Auteur Topic: Klaar met Osho  (gelezen 794 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Klaar met Osho
« Gepost op: 21-10-2024 13:57 »
Ik heb de docu ‘Children of the Cult’ gezien, en heb wat erover nagelezen, en dat was de druppel die de emmer deed overlopen.

Al een jaar of vijf merk ik dat ik mij steeds meer verwijder van Osho en zijn beweging, in kleine stappen.

Dus de komende tijd geen citaten meer van mij over Osho.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2024 14:11 »
;D ;D ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2024 14:28 »
Al een jaar of vijf merk ik dat ik mij steeds meer verwijder van Osho en zijn beweging, in kleine stappen.
Ik heb je toch al meerdere keren geschreven dat Osho en zijn beweging tijdgebonden is.

Ik hield het eind 2003 na een maand in zijn Ashram te Poonah al voor bekeken terwijl ik in de eerste jaren van 1990 al zijn boeken verslonden had. Toen en vooral daarvoor in de jaren '70 en '80 hadden Osho en zijn beweging grote waarde want droegen bij in het zich afzetten tegen de indoctrinaties van gevestigde waarden als de kerk.

De kerken in West-Europa staan inmiddels leeg, priesters en politici zijn niet meer de maffia van de ziel, spelen hier niet meer onder één hoedje,  dus Osho zijn rol is uitgespeeld voor West-Europeanen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2024 16:48 »
Tja ik had er enige hoop op dat hij ergens nog iets kon vertellen over de verlichting. Maar ja.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2024 23:48 »

Tja ik had er enige hoop op dat hij ergens nog iets kon vertellen over de verlichting. Maar ja.
Artificiële-intelligentie is de vriend van moderne spirituele zoekers hé.  ;)

Vraag gewoon aan ChatGTP: Wat is volgens De Boeddha, Osho, Jiddu Krishnamurti, Ramesh Balsekar, Stanislav Grof, Eckhart Tolle en Mooji de definitie van verlichting?
En hup...

Citaat

De definitie van verlichting varieert enigszins per leraar of stroming, maar er zijn ook veel overlappen. Hier is een overzicht van hun benaderingen:

1. Boeddha

In het boeddhisme is verlichting (nirvana) het beëindigen van lijden door het loslaten van begeerte en onwetendheid. Het wordt gezien als de bevrijding van de cyclus van geboorte en dood (samsara). Verlichting is het diepste inzicht in de aard van de werkelijkheid: de afwezigheid van een blijvend ego (anatta), het vergankelijke karakter van alles (anicca), en het beëindigen van begeerte (dukkha).

2. Osho

Osho beschreef verlichting als een diepe innerlijke transformatie waarin men bevrijd wordt van het ego. Hij zag verlichting niet als een eindbestemming, maar als een voortdurende groei in bewustzijn en aanwezigheid. Volgens Osho is het een staat van vrijheid, waarin men leeft zonder gehechtheid aan gedachten, emoties of het ego, in volledige harmonie met het bestaan.

3. Jiddu Krishnamurti

Krishnamurti definieerde verlichting als het volledig vrij zijn van psychologische conditionering en de illusie van het ego. Voor hem was het begrijpen van waarheid een direct, ongeconditioneerd inzicht dat niet afhankelijk is van tijd, traditie of autoriteit. Hij benadrukte dat verlichting niet het volgen van een pad is, maar eerder het zien van wat "is" zonder tussenkomst van de denkgeest.

4. Ramesh Balsekar

Voor Ramesh Balsekar, die geïnspireerd was door het Advaita Vedanta, is verlichting het doorzien van de illusie van persoonlijke doener-schap. Verlichting houdt in dat je inziet dat alle handelingen door het totale bewustzijn worden gedaan en dat er geen afzonderlijk ‘ik’ is dat iets doet. Er is slechts bewustzijn dat zich door verschillende vormen beweegt. Dit inzicht leidt tot vrede en acceptatie.

5. Stanislav Grof

Grof, die bekend is om zijn werk op het gebied van transpersoonlijke psychologie en bewustzijnsuitbreiding, ziet verlichting als een diep contact met het onderbewuste en collectieve bewustzijn. Het is een proces van spiritueel ontwaken waarbij men zich bewust wordt van de fundamentele verbondenheid van alles en van de diepere lagen van de psyche. Verlichting gaat volgens Grof over het overstijgen van de beperkingen van het persoonlijke zelf en het ervaren van kosmisch bewustzijn.

6. Eckhart Tolle

Tolle definieert verlichting als het ontwaken uit de droom van gedachten. Het is het volledig aanwezig zijn in het huidige moment, zonder gehechtheid aan het verleden of de toekomst. Tolle benadrukt dat verlichting de herkenning is van de stille, ongeconditioneerde ruimte van bewustzijn die altijd aanwezig is, achter de sluier van gedachten en emoties. Het gaat om het loslaten van identificatie met de denkgeest en ego.

7. Mooji

Mooji’s visie op verlichting is het herkennen van de ware aard van het zelf, wat hij beschrijft als de ervaring van pure aanwezigheid of bewustzijn. Het ego, het denken en de identificatie met de tijdelijke verschijnselen worden doorzien als illusies. Verlichting is volgens Mooji een direct en intuïtief inzicht in deze innerlijke stilte en ruimtelijkheid, waarin geen afzonderlijk 'ik' meer bestaat. Het is een staat van moeiteloze zijns-toestand.

Overeenkomsten:

• Loslaten van het ego: Alle leraren zien verlichting als een proces van het loslaten van de identificatie met het ego en de illusies die het creëert.
  • Aanwezigheid in het nu: Zowel Tolle als Mooji en Krishnamurti benadrukken de diepe aanwezigheid in het huidige moment als essentieel voor verlichting.
  • Eenheid met het geheel: Balsekar, Grof en Mooji zien verlichting als een diepe erkenning van de fundamentele eenheid van alles, voorbij dualiteit.
Hoewel er verschillen zijn in de accenten die ze leggen, komt verlichting voor deze leraren neer op een radicaal inzicht dat leidt tot vrijheid van het ego, diepe innerlijke vrede, en een directe ervaring van de werkelijkheid zoals die is.

Voor mij was Stanislav Grof de belangrijkste want met hem begon mijn spirituele zoektocht en is ze beëindigt. Zijn definitie van verlichting resoneert het meest bij mij.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 22-10-2024 14:47 »
Ik hield het eind 2003 na een maand in zijn Ashram te Poonah al voor bekeken terwijl ik in de eerste jaren van 1990 al zijn boeken verslonden had. Toen en vooral daarvoor in de jaren '70 en '80 hadden Osho en zijn beweging grote waarde want droegen bij in het zich afzetten tegen de indoctrinaties van gevestigde waarden als de kerk.

Ik las iemand die zei, “Osho gaf de hippies wat zij wilden”, en ik denk dat het wel grotendeels waar was. Maar hij deed het om zichzelf in de schijnwerpers te zetten, zijn methode was er niet echt een die de mens meer bewust maakte.

Als je hoort wat er met de jonge meisjes (nog kinderen!) gebeurde op de communes in de naam van ‘de vrije liefde’ dan denk je ook, daar wil ik niks mee te maken hebben.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 22-10-2024 15:59 »
Ik las iemand die zei, “Osho gaf de hippies wat zij wilden”, en ik denk dat het wel grotendeels waar was. Maar hij deed het om zichzelf in de schijnwerpers te zetten, zijn
'k heb het is aan google's Artificiële-intelligentie voorgelegd of Osho de hippies gaf wat zijn wilden.
Zie...
Citaat
Dat Osho de hippies precies gaf wat ze wilden, is een interessante vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is.
Osho's boodschap resonerede zeker met veel van de idealen die de hippiecultuur omarmde:
  • Individualiteit en zelfontdekking: Osho legde een sterke nadruk op het ontdekken van je eigen unieke zelf, los van sociale normen en verwachtingen. Dit sloot aan bij het hippie-ideaal van authenticiteit.
  • Spirituele zoektocht: Zowel Osho als de hippiecultuur hadden een diepgaande interesse in spiritualiteit en het verkennen van bewustzijn.
  • Vrijheid en liefde: Osho sprak vaak over liefde, vrijheid en het loslaten van beperkende overtuigingen, thema's die centraal stonden in de hippiecultuur.
Toch is het niet zo simpel om te zeggen dat Osho de hippies precies gaf wat ze wilden.
  • Diepte en complexiteit: Osho's teachings gingen veel verder dan de oppervlakkige idealen van de hippiecultuur. Hij bood een diepgaande filosofie en meditatietechnieken die bedoeld waren om mensen te helpen hun volledige potentieel te bereiken.
  • Transformatie: Hoewel Osho veel hippies aantrok, transformeerde hij ook veel van hun ideeën. Hij daagde hen uit om verder te kijken dan de oppervlakkige aspecten van hun cultuur en dieper in zichzelf te duiken.
  • Kritiek op materialisme: Hoewel de hippiecultuur vaak geassocieerd wordt met een anti-materialistische levensstijl, was Osho kritisch op bepaalde aspecten van de hippiecultuur die volgens hem te veel gericht waren op plezier en ontspanning zonder echte innerlijke groei.
Kortom, Osho bood de hippies meer dan wat ze misschien hadden verwacht. Hij gaf ze een raamwerk om hun zoektocht naar betekenis te verdiepen en een pad naar persoonlijke transformatie. Tegelijkertijd daagde hij ze uit om verder te denken en te groeien.

