Juiste visie wordt in de Pali sutta's onderwezen als tweeledig (MN117):
-1. juiste visies verbonden met verdienste, met zogenaamd licht karma met licht gevolg; voorbeelden van die visies: er is wedergeboorte; er zijn mensen die volledig verlicht zijn en deze en de andere werelden kennen; geven is iets goeds en er is ook een vrucht van geven; er is vader en moeder (die dienen geeerd te worden ook); er zijn wilsdaden en vruchten van wilsdaden.
Het zegt eigenlijk dat als je zulke visies hebt, dan komt daar iets goeds uit voort. Je intenties, spraak en daden worden dan ook positief, heilzaam, licht.
De sutta's presenteren het echter ook weer niet zo dat dit allemaal maar suggestie is, maar ze presenteren het zo dat er ook echt wedergeboorte is, en anderen werelden, de uitwerking van kamma etc.
Deze visies zijn verdienstelijk maar bevrijden niet van het rad van wedergeboorte, van lijden. Ze geven goede vruchten (kamma vipaka) zoals relatieve gezondheid, lang leven, wedergeboorte in werelden waarin relatief weinig lijden is, relatieve voorspoed...kortom welzijn hier en nu en na de dood. Dat is het resultaat van verdienste.
-2. juiste visie die puur is, zuiver, niet verbonden met kamma, het soort visie dat een einde maakt aan kamma en wedergeboorte. Ik geloof dat dit het soort visie is waarbij je denken, spreken en doen niet meer voortkomt uit een drift in jezelf, iets wat gist, een neiging, gewoontekracht, intentie, plan wat je van te voren had.
In de Pali sutta's proef ik een sfeer dat we ons niet hoeven te schamen voor een welbewust streven naar welzijn van onszelf, en dus daden te doen waar een zekere zelfzuchtigheid bij komt kijken en een doelgerichtheid. De sfeer is eerder dat je deze verdienstelijkheid niet moet minachten.
Het is allemaal leuk en aardig om jezelf op te leggen dat je altijd maar om-niet alles moet doen, spontaan, zonder verwachtingen, zonder persoonlijk belang, maar laten we wel wezen, dat is niet te doen. Bovendien, als je dat verwacht van jezelf, maak je er dan geen conditionering van? Kun je werkelijk beoefenen om iets om-niet te doen?
Wat ik totaal niet proef in de Pali sutta's is dat een doelgericht iets goeds doen voor je eigen welzijn niet deugt. Dat hele kader van normering, dat je altijd maar om-niet moet doen is er niet. Het is wel zo dat ook in de Pali sutta's bijvoorbeeld 'geven zonder dat je iets terug verwacht' hoger wordt aangeschreven dan iets geven met de verwachting dat je er iets voor terugkrijgt. Maar dit geven-als-investering wordt ook weer niet beschreven als slecht, zondig, verkeerd of iets wat iet deugt en je moet laten. Want geven is iets goeds. Zomaar wat geven, gedachteloos, zeg maar, zonder enig besef van verdienste, of zonder enig benul van dat geven goed is, of nauwelijks benul voor wat je doet, is niet verdienstelijk.