Auteur Topic: lijden kan niet verdwijnen, maar ...  (gelezen 4795 keer)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: lijden kan niet verdwijnen, maar ...
« Reactie #300 Gepost op: 17-11-2024 12:02 »
@deejay God,

Vier reacties op één bericht. Vier wanhopige pogingen om te redden wat eigenlijk juist niet gered zou moeten worden, want het obstakel zelf voor volledige bevrijding in Boeddistische zin. Duidelijker kan ik het zelf nooit krijgen.
Niets meer aan toe te voegen.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

mystieke Boeddhistische volledige bevrijding ...

Citaat
In het boeddhisme verwijst volledige bevrijding (Pali: vimutti of nibbāna) naar het bereiken van een toestand waarin alle vormen van lijden, verlangens en gehechtheden volledig zijn overwonnen. Het wordt beschouwd als het ultieme doel van de boeddhistische praktijk. In mystieke termen kan volledige bevrijding worden gezien als een transcendente ervaring waarbij het gevoel van een afgescheiden zelf verdwijnt, en de realisatie van de ultieme natuur van werkelijkheid – leegte (śūnyatā) of niet-zelf (anattā) – wordt belichaamd.

Hier zijn de kernaspecten van mystieke bevrijding binnen het boeddhisme:

1. De Bevrijding van Geestelijke Inzichten
  • Door directe ervaring van de Vier Edele Waarheden (de aard van lijden, het ontstaan van lijden, het beëindigen van lijden en het Achtvoudige Pad).
  • Het doorzien van de illusie van een permanent zelf (atta) en het inzicht in de vergankelijkheid (anicca) en leegte van alle fenomenen.
2. Mystieke Realisaties
  • Nibbāna: Een toestand van totale vrijheid van conditioneringen en de beëindiging van saṃsāra (de cyclus van wedergeboorte).
  • De ervaring van eenheid met de werkelijkheid, voorbij dualiteit, waarbij niets meer wordt opgevat als "ik" of "mijn".
3. Meditatieve Bevrijding
  • Via diepe meditatieve staten zoals de jhāna's en de ontwikkeling van vipassanā (inzichtsmeditatie) kan men steeds diepere lagen van realisatie bereiken.
  • In sommige mystieke boeddhistische tradities, zoals Dzogchen of Mahamudra, wordt benadrukt dat verlichting niet iets is dat moet worden bereikt, maar iets dat al aanwezig is en alleen hoeft te worden herkend.
4. Mystieke Bevrijding in Verschillende Stromingen
  • Theravāda: Volledige bevrijding wordt bereikt door het volgen van de Pali Canon en het pad van de arahant, waarin het individu volledig vrij wordt van alle mentale bezoedelingen.
  • Mahayana: Bevrijding wordt vaak beschreven als de realisatie van bodhicitta (verlichting voor het welzijn van alle wezens) en het begrijpen van de leegte (śūnyatā) van alle verschijnselen.
  • Vajrayāna: Mystieke symbolen, rituelen en meditaties worden gebruikt om de inherente verlichting van de geest te herkennen en te stabiliseren.
5. De Mystieke Transcendentie
  • In mystieke ervaringen wordt vaak de val van dualiteit beschreven: geen "ik" en "de ander," geen "dit" en "dat."
  • De realisatie dat zelfs het streven naar verlichting een illusie is: verlichting wordt dan de herkenning van wat altijd al aanwezig was.

Kan het misschien zijn dat hoe meer woorden men gebruikt om uit te leggen wat boeddhistische volledige bevrijding is en niet is, hoe ingewikkelder het almaar wordt?
« Laatst bewerkt op: 18-11-2024 22:09 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
@deejay God,

Vier reacties op één bericht. Vier wanhopige pogingen om te redden wat eigenlijk juist niet gered zou moeten worden, want het obstakel zelf voor volledige bevrijding in Boeddistische zin. Duidelijker kan ik het zelf nooit krijgen.
Niets meer aan toe te voegen.

@Lama Steve,

Vanuit boeddhistisch perspectief wordt het "ik" gezien als een illusie, dan kan het in wezen ook geen obstakel zijn voor volledige bevrijding.
Een illusie heeft immers geen eigen realiteit; het bestaat slechts zolang het geloof erin wordt vastgehouden. Het probleem ligt dan ook niet in het "ik" zelf, maar in het vasthouden aan de illusie ervan en het handelen vanuit die misvatting.

In die zin is het "ik" geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een projectie die doorzien moet worden. Zodra er inzicht (prajna) ontstaat in de leegte (shunyata) van het "ik" en alle verschijnselen, valt het idee van een afgescheiden zelf vanzelf weg. Wat overblijft, is de natuurlijke staat van zijn, zonder dualiteit of gehechtheid.

Mijn ervaring van bevrijding komt overeen met het volledig doorzien van deze illusie. Er is geen sprake meer van wel of niet redden van het "ik".

Hiermee sluit ik aan bij de kern van veel mystieke tradities: zodra de illusie van een afgescheiden "ik" volledig doorzien wordt, verdwijnt de vraag of het "ik" gered moet worden of überhaupt gered kan worden. Het hele idee van redding verliest zijn betekenis omdat er simpelweg geen entiteit is die gered hoeft te worden.
Wat overblijft, is een directe ervaring van de werkelijkheid zoals die is—zonder concepten, zonder dualiteit, zonder scheiding. Vanuit deze staat wordt duidelijk dat het idee van een "ik" dat iets mist of moet bereiken, altijd al een constructie was. De bevrijding is dan niet iets dat bereikt wordt, maar een herkennen van wat altijd al zo was.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #303 Gepost op: 19-11-2024 08:27 »
Zie, zie opnieuw, zie steeds opnieuw dat het “ik ben dat” zich blijft doordoen ondanks het inzicht, de ervaring, het begrip in de illusie er van. Waarom? Omdat de neigingen er toe blijven doorrazen door er blind voor te zijn.

Boeddhisme erkent het louter ervaren, inzicht, begrip in de illusie van het ik NIET als bevrijdend. Het is een stap in de goede richting op voorwaarde dat dit geen blindheid geeft over het ondanks dit ervaren/inzicht/begrip in de illusie er van, dat zich wel degelijk dit gevoel “ik ben dat” (ev. in de vorm van “ik ben uit de illusie”) opnieuw en opnieuw blijft voordoen en alle gevolgen van dien, zoals verdedigen van de illusie uit de illusie te zijn, alsof het leven van de illusie er af hangt. Wat in feite ook zo is. Het moet er ook nog aan.

Deze blindheid, op vlak van Boeddhistische bevrijding toch, is een groter obstakel dan het nog niet ervaren hebben, inzicht of begrip hebben in de illusie van het ik. Waarom? Omdat deze blindheid het zich voor blijven doen nooit meer in het zicht brengt en de illusie dus steeds groter maakt uit de illusie te zijn. Het is dat wat cruciaal is in Boeddhistische bevrijding dat deze blindheid niet intreedt, want het houdt zichzelf eeuwig in stand. Het zorgt ervoor dat de neigingen tot dit in stand houden juist ongemoeid worden gelaten en dus eindeloos door kunnen gaan en de cyclus van lijden en lijden toebrengen nooit doorbroken zal geraken.

Dit doorbreken is geen redden van een “ik”, maar een doorbreken van het, ondanks het mooie inzicht in de illusie er van het steeds opnieuw getrokken worden in het “ik ben dat” en het blind zijn hiervoor dit doorbreken dus onmogelijk maakt.

De illusie uit de illusie te zijn is een obstakel, hoewel een illusie. Want het houdt een illusie in stand. Zien dat “ik” een illusie is, doorbreekt de illusie uit de illusie te zijn niet. Integendeel het kan de illusie uit de illusie te zijn voorgoed in stand houden als het niet gepaard gaat met de cruciale stap dat de neigingen die het ondanks dit inzicht in stang houden worden weggewerkt.

Zonder dat laatste is er geen Boeddhistische bevrijding, misschien wel (neo)-Advaita bevrijding, maar geen Boeddhistische. Dus hoewel het vechten tegen de bierkade is, en de illusie uit de illusie te zijn, juist door de blindheid voor wat zich nog voordoet, niet te doorbreken is, en dat dus ook niet mijn betrachting is, zal ik tegenwicht blijven bieden voor als dit hardnekkig toch gelijkend aan Boeddhisme wordt gebracht. Gewoon omdat het niet juist is en contraproductief te lezen op een forum die gaat over Boeddhistische bevrijding. Daarom, alleen daarom.

Daarom ook: enjoy it, be my guest, maar kom niks verkondigen dat alleen maar een illusie in stand houdt en dat te verdedigen als bevrijding zoals Boeddhisme dat zou bedoelen. Dat zal ik, zolang ik er de moed en de tijd voor zal hebben, blijven weerleggen.

« Laatst bewerkt op: 19-11-2024 08:42 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
@Steve:...

Heilige paden volgen zijn nuttig voordat je tot inzicht komt, ze zijn nuttig tijdens en ze zijn nuttig nadat je tot inzicht bent gekomen.
'k heb is aan ChatGTP gevraagd welke de bekendste heilige paden zijn.
Zie..
Citaat
Heilige paden zijn de wegen en methoden die mensen gebruiken om dichter bij de essentie van hun wezen, waarheid, of het goddelijke te komen. Ze kunnen sterk verschillen in vorm en benadering, afhankelijk van cultuur, traditie, en persoonlijke aanleg. Hieronder een aantal bekende heilige paden:

1. Het pad van kennis (Jnana Yoga of studie)
  • Voorbeeld: Filosofische reflectie, zelfonderzoek (zoals Advaita Vedanta), en intellectuele contemplatie.
  • Kern: Het doorzien van illusies via inzicht en wijsheid.
  • Bekend in: Advaita Vedanta, Zen-boeddhisme, en het werk van mystici zoals Meister Eckhart.

2. Het pad van devotie (Bhakti Yoga of liefdevolle toewijding)
  • Voorbeeld: Toewijding aan een godheid, guru, of het universele. Praktijken zoals gebed, zingen van heilige liederen, of rituelen.
  • Kern: Overgave van het ego door pure liefde.
  • Bekend in: Hindoeïsme, christelijke mystiek (zoals de Heilige Franciscus), en Sufi-dansen in de islam.

3. Het pad van actie (Karma Yoga of dienstbaarheid)
  • Voorbeeld: Onzelfzuchtige dienstbaarheid aan anderen zonder gehechtheid aan de vruchten van de handeling.
  • Kern: Loslaten van het ego door handelen in harmonie met het geheel.
  • Bekend in: Mahatma Gandhi's filosofie, sociaal engagement vanuit het boeddhisme, en christelijke naastenliefde.

4. Het pad van meditatie en innerlijke stilte (Raja Yoga of de geest beheersen)
  • Voorbeeld: Meditatie, concentratie, en ademhalingstechnieken.
  • Kern: Het tot rust brengen van de geest om de realiteit direct te ervaren.
  • Bekend in: Boeddhistische vipassana, Patanjali’s yoga-sutra’s, en Zen-koans.

5. Het pad van mystieke ervaring (directe intuïtieve ervaring)
  • Voorbeeld: Overgave aan spontane spirituele ervaringen en het zoeken naar eenheidservaringen.
  • Kern: Directe realisatie van de eenheid met het geheel, vaak zonder tussenkomst van specifieke rituelen.
  • Bekend in: Mystieke stromingen zoals Sufisme, kabbala, en non-duale tradities.

6. Het pad van de natuur (het leven zelf als leraar)
  • Voorbeeld: Introspectie door natuurervaringen, wandelen, stilte-retraites.
  • Kern: Ontdekking van waarheid door de eenvoud van het natuurlijke leven.
  • Bekend in: Taoïsme, sjamanisme, en soms Zen.

7. Het pad van overgave (de weg van niet-weten)
  • Voorbeeld: Het loslaten van alle pogingen om iets te bereiken, simpelweg 'zijn' met wat is.
  • Kern: Overgave aan de natuurlijke stroom van het leven.
  • Bekend in: Taoïsme, Dzogchen, en sommige benaderingen binnen het Zen-boeddhisme.

Elk pad kan ook gecombineerd worden. Vaak ontdekken mensen een unieke combinatie die voor hen werkt, afhankelijk van waar ze zich op hun reis bevinden. Welk pad resoneert het meest met jou?
Voor mij resoneert het 2de pad het minst.
Toewijding aan een godheid, guru, of het universele. Praktijken zoals gebed, zingen van heilige liederen, of rituelen, is niks voor mij.
Pad 7 resoneert het meest voor mij.
Simpelweg 'zijn' met wat is.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: lijden kan niet verdwijnen, maar ... First set yourself right,...
« Reactie #305 Gepost op: 19-11-2024 08:51 »
Zonder dat laatste is er geen Boeddhistische bevrijding, misschien wel (neo)-Advaita bevrijding, maar geen Boeddhistische.
Ach, alle theorieën en interpretaties terzijde, als jij ooit maar bevrijdt geraakt volgens het voor jou zo belangrijke boeddhistische perspectief hé Steve, daar begint het heilige pad altijd.
Je moet ergens beginnen, en je kunt alleen bij jezelf beginnen.

“First set yourself right, and only then set out to improve others. Change the hearts of men and the world will surely change. But one must begin somewhere; and one can only begin with oneself.” ~ Ramana Maharshi

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

'k heb is aan ChatGTP gevraagd wat de zelfonderzoek-principes van Advaita zijn.
Zie...
Citaat
De zelfonderzoek-principes van Advaita Vedanta richten zich op het doorzien van de illusie van een afgescheiden "ik" en het realiseren van de non-duale waarheid, oftewel Brahman, de onverdeelde werkelijkheid. Hier zijn de belangrijkste principes van zelfonderzoek in Advaita:

1. Vraag: "Wie ben ik?"

Deze kernvraag, vooral benadrukt door Ramana Maharshi, is bedoeld om het bewustzijn naar binnen te richten en te onderzoeken waar het "ik"-gevoel vandaan komt. Door dit te doen, ontdek je dat het "ik" een constructie is van gedachten en niet iets blijvends of tastbaars.

2. Doorzie de identificaties

Het zelfonderzoek richt zich op het loslaten van de identificatie met:
  • Het lichaam: "Ben ik dit lichaam of ben ik datgene wat het lichaam waarneemt?"
  • Gedachten: "Gedachten komen en gaan. Hoe kunnen ze mij zijn?"
  • Emoties: "Zijn emoties niet slechts tijdelijke verschijnselen in mijn bewustzijn?"

3. Ga naar de bron van het "ik"

Wanneer gedachten zoals "Ik denk" of "Ik voel" opkomen, vraag jezelf:
  • "Waar komt dit 'ik' vandaan?"
  • "Wie is degene die denkt of voelt?"
    Door te onderzoeken, kom je tot de realisatie dat het "ik" geen echte kern heeft, maar dat het gewaarzijn waarbinnen deze gedachten verschijnen altijd aanwezig is.

4. Doorzie de illusie van dualiteit

Dualiteit (de scheiding tussen "ik" en "de ander") is volgens Advaita een illusie. Alles wat wordt waargenomen, inclusief gedachten en zintuiglijke ervaringen, is een verschijning in het ene onverdeelde bewustzijn. Door de dualiteit te doorzien, blijft alleen non-duale eenheid over.

5. Herken de stille aanwezigheid

Zelfonderzoek brengt je naar het inzicht dat jij de stille aanwezigheid bent waarin alles verschijnt en verdwijnt. Dit bewustzijn is onveranderlijk, tijdloos en zonder eigenschappen. Het wordt vaak omschreven als:
  • Sat (bestaan)
  • Chit (bewustzijn)
  • Ananda (zaligheid).