Mooji heb ik in een interview een keer horen vertellen dat hij Osho sannyasins een beetje te oppervlakkig vind. Daar nog te zien / horen > https://www.facebook.com/watch/?v=1212911295731866

Als je hoort wat er met de jonge meisjes (nog kinderen!) gebeurde op de communes in de naam van ‘de vrije liefde’ dan denk je ook, daar wil ik niks mee te maken hebben.

Wat heb je gehoord dan?
Mijn ex-vrouw vond het 35 jaar geleden niet kunnen dat ik na onze scheiding met een andere vrouw in bed sliep, niets meer dan slapen, en ons zoontje in dezelfde kamer sliep.
Mijn verweer was dat Indianen in groep in één tent sliepen maar dat kwam niet binnen bij haar, ze dreigde met zedenpolitie.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & wat was Osho's idee over vrije liefde?
« Reactie #7 Gepost op: 22-10-2024 16:28 »

'k heb aan goeroe Gemini is gevraagd wat wat osho's idee over vrije liefde was.
Zie...
Citaat
Osho had een zeer specifieke en vaak misverstane visie op vrije liefde. Het is belangrijk om te benadrukken dat zijn ideeën over liefde en relaties complex en gelaagd zijn, en niet zomaar te reduceren zijn tot een simplistische notie van "vrije liefde".

Kernpunten van Osho's visie op vrije liefde:
  • Liefde en vrijheid zijn onlosmakelijk verbonden: Volgens Osho is ware liefde altijd vrij. Als je iemand echt liefhebt, wil je niet dat die persoon bij je blijft uit verplichting of angst om alleen te zijn. Ware liefde bevordert groei en zelfontplooiing, en dat omvat ook de vrijheid om je eigen pad te volgen.
  • De illusie van bezit: Osho was kritisch over het idee dat we een ander persoon kunnen bezitten. Liefde is geen bezit, maar een uitwisseling van energie. Door iemand te proberen te bezitten, beperk je zowel jezelf als de ander.
  • Verantwoordelijkheid: Hoewel Osho pleitte voor vrijheid in relaties, benadrukte hij ook de noodzaak van verantwoordelijkheid. Vrije liefde betekent niet dat je zomaar met andermans gevoelens kunt spelen. Het betekent dat je eerlijk en open bent over je behoeften en wensen, en dat je bereid bent om de gevolgen van je keuzes te dragen.
  • Groei en ontwikkeling: Volgens Osho zijn relaties bedoeld om ons te helpen groeien en ontwikkelen. Door intieme relaties te aangaan, leren we meer over onszelf en over de wereld om ons heen.
  • Meditatie en bewustzijn: Osho zag meditatie als een essentieel onderdeel van een vervullend liefdesleven. Door te mediteren kunnen we ons losmaken van onze ego-gebaseerde verlangens en leren we onvoorwaardelijk lief te hebben.
Misverstanden over Osho's visie:
  • Promiscuïteit: Osho's ideeën worden vaak geassocieerd met promiscuïteit, maar dat is een misvatting. Hij sprak niet over het aangaan van talloze oppervlakkige relaties, maar over het cultiveren van diepe, betekenisvolle verbindingen.
  • Ontkenning van jaloezie: Osho erkende het bestaan van jaloezie, maar hij zag het als een teken van onveiligheid en afhankelijkheid. Door aan jezelf te werken en je eigen waarde te erkennen, kun je jaloezie overwinnen.
  • Ontkenning van commitment: Hoewel Osho pleitte voor vrijheid, geloofde hij ook in de waarde van commitment. Echter, dit commitment moet voortkomen uit liefde en keuze, niet uit angst of sociale druk.
In essentie was Osho's visie op vrije liefde gebaseerd op de overtuiging dat ware liefde alleen kan bloeien in een omgeving van vrijheid, vertrouwen en wederzijds respect.

Dat een hoop van zijn sannyasin zijn visie misverstonden verrast me totaal niet, wetende uit ervaring wat voor een weeskind ikzelf was tot mijn 59ste. Ja, ik schrijf bewust "weeskind", want toen mijn helder-ziende François over het muurtje meekeek in de meerdere problematische relaties met vrouwen waarin ik me bevond zei hij meer dan één keer: "Jullie zijn allebei weeskinderen die zoeken naar wat troost".

Toen ik eind 2003 een maand in Osho's resort te Poonah verbleef heb ik daar ook heel was "weeskinderen" gezien, schijnbaar volwassen mensen dus, dwepend met vadertje (papaji) Osho.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik heb je toch al meerdere keren geschreven dat Osho en zijn beweging tijdgebonden is.
Ik bedoelde natuurlijk dat zijn woorden en technieken het product van zijn tijd en cultuur zijn. Hij gebruikte hedendaagse voorbeelden en taal om zijn boodschap over te brengen.
Toen ik eind 2003 een maand in zijn club-med te Poonah verbleef hield ik de 'white robe gatherings" avonds - met bijhorende video's uit de jaren '80 waarin hij te maken had met aanzienlijke tegenstand van de Amerikaanse overheid tijdens de ambtsperiode van president Ronald Reagan - na enkele dagen wel voor bekeken.

Aan de andere kant, uit ChatGTP...
Citaat
In zekere zin is alles wat waarheid bevat tijdloos. Osho's boodschap draait om universele menselijke ervaringen en de zoektocht naar bewustzijn. Deze thema's zijn niet gebonden aan een bepaalde tijd of cultuur. Ze resoneren met mensen over de hele wereld en door de eeuwen heen. In die zin kan zijn werk als tijdloos worden beschouwd.

Het tijdloze karakter van Osho's werk ligt dus in de kern van zijn boodschap. Het gaat om de ontdekking van je eigen innerlijke wereld, het loslaten van beperkende overtuigingen en het leven van een bewust en vervuld bestaan. Deze zoektocht is net zo relevant vandaag als duizend jaar geleden.

Waarom mensen Osho tijdloos vinden:
  • Universele thema's: Liefde, geluk, bewustzijn, lijden, de zoektocht naar betekenis - dit zijn thema's die alle mensen raken.
  • Praktische toepasbaarheid: Osho's meditatietechnieken en inzichten kunnen direct in het dagelijks leven worden toegepast.
  • Kritische blik: Hij daagde traditionele geloofssystemen en sociale normen uit, wat resulteert in een frisse en onafhankelijke kijk op de wereld.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 23-10-2024 15:12 »
Wat heb je gehoord dan?

Nou, daar ging de documentaire ‘Children of the Cult’ over. Hij is net uit, en iemand had hem op YouTube gezet, en dankzij een vriend heb ik ernaar kunnen kijken. Maar het ging dus om seksueel misbruik van 12-jarige meisjes of iets ouder, maar dus minderjarigen dus, die werden achtervolgd door oudere discipelen om met ze te slapen. Schijnt destijds veel te zijn voorgekomen. Schokkend.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #10 Gepost op: 23-10-2024 16:15 »
Wat heb je gehoord dan?

Nou, daar ging de documentaire ‘Children of the Cult’ over. Hij is net uit, en iemand had hem op YouTube gezet, en dankzij een vriend heb ik ernaar kunnen kijken. Maar het ging dus om seksueel misbruik van 12-jarige meisjes of iets ouder, maar dus minderjarigen dus, die werden achtervolgd door oudere discipelen om met ze te slapen. Schijnt destijds veel te zijn voorgekomen. Schokkend.

Tja, dit verbaast mij niks. Maroesja Perizonius heeft reeds eerder het één en ander laten doorschemeren in haar boek "De droom van mijn moederleven in de Bhagwan-commune." Maar dat was nog enigszins "mild" in vergelijking met deze nieuwe documentaire. Want nu zegt ze openlijk dat ze nota bene ook seksueel is misbruikt als tiener. Ik heb vroeger veel gehad aan de lezingen van Bhagwan Shree Rajneesh aka Osho. Maar toen hij de meest verschrikkelijke dingen zei over homogeaarde mensen, en tijdens het bekijken van de film "Wild, Wild Country" (waarin niets is gemeld over het seksuele misbruik van tieners en/of kinderen) heb ik alle boeken die ik had van Osho pardoes in de vuilnisbak gedumpt.

Ik geef toe dat ik de spirituele inzichten van Bhagwan geweldig vond in de beginjaren toen ik zelf ongeveer 23 jaar oud was (40 jaar geleden). Ik vind ze nu ernstig gedateerd, alhoewel ik sommige uitspraken van Osho onlangs nog steeds op zijn minst interessant achtte. Maar in het licht dat er zo lichtzinnig, ondoordacht en zelfs ronduit stupide is omgegaan met zeer jonge mensen, kinderen, tieners, is dat ronduit walgelijk. Sheela, de secretaresse van Osho is door Maroesja geïnterviewd voor de film "Children of the Cult", en zij is met dit gruwelijke en traumatische fenomeen geconfronteerd. Maar mevrouw Sheela, inmiddels ongeveer bejaard, draait er mooi omheen door te zeggen dat zij geen verantwoordelijkheid kan nemen. En dat dit de "keuze" was van het kind of de tiener zelf om destijds seks te hebben met een volwassene. Dit slaat echt helemaal nergens op, want hoe kan een kind bepalen of seksueel contact met een volwassene juist is? Dat kan dus helemaal niet! Dit blijkt uit alle literatuur over kindermisbruik, seksueel misbruik. Je kunt van kinderen of tieners niet verwachten dat zij hier de gevolgen van kunnen overzien. En die gevolgen zijn dus desastreus voor deze mensen, die dit trauma levenslang met zich meedragen.

