Auteur Topic: Spiegeltje, spiegeltje...  (gelezen 4856 keer)

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Spiegeltje, spiegeltje...
« Gepost op: 08-02-2023 17:08 »
De wereld spiegelt zich aan jou, jij ziet in de wereld wat je zelf bent.  En daar ontvang je dan weer je reflecties van in je geest.  Dan raak je middels je emoties uit het moment vandaan.  Erger jij je bijvoorbeeld aan iets of iemand, dan reflecteert zich dat in jouw geest.   Zie je hetzelfde verschijnsel wederom, dan reageert jouw geest als een afgericht hondje op dezelfde wijze.   Dan wordt je door de grillen van het leven bewogen.

Maar, beste mensen...het leven behoeft helemaal geen sturing!   Het leven gaat zijn gangetje ongeacht wat jij er van vindt.    Tientallen jaren terug lag ik in bed en de buren maar feesten en lawaai maken.  In plaats van mij te ergeren besloot ik het (het lawaai) tot object van waarneming te maken.  Hoe het afgelopen is weet ik niet, want ik viel ondanks het lawaai al snel in slaap.

Het is maar een idee dat er een zelf noodzakelijk is die zich aan van alles moet ergeren, die moet reflecteren op van alles en nog wat.  Alles wat er in je leven gebeurd hoeft slechts tot object van waarneming gemaakt te worden.  Dan ga je zien hoe anderen hun gemoed niet beheersen, uit hun vel springen en hoe een grappig gezicht dat is.  Het is het (eigen) gemoed wat jou in de maling neemt.  Maar dat hoeft niet zo te blijven.....
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Spiegeltje, spiegeltje...
« Reactie #1 Gepost op: 08-02-2023 21:57 »
Je stelt overal op dit forum dat er geen sprake is van een ik of zelf. Maar dat er slechts leegte is, zelfloosheid. Dus hoe kan de wereld, of wat dan ook, zich dan aan jou spiegelen? Er is immers niemand, geen zelf, geen ik, dus wat valt er dan te spiegelen? Dit bestaat gewoon helemaal niet, tenminste, als ik jouw schrijfsels over die zelfloosheid zou moeten geloven. Sorry, maar je spreekt jezelf faliekant tegen.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09-02-2023 08:45 »
Je stelt overal op dit forum dat er geen sprake is van een ik of zelf. Maar dat er slechts leegte is, zelfloosheid. Dus hoe kan de wereld, of wat dan ook, zich dan aan jou spiegelen? Er is immers niemand, geen zelf, geen ik, dus wat valt er dan te spiegelen? Dit bestaat gewoon helemaal niet, tenminste, als ik jouw schrijfsels over die zelfloosheid zou moeten geloven. Sorry, maar je spreekt jezelf faliekant tegen.

Exact.  Het is dan ook 'zelf' dat zich'zelf spiegelt aan de wereld en daarmee een zelfbeeld schept.   Zelf=reflectie.  Dat reflecteren doet de geest van het zelf, waarmee het zich'zelf schept.
Aan het reflecteren herkent men dan ook degenen die nog niet ontwaakt zijn.  Indien men zelf reeds ontwaakt is.  Ontwaakt = uit het verhaal (of de droom) gestapt zijn.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09-02-2023 09:08 »
Citaat
Exact.  Het is dan ook 'zelf' dat zich'zelf spiegelt aan de wereld en daarmee een zelfbeeld schept.   Zelf=reflectie.  Dat reflecteren doet de geest van het zelf, waarmee het zich'zelf schept.
Aan het reflecteren herkent men dan ook degenen die nog niet ontwaakt zijn.  Indien men zelf reeds ontwaakt is.  Ontwaakt = uit het verhaal (of de droom) gestapt zijn

BA heeft gelijk.

Waarom wil jij dit verdwenen ik?

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 09-02-2023 09:25 »
Citaat
De wereld spiegelt zich aan jou, jij ziet in de wereld wat je zelf bent.  En daar ontvang je dan weer je reflecties van in je geest.  Dan raak je middels je emoties uit het moment vandaan.  Erger jij je bijvoorbeeld aan iets of iemand, dan reflecteert zich dat in jouw geest.   Zie je hetzelfde verschijnsel wederom, dan reageert jouw geest als een afgericht hondje op dezelfde wijze.   Dan wordt je door de grillen van het leven bewogen.

