Even terzijde (en on topic) hebben jullie al gemerkt dat we hier ook op elkaar aan het reflecteren zijn? Welles, nietes. Nee, maar jij.... Jij ook altijd met..... Daar heb je hem ook weer.... Kijk uit voor deze deelnemer, die stookt maar onrust (Steve).
Met het uitspreken van het 'jij' schep je al 'ik'. Oftewel: in het aangezicht van 'de ander' worden we 'ik'. Het probleem is altijd 'ik' want die reflecteert zo graag dat hij zelfs een bedorven gemoed er voor over heeft: wat erger ik me toch!@!@. Een persoonlijk gemoed doe je jezelf aan, je zal toch maar een hekel aan jezelf hebben dat je je een persoonlijk gemoed aan doet.
Als het 'ik verdwenen is kan er ook geen persoonlijk gemoed meer opkomen. Wel andere gemoedstoestanden , maar die brengt de leegte voort.
Je initieert hier opnieuw je persoonlijke filosofie, de "waarheid" van de vermeende zelfloosheid die je onafgebroken predikt. En je doet alsof je van een afstand kijkt naar dit forum en je hebt overal ook nogal een belerend oordeel over. Het is natuurlijk zeer de vraag of dat oordeel juist is.
Even terzijde (en on topic) hebben jullie al gemerkt dat we hier ook op elkaar aan het reflecteren zijn? Welles, nietes. Nee, maar jij.... Jij ook altijd met..... Daar heb je hem ook weer.... Kijk uit voor deze deelnemer, die stookt maar onrust (Steve).
Met het uitspreken van het 'jij' schep je al 'ik'. Oftewel: in het aangezicht van 'de ander' worden we 'ik'. Het probleem is altijd 'ik' want die reflecteert zo graag dat hij zelfs een bedorven gemoed er voor over heeft: wat erger ik me toch!@!@. Een persoonlijk gemoed doe je jezelf aan, je zal toch maar een hekel aan jezelf hebben dat je je een persoonlijk gemoed aan doet.
Als het 'ik verdwenen is kan er ook geen persoonlijk gemoed meer opkomen. Wel andere gemoedstoestanden , maar die brengt de leegte voort.
Heel verhaal, maar klopt het wat Steve zegt?
Het gaat er niet om wát Steve zegt, maar dát Steve wat zegt. Zijn 'zelf' meent dat hij invloed kan uit oefenen op 'de wereld' (in dit geval dit forum). Waarmee hij zijn 'zelf' bevestigd. Zijn bericht geeft aan dat er nog 'willen' en gehechtheid aanwezig is. (Gehechtheid aan dit forum). Niet-zelf neemt waar zonder sympathie of antipathie. Dat maakt niet-zelf opmerkzaam op kleine details. Zo heb ik hier ook aan de hand van een opmerking van deelnemer A opgemerkt dat deelnemer B allesbehalve een geledigd gemoed heeft. De deelnemers hier kletsen over elkaar en lijken het zich nauwelijks bewust. Aan de andere kant zie ik (in oude topics) veel in scene gezette beleefdheid.
Het niet-zelf denkt niet na over zichzelf, maar is in de actualiteit steeds voor zichzelf aanwezig en reflecteert niet op het medegedeelde in de wereld. Dat doet het niet-zelf niet omdat hij dat een aardige bezigheid vindt, maar omdat hij door leegte wordt bewogen. Het is hartstocht wat hem doet voortbewegen vanuit de leegte. Het is geen eigen-beweging meer.
Die hartstocht zet aan tot zelfkennis. Wie het hart niet kan laten spreken die weet niks. De zelf-mens wordt gedreven door hebzucht, ook al ontkent hij hebzucht. Hebzucht naar een verlichte staat is ook een vorm van 'willen hebben'.
