Voor Balsekar is de sleutel tot verlichting de acceptatie van dualiteit zonder de drang om te kiezen vanuit het ego.
Er wordt volgens mij echt niet gekozen vanuit het ego. Er is alleen maar voorwaardelijk ontstaan. Ik twijfel hier niet meer aan.
Een bepaald zintuiglijk contact leidt in de praktijk instinctief, uit de kracht van gewoonte, tot bijvoorbeeld afkeer, een reactie van weerzin.
Een bepaalde geur, een bepaalde tactiele sensatie, schouwspel etc. Ego kiest niet voor die afkeer. Het is gewoon een neiging die wordt getriggerd bij onaangenaam zintuiglijk contact.
Een conditionering, patigha-anusaya, de onderliggende neiging tot afkeer wordt geactiveerd bij onaagename geuren, smaken, aanrakingen etc.
Dit stel (onaangename gevoelens en afkeer er van) trekt al eindeloos veel levens samen op.
In de vervolg reeks van dit cognitieve proces merkt het mentale bewustzijn en diens opmerkzaamheid (sati) die instinctieve neiging afkeer op en gaat dit weer zien als 'die afkeer ben Ik, dit is van-mij, dit is mijn zelf' (sakkaya ditthi anusaya wordt getriggered, de onderliggende neiging om bij verschijnselen dit soort visies te ontwikkelen). Die afkeer wordt NU beleefd als van-jezelf of als jezelf. Toe-geeigend.
Die manier van aandacht geven aan dit verschijnsel van afkeer voedt vervolgens weer die afkeer en ook die persoonlijke visie rondom die afkeer. Het wordt een soort zelfvoedend en zelfbevestigend systeem (upadana). Ook dit kiest het ego niet. Het zijn neigingen. Voorwaardelijk ontstaan.
Verkeerde aandacht (ayoniso manasikara) voedt nu de hele situatie. Afkeer kan nu uitgroeien tot haat en ook het besef van Ik rondom die haat wordt steeds concreter, gestolder.
Het is eigenlijk allemaal het resultaat van de ene neiging volgend op de andere.
Dit is, vind ik,
geen lichtzinnige kwestie. In jezelf en anderen kiezende ego's zien ipv activerende neigingen/conditioneringen is volgens mij echt verkeerde visie.
Als een wild dier schrikt van jouw aanwezigheid en wegvlucht, denk je toch ook niet dat het ego in dit dier dit heeft beslist?
Je weet toch dat dit gewoon alleen conditionering is? Gewenning. Diepe patronen?
Ik twijfel of Balsekar echt inzicht had in voorwaardelijk ontstaan. Hij lijkt nog te denken in termen van een zelf dat beslist en zaken op gang brengt bij jezelf.