Maar, beste mensen...het leven behoeft helemaal geen sturing!   Het leven gaat zijn gangetje ongeacht wat jij er van vindt.    Tientallen jaren terug lag ik in bed en de buren maar feesten en lawaai maken.  In plaats van mij te ergeren besloot ik het (het lawaai) tot object van waarneming te maken.  Hoe het afgelopen is weet ik niet, want ik viel ondanks het lawaai al snel in slaap.

Het is maar een idee dat er een zelf noodzakelijk is die zich aan van alles moet ergeren, die moet reflecteren op van alles en nog wat.  Alles wat er in je leven gebeurd hoeft slechts tot object van waarneming gemaakt te worden.  Dan ga je zien hoe anderen hun gemoed niet beheersen, uit hun vel springen en hoe een grappig gezicht dat is.  Het is het (eigen) gemoed wat jou in de maling neemt.  Maar dat hoeft niet zo te blijven.....

Ja Willem had een goed boek geschreven. De Ridder zat ook in de non dualistische sekte. Goed bedoeld, maar ook Willem is door de mand bij mij gevallen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 09-02-2023 09:51 »
Citaat
Aan het reflecteren herkent men dan ook degenen die nog niet ontwaakt zijn.  Indien men zelf reeds ontwaakt is.  Ontwaakt = uit het verhaal (of de droom) gestapt zijn

BA heeft gelijk.

Waarom wil jij dit verdwenen ik?

Ik wil niks.  Het 'willen' is verbonden aan een zelf.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 09-02-2023 09:57 »
Citaat

En wie schrijft dit dan op als jij niks wil?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 09-02-2023 12:12 »
Citaat

En wie schrijft dit dan op als jij niks wil?
De zelf-illusie.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 09-02-2023 12:14 »
Citaat
De zelf-illusie.

En dat is ?

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 09-02-2023 12:16 »
Citaat
Ja Willem had een goed boek geschreven. De Ridder zat ook in de non dualistische sekte. Goed bedoeld, maar ook Willem is door de mand bij mij gevallen.

Toch verdwenen ik?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 09-02-2023 12:28 »
Citaat

Toch verdwenen ik?

Ik heb nog nooit van Willem de Ridder gehoord.  Non dualistische sektes, daarvan dacht ik nou juist dat het boeddhisme er één is in allerlei varianten.   Dit forum doet ook een beetje sektarisch aan met haar vijandige houding naar 'indringers' toe.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 09-02-2023 12:37 »
Citaat

Toch verdwenen ik?

Ik heb nog nooit van Willem de Ridder gehoord.  Non dualistische sektes, daarvan dacht ik nou juist dat het boeddhisme er één is in allerlei varianten.   Dit forum doet ook een beetje sektarisch aan met haar vijandige houding naar 'indringers' toe.

Wie ervaart hier een vijand? Jij. Maar hoe kan een "zelfloze" vijandschap ervaren? Volgens jouw bizarre theorieën kan toch alleen een "zelf" vijandschap ervaren.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 09-02-2023 12:40 »
Citaat

En wie ervaart dit dan? Oprechte vraag
« Laatst bewerkt op: 09-02-2023 12:43 door Moesa »

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 09-02-2023 12:42 »
Citaat

Toch verdwenen ik?

Wie ervaart hier een vijand? Jij. Maar hoe kan een "zelfloze" vijandschap ervaren? Volgens jouw bizarre theorieën kan toch alleen een "zelf" vijandschap ervaren.

Voorbij het 'zelf' valt nog veel meer te ontdekken.   Kennende leegte is van zichzelf opmerkzaam en ontvankelijk.  Het merkte bij jou meteen je vijandige houding op.  De leegte is geen eindstation maar een nieuw leer traject.  Ik zal je daar verder niet mee lastig vallen, zelfkennis als mentale kennis werkt jou alleen maar tegen de mens.  Zelfkennis kan alleen in de praktijk opgedaan worden.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 09-02-2023 12:45 »
Citaat

En wie ervaart dit dan? Oprechte vraag

Er is geen wie die dat ervaart. Kennende leegte ervaart dat niet, het neemt het subtiele waar.  Kennende leegte is volledig onthecht aan de uiterlijke dingen , maar neemt niet alleen de uiterlijke dingen waar, doch ook veel subtielere zaken.  Het gemoed wordt niet meer bewogen door zelf, maar door leegte.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 09-02-2023 12:50 »
Citaat
Er is geen wie die dat ervaart. Kennende leegte ervaart dat niet, het neemt het subtiele waar.  Kennende leegte is volledig onthecht aan de uiterlijke dingen , maar neemt niet alleen de uiterlijke dingen waar, doch ook veel subtielere zaken.  Het gemoed wordt niet meer bewogen door zelf, maar door leegte.

