Religie, daar zit het woord "verbinden" in. Verbinden met iets hogers dan het menselijke, de lucht, het onkenbare.
Wat onkenbaar is, is ook niet voor te stellen.
De Pali Boeddha verwoord dat prima, zonder tralalie en tralala. Andere tradities gebruiken tralalalie en tralala om naar het onkenbare, onvoorstelbare te verwijzen. Als je daar niet door kan zien, als het je bang maakt dat je die voorstellingen voor werkelijk gaat moet houden, in plaats van voor voorstellingen. Dan is dit niets voor jou.
De pali sutta’s passen echt bij jou, het zit je prima, goed toch? Je hebt niets anders nodig. Maar als je die wil toepassen om je twijfels/angsten over alle andere mogelijke wegen kracht bij te zetten, waarbij jij niet verder dan de voorstellingen geraakt, en verstrikt blijft in de voorstellingen, karikaturen, die je er zelf van maakt, dan ben je niet bezig met waar die sutta’s je willen brengen. Dan ben je bezig met godsdienst: “de Pali sutta’s zijn de enige, zuivere weg, al de rest is onzuiver, pure voorstelling, narcistisch. Iedereen moet bekeerd worden tot die ene alleen zuivere weg”.
Dat is te staf uitgedrukt, daar ben je niet mee bezig, dat weet ik wel, maar zo komt het vaak wel over.
Ik wil daar niet verder in mee. Ik vind dat de vloer vegen met zaken die je niet begrijpt en daardoor denkt te moeten zuiveren. Hou al die eigen onzekerheden en twijfels voor jezelf. Het is hier de plaats niet om ze uit te leven. Het is hier een plaats om verbinding te oefenen. Niet alleen met jouw lichaam als lichaam, jouw ditjes en datjes, maar met het bredere dan die jouw. Met mensen voor wie het heel anders leeft, en daar je eigen projecties van narcisme niet op te gaan projecteren.
Ik ben het zo zat dat je maar steeds andere zeer waardevolle wegen gaat wringen in de voorstellingen die jij er van maakt, die ik vanuit mijn diep respect ervoor juist omdat ze mij veel beter brengen de voorstellingen te zien voor wat ze maar zijn (voorstellingen), dan die droge woordjes in de pali sutta’s. Die werken totaal niet voor mij, die zetten een mentaal proces in gang, en dit leidt voor mij niet tot waar ze naartoe trachten te verwijzen. Ik heb er wel diep respect voor, omdat ze wel verwoorden waar ik ook via een veel beter voor mij passende weg naar toe ga. Ze verwoorden het juist, maar mentaal begrip er van werkt voor mij niet (verbindend).
Ik ga hier enkel nog op in als je uit die zelfbeschermende, tegen je eigen angsten en twijfels beschermende pali sutta cocon geraakt. Ik kan daar niet mee om, nog niet, dus ga ik er mij van distantiëren voor er weer brokken vallen.
Daarom: het ga je goed, volledig gemeend, met alle voorstellingen die je maakt over Mahayana en andere tradities incluis, zelfs als je je vuile dweil nog in mijn gezicht gooit. Ik leg hem voortaan gewoon naast mij neer.
Het ga je goed.