Auteur Topic: Het Afpellen van de Ui  (gelezen 1584 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Het Afpellen van de Ui
« Reactie #50 Gepost op: 25-09-2024 21:08 »
Ik begrijp dat je wil begrijpen en argumenteren.
Maar als ik verder zou argumenteren dan geraken we enkel in een debat.

Ik zie heel duidelijk dat dit een bepaalde wijze is om naar de werkelijkheid te kijken. Het is niet dat je het niet kent. Eerder dat je er misschien minder aandacht aan geeft, dat je zo ook naar de werkelijkheid kijkt. Maar opgeslorpt door vanalles en nog wat ontsnapt het aan de aandacht.
En als je het dan opmerkt verlaat je dat vanalles en nog wat je opslorpt voor een stukje. Om het te kunnen opmerken moet je dat vanalles en nog wat dat je opslorpt eventjes iets losser laten, ontgoochelen, onthechten als het ware.

Over dat opmerken. Nog even een ei kwijt

Ik geloof zelf dat wat je (algemene 'je') opmerkt, dat is altijd zelf ook veranderlijk, geconditioneerd bestaand, en staat ook niet los van dat wat opmerkt.

Enkele bedenkingen :
Wat ik nu zie is het volgende :

I'm a loser schrijft :  "onveranderlijk+ onpersoonlijk".
En ik schrijf dat ik het zie waar hij het over heeft.

en jij begint dan te argumenteren :
Citaat
dat wat je (algemene 'je') opmerkt, dat is altijd zelf ook veranderlijk, geconditioneerd bestaand, en staat ook niet los van dat wat opmerkt.

Ik zie nu dat i'm a loser "onveranderlijk" gebruikt in de gewone conventionele betekenis en jij gebruikt "onveranderlijk" in de boeddhistische filosofie betekenis. En dat daar een knelpunt zit van misverstanden.

Het boeddhistische filosofische standpunt ten aanzien van verschijnselen is duidelijk. Alles is veranderlijk.
Tegelijkertijd kun je zeggen : de werkelijkheid zien zoals is = het veranderlijke (in conventionele zin) en het onveranderlijke (in conventionele zin) zien.

Het boeddhistische doelpunt : alle verschijnselen zijn veranderlijk is ook duidelijk. Namelijk, dit is niet te vertrouwen, daar kan men zich niet aan vasthouden om tot nirvana te komen.

Wanneer i'm a loser schrijft "onveranderlijk en onpersoonlijk" dan wijst hij  op het feit dat een mens inderdaad leeg is van zelf en dit gegeven is onveranderlijk. Het is niet zo dat ene keer een mens leeg is van zelf en een andere keer niet leeg is van zelf. Dit gegeven "leeg van zelf" is altijd van toepassing, onveranderlijk, en dit gegeven maakt dat er niet een persoon ergens verstopt zit. Maar dat het een onpersoonlijke procesmatigheid is.(hier is onveranderlijk niet in de boeddhistische filosofische betekenis gebruikt)

En bij deze onpersoonlijke procesmatigheid is er sprake van afwezigheid van onvrede. Deze onpersoonlijke procesmatigheid is altijd vrij van onvrede, het is niet een keer vrij van onvrede en een keer niet vrij van onvrede. In die zin is het onveranderlijk,
en dit gegeven "afwezigheid van onvrede"  kan men opmerken.
maar niet bezitten, niet bereiken, niet verwerkelijken alsof ik ben die het verwerkelijkt.

Het is ook niet zo dat men voortdurend, onafgebroken "afwezigheid van onvrede" kan opmerken. Want bewust willen opmerken voedert onvrede.
Het opmerken schenkt vrede, ontgoochelt, onthecht, ontmijnt.
het willen opmerken geeft onvrede.
Het loslaten van "ik wil" kan eventueel opmerken geven en dat opmerken van "datgene waarbij er afwezigheid van onvrede is" schenkt vrede dat voert naar ontgoocheling, onthechting, ontmijning

het doorbreken van de blinde lijdensspiraal,
het doorgronden van het heilspad, de procesmatigheden die naar heil voeren.
« Laatst bewerkt op: 25-09-2024 23:19 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

Het boeddhistische filosofische standpunt ten aanzien van verschijnselen is duidelijk. Alles is veranderlijk.
Tegelijkertijd kun je zeggen : de werkelijkheid zien zoals is = het veranderlijke (in conventionele zin) en het onveranderlijke (in conventionele zin) zien.
't schijnt dat het vermogen om zowel de veranderlijkheid als de onveranderlijkheid te zien, een belangrijk aspect van de boeddhistische beoefening is. Door die dualiteit te begrijpen, kunnen we loslaten van de illusie van een vast en permanent zelf. We kunnen leren om met verandering om te gaan en te leven in het moment.

