Ik denk dat GM&DWN toch gelijk heeft.
jullie maken beiden een denkfout want in essentie zijn problemen dus de realiteit van het leven, terwijl lijden de interpretatie en emotionele lading is die we eraan toevoegen.
Lees terug mijn eerste post waarmee ik dit topic gestart ben.
In de context van non-duale filosofie en sommige boeddhistische stromingen kan gesteld worden dat alle problemen in essentie denkbeeldig zijn, omdat ze voortkomen uit de manier waarop de geest realiteit interpreteert.
Zonder de denker die problemen conceptualiseert, blijven alleen de kale feiten over, zonder de lading van een "probleem." Dit is de kern van non-duale wijsheid: de geest creëert de illusie van problemen door zijn constante neiging tot identificatie en interpretatie.
Geen denker, geen problemen. Punt. Dit is de eenvoudige waarheid die alles omvat.
Kan beste zijn dat ik een denkfout maak. Hoewel me hier denken niet van toepassing lijkt te zijn.
Ik had net een technisch probleem met een website, en ik bel naar de helpdesk voor info.
Wat ik niet had verwacht, dat was dat een eenvoudige vraag voor info, een emotionele lading krijgt.
Ik doe mijn verhaal, en ik had blijkbaar iets "doms" gezegd, en plots was ik het voorwerp van minachting en spot voor de persoon aan de andere kant van de lijn.
nog geen emotionele reactie bij mij,
ik stel nog een bijkomende vraag, gaat ze op dezelfde wijze verder, waardoor ik emotioneel in de war geraak.
vanaf dan is het denken inderdaad in de war,
maar ten gevolge van "fight, flight, frees" reflex, dus een neiging.
die reflex overkomt een mens, en hoewel je inderdaad voor een stukje kunt zeggen "terwijl lijden de interpretatie en emotionele lading is die we eraan toevoegen.",
het bewuste voegt er niets aan toe, eerder het onderbewuste en onbewuste, en daar ligt toch de kern van ons lijden,
de fight, flight, frees reflex is een overlevingsinstinct, dit benoemen als "emotionele lading die we er aan toevoegen", is niet correct omdat "we" het niet zijn die de emotionele lading er aan toevoegt maar een blind proces. Of een hybride blind proces, gedeeltelijk bewust, onbewust, onderbewust.
daarom dat ik ook zeg, ga maar eens in andere omstandigheden jou 'fight, flight, frees" reflex testen, in een oorlog, ipv simplistische stellingen op een forum te plaatsen.