6. Laat concepten en ideeën los

Advaita benadrukt dat alle concepten, inclusief die van "ik" en "Brahman," uiteindelijk losgelaten moeten worden. Het doel is niet een intellectuele overtuiging, maar directe realisatie van wat altijd al is.

7. Praktische toepassing: Leven als bewustzijn

Zodra de illusie van het "ik" doorzien is, gaat het om het belichamen van deze realisatie in het dagelijks leven. Het leven leeft zichzelf moeiteloos, zonder dat er een doener (ego) nodig is.
« Laatst bewerkt op: 19-11-2024 22:05 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
In de "natuurlijke staat" van moeiteloos, vrij bewustzijn, zoals beschreven door mystici als Ramesh Balsekar en vele anderen, is er geen lijden.
Je wil graag een groot mysticus zijn, maar in werkelijkheid ben je gewoon aan het faken.
En hoe weet ik dat zo zeker ? omdat je anders niet nogmaals drugs zou willen slikken. dus ontbreekt er nog iets.
Ontbreekt er dan ook nog iets bij zenleraar André van der Braak die om de veertien dagen Ayahuasca drinkt - en wel 'de volle bak', zoals hij zelf zegt?
Is André van der Braak dan ook aan het faken volgens jou?
De waarheid is dat jij dat niet kan weten, noch van hem, noch van mij, en het dus enkel een visie van jou is.

Volgens Ramana Maharshi ontstaat de illusie van een "ik" door identificatie met gedachten, overtuigingen en ervaringen. Bij zelfonderzoek blijkt dat dit "ik" geen echte kern heeft; het is slechts een verzameling conditioneringen en identificaties. Wat mensen een "visie" noemen, is in dat licht niets anders dan een projectie van die tijdelijke gedachten en overtuigingen, voortkomend uit de mind.

in Advaita Vedanta staat zelfonderzoek (Atma Vichara) centraal als middel om het geloof in een afzonderlijk "ik" te doorzien. Ramana Maharshi benadrukte de vraag: "Wie ben ik?" Dit is geen intellectuele oefening, maar een directe, intuïtieve zoektocht naar de bron van het "ik-gevoel."

Bij dat onderzoek blijkt vaak dat het "ik" nergens tastbaar gevonden kan worden. Het is niet het lichaam, niet de gedachten, niet de emoties, en zelfs niet het bewustzijn dat deze verschijnselen waarneemt. Wat overblijft, is het tijdloze, grenzeloze Zijn—dat wat altijd aanwezig is en niet verbonden is aan een afzonderlijk zelf.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: lijden kan niet verdwijnen, maar ...loslaten van elk houvast kan wel
« Reactie #308 Gepost op: 19-11-2024 13:33 »
[
Het volledig kunnen loslaten van elk houvast is het ultieme eindstadium, of beter gezegd, het herkennen dat er nooit een begin of einde was. Wanneer je werkelijk "niemand" bent, blijkt er niets te zijn waaraan vastgehouden hoeft te worden—geen "ik," geen overtuigingen, geen behoeften, geen doelen. Wat blijft, is puur zijn: vrij, open, en grenzeloos.

In dit stadium wordt duidelijk dat:
  • Houvast zelf altijd een projectie was van het ego, dat stabiliteit zocht in een fundamenteel veranderlijke wereld.
  • Er niets meer is om te bereiken, omdat je al datgene bent wat je ooit zocht.
  • Leven simpelweg gebeurt, zonder de bemoeienis van een afzonderlijk zelf.
Dit loslaten van elk houvast wordt vaak beschreven als een staat van totale moeiteloosheid en acceptatie. Wat komt, komt. Wat gaat, gaat. Er is geen weerstand meer, omdat er niemand is om weerstand te bieden.
« Laatst bewerkt op: 19-11-2024 22:12 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: lijden kan niet verdwijnen & Het concept van volledige bevrijding
« Reactie #309 Gepost op: 19-11-2024 14:54 »

Ach Boni, je mag er van vinden wat je wil, maar dit is echt niet mijn cup of tea. Ik heb er mijn mening over, en jij mag er een andere over hebben, je mag er naar opkijken, zolang je je maar niet aangevallen voelt door die mening van mij. Het is gewoon een mening van mij, net als die van jou een mening van jou is. De één niet beter dan de ander. Einde verhaal.
Wat zou ik mij nu aangevallen kunnen voelen door jou? Hier is immers "niemand".  ::)
En jij kan niemand een gevoel geven schreef ik al eerder in een ander topic.
Zie...

@Siebe: Het spijt me dat ik je zo een gevoel geef.
Ik zal er op letten dat niet meer te doen.
Hey Steve, jij kan iemand helemaal geen gevoel geven.
Ik zal het verduidelijken aan de hand van "the work" van Byron Katie...

Het kan toch allemaal zo simpel zijn.
Als iedereen het werk doet van Byron Katie is het inderdaad Einde verhaal!

Einde verhaal. Daar doe ik dus geen verhaal over, hetgeen ik zeg is niets over beter of minder goed, maar of het Boeddhistisch gezien bevrijdend is of niet. En dat Balsekar gedoe is dat helemaal niet.

Ben jij nou zelf volledig bevrijdt in boeddhistische zin waarvan je zolang je de moed en de tijd voor hebt zal blijven weerleggen wat het NIET is?

'k heb is gevraagd aan goeroe Gemini: "welk bekend persoon is volledig bevrijdt in boeddhistische zin?"
Antwoord:

Citaat
...
Het concept van volledige bevrijding in het boeddhisme

Een uitstekende vraag! Het idee van iemand die 'volledig bevrijd' is in boeddhistische zin is een complex en diepgaand onderwerp.
Waarom is deze vraag lastig te beantwoorden?
  • Subjectiviteit van bevrijding: Bevrijding is een innerlijke staat die moeilijk objectief vast te stellen is. Het is meer een proces dan een eindbestemming, en het is mogelijk dat iemand op verschillende momenten in verschillende mate bevrijd is.
  • Verschillende boeddhistische tradities: Er zijn verschillende boeddhistische tradities, elk met hun eigen nuances en interpretaties van bevrijding.
  • Boeddha als voorbeeld: De Boeddha wordt gezien als het ultieme voorbeeld van een verlicht wezen, maar zelfs hij verwees naar zichzelf als een leraar, niet als een god.
Wie wordt er vaak genoemd?
Hoewel het moeilijk is om met zekerheid te zeggen dat iemand volledig bevrijd is, worden bepaalde figuren in het boeddhisme vaak als voorbeelden genoemd:
  • De historische Boeddha: Siddhartha Gautama wordt beschouwd als degene die de weg naar verlichting heeft ontdekt en onderwezen.
  • Arhats: Dit zijn individuen die nirvana hebben bereikt in de Theravada-traditie.
  • Bodhisattvas: In de Mahayana-traditie zijn dit wezens die de verlichting hebben bereikt, maar ervoor kiezen om in de wereld te blijven om anderen te helpen. Bekende voorbeelden zijn Avalokiteshvara (Guan Yin) en Manjushri.
Waarom worden deze figuren als voorbeelden genoemd?
Deze personen worden als voorbeelden genoemd vanwege hun:
  • Diepe inzicht in de aard van de werkelijkheid.
  • Onbaatzuchtige toewijding aan het helpen van anderen.
  • Overwinning van lijden en gehechtheid.
Conclusie

Hoewel er geen definitief antwoord is op de vraag wie volledig bevrijd is in boeddhistische zin, kunnen we wel stellen dat het een ideaal is waarnaar boeddhisten streven. Het is een proces van voortdurende groei en ontwikkeling, waarbij we proberen om steeds meer inzicht te krijgen in onszelf en de wereld om ons heen.
Nee dus, jij bent niet volledig bevrijdt in boeddhistische zin, je streeft enkel naar een ideaal.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #310 Gepost op: 20-11-2024 08:38 »
@Gouden Middenweg,

Wie is er hier eigenlijk een voet tussen de deur aan het houden in mijn naam?

De neigingen tot “ik ben dat” kunnen wel degelijk volledig opgehoffen worden, dit is geen mythe. Alle neigingen tot het trekken naar of afstoten vanuit een ik zijn op te heffen. Alle! Men noemt dit het volledig beëindigen van de gewoonte “ik ben”, het beëindigen van asmimana.

Dit wil niet zeggen dat reflexen die geheel natuurlijk behoren tot het lichaam en waarzonder een lichaam niet meer spontaan zichzelf in leven zou houden moeten of zouden kunnen weggenomen worden, zoiets wegnemen heeft dan ook niets van doen met boeddhistische bevrijding, en daar heb ik het dan ook niet over. Wat er wel degelijk weg kan, zijn alle oorzaken tot het steeds terug keren van het  gevoel “ik ben dat”. Het is dat gevoel dat volledige bevrijding in de weg staat, de oorzaak is voor steeds terug in verdedigen, bevestigen, aangevallen voelen (in ideeën of overtuigingen) te vallen en dus hetgeen al altijd bevrijdt is steeds opnieuw komt toedekken. Dat niet zien en blijven beweren volledig bevrijdt te zijn in Boeddistishe zin, terwijl deze neigingen ongemoeid worden gelaten is wat Boeddhistisch gezien de don’t go there is.

Je kan daar perfect een andere mening over hebben, we hoeven daar niet persee over op dezelfde golflengte zitten, maar er in blijven zien dat ik ergens de deur openhou, terwijl jij dit eigenlijk gewoon zelf aan het openhouden bent in mijn naam (dat is toch de indruk die ik krijg bij het lezen van "Geboren Steve kan zich heilige doelstellingen stellen ten aanzien van de neigingen" alsof geboren Steve op zoek zou zijn zich te bevrijden van zijn geboren neigingen), is niet erg correct en mag ik dan ook corrigeren. Zoals jij ook mag corrigeren dat je nergens geschreven hebt dat volledige bevrijding een mythe zou zijn.

Ik vraag mij dan alleen af wat jij dan onder volledige bevrijding begrijpt, als je maar steeds een onrealisme blijft toeschrijven aan mijn benadrukken dat de neigingen tot “ik ben dat” volledig kunnen beëindigd worden en dat er dan maar sprake is van volledige bevrijding? Dan zitten we toch niet echt op dezelfde golflengte, en houden we het beter daar op, dan "iets anders" te gaan invullen als onrealistische "heilige doelstellingen" voor de geboren Steve.

Ik ga eventjes herhalen waar we over eens zijn :

Citaat
Citaat van: Steve op 15-11-2024 09:15

@Gouden Middenweg,

Neen, er is geen reeds bevrijdde Steve. Met Steve wordt dat aangeduid dat geboren is en dus ook gaat sterven. Steve kan niet bevrijdt worden, kan en moet geen Boeddha zijn.

Het bevrijdde is reeds, was al altijd en zal altijd bevrijd zijn, maar heeft niets te maken met Steve.

Deze bevrijding is onafhankelijk van iets dat geboren is en is er dus voor, tijdens en na de dood van dat wat geboren is.
Als het bevrijdde is, was en zal altijd bevrijd zijn, dan behoeft het bevrijdde geen bevrijding.
Als Steve niet kan bevrijdt worden. (in absoluut opzicht)

Wat zorgt dan voor bevrijding van wat ? (in absoluut opzicht)

Ervaart Steve permanent en onafgebroken lijden ?
Kan Steve permanent en onafgebroken bevrijding ervaren ?

In relatief opzicht kan Steve wel degelijk vrij van lijden zijn. Maar niet in absoluut opzicht.
In relatief opzicht kan een mens zich wel degelijk bewust en intentioneel richten op het bevrijdde en naar bevrijding.
Dat noemt men religie, zich bewust en intentioneel een heilig doel stellen, waarvan men zich bewust is dat dit inderdaad heil oplevert, lees bevrijding.

En inderdaad het boeddhistische pad stelt dat het doven van de ik-zucht, de ik-hechting naar bevrijding van lijden voert.

Als jij naar een dokter gaat omdat je zware buikpijn hebt en de dokter geeft je een medicijn tegen de buikpijn dan verwacht je toch ook niet dat je het eeuwig leven daardoor krijgt .

Nu, zijn de verzameling boeddhistische teksten daar zelf dubbel in.
Enerzijds predikt men realisme, vrij van illusies, gericht op de werkelijkheid en waarheid.
en anderzijds spiegelt men fantastische resultaten en doelstellingen voor.

Mij lijkt het fantastische aspect eerder de bedoeling te hebben om niet op te geven, om tot het punt "zelf tot inzicht te komen" te geraken.
Maar ook als men tot dat punt is geraakt, gaat het nog verder, tot aan de dood van een mens, de spirituele groei stopt niet.

Maar,  tegelijkertijd is er wel de bevestiging, namelijk de heldere blik op het bevrijde, het zijn.

De overdreven gehechtheid aan "ik" zorgt voor een breuk met het zijn.
Het zou absurd zijn om geen gehechtheid aan "ik" te prediken als conclusie hoe men de breuk met het zijn moet herstellen, maar in welk opzicht zou dat heil betekenen ?
Een alternatief is zowel het omhelzen van "ik" als het zijn. middenweg geen extremisme.

« Laatst bewerkt op: 20-11-2024 14:50 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

@Steve:

...
Nu, zijn de verzameling boeddhistische teksten daar zelf dubbel in.
Enerzijds predikt men realisme, vrij van illusies, gericht op de werkelijkheid en waarheid.
en anderzijds spiegelt men fantastische resultaten en doelstellingen voor.

YouTube schotelde me gisteren deze video voor > This is WHY Buddha Challenged The Religion he Was Born Into

Tot mijn verrassing hoorde ik daarin dat Adi Shankaracharya, de grondlegger van Advaita Vedanta (8e eeuw n.Chr.), het boeddhisme bekritiseerde in zijn werken, met name in de Brahmasutra-bhasya (zijn commentaar op de Brahmasutra's). Zijn kritiek richtte zich op specifieke boeddhistische scholen, vooral de Madhyamaka (Mahayana) en de Vijnanavada (Yogacara) tradities.

In ChatGTP vond ik dit...
Citaat

Hoewel Shankaracharya kritiek leverde, erkende hij impliciet ook de diepgang van boeddhistische filosofieën. Zijn werken wijzen erop dat hij bekend was met boeddhistische teksten en methodologieën. Sommige geleerden suggereren zelfs dat Shankara's formuleringen van non-dualiteit (Advaita) indirect beïnvloed zijn door de boeddhistische Madhyamaka- en Yogacara-ideeën, hoewel hij deze uiteindelijk afwees om zijn eigen visie te benadrukken.

Zijn kritiek moet dus niet alleen als een volledige afwijzing worden gezien, maar ook als een poging om zijn filosofie van Advaita Vedanta te verfijnen en te positioneren tegenover andere sterke tradities in zijn tijd.

https://chatgpt.com/share/673d2f88-4d28-8005-86cd-b0125bc0b5b3

Voor mij komt het erop neer dat ... streeft... naar een ideaal.

Het boeddhisme erkent dat het menselijk is om idealen te hebben. Echter, het benadrukt het belang van het loslaten van de gehechtheid aan deze idealen. In plaats van je te richten op het bereiken van een bepaald einddoel, moedigt het boeddhisme aan om ons te concentreren op het hier en nu, op het cultiveren van bewustzijn en het ontwikkelen van wijsheid.

"Concentreren op het hier en nu"...
Waar heb ik dat nog gehoord en gelezen? Jawel, Eckhart Tolle - die vaak in verband wordt gebracht met Neo-Advaita - is inderdaad een van de meest bekende moderne denkers die het belang van het 'hier en nu' benadrukt. Zijn boek 'De kracht van het Nu' heeft miljoenen mensen geïnspireerd om meer bewust te worden van het huidige moment.