Reminder dus jongens: boeddhisme gaat over leven in het moment, niet over leven in het hoofd / intellect!  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Het Afpellen van de Ui & Wat betekent 'neti-neti' eigenlijk?
« Reactie #52 Gepost op: 09-10-2024 19:28 »
Nou, gaan we nu eindelijk is beginnen aan het pellen van de ui na al het geleuter alweer over sutta's, het lijden van die of gene, het bestaan van het ego wel of niet, etc.?

We gaan onszelf is onderzoeken.
Wie ben ik, wat ben ik?
Let wel: ik kan je alvast vertellen dat geen enkel antwoord dat je verzint het juiste is.  8)

Zie mijn vraag aan ChatGTP: Hoe kan ik te weten komen "wat" ik ben als het antwoord altijd neti-neti is, niet dit - niet dat?
Antwoord...

Citaat
Dat is een uitstekende vraag die al eeuwenlang filosofen en spirituele zoekers bezighoudt. Het concept van 'neti-neti' is inderdaad uitdagend om te begrijpen, maar ook een zeer bevrijdend als je de essentie ervan begint te doorzien.

Wat betekent 'neti-neti' eigenlijk?
  • Niet dit, niet dat: Het verwijst naar het proces van eliminatie. Door alles wat je niet bent te identificeren, kom je dichter bij wat je wel bent.
  • Pel de ui: Stel je voor dat je een ui pelt. Elke laag die je verwijdert, brengt je dichter bij de kern. Zo werkt 'neti-neti' ook.
  • Overstijgt dualiteit: Het gaat erom los te komen van de dualistische manier van denken (goed/slecht, zwart/wit).
Hoe kun je 'neti-neti' in de praktijk brengen?
  • Meditatie: Door regelmatig te mediteren kun je je gedachten tot rust brengen en je bewustzijn naar binnen richten. Observeer je gedachten en gevoelens zonder oordeel.
  • Zelfreflectie: Stel jezelf voortdurend de vraag: "Ben ik dit?" en pas dit toe op alles wat in je opkomt: gedachten, emoties, lichamelijke sensaties, identiteit, bezittingen, etc.
  • Loslaten van identificatie: Leer om je niet te identificeren met je gedachten, gevoelens of bezittingen. Je bent meer dan dat.
  • Ervaren van het 'zijn': In plaats van te zoeken naar een antwoord op de vraag "Wie ben ik?", probeer je te richten op het ervaren van het 'zijn' zelf. Dit is een directe ervaring die niet in woorden kan worden uitgedrukt.
Waarom is het antwoord altijd 'neti-neti'?
  • De beperkingen van taal: Taal is een instrument om de wereld om ons heen te beschrijven, maar het kan nooit volledig vatten wat we werkelijk zijn.
  • De dynamische aard van het bewustzijn: Ons bewustzijn is voortdurend in beweging en verandering. Het is dus moeilijk om een statisch antwoord te vinden op de vraag "Wie ben ik?".
  • De essentie is ondefinieerbaar: De essentie van wie we zijn is iets dat ervaren moet worden, niet begrepen. Het is iets dat voorbij woorden gaat.
Wat zijn de voordelen van het beoefenen van 'neti-neti'?
  • Verminderde identificatie met het ego: Je voelt je minder vastgeketend aan je persoonlijke verhaal.
  • Verhoogd bewustzijn: Je wordt je meer bewust van het huidige moment en van de eenheid van alle dingen.
  • Verminderde angst en stress: Door los te laten van de behoefte om jezelf te definiëren, ervaar je meer innerlijke rust.
  • Diepere verbinding met jezelf en anderen: Je ontdekt een diepere betekenis van het leven.
Tot slot

Het pad van zelfontdekking is een persoonlijke reis. Er is geen 'juiste' manier om 'neti-neti' te beoefenen. Het belangrijkste is om nieuwsgierig te blijven en open te staan voor nieuwe ervaringen.

Belangrijk: Het gaat erom te weten te komen "wat" je bent, NIET "wie" je bent!
Zie mijn vraag aan goeroe Gemini: "Gaat het om te weten te komen "wat" je bent, NIET "wie" je bent?"