Wie ervaart het dan? 🤯

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 09-02-2023 12:56 »
Citaat

Wie ervaart het dan? 🤯

De zelf-illusie.  Er is geen 'wie' noodzakelijk om iets te ervaren.  Maar er is natuurlijk wel een verschijnsel wat verschijnt.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 09-02-2023 12:58 »
Citaat
De zelf-illusie.  Er is geen 'wie' noodzakelijk om iets te ervaren.  Maar er is natuurlijk wel een verschijnsel wat verschijnt.

En dat verschijnsel is?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 09-02-2023 14:28 »
Citaat

En dat verschijnsel is?

Alles wat waargenomen kan worden.   Als ik niet zou verschijnen kan ik niet waargenomen worden.  Het leven is waarnemen en waargenomen worden.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 09-02-2023 14:45 »
Even terzijde (en on topic) hebben jullie al gemerkt dat we hier ook op elkaar aan het reflecteren zijn?  Welles, nietes.  Nee, maar jij....    Jij ook altijd met.....  Daar heb je hem ook weer....   Kijk uit voor deze deelnemer, die stookt maar onrust (Steve).

Met het uitspreken van het 'jij' schep je al 'ik'.   Oftewel: in het aangezicht van 'de ander' worden we 'ik'.  Het probleem is altijd 'ik' want die reflecteert zo graag dat hij zelfs een bedorven gemoed er voor over heeft: wat erger ik me toch!@!@.    Een persoonlijk gemoed doe je jezelf aan, je zal toch maar een hekel aan jezelf hebben dat je je een persoonlijk gemoed aan doet.

Als het 'ik verdwenen is kan er ook geen persoonlijk gemoed meer opkomen.  Wel andere gemoedstoestanden , maar die brengt de leegte voort.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 09-02-2023 14:49 »
Citaat
Alles wat waargenomen kan worden.   Als ik niet zou verschijnen kan ik niet waargenomen worden.  Het leven is waarnemen en waargenomen worden.

En wie neemt dat waar?

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 09-02-2023 14:51 »
Citaat
Even terzijde (en on topic) hebben jullie al gemerkt dat we hier ook op elkaar aan het reflecteren zijn?  Welles, nietes.  Nee, maar jij....    Jij ook altijd met.....  Daar heb je hem ook weer....   Kijk uit voor deze deelnemer, die stookt maar onrust (Steve).

Met het uitspreken van het 'jij' schep je al 'ik'.   Oftewel: in het aangezicht van 'de ander' worden we 'ik'.  Het probleem is altijd 'ik' want die reflecteert zo graag dat hij zelfs een bedorven gemoed er voor over heeft: wat erger ik me toch!@!@.    Een persoonlijk gemoed doe je jezelf aan, je zal toch maar een hekel aan jezelf hebben dat je je een persoonlijk gemoed aan doet.

Als het 'ik verdwenen is kan er ook geen persoonlijk gemoed meer opkomen.  Wel andere gemoedstoestanden , maar die brengt de leegte voort.

Heel verhaal, maar klopt het wat Steve zegt?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 09-02-2023 16:56 »
Citaat

En wie neemt dat waar?

In de Werkelijkheid is er niemand die waar neemt.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 09-02-2023 17:03 »
Citaat

Je nam zelf wel waar dat Steve stookt.

Ben benieuwd naar je antwoord.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 09-02-2023 17:10 »
Citaat

Het gaat er niet om wát Steve zegt, maar dát Steve wat zegt.  Zijn 'zelf' meent dat hij invloed kan uit oefenen op 'de wereld' (in dit geval dit forum).   Waarmee hij zijn 'zelf' bevestigd.   Zijn bericht geeft aan dat er nog 'willen' en gehechtheid aanwezig is. (Gehechtheid aan dit forum).   Niet-zelf neemt waar zonder sympathie of antipathie.    Dat maakt niet-zelf opmerkzaam op kleine details. Zo heb ik hier ook aan de hand van een opmerking van deelnemer A opgemerkt dat deelnemer B allesbehalve een geledigd gemoed heeft.  De deelnemers hier kletsen over elkaar en lijken het zich nauwelijks bewust.  Aan de andere kant zie ik (in oude topics) veel in scene gezette beleefdheid.