Nu ik van Maroesja weet in de nieuwe documentaire over dit ronduit gruwelijke gebeuren, wil ik nooit meer iets te maken hebben met die hele Bhagwan aka Osho beweging. Ik heb zoals gezegd al de boeken van deze vermeende "goeroe" al jaren geleden bij het grof vuil gedumpt, maar het is nu helemaal klaar. Ook op dit forum zal ik er niet meer aan refereren. Osho heeft vanaf de dag dat ik onlangs lucht heb gekregen van de documentaire "Children of the Cult" voor mij volledig afgedaan. Weg ermee! Hoe kan iemand "Verlicht" zijn, die deze vreselijke dingen heeft toegestaan? Sommige meisjes zijn maar liefst 50 keer verkracht in zijn commune. Bhagwan aka Osho is hier volledig verantwoordelijk voor, ook al is hij al jaren dood.
« Laatst bewerkt op: 23-10-2024 16:18 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2024 17:41 »
Maroesja Perizonius heeft reeds eerder het één en ander laten doorschemeren in haar boek "De droom van mijn moeder: leven in de Bhagwan-commune." Maar dat was nog enigszins "mild" in vergelijking met deze nieuwe documentaire.

Ik heb gehoord van Maroesja’s boek ‘De Droom van Mijn Moeder’ en van haar eerste docu ‘Communekind’ maar ik heb ze niet gezien of gelezen. Ik meende dat ze heeft gepartnerd met een Engels productie bedrijf, Dartmouth Films, maar de Engelse zender ITV is de eigenaar van de rechten.

Ik vond ‘Children of the Cult’ een erg goede documentaire. Het was vurig en door het hart gevoeld, ik kon er niet in een keer naar kijken, ik moest een paar keer stoppen voor thee en om even bij te komen.

Sheela, de secretaresse van Osho is door Maroesja geïnterviewd voor de film "Children of the Cult", en zij is met dit gruwelijke en traumatische fenomeen geconfronteerd. Maar mevrouw Sheela, inmiddels ongeveer bejaard, draait er mooi omheen door te zeggen dat zij geen verantwoordelijkheid kan nemen. En dat dit de "keuze" was van het kind of de tiener zelf om destijds seks te hebben met een volwassene.

Dat vond ik een van de meest tellende stukken uit de documentaire, de algehele weigering van Sheela of de directeuren van Osho International Foundation om verantwoordelijkheid te nemen. De wetten rondom seks tussen kinderen en volwassenen zijn duidelijk en bestaan voor goede redenen.

Nu ik van Maroesja weet in de nieuwe documentaire over dit ronduit gruwelijke gebeuren, wil ik nooit meer iets te maken hebben met die hele Bhagwan aka Osho beweging. Hoe kan iemand "Verlicht" zijn, die deze vreselijke dingen heeft toegestaan?

Ik denk dat dit de reactie van veel mensen zal zijn. Zeker ook de mijne.
« Laatst bewerkt op: 24-10-2024 11:08 door Bodhiboem »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik vond ‘Children of the Cult’ een erg goede documentaire. Het was vurig en door het hart gevoeld, ik kon er niet in een keer naar kijken, ik moest een paar keer stoppen voor thee en om even bij te komen.
Ja, dat kan ik geloven, daar gaat jouw droom van Osho de verlichte goeroe. ::)
Maar wees blij, je bent weer een illusie armer dankzij deze documentaire. Elke illusie die je doorzien hebt brengt je een stapje dichter bij verlichting. ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 23-10-2024 21:55 »
Nu ik van Maroesja weet in de nieuwe documentaire over dit ronduit gruwelijke gebeuren, wil ik nooit meer iets te maken hebben met die hele Bhagwan aka Osho beweging. Hoe kan iemand "Verlicht" zijn, die deze vreselijke dingen heeft toegestaan?
Vind ik wel erg voor je Bodhiboem. Je zat zo vol van Osho. Voelt vast alsof je je vader verloren hebt. :(
Mijn medeleven bij deze, veel sterkte.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #14 Gepost op: 23-10-2024 23:13 »

Ik ken osho niet, wel uit de media maar heb nooit iets van gelezen of interesse in gehad.
In die zin kan ik het ook allemaal niet beoordelen.

Een bedenking in algemene zin.
Zijn religieuze bewegingen ook niet altijd een daad van (blinde) verafgoding van de leider of van de leer.

Blijkbaar zit er een neiging in de mensheid om zaken te vergoddelijken. Met passionele voorstanders.
En binnen die groepen passionele volgelingen is er altijd een groep die neigt naar het kwaad.
Waarbij de kwade neigingen zich blijven uiten.

Een andere neiging is dat de mens deel wil uitmaken van een groep (gelijkgezinden, eensgezinden, geloofsgenoten, mening delers). Dit gegeven maakt voor een stuk de kracht uit van een beweging, en ook de aantrekkingskracht. De aantrekkingskracht van het getal.
Volk trekt volk.

Elke populaire groep trekt ook de seksuele predators aan. En zeker wanneer men de vrije liefde, al dan niet misbegrepen, huldigt.
Overal gaat men dat terugvinden, alleen is het contrast tussen "verlichting" en wandaden wel erg groot.

De brave boeddhisten doen daar niet aan mee, de vele brave christenen ook niet. omdat ze gewoonweg die neigingen niet hebben. ze zijn geen seksuele predators.
Vaak zijn de leiders ook  predators, misschien niet seksueel, maar met sterke neigingen, machtslust.

de brave mensen hebben andere neigingen, bv. angsten.
Angsten om op  te staan, zich uit te spreken tegen de predators.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 23-10-2024 23:48 »
Ja, dat kan ik geloven, daar gaat jouw droom van Osho de verlichte goeroe. ::)
Maar wees blij, je bent weer een illusie armer dankzij deze documentaire. Elke illusie die je doorzien hebt brengt je een stapje dichter bij verlichting. ;)

Sommige dingen die ik nu begin te horen van andere ex-kids en commune leden hebben mijn kijk op hem veranderd. Hij was briljant en kon bij tijd en wijlen erg helder zijn, maar op de plaatsen waar het telt — hartelijkheid, vriendelijkheid, empathie — daar schoot hij toch schromelijk tekort.

Vind ik wel erg voor je Bodhiboem. Je zat zo vol van Osho. Voelt vast alsof je je vader verloren hebt. :(
Mijn medeleven bij deze, veel sterkte.

Het is even een lastig moment, een her-evaluatie van je herinneringen. Je hebt gelijk, ik was vol van hem, maar ik had daar ook bepaalde bedenkingen bij.
« Laatst bewerkt op: 24-10-2024 11:18 door Bodhiboem »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2024 11:04 »
…heb ik alle boeken die ik had van Osho pardoes in de vuilnisbak gedumpt.

Haha, ja, dat kan ik begrijpen. Dank voor het bijgaande beeld!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & niet overhaast het kind met het badwater wegspoelen
« Reactie #17 Gepost op: 24-10-2024 12:40 »

Er zullen ook vast mensen zijn die een bepaalde eenheidservaring gehad hebben en in Osho zijn gaan geloven. Was dat voor jou al niet het geval?

Citaat
...
Een interessante vraag over de relatie tussen eenheidservaringen en het geloof in Osho.

Het is zeker mogelijk dat mensen die een eenheidservaring hebben gehad, zich aangetrokken voelen tot de filosofie en teachings van Osho. Hier zijn een paar redenen waarom:
  • Resonantie met ervaring: Osho's werk richt zich vaak op het verkennen van bewustzijn, meditatie en de eenheid van alle dingen. Mensen die een eenheidservaring hebben gehad, kunnen een diepere resonantie ervaren met deze ideeën, omdat ze een directe ervaring hebben gehad van deze eenheid.
  • Zoektocht naar betekenis: Een diepgaande ervaring zoals een eenheidservaring kan vragen oproepen over de betekenis van het leven en de plaats van de mens in het universum. De teachings van Osho kunnen voor sommigen een raamwerk bieden om deze ervaring te begrijpen en te verwerken.
  • Verbinding met een gemeenschap: Veel mensen die een transformatieve ervaring hebben, zoeken naar een gemeenschap van gelijkgestemden. Osho-centra en -gemeenschappen kunnen een plek bieden om deze verbinding te vinden en samen te groeien.
Het is belangrijk op te merken dat:
  • Een eenheidservaring is niet hetzelfde als geloof: Een eenheidservaring is een persoonlijke ervaring, terwijl geloof vaak gebaseerd is op overtuigingen en doctrines. Het is mogelijk om een eenheidservaring te hebben zonder in een bepaalde filosofie of religie te geloven.
  • Osho's werk is veelzijdig: Osho's teachings beslaan een breed scala aan onderwerpen, van meditatie en bewustzijn tot sociale en politieke kwesties. Niet alle aspecten van zijn werk zullen resoneren met iedereen die een eenheidservaring heeft gehad.
  • Individuele ervaringen zijn uniek: De manier waarop mensen een eenheidservaring interpreteren en er betekenis aan geven, is zeer persoonlijk. Er is geen "juiste" manier om deze ervaring te begrijpen.
Kortom, hoewel het mogelijk is dat mensen die een eenheidservaring hebben gehad, zich aangetrokken voelen tot de teachings van Osho, is dit niet altijd het geval. De relatie tussen persoonlijke ervaringen en filosofische overtuigingen is complex en individueel.