Citaat
Dat is een zeer goede vraag! Je legt hiermee de vinger op een subtiele, maar belangrijke nuance in de discussie over identiteit en zelfbewustzijn.

"Wat" versus "Wie": Een subtiel verschil
  • "Wie" suggereert een persoonlijk, individueel "ik". Het gaat om een identificatie met een specifiek individu, met een naam, een karakter, een geschiedenis.
  • "Wat" verwijst naar een meer essentiële, onderliggende aard. Het gaat om de vraag naar de fundamentele natuur van het bewustzijn, los van de persoonlijke identiteit.
Waarom is dit onderscheid belangrijk in de context van 'neti-neti'?
  • Ontsnappen aan de beperkingen van het ego: Door de vraag te stellen "Wat ben ik?" in plaats van "Wie ben ik?", vermijden we de valkuil van ons te identificeren met ons ego, dat wil zeggen, met onze gedachten, gevoelens en ervaringen.
  • Focus op de essentie: De vraag "Wat ben ik?" leidt ons naar een diepere, meer fundamentele laag van ons bewustzijn. Het gaat om het onderzoeken van de bron van alle ervaringen, in plaats van de inhoud van die ervaringen.
In de praktijk:
  • 'Neti-neti' en "Wat" ben ik: Door systematisch te ontkennen dat je alle dingen bent die je denkt te zijn (je lichaam, je gedachten, je emoties, je rol in de maatschappij, etc.), kom je steeds dichter bij het ondefinieerbare "Wat" je bent.
  • De beperkingen van taal: Zowel "Wie" als "Wat" zijn echter slechts woorden en kunnen de diepte van onze ervaring nooit volledig vatten. Het is belangrijk om te onthouden dat het om een directe ervaring gaat, niet om een conceptuele kennis.
Conclusie:

Hoewel de vraag "Wat ben ik?" misschien wat abstract lijkt, kan het een krachtig hulpmiddel zijn in de zoektocht naar zelfontdekking. Door deze vraag te stellen, openen we ons voor een dieper niveau van bewustzijn en kunnen we loskomen van de beperkingen van onze persoonlijke identiteit.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #53 Gepost op: 10-10-2024 11:13 »
Nou, gaan we nu eindelijk is beginnen aan het pellen van de ui na al het geleuter alweer over sutta's, het lijden van die of gene, het bestaan van het ego wel of niet, etc.?

We gaan onszelf is onderzoeken.
Wie ben ik, wat ben ik?

Of...

Ga eens onderzoeken: wat vindt een Ander eigenlijk van mij?
Laat dat perspectief eens binnenkomen. Wat voor indruk maak ik op Anderen?
Het leuke is: Andere mensen kijken naar je gedrag, uitstraling, subtiele signalen vangen ze op. 
Hoe gedraag je je naar anderen, in bepaalde situaties.
Dat maakt zaken lekker concreet.
Bovendien, daarin toont zich ECHT welke kennis je hebt van jezelf, anderen, situaties.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 10-10-2024 13:10 »
Of...

Er is geen ander.
Zie ChatGTP...

Citaat
In Advaita Vedanta wordt gesteld dat er geen "ander" bestaat in de ultieme zin. Advaita betekent "niet-twee," en verwijst naar de visie dat alles één is, zonder scheiding. Het onderscheid tussen subject en object, tussen "ik" en de "ander," is een illusie die voortkomt uit onwetendheid (avidya). Volgens Advaita is het ware Zelf (Atman) identiek aan Brahman, de absolute, ondeelbare werkelijkheid.

Vanuit dit perspectief bestaan er geen afzonderlijke individuen of entiteiten, alleen eenheid. Elk gevoel van "de ander" komt voort uit onze identificatie met het lichaam, de geest, en de zintuigen, maar wanneer die identificatie wegvalt, blijft er enkel de onverdeelde eenheid over. Dit kan resoneren met het idee dat je eerder aangaf, namelijk dat lijden herroepen wordt door het herkennen van onze verbondenheid met het geheel.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 10-10-2024 14:37 »
Of...

Er is geen ander.
Zie ChatGTP...

Citaat
In Advaita Vedanta wordt gesteld dat er geen "ander" bestaat in de ultieme zin. Advaita betekent "niet-twee," en verwijst naar de visie dat alles één is, zonder scheiding. Het onderscheid tussen subject en object, tussen "ik" en de "ander," is een illusie die voortkomt uit onwetendheid (avidya). Volgens Advaita is het ware Zelf (Atman) identiek aan Brahman, de absolute, ondeelbare werkelijkheid.