Het niet-zelf denkt niet na over zichzelf, maar is in de actualiteit steeds voor zichzelf aanwezig en reflecteert niet op het medegedeelde in de wereld.    Dat doet het niet-zelf niet omdat hij dat een aardige bezigheid  vindt, maar omdat hij door leegte wordt bewogen.  Het is hartstocht wat hem doet voortbewegen vanuit de leegte.   Het is geen eigen-beweging meer.

Die hartstocht zet aan tot zelfkennis.  Wie het hart niet kan laten spreken die weet  niks.  De zelf-mens wordt gedreven door hebzucht, ook al ontkent hij hebzucht.  Hebzucht naar een verlichte staat is ook een vorm van 'willen hebben'.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 09-02-2023 17:14 »
Citaat

Natuurlijk nam ik dat waar.  Niet alleen de mens is onderhevig aan karmische werking, (oorzaak en gevolg) een forum is dat ook.   Dit forum is een kippenhok waar bij intrede van een nieuweling de nieuwe pikorde moet worden vastgesteld. Het lot van een nieuweling met zo'n grote mond als ik, daarvan is de karmische uitkomst voorspelbaar.  In het kippenhok laat men niks zeggen door een nieuweling. Denk je dat ik kan schrijven over niet-zelf als ik oorzaak en gevolg niet ken?  Niet-zelf is oorzaak en gevolg overstegen omdat in de leegte oorzaak en gevolgniet kan plaats hebben.  Niet-zelf is oorzaak en gevolg overstegen en ziet waar oorzakelijkheid in 'de wereld' zijn werk doet.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 09-02-2023 17:24 »
Citaat
Het gaat er niet om wát Steve zegt, maar dát Steve wat zegt.  Zijn 'zelf' meent dat hij invloed kan uit oefenen op 'de wereld' (in dit geval dit forum).   Waarmee hij zijn 'zelf' bevestigd.   Zijn bericht geeft aan dat er nog 'willen' en gehechtheid aanwezig is. (Gehechtheid aan dit forum).   Niet-zelf neemt waar zonder sympathie of antipathie.    Dat maakt niet-zelf opmerkzaam op kleine details. Zo heb ik hier ook aan de hand van een opmerking van deelnemer A opgemerkt dat deelnemer B allesbehalve een geledigd gemoed heeft.  De deelnemers hier kletsen over elkaar en lijken het zich nauwelijks bewust.  Aan de andere kant zie ik (in oude topics) veel in scene gezette beleefdheid.

Het niet-zelf denkt niet na over zichzelf, maar is in de actualiteit steeds voor zichzelf aanwezig en reflecteert niet op het medegedeelde in de wereld.    Dat doet het niet-zelf niet omdat hij dat een aardige bezigheid  vindt, maar omdat hij door leegte wordt bewogen.  Het is hartstocht wat hem doet voortbewegen vanuit de leegte.   Het is geen eigen-beweging meer.

Die hartstocht zet aan tot zelfkennis.  Wie het hart niet kan laten spreken die weet  niks.  De zelf-mens wordt gedreven door hebzucht, ook al ontkent hij hebzucht.  Hebzucht naar een verlichte staat is ook een vorm van 'willen hebben'.

Begrijp wel waar je naartoe wil, graag zou je willen zien dat we niet zo gemaakt zijn en wat minder beleefd. Wil je dat dan mee gaan maken, is dat de ondersteuning die je nodig hebt?

Geen roddel hoor, je kan het gewoon lezen, niet zonder inloggen dan zie je het niet.

Wil je ook weten waar het staat?

Maar klopt het wat Steve zegt, want dat antwoord geef je niet

Overigens ben ik gewoon nieuwsgierig naar je antwoorden

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 09-02-2023 18:18 »

Je initieert hier opnieuw je persoonlijke filosofie, de "waarheid" van de vermeende zelfloosheid die je onafgebroken predikt. En je doet alsof je van een afstand kijkt naar dit forum en je hebt overal ook nogal een belerend oordeel over. Het is natuurlijk zeer de vraag of dat oordeel juist is.