Je komt hier met een aanname, namelijk dat deelnemers over elkaar kletsen en dit zich nauwelijks bewust zijn. Ik wil je vertellen dat je hier echt spoken ziet, omdat het gewoon niet klopt. Natuurlijk zal er wel eens een persoonlijk bericht worden gestuurd van de één naar de ander, maar je doet net alsof je precies weet wat er hier speelt. Ik zal je uit die droom helpen: het klopt van geen kanten.
In de Werkelijkheid is er niemand die waar neemt.
Je nam zelf wel waar dat Steve stookt.
Ben benieuwd naar je antwoord.
Natuurlijk nam ik dat waar. Niet alleen de mens is onderhevig aan karmische werking, (oorzaak en gevolg) een forum is dat ook. Dit forum is een kippenhok waar bij intrede van een nieuweling de nieuwe pikorde moet worden vastgesteld. Het lot van een nieuweling met zo'n grote mond als ik, daarvan is de karmische uitkomst voorspelbaar. In het kippenhok laat men niks zeggen door een nieuweling. Denk je dat ik kan schrijven over niet-zelf als ik oorzaak en gevolg niet ken? Niet-zelf is oorzaak en gevolg overstegen omdat in de leegte oorzaak en gevolgniet kan plaats hebben. Niet-zelf is oorzaak en gevolg overstegen en ziet waar oorzakelijkheid in 'de wereld' zijn werk doet.
Je noemt dit forum nu zelfs een kippenhok waar een nieuweling zich in de kippenpikorde moet zien te vinden. Opnieuw onzin. Natuurlijk wordt er gekeken naar wat je te zeggen hebt, maar van die kippenpikrangorde is volstrekt geen sprake. Mensen spreken en schrijven hier op eigen initiatief en naar eigen inzicht. Ik snap best dat je aan het denken bent gezet toen Steve zijn bevindingen met jouw persoontje op dit forum had gezet. Het is nooit leuk om gewantrouwd te worden. Ik denk eerder dat de actieve leden hier geschrokken zijn van het niet al te positieve bericht. Ik vond het ook een beetje alarmerend, maar toch probeert iedereen volgens mij om niet te bevooroordeeld te zijn. Echter, jij ziet leden die zich ergeren, terwijl dat nergens zichtbaar is, of wordt gezegd. Je zegt zelf dat je een grote mond hebt en dat de uitkomst daarvan voorspelbaar is. Waarom doe je dat dan? Ik vind je af en toe best een grote brutale mond hebben, maar het is eerder merkwaardig dat je steeds opnieuw, écht steeds opnieuw jouw preek houdt van je zelfloosheid, die in mijn ogen niet erg overtuigend overkomt. Eerder ervaar ik je als iemand met een verharde ego-bolster, die zich ingraaft in een ivoren toren. En van daaruit schiet je je pijlen af, beweer je zelfs van alles en nog wat over de forumleden hier. Wat volgens mij niet alleen schromelijk overdreven is, maar ook nog vooral eerder een projectie is van jouw geest. Nogmaals, ik begrijp dat je het gevoel hebt dat je met argusogen wordt bekeken, maar ik denk dat je dat met je gedrag hier tot nu toe ook wel enigszins oproept. Het één kan natuurlijk het ander versterken.
Maar blijkbaar kun je hier als nieuweling blijven reageren. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik zoveel geduld met je zou hebben, maar blijkbaar heeft de leiding van dit Boeddhaforum erg veel geduld met je. Prima verder, dat is verder niet aan mij. Ik denk dat er nog niet eerder een nieuweling is geweest die zoveel malen heeft verklaard wat er aan dit forum zou mankeren, of aan de mensen die hier participeren. Je trekt alles ook nog eens door jouw koker van je vermeende zelfloosheid. Maar dat betekent niet dat anderen dat ook zo ervaren of zien. Maar je blijft stug volhouden. Dat mag, maar ik vraag me echt af wat jouw bijdragen zoal met het boeddhisme van doen hebben. Er is vrijwel geen raakvlak, en je hebt zelfs behoorlijke kritiek op de Boeddha. Ook dat is natuurlijk toegestaan, maar ik vraag me echt af wie daar nou op zit te wachten hier.