Vanuit dit perspectief bestaan er geen afzonderlijke individuen of entiteiten, alleen eenheid. Elk gevoel van "de ander" komt voort uit onze identificatie met het lichaam, de geest, en de zintuigen, maar wanneer die identificatie wegvalt, blijft er enkel de onverdeelde eenheid over. Dit kan resoneren met het idee dat je eerder aangaf, namelijk dat lijden herroepen wordt door het herkennen van onze verbondenheid met het geheel.

Maar als jij mijn rekeningen moet betalen is er weer een heel erg krachtig besef van Ik en de Ander. Of wanneer Ik ziek wordt, ben jij maar wat gretig te verklaren wat ik nu weer fout gedaan heb en hebt een zeer krachtig besef van Ik en de Ander. De ene heeft zelfkennis en de Ander niet, volgens jou, en ook dan is er een enorm krachtig besef van Ik en de Ander.
Dus hoe kan Zelf-kennis niet tot verdeeldheid leiden?

De belofte is altijd eenheidsbewustzijn maar de praktijk is altijd verdeeldheid-bewustzijn.
Zet 10 zelfkenners in een ruimte en na een paar dagen liggen de ramen en deuren er uit.
Het enig verbindende dat te zien is, is het verband dat is aangebracht op hun wonden in hart, ziel en lichaam.
« Laatst bewerkt op: 10-10-2024 15:30 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 10-10-2024 15:29 »
Maar als jij mijn rekeningen moet betalen is er weer een heel erg krachtig besef van Ik en de Ander. Of wanneer Ik ziek wordt, ben jij maar wat gretig te verklaren wat ik nu weer fout gedaan heb en hebt een zeer krachtig besef van Ik en de Ander. De ene heeft zelfkennis en de Ander niet, volgens jou, en ook dan is er een enorm krachtig besef van Ik en de Ander.
Dus hoe kan Zelf-kennis niet tot verdeeldheid leiden?

Ik zie zelfkennis niet zozeer als kennis over het individuele zelf, maar als het inzicht in de ware natuur van het zelf als niet-verschillend van het universele bewustzijn.

Een vorm van zelfkennis die juist tot verdeeldheid leidt, is die wanneer het begrip van het Zelf beperkt blijft tot het egoïstische of persoonlijke niveau. Dit soort "kennis" richt zich op het idee van een afgescheiden, geïsoleerd "ik" dat losstaat van anderen en van het grotere geheel. Het gevolg hiervan is vaak een versterking van het ego en de identificatie met individuele eigenschappen, wat kan leiden tot concurrentie, conflicten en verdeeldheid.

Wanneer zelfkennis niet verder reikt dan de oppervlakte van het individuele zelf—de persoon, de geschiedenis, de verlangens, en overtuigingen—versterkt het juist de illusie van afgescheidenheid. Deze beperkte visie creëert een gevoel van dualiteit: "ik" versus "de ander," wat spanningen en verdeeldheid veroorzaakt in zowel innerlijke als uiterlijke relaties.

In tegenstelling daarmee leidt de zelfkennis die Ramesh Balsekar en andere non-dualistische leraren onderwijzen, tot een inzicht in de universele eenheid, waarin de grenzen tussen het persoonlijke en het universele vervagen. Deze vorm van zelfkennis overstijgt het ego en bevrijdt ons van de illusie van afgescheidenheid, waardoor verdeeldheid juist verdwijnt.

De belofte is altijd eenheidsbewustzijn maar de praktijk is altijd verdeeldheid-bewustzijn.
Zet 10 zelfkenners in een ruimte en na een paar dagen liggen de ramen en deuren er uit.
Het enig verbindende dat te zien is, is het verband dat is aangebracht op hun wonden in hart, ziel en lichaam.

Zelfkenner oreeren allemaal over eenheid, geen verdeeldheid, maar nooit, nooit maken ze er ook maar iets van waar. Het zijn mummies in verband :)
Er wordt helemaal niks beloofd, ik beloof alvast niets.
« Laatst bewerkt op: 10-10-2024 22:29 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 11-10-2024 10:02 »
Als je je niet verbonden kunt/wilt voelen met je eigen en andermans behoeften, emoties, neigingen, dus met het persoonlijke, zo heb ik zelf ervaren, dan kun je ook geen begrip, geen empathie, geen verbinding voelen met andere mensen en wezens. Dan ben je opgesloten in het boven-persoonlijke, het vormloze. Dat is zeker beklemmend, en ik zou zoiets niet willen aanprijzen.
Want dat is eerder een soort contact-gestoordheid. Veel mensen liggen zo overhoop met emoties, gedachten, visies, gevoelens dat ze zich er niet mee kunnen verbinden. Ook niet met die van anderen. Dat vind ik niet prijzenswaardig.