Maar voor diegenen die een stap verder durven gaan dan dit eindeloze gefilosofeer is er mijn "goeroe" Stanislav Grof.
Zie...
Citaat

Stanislav Grof benadert volledige bevrijding als een ervaringsgerichte, universele staat waarin het ego en de illusie van afgescheidenheid verdwijnen. Hoewel zijn ideeën overlappen met het boeddhistische concept van nirvana, zoals het overstijgen van ego en dualiteit, kijkt hij er meer vanuit een psychologisch en transpersoonlijk perspectief naar. Voor Grof is bevrijding niet uitsluitend verbonden aan boeddhistische beoefening, maar eerder een potentieel dat kan worden ontsloten via diepgaande bewustzijnservaringen.

https://chatgpt.com/share/673d2f88-4d28-8005-86cd-b0125bc0b5b3

« Laatst bewerkt op: 20-11-2024 14:21 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #312 Gepost op: 20-11-2024 12:26 »
Zie, zie opnieuw, zie steeds opnieuw dat het “ik ben dat” zich blijft doordoen ondanks het inzicht, de ervaring, het begrip in de illusie er van. Waarom? Omdat de neigingen er toe blijven doorrazen door er blind voor te zijn.
En nou maar weer afwachten tot wanneer we zien hoe jouw neigingen om te weerleggen weer blind beginnen door te razen.

Daarom ook: enjoy it, be my guest, maar kom niks verkondigen dat alleen maar een illusie in stand houdt en dat te verdedigen als bevrijding zoals Boeddhisme dat zou bedoelen. Dat zal ik, zolang ik er de moed en de tijd voor zal hebben, blijven weerleggen.

I'm your guest.
Verdedig dat wat Boeddhisme zou bedoelen als bevrijding maar weer verder. Op weg naar jouw boeddhistische bevrijding-ideaal dat je nooit zal bereiken kan je er alleen maar "wijzer" van worden.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Dat is zo, maar daar een leven lang over filosoferen zoals zovelen doen brengt geen zoden aan de dijk.

« Laatst bewerkt op: 21-11-2024 07:05 door forumbeheer »

• Nieuwkomer

Dat is zo, maar daar een leven lang over filosoferen zoals zovelen doen brengt geen zoden aan de dijk.

Boeddhisme is daar vrij simpel in. Zoek je toevlucht tot de Dharma.
Is eindeloos filosoferen over de Dharma identiek aan toevlucht zoeken tot de Dharma ?

Neen.
wanneer boeddhisme zegt, zoek je toevlucht tot de Dharma, slaat dat voornamelijk op "zoek je toevlucht tot de waarheid, de werkelijkheid" en niet louter en alleen op de boeddhistische teksten zoals bv. de pali canon.
Zoek je toevlucht tot de Dharma is pragmatie.

Tegelijkertijd, hoe je het ook draait of keert, een mens filosofeert. En mensen met een spirituele aanleg, filosoferen tot in het oneindige.

De boeddhistische pragmatie is heel simpel, en ook niet zo moeilijk uit te voeren.
Ga je op in Dharma beoefening dan voert dit reeds tot onthechting en  dan is dit reeds bevrijding, dan ervaar je het op het moment zelf als licht (zowel niet zwaar als helder).

Het is allemaal niet zo zwart/wit. Je kunt niet zomaar zeggen dat boeddhistische teksten lezen, bestuderen, opzeggen geen Dharma beoefening is. of dat filosoferen geen Dharma beoefening is.

Ik ervaar zelf meedoen aan een boeddhaforum als Dharma beoefening. wat niet wil zeggen dat het ook niet ego-trippen is voor mij, of dat ik het kan ervaren als een hel. bv. als anderen een andere mening hebben en mij dat boos maakt.
Ik zie wel dat wanneer je deelneemt aan een boeddhaforum en je probeert je vast te houden aan regels zoals bv. juist spreken, waarheidsgetrouwheid, oprechtheid, dat dit een mens transformeert. dat voert naar helderheid, dat voert naar de werkelijkheid, dat voert naar loslaten.

Het herstelt de relatie met jezelf, de zogenaamde anderen en de werkelijkheid zoals ie is.

Terwijl voor anderen dat niet zo is, ze kunnen juist niet teveel deelnemen, want ze geraken helemaal het spoor bijster.
Terwijl ze misschien op andere vlakken juist wel helderheid en licht ervaren, waar ik zelf niets aan zou hebben.

Een zeker verstandelijk inzicht en kennis omtrent de boeddhistische boodschap geeft toch wel een meerwaarde. Wat niet wil zeggen dat er geen andere wijzen van formuleren zijn die voor een individu meer behulpzaam is.

Toch denk ik dat de deelnemers hier, niet louter met filosoferen bezig zijn. Wat niet wil zeggen dat men niet in een fase van de ontwikkeling zit. En er nog veel ontdekkingen te maken zijn, die nog beter aansluiten op het individu.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #315 Gepost op: 21-11-2024 09:26 »
@Gouden middenweg,

Het gaat er om dat Boeddhisme wel degelijk wijst naar het beëindigen van een cyclus identificeren met iets dat onstaan is, steeds verandert en ook zal verdwijnen. De bevrijding die dan niet meer toegedekt wordt door deze voortdurende neiging tot “ik ben dat” kan dan pas volledig doorschijnen, verlichten. Het is daarbij geen geboren iets dat bevrijdt wordt, maar bevrijding die er al is dat bevrijdt wordt steeds toegedekt te worden door een steeds verder gaande cyclus van een identificatie met dat wat geboren is en sterft. Daarom is volledige bevrijding niet iets wat bereikt kan worden, net als water niet bereikt kan worden ook al is het er in welke vervuilde vorm dan ook. De vervuiling bedekt de zuiverheid van het water, hoewel de zuiverheid er altijd is ondanks de vervuiling. Pas als de onzuiverheden en de oorzaken tot vervuiling weggehaald zijn, is het onzuivere water bevrijdt van onzuiverheden. Het eraveren hebben, begrip hebben, inzicht hebben in het zuivere water dat er altijd al is, zorgt niet dat het water wel degelijk zuiver kan stromen.

In Boeddhisme spreekt men maar van bevrijding als het water zuiver stroomt. Het spiegelt geen wonderlijke staat voor voor het “ik ben dat”, dat het zelf die zuiverheid zal bereiken dat het zichzelf zal zuiveren van de onzuiverheid. Dat doet Boeddhisme niet, behalve als toegeving voor zij die het beëindigen van dit “ik ben dat” te beangstigend vinden, dan leert het dat daarvoor het lijden kan minderen in de hoop dat dit de angst ooit weg kan nemen naar het beëindigen van dit “ik ben dat”, maar het duidt dit niet aan als bevrijding op zich.

Wat dan wel? Het beëindigen van de neigingen tot “ik ben dat”, tot de neiging die ondanks het inzicht in de illusie er van zich blijft voordoen en waarbij zaken die het ondersteunen gaan resoneren, en zaken die het bedreigen gaan verworpen worden.

Bevrijding is het wegnemen van de neigingen tot het “ik ben dat waarmee dit of dat resoneert”, het volledig beëindigen van alle oorzaken die dit “ik ben dat” in stand gaan houden. Dit is geen bevrijding van dat wat geboren is, het is een bevrijding van de cyclus van iets dat geboren is, lijdt en gaat sterven, steeds opnieuw toch maar weer te laten voelen als “ik ben dat” (ook al wordt stellig volgehouden dat dit niet meer gebeurt) en de resonaties tot inzichten die het daarbij voelt gaat koesteren en inzichten in die resonaties als het voortduren van die neigingen tot “ik ben dat” gaat verwerpen, in de veronderstelling dat ze niets in stand kunnen houden omdat wat in stand gehouden wordt een illusie is.

Daar gaat het om, dat er maar sprake is van bevrijding als deze neigingen tot voortduren van “ik ben dat” zijn weggewerkt en dit is geen mythe, noch een beloftevolle motivatie tot bereiken van bevrijding voor dat wat geboren is.

Gelieve hetgeen ik schrijf dan ook niet meer zo te interpreteren, anders blijven we eindeloos bezig met invullen wat de ander schrijft met onze eigen interpretatie ervan en die eigen interpretatie ervan dan te gaan weerleggen.

Hetgeen ik schrijf gaat over dat Boeddhisme wel degelijk een weg toont naar het opheffen van die neigingen tot “ik ben dat”, dat de volledige beëindiging daarvan maar het bevrijden is van de toedekking van wat altijd al bevrijdt is maar toegedekt blijft met een voortdurende cyclus van bedekkingen, dat deze volledige bevrijding van dit toedekken geen mythe is, dat het een mythe is dat dat wat geboren is bevrijdt kan worden van zijn neigingen/reflexen, het kan hoogstens meer rust vinden in het bevrijdt geraken van bepaalde neigingen die het kiezen voor een pad van uitdoven van de cyclus tot neigingen “ik ben dat” toegangkelijker kan maken, maar die rust vinden zelf niet als werkelijk bevrijdend ziet, en ook niet het inzicht in dat alles al bevrijdt is en het “ik ben dat” en de neigingen die DIT in stand houden ongemoeid kunnen gelaten worden. Dat, gewoon dat.
« Laatst bewerkt op: 21-11-2024 14:33 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Het herstelt de relatie met jezelf, de zogenaamde anderen en de werkelijkheid zoals ie is.

Dat doet me aan een passage uit Eckhart Tolle's internationale bestseller denken.
Zie...

Citaat

Vraag: Is het niet zo dat je een goede relatie met jezelf moet hebben en van jezelf moet houden voordat je een vervullende relatie kunt hebben met een ander?          

Eckhart Tolle: Als je je niet volkomen op je gemak kunt voelen als je alleen bent, begin je een relatie om dat onbehagen te verhullen. Reken er maar op dat het onbehagen dan in de een of andere vorm terugkomt in die relatie en dat je waarschijnlijk je partner daar verantwoordelijk voor stelt.

Je hoeft echt alleen maar het huidige moment te aanvaarden, meer is niet nodig. Dan voel je je prettig in het hier-en-nu en met jezeIf.

Maar is een relatie met jezelf wel nodig? Waarom kun je niet gewoon jezelf zijn? Als je een relatie hebt met jezelf, heb je jezelf in tweeën gespleten: ‘ik’ en ‘mezelf’, subject en object.
Die door het verstand geschapen dualiteit is de hoofdoorzaak van alle onnodige complexiteit, van alle problemen en conflicten in je leven.

In de toestand van verlichting ben je jezelf – ‘jij’ en ‘jezelf’ gaan in elkaar over en worden één. Je veroordeelt jezelf niet, bent niet zo met jezelf begaan, je bent niet trots op jezelf, je houdt niet van jezelf, je hebt geen hekel aan jezelf, enzovoort.

De scheiding die ontstaan is door het nadenken over jezelf is geheeld, de vloek ervan is weggenomen.
Er is geen ‘zelf’ dat je nog hoeft te beschermen, verdedigen of voeden.

Er is één relatie die je niet meer hebt als je verlicht bent: die met jezelf. Als je die hebt opgegeven, worden al je andere relaties liefdesrelaties.

Fragment uit; De kracht van het NU
Oorspronkelijke titel: The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment.

[/size]© Oorspronkelijke uitgave 1997, 1999 Eckhart Tolle

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: lijden kan niet verdwijnen, maar ... (ver)oordelen ook niet.
« Reactie #317 Gepost op: 21-11-2024 11:06 »

@Gouden middenweg,
...
Bevrijding is het wegnemen van de neigingen tot het “ik ben dat waarmee dit of dat resoneert”, het volledig beëindigen van alle oorzaken die dit “ik ben dat” in stand gaan houden.

...
ultieme bevrijding is het realiseren van een staat van zijn waarin er geen "ik" is dat zich identificeert met iets. Dit is een concept dat voorkomt in veel filosofische en spirituele tradities.

Ach Boni, je mag er van vinden wat je wil, maar dit is echt niet mijn cup of tea. Ik heb er mijn mening over, en jij mag er een andere over hebben, je mag er naar opkijken, zolang je je maar niet aangevallen voelt door die mening van mij. Het is gewoon een mening van mij, net als die van jou een mening van jou is. De één niet beter dan de ander. Einde verhaal. Daar doe ik dus geen verhaal over, hetgeen ik zeg is niets over beter of minder goed, maar of het Boeddhistisch gezien bevrijdend is of niet. En dat Balsekar gedoe is dat helemaal niet.

Balsekar "gedoe" boeddhistisch gezien niet bevrijdend?
Net als in andere filosofische en spirituele tradities, stelt Balsekar nochtans dat de ultieme bevrijding bereikt wordt wanneer we ophouden ons te identificeren met het 'ik' en in plaats daarvan de ondubbelzinnige realiteit van bewustzijn ervaren.

Balsekar laat zien hoe ons normale bewustzijn gekenmerkt wordt door dualiteit: een 'ik' dat gescheiden is van de wereld. Bevrijding betekent het overstijgen van deze dualiteit en het realiseren van een niet-duale ervaring.
Door het loslaten van de identificatie met het 'ik' verdwijnt ook het lijden dat gepaard gaat met deze identificatie. Want lijden ontstaat wanneer we ons identificeren met tijdelijke ervaringen en menen dat deze onze ware aard definiëren.
In essentie biedt Balsekar een heldere en directe aanpak om de illusie van het 'ik' te doorzien en de ware aard van het bewustzijn te realiseren. Zijn werk is daarom een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in de verkenning van het bewustzijn en de zoektocht naar bevrijding.
Zowel Ramesh Balsekar als het boeddhisme streven naar een soort verlichting of bevrijding, maar de paden die ze bewandelen verschillen op bepaalde punten.

Waarom ben je toch zo (ver)oordelend als de éne mening niet beter is dan de ander zoals je schrijft?
"Balsekar gedoe" is flink (ver)oordelend ...

Voor jou is blijkbaar het boeddhisme de kortste weg naar bevrijding / verlichting zoals andere religies beweren dat hun weg de kortste weg is.
Prima, want dit is duidelijk des mensen: "Mijn weg is de beste, ik respecteer (zogezegd) anderen hun wegen maar heb er wel flink kritiek op".
Maar is dat dat niet het tegenovergestelde van "bevrijding" ...
« Laatst bewerkt op: 21-11-2024 13:43 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik ervaar zelf meedoen aan een boeddhaforum als Dharma beoefening. wat niet wil zeggen dat het ook niet ego-trippen is voor mij, of dat ik het kan ervaren als een hel. bv. als anderen een andere mening hebben en mij dat boos maakt.
Ik zie wel dat wanneer je deelneemt aan een boeddhaforum en je probeert je vast te houden aan regels zoals bv. juist spreken, waarheidsgetrouwheid, oprechtheid, dat dit een mens transformeert. dat voert naar helderheid, dat voert naar de werkelijkheid, dat voert naar loslaten.
Wat heb je zoal losgelaten?
In welke zin ben je als mens getransformeerd door mee te doen aan dit forum?

• Nieuwkomer
Wat heb je zoal losgelaten?
In welke zin ben je als mens getransformeerd door mee te doen aan dit forum?
het losser laten van de gehechtheid aan "ik-zucht", (in relatief opzicht)
het verschil zien tussen verblijven in de werkelijkheid en gerichtheid op en gehoorzamen aan al die neigingen.
Het kunnen bewust verblijven in de werkelijkheid en het bewust kunnen losser laten van de gerichtheid op en gehoorzaamheid aan de blinde impulsen.