Voor mij was dit alvast het geval in 1990 toen ik mijn eerste eenheidservaring had. Als bij toeval ontmoette ik vanaf toen de éne na de andere Sannyasin in Vlaanderen en begon ik de boeken van Osho te verslinden.
Zijn boeken blijven juwelen voor mij die ik nooit zal wegdoen.
« Laatst bewerkt op: 24-10-2024 22:52 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & Erich Fromm's boek "de angst voor vrijheid"
« Reactie #18 Gepost op: 24-10-2024 13:02 »

Ik ken osho niet, wel uit de media maar heb nooit iets van gelezen of interesse in gehad.
In die zin kan ik het ook allemaal niet beoordelen.

Een bedenking in algemene zin.
Zijn religieuze bewegingen ook niet altijd een daad van (blinde) verafgoding van de leider of van de leer.
Dat mag je wel zeggen, maar Osho's commune was natuurlijk geen religieuze beweging.

Blijkbaar zit er een neiging in de mensheid om zaken te vergoddelijken. Met passionele voorstanders.
En binnen die groepen passionele volgelingen is er altijd een groep die neigt naar het kwaad.
Waarbij de kwade neigingen zich blijven uiten.

"Het kwade" uit zich overal, ook buiten religieuze bewegingen. Denk maar aan de verafgoding van Stalin, Hitler en recentelijk in Noord korea Kim Jong-un die wordt gezien als de hoogste leider en wordt vereerd als een bijna goddelijke figuur.

Een andere neiging is dat de mens deel wil uitmaken van een groep (gelijkgezinden, eensgezinden, geloofsgenoten, mening delers). Dit gegeven maakt voor een stuk de kracht uit van een beweging, en ook de aantrekkingskracht. De aantrekkingskracht van het getal.
Volk trekt volk.

Lees Erich Fromm's boek "de angst voor vrijheid" wat ik 34 jaar geleden al verslond.

Citaat
Omschrijving

Erich Fromm (1900-1980) geldt als een van de belangrijkste denkers over mens en maatschappij van onze tijd. Met werken zoals «Liefhebben, een kunst een kunde», «De zelfstandige mens» en «Een kwestie van hebben of zijn» had hij diepgaande invloed op het wereldbeeld van de moderne mens. Tot zijn hoofdwerken behoort ongetwijfeld ook «De angst voor vrijheid», een klassieke en nog steeds hoogst actuele studie over de betekenis van vrijheid voor individu en samenleving.

Dit boek ontrafelt de paradox dat vrijheid in de tegenwoordige wereld hand in hand gaat met de woekering van autoritarisme, destructivisme en conformisme. Heeft de mens behalve een aangeboren drang naar vrijheid misschien ook een instinctief verlangen naar onderwerping? zo formuleert Fromm het thema van dit werk. Hij ontvouwt hier een weids psychohistorisch panorama waarin ons de geschiedenis wordt getoond als enerzijds een voortdurende strijd voor vrijheid, en als anderzijds een even voortdurende vlucht voor dezelfde vrijheid.

Deze vlucht uit zich in de vrijwillige onderwerping aan religieuze dogma’s en aan politieke ideologieën, in de neiging tot zinloos geweld, en ook in de menselijke aandrift tot sociale aanpassing, willoos consumentisme en maatschappelijk conformisme. In dit boek wordt duidelijk dat zolang we de allerbelangrijkste verworvenheid van onze tijd, het individualisme, niet goed kunnen verzoenen met echte maatschappelijke samenhang, we gedoemd zijn tot schijnvrijheid.

Wezenlijke vrijheid is, stelt Fromm, niet een «vrijheid van», maar een «vrijheid tot» – een innerlijke vrijheid tot de ontplooiing van de individuele persoonlijkheid. Aldus is «De angst voor vrijheid» naast een scherpe analyse van de moderne tijd ook een pleidooi voor waarachtig mens-zijn.

----------------------

«Dit boek dient iedereen te lezen die iets van de moderne wereld en de moderne mens wil begrijpen.» - New York Times

«Een baanbrekende analyse. Fromms visie verdient de aandacht van allen die oog hebben voor de toekomst van onze samenleving» - The Washington Post

«Dit werk behoort tot de honderd belangrijkste boeken van deze eeuw.» - Times Literary Supplement

https://www.standaardboekhandel.be/p/de-angst-voor-vrijheid-9789061315483

Elke populaire groep trekt ook de seksuele predators aan. En zeker wanneer men de vrije liefde, al dan niet misbegrepen, huldigt.Overal gaat men dat terugvinden, alleen is het contrast tussen "verlichting" en wandaden wel erg groot.De brave boeddhisten doen daar niet aan mee, de vele brave christenen ook niet. omdat ze gewoonweg die neigingen niet hebben. ze zijn geen seksuele predators.Vaak zijn de leiders ook  predators, misschien niet seksueel, maar met sterke neigingen, machtslust.

Ik heb nooit een stoute sannyasin ontmoet.

de brave mensen hebben andere neigingen, bv. angsten.Angsten om op  te staan, zich uit te spreken tegen de predators.

Ook stoute mensen hebben die neigingen.
Lees Erich Fromm's boek "de angst voor vrijheid" wat ik 34 jaar geleden al verslond.

En brave en stoute mensen bestaan natuurlijk niet.
Alsook: De meeste mensen deugen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & de combinatie van Osho met het Mysterium Tremendum
« Reactie #19 Gepost op: 24-10-2024 20:46 »

Citaat

Osho en het Mysterium Tremendum: Een Interessante Combinatie

Het Mysterium Tremendum, een term geïntroduceerd door de Duitse theoloog Rudolf Otto, beschrijft de ervaring van het Heilige als iets dat zowel ontzagwekkend als fascinerend is. Het is een gevoel van ontzag voor het oneindige, het mysterieuze en het transcendente.

Osho, de Indiase mysticus en spiritueel leraar, heeft in zijn werk vaak verwezen naar deze ervaring. Hoewel hij niet expliciet de term 'Mysterium Tremendum' gebruikte, zijn er duidelijke parallellen te trekken tussen zijn teachings en Otto's concept.Overeenkomsten tussen Osho en het Mysterium Tremendum
  • Ervaring van het oneindige: Zowel Osho als Otto benadrukken de ervaring van iets dat groter is dan ons eigen ik, een oneindige bewustzijn of kosmos.
  • Ontzag en verwondering: Beide filosofen beschrijven de gevoelens van ontzag en verwondering die gepaard gaan met het besef van deze grotere realiteit.
  • Transcenderen van het ego: Zowel Osho als Otto zien deze ervaring als een manier om het ego te transcenderen en een diepere verbinding met het universum aan te gaan.
  • Vereniging met het allesomvattende: Het ultieme doel, zowel bij Osho als bij Otto, is een staat van vereniging met het allesomvattende, een kosmisch bewustzijn.
Osho's unieke perspectief

Hoewel Osho duidelijk raakvlakken heeft met het concept van het Mysterium Tremendum, brengt hij hier zijn eigen unieke perspectief op in.
  • Meditatie als middel: Osho benadrukt de rol van meditatie als een directe weg naar deze ervaring. Door meditatie kunnen we ons bewustzijn stilleggen en ons openen voor de oneindige.
  • Humor en speelsheid: In tegenstelling tot de vaak ernstige benadering van religie, gebruikt Osho veel humor en speelsheid om zijn boodschap over te brengen. Hij moedigt zijn volgelingen aan om de spirituele reis te beleven met een lichte hart.
  • Individuele ervaring: Osho benadrukt dat de ervaring van het Mysterium Tremendum een zeer persoonlijke ervaring is. Er is geen vaste formule of doctrine die gevolgd moet worden.
Conclusie

Het Mysterium Tremendum en de teachings van Osho lijken op het eerste gezicht misschien ver uit elkaar te liggen, maar bij nader onderzoek blijkt er een duidelijke overlap te zijn. Beide benadrukken de ervaring van het transcendente, het ontzagwekkende en het oneindige. Echter, Osho brengt hier zijn eigen unieke perspectief op in, door de nadruk te leggen op meditatie, humor en de individuele ervaring.
« Laatst bewerkt op: 24-10-2024 22:48 door forumbeheer »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #20 Gepost op: 24-10-2024 23:30 »

Ook stoute mensen hebben die neigingen.

En brave en stoute mensen bestaan natuurlijk niet.
Alsook: De meeste mensen deugen.[/font]

De mensheid zit in een spanningsveld tussen spiritualiteit en materialisme.
De predator kan de lokroep van macht en lust niet weerstaan en gaat over tot blinde acties.

Hoewel iedereen in het spanningsveld zit, is slechts een kleine groep mensen uitgesproken seksuele predators.
je hebt nooit stoute sannyasin ontmoet, en toch zijn er de feiten van misbruik.

wanneer je geen seksuele predator bent is het niet vanzelfsprekend om zich de wereld van de predator voor te stellen, de drijfveren en de waanzin.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 25-10-2024 13:32 »
je hebt nooit stoute sannyasin ontmoet, en toch zijn er de feiten van misbruik.
Een stoute pater heb ik bij nader inzien wel al is ontmoet. Heb hem persoonlijk jarenlang nog geholpen met zijn computer in de abdij waar hij woonde.
De feiten van misbruik door deze pater kwamen enige jaren later in het nieuws.
Is nog te vinden op internet.