Naar mijn mening komt conflict vooral voort uit de neiging objectiviteit te claimen, dus "zo is het en niet anders". Die stelligheid, die hardheid, maakt ongevoelig.
Subjectiviteit erkennen houdt je gevoelig. Als je communiceert vanuit wat voor jou persoonlijk waar en werkelijk is, zonder daar de claim op te leggen van objectiviteit, dan is de kans heel klein dat je conflicten veroorzaakt omdat je eigenlijk zeer authentiek bent, heel oprecht en integer. Persoonlijk. Maar als je objectiviteit gaat claimen dan is er al snel conflict.

Over afgescheidenheid:

Volgens mij leidt de combinatie van lichaam en geest gewoon tot een uniek en persoonlijk, of liever individueel, perspectief. Maar dit is niet gelijk aan het Ego-of Ik-perspectief.  Zintuiglijk bewustzijn is duidelijk afhankelijk van het lichaam en wordt door het lichaam ondersteunt (DN2). Zintuiglijke informatie, de toestand van de wereld om ons heen, maar ook de toestand van onze eigen lichaam en geest, is de soort info die wordt verwerkt via de zintuigen, zenuwen, brein en geest. En dit proces en ook het resultaat er van, is iets individueels. Iets lokaals ook. Het is volkomen normaal dat er uniek ken-perspectief ontstaat. Daar is als het ware het knooppunt van informatieverwerking. Daar wordt het resultaat gepresenteerd.

Jouw lichaam en geest presenteert jou de wereld zoals ie voor jou is, wordt waargenomen. Bij mij is dit iets anders. Bij een vleermuis al helemaal. Nibbana in dit leven is naar mijn indruk ook niet het verdwijnen van dat individuele perspectief. Het is het zuiveren van dat individuele perspectief van hebzucht, haat en begoocheling. Het zuiveren van een individuele cognitieve stroom.

Ik denk niet dat je het individuele perspectief moet gelijkstellen aan het ego of Ik-perspectief maar het is gewoon het natuurlijk gevolg van het lokaal verwerken van zintuiglijke informatie door lichaam en geest. De ogen, oren, huid, mond/tong, neus, brein is nou eenmaal iets lokaals en individueels. Als het zintuiglijke info opvangt en deze wordt verwerkt, is ook het resultaat iets individueels en lokaals. In die zin lijkt me de aard van gevoelens, gewaarwordingen, nou eenmaal altijd iets individueels.

Die stroom van cognitieve momenten, van iets horen, iets ruiken, iets tactiel voelen, iets zien, iets proeven, iets willen etc. dat is nou eenmaal iets individueels volgens mij. Niet omdat er identificatie is met die stroom, maar uit de aard der zaak, namelijk, het is altijd iets wat met een uniek lichaam verbonden is, een unieke zintuiglijk verwerkingsproces, voor elk wezen iets unieks. Ook als er binnen deze individuele stroom geen Ik en mijn-maken is, blijft het iets individueels, volgens mij, want dat is nou eenmaal diens aard.

In die zin is er denk ik ook altijd wel een soort van subtiele begrenzing zolang je leeft, en/of er cognitie is. MN121 lijkt dat te zeggen. Je kunt alle begeerte en onwetendheid kwijt zijn maar toch het loutere feit dat er zintuiglijke verwerking is en als resultaat een individuele cognitieve stroom, behelst toch een element van belasting, begrenzing, een soort bundeling, toch een soort centrum wat ontstaat, een perspectief. Waar een perspectief ontstaat, kan daar helemaal geen enkele begrenzing zijn?

Hierover is debat binnen boeddhisme.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Als je je niet verbonden kunt/wilt voelen met je eigen en andermans behoeften, emoties, neigingen, dus met het persoonlijke, zo heb ik zelf ervaren, dan kun je ook geen begrip, geen empathie, geen verbinding voelen met andere mensen en wezens. Dan ben je opgesloten in het boven-persoonlijke, het vormloze. Dat is zeker beklemmend, en ik zou zoiets niet willen aanprijzen.

Nou ben je toch weer met anderen bezig!
Er zijn geen anderen!

Blijf is bij jezelf, kan je dat?