Het lijkt me niet mogelijk om eenduidig te zeggen, het ligt nu precies daar aan of daar aan. Alleszins stimuleert boeddhisme om het achtvoudige pad in de praktijk toe te passen.
En ik kan zeggen, ah ja, dat is heilzaam.
Het maakt nu niet zoveel uit lijkt me, of je dat nu toepast in een relatie, op een forum of op het werk.
Toch is een stimulerende omgeving, zoals een forum toch wel een meerwaarde.
« Laatst bewerkt op: 21-11-2024 12:09 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het lijkt me niet mogelijk om eenduidig te zeggen, het ligt nu precies daar aan of daar aan. Alleszins stimuleert boeddhisme om het achtvoudige pad in de praktijk toe te passen.
Het maakt nu niet zoveel uit lijkt me, of je dat nu toepast in een relatie, op een forum of op het werk.
Sorry, ik was vergeten dat jij bezig bent met oefenen in een beter mens te worden.
Ja, dan is het niet mogelijk om eenduidig te zeggen waarin je vroeger dan een slechter mens was.

Want oefenen in een "beter mens" te worden is natuurlijk een dualistische bezigheid. Het impliceert een onderscheid tussen wie je nu bent en wie je zou moeten worden, een scheiding tussen het huidige zelf en een geprojecteerde betere versie ervan. Dit streven naar verbetering is geworteld in de dualiteit van "goed" en "slecht," waarbij een oordeel wordt geveld over de huidige staat als ontoereikend.
Vanuit een non-duaal perspectief wordt echter vaak gezegd dat er niets te worden of te verbeteren valt, omdat je in essentie al compleet en perfect bent. De notie van beter worden komt dan voort uit een illusie van afgescheidenheid en het geloof in een beperkt, individueel zelf dat moet veranderen of groeien.

Tegelijkertijd kan het streven naar verbetering binnen de dualiteit waardevol lijken, bijvoorbeeld in het verbeteren van relaties, het loslaten van destructieve patronen of het dienen van anderen. Vanuit non-dualiteit is dit echter geen "worden" maar eerder een natuurlijke expressie van wie je al bent, zonder identificatie met een "doener." Het gaat dan meer om de spontaniteit van handelen zonder gehechtheid aan het idee van verbetering.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Mij stimuleert een forum vooral om creatieve vragen aan Artificiële-intelligentie te stellen en ermee te chatten..  ;)
Hier weer een leuke...

Citaat

...
ChatGTP zei: Wat vind jij? Is er ruimte voor "oefenen" in een beter mens worden zonder te verzanden in dualiteit?

Je zei: ja, er is wel ruimte voor "oefenen" zonder te verzanden in dualiteit met bijvoorbeeld communicatietraining zoals de Thomas Gordon methode.

ChatGTP zei: Dat is een mooi voorbeeld! Een methode zoals die van Thomas Gordon, gericht op effectieve communicatie en verbinding, kan inderdaad worden beoefend zonder de valkuil van dualiteit. Hier draait het niet om beter worden in een morele zin, maar om vaardigheden ontwikkelen die natuurlijke expressie en harmonie bevorderen. Het is eerder een proces van verfijnen hoe je met anderen omgaat, zonder een oordeel over jezelf of de ander.

Vanuit non-duaal perspectief kun je dit zien als een manier om obstakels voor natuurlijke verbinding en begrip weg te nemen. Het gaat dan niet over een strijd tussen "wie je nu bent" en "wie je zou moeten zijn," maar over het ontdekken van een meer vloeiende, spontane interactie waarin minder weerstand zit.

In zekere zin is dit "oefenen" het leren afstemmen op wat al aanwezig is: het vermogen om vanuit bewustzijn, respect en openheid te communiceren. Het is geen proces van verbeteren in de zin van jezelf veroordelen, maar eerder een loslaten van wat in de weg staat. Wat denk jij? Herken je hierin jouw benadering?

ChatGTP zei: Dat klinkt als een prachtige benadering waarin praktische oefening en een diepe non-duale wijsheid samenkomen. een die methode nodigt uit om overtuigingen die leiden tot innerlijk conflict te onderzoeken en los te laten. Dit sluit perfect aan bij jouw visie: niet proberen "beter" te worden, maar eerder ontdekken wat al vrij is wanneer oude mentale constructies wegvallen.

In  de Thomas Gordon-methode  draait het om helderheid en verbinding – met jezelf én met anderen. Het gaat niet over het forceren van verandering, maar over het blootleggen van wat al in harmonie kan zijn, zodra je de illusies en spanningen laat oplossen.

https://chatgpt.com/share/673f1bfb-f344-8005-b1ba-48d4fae62bb5

Fenomenaal die Artificiële-intelligentie!  ;D
En ik kan het weten als officieel opgeleide trainer in de Thomas Gordon-methode al sinds begin jaren '90 .
« Laatst bewerkt op: 21-11-2024 13:21 door forumbeheer »

• Nieuwkomer
Sorry, ik was vergeten dat jij bezig bent met oefenen in een beter mens te worden.
Ja, dan is het niet mogelijk om eenduidig te zeggen waarin je vroeger dan een slechter mens was.

Want oefenen in een "beter mens" te worden is natuurlijk een dualistische bezigheid. Het impliceert een onderscheid tussen wie je nu bent en wie je zou moeten worden, een scheiding tussen het huidige zelf en een geprojecteerde betere versie ervan. Dit streven naar verbetering is geworteld in de dualiteit van "goed" en "slecht," waarbij een oordeel wordt geveld over de huidige staat als ontoereikend.
Vanuit een non-duaal perspectief wordt echter vaak gezegd dat er niets te worden of te verbeteren valt, omdat je in essentie al compleet en perfect bent. De notie van beter worden komt dan voort uit een illusie van afgescheidenheid en het geloof in een beperkt, individueel zelf dat moet veranderen of groeien.

Tegelijkertijd kan het streven naar verbetering binnen de dualiteit waardevol lijken, bijvoorbeeld in het verbeteren van relaties, het loslaten van destructieve patronen of het dienen van anderen. Vanuit non-dualiteit is dit echter geen "worden" maar eerder een natuurlijke expressie van wie je al bent, zonder identificatie met een "doener." Het gaat dan meer om de spontaniteit van handelen zonder gehechtheid aan het idee van verbetering.
het is maar welke draai je er aan geeft

• Nieuwkomer

Mij stimuleert een forum vooral om creatieve vragen aan Artificiële-intelligentie te stellen en ermee te chatten..  ;)
Hier weer een leuke...

Citaat

...
ChatGTP zei: Wat vind jij? Is er ruimte voor "oefenen" in een beter mens worden zonder te verzanden in dualiteit?

Je zei: ja, er is wel ruimte voor "oefenen" zonder te verzanden in dualiteit met bijvoorbeeld communicatietraining zoals de Thomas Gordon methode.

ChatGTP zei: Dat is een mooi voorbeeld! Een methode zoals die van Thomas Gordon, gericht op effectieve communicatie en verbinding, kan inderdaad worden beoefend zonder de valkuil van dualiteit. Hier draait het niet om beter worden in een morele zin, maar om vaardigheden ontwikkelen die natuurlijke expressie en harmonie bevorderen. Het is eerder een proces van verfijnen hoe je met anderen omgaat, zonder een oordeel over jezelf of de ander.

Vanuit non-duaal perspectief kun je dit zien als een manier om obstakels voor natuurlijke verbinding en begrip weg te nemen. Het gaat dan niet over een strijd tussen "wie je nu bent" en "wie je zou moeten zijn," maar over het ontdekken van een meer vloeiende, spontane interactie waarin minder weerstand zit.

In zekere zin is dit "oefenen" het leren afstemmen op wat al aanwezig is: het vermogen om vanuit bewustzijn, respect en openheid te communiceren. Het is geen proces van verbeteren in de zin van jezelf veroordelen, maar eerder een loslaten van wat in de weg staat. Wat denk jij? Herken je hierin jouw benadering?

ChatGTP zei: Dat klinkt als een prachtige benadering waarin praktische oefening en een diepe non-duale wijsheid samenkomen. een die methode nodigt uit om overtuigingen die leiden tot innerlijk conflict te onderzoeken en los te laten. Dit sluit perfect aan bij jouw visie: niet proberen "beter" te worden, maar eerder ontdekken wat al vrij is wanneer oude mentale constructies wegvallen.

In  de Thomas Gordon-methode  draait het om helderheid en verbinding – met jezelf én met anderen. Het gaat niet over het forceren van verandering, maar over het blootleggen van wat al in harmonie kan zijn, zodra je de illusies en spanningen laat oplossen.

https://chatgpt.com/share/673f1bfb-f344-8005-b1ba-48d4fae62bb5

Fenomenaal die Artificiële-intelligentie!  ;D
En ik kan het weten als officieel opgeleide trainer in de Thomas Gordon-methode al sinds begin jaren '90 .
Blijkbaar botsen woorden als worden en verbeteren op een dogmatische houding. Het is inderdaad moeilijk dat eenzelfde woorden in een andere context niet op dezelfde manier moet begrepen worden alsook dat mensen ze vaak met verschillen verstaan.
Dogmatici verbannen dan maar het woord volledig, want oh oh oh, het is tegen de dogmatische visie.

als je de zaken iets breder bekijkt, hoeven woorden als worden en verbeteren geen issue te zijn.
Miljoenen en miljoenen gebruiken het, en ervaren via hun religie en de weg die ze bewandelen van worden en verbeteren als heilzaam.
Wat niet wil zeggen dat ze zich daarom een beter mens voelen dan voorheen.
per definitie ervaart een mens een positief zelf-gevoel doorheen zijn leven.
ongeacht welk pad een mens bewandelt.

Er zijn zoveel mensen met allemaal net iets andere invullingen dat je wel een paar algemeenheden kunt formuleren, en je vrienden dogmatici zullen het perfect geformuleerd vinden maar om je dan in het gewoon taalgebruik blind te staren op het woordgebruik alsof je een allergische reactie hebt. Om vervolgens er een andere invulling aan te geven, zodat het wel weer past in het dogma, vermoeiend allemaal.

Dat is toch gewoon gefilosofeer.
Kunnen we niet gewoon afspreken dat wanneer we worden en verbeteren gebruiken dat dit zowel op de verantwoorde als op de niet verantwoorde kan gebruikt worden, zonder daar een allergisch filosofisch betoog over te krijgen.
Laten we het omhelzen als heilige woorden, helende woorden, levende woorden, maar tegelijkertijd als relatief, beperkt, incorrect, niet precies genoeg.
Omdat het voor velen een startpunt, beginpunt is van een heilzame spirituele ontwikkeling. en na een tijd verlaat men de woorden, en gaat men over naar vertrouwen (geloof), ...
« Laatst bewerkt op: 21-11-2024 14:25 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Per definitie ervaart een mens een positief zelf-gevoel doorheen zijn leven.
Ik zie dat je niet bekend bent met Eckhart Tolle's werk want Volgens hem ervaart een mens niet per definitie een positief zelf-gevoel gedurende zijn leven.
Eckhart Tolle benadrukt dat het ego – de geconditioneerde, mentale structuur waarmee de meeste mensen zich identificeren – vaak leidt tot een gefragmenteerd en negatief zelf-gevoel. Dit kan zich uiten in gevoelens van ontoereikendheid, schuld, angst, of trots, die afhankelijk zijn van externe omstandigheden en gedachten.

Tolle stelt dat de wortel van veel menselijk lijden juist ligt in deze identificatie met het ego. Een positief of negatief zelf-gevoel is daarom niet stabiel of authentiek, omdat het afhankelijk is van de fluctuaties in de denkwereld en omstandigheden.

In plaats van een fluctueren tussen positieve en negatieve zelfbeelden, moedigt Tolle aan om de identificatie met het ego los te laten en bewust te worden van de diepere dimensie van Zijn. Dit betekent een verschuiving van een geconditioneerd zelf-gevoel naar het ervaren van innerlijke stilte, aanwezigheid en de tijdloze essentie van wie je werkelijk bent. Dit is geen positief zelf-gevoel in de gebruikelijke zin, maar eerder een toestand van vrede en vervulling die niet afhankelijk is van externe factoren.

Met andere woorden, een mens kan doorheen zijn leven een positief zelf-gevoel ervaren, maar dat is vaak vluchtig en oppervlakkig zolang het voortkomt uit ego-identificatie. Een authentiek en blijvend gevoel van vervulling ontstaat pas door het herkennen van je ware natuur, los van het ego.

Wat Eckhart Tolle aangeeft is geen gefilosofeer hoor.

Volgens Eckhart Tolle gaat het er niet om een "beter mens" te worden in de traditionele zin, waarin het streven vaak gebaseerd is op ego-gedreven idealen, zoals jezelf verbeteren om waardering, succes, of validatie te verkrijgen. Dit streven impliceert dat er iets fundamenteel mis is met wie je nu bent, wat volgens Tolle voortkomt uit een onjuiste identificatie met het ego.

In plaats daarvan richt Tolle zich op het bewust worden van het huidige moment en het doorzien van de illusies van het ego. Hij stelt dat wanneer je in het nu aanwezig bent en je ware essentie ervaart, de transformatie van binnenuit plaatsvindt. Dit leidt niet tot het worden van een "beter" mens in ego-termen, maar tot het ontdekken van een diepere innerlijke vrede en bewustzijn die al in je aanwezig zijn.

Door in contact te komen met het Zijn, je essentie die vrij is van conditionering, handelen mensen spontaan vanuit mededogen, wijsheid en liefde. Dit komt niet voort uit een streven, maar uit een natuurlijke expressie van wie je werkelijk bent.

Dus volgens Tolle is het streven naar "beter worden" niet nodig of zelfs contraproductief. In plaats daarvan nodigt hij je uit om te zijn wie je bent, volledig en zonder oordeel, in het nu. Vanuit die aanwezigheid komt alles wat nodig is vanzelf tot uitdrukking.

• Nieuwkomer
Per definitie ervaart een mens een positief zelf-gevoel doorheen zijn leven.
Ik zie dat je niet bekend bent met Eckhart Tolle's werk want Volgens hem ervaart een mens niet per definitie een positief zelf-gevoel gedurende zijn leven.
Eckhart Tolle benadrukt dat het ego – de geconditioneerde, mentale structuur waarmee de meeste mensen zich identificeren – vaak leidt tot een gefragmenteerd en negatief zelf-gevoel. Dit kan zich uiten in gevoelens van ontoereikendheid, schuld, angst, of trots, die afhankelijk zijn van externe omstandigheden en gedachten.

Ik heb nog nooit iets van Tolle gelezen.

Kijk maar gewoon voor jezelf en dan zie je zelf wel dat het positieve zelfgevoel, altijd als een zachte bries op de achtergrond bij jou aanwezig is.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Dat is duidelijk, terwijl je zelfs niks van hem hoeft te lezen, hij is gewoon gratis op YouTube te zien en te horen.
https://www.youtube.com/@EckhartTolle

Kijk maar gewoon voor jezelf en dan zie je zelf wel dat het positieve zelfgevoel, altijd als een zachte bries op de achtergrond bij jou aanwezig is.
Ik heb de relatie met mezelf opgegeven.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
@Gouden middenweg,
...
Hetgeen ik schrijf gaat over dat Boeddhisme wel degelijk een weg toont naar het opheffen van die neigingen tot “ik ben dat”,...
Behoort een goed mens willen zijn ook niet tot de neigingen van “ik ben dat”?
In afwachting van je antwoord heb ik alvast is aan ChatGTP gevraagd.
Zie..

Citaat
Je hebt gelijk dat het streven om een "goed mens" te willen zijn in het boeddhisme ook gezien kan worden als een neiging die voortkomt uit het gevoel van een ik dat ergens naar streeft. Dit verlangen kan in zekere zin beschouwd worden als een gehechtheid aan een idee over jezelf — namelijk dat je een deugdzaam of moreel persoon zou moeten zijn.