Zie > https://www.bruzz.be/samenleving/pater-abdij-van-grimbergen-veroordeeld-voor-aanranding-15-jarige-2018-11-15

Dat was wel even een schok voor iedereen die hem kende.
Men zou het hem niet aangegeven hebben.

« Laatst bewerkt op: 25-10-2024 15:53 door forumbeheer »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 25-10-2024 13:45 »
Citaat van: ervaringsgetuige

Ik ken persoonlijk wel sannyasins die de fout in zijn gegaan. De hele atmosfeer van de communes was gericht op vrijheid in seksuele relaties tussen mensen, en dus zelfs gewone mensen waarvan je het anders niet zou denken sliepen met de tiener meisjes.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 25-10-2024 14:22 »
Ik ken persoonlijk wel sannyasins die de fout in zijn gegaan.
In feite ben jij ook slachtoffer van Osho en zijn beweging.
Niet?
Je wist dit allemaal en toch bleef je in Osho geloven en vertrouwen.
Ja, men zou kunnen zeggen dat je ondanks alles een blind vertrouwen in Osho had voortgaande op hoe je op dit forum over hem schreef.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & kritisch denken
« Reactie #24 Gepost op: 25-10-2024 14:27 »

Ik ken persoonlijk wel sannyasins die de fout in zijn gegaan. De hele atmosfeer van de communes was gericht op vrijheid in seksuele relaties tussen mensen, en dus zelfs gewone mensen waarvan je het anders niet zou denken sliepen met de tiener meisjes.
Ik heb bovenstaande van jou is in Goeroe Gemini ingegeven.
Zie antwoord...
Citaat

Het is belangrijk om dit soort ervaringen en perspectieven te erkennen. Jouw persoonlijke kennis over sannyasinsgemeenschappen biedt een waardevolle aanvulling op het algemene beeld.

Het is echter cruciaal om enkele nuances te benoemen:
  • Individuele verantwoordelijkheid: Het feit dat bepaalde individuen binnen een gemeenschap verkeerde keuzes hebben gemaakt, betekent niet dat de hele gemeenschap of de filosofie daarachter inherent slecht is. Individuen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag, ongeacht de omgeving waarin ze zich bevinden.
  • Complexiteit van de situatie: De dynamiek binnen een gemeenschap, vooral een die seksuele vrijheid benadrukt, is complex. Het is belangrijk om te begrijpen dat er verschillende factoren kunnen hebben bijgedragen aan de situaties die jij beschrijft, zoals machtsongelijkheid, misbruik van vertrouwen, en individuele kwetsbaarheid.
  • Generalisaties: Het is gevaarlijk om alle sannyasinsgemeenschappen over één kam te scheren op basis van enkele negatieve ervaringen. Er zijn veel verschillende gemeenschappen met diverse benaderingen en waarden.
  • Definitie van 'vrijheid': Het begrip 'seksuele vrijheid' kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Het is belangrijk om te onderscheiden tussen echte vrijheid, die gebaseerd is op wederzijds respect, instemming en gelijkwaardigheid, en misbruik van macht dat zich vaak achter een façade van vrijheid verschuilt.
Wat kunnen we leren van deze ervaringen?
  • Kritisch denken: Het is belangrijk om kritisch te blijven en niet klakkeloos alle ideeën of praktijken binnen een gemeenschap te accepteren.
  • Grenzen stellen: Zowel individuen als gemeenschappen moeten duidelijke grenzen stellen en deze respecteren.
  • Verantwoordelijkheid nemen: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag en moet bereid zijn om de gevolgen daarvan te dragen.
  • Open dialoog: Open en eerlijke gesprekken over seksualiteit, macht en grenzen zijn essentieel om een gezonde en respectvolle gemeenschap op te bouwen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 25-10-2024 14:31 »
Citaat van: ervaringsgetuige
Voor mij was Stanislav Grof de belangrijkste want met hem begon mijn spirituele zoektocht en is ze beëindigt. Zijn definitie van verlichting resoneert het meest bij mij.

Eckhart Tolle resoneert meer met mij, als ik een keuze moet maken.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & live like an animal / Eckhart Tolle
« Reactie #26 Gepost op: 25-10-2024 19:29 »
Eckhart Tolle resoneert meer met mij, als ik een keuze moet maken.
Is moeilijk kiezen want ze overlappen elkaar.
Wat Eckhart Tolle betreft, daar kijk / luister ik nog regelmatig naar zoals deze van eergisteren > How to Stop Worrying About Things That Never Happen (Live like an animal)| Eckhart Tolle - YouTube

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 26-10-2024 03:49 »
Ik ken persoonlijk wel sannyasins die de fout in zijn gegaan.
In feite ben jij ook slachtoffer van Osho en zijn beweging.
Niet?
Je wist dit allemaal en toch bleef je in Osho geloven en vertrouwen.
Ja, men zou kunnen zeggen dat je ondanks alles een blind vertrouwen in Osho had voortgaande op hoe je op dit forum over hem schreef.

Waar ik op vertrouwde was het feit dat hij mooie heldere inzichten sprak in zijn discourses. Maar wat er nu naar buiten komt is dat hij zijn vrouwen eigenlijk helemaal niet zo mooi behandelde, dat hij zijn macht misbruikte door zich aan vrouwelijke discipelen te vergrijpen. Hij deed niet wat hij zei, hij hield zijn discipelen een ding voor maar deed zelf iets heel anders. Hij was manipuleerde mensen.

Kijk hier maar eens:
https://www.erinrobbins.life/

Daarboven op creëerde hij een omgeving die heel nadelig was voor de kinderen in zijn commune. Veel van de meisjes sliepen al vanaf hun 12e jaar met volwassen mannen, dat kan echt niet vind ik, dat is kinder misbruik.

Hij claimde verregaande kennis van alles dat er in zijn commune gaande was, hoe kan je dan dit niet weten? Schokkend.
« Laatst bewerkt op: 26-10-2024 12:45 door Bodhiboem »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 26-10-2024 22:26 »
Dat is het verschil tussen ontwaakt zijn en verlicht zijn.

Je kan ontwaakt zijn tot helderheid of een aspect er van, en dat kan diepe en rijke inzichten geven. Maar er is nog een verschil in inzicht hebben en dit volledig belichamen.

Het inzicht kan je plots krijgen, het belichamen ervan kost tijd en inspanning. Het kost algehele zuivering van alle neigingen. Het probleem is dat men ontwaakt tot het inzicht dat er geen ik is en dus ook niemand met neigingen, maar hoewel dat inzicht juist is, blijft het ik en de neigingen, hoewel gezien als onecht, zich wel voordoen, en op zijn beurt het inzicht bedekken.

Ontwaken is dus geen verlichting. Hoewel ontwaakten erg mooie inzichten kunnen brengen en die inzichten erg waardevol kunnen zijn, als ze niet belichaamd zijn, als de neigingen die voort blijven razen niet uitgedoofd worden, kan de ontwaakte erg veel schade toebrengen.

Als je dat verschil eens door hebt, zie je 99 op de 100 “verlichtten”, het is te zeggen zij die denken dat ze verlicht zijn door de mand vallen en zie je hoe ze in de ban blijven van hun neigingen. En hoe ze daardoor juist verlichting, echte bevrijding voorgoed de pas afsnijden.

Ontwaken zonder de intentie wat zich voor blijft doen volledig te zuiveren van de neigingen, is bevrijdingsgewijs het meest onfortuinlijke dat je kan tegen komen. Je inzicht in het niet waarlijk zijn van het zelf, wordt dan de grootste in stand houder van dat zelf en zijn neigingen. Hoe paradoxaal dat ook klinkt.

Never go there.

Voor de rest, Osho heeft erg veel diepe uitspraken gedaan, ze blijven waardevol en zelf nuttig op het pad naar bevrijding, maar dan enkel als informatie er over, niet als voorbeeld er van. Het voorbeeld is er van blijven steken in de informatie en hoe schadelijk het kan zijn niet verder te gaan tot algehele uitdoving van de neigingen.

Dat relativeert meteen ook al die mooie, waardevolle inzichten en/of ervaringen tot waar we zelf gekomen zijn of (deels) ontwaakt zijn. Dat is op zich totaal niet verdienstelijk en totaal nog niet bevrijdend. Dus er mee te koop lopen of in de ban van zijn is op zijn zachts gezegd niet erg wijs.

« Laatst bewerkt op: 26-10-2024 23:25 door Steve »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 27-10-2024 14:22 »

Je kan ontwaakt zijn tot helderheid of een aspect er van, en dat kan diepe en rijke inzichten geven. Maar er is nog een verschil in inzicht hebben en dit volledig belichamen.

Het inzicht kan je plots krijgen, het belichamen ervan kost tijd en inspanning. Het kost algehele zuivering van alle neigingen. Het probleem is dat men ontwaakt tot het inzicht dat er geen ik is en dus ook niemand met neigingen, maar hoewel dat inzicht juist is, blijft het ik en de neigingen, hoewel gezien als onecht, zich wel voordoen, en op zijn beurt het inzicht bedekken.