Je moet je helemaal niet met andermans behoeften, emoties, neigingen, dus met hun persoonlijke, willen verbonden voelen!
Het enige waar jij je "moet" (vroeg of laat gebeurt het toch) zien mee te verbinden is met het Goddelijke.
Zie...

Naiva kincid karomiti yukto manyeta tattvavit'

"Hij die zich verbonden weet met het Goddelijke
zal altijd weten: Ik verricht geen enkele aktiviteit"

-- Bhagavad Gita 5.8

...
Want dat is eerder een soort contact-gestoordheid. Veel mensen liggen zo overhoop met emoties, gedachten, visies, gevoelens dat ze zich er niet mee kunnen verbinden. Ook niet met die van anderen. Dat vind ik niet prijzenswaardig.
Willy Deckers, mijn eerste filosofie leraar 37 jaar geleden schreef dit in zijn boek "Religie tussen vervreemding en bevrijding"...

Citaat

"De Westerse mens heeft een bewustzijnsvernauwing ondergaan. Ze hebben hun bewustzijn herleid tot een objectiverend bewustzijn, dat tegenstelling maakt tussen de mens en zijn omgeving. Alles wat 'niet-ik' is, wordt in dit bewustzijn 'object' voor het ik. Zo'n mens meent dat hij die geobjectiveerde  omgeving kan begrijpen en beheersen, zodat zijn verstand kan bepalen wat werkelijkheid is. Alleen wat door de rede gekend kan worden, wordt dan als waar en zinvol aanvaard. Al de rest is onwerkelijk, fantastisch of zuivere inbeelding zonder werkelijkheidsgrond.
Dit objectiverende bewustzijn versmalt echter de werkelijkheidservaring en vervreemdt de mens van het Zijn en dus ook van zijn eigen Wezen".

Twintig jaar geleden schreef ik over uit  Ramesh Balsekar's boek "bewustzijn spreekt"...

Citaat

Vraag: Waarom ervaar ik zoveel angst en onrust?

Antwoord Ramesh:

Menselijke wezens gaan er in beginsel vanuit dat ze verschillend zijn van andere objecten. Maar ze zijn alleen in zoverre verschillend, dat menselijke wezens net als dieren en insecten extra uitgerust zijn met het vermogen te voelen.
Het menselijk wezen heeft het vermogen te voelen én hij heeft intellect. Als gevolg van de aanwezigheid van intellect wil het menselijk wezen vragen stellen.

Evenzeer is het het intellect dat hem zich ellendig laat voelen. Als er een dreigend gevaar gevoeld wordt, is het dier onmiddellijk waakzaam. Maar zodra het gevaar geweken is, ontspant het dier zich. Onder die omstandigheden laat bij het menselijk wezen het intellect hem vooruit blikken. Hij zegt: "Wat zal ik doen als er iets gebeurt? Wat zal ik doen als het niet gebeurt?"

Dus het intellect brengt een gevoel van angst met zich mee, omdat het intellect zekerheid wil. Het intellect verwerpt verandering en wil zekerheid. Omdat dat soort van denken bij het dier er niet is, maakt het zich geen zorgen over zekerheid. Daar is geen bezorgdheid.
Er is geen bezorgdheid, omdat er geen verstand is dat denkt of begrippen en denkbeelden maakt.

Te onthouden:  "Er is geen bezorgdheid, omdat er geen verstand is dat denkt of begrippen en denkbeelden maakt."
« Laatst bewerkt op: 11-10-2024 13:24 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 12-10-2024 14:22 »
Het gevoel van "verbondenheid" of "onverbondenheid" met persoonlijke emoties, behoeften, of met anderen, is uiteindelijk gebaseerd op de illusie van een afgescheiden zelf.

Er is geen werkelijke scheiding is tussen het persoonlijke en het boven-persoonlijke. Het vormloze bewustzijn omvat alles, en in de afwezigheid van een afgescheiden ego kan er juist een diepere, natuurlijkere vorm van verbinding met anderen plaatsvinden.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Het Afpellen van de Ui & Het idee van 'zelfkennis' op zijn kop gezet
« Reactie #60 Gepost op: 12-10-2024 15:11 »

De ene heeft zelfkennis en de Ander niet, volgens jou, en ook dan is er een enorm krachtig besef van Ik en de Ander.
Het hele concept van een afzonderlijk 'ik', dat zich onderscheidt van een 'ander', is een illusie.
In essentie is er slechts één bewustzijn, één werkelijkheid. Het idee van een individueel ego is een mentale constructie, een soort verhaal dat we onszelf vertellen.