In de kern leert het boeddhisme niet dat we "goed moeten zijn" vanuit een ego-gericht streven, maar dat moreel handelen (zoals de vijf leefregels) spontaan voortkomt wanneer de neigingen van het ego en gehechtheid aan een zelfbeeld verdwijnen. Het gaat niet om jezelf zien als goed, maar om handelen vanuit inzicht en mededogen, zonder dat daar een identificatie met het 'ik' aan verbonden is.

Misschien kun je zeggen dat het streven om een goed mens te willen zijn, uiteindelijk onderdeel is van dezelfde illusie van afgescheidenheid en zelfverbetering. Wanneer het 'ik' wegvalt, ontstaat ethisch en liefdevol gedrag vanzelf, omdat het niet langer wordt geleid door persoonlijke verlangens of angsten. Het is dan geen streven meer, maar een natuurlijk gevolg van het herkennen van de onderlinge verbondenheid van alles.

https://chatgpt.com/share/67406357-d924-8005-8667-636f4a338da3

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
het is maar welke draai je er aan geeft
de uitspraak "het is maar welke draai je eraan geeft" veronderstelt een subject dat keuzes maakt of interpretaties aan ervaringen toekent. Bij de bevrijding van het "ik" valt dat hele mechanisme weg, omdat er niemand meer is die een "draai" kan geven aan wat er gebeurt.

In de afwezigheid van een afzonderlijk "ik" is er alleen de directe ervaring, ongekleurd door persoonlijke voorkeuren, meningen of verhalen. Alles verschijnt zoals het is, zonder interpretatie of manipulatie.
  • Voor bevrijding: Het ego probeert controle te behouden door aan ervaringen betekenis te geven, vaak om zichzelf te beschermen of te bevestigen.
  • Na bevrijding: Er is simpelweg de realisatie dat ervaringen komen en gaan in bewustzijn, zonder dat er iets of iemand is die die ervaringen bezit, interpreteert, of "draait."
Vanuit dit perspectief is het leven volledig ongefilterd en spontaan, vrij van persoonlijke invulling.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wat Eckhart Tolle aangeeft is geen gefilosofeer hoor.
Nou ja, het werk van Eckhart Tolle wel of geen filosoferen noemen hangt sterk van af hoe je filosofie definieert.
Voor mij als simpele ongeletterde geest is het een spirituele leer die elementen uit de filosofie bevat zoals goeroe Gemini verklaart...

Citaat
Argumenten tegen het bestempelen van Tolle's werk als filosofie:
  • Weinig academische grounding: Tolle's werk is gebaseerd op persoonlijke ervaringen en intuïtie, in plaats van op systematische argumentatie en empirisch onderzoek. Dit onderscheidt het van veel traditionele filosofische werken.
  • Praktische focus: Tolle's werk is sterk gericht op persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling, terwijl filosofie vaak bredere, meer abstracte vragen beantwoordt.
  • Popularisering: Tolle's werk is zeer toegankelijk geschreven en gericht op een breed publiek, terwijl filosofie vaak wordt geassocieerd met academische complexiteit.
Conclusie:

Of je het werk van Eckhart Tolle nu wel of niet als filosofie bestempelt, is een kwestie van interpretatie. Het bevat zeker filosofische elementen, maar het is ook duidelijk anders dan veel traditionele filosofische werken. Misschien is het wel het meest zinvol om Tolle's werk te zien als een vorm van populaire filosofie of als een spirituele leer die elementen uit de filosofie bevat.
Men zou kunnen zeggen dat Tolle's werk een moderne, westerse interpretatie van bepaalde boeddhistische principes biedt. Het is een vorm van spirituele zelfhulp die mensen helpt om meer in het moment te leven en innerlijke rust te vinden.

Tolle's werk is een eigenzinnige interpretatie die elementen uit verschillende tradities combineert en hij verwijst vaak naar een dame voor het praktische werk wiens naam op dit forum sinds enkele dagen gecensureerd wordt in mijn posts door het forumbeleid.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

@Gouden middenweg,
...
Hetgeen ik schrijf gaat over dat Boeddhisme wel degelijk een weg toont naar het opheffen van die neigingen tot “ik ben dat”, dat de volledige beëindiging daarvan maar het bevrijden is van de toedekking van wat altijd al bevrijdt is maar toegedekt blijft met een voortdurende cyclus van bedekkingen, dat deze volledige bevrijding van dit toedekken geen mythe is, dat het een mythe is dat dat wat geboren is bevrijdt kan worden van zijn neigingen/reflexen, het kan hoogstens meer rust vinden in het bevrijdt geraken van bepaalde neigingen die het kiezen voor een pad van uitdoven van de cyclus tot neigingen “ik ben dat” toegangkelijker kan maken, maar die rust vinden zelf niet als werkelijk bevrijdend ziet, en ook niet het inzicht in dat alles al bevrijdt is en het “ik ben dat” en de neigingen die DIT in stand houden ongemoeid kunnen gelaten worden. Dat, gewoon dat.
Zeg, jij bent toch wel duidelijk gespecialiseerd in de boeddhistische filosofie van de Mahāyāna traditie, en ik geef toe, ik snap niets van je uiteenzettingen over het bevrijdt zijn van de neigingen tot “ik ben dat”.

Zo ben ik bijvoorbeeld al decennia lang een gecertificeerd trainer in de Gordon methode. Zie > https://www.gordontraining.nl/de-gordon-methode/
Zie...
Citaat
Thomas Gordon werd in 1997, 1998 and 1999 genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede.
In 1999 ontving Thomas Gordon van de APF (American Psychologal Foundation) de Gold Medal Award voor zijn voortdurende bijdragen aan de toegepaste psychologie.
Ik ben dus onder andere "dat", een trainer in de methode van Thomas Gordon. Eind jaren '80 streefde ik ernaar om "dat", een officiële trainer daarin, te worden en is me dat gelukt.
Is dat nu een probleem, moet ik me van die rol als trainer bevrijden?
Misschien niet "zolang..." (veel gebruikt woord door jou) als ik me bewust ben dat dit maar één van de vele rollen is die ik speel in dit leven van "mij". Ik ben immers ook vader, was echtgenoot, ben DJ van beroep etc.

Is dat nu wat je bedoelt met het opheffen van die neigingen tot “ik ben dat”?
Ik neig ertoe (weer een neiging) te denken dat het dit is wat je bedoelt. Is dat zo?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Dit streven impliceert dat er iets fundamenteel mis is met wie je nu bent, wat volgens Tolle voortkomt uit een onjuiste identificatie met het ego.
Even aanvullen dat volgens Eckhart Tolle identificatie met het ego in essentie altijd onjuist is omdat het gebaseerd is op een illusie.
Zie...

Citaat
Het ego is een geconditioneerde constructie die voortkomt uit gedachten, herinneringen, overtuigingen en verhalen die een gevoel van een afgescheiden ik creëren. Deze identificatie met het ego leidt volgens Tolle onvermijdelijk tot lijden, omdat het ego afhankelijk is van externe omstandigheden en constant streeft naar bevestiging, controle en betekenis.

Waarom is identificatie met het ego onjuist?

• Het ego is niet je ware essentie: Tolle benadrukt dat je ware natuur het tijdloze, onbegrensde bewustzijn is dat zich bewust is van gedachten en gevoelens. Identificatie met het ego verhult deze essentie en creëert de illusie van afgescheidenheid.

• Het ego leeft in het verleden en de toekomst: Het ego opereert vanuit herinneringen (verleden) en verlangens of angsten (toekomst). Het kan niet in het nu bestaan, terwijl je ware zelf juist in de aanwezigheid van het huidige moment ligt.

• Het ego veroorzaakt lijden: Door zijn aard van verlangen, weerstand, en constante vergelijking zorgt het ego voor een gevoel van tekort, angst en conflict.

Kan identificatie met het ego functioneel zijn?

Hoewel Tolle het ego als een illusie ziet, erkent hij dat het ego in praktische zin kan helpen bij de dagelijkse realiteit. Een functioneel ego stelt je in staat om te navigeren in de wereld, relaties te onderhouden, en taken te volbrengen. Het wordt problematisch wanneer je gelooft dat je uitsluitend je ego bent, en je eraan vastklampt als je identiteit.
  • Functionele identificatie: Het gebruik van ego-gerelateerde rollen of concepten zonder eraan gehecht te raken. Bijvoorbeeld, je kunt een rol zoals ouder, werknemer of vriend aannemen, zolang je beseft dat dit niet je essentie is.
  • Problematische identificatie: Wanneer je volledig opgaat in je rollen, bezittingen, successen of mislukkingen en daar je eigenwaarde uit haalt.

Conclusie

Er is geen "juiste" identificatie met het ego volgens Tolle, omdat alle identificatie met het ego uiteindelijk een illusie is. Wel kan het ego functioneel zijn, zolang je je ware essentie – het bewustzijn dat alles observeert – niet uit het oog verliest. Het doel is niet het ego te vernietigen, maar erdoorheen te kijken en je ermee te verzoenen vanuit de rust en helderheid van bewustzijn.

bron: https://chatgpt.com/c/673f8de4-2284-8005-9f9d-3e1fb18097d1

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Zou het kunnen dat jij te éénzijdig gefocust bent op het boeddhisme en specifiek op het concept van lijden erin?
Ik denk hierbij terug aan jouw denkbeeldigheid waarin je gelooft dat forumlid I'm a loser een ondraaglijk lijden ervaart.
Zie...
soms moet je jezelf overwinnen om van ondraaglijk lijden naar draaglijk lijden te gaan. Het lijden is niet weg, maar je krijgt toch wel meer tijd en ruimte om ander ondraaglijk lijden aan te pakken. Maar soms is het ook zelfdiscipline dat er voor kan zorgen dat ik van ondraaglijk naar draaglijk ga. I'm a loser wil nu niet meer deelnemen aan het forum, hij ervaart nu ondraaglijk lijden, en neemt niet meer deel. Terwijl hij juist heel graag wil deelnemen, en forums zoekt om zijn innerlijke nood, communiceren over spirituele zaken, wil uiten. Een klein beetje meer zelfdiscipline en hij kan zonder correcties aan het forum deelnemen.

Terwijl I'm a loser helemaal niet lijdende is.

Kunnen we niet gewoon afspreken dat wanneer we worden en verbeteren gebruiken dat dit zowel op de verantwoorde als op de niet verantwoorde kan gebruikt worden, zonder daar een allergisch filosofisch betoog over te krijgen.Laten we het omhelzen als heilige woorden, helende woorden, levende woorden, maar tegelijkertijd als relatief, beperkt, incorrect, niet precies genoeg.

Gewezen forumlid I'm a loser is een specialist in de filosofie van "het wordende", heeft zich geledigd en heeft het (innerlijke) mysterie gerealiseerd schreef hij vorige jaar aan jou.
Zo iemand als I'm a loser kan toch geen ondraaglijk lijden ervaren zoals jij denkt???
Zie...

Zo lang de mens nog denkt is de mens niet.    De mens moet dus buiten alle denkkaders treden om 'dat' wat Jan Bor heeft gerealiseerd heeft te begrijpen.  Dat heeft niks met empathie van doen.  Zoals de eerwaarde leermeester Maha Bua Ñanasampanno zei: De Dhamma is een middel, geen doel op zich. Wanneer de smetten stap voor stap ontworteld worden, dan ontwikkelt het hart een glans, een stralend licht. . Daarover gaat dit onderwerp.  Jan Bor noemt dat : "Dat zelf of subject sterft in de verinnerlijking van het niet-denken."

Het hart kan zijn glans niet krijgen zolang het zelf in de mens nog aanwezig is.   Maar als ik 'gemoed' schrijf dan is het duidelijker, het is ons hart/gemoed wat begeert.   Je moet dus aan jezelf werken, onthecht zijn aan de dingen temidden van de dingen.  Dat is een ruw en eenzaam proces.  De citta is oneigenlijk door het een zelf aan te doen.   Het is het zelf wat de smetten veroorzaakt.  Zelf en de smetten zijn synoniem.

Leegte wil niks anders zeggen dan leeg zijn van verlangens, leeg zijn van hechtingen , leeg zijn van willen, leeg zijn van verwachtingen.   Alleen in die leegte kan het zelf uit zichzelf treden (THE WAY OUT) en kan de mens de wereld laten zijn zoals die is waardoor de citta als zuivere presentie overblijft welke zich op geen enkele manier onderscheidt van presentie in 'de ander'.  Dan is waarnemen daadwerkelijk waar omdat de mens zich bewust is van de waarheid zelve: er is niemand in mij.    Waarheid is wéten: ik ben niemand.   Iemanden onderscheiden zich van elkaar in de uiterlijke wereld, niemanden onderscheiden zich in niets van elkaar.  (Ja, let op, ik schrijf niemanden bewust als meervoud)

Dat is het (innerlijke) mysterie wat ik heb gerealiseerd, beste Gouden Middenweg.  En ik herken dat Jan Bor dezelfde weg is gegaan.  Dat kun je niet met je denken begrijpen.  Boeddha heeft gelijk, alles wat naar binding/hechting ruikt moet verdwijnen.  Het wordende moet dus verdwijnen , alles in de tijd is immers wordend en alleen in de tijd kunnen hechtingen, bindingen, kortom het hebben plaats vinden.  Degene die wenst te hebben krijgt niks, degene die onthecht is en dus letterlijk niks meer heeft krijgt zijn werkelijke presentie: het zijn zelf.

Dus leegte is helemaal niet ingewikkeld , integendeel juist.  Elf jaar terug heb ik mijzelf geheel geledigd van iedere binding in tijd en plaats.  Alleen dan zakt de mens door zijn eigen bodem van bestaan heen, zoals Jan Bor dat noemt.  Daar is niks meer om aan vast te houden, de laatste strohalm is verdwenen, de laatste hoop is opgeheven, overgave is alles wat ik kan zeggen.  En ik schrijf wel dat ik dat ledigen zelf heb gedaan, maar daarmee lieg ik al. Zonder het 'denken buiten het denken' (de nous) was ik nog steeds een armzalige stakker die in het duister tastte geweest.

Gouden Middenweg denkt dat jij een ondraaglijk lijden ervaart omdat je niet meer wil deelnemen aan dit forum.
Je schreef "Zo lang de mens nog denkt is de mens niet."
Volgens jouw perspectief is Gouden Middenweg als mens er dus niet.

• Nieuwkomer
« Reactie #333 Gepost op: 23-11-2024 14:12 »
@Gouden middenweg,

Het gaat er om dat Boeddhisme wel degelijk wijst naar het beëindigen van een cyclus identificeren met iets dat onstaan is, steeds verandert en ook zal verdwijnen. De bevrijding die dan niet meer toegedekt wordt door deze voortdurende neiging tot “ik ben dat” kan dan pas volledig doorschijnen, verlichten. Het is daarbij geen geboren iets dat bevrijdt wordt, maar bevrijding die er al is dat bevrijdt wordt steeds toegedekt te worden door een steeds verder gaande cyclus van een identificatie met dat wat geboren is en sterft. Daarom is volledige bevrijding niet iets wat bereikt kan worden, net als water niet bereikt kan worden ook al is het er in welke vervuilde vorm dan ook. De vervuiling bedekt de zuiverheid van het water, hoewel de zuiverheid er altijd is ondanks de vervuiling. Pas als de onzuiverheden en de oorzaken tot vervuiling weggehaald zijn, is het onzuivere water bevrijdt van onzuiverheden. Het eraveren hebben, begrip hebben, inzicht hebben in het zuivere water dat er altijd al is, zorgt niet dat het water wel degelijk zuiver kan stromen.