Citaat

Je komt hier met een aanname, namelijk dat deelnemers over elkaar kletsen en dit zich nauwelijks bewust zijn. Ik wil je vertellen dat je hier echt spoken ziet, omdat het gewoon niet klopt. Natuurlijk zal er wel eens een persoonlijk bericht worden gestuurd van de één naar de ander, maar je doet net alsof je precies weet wat er hier speelt. Ik zal je uit die droom helpen: het klopt van geen kanten.

Citaat

Natuurlijk nam ik dat waar.  Niet alleen de mens is onderhevig aan karmische werking, (oorzaak en gevolg) een forum is dat ook.   Dit forum is een kippenhok waar bij intrede van een nieuweling de nieuwe pikorde moet worden vastgesteld. Het lot van een nieuweling met zo'n grote mond als ik, daarvan is de karmische uitkomst voorspelbaar.  In het kippenhok laat men niks zeggen door een nieuweling. Denk je dat ik kan schrijven over niet-zelf als ik oorzaak en gevolg niet ken?  Niet-zelf is oorzaak en gevolg overstegen omdat in de leegte oorzaak en gevolgniet kan plaats hebben.  Niet-zelf is oorzaak en gevolg overstegen en ziet waar oorzakelijkheid in 'de wereld' zijn werk doet.

Je noemt dit forum nu zelfs een kippenhok waar een nieuweling zich in de kippenpikorde moet zien te vinden. Opnieuw onzin. Natuurlijk wordt er gekeken naar wat je te zeggen hebt, maar van die kippenpikrangorde is volstrekt geen sprake. Mensen spreken en schrijven hier op eigen initiatief en naar eigen inzicht. Ik snap best dat je aan het denken bent gezet toen Steve zijn bevindingen met jouw persoontje op dit forum had gezet. Het is nooit leuk om gewantrouwd te worden. Ik denk eerder dat de actieve leden hier geschrokken zijn van het niet al te positieve bericht. Ik vond het ook een beetje alarmerend, maar toch probeert iedereen volgens mij om niet te bevooroordeeld te zijn. Echter, jij ziet leden die zich ergeren, terwijl dat nergens zichtbaar is, of wordt gezegd. Je zegt zelf dat je een grote mond hebt en dat de uitkomst daarvan voorspelbaar is. Waarom doe je dat dan? Ik vind je af en toe best een grote brutale mond hebben, maar het is eerder merkwaardig dat je steeds opnieuw, écht steeds opnieuw jouw preek houdt van je zelfloosheid, die in mijn ogen niet erg overtuigend overkomt. Eerder ervaar ik je als iemand met een verharde ego-bolster, die zich ingraaft in een ivoren toren. En van daaruit schiet je je pijlen af, beweer je zelfs van alles en nog wat over de forumleden hier. Wat volgens mij niet alleen schromelijk overdreven is, maar ook nog vooral eerder een projectie is van jouw geest. Nogmaals, ik begrijp dat je het gevoel hebt dat je met argusogen wordt bekeken, maar ik denk dat je dat met je gedrag hier tot nu toe ook wel enigszins oproept. Het één kan natuurlijk het ander versterken.

Maar blijkbaar kun je hier als nieuweling blijven reageren. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik zoveel geduld met je zou hebben, maar blijkbaar heeft de leiding van dit Boeddhaforum erg veel geduld met je. Prima verder, dat is verder niet aan mij. Ik denk dat er nog niet eerder een nieuweling is geweest die zoveel malen heeft verklaard wat er aan dit forum zou mankeren, of aan de mensen die hier participeren. Je trekt alles ook nog eens door jouw koker van je vermeende zelfloosheid. Maar dat betekent niet dat anderen dat ook zo ervaren of zien. Maar je blijft stug volhouden. Dat mag, maar ik vraag me echt af wat jouw bijdragen zoal met het boeddhisme van doen hebben. Er is vrijwel geen raakvlak, en je hebt zelfs behoorlijke kritiek op de Boeddha. Ook dat is natuurlijk toegestaan, maar ik vraag me echt af wie daar nou op zit te wachten hier.
« Laatst bewerkt op: 09-02-2023 18:38 door Buddha Amitabha »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 09-02-2023 19:18 »
Citaat