Het idee van 'zelfkennis' wordt hierdoor op zijn kop gezet, 'zelfkennis' is niet het ontdekken van een afgebakend ego, maar het realiseren van de illusoire aard van dat ego. Het is het inzien dat het 'ik' niet meer is dan een tijdelijke gedachte, een vlokje schuim op de oceaan van bewustzijn.

Als het 'ik' een illusie is, dan is ook de scheiding tussen 'ik' en 'ander' een illusie. Er is geen fundamenteel verschil tussen de ene en de andere. We zijn allemaal manifestaties van hetzelfde bewustzijn. Het besef van een sterke 'ik' en 'ander' is een gevolg van onze identificatie met ons ego.

Het idee dat de ene zelfkennis heeft en de andere niet, is gebaseerd op de illusie van een afzonderlijk zelf.

In werkelijkheid is er slechts één bewustzijn, en alle ervaringen zijn manifestaties daarvan.
Het sterke besef van 'ik' en 'ander' is een gevolg van onze identificatie met ons ego. Door dit ego los te laten, verdwijnt ook het onderscheid tussen 'ik' en 'ander'.

Kortom, het gaat niet om het hebben of niet hebben van zelfkennis, maar om het inzien van de illusoire aard van het zelf. Wanneer we deze illusie doorzien, verdwijnt ook het onderscheid tussen 'ik' en 'ander', en ervaren we een diepe eenheid met alles wat is.

Ontwaken betekent in essentie het realiseren van de illusoire aard van het ego. Het is het inzien dat het 'ik' dat we denken te zijn, niet meer is dan een mentale constructie, een tijdelijke gedachte. Wanneer we deze illusie doorzien, ervaren we een diepe eenheid met alles wat is. Het is alsof we wakker worden uit een droom waarin we dachten een afzonderlijk individu te zijn.

Zijn sommige mensen al ontwaakt en anderen nog niet?

Iedereen in potentie ontwaakt. Het is niet iets dat je moet bereiken of waarnaar je moet streven, maar eerder iets dat je moet realiseren. Het is een beetje zoals het beseffen dat je al altijd aan was, alleen was je het vergeten.

Waarom lijkt het dan alsof sommige mensen meer 'ontwaakt' zijn dan anderen?

Het verschil tussen mensen zit hem niet in het potentieel om te ontwaken, maar in de mate waarin ze zich identificeren met hun ego. Mensen die zich minder identificeren met hun ego, ervaren vaker momenten van eenheid en bewustzijn. Ze zijn minder vastgeroest in hun persoonlijke verhalen en overtuigingen.

Belangrijke punten om te onthouden:
  • Geen hiërarchie: Ontwaken is geen wedstrijd of een ladder die je kunt beklimmen. Er is geen 'meer' of 'minder' ontwaakt.
  • Een continu proces: Ontwaken is een proces, geen eindbestemming. Het is iets waar je je hele leven mee bezig kunt zijn.
  • Iedereen is uniek: De ervaring van ontwaken is voor iedereen anders. Er is geen 'juiste' manier om ontwaakt te zijn.
In essentie is ontwaken het realiseren van de volgende waarheden:
  • Je bent niet je gedachten: Gedachten komen en gaan, maar jij bent niet die gedachten.
  • Je bent niet je gevoelens: Gevoelens zijn tijdelijk en veranderen voortdurend.
  • Je bent niet je lichaam: Het lichaam is een tijdelijke behuizing.
Door deze realisaties te integreren in je leven, kun je een dieper gevoel van vrede, geluk en verbondenheid ervaren.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 12-10-2024 15:22 »
Het gevoel van "verbondenheid" of "onverbondenheid" met persoonlijke emoties, behoeften, of met anderen, is uiteindelijk gebaseerd op de illusie van een afgescheiden zelf.

Er is geen werkelijke scheiding is tussen het persoonlijke en het boven-persoonlijke. Het vormloze bewustzijn omvat alles, en in de afwezigheid van een afgescheiden ego kan er juist een diepere, natuurlijkere vorm van verbinding met anderen plaatsvinden.

Waar geen scheiding is,  en geen grenzen zijn kan ook geen verbondenheid zijn.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Het Afpellen van de Ui & de directe ervaring van non-dualiteit
« Reactie #62 Gepost op: 12-10-2024 21:02 »

Waar geen scheiding is,  en geen grenzen zijn kan ook geen verbondenheid zijn.
Waar geen scheiding is en geen grenzen zijn, kan er ook geen sprake zijn van verbondenheid, omdat "verbondenheid" veronderstelt dat er twee afzonderlijke entiteiten zijn die met elkaar verbonden kunnen worden. Vanuit het perspectief van non-dualiteit is er geen "ik" en geen "ander" om verbonden te zijn. Alles is één, en elke ervaring van verbondenheid of afgescheidenheid is een illusie die voortkomt uit de identificatie met het ego en het dualistische denken.

