op die manier beschreven staan, en in die beschrijving voorkomen.
Als je geboeid bent door andere manieren van verwoorden, dan moet je losser met taal en betekenis gaan omspringen, anders geraak je helemaal in de knoop.
Als je geboeid bent door Tilopa, de grondlegger van Mahamudra in het Tibetaans Boeddhisme, dan ga je niet mogen afgaan op één enkel citaat en daarmee denken Mahamudra te begrijpen. Dan moet je gevoel krijgen vanuit welke context iets gezegd is. Als je zaken van Tilopa leest, dan is dit bijna altijd in de context van het uiteindelijke resultaat uigedrukt. Uiteindelijk wordt heel dat drama gedoe tussen Samasare en Nirvana verlaten. Maar Mahamudra, niet zoals Dzogchen, werkt daar stapsgewijs naar toe. Ik heb dit al eens bescheven ergens hier. Eerst gaat het zeer duidelijk onderscheid maken tussen het veranderlijke en het onveranderlijke. Eerst moet kraakhelder zijn wat veranderlijk is en dus nooit stabiel te krijgen is en dit is alles, echt alles wat je kan ervaren, alles wat je kan kennen, ALLES, niets van wat je kan kennen en ervaren is onveranderlijk. Dit moet echt heel duidelijk worden, want het onveranderlijke is niet te kennen en niet te ervaren, dus elke kennis of ervaring ervan is en zal altijd veranderlijk blijven. Dat kennis erover veranderlijk is is zo zichtbaar dat er zo uiteenlopende beschrijvingen aan gegeven worden die mekaar erg kunnen tegen spreken, onvermijdelijk, kennis erover is vernaderlijk, nooit vast te pinnen als "zo is het, en niet anders", het moet gezien worden als duizend en één manieren van beschrijven, waarbij geen enkele de beter is dan de andere, ze zijn gewoon manieren van beschrijven, thats it. Ze kunnen nooit een werkelijke houvast zijn. Hou er dus niet aan vast. Dat is wat je eerst leert in Mahamudra. En hetzelfde voor ervaringen, verbeelding. Alles wat je ervaart, alles wat je verbeeld of het nu van pijn is of van het absolute, een overnietigbare wetende essentie, Boeddhanatuur, een allesdoordringend veld van intelligentie, het is ALLEMAAL verbeelding, ervaring, veranderlijk, ALLEMAAL, en niets daarvan is ooit stabiel te krijgen. Hou er dus niet aan vast.
Binnen deze fase van beoefening is het absolute als iets anders dan het relatieve benaderd, deze fase is uitest belangrijk, sla je hem over dan ga je steevast één of andere ervaring tegen komen en hier aan hechten alsof het alles is, of één of andere manier van beschrijven. Als hierdoor boeddhisten gaan geloven dat het absolute een andere werkelijkheid is dan de relatieve. Dat je van deze kant van de stroom naar de overkant moet en je daar dan goed zit. Geen probleem, het is perfect valabel als passend binnen die visie. Het is nuttig om het zo te zien, want zo ga je niet vasthangen aan iets relatiefs en blijf je dus doorgaan. Maar uiteindelijk is het ook maar een visie, een geloof, en uiteindelijk moet zelfs deze er aan.
Welke posite neemt Mahamudra dan in t.o.v. zij die geloven, vinden, dat de absolute werkelijkheid niet tegenover de relatieve staat, maar dat de absolute waarheid is dat er alleen maar relatieve werkelijkheud is; dat er alleen maar voorwaardelijk ontstaan is en alle ideeen over iets anders zijn esoterisch en mythen en moeten bestreden worden als onjuiste Dharma; en dat de enige ontsnapping aan samsara en diens lijden het ophouden van samsara is, het eindigen? Prachtig, zegt Mahamudra, als je dat kan realiseren, dan ben je waarlijk bevrijdt! Er is enkel één probleem met deze bevrijding, het stelt de bevrijding uit naar het moment van sterven. In die evolutie van het Boeddhisme zijn er door dit pad te volgen echter volledig verlichtte beoefenaard gekomen die inzagen dat die bevrijding eigenlijk los staat van dat geboren worden en dood gaan, en zijn manieren gaan vinden om daar naar te verwijzen, waardoor deze bevrijding volledig intact kan gerealiseerd worden en blijven terwijl dit samsara gewoon door blijft gaan. Het gaat om diezelfde bevrijding, maar anders beschreven waardoor deze tot een volledige hier en nu realisatie kan komen in het samsarisch bestaan, niet pas erna. En deze manier van beschrijven is stilaan ontwikkeld, en blijkbaar niet alleen binnen het Mahayana. Ook Maha Boowa is het zo gaan verwoorden dat er hier en nu kan gezien worden dat hetgeen denken, ervaren, kennen mogelijk maakt, op zichzelfstaand, dus VOOR het veranderlijke dingen gaat denken, ervaren en kennen, al volledig bevrijd is op zich. Neen, dat staat niet in de pali suttas, zo heeft de Boeddha het nooit verwoord. Maar het is er wel in lijn mee. De bevrijding is nog steeds van alles wat veranderen blijft, geboorte, dood, visies, ... alleen wordt die bevrijding opeens beschreven als niet in de toekomst bereikbaar, maar hier en nu te acualiseren, realiseren.
