Auteur Topic: Gezonde mythologie  (gelezen 60 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Gezonde mythologie
« Gepost op: 11-10-2024 17:07 »
Waar ik de laatste tijd achter ben gekomen is dat ik intern niet een erg gezonde mythologie hanteerde. Ik heb veel science fiction en fantasy boeken gelezen, films gezien, computer games gespeeld, en vaak was er sprake van een ‘groot slecht iets’ dat moest worden verslagen.

Maar dat strookt niet erg met de natuurlijke wereld, waar de mythologische verschijning draait om de lucht en de hemel, de dieren, het weer, de bergen, de zee. Een veel wijder leven, minder gefocust op het epische ideaal. Als je kijkt naar die mythologie dan word je veel rustiger.

Het heeft mij veel tijd gekost voor ik het kon zien, maar ik ben blij dat ik nog steeds een gevoel van wonderbaarlijkheid ervaar als ik lopend in het woud een wild hert tegen kom, of een vos.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

Waar ik de laatste tijd achter ben gekomen is dat ik intern niet een erg gezonde mythologie hanteerde. Ik heb veel science fiction en fantasy boeken gelezen, films gezien, computer games gespeeld, en vaak was er sprake van een ‘groot slecht iets’ dat moest worden verslagen.
Het concept van een 'grote slechte iets' dat de wereld bedreigt is een terugkerend thema in veel verhalen, van oude mythologieën tot moderne science fiction.
Het idee van een 'grote slechte iets' is een projectie is van je eigen geest.

In de niet-dualistische filosofie is er geen fundamenteel onderscheid tussen goed en kwaad, tussen degene die handelt en de handeling zelf. Alles is onderdeel van één universele bewustzijn.

Wanneer we over een 'grote slechte iets' spreken, creëren we een dualiteit: er is een 'wij' (het goede) en een 'zij' (het kwade).
Deze dualiteit is een illusie, een product van ons ego dat zich afscheidt van het geheel. Het kwaad is niet een entiteit op zich, maar een afwezigheid van bewustzijn.

Verhalen, of ze nu gebaseerd zijn op mythologie, science fiction of andere genres, dienen vaak als een spiegel voor onze eigen psyche.
Het 'grote slechte iets' in een verhaal kan een symbool zijn voor je eigen angsten, onzekerheden of de delen van jezelf die je verwerpt.