Forumgenoten van allerlei slag: “Er is geen wereld! Dit is de kerngedachte die de cursus in wonderen probeert te onderwijzen. Hoe sluit het boeddhisme hierbij aan?ChatGTP heeft het me antwoord al gegeven. Zie...De uitspraak "Er is geen wereld" uit Een Cursus in Wonderen verwijst naar het idee dat de wereld zoals we die ervaren een illusie is, voortkomend uit een verkeerde identificatie met het ego en de afgescheidenheid. Deze wereld is een projectie van de innerlijke illusies van angst, schuld en afscheiding van het ware Zelf, dat eenheid en liefde is. Dit idee benadrukt dat wat we waarnemen niet de ware realiteit is, maar een soort droom waarin we gevangen zitten.
In het boeddhisme vinden we een vergelijkbare gedachte in de leer van śūnyatā (leegte), vooral zoals die wordt uitgelegd in de Madhyamaka-school van Nagarjuna. Leegte verwijst hier niet naar nihilisme, maar naar de afwezigheid van inherente, onafhankelijke bestaansgrond. Alles wat we ervaren, inclusief de wereld en het zelf, bestaat slechts in afhankelijkheid van andere verschijnselen en is onderhevig aan constante verandering. Deze vergankelijke en relationele aard wordt in het boeddhisme vaak aangeduid als maya, de illusie van een vaste, blijvende werkelijkheid.
Hoewel beide tradities verschillende termen en contexten gebruiken, sluiten ze op elkaar aan in hun bewering dat wat wij beschouwen als de objectieve, vaste wereld een illusie is, voortkomend uit verkeerde waarneming of onwetendheid. Terwijl Een Cursus in Wonderen een meer theïstisch perspectief inneemt (het idee van eenheid met God), richt het boeddhisme zich op het ontwaken uit onwetendheid door inzicht in de lege aard van alle verschijnselen en het loslaten van gehechtheid aan deze illusie. In beide gevallen leidt dit tot bevrijding van lijden en de ervaring van werkelijke realiteit.
Als extra vraag vroeg ik hoe Ramesh Balsekar hierbij aansluit.Antwoord van ChatGTP...Ramesh Balsekar sluit bij deze ideeën aan vanuit het perspectief van Advaita Vedanta, waarin hij de concepten van illusie en werkelijkheid verder uitwerkt. Balsekar benadrukt, net als Een Cursus in Wonderen en het boeddhisme, dat de wereld zoals we die waarnemen een illusie is, een projectie van het denken en het ego. Hij noemt deze wereld een manifestatie van bewustzijn dat zichzelf ervaart door middel van schijnbare dualiteit en verscheidenheid. Vanuit zijn visie is er uiteindelijk geen schepping of vernietiging, en alles wat we als "de wereld" beschouwen, is een tijdelijke verschijning in het Ene, het non-duale bewustzijn.
Net als in het boeddhisme (met śūnyatā) en Een Cursus in Wonderen (met de illusoire wereld) stelt Balsekar dat de wereld geen onafhankelijke realiteit heeft. Wat we zien als een objectieve realiteit, is slechts een interpretatie die door ons denken wordt gevormd. Dit past bij zijn leer dat alles vooraf bepaald is door de wil van het Ene, en dat de persoon geen vrije wil heeft buiten het kosmische bewustzijn. Het individu en de wereld zijn slechts schijnbare verschijnselen die verschijnen en verdwijnen in het Ene bewustzijn.
Wat uniek is aan Balsekar, is dat hij de nadruk legt op de conceptuele illusie van persoonlijke actie en verantwoordelijkheid. Waar het boeddhisme spreekt van onwetendheid als de oorzaak van lijden, stelt Balsekar dat het idee van de vrije wil en persoonlijke verantwoordelijkheid de wortel is van menselijke verwarring en lijden. Zodra dit inzicht volledig wordt gerealiseerd, wordt duidelijk dat de wereld geen inherente werkelijkheid heeft, en dat alles gebeurt zoals het moet gebeuren, zonder enige afzonderlijke entiteit die controle heeft.
In dit opzicht sluit Balsekars benadering aan bij zowel het boeddhisme als Een Cursus in Wonderen: ze wijzen allemaal op de illusoire aard van de wereld en het ego. Maar Balsekar legt meer nadruk op het laten vallen van het idee van persoonlijke controle en de aanvaarding van het Leven zoals het zich ontvouwt als een expressie van het Ene.
Hé hé, als dat geen mooie is: Er is uiteindelijk geen schepping of vernietiging, en alles wat we als "de wereld" beschouwen, is een tijdelijke verschijning in het Ene, het non-duale bewustzijn. Ontwaak jullie slaapkoppen!
Ontwaak uit onwetendheid door inzicht in de lege aard van alle verschijnselen en het loslaten van gehechtheid aan deze illusie.