Auteur Topic: Fijne feestdagen!  (gelezen 123 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Fijne feestdagen!
« Gepost op: 24-12-2024 15:51 »
Prettige kerst en Nieuw Jaar!
Een voorspoedig 2025 toegewenst…
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Ik en het licht
« Reactie #1 Gepost op: 25-12-2024 09:07 »
Prettige kerst en Nieuw Jaar!
Een voorspoedig 2025 toegewenst…
Beste forumlezers,

Zoals jullie ongetwijfeld al weten is er alleen maar ik, er is geen ander.
Overal waar dit ik verschijnt daar is ik.

Vandaag is het kerst, en kerst is het feest van het licht. de overwinning van het licht op de duisternis.
In spiritueel opzicht gaat dit natuurlijk over het innerlijke licht, de innerlijke vrede.

Hoewel er alleen maar ik is, wil dit niet zeggen dat er een voortdurende toestand van innerlijke vrede is.
De boeddhistische spiritualiteit zeggen sommigen is geen geloof. Wat maar ten dele waar is, maar dat terzijde.
De kern van de boeddhistische spiritualiteit zeggen sommigen is geen geloof maar eerder een vaardigheid.
De vaardigheid om het licht, de innerlijke vrede te bewaren en herstellen.

De overwinning op de duisternis, de onwetendheid, de blindheid.
Het bewust in staat zijn om onder diverse omstandigheden de innerlijke vrede te bewaren en te herstellen.

Dat is de taak van de boeddhistische religie, ik die geboren is in onwetendheid het licht aanreiken. Om ik, tot bewustzijn laten komen hoe men de aangeboren vaardigheid tot ontwikkeling kan brengen, om de innerlijke vrede te bewaren en herstellen.

Kerst,
Zoals jullie ongetwijfeld al weten is er alleen maar ik, er is geen ander.
Overal waar dit ik verschijnt daar is ik.
En dat ik in het licht, de innerlijke vrede, kan verder wandelen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Fijne feestdagen!
« Reactie #2 Gepost op: 26-12-2024 10:51 »
Een gezond en vreedzaam 2025. :)
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 26-12-2024 20:14 »
Een gezond en gelukkig nieuw jaar.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 26-12-2024 22:58 »
De een noemt het “er is alleen maar ik”, de ander noemt het “er is helemaal geen ik”, weer een ander noemt het “er is geen ik, noch niet-ik”. Zolang de een de ander maar verstaat en vice versa.

Fijne feestdagen en een helder nieuw jaar!

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Fijne feestdagen! & het kosmische spel.
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2024 22:46 »

Maar ik speel het kosmische spel wel mee hoor.  ;)

Ik woon vlak bij Brussel en volgende week zeg ik in een traditioneel Belgisch restaurant tegen het blanke personeel: Gelukkig 2025!

Na 10 februari zeg ik in een Chinees restaurant tegen het Chinees personeel: Gelukkig 4722!

Ergens in april zeg ik in een Thais restaurant tegen het Thais personeel: Gelukkig 2568!

Kort na zeven juli zeg ik in een Turks en Marokkaans restaurant tegen het Turks en Marokkaans personeel: Gelukkig 1447!

Een mens moet zijn wereld en het leven kennen hé. 8)

Ik beschrijf het leven een mysterieus en prachtig kosmisch spel. Vanuit deze optiek is de zin van het leven niet iets om met het verstand te begrijpen, maar om direct te ervaren. Ik benadruk dat het leven bedoeld is om ten volle geleefd te worden, inclusief zijn pieken en dalen, vreugde en pijn. Door het leven volledig te omarmen, krijgen we toegang tot diepere lagen van wijsheid en bewustzijn.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Fijne feestdagen! & Tijd als illusie verbonden met het ego.
« Reactie #6 Gepost op: 30-12-2024 18:19 »
Oh ja, en kom ik in Brussel-stad - waar meer dan 74% procent een buitenlands achtergrond heeft - een Ethiopiër tegen op 11 september dan wens ik hem / haar een gezond, vreedzaam, voorspoedig en helder 2018;D

Want Ethiopië is het enige land ter wereld dat nog steeds de Juliaanse kalender gebruikt dewelke 'achterloopt' op de Gregoriaanse.
Een fascinerend voorbeeld van hoe tijdsystemen kunnen variëren tussen culturen dus!

Maar volgens mystici wordt tijd vaak niet gezien als een lineaire, objectieve werkelijkheid, zoals we die in het dagelijks leven ervaren. In plaats daarvan wordt tijd vaak beschouwd als een illusie of als een relatief begrip dat verbonden is met het ego en de perceptie van een afgescheiden zelf. Mystici zien tijd vaak als iets dat voortkomt uit het denken en de identificatie met de vormen en ervaringen in de wereld, maar in de diepere, transpersoonlijke ervaring is tijd niet echt.

Er zijn verschillende mystieke perspectieven over tijd:
  • Tijd als illusie: Veel mystici, zoals in de tradities van Advaita Vedanta, boeddhisme, en christelijke mystiek, beschouwen tijd als een illusie die voortkomt uit de identificatie met het ego. In deze visie bestaat tijd alleen in de context van het menselijke bewustzijn en het idee van 'afgescheidenheid'. Zodra men door deze illusie heen breekt en het non-duale besef van het 'nu' ervaart, is er geen tijd meer in de conventionele zin – alles is eeuwig aanwezig.

• Het eeuwige moment: Mystici zoals Meister Eckhart, en ook in bepaalde boeddhistische en hindoeïstische tradities, benadrukken het idee van een tijdloos 'nu' – het enige moment dat echt bestaat. Ze stellen dat het enige dat werkelijk is, het huidige moment is, en dat alles wat voorbij is, slechts een constructie van het denken is. In deze visie is het hele universum altijd in een staat van 'nu', voorbij de dualiteit van verleden, heden en toekomst.

• Cyclische tijd: In sommige mystieke tradities, zoals het hindoeïsme, wordt tijd gezien als cyclisch. Dit betekent dat gebeurtenissen en ervaringen zich herhalen in een onophoudelijke stroom van schepping, instandhouding en vernietiging. In deze visie is tijd niet een lineaire progressie van gebeurtenissen, maar een terugkerend patroon waarin alles uiteindelijk weer in zijn oorspronkelijke staat terugkeert.

• De tijd van de ziel: In bepaalde christelijke mystieke tradities wordt tijd soms gezien als iets dat verbonden is met de reis van de ziel. De ziel zou door verschillende fasen van ervaring gaan en uiteindelijk terugkeren naar een staat van eenheid met het Goddelijke. Deze visie van tijd is niet strikt lineair, maar meer als een proces van spirituele groei en zelfrealisatie.
Samenvattend kan men zeggen dat tijd in de mystieke ervaring niet als vaststaand of lineair wordt ervaren, maar eerder als een tijdelijk fenomeen dat voortkomt uit de waarneming van het ego. Zodra men de illusie van het afgescheiden zelf doorziet, valt tijd uiteen en wordt alles ervaren als een eeuwig 'nu'.

https://chatgpt.com/share/6772d5bb-57dc-8005-974e-441f8be87922