Maak je niet zo druk, er is niks aan de hand, geen zelf, een ik. Geen mening, alles is non duaal, fijn toch?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 09-02-2023 20:10 »

Maar blijkbaar kun je hier als nieuweling blijven reageren. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik zoveel geduld met je zou hebben, maar blijkbaar heeft de leiding van dit Boeddhaforum erg veel geduld met je. Prima verder, dat is verder niet aan mij. Ik denk dat er nog niet eerder een nieuweling is geweest die zoveel malen heeft verklaard wat er aan dit forum zou mankeren, of aan de mensen die hier participeren. Je trekt alles ook nog eens door jouw koker van je vermeende zelfloosheid. Maar dat betekent niet dat anderen dat ook zo ervaren of zien. Maar je blijft stug volhouden. Dat mag, maar ik vraag me echt af wat jouw bijdragen zoal met het boeddhisme van doen hebben. Er is vrijwel geen raakvlak, en je hebt zelfs behoorlijke kritiek op de Boeddha. Ook dat is natuurlijk toegestaan, maar ik vraag me echt af wie daar nou op zit te wachten hier.

Wel eens van comparitie gehoord?  Vraag het eens aan een vrijmetselaar als je er een tegen komt.  Even een stukje wat ik van internet geplukt heb: "Compareren staat voor het naast elkaar leggen van kennis of opvattingen. Vertellen en uitleg geven worden afgewisseld met luisteren en vragen stellen. Wat voor de één bekend terrein is, kan voor de ander een een eye opener zijn. We leren van elkaar door niet alleen aan te horen, maar ook te willen begrijpen. "

En lees dan eens even dit topic door.  Geen comparitie te bekennen.  Van anderen kun je wat leren, wist je dat?  Maar hier zijn de (actieve) forumleden zo vol van zichzelf dat dat een onmogelijkheid is.   Treed eens een keer buiten je bekrompen wereldje.   Wat de forumleiding van mij vindt dat merk ik vanzelf wel.  Het is sowieso maar de vraag of ik op dit forum wil zijn.   

Dit topic gaat over 'spiegelen' , maar dat betekende niet dat je dat actief moest doen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 09-02-2023 20:12 »
Citaat

Maak je niet zo druk, er is niks aan de hand, geen zelf, een ik. Geen mening, alles is non duaal, fijn toch?

Ik verzoek je mij geen woorden in de mond te leggen. Non dualiteit wordt meestal mentaal beleden.  In werkelijkheid hebben weinigen kennis van non dualiteit.  Non-duaal betekent dat het ene niet tegenover het andere staat.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 09-02-2023 20:19 »
Citaat
Ik verzoek je mij geen woorden in de mond te leggen. Non dualiteit wordt meestal mentaal beleden.  In werkelijkheid hebben weinigen kennis van non dualiteit.  Non-duaal betekent dat het ene niet tegenover het andere staat.

Begrijp je helemaal, zeker als dit je verdienmodel is. Elke reactie levert wat op

Alleen stopt hier verdere communicatie met jou vanuit mij

Een fijn leven nog. 👍

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 09-02-2023 20:23 »
Citaat

Begrijp je helemaal, zeker als dit je verdienmodel is. Elke reactie levert wat op

Alleen stopt hier verdere communicatie met jou vanuit mij

Een fijn leven nog. 👍

Oordeel.  Ook een fijn leven.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 09-02-2023 21:03 »
Het is sowieso maar de vraag of ik op dit forum wil zijn.   
Voor de zelfloze maakt het niet uit of hij / zij op dit forum is of niet.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 09-02-2023 21:09 »
Citaat
Voor de zelfloze maakt het niet uit of hij / zij op dit forum is of niet.

Daar heeft de zelfloze zeker een zelfloos, non duaal antwoord op, waar niet over nagedacht is 🤯

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 09-02-2023 22:16 »
@Moesa: Ik las van forumlid 'het verdwenen ik' in het topic 'Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?' in reactie #13 dat hij al sinds jaar en dag wei wu wei doet.
Wu wei kan ook opgevat worden in de zin van egoloos handelen of handelen zonder (ego)betrokkenheid.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 09-02-2023 23:48 »
@Moesa: Ik las van forumlid 'het verdwenen ik' in het topic 'Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?' in reactie #13 dat hij al sinds jaar en dag wei wu wei doet.
Wu wei kan ook opgevat worden in de zin van egoloos handelen of handelen zonder (ego)betrokkenheid.