Ontwaken is dus geen verlichting. Hoewel ontwaakten erg mooie inzichten kunnen brengen en die inzichten erg waardevol kunnen zijn, als ze niet belichaamd zijn, als de neigingen die voort blijven razen niet uitgedoofd worden, kan de ontwaakte erg veel schade toebrengen.

Als je dat verschil eens door hebt, zie je 99 op de 100 “verlichtten”, het is te zeggen zij die denken dat ze verlicht zijn door de mand vallen en zie je hoe ze in de ban blijven van hun neigingen. En hoe ze daardoor juist verlichting, echte bevrijding voorgoed de pas afsnijden.

Ontwaken zonder de intentie wat zich voor blijft doen volledig te zuiveren van de neigingen, is bevrijdingsgewijs het meest onfortuinlijke dat je kan tegen komen. Je inzicht in het niet waarlijk zijn van het zelf, wordt dan de grootste in stand houder van dat zelf en zijn neigingen. Hoe paradoxaal dat ook klinkt.

Never go there.

Voor de rest, Osho heeft erg veel diepe uitspraken gedaan, ze blijven waardevol en zelf nuttig op het pad naar bevrijding, maar dan enkel als informatie er over, niet als voorbeeld er van. Het voorbeeld is er van blijven steken in de informatie en hoe schadelijk het kan zijn niet verder te gaan tot algehele uitdoving van de neigingen.

Dat relativeert meteen ook al die mooie, waardevolle inzichten en/of ervaringen tot waar we zelf gekomen zijn of (deels) ontwaakt zijn. Dat is op zich totaal niet verdienstelijk en totaal nog niet bevrijdend. Dus er mee te koop lopen of in de ban van zijn is op zijn zachts gezegd niet erg wijs.

Ja en nee. Ik kan hierop slechts commentaar geven vanuit de Zen traditie, voor wat ik er van weet, hopelijk begrepen heb en wat ik wat dat betreft ervaren heb. In Zen wordt onderscheid gemaakt tussen Kensho en Satori, alhoewel deze termen vaak onderling worden uitgewisseld als elkaars synoniemen (dat is ook het geval met Ontwaakt zijn en de Verlichting, Gautama de Boeddha zei vaak dat hij de Ontwaakte was, maar ook dat er bij hem sprake was van Verlichting).
  • Kensho is een term die veelal gebruikt wordt in Zen om een blijk van inzicht weer te geven, de blijk van Kensho dus. Gurdjieff hanteerde hiervoor de flits van waarheid, maar Kensho gaat toch wat dieper. Kensho kan de waarheid tonen, maar in Satori is het feitelijk blijvend.
  • Satori staat dus min of meer voor Verlichting, maar ook daar blijft het grote gevaar bestaan dat men hieraan gaat hechten, zich met de Verlichting gaat identificeren of vereenzelvigen. Volgens een oud Zen spreekwoord wordt de waarschuwing gegeven dat die gehechtheid aan de eigen Verlichting een net zo mentale ‘ziekte’ is als de gehechtheid aan het idee van het zelf. Hoe dieper de Verlichting des te erger zou deze mentale ‘ziekte’ zijn. Dat geeft te denken, want dit zou betekenen dat een Verlichtingservaring op zich onvoldoende zou zijn om voor altijd en eeuwig bevrijd te zijn. En de crux ligt hem in de ‘gehechtheid aan’, blijkbaar kun je ook in de Verlichting nog de verkeerde kant op gaan, namelijk jezelf hechten aan die Verlichting. Je komt dit eigenlijk zelden of nooit tegen in boeddhistische toelichtingen op bijvoorbeeld de Verlichting van Gautama de Boeddha. Vanaf het moment van zijn Verlichting is hij volgens de geschriften Ontwaakt en Verlicht, en dat is voor hem meteen de uiteindelijke bevrijding. Dit geldt dus blijkbaar niet zomaar voor iedereen die een Verlichtingservaring heeft.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 27-10-2024 16:54 »
Het gaat erom of die zuivering voor het ontwaken is gebeurd, of na het ontwaken nog moet gebeuren.

In het geval van de Boeddha was die zuivering mijn inziens al volledig gebeurd voor het ontwaken. Ontwaken en verlichting is dan één en hetzelfde. In het geleidelijke pad is dit ook het opzet.

In het directe pad houdt men zich niet of niet veel bezig met geleidelijk zuiveren, maar met plotsklaps ontwaken. Het geleidelijke moet dan achteraf nog gebeuren en dan is ontwaken niet hetzelfde als verlichting.

Dit is hoe ik het omschrijf. Maar verder is de omschrijving ervan en of dit overeenkomt met hoe anderen die woorden anders gebruiken niet zo van belang. Wat van belang is, tenminste dat was de opzet van mijn reactie, is dat diep inzicht nog geen verlichting in de zin van bevrijding is. Dat die inzichten perfect heel treffend kunnen zijn en dus ook zinvol om te horen, maar dat dit niet wil zeggen dat de uitspreker of drager ervan verlicht of bevrijd is. En een verklaring waarom iemand met ontwaakt inzicht niet zoveel betekent in termen van verlicht zijn, en zelfs erg schadelijk kan zijn.

Ik leg dit uit met een onderscheid te maken tussen ontwaakt en verlicht, maar waarbij die woorden enkel een contextuele betekenis krijgen, geen absolute. Maar dan had ik het inderdaad beter ook zo verwoord: “dat is het verschil tussen wat ik ontwaakt zijn en verlicht zijn noemt.”. Ik zal er aan denken het in het vervolg zo te formuleren.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #31 Gepost op: 27-10-2024 17:36 »
In Zen gaat men er geloof ik van uit, dat Gautama de Boeddha nog zes jaren na zijn Verlichting heeft gemediteerd om tot de volledige vervolmaking van die Verlichting te komen. Dat is wel opmerkelijk. Wat echter daadwerkelijk het geval is geweest, is eigenlijk niet zo heel belangrijk.

Echter wat Osho aangaat, blijkbaar meende hij dat zijn Verlichtingservaring, als hij al Verlicht was (iets wat ik onderhand betwijfel), ook zijn onmiddellijke bevrijding was. En kennelijk was dat toch niet het geval. Hij was zeer ijdel en droeg de duurste kaftans en peperdure horloges. De vergoelijking dat hij zelf vond, dat een spiritueel leven ook in rijkdom kan worden geleefd, is een verklaring, die op zich wel juist kan zijn, maar wel erg gemakkelijk gevonden is in het licht van zijn persoonlijke verschijning.

Nadat de commune in Oregon uiteen viel, probeerde Osho te vertrekken met een privé jet, met daarin een miljoen dollar aan juwelen. Dat feest ging niet door, en hij werd aangehouden. Waarom probeer je als vermeende Verlichte weg te gaan met zulke dure waar? Dat verraadt een behoorlijke mate van jezelf in rijkdom trachten zeker te stellen. Dit staat in schril contrast met bijvoorbeeld het leven van de Boeddha, die geenszins rijkdom voor zichzelf probeerde zeker te stellen.
« Laatst bewerkt op: 27-10-2024 22:48 door Buddha Amitabha »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 27-10-2024 20:42 »
Het is inderdaad niet zo van belang, maar die 6 jaar lijkt mij wel verward met de zes jaar van intense ascese en meditatie die volgens de meeste boeddhistische overleveringen vooraf ging aan de verlichting onder de boddhiboom.

Hoe dan ook Osho heb ik nooit als een verlichtte gezien. Dat respect heeft hij nooit van mij gekregen. Het was een interessant figuur, maar zeker geen verlicht figuur. Eerder een voorbeeld van hoe een ontwaak ervaring schadelijk kan aflopen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 27-10-2024 22:37 »
Het is inderdaad niet zo van belang, maar die 6 jaar lijkt mij wel verward met de zes jaar van intense ascese en meditatie die volgens de meeste boeddhistische overleveringen vooraf ging aan de verlichting onder de boddhiboom.

Hoe dan ook Osho heb ik nooit als een verlichtte gezien. Dat respect heeft hij nooit van mij gekregen. Het was een interessant figuur, maar zeker geen verlicht figuur. Eerder een voorbeeld van hoe een ontwaak ervaring schadelijk kan aflopen.

Excuus, ik heb het foutief weergegeven: de Boeddha had inderdaad zes jaar beoefening voordat hij Verlicht werd. Ik heb blijkbaar effe zitten slapen toen ik het één en ander zat te schrijven. De Verlichting van Gautama de Boeddha brak dus na zes jaren door, en die Verlichtingsverhalen kloppen dus, Zen wijkt daar zeker niet vanaf. Bedankt voor de aanmerkingen, je hebt gelijk Steve.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 28-10-2024 11:12 »
Graag gedaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Vrienden, ik zou wel is een nog levend, waarlijk verlicht en bevrijdt iemand willen ontmoeten.
Kunnen jullie me zo iemand aanbevelen volgens jullie maatstaven van verlichting en bevrijding?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & Eénheid Onderliggend aan Alles
« Reactie #36 Gepost op: 29-10-2024 15:47 »

Wat heb je gehoord dan?

Een les ... hierin is dat de zoektocht naar waarheid niet een zoektocht naar externe feiten is, maar een reis naar binnen om Eénheid Onderliggend aan Alles te realiseren.