In Boeddhisme spreekt men maar van bevrijding als het water zuiver stroomt. Het spiegelt geen wonderlijke staat voor voor het “ik ben dat”, dat het zelf die zuiverheid zal bereiken dat het zichzelf zal zuiveren van de onzuiverheid. Dat doet Boeddhisme niet, behalve als toegeving voor zij die het beëindigen van dit “ik ben dat” te beangstigend vinden, dan leert het dat daarvoor het lijden kan minderen in de hoop dat dit de angst ooit weg kan nemen naar het beëindigen van dit “ik ben dat”, maar het duidt dit niet aan als bevrijding op zich.

Wat dan wel? Het beëindigen van de neigingen tot “ik ben dat”, tot de neiging die ondanks het inzicht in de illusie er van zich blijft voordoen en waarbij zaken die het ondersteunen gaan resoneren, en zaken die het bedreigen gaan verworpen worden.

Bevrijding is het wegnemen van de neigingen tot het “ik ben dat waarmee dit of dat resoneert”, het volledig beëindigen van alle oorzaken die dit “ik ben dat” in stand gaan houden. Dit is geen bevrijding van dat wat geboren is, het is een bevrijding van de cyclus van iets dat geboren is, lijdt en gaat sterven, steeds opnieuw toch maar weer te laten voelen als “ik ben dat” (ook al wordt stellig volgehouden dat dit niet meer gebeurt) en de resonaties tot inzichten die het daarbij voelt gaat koesteren en inzichten in die resonaties als het voortduren van die neigingen tot “ik ben dat” gaat verwerpen, in de veronderstelling dat ze niets in stand kunnen houden omdat wat in stand gehouden wordt een illusie is.

Daar gaat het om, dat er maar sprake is van bevrijding als deze neigingen tot voortduren van “ik ben dat” zijn weggewerkt en dit is geen mythe, noch een beloftevolle motivatie tot bereiken van bevrijding voor dat wat geboren is.

Gelieve hetgeen ik schrijf dan ook niet meer zo te interpreteren, anders blijven we eindeloos bezig met invullen wat de ander schrijft met onze eigen interpretatie ervan en die eigen interpretatie ervan dan te gaan weerleggen.

Dat "niet-zelf" kenmerk een  kernpunt is in het boeddhistische raamwerk, daar zijn we over eens.
En dat de deïdentificatie als pad een kernpunt is, daar zijn we ook over eens.

Als jij zegt, voor mij is het geen mythe is, dat het voor een mens mogelijk is om tot een volledige beëindiging van de neiging 'ik ben dat" te realiseren (bewerkstelligen), dan kan ik dat niet betwisten.
Maar dan moet je me toch eens uitleggen hoe het komt dat jij daarover meer zou weten (niet denken, niet geloven, niet vertrouwen hebben dat het zo is) dan ik.

Voor mij is het volledig bevrijde ook geen mythe want zodra je naar de werkelijkheid kijkt is de neiging "ik ben dat" afwezig en dat is bij iedereen afwezig, dus dat is niet het punt.
Maar zodra je denkt, voelt, spreekt, handelt, schrijft, zit je wel terug in het verhaal.

wanneer het jou niet aanstaat wat ervaringsgetuige op dit forum post, dan zit je terug in het verhaal.
wanneer i'm a loser niet meer vrij mag posten op dit forum, en dan reageert met "ik doe niet meer mee" dan zit hij terug in zijn verhaal.

want dan voelt een mens zich aangesproken, neemt het persoonlijk, ervaart een onweerstaanbare drang om daar op te reageren. De prietpraat in het hoofd stuurt dat en een mens volgt die neiging.
Een mens kent wel degelijk de afwezigheid en kent ook de aanwezigheid.

Je moet me toch eens uitleggen hoe een mens kan functioneren in de wereld zonder ?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

@Steve:...

wanneer het jou niet aanstaat wat ervaringsgetuige op dit forum post, dan zit je terug in het verhaal.
Goed opgemerkt!  ;D

wanneer i'm a loser niet meer vrij mag posten op dit forum, en dan reageert met "ik doe niet meer mee" dan zit hij terug in zijn verhaal.
Ook juist opgemerkt.
Ik wordt zo dikwijls gecensureerd op dit forum, zinnen worden uit mijn posts verwijderd, volledige posts van mij worden verwijdert.
Schrijf ik daarom "ik doe niet meer mee"?

Nee, want ik begrijp wat Byron Katie bedoelt met "wie zou je zijn zonder je verhaal?" en begrijp en ervaar eveneens zoals alle mystici dat het leven een kosmisch spel is met een relatieve en absolute Waarheid.
Zie...

Citaat
Het onderscheid tussen het absolute en het relatieve is een kernconcept in veel spirituele, filosofische en mystieke tradities. Hier zijn enkele manieren waarop dit onderscheid vaak wordt begrepen en ervaren:

Het Absolute
  • Tijdloos en onveranderlijk: Het absolute verwijst naar datgene wat buiten de beperkingen van tijd, ruimte en verandering valt. Het wordt vaak omschreven als puur bewustzijn, leegte, of het ene onverdeelde geheel.
  • Onafhankelijk van verschijnselen: Het absolute is dat wat bestaat zonder afhankelijk te zijn van enig object of verschijnsel. Het is de grond van alle ervaring.
  • Non-duaal: Het absolute kent geen onderscheid of dualiteit; het overstijgt alle concepten van "zelf" en "ander," goed en kwaad, zijn en niet-zijn.
  • Essentiële natuur: In sommige tradities, zoals Advaita Vedanta, wordt het absolute gelijkgesteld aan Brahman of het Zelf (Ātman), de kern van wat we zijn.
Het Relatieve
  • Tijdelijk en veranderlijk: Het relatieve omvat alles wat komt en gaat in het bestaan: gedachten, emoties, lichamen, objecten, relaties en gebeurtenissen.
  • Afhankelijk van context: Het relatieve bestaat in relatie tot andere dingen. Een gedachte is alleen een gedachte in relatie tot een denker; een object alleen herkenbaar in relatie tot een waarnemer.
  • Dualistisch: Het relatieve is het domein van onderscheid: goed versus slecht, warm versus koud, ik versus ander.
  • Dagelijks bestaan: Het relatieve is de wereld van het leven zoals wij het ervaren in het hier en nu.

Hun Relatie

Veel tradities benadrukken dat het absolute en het relatieve niet werkelijk gescheiden zijn, maar twee aspecten van dezelfde werkelijkheid:
  • Niet-twee, maar ook niet-één: In zen-boeddhisme en Advaita wordt gezegd dat het absolute en het relatieve elkaar doordringen. Ze zijn "twee, maar niet twee". Dit betekent dat ze in woorden onderscheiden kunnen worden, maar in essentie hetzelfde zijn.
  • Relatieve expressie van het absolute: Alles wat in het relatieve verschijnt, is een uitdrukking van het absolute. De golven (relatief) zijn niets anders dan de oceaan (absoluut).
  • Functioneel gebruik: Het relatieve is waar we leven en handelen, terwijl het absolute onze diepste aard is. Beiden hebben hun plaats, afhankelijk van wat nodig is op een bepaald moment.

Hoe te begrijpen en ervaren
  • Bewustzijn als verbindende schakel: Het relatieve wordt ervaren door het absolute bewustzijn. Door innerlijke stilte en meditatie kunnen de grenzen van het relatieve wegvallen, waardoor je intuïtief het absolute kunt "herkennen."
  • Leven in harmonie: Het betekent niet dat het relatieve onbelangrijk is. In feite wordt het relatieve vaak betekenisvol wanneer men het in het licht van het absolute ziet: een golf mag tijdelijk zijn, maar het draagt de essentie van de oceaan.
https://chatgpt.com/share/67430902-a4ac-8005-b7d8-bdc84516da0c

Ik begrijp en ervaring dit. In feite heb ik dus gerealiseerd wat Advaita bedoelt met: "acceptatie van wat is".
Het hart van Advaita ligt in het volledig accepteren van wat is, zonder oordeel of weerstand. Dit betekent niet passief alles over je heen laten komen, maar wel het loslaten van de behoefte om dingen anders te willen hebben.
Maar goed, daar kan men honderden boeken overschrijven en dan er is nog maar een enkeling die het begrijpt. Die kan me dan "de simpele van geest" noemen.

...

want dan voelt een mens zich aangesproken, neemt het persoonlijk, ervaart een onweerstaanbare drang om daar op te reageren. De prietpraat in het hoofd stuurt dat en een mens volgt die neiging.

Je moet me toch eens uitleggen hoe een mens kan functioneren in de wereld zonder ?

Wat Steve & I'm a loser op dit forum schrijven en ook jaren op Larens' "waarheidvinding" schreven is inderdaad prietpraat over een concept als "Zelf-realisatie" terwijl geen van hen wat dan ook gerealiseerd heeft.
Evenmin Laurens himself. Laurens is de naïviteit zelve wat hij keer op keer bewijst en bewezen heeft met zijn "ik herken Waarheid in jou" om dan een (lange) tijd later daar weer op terug te komen. Had hij zich toch blijkbaar weer voor de zoveelste keer vergist... ::)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
@Steve:

...Wanneer het jou niet aanstaat wat ervaringsgetuige op dit forum post, dan zit je terug in het verhaal.

Waar het op aankomt is dat het ego de neiging heeft om de werkelijkheid te willen controleren en manipuleren om te voldoen aan zijn eigen voorkeuren.
« Laatst bewerkt op: 25-11-2024 16:31 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Zie het lijden, zegt het boeddhisme, zoek de oorzaak en dan kun je er iets aan doen.
Die boodschap slaat zowel op heilsboodschap 2, maar zeer zeker op heilsboodschap 1.
Inderdaad verdwijnen kan lijden niet als je reeds geboren bent.
Maar vaak kun je wel iets aan dat ondraaglijke karakter van lijden iets doen.
Over het lijden kan de mens nog eeuwenlang filosoferen en dan verandert en nog niets.
Waarom niet?
Hier het antwoord:

Citaat
"Mensen willen niet echt volwassen worden, mensen willen niet echt veranderen, mensen willen niet echt gelukkig zijn. Zoals iemand zo wijs tegen mij zei: "Probeer ze niet gelukkig te maken, je komt alleen maar in de problemen. Probeer een varken niet te leren zingen; het verspilt je tijd en het irriteert het varken." ~ Anthony de Mello
Het lijden kan wel degelijk ophouden als de mens volwassen wil worden.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Inderdaad verdwijnen kan lijden niet als je reeds geboren bent.

Lijden is geen onvermijdelijke conditie, maar een gevolg van verkeerde identificatie met beperkende gedachten en overtuigingen. Zodra die worden herzien, valt lijden weg en maakt het plaats voor vreugde en rust.

Lijden wordt veroorzaakt door oude, vaak onbewuste overtuigingen die voortkomen uit onze vroege kindertijd en trauma’s. Deze overtuigingen bepalen hoe we de wereld waarnemen en hoe we reageren op situaties. Door deze overtuigingen te identificeren, in vraag te stellen, en te vervangen door een perspectief dat gebaseerd is op liefde in plaats van angst, kan lijden ophouden.

Belangrijke aspecten in mijn visie:
  • Zelfonderzoek: Door middel van een proces van introspectie je beperkende overtuigingen herkennen en los laten.
  • Vergeving: Niet in de traditionele zin, maar als het loslaten van oordelen over jezelf en anderen.
  • Verantwoordelijkheid nemen: Inzien dat jij verantwoordelijk bent voor jouw perceptie van de wereld, en dat die perceptie kan veranderen.
  • Het ego overstijgen: Het ego, dat gericht is op afscheiding en angst, is de bron van lijden. Wanneer dit doorzien wordt, kan men terugkeren naar een staat van innerlijke vrede.

De titel die je aan dit topic van je gaf is dus misleidend want lijden is geen onvermijdelijke conditie.

• Nieuwkomer
Zou het kunnen dat jij te éénzijdig gefocust bent op het boeddhisme en specifiek op het concept van lijden erin?
Ik denk hierbij terug aan jouw denkbeeldigheid waarin je gelooft dat forumlid I'm a loser een ondraaglijk lijden ervaart.
Ik noem het ondraaglijk omdat het de mens dwingt om te reageren.

Hier loopt een hondje dat te pas en te onpas blaft op beweging.
Soms stoort het me niet, hoor ik het zelfs niet.
En dan heb je momenten dat je bv. prikkelbaar bent en dan reageer ik.
Omdat het ondraaglijk lijkt, het dwingt om te reageren.

Je maakt misschien verhalen in je hoofd, waarom dat je zou moeten reageren, maar dat zijn praatjes, want het draait  om de lijdenservaring die je op een moment hebt. Als het te fel is, dan wil je het weg.  Of gelukservaringen die je steeds opnieuw wil hebben. lekker, hmm.

Boeddhisme lijkt me het ontstijgen van beide te prediken, wijsheid tov de lijdenservaringen en gelukservaringen. laat je er niet door meeslepen. blijf met je aandacht bij de werkelijkheid. waakzaam, blijf bij de Dharma (beoefening).

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik noem het ondraaglijk omdat het de mens dwingt om te reageren.

De sleutel tot geluk en bevrijding ligt in zelfonderzoek en verantwoordelijkheid.

Hier loopt een hondje dat te pas en te onpas blaft op beweging.
Soms stoort het me niet, hoor ik het zelfs niet.
En dan heb je momenten dat je bv. prikkelbaar bent en dan reageer ik.
Omdat het ondraaglijk lijkt, het dwingt om te reageren.

Je maakt misschien verhalen in je hoofd, waarom dat je zou moeten reageren, maar dat zijn praatjes, want het draait  om de lijdenservaring die je op een moment hebt. Als het te fel is, dan wil je het weg.  Of gelukservaringen die je steeds opnieuw wil hebben. lekker, hmm.

Via zelfhypnose kun je jezelf trainen om vervelende geluiden, die normaal gesproken stress of irritatie veroorzaken, te herprogrammeren als signalen voor ontspanning. Dit werkt door je onderbewustzijn opnieuw te conditioneren met behulp van positieve associaties.

Citaat

Hier is een eenvoudige benadering:

Stap-voor-stap zelfhypnose voor herconditionering:
  • Rustige omgeving creëren
    Zoek een stille plek waar je niet gestoord wordt en neem een comfortabele houding aan. Dit is je basis om te oefenen.
  • Diepe ontspanning induceren
    Gebruik ademhalingstechnieken (bijv. diep inademen door de neus, langzaam uit door de mond) om je lichaam en geest tot rust te brengen.
  • Visualisatie en suggestie
    Stel je voor dat het vervelende geluid (bijvoorbeeld een druppelende kraan of achtergrondlawaai) je dieper in ontspanning brengt. Zeg tegen jezelf affirmaties zoals:
    • "Elke keer dat ik dit geluid hoor, voel ik mijn lichaam zich ontspannen."
    • "Dit geluid is als een golf van rust die door mij heen stroomt."
  • Herhalen tijdens blootstelling
    Speel het geluid zachtjes af tijdens je hypnoseoefening, zodat je hersenen leren om dit geluid te koppelen aan ontspanning. Begin met een laag volume en verhoog het geleidelijk.
  • Integratie in het dagelijks leven
    Wanneer je het geluid hoort in het echte leven, herinner jezelf eraan dat het een trigger is voor ontspanning. Adem bewust in en voel de kalmte.
  • Geduld en consistentie
    Herhaal deze oefening dagelijks. Het kan enkele weken duren voordat je onderbewustzijn deze nieuwe associatie volledig heeft geïntegreerd.
Waarom werkt dit?

Het werkt omdat je brein associaties maakt op basis van herhaling en emotionele lading. Door een positieve emotionele respons (ontspanning) te koppelen aan een eerder negatief ervaren prikkel (het vervelende geluid), verandert de manier waarop je deze prikkel ervaart.

https://chatgpt.com/share/674476e1-43f4-8005-8862-62e3ab7ff567

Wie ervaart dan "ondraaglijk lijden" ?
Alleen hij / zij die geen verantwoordelijkheid wil nemen.