Dat klopt.   Wei wu wei gaat er van uit dat er geen 'doener' is, dus kan  jou ook nooit iets worden aangedaan.  Maar in intellectuele zin is wel zoiets als een 'ik'.  De ontkenning is praktisch van aard, maar niet intellectueel van aard. De  nadruk ligt dus op het (niet) handelen.   

Soms zie je dat het voornamelijk intellectueel van aard is en dan vat men het op als "ik mag doen wat ik wil".  (Want er is toch geen doener , dus maakt het allemaal niks uit). Het taoïsme is een diepzinnige filosofie welke bestaat uit 81 verzen/teksten.   Oppervlakkig gezien stelt het niet veel voor.  Maar de leerling in tao is een eeuwige , autodidactische leerling.  Het is nooit afgerond. Dat is mijn ervaring ook, beter eeuwige leerling dan 1 minuut leraar.

Een leraar loop je 'vanzelf' tegen het lijf, er is immers niemand die 'doet'.  Mij zul je dan ook niet aantreffende aan de voeten van een guru.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 10-02-2023 14:10 »
Citaat
Moesa: Ik las van forumlid 'het verdwenen ik' in het topic 'Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?' in reactie #13 dat hij al sinds jaar en dag wei wu wei doet.

Ken ik, ‘ het er niet toe doen. Willem de Ridder was hier een vakman in. Van deze man heb ik veel geleerd, alleen dan komt er weer een volgende oversteek. Volgens mij leerde boeddhisme ook dat we zelf wegen moesten gaan zoeken om los te laten. Klopt dit forumleden?

Nu heb ik niks tegen non dualisme, ken ook momenten van dat, maar is tijdelijk ( Willem was er zo 1), maar ben ook niet voor. Ik ben er gewoon achtergekomen dat het een manipulatieve vorm is. Of dit de bedoeling is? Nee en ja.

Ja omdat we van elkaar kunnen leren, nee omdat het de waarheid niet is, zelfs onmogelijk in een leven.

Wu wei is wat mij betreft ook tijdelijk, heb het wel nodig gehad voor een tijd.

Je naam is ook toepasselijk. Hier en nu is soms ook nodig, maar soms ook weer niet.

Denk ook dat de verandering, hier en nu, wu wei, boos blij etc. Gewoon mens zijn is.

Heb hier maar weer even wat getypt.

Misschien tijd voor een nieuwe topic, maar heb geen idee waarover

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 10-02-2023 14:26 »
Misschien tijd voor een nieuwe topic, maar heb geen idee waarover
topic over schouwen.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 10-02-2023 14:27 »
Een leraar loop je 'vanzelf' tegen het lijf, er is immers niemand die 'doet'.  Mij zul je dan ook niet aantreffende aan de voeten van een guru.
Het belangrijkste is schouwen, het in praktijk brengen van het zogeheten 'directe zien'.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 10-02-2023 14:29 »
Citaat
topic over schouwen.

Beste hier en nu

Ga ik doen

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 10-02-2023 14:34 »
Citaat
topic over schouwen.

Beste hier en nu

Ga ik doen
Ik zie er naar uit.  ;D

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 10-02-2023 14:41 »
Je naam is ook toepasselijk. Hier en nu is soms ook nodig, maar soms ook weer niet.
Kom hierbij uit de stroom van jouw gedachten en wees aanwezig in het hier en nu.  ;)
Adem in, adem uit...
Of je nu opstaat, tandenpoetst, typt op een forum, boodschappen doet of autorijdt: elk moment is een goed moment voor een meditatie.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 10-02-2023 15:50 »
Citaat
Kom hierbij uit de stroom van jouw gedachten en wees aanwezig in het hier en nu.  ;)
Adem in, adem uit...
Of je nu opstaat, tandenpoetst, typt op een forum, boodschappen doet of autorijdt: elk moment is een goed moment voor een meditatie.

Soms is bewustzijn heerlijk, soms vervelend. Wil nooit meer terug naar drukke “ slaper. Liever drukke wetende bewuste

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 10-02-2023 16:37 »
Bewustzijn heeft geen karakterisering als 'heerlijk'.   Of vies.  Of nog wat anders.