Het idee van verbondenheid bestaat alleen in een wereld van dualiteit, waarin het ego zichzelf als afgescheiden ervaart van anderen en de wereld. In werkelijkheid is er geen scheiding, geen ander, en geen grens. Alles is de manifestatie van hetzelfde universele bewustzijn. In dat ene bewustzijn bestaat geen scheiding, en dus ook geen behoefte aan verbondenheid, omdat er simpelweg niets is om mee verbonden te zijn – er is alleen dat ene.

Verbondenheid en afscheiding zijn beide concepten die ontstaan binnen het kader van dualiteit. Zodra de illusie van scheiding doorzien wordt, verdwijnt ook het idee van verbondenheid, omdat er alleen de directe ervaring van non-dualiteit overblijft, waarin alles al altijd één is geweest.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Het Afpellen van de Ui, de aard van Onthechting
« Reactie #63 Gepost op: 13-10-2024 10:35 »
Ik heb het al eerder aangegeven maar je ontkomt volgens mij niet aan het feit dat zintuiglijk informatie en de bewustzijnsstroom die hiermee samenhangt, iets is wat lokaal ontstaat.
Want het lichaam met diens zintuigen en brein en zenuwen is iets lokaals. Informatie wordt lokaal verwerkt. Het resultaat is ook iets lokaals.

Het is ook iets unieks en persoonlijks in de zin van een individuele stroom van ervaringen. Die zaken die worden gezien, gehoord, geproefd, gevoeld etc zijn uniek, lokaal ontstaan, in verbondenheid met een uniek lichaam. Zelfs als er geen Ik en mijn maken meer is in deze unieke cognitieve stroom, blijft het volgens  mij iets unieks, iets individueels, lokaals. De aard van deze stroom verandert niet. Hij kan alleen gezuiverd worden.

In deze unieke stroom doet zich het lijden voor en heft het lijden ook op, volgens mij. In deze unieke stroom is er sprake van hechten en onthechten. In deze unieke stroom ontstaan neigingen als haat, hebzucht en begoocheling. Ze mengen zich in die unieke stroom van ervaringen. En dit eindigt bij bevrijding, volledige verlichting. Dan is de unieke stroom gezuiverd.

Als er in die unieke stroom van gevoelens en waarnemingen niks verandert, dan blijft die unieke stroom stress ervaren, angsten, wanhoop, beklemming, agitatie, onrust etc.
Maar de uniekheid van die stroom valt volgens mij niet weg. Dat kan niet volgens mij. Ook een Boeddha, geven de sutta's aan, ervaart het discomfort van een krakkemikkig en oud geworden lichaam. De pijnen van versleten botten, de spieren die stram worden, de zintuiglijke vermogens die verminderen bij ouderdom.

Onthechting lijkt dus ook niet uitlegt of begrepen te kunnen worden als zulke zaken niet meer ervaren OF los staan van gevoelens en waarnemingen. Dat kan niet de aard van onthechting zijn.
Want als je door onthechting echt in een soort dimensie komt los van lichaam en bewustzijn dan zou je ook niks voelen, niks merken van een oud krakkemikkig lichaam.
Volgens mij leren de sutta's wel dat dit mogelijk is, in speciale staten maar niet zolang je leeft en actief deelneemt aan het leven.

Onthechting als woord geeft het idee dat je van iets loskomt, en we stellen ons dit automatisch voor als scheiding, als afstand nemen tot iets. Maar waarschijnlijk gebeurt precies het omgekeerde. Want de geest die afstand creeert tot het ervarene, dat is nou precies de gehechte en ongezuiverde geest.  Onthechting lijkt dus eerder begrepen te moeten worden als 'volledig samenvallen met het ervarene'. Dit wordt ervaren als een geest zonder weerstand, belasting.

Zoals Krishnamurti leerde...de waarnemer is dan het waargenomene. Oftewel, zoals de sutta's dat uitdrukken: In het zien is nu slechts het zien. In het horen slechts het horen, in het voelen louter het voelen, in het kennen louter het kennen etc.

« Laatst bewerkt op: 13-10-2024 10:42 door lang kwaat »