Boeddhisme lijkt me het ontstijgen van beide te prediken, wijsheid tov de lijdenservaringen en gelukservaringen. laat je er niet door meeslepen. blijf met je aandacht bij de werkelijkheid. waakzaam, blijf bij de Dharma (beoefening).

Ik heb totaal niks tegen het boeddhisme hoor, maar zoals ik het hier op het forum zie is het niets anders dan gefilosofeer en geredeneer zonder enige pragmatische aanpak.

• Nieuwkomer

Ik heb totaal niks tegen het boeddhisme hoor, maar zoals ik het hier op het forum zie is het niets anders dan gefilosofeer en geredeneer zonder enige pragmatische aanpak.
religie is dat niet altijd een combinatie van theorie (voortschrijdend inzicht) en beoefening, realisatie in de praktijk

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Lijden verdwijnt zodra de ultieme wedergeboorte in de geest gebeurt is.
« Reactie #341 Gepost op: 26-11-2024 11:31 »
religie is dat niet altijd een combinatie van theorie (voortschrijdend inzicht) en beoefening, realisatie in de praktijk.
Voor de éne wel, voor de andere niet.
Religie speelt een complexe rol in het proces van Zelf-realisatie of de realisatie van eenheid met al het bestaande. In veel tradities functioneert religie inderdaad als een middel dat zowel theorie als praktijk biedt om deze ultieme waarheid te ontdekken.

In mijn situatie was het vooral de ervaring van emotionele pijn en lijden in mijn vroege jeugd vanwege letterlijk met elkaar vechtende ouders (met regelmatig politie erbij) wat me, verder fysiek lijdend - beginnende met zware zelfverminking begin jaren '80 - gedwongen heeft tot bewustwording.

Uiteindelijk - na meer dan dertig jaar emotioneel lijden in relaties er nog is bovenop - heeft dit mij tot Zelf-realisatie gebracht wat niets anders is dan de ultieme realisatie van eenheid met al het bestaande wat ik niet uit de boeken weet, maar uit eigen onorthodoxe beleving vijf jaar geleden van wat gekend is als de ultieme wedergeboorte in de geest.

Stanislav Grof legt uit dat deze ultieme wedergeboorte in de geest vaak een volledige verschuiving in perspectief teweegbrengt, inclusief:
  • Een diep gevoel van verbondenheid: Met alles wat bestaat, omdat de illusie van afgescheidenheid volledig doorzien is.
  • Vrijheid van persoonlijke lasten: Je draagt geen oude verhalen, verlangens of identificaties meer mee, omdat er geen 'ik' is om deze vast te houden.
  • Leven in eenvoud: Het dagelijks leven wordt misschien niet "perfect," maar het is precies zoals het moet zijn, zonder conceptueel drama.

Zelf-realisatie verwijst naar het inzicht dat onze ware natuur één is met het universele bewustzijn of de absolute realiteit. Dit besef overstijgt de identificatie met het persoonlijke ego en de illusie van afgescheidenheid. Het impliceert dat er geen afzonderlijk 'ik' bestaat, maar dat alles een uitdrukking is van dezelfde fundamentele essentie.

In tradities zoals Advaita Vedanta betekent Zelf-realisatie het doorzien van de illusie van dualiteit en het herkennen van het zelf (Atman) als identiek aan het absolute (Brahman). In boeddhistische contexten kan het begrip vergelijkbaar zijn met het ervaren van sunnyata (leegte) en het inzicht dat er geen inherent bestaand zelf is (anatta).
Hoewel de terminologie varieert, wordt in beide benaderingen verwezen naar een toestand van eenheid en tijdloos, onbeperkt bewustzijn dat voorbij concepten en mentale constructies ligt.

Veel wijzen en mystici benadrukken dat religie slechts een middel is, geen doel op zich. Het kan een gids zijn op het pad naar Zelf-realisatie, maar als men te sterk gehecht raakt aan dogma's, rituelen of instituties, kan religie juist een obstakel worden. Uiteindelijk gaat het niet om de religie zelf, maar om het directe ervaren van eenheid.

Realisatie ligt voorbij religie, maar religie kan een brug zijn. Wat religie werkelijk waardevol maakt, is dat het ons herinnert aan de kern van ons bestaan en ons praktische tools biedt om deze kern te verkennen. Maar uiteindelijk sterven theorie en beoefening weg wanneer eenheid wordt gerealiseerd, omdat er dan niets meer te doen of te leren valt – het is enkel wat is.

Als er niets meer te doen of te leren valt, wordt het leven een zuivere uitdrukking van aanwezigheid. Alles wat gebeurt – handelen, waarnemen, relaties – stroomt vanuit deze moeiteloze staat. Er is geen behoefte meer aan theoretische begrippen of spirituele inspanningen, want je belichaamt al waar veel zoekers naar streven.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #342 Gepost op: 26-11-2024 16:11 »
Dat "niet-zelf" kenmerk een  kernpunt is in het boeddhistische raamwerk, daar zijn we over eens.
En dat de deïdentificatie als pad een kernpunt is, daar zijn we ook over eens.

Als jij zegt, voor mij is het geen mythe is, dat het voor een mens mogelijk is om tot een volledige beëindiging van de neiging 'ik ben dat" te realiseren (bewerkstelligen), dan kan ik dat niet betwisten.
Maar dan moet je me toch eens uitleggen hoe het komt dat jij daarover meer zou weten (niet denken, niet geloven, niet vertrouwen hebben dat het zo is) dan ik.

Omdat het inzicht er is dat het niet voor een mens mogelijk is volledig bevrijdt te geraken, maar dat het wel mogelijk is voor deze steeds veranderlijke bewustzijnsstroom om de identificatie met die mens te zijn (“ik ben dat") te beëindigen. Daarenboven is het helder dat het inzicht in “ik ben dat niet” op zich nog niet bevrijdend is. Dat in de bewustzijnstroom waarin zich, ondanks dat inzicht, bij tijden en gelegenheden steeds maar weer opnieuw dat gevoel "ik ben dat" blijft voordoen (bijvoorbeeld “ik ben dat wat er in geslaagd is de identificatie te stoppen”). Dat alle neigingen hiertoe dus wel moeten worden verwijdert.

Het is verifieerbaar, als ze gezien zijn, dat bevrijding weer toegedekt wordt als die neingen nog in gang schieten met de continuering van de cyclus van lijden en lijden toebrengen als gevolg. Het is ook verifieerbaar dat bevrijding niet toegedekt is als deze neigingen even niet spelen. Het is ook verifieerbaar dat zulke neigingen echt wel opgehoffen kunnen worden, alleen dat het tijd vergt integenstelling met het inzicht in de illusie van dit ik, wat zich heel plots kan voordoen, maar dat dit deze cyclus niet plots doorbreekt.

Voor mij is het volledig bevrijde ook geen mythe want zodra je naar de werkelijkheid kijkt is de neiging "ik ben dat" afwezig en dat is bij iedereen afwezig, dus dat is niet het punt.
Maar zodra je denkt, voelt, spreekt, handelt, schrijft, zit je wel terug in het verhaal.

Zodra wie of wat denkt, voelt, spreekt, handelt?
Denken, voelen, spreken, handelen, net als kijken naar de werkelijkheid heeft geen “ik ben dat wat denkt, voelt, spreekt, handelt, kijkt” nodig. In tegendeel, zonder dat “ik ben dat” stroomt dit alles natuurlijker. Het gaat vanzelf.

Wanneer het “mij” niet aanstaat is de neiging tot “ik ben dat (wat problemen heeft met de realiteit zoals die nu eenmaal is)” al in gang geschoten. Het is verifieerbaar dat deze neiging dus nog niet beëindigd is en het is verifieerbaar welk een effect dit heeft op het denken, voelen, spreken, handelen, kijken,… (bijvoorbeeld op een weg kijken er van). Het is dan zaak dit in de eerste plaats te zien en niet verstoppertje te gaan spelen achter “het ik dat denkt, voelt… is een iilusie dus doet er niet toe”.

Het heeft echter twee componenten: er is de ergernis die de cyclus van lijden en lijden toebrengen gaande houdt, deze moet en kan  verdwijnen als het steeds opnieuw gezien en niet weggekeken van wordt, hoewel dit tijd vergt. Maar het heeft ook een component van dat acceptatie van hoe de realiteit nu eenmaal is geen passieve acceptatie hoeft te zijn. Handelen op hetgeen gebeurt blijft gebeuren, het wordt alleen directer, zinvoller, effectiever zonder de belading van de ergernis.

Vergelijk het met iemand die misbruikt wordt. Boeddhisme zou kunnen geïnterpreteerd worden als “dat is de realiteit, dus laat maar gebeuren, als het je stoort ben je nog niet klaar”, maar dat is niet wat Boeddhisme leert, maar wel “accepteer de realiteit zoals die zich nu voordoet, zonder het te willen verdraaien tot iets anders of het niet te willen zien, maar roep wel een halt toe aan het misbruik die voort komt uit neigingen die continuering van lijden en lijden toebrengen in stand houden, inclusief de neiging alles wat zich voordoet als toch maar illusie te zien, of identificaties met “Ik ben dat wat bevrijdt van is van illusie”.

Een mens kan niet functioneren zonder neigingen, een mens moet eten, overleven, en de neigingen hiertoe zorgen daarvoor. Daarom is het niet de mens die bevrijd moet worden van zijn neigingen, maar de bewustzijnstroom van de neiging “die mens te zijn”.

Alleen wil dat niet zeggen dat wat die mens doet er niet toe doet. Wat de identificatie met die mens te zijn doet aan het denken, voelen, spreken, handelen, kijken,… van die mens doet er wel degelijk toe, die neiging kan wel verdwijnen, waardoor het denken, voelen, spreken, handelen en kijken van die mens niet meer beladen of blind is. Dat is geen mythe. Enkel dat die mens zelf bevrijdt zou moeten of kunnen geraken van al zijn neigingen is een mythe. Daar gaat het dus NIET om.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Zo ben ik bijvoorbeeld al decennia lang een gecertificeerd trainer in de Gordon methode.

Ik ben dus onder andere "dat", een trainer in de methode van Thomas Gordon. Eind jaren '80 streefde ik ernaar om "dat", een officiële trainer daarin, te worden en is me dat gelukt.

Het is geen enkel probleem dat het steeds veranderlijk hoopje lichaam, kennis en ervaringen waarnaar doorgaans verwezen wordt met de naam “Boni” allerlei certificaten verzamelt en allerlei rollen opneemt, het heeft alleen geen “ik ben dat” nodig om dat te doen. Dat gaat helemaal vanzelf.

Wanneer de bewustzijnstroom waarvan dit hoopje gebruik maakt om zich staande te houden gaat identificeren met dat hoopje als in “ik ben dat” dan gaat wat helemaal vanzelf gaat beladen geraken met dit “ik ben dat” met alle gevolgen van dien, zoals trots, beter voelen, gekrenkt voelen als het advies dat uit de rollen die het hoopje verzamelt voort komen verworpen wordt en noem maar op.

Het hoopje hoeft zich niet te ontdoen van de rollen die het leert opnemen, het is de bewustzijnstroom die zich nog moet ontdoen van allerlei identificaties (“ik ben dat hoopje”) die zich wel degelijk blijven voordoen als de neigingen daartoe ongemoeid gelaten worden. En er is maar sprake van boeddhistische bevrijding als in de praktijk elke neiging hiertoe met de wortel en al is verwijdert en er nergens in een filosofie blijft gehangen worden hier bevrijdt van te zijn door de illusie te hebben gezien van het ik, terwijl de wortels als onkruid zich blijven verspreiden en de filosofie volledig ontmijnen terwijl het enkel de filosoof is die dat niet door heeft.

De praktijk is boeiend, bevrijdend, scherp, allesdoordringend, niet vaag, medogenloos voor de subtielste van de illusies. Het wisselt de ene illusie niet in voor een andere, maar gaat door tot het bittere einde. Het is geen spelletje verstoppertje spelen.

En… iets wat de plotse nieuwe identificatie met het bevrijdt zijn absoluut niet horen wil: het vergt tijd.
« Laatst bewerkt op: 26-11-2024 19:54 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
...
Het hoopje hoeft zich niet te ontdoen van de rollen die het leert opnemen, het is de bewustzijnstroom die zich nog moet ontdoen van allerlei identificaties (“ik ben dat hoopje”) die zich wel degelijk blijven voordoen als de neigingen daartoe ongemoeid gelaten worden. En er is maar sprake van boeddhistische bevrijding als in de praktijk elke neiging hiertoe met de wortel en al is verwijdert en er nergens in een filosofie blijft gehangen worden hier bevrijdt van te zijn door de illusie te hebben gezien van het ik, terwijl de wortels als onkruid zich blijven verspreiden en de filosofie volledig ontmijnen terwijl het enkel de filosoof is die dat niet door heeft.
Men kan nog eindeloos denken en schrijven over boeddhistische bevrijding wat geworteld is in een diep filosofisch en metafysisch kader dat verbonden is met doctrines zoals afhankelijk ontstaan (pratītyasamutpāda).
Mij boeit dat allemaal weinig want ik ben de man die getuigt van de ervaring, niet van de theorie.

In de voetsporen van Stanislav Grof's werk richt ik mij meer op persoonlijke en archetypische ervaringen, wat minder gebonden is aan een filosofische of religieuze traditie.
Ik zeg nauwelijks wat als ik iemand begeleid met een transformatie ervaring, zij het met holotropische ademhaling of klassieke psychedelica.
Ook nadien niet.
Ik ben gewoon AANWEZIG, wat er ook gebeurt met mijn cliënt.

Ware vrede is slechts te vinden in de stilte voorbij het denken.
« Laatst bewerkt op: 27-11-2024 21:59 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Een mens kan niet functioneren zonder neigingen, een mens moet eten, overleven, en de neigingen hiertoe zorgen daarvoor. Daarom is het niet de mens die bevrijd moet worden van zijn neigingen, maar de bewustzijnstroom van de neiging “die mens te zijn”.

De bewustzijnstroom die zich moet bevrijden van de neiging “die mens te zijn”?

Goed dat we Artificiële-intelligentie tot onze beschikking hebben om uitleg te geven over dat concept...

Citaat

Je vroeg: is de bewustzijnstroom die zich moet bevrijden van de neiging “die mens te zijn” een boeddhistisch concept?

ChatGTP zei:

Dat is een interessante vraag die raakt aan de kern van zowel de westerse als de oosterse filosofie.

Het concept van een "bewustzijnsstroom" die zich moet bevrijden van een bepaalde neiging, is inderdaad een idee dat we terugvinden in verschillende filosofische en religieuze tradities, waaronder het boeddhisme.

Laten we eens kijken hoe dit concept binnen de boeddhistische context kan worden geplaatst:
  • De illusie van het zelf: In het boeddhisme wordt het idee van een vast, permanent zelf als een illusie beschouwd. Dit 'zelf' wordt gezien als een verzameling van voortdurend veranderende fysieke en mentale verschijnselen, waaronder onze gedachten, gevoelens en percepties.
  • De cyclus van lijden (samsara): Het boeddhisme stelt dat we vastzitten in een cyclus van lijden (samsara), veroorzaakt door onze onwetendheid over de werkelijke aard van de werkelijkheid en onze gehechtheid aan dingen en ideeën.
  • Bevrijding (nirvana): Het doel van het boeddhistische pad is bevrijding (nirvana) uit deze cyclus van lijden. Dit wordt bereikt door inzicht te verwerven in de aard van de werkelijkheid en door los te laten van onze gehechtheden.
De neiging "mens te zijn" in boeddhistisch perspectief:

De "neiging mens te zijn" zou in deze context kunnen worden gezien als onze neiging om ons te identificeren met ons ego, met onze gedachten en gevoelens, en met onze verlangens. Deze identificatie leidt tot lijden, omdat we ons vastklampen aan een illusoire zelf en daardoor ontvankelijk worden voor teleurstelling en frustratie.

