Nu ik van Maroesja weet in de nieuwe documentaire over dit ronduit gruwelijke gebeuren, wil ik nooit meer iets te maken hebben met die hele Bhagwan aka Osho beweging. Hoe kan iemand "Verlicht" zijn, die deze vreselijke dingen heeft toegestaan?
Ik denk dat dit de reactie van veel mensen zal zijn. Zeker ook de mijne.
Ik ken osho niet, wel uit de media maar heb nooit iets van gelezen of interesse in gehad.
In die zin kan ik het ook allemaal niet beoordelen.
Een bedenking in algemene zin.
Zijn religieuze bewegingen ook niet altijd een daad van (blinde) verafgoding van de leider of van de leer.
Blijkbaar zit er een neiging in de mensheid om zaken te vergoddelijken. Met passionele voorstanders.
En binnen die groepen passionele volgelingen is er altijd een groep die neigt naar het kwaad.
Waarbij de kwade neigingen zich blijven uiten.
Een andere neiging is dat de mens deel wil uitmaken van een groep (gelijkgezinden, eensgezinden, geloofsgenoten, mening delers). Dit gegeven maakt voor een stuk de kracht uit van een beweging, en ook de aantrekkingskracht. De aantrekkingskracht van het getal.
Volk trekt volk.
Elke populaire groep trekt ook de seksuele predators aan. En zeker wanneer men de vrije liefde, al dan niet misbegrepen, huldigt.
Overal gaat men dat terugvinden, alleen is het contrast tussen "verlichting" en wandaden wel erg groot.
De brave boeddhisten doen daar niet aan mee, de vele brave christenen ook niet. omdat ze gewoonweg die neigingen niet hebben. ze zijn geen seksuele predators.
Vaak zijn de leiders ook predators, misschien niet seksueel, maar met sterke neigingen, machtslust.
de brave mensen hebben andere neigingen, bv. angsten.
Angsten om op te staan, zich uit te spreken tegen de predators.