Heb jij je ware aard als bewustzijn, als het geheel, al herkent Siebe?
Zo ja, dan kan de de Pali sutta's achterwege laten. Maar daar ben je duidelijk niet aan toe, dus heb je je ware aard als bewustzijn, als het geheel nog niet herkent. Eerst nog een twintig jaar de Pali sutta's analyseren en erover filosoferen is jouw weg vooraleer je aangekomen bent waar ik zijn.
Bewustzijn is binnen de sutta's een bewustzijn-van-iets. Het ontstaat in relatie tot een zintuiglijk object. Het komt en gaat ook. Het is geen continuüm. Het is niet-zelf.
Volgens mij: Als het kenvermogen van bewustzijn instinctief wordt verbeeld als "Ik", dan wordt het kenvermogen beleefd als een subject die iets waarneemt, voelt, kent.
Dan beleef je het zo dat
Ik voel, Ik ken, Ik neem waar. Alsof je een soort mentaal wezentje bent dat zaken waarneemt.
Dit is heel normaal volgens mij. Hoop IK
Het is een zeer krachtig instinct of neiging om het zo te ervaren, leren volgens mij de sutta's.
Er is dan een belevingswijze die men meestal duaal noemt; subject-object dualiteit.
Het subject dat een bepaald object/iets waarneemt.
Naar mijn mening leert de Boeddha dat dit nooit werkelijk plaatsvindt. Het is een indruk.
Als je een touw aanziet voor een slang, en daar ook echt zo mentaal en fysiek op reageert, dus het ook echt zo beleeft, dan vind het toch nooit echt plaats dat het opgerolde touw een slang is.
Maar je hele beleving is een vergissing, begoocheling. Dat is dan niet ver-oordelend bedoeld, nietwaar?
Ik geloof, net zo, als het kenvermogen van bewustzijn instinctief wordt aangezien voor wie/wat je bent, en je beleeft het echt zo dat je als een soort mentaal wezentje iets waarneemt, dan vind ook dat niet echt plaats. Want dat kenvermogen is geen Ik, geen subject, geen entiteit, geen wezentje dat ziet, voelt, hoort, waarneemt. Een touw wordt nooit een slang en het kenvermogen van bewustzijn wordt nooit echt een wezentje-Ik. Het vindt niet echt plaats.
Wat echt plaatsvindt is begoocheling. Dualiteit bestaat niet en is nooit echt. Er is alleen maar een indruk er van.
Het is volgens mij niet zo dat dualiteit een illusie en non-dualiteit de waarheid, maar dualiteit vindt sowieso niet echt plaats, zelfs al beleef je het zo.
Wat de Boeddha leert mijn inziens: met het verdwijnen van verkeerde visie/begoocheling lost niet dualiteit op, noch een ego, maar lijden onder invloed van begoocheling.
Maar het belangrijkste lijk me oog te krijgen voor de 7 anusaya, de neigingen/conditioneringen, die de geest bepaalde indrukken opleggen.
De indruk dat iets/iemand afstotelijk is, aantrekkelijk, de indruk 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf, de indruk van Ik ben".
Het is makkelijk, zeer makkelijk, om onder invloed van die indrukken te komen, nietwaar?
Onze beleving bestaat uit indrukken die we als waar en werkelijk beleven ook.
Non-dualiteit is een indruk. Dualiteit is een indruk.
Waar het echt om gaat is: lijden, wat is oorzaak, wat is de beeindiging, wat is de weg om lijden te beeindigen.