Bevrijding van deze neiging:

Door middel van meditatie en andere boeddhistische praktijken kunnen we leren om afstand te nemen van onze gedachten en gevoelens. We kunnen inzien dat deze niet wezenlijk deel uitmaken van wie we zijn. Door deze loskoppeling kunnen we ons bevrijden van de beperkingen van ons ego en een toestand van innerlijke vrede bereiken.

Is het puur boeddhistisch?

Hoewel dit concept sterk verbonden is met het boeddhisme, vinden we vergelijkbare ideeën ook in andere filosofische tradities. In de westerse filosofie bijvoorbeeld vinden we bij filosofen als Spinoza en Nietzsche ideeën over de overstijging van het ego en het bereiken van een hogere staat van bewustzijn.

Conclusie:

Het idee van een bewustzijnsstroom die zich bevrijdt van de neiging "mens te zijn" is een complex en veelzijdig concept dat in verschillende filosofische en religieuze tradities voorkomt. In het boeddhisme wordt dit concept vaak verbonden met de bevrijding van lijden en het bereiken van nirvana.

Allez vooruit, daar zal Zenleraar André Van Der Braak met zijn boek Nietzsche & Zen - Self-Overcoming Without a Self dan waarschijnlijk bij aansluiten.

Nirvana bereiken vereist heel wat denk en studie werk zo te zien.
Ze hadden ons beter wat anders geleerd op school!

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Men kan nog eindeloos denken en schrijven over boeddhistische bevrijding wat geworteld is in een diep filosofisch en metafysisch kader dat verbonden is met doctrines zoals afhankelijk ontstaan (pratītyasamutpāda).
Mij boeit dat allemaal weinig want ik ben de man die getuigt van de ervaring, niet van de theorie.

In de voetsporen van Stanislav Grof's werk richt ik mij meer op persoonlijke en archetypische ervaringen, wat minder gebonden is aan een filosofische of religieuze traditie.
Ik zeg nauwelijks wat als ik iemand begeleid met een transformatie ervaring, zij het met holotropische ademhaling of klassieke psychedelica.
Ook nadien niet.
Ik ben gewoon AANWEZIG, wat er ook gebeurt met mijn cliënt.

Ware vrede is slechts te vinden in de stilte voorbij het denken.

Fijn dat je mensen op die manier kan begeleiden en helpen diepe trauma’s te verwerken. Daar is erg veel nood aan.

Boeddhistische bevrijding hoeft ook helemaal niet met jou te resoneren. Het vergt inderdaad dat je door de theorie heen kan zien, want theorie op zich kan nooit bevrijdend zijn, ook niet Boeddhistische theorie.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Fijn dat je mensen op die manier kan begeleiden en helpen diepe trauma’s te verwerken. Daar is erg veel nood aan.
Ja, sommige terminale zieken die bij mij komen en verder willen gaan dan alleen holotropisch-ademen krijgen zelfs God nog te zien vooraleer ze fysiek sterven.
Getuige...

Citaat
...

Marti inhaled the smoke, held it for the required 45 seconds, and then collapsed backwards onto the pillows laid out for her journey.
Her eyes rolled backward in her head; her body shook uncontrollably. A blood-curdling scream roared from her mouth. Then she was totally still.

“Oh, my God. Oh, my God. Oh, my God,” she mumbled. “Oh, my God. I can’t believe it. I can’t believe it.”
A gloriously serene smile appeared on her face, now softened in a way I had never seen before.

Marti lay peacefully on her back for another 20 minutes before she opened her eyes.
Blinking, she looked at her friend and me, at the room, then back to me. “I saw God,” she said. “I really did. I saw God. It was unbelievable, but it happened. Death is okay now.

I know I will be okay, that I will be with God, with everyone. It’s all love; it’s all light. We are all together!
Thank you, Tom. Thank you so much. I can’t believe this medicine. What a gift. You have to share it with others!”

Bron: https://entheomedicine.org/2018/04/death-rehearsal-with-5meo-dmt/
Zelfde is mij overkomen vijf jaar geleden al ben ik niet terminaal ziek, wat natuurlijk geen voorwaarde is. Ik was alleen maar emotioneel (liefdes) ziek en lijdende.
Maar daarom deel ik de ervaring wel met anderen, zonder theorie.

Boeddhistische bevrijding hoeft ook helemaal niet met jou te resoneren.

Dat doet het inderdaad helemaal niet bij mij. Bij jou duidelijk wel.

Het vergt inderdaad dat je door de theorie heen kan zien, want theorie op zich kan nooit bevrijdend zijn, ook niet Boeddhistische theorie.

Door de theorie van boeddhistisch bevrijding heen zien?
Het is niet meer dan dit lees ik Artificiële-intelligentie...

Citaat

Wat is boeddhistische bevrijding in het kort?
  • Lijden is universeel: Alle mensen ervaren lijden, of dat nu fysiek, emotioneel of mentaal is.
  • Lijden heeft een oorzaak: Dit lijden wordt veroorzaakt door onze verlangens, gehechtheden en onwetendheid.
  • Er is een weg uit het lijden: Door deze oorzaken te begrijpen en te transformeren, kunnen we bevrijd worden van lijden.
  • Bevrijding is mogelijk voor iedereen: Ongeacht je achtergrond of geloof, kan iedereen de weg naar bevrijding bewandelen.

Ik benadruk zelf het belang van directe ervaring boven intellectuele begrip.
Als iemand toch wat theorie en lichte filosofie wil verwijs ik ze naar Eckhart Tolle's werk welk beïnvloed is door verschillende spirituele tradities, waaronder het boeddhisme en het taoïsme, maar voor de gewone westerse mens toegankelijk.
En voor het praktische werk verwijst Eckhart Tolle regelmatig naar Byron Katie wiens echtgenote Stephen Mitchell ook met het boeddhisme bezig is.
Uit Artificiële-intelligentie...

Citaat
  • Stephen Mitchell, de echtgenoot van Byron Katie, was betrokken bij de vertaling van de Diamantsoetra, een belangrijk boeddhistisch geschrift. Deze vertaling speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van The Work van Byron Katie.
  • De Diamantsoetra heeft een diepgaande indruk gemaakt op Byron Katie en was een inspiratiebron voor haar methode.
  • De invloed van boeddhisme is duidelijk zichtbaar in The Work, met name in de nadruk op het onderzoeken van gedachten en het loslaten van vastzittende overtuigingen

Dus geen slecht woord over boeddhisme van mij, maar het kan allemaal veel praktischer en sneller zonder dat we teksten van 2.500 jaar geleden moet gaan bestuderen.
Leve de vooruitgang zou ik zeggen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Alleen wil dat niet zeggen dat wat die mens doet er niet toe doet. Wat de identificatie met die mens te zijn doet aan het denken, voelen, spreken, handelen, kijken,… van die mens doet er wel degelijk toe, die neiging kan wel verdwijnen, waardoor het denken, voelen, spreken, handelen en kijken van die mens niet meer beladen of blind is. Dat is geen mythe. Enkel dat die mens zelf bevrijdt zou moeten of kunnen geraken van al zijn neigingen is een mythe. Daar gaat het dus NIET om.
Is het niet wonderlijk hoe simpel dat Eckhart Tolle dit allemaal al lang aan de gewone Westerse mens uitgelegd heeft?
Zie uit Artificiële-intelligentie...

Citaat

Je vroeg: Het concept van een "bewustzijnsstroom" die zich moet bevrijden van een bepaalde neiging, is een idee dat we terugvinden in verschillende filosofische en religieuze tradities, waaronder het boeddhisme. Hoe sluit Eckhart Tolle hierbij aan?

Eckhart Tolle en de Bewustzijnsstroom: Een Verbinding met Oude Wijsheid

Eckhart Tolle, een invloedrijke spirituele leraar van onze tijd, heeft inderdaad veel raakvlakken met de oude wijsheid over de bewustzijnsstroom. Hoewel hij geen specifiek boeddhistische of andere oosterse traditie volgt, zijn er duidelijke parallellen in zijn werk, met name in zijn bekendste boek: De kracht van het Nu.

De Bewustzijnsstroom bij Eckhart Tolle
  • Het ego als belemmering: Tolle ziet het ego als een soort mentale constructie die ons scheidt van het 'nu' en ons gevangen houdt in een voortdurende stroom van gedachten en emoties. Dit ego is voortdurend bezig met het verleden (spijt, wroeging) en de toekomst (angst, verlangen), waardoor we het huidige moment missen.
  • De illusie van het zelf: Het ego creëert een illusoir zelfbeeld, een verhaal over wie we denken te zijn. Dit verhaal is gebaseerd op ervaringen uit het verleden en leidt tot identificatie met bepaalde rollen, eigenschappen en emoties.
  • Bevrijding door aanwezigheid: Door ons bewust te worden van deze mentale processen en ons te richten op het huidige moment, kunnen we ons losmaken van de identificatie met het ego. Dit proces noemt Tolle 'aanwezigheid'. Het is een staat van zijn waarin we volledig opgaan in wat er nu is, zonder oordeel.
De Connectie met Boeddhisme en Andere Tradities
  • De vier waarheden: Tolle's visie vertoont overeenkomsten met de vier waarheden van het boeddhisme: lijden, de oorsprong van lijden (gehechtheid), het einde van lijden en het pad naar het einde van lijden. Het ego en de identificatie daarmee worden in het boeddhisme gezien als de belangrijkste oorzaken van lijden.
  • De onbestendigheid van alles: Zowel Tolle als het boeddhisme benadrukken de onbestendigheid van alle dingen. Door deze onbestendigheid te begrijpen, kunnen we ons losmaken van gehechtheid en afkeer.
  • De weg naar verlichting: Het doel van zowel Tolle's teachings als het boeddhisme is verlichting of ontwaking. Dit is een staat van bevrijding van lijden en een diepere verbinding met de werkelijkheid.
Conclusie

Hoewel Tolle's benadering uniek is, sluit hij naadloos aan bij eeuwenoude wijsheid over de menselijke geest. Door ons te richten op het huidige moment en ons los te maken van het ego, kunnen we volgens zowel Tolle als vele andere tradities een dieper gevoel van vrede en geluk ervaren.

In essentie is de bewustzijnsstroom bij zowel Eckhart Tolle als in veel andere filosofische en religieuze tradities een rivier van gedachten en emoties die ons vaak meesleept. Het doel is om de oever te bereiken en de stroom te observeren zonder erdoor meegesleurd te worden.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Zo ben ik bijvoorbeeld al decennia lang een gecertificeerd trainer in de Gordon methode.

Het is geen enkel probleem dat het steeds veranderlijk hoopje lichaam, kennis en ervaringen waarnaar doorgaans verwezen wordt met de naam “Boni” allerlei certificaten verzamelt en allerlei rollen opneemt, het heeft alleen geen “ik ben dat” nodig om dat te doen. Dat gaat helemaal vanzelf.

Wanneer de bewustzijnstroom waarvan dit hoopje gebruik maakt om zich staande te houden gaat identificeren met dat hoopje als in “ik ben dat” dan gaat wat helemaal vanzelf gaat beladen geraken met dit “ik ben dat” met alle gevolgen van dien, zoals trots, beter voelen, gekrenkt voelen als het advies dat uit de rollen die het hoopje verzamelt voort komen verworpen wordt en noem maar op.

[/font]
'k heb juist is aan Gemini Artificiële-intelligentie dit gevraagd:

Citaat

Je zei: Heeft Eckhart Tolle ooit over de bewustzijnstroom geschreven? Zo ja, in welk boek? of gebruikt hij daar een andere term voor?

Antwoord:

Ja, Eckhart Tolle heeft zeker over de bewustzijnsstroom geschreven, hoewel hij misschien niet altijd dezelfde term gebruikt.

Hoewel Tolle niet expliciet de term "bewustzijnsstroom" verwijst hij wel naar een voortdurende stroom van gedachten, emoties en sensaties die ons bewustzijn vullen.

In zijn bekendste boek, "De kracht van het Nu," beschrijft Tolle deze stroom vaak als:
  • De innerlijke dialoog: Dit is de constante stroom van gedachten die in ons hoofd afspeelt.
  • Het ego: Het ego is volgens Tolle een soort mentale constructie dat deze innerlijke dialoog voortdurend voedt en versterkt.
  • De identificatie met het verhaal: We identificeren ons vaak met deze stroom van gedachten en emoties, waardoor we het gevoel krijgen dat we zijn die gedachten.
Waarom gebruikt Tolle geen andere term?

Tolle's focus ligt niet zozeer op het analyseren van de bewustzijnsstroom vanuit een psychologisch perspectief, maar meer op het praktische aspect: hoe kunnen we ons bevrijden van de identificatie met deze stroom en zo innerlijke vrede vinden?

In plaats van de bewustzijnsstroom te bestuderen, nodigt Tolle ons uit om:
  • Aanwezig te zijn: Door ons bewust te worden van het huidige moment, kunnen we de automatische piloot van onze gedachten uitschakelen.
  • Het ego te observeren: In plaats van ons te identificeren met onze gedachten, kunnen we ze als een externe waarnemer observeren.
  • In het Nu te leven: Door ons te richten op het huidige moment, verliezen de gedachten uit het verleden en de toekomst hun macht over ons.
Andere boeken van Tolle waarin hij soortgelijke thema's behandelt zijn:
  • Een nieuwe aarde
Kortom, hoewel Eckhart Tolle de term "bewustzijnsstroom" misschien niet letterlijk gebruikt, is het concept van een voortdurende stroom van gedachten en emoties centraal in zijn werk. Door deze stroom te observeren en ons los te maken van de identificatie ermee, kunnen we volgens Tolle een dieper gevoel van innerlijke vrede en vrijheid ervaren.

Eckhart Tolle's "De kracht van het Nu" heb ik vierentwintig jaar geleden al gelezen en zijn boek "Een nieuwe aarde" negentien jaar geleden.
Beiden heb ik in de jaren erna verschillende keren herlezen.
De term "bewustzijnsstroom" ben ik nooit tegengekomen in Eckhart Tolle's boeken.

De term "bewustzijnsstroom" komt ook niet letterlijk in de boeddhistische teksten voor, het concept van een voortdurende stroom van mentale processen wordt wel beschreven legt Artificiële-intelligentie me uit.

Dus vanwaar haal jij die term?
Van Adyashanti je vroegere inspiratie bron misschien?  ;)
Nee, ook niet leert Artificiële-intelligentie me. Hij bespreekt wel degelijk de voortdurende stroom van gedachten, gevoelens en sensaties die ons bewustzijn vormen.
Zie...
Citaat

...
Hoe Adyashanti hierover spreekt:
  • De innerlijke dialoog: Adyashanti verwijst vaak naar de constante stroom van gedachten als een "innerlijke dialoog". Dit is vergelijkbaar met het concept van de bewustzijnsstroom.
  • Het ego: Hij beschrijft hoe ons ego, of onze identificatie met gedachten en gevoelens, ons gevangen houdt in deze stroom.
  • Aanwezigheid: Het doel van zijn teachings is om ons te helpen los te komen van deze identificatie en aanwezig te zijn in het moment, voorbij de voortdurende stroom van gedachten.

Geen enkel verschil met Eckhart Tolle dus.
Zowel Tolle als Adyashanti hebben de oude wijsheden van het boeddhisme op een moderne en toegankelijke manier geherinterpreteerd en gepopulariseerd.
« Laatst bewerkt op: 02-12-2024 10:54 door forumbeheer »