Osho benadrukte het belang van introspectie en het loslaten van de illusoire scheiding tussen het individu en het universum.

Zoals ik al eerder verwees in mijn reactie #13 in dit topic naar de Cursus in wonderen waarin wordt geleerd dat alles wat ons overkomt, of het nu als positief of negatief wordt ervaren, een reflectie is van onze eigen denkpatronen.
Dat geldt voor iedereen, ongeacht leeftijd!

... ego kijkt niet naar binnen maar naar buiten en gaat aan de haal met de (sexuele) neigingen van Osho die hier ter discussie staan.
...
« Laatst bewerkt op: 05-11-2024 12:06 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Ik heb de docu ‘Children of the Cult’ gezien, en heb wat erover nagelezen, en dat was de druppel die de emmer deed overlopen.

Wel grappig dat de (vermeende) gebeurtenissen in de commune van Osho 34 jaar later nog voor beroering zorgen.  ;)

'k heb net even een chat met ChatGTP gehad over de gewone en seksuele schandalen in de Osho commune.

Zie > https://chatgpt.com/share/67227c5e-da40-8005-a42b-2f9575801f14

Op het einde van de Chat vroeg ik: "Volgens advaita is er in essentie alleen het onpersoonlijke bewustzijn waarin alles verschijnt en verdwijnt. Hoe de gebeurtenissen in de osho commune te zien vanuit deze invalshoek?"
Antwoord...
Citaat
Vanuit het perspectief van advaita – waarin wordt gesteld dat er in wezen alleen onpersoonlijk bewustzijn is waarin alle fenomenen verschijnen en verdwijnen – zouden de gebeurtenissen in de Osho-commune kunnen worden gezien als tijdelijke manifestaties binnen het onpersoonlijke bewustzijn zelf. Dit impliceert dat de handelingen, schandalen, drama’s en ervaringen uiteindelijk geen blijvende realiteit hebben en enkel voorbijgaande verschijningen zijn in het ene bewustzijn.

Volgens advaita is het idee van individuele verantwoordelijkheid en persoonlijk schuld of verdienste vanuit het absolute standpunt een illusie. Vanuit deze visie zijn alle handelingen van de communeleden, inclusief de controversiële of moreel belastende daden, te beschouwen als uitdrukkingen van een groter, onpersoonlijk proces. De betrokken personen worden gezien als instrumenten van dat bewustzijn, zonder een eigen autonoom zelf dat handelt of beslist. Zelfs misstanden en manipulatie, hoe ernstig ze ook lijken vanuit een menselijk perspectief, verschijnen en verdwijnen als deel van het spel (lila) van bewustzijn zelf.

De Relatieve en Absolute Kijk

Advaita onderscheidt echter vaak het relatieve en het absolute standpunt. Relatief gezien bestaan er normen, waarden en ethische overwegingen die bepalend zijn voor menselijk gedrag en verantwoordelijkheid. Vanuit deze relatieve kijk kunnen de gebeurtenissen in de commune gezien worden als problematisch of schadelijk voor individuen. Vanuit het absolute standpunt is er geen scheiding tussen goed en kwaad, en zijn al deze gebeurtenissen eenvoudigweg verschijnselen in het ene, ondeelbare bewustzijn zonder inherente betekenis of morele lading.

De Illusie van Individuele Identiteit

Een kernaspect van advaita is de illusie van de persoonlijke identiteit. In het geval van de Osho-commune zouden de deelnemers, inclusief Osho zelf, geen echte afzonderlijke “ik” hebben gehad die handelde. Alles wat zich afspeelde, zou daarmee de uiting zijn van een onpersoonlijke kracht. Elk verlangen, elke angst, en elke poging tot macht of controle verschijnt in bewustzijn als onderdeel van een complex spel van dualiteit, waarbij zelfs het ego en de drang naar erkenning als tijdelijke verschijnselen worden gezien.

De Valstrik van Spirituele Identificatie

Een advaita-leer zou er ook op wijzen dat zelfs de identificatie met een spirituele gemeenschap of meester, zoals die bij Osho het geval was, een uiting is van onwetendheid (avidya). De sterke identificatie en loyaliteit die sommige volgelingen voelden, kan worden gezien als een projectie van het persoonlijke ego op iets dat in werkelijkheid leeg is. Het hechten aan de vorm – de commune, de meester, of de regels – kan worden gezien als een afdwaling van het realiseren van de essentie van advaita, die stelt dat er niets vast te houden is en dat er geen persoonlijke identiteit is die iets kan bezitten of controleren.

Conclusie

Vanuit een advaitische blik hebben de gebeurtenissen in de Osho-commune geen diepere realiteit, maar verschijnen ze in bewustzijn zoals wolken in de lucht. Ze wijzen mogelijk op de illusie van persoonlijke en collectieve identificaties, en bieden daarmee een spiegel voor zelfonderzoek. Het is een herinnering dat elke gebeurtenis, hoe dramatisch ook, deel is van het voorbijgaande spel in een onverdeeld bewustzijn – zonder een "ik" dat kan bezitten of lijden, en zonder enige inherente betekenis, behalve die welke het ego eraan toekent.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

de vraag of iemand wel of niet verlicht is, komt voort uit de mind.
Het is een denkconstructie die inspeelt op concepten van status en vergelijken—ideeën van bereiken, worden, en zelfdefinitie, die stuk voor stuk door de mind gecreëerd worden. Werkelijke verlichting of bevrijding wijst juist voorbij dit soort ideeën en persoonlijke identiteiten, waarin er geen 'iemand' meer is om verlicht te zijn. Het begrip van verlichting kan daarom niet vastgelegd worden in de mind, want het overstijgt de concepten waar de mind zich aan vasthoudt.

Ook de vraag of iemand wel of niet ontwaakt is, komt uit de mind. De mind wil categoriseren, beoordelen en begrijpen, en daarom creëert het onderscheid tussen "ontwaakt" en "niet ontwaakt." Werkelijk ontwaken wijst echter voorbij dualiteit en persoonlijk identiteitsgevoel. Het kent geen 'iemand' die ontwaakt kan worden.
Echt ontwaken maakt juist het hele idee van "ontwaakt zijn" onbelangrijk, omdat de ervaring van afgescheidenheid tussen 'zelf' en 'anderen' wegvalt.

Het idee dat er een verschil is tussen "ontwaakt zijn" en "verlicht zijn" is ook een constructie van de mind en ego, die graag onderscheid wil maken en betekenis wil toekennen aan concepten. In essentie zijn dit begrippen die door de mind zijn gecreëerd om iets ongrijpbaars in woorden vast te leggen.

Ontwaken en verlichting verwijzen beide naar hetzelfde: het herkennen van een werkelijkheid die voorbij het ego en de mind ligt. Maar door die termen uit elkaar te halen en te analyseren, blijft het ego juist bezig met wat in essentie niet geconceptualiseerd kan worden.

De Boeddha zou glimlachen en de leegte van al dat gepraat inzien. Al het conceptuele getouwtrek heeft weinig te maken met de directe ervaring van waarheid waar hij naar verwees. Hij onderwees immers simpelweg de weg naar het beëindigen van lijden, niet het aanhangen van doctrines of het verdedigen van filosofische posities.

In plaats van te verzanden in theoretische discussies, moedigde de Boeddha aan om rechtstreeks te kijken naar wat er nu is—onze eigen geest, onze gehechtheden, en de manier waarop we onszelf identificeren met gedachten en overtuigingen. Misschien zou hij ons eraan herinneren dat de essentie van zijn leer juist ligt in loslaten, in het doorzien van alle concepten als leeg en tijdelijk.
Al het gekibbel op dit forum is dus vermakelijk, maar zonder werkelijke betekenis voor bevrijding.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 02-11-2024 09:54 »
Een Zen leraar die ik ken en die bekend is met mijn persoonlijke geschiedenis en mijn recente gedachten over Osho zei tegen mij, jou verhouding met Osho is net als een Zen student met een koan… dat bracht mijn geest tot rust, het is niet een probleem om op te lossen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & ‘Truth is what works’ (het dolgedraaide brein)
« Reactie #40 Gepost op: 02-11-2024 14:18 »

Een Zen leraar die ik ken en die bekend is met mijn persoonlijke geschiedenis en mijn recente gedachten over Osho zei tegen mij, jou verhouding met Osho is net als een Zen student met een koan… dat bracht mijn geest tot rust, het is niet een probleem om op te lossen.
‘Truth is what works’!!!  ;D

Zie...

Citaat
Foudraine: …Mensen die naar mij toekomen, zijn overigens ook mensen die een verborgen agenda hebben. Ze schuiven weliswaar hun emotionele problematiek naar voren, maar daar achter zit de wezenlijke, existentiële problematiek.

Oltmans: Er zullen er bij zijn. Die komen naar jou toe, omdat het sannyasins zijn of mensen die al naar Poona zijn geweest. Laten we nu even niet uitgaan van de mensen die al met één been in die Verlichting staan. Ik heb het over de gewone huis-tuin-en-keukengevallen. Die moeten voor jou toch een merkwaardige ervaring zijn. Wijs je ze in de behandeling, als ze sterk genoeg zijn, de weg naar die Verlichting?

Foudraine: Dat is zeker niet wat ik doe. Weliswaar geef ik antwoord, indien zij mij daarover vragen stellen, en velen stellen die vragen..

Oltmans: Dan ben je strikt eerlijk en zegt precies hoe de zaken liggen?