Maar er zit wel een gevaar in, volgens Mahamudra. Als je zo'n Volledige bevrijding tot iets gaat maken, tot een ervaring, of tot iets wat je kan kennen, dan ga je weer vasthangen aan een ervaring ervan, een voorstelling ervan, een gedachte erover en dat ga je nooit of te nooit stabiel krijgen. Dan krijg je zo tiepetjes die zeggen "Ik ben God. Ik ben het Absolute" maar die heen en weer worden gesliingerd door al het veranderlijke dat helemaal niet overkomen kan worden door een ervaring van God, het Absolute te zijn. Daarom leert Mahamudra toch eerst het veranderlijek van het onveranderlijke te scheiden. Het helemaal uit elkaar te halen, en erg goed te zien wat altijd veranderlijk zal zijn, nooit stabiel te krijgen is en daar geen heil meer in te gaan zoeken. Ook niet in een heel speciale variant ervan.
M.a.w. wil je die bevrijding hier en nu waar maken, dan ga je best toch onderscheid maken tussen veranderlijk en onveranderlijk, adviseert Mahamudra, niet om over te steken naar dat onveranderlijke, maar om nooit meer te vallen voor iets dat veranderlijk is en nooit stabiel zal worden. Dat oversteken naar het onveranderlijk is in deze fase enkel mogelijk na de dood, als al het veranderlijke eindigd. Dat is niet waar men in Mahamudra naar toe gaat, maar ga je daar naartoe, geen enkel probleem, ook dat geeft volledige bevrijding.
Maar welke positie neemt Mahamudra nu in t.o.v. die weer anderen die vinden, geloven dat de absolute en relatieve werkelijkheid hetzelfde zijn, en dat ook zien en dat de hoogste realisatie en waarheid vinden. Welnu, Mahamudra zal hier zeggen: "keer terug naar start". Zolang dit een vinden is, een geloven is, is en blijft het een visie, iets veranderlijk, niets mis mee, prachtige visie, eigenlijk is het de uiteindelijke Mahamudra visie, maar het is en blijft een visie, en zolang je dat niet ziet dat het ook maar een visie is, ga je in conflict zijn met andere visies, en blijft het veranderlijke heer en meester over jou. Terug naar af. Ga die twee maar eens eerst goed uit elkaar halen. Dat is de beoefening van Mahamudra.
Maar er is nog een fase in Mahamudra. Eens dat uitgesloten is dat je ooit nog ten prooi kunt vallen van een visie, zelfs van de Mahamudra visie, wat uiteindelijk ook maar een beschrijving is van waar je uit zou moeten komen, en dat niet iets is om aan vast te gaan hangen. Dan komt je in de fase van heel dat drama van ketening en bevrijding te verlaten. Maar niet te vroeg. Deze fase lost het probleem dat bevrijding maar mogelijk is als al het veranderlijke is komen weg te vallen, op. Er is helemaal geen probleem als je de volgende realisatie hebt, nl dat al dat veranderlijke ook niet anders is dan het onveranderlijke. Als daadwerkelijke realisatie, niet als visie, is dit het hoogste in Mahamudra, het volledige bevrijdende hier en nu: de realisatieb dat samsara niet anders is dan nirvana, dat veranderlijkheid de dans is van het onveranderlijke. Maar daar kunnen we niets over zeggen, al wat daarover gezegd wordt leidt tot verwarring, leidt tot obstakels voor de hoogstnoodzakelijke fase die hier aan vooraf gaat. Dus laten we het daar niet over hebben. Maar weet dat Mahamudra al die visies een plaats geeft, en geen enkele visie hoger dan de andere stelt, ze juist terrecht ziet als enkel visie, niets om aan vast te houden. Als wat ik zonet beschreven heb, en verwoord heb als de dansende onveranderlijkheid als een visie aangenomen wordt of als een ervaring beleefd, of voorgesteld, dan heeft dit niets met Mahamudra te maken. Het kan alleen maar gerealiseerd worden, niet over gepalaverd worden. Maar het is wel mogelijk dit te realiseren, ook al kan je dat niet voorstellen, of ga je geloven dat het enkel voor te stellen is, jezelf wijs te maken is. Het is mogelijk jezelf wijs te maken dat je het verschil tussen veranderlijkheid en onveranderlijkheid hebt gerealiseerd, voorgesteld, jezelf wijs gemaakt. Het is mogelijk dat je de realisatie van het altijd al bevrijdde, onveranderlijke, doodloze en dat dit niet werkelijk bedekt is door het onbevrijdde, veranderlijke, door geboorte en dood, dat je dit jezelf wijs maakt, voorstelt en er gehecht aan gaat geraken. Dan heb je geen Mahamudra gerealiseerd: terug naar af.
Ik weet niet wat de Boeddha er van gevonden zou hebben, het houdt mij ook niet bezig. Boeddhisme is voor mij niet een personen cultus, maar een levend, evoluerende bevrijdings verwijzing. Zijn de oorspronkelijke teksten daarom niet belangrijk? Zeker wel, maar niet als absolute houvast, niet als "het is zo en niet anders", maar als "dit is hoe Boeddha als eerste de weg naar bevrijding heeft getoond", maar niet als enige. Ik weet alleen dat hij getoond heeft niet aan een visie te blijven hangen, dus ook niet aan de pali sutta visie, ook niet aan de Mahamudra visie. Dat je dit er toch in projecteert, daar kom ik tegen in, tot ik het gevoel krijg dat het enkel water dragen naar de zee is.
Ik heb dat gevoel, dus hoop ik dat ik het nu zelf ook los kan laten, wat voor reacties je er ook weer op ga geven. Ik zou mijn tijd beter besteden aan meer zinvolle zaken. Mijn escuses dus als het mij lukt mij verder uit deze argumentatie waterval terug te trekken. Als het mij lukt... Wish me luck.