Hoewel er maar één top van de berg is, zijn er ontelbare wegen naar de top.
Iedereen ziet klaar en helder de bewustzijnsvernauwing van de zogenaamde ander en is tegelijkertijd vaak blind voor de eigen bewustzijnsvernauwing.
Als ik de voordelen van mijn weg vergelijk met de nadelen van de weg van een ander, is de conclusie snel gemaakt.
Alleen, die ander ziet ook de voordelen van zijn weg en de nadelen van de andere weg.
Er zijn geen wegen zonder nadelen, lees bewustzijnsvernauwing.
En op de top is het verhaal toch alweer anders dan het verhaal onderweg.
Je hebt woorden om met elkaar te communiceren. En sommigen gebruiken woorden om met elkaar te debatteren.
Religie, dat zijn woorden om naar vrede te sturen, soms tijdelijk en soms vrede boven alles verheven.
Mooi gezegd maar nou ik weer ![Smiley :)](https://www.boeddhaforum.nl/Smileys/default/smiley.gif)
Kunnen we er over eens zijn, dat mensen een debat-lust ervaren, en dat die debat-lust onafhankelijk is van hun geloof of er al dan niet een persoonlijke wedergeboorte is ?
Kunnen we er ook over eens zijn dat ondanks een verschil in geloof, dat men wel juist door dat geloof een motivatie kan ervaren om zich te onthechten van debat-lust.
Je hebt ook mensen die debat-lust ervaren en helemaal geen motivatie ervaren om zich te onthechten van debat-lust, en ook dat is onafhankelijk van het geloof of er al dan niet een persoonlijke wedergeboorte is.
Er zijn ook mensen die debat-lust hebben en die dat zelf niet zo ervaren en ook dat is onafhankelijk van hun geloof.
Of er al dan niet een persoonlijke wedergeboorte is een feitelijkheid.
Net zoals het nu feitelijk is dat er niet voldoende kennis is om daar definitieve "bewezen" uitspraken over te doen. Alleszins niet voor jou en mij.
Naast de feitelijke realiteit is er ook een subjectieve realiteit.
Namelijk de wil, de voorkeur, de afkeur.
en dat is een kwestie van het hart.
Stel dat een persoonlijke wedergeboorte waar is.
Je kunt tegelijkertijd geloven dat persoonlijke wedergeboorte waar is, en toch een obsessieve debat-lust hebben. Ik hou gewoonweg van debatteren.
En er zijn ook mensen die niet in een persoonlijke wedergeboorte geloven, en dus hieromtrent de verkeerde mening hebben, en ook een obsessieve debat-lust hebben. Ik hou gewoonweg van debatteren.
Toch is het ook perfect mogelijk dat de persoon die niet in een persoonlijke wedergeboorte gelooft wel de motivatie krijgt om zich te onthechten van zijn obsessieve debat-lust.
Want in zijn obsessieve debat-lust werd hij zo regelmatig boos dat hij buiten zijn zinnen gewelddadig werd en hij moest van de rechter, die ook niet geloofde dat er een persoonlijke wedergeboorte is, een cursus volgen.
Maar dat was niet zijn hoofdmotivatie, maar wel zijn mededogen met het slachtoffer van zijn gewelddadige uitbarsting.
Op een dag kwamen de twee elkaar tegen, de één met de juiste overtuiging, er is persoonlijk wedergeboorte, maar niet onthecht van obsessieve debat-lust. En de ander met de verkeerde overtuiging, maar gemotiveerd onthecht van zijn obsessieve debat-lust.
De één begon een debat, maar de ander weigerde er aan mee te doen, wat de één zo boos maakte dat hij de ander doodsloeg.
We kunnen eindeloos vragen blijven stellen over de top, zonder ooit te weten.
De feitelijke realiteit doorgronden is één zaak, de subjectiviteit is een andere zaak en soms mengen ze zich en soms zijn ze niet relevant en op andere momenten wel weer zeer relevant.
het zien dat er enkel "ik" is, er is geen ander, dat is een objectief gegeven, dat is een constatatie die iedereen kan maken, welke subjectieve veranderingen dit zal geven is subjectief.
Eén objectief feit zien, maakt je niet alwetend.
Als je echter ziet dat er enkel "ik" is, dan besef je ook dat er geen persoonlijke wedergeboorte kan zijn, dat is dan niet meer relevant.
Toch kun je er wel een draai aangeven en zeggen inderdaad er is wel een persoonlijke wedergeboorte, dit is inderdaad de erfgenaam.
Want als er enkel "ik" is, dan is de erfgenaam van karma, zelfs al is dat na de dood, ook altijd "ik".
Maar eigenlijk is er in een ander opzicht geen persoonlijke wedergeboorte, omdat die "ik" niet verschilt van de "ik" van een ander. en in die zin is het onpersoonlijk.Je kunt je zelfs vragen stellen in hoeverre karma, erfgenaam van karma, de dood wel relevant is.
Omdat er een ander feit is, namelijk, het is altijd hier en nu.
In hoeverre draagt het zichzelf eindeloos vragen stellen over karma, erfgenaam van karma, de dood, bij tot de innerlijke vrede die hier en nu tot de mogelijkheden behoort.
Moet je eerst de vragen stellen ? Of moet je toch vooral je kalmte bewaren ?
toch zijn dat geen objectieve vragen, want als je obsessief bent, ga je toch in je obsessiviteit blijven hangen. Je kunt dan niet je kalmte bewaren. gedreven door obsessie, en niet bezielt door de vrede.
"Ik" maakt dat niet uit, die is de kalmte zelf als het ware volledig bezielt door de vrede, de geest zonder woud.
ps : debatteren heeft altijd een onlosmakelijk deel uitgemaakt van het vroege boeddhisme,