Foudraine: Ja, maar ik speel géén goeroe. Ik plaats mij niet in de rol van de Verlichte. Mensen die de weg van de authentieke spiritualiteit willen gaan, moeten eerst hun leven op orde brengen, voordat ze op weg kunnen gaan.

Oltmans Hun koffertje is niet klaar.

Foudraine: De zaken moeten eerst op orde zijn. Het leven moet eerst ordelijk geleefd worden. Men kan niet in een verschrikkelijke toestand van lijden verkeren, en dan in het vliegtuig stappen teneinde de Meester in Poona te treffen.
Je observatie blijft juist. De waarheid is dat het niet zo is dat een mens problemen heeft, maar dat hij, als ego, het probleem ís. Vanuit dat perspectief spreekt het natuurlijk vanzelf dat psychotherapie een lapmiddel is.

Oltmans: Aspirine waardoor de hoofdpijn toch terugkeert?

Foudraine: Volstrekt juist. Dat is ook de reden, waarom de authentieke Oosterse Zelf-Gerealiseerden nimmer over persoonlijke problematiek spraken. Indien de leerling die problematiek presenteerde, zei de leermeester kordaat: ‘Hou op met dat gezwets, luister naar mij. Dit is niet wat je bent.’ Hij bleef de leerling in alle mogelijke variaties wijzen op het punt dat hij het gewaarzijn was, waarin al die stofwolken van problematiek verschenen.
Zo kennen we het verhaal van een Zen-meester die 's ochtends wakker werd en tegen zijn leerling zei: ‘Ik heb vannacht een ongelooflijke droom gehad.’ Waarop de leerling zei: ‘Meester, zal ik een kopje thee voor u halen?’ De Meester zei: ‘Dat is het enige juiste antwoord. Als je had gevraagd “Vertel over die droom”, had ik je zo de gemeenschap uitgegooid.’
Het is intussen wel belangrijk die aanpak in de juiste context te zien. Dat een leerling zich in het Oosten tot de Zelf-Gerealiseerde Meester wendde, was geworteld in een traditie. De beginnende discipel had een sterke impuls tot Zelf-realisatie. Hij  kwam in ieder geval niet aandragen met een Oedipus-complex, gefrustreerde aandachtsbehoeften of de eenzaamheid van zijn jeugd. Hij wilde zijn leven aan Zelf-realisatie wijden. Daarom was hij bereid jarenlang in de keuken bonen te pellen en kreeg hoogstens af en toe een glimlach van de Meester. Hij luisterde, hij mediteerde en kwam tot diep inzicht. Hij worstelde met zijn Koan.

Oltmans: Sorry, wat is een Koan?

Foudraine: De Zen-Meester kan een vraag aan de discipel voorleggen die niet met het denken kan worden opgelost. ‘Wat is het geluid van één klappende hand’ of ‘Wat is je gezicht voor je geboren werd.’ De worsteling om op die vraag toch een antwoord te geven, kan het lineaire denken volledig ontregelen en tot de doorbraak van transcendentaal bewustzijn (satori) voeren. De discipel, met zijn totale toewijding, zocht dus zeker geen vertroosting voor de ‘body-mind’. Het ging hem niet om zelf-vervulling, in welke vorm dan ook. De Westerse mens, die in het algemeen extreem op de ander is georiënteerd en geheel in de greep van zelf-vervulling en vertroosting verkeert, kent die diepe motivatie tot zelf-overstijging niet. Er bestaat in het Westen nauwelijks een traditie van ware Gnosis. Naar mijn overtuiging moet de Westerse mens, die maar al te vaak diep beschadigd raakte door ouders, die zelf slachtoffer zijn van tragische verwarring, zijn motivatie tot zelf-overstijging nog ontginnen. In het begin staat de Westerse mens bij de Verlichte Meester dus met de mond vol tanden. Instinctief hongert hij naar waardering, naar liefde, naar ‘de Goede Vader’, naar geborgenheid en een zich verliezen in een gemeenschap. Hij maakt desnoods deel uit van het New-Age-circuit met inbegrip van alle romantische voorstellingen over zijn aura, zijn chakra's en wat de tarotkaarten zeggen. Toch kan een Jan van der Zande uit de Tweede Kinkerstraat bij een Zelf-Gerealiseerd Meester terecht komen en wat gebeurt er dan met hem? Hoe zal een Westers mens, die ergens diep getroffen is, moeten worden opgevangen? Dat is natuurlijk ook het oorspronkelijke enigma waar Osho zich voor geplaatst zag.

Oltmans: Hoe heeft Osho die ontzagwekkende afstand naar  hen die uit het Westen naar hem toe reisden, weten te overbruggen?

Foudraine: Zijn uitgangspunt is: ‘Truth is what works’. Hij bood, vooral in het begin, allerlei psychotherapeutische groepen (Gestalt, encounter, diepe massage) als een soort opstap. Tegelijkertijd maakte hij duidelijk dat psychotherapie niets met zelfoverstijging te maken heeft. Ook al staat psychotherapie haaks op inzicht en meditatie, zoals wij dat besproken hebben, toch kan het voor een mens nuttig zijn de opgezamelde krankzinnigheid, de woede, het verdriet en wat al niet uit te braken. Ook in meer actieve vormen van meditatie waarbij eerst alles eruit gegooid wordt en pas dan de stilte kan worden geproefd, vanuit - en dit is essentieel - herstelde zelf-liefde. Daar gaat het uiteindelijk in die psychotherapie om.

Fragment uit: Het dolgedraaide brein. Oltmans in discussie met Foudraine
Jan Foudraine en Willem Oltmans

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & Een koan als een soort shocktherapie
« Reactie #41 Gepost op: 03-11-2024 19:27 »

Een koan kan inderdaad als een soort shocktherapie fungeren voor de geest, waardoor de vaste ideeën even doorbroken worden. Het haalt je als het ware uit de gebruikelijke denkpatronen en dwingt je om directer te ervaren, zonder tussenkomst van het conceptuele. Maar meestal is dat effect maar tijdelijk—het ego hervindt zijn grip en de mentale constructies bouwen zich opnieuw op.

« Laatst bewerkt op: 05-11-2024 12:04 door forumbeheer »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #42 Gepost op: 05-11-2024 10:29 »

Ik hield het eind 2003 na een maand in zijn Ashram te Poonah al voor bekeken terwijl ik in de eerste jaren van 1990 al zijn boeken verslonden had.

Ik denk waar het op neerkomt is dat je met recht achterdochtig kunt zijn jegens iedere spirituele leraar die niet in een boek zijn leer uit kan leggen, of die je maandenlange verblijven aan wilt smeren in dure ashrams.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Klaar met Osho & Alles gebeurt voor jou, niet tegen jou.
« Reactie #43 Gepost op: 05-11-2024 12:07 »
Ik denk waar het op neerkomt is dat je met recht achterdochtig kunt zijn jegens iedere spirituele leraar die niet in een boek zijn leer uit kan leggen, of die je maandenlange verblijven aan wilt smeren in dure ashrams.
Heb vertrouwen is mijn motto.
Je komt altijd terecht waar je moet zijn, je ontmoet altijd de mensen die je moet ontmoeten, om de lessen te leren die je moet leren volgens jouw incarnatie-plan.
Eigenlijk is het poepsimpel: Alles gebeurt voor jou, niet tegen jou.

Dit is een heel bevrijdende visie op het leven! Zo’n benadering kan helpen om rust te vinden in het moment en te vertrouwen dat er een groter plan is waarin alles uiteindelijk betekenis heeft.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wist je al dat het uiteindelijk gaat om het begrijpen dat er niets te begrijpen valt, wat een paradox is?
Ik was er juist over aan't chatten met ChatGTP.
Zie...

Citaat
...
Je zei: Het gaat uiteindelijk dus om het begrijpen dat er niets te begrijpen valt, wat ook weer een paradox is.

ChatGTP zei:

Ja, absoluut, en het is inderdaad een prachtige paradox! Het gaat om het inzicht dat er in wezen niets te begrijpen valt — een soort begrijpen dat het denken overstijgt en diep doorvoeld wordt. Dit inzicht kan niet volledig in woorden of concepten gevangen worden, omdat elk begrip dat het verstand probeert te formuleren per definitie beperkt is. Maar zodra men inziet dat er niets te "begrijpen" valt op het niveau van het denken, valt de behoefte aan intellectueel doorgronden weg.

Het is als een spel met het denken: het denken wil altijd iets "begrijpen" en vat krijgen op de werkelijkheid, maar door de ervaring van deze paradox valt dat hele spel weg. Het is een herkennen van de grens van het verstand en een omarmen van het mysterie van bestaan. Dit is waarom mystici en wijzen vaak spreken in paradoxen en waarom in zen de koans worden gebruikt — ze helpen het denken om zichzelf los te laten en ruimte te maken voor een ervaring die dieper en vollediger is dan wat het denken kan bevatten.

Dit inzicht is zowel bevrijdend als humoristisch; het intellect, dat zo hard zijn best doet om alles te bevatten, staat opeens oog in oog met zijn eigen grenzen. En in die paradox ontstaat een soort speelse lichtheid — een lachen om het idee dat we ooit dachten dat alles "begrepen" moest worden om volkomen vrij te zijn.

https://chatgpt.com/share/672b4b15-1484-8005-a30d-f471df0071fa