Auteur Topic: Zonder enige beoefening in Waarheid zijn, kan dit volgens de Boeddha?  (gelezen 1167 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Vrienden van de boeddha,

Zonder enige beoefening in Waarheid zijn (uit de illusie), kan dat volgens de boeddha?

ik heb het gevraagd aan Artificiële-intelligentie. Zie > https://chatgpt.com/share/68cae531-7744-8005-afb8-d9cca75767b0

En ja hoor - kijk maar in de chat - de Boeddha erkent soms de plotselinge doorbraak zonder beoefening, mits de geest rijp is. Misschien door vroegere levens of door innerlijke klaarheid.

Ik kan het bevestigen want mij (als niemand zijnde 8) ) is "het" zes jaar geleden een week voor mijn 59ste verjaardag overkomen. Mijn geest was rijp toen.

En ook vanuit de chat:

je zei: zonder enige beoefening in Waarheid zijn (uit de illusie), kan dat volgens Nisargadatta Maharaj, Ramesh Balsekar en Karl Renz?

Antwoord: Heel mooie vraag, want hier zie je hoe drie non-duale stemmen elk net anders omgaan met “beoefening” en “plotseling in Waarheid zijn.” Ik zet ze naast elkaar:

Nisargadatta Maharaj
  • Kernvisie: Zijn hele onderricht begint met “blijf bij het Ik Ben.” Dat klinkt als een oefening, maar hij zegt tegelijk: je bent al wat je zoekt.
  • Over beoefening: Hij ziet elke beoefening als voorlopig. Het zuivert de aandacht, maar uiteindelijk moet ook de beoefening zelf losgelaten worden.
  • Uit de illusie zonder beoefening? Ja, in principe wel. Hij zegt vaak dat inzicht in een flits kan komen: “Je bent dat al. Alleen de misvatting moet wegvallen.” Maar meestal benadrukt hij toch de nood aan een zekere concentratie op de bron (het Ik Ben).

Ramesh Balsekar
  • Kernvisie: Hij legt de nadruk op voorbestemdheid en gratie. Er is geen “persoon” die iets kan doen om bevrijding te bereiken.
  • Over beoefening: Voor hem is beoefening deel van het script. Sommigen beoefenen hun hele leven zonder “het” te krijgen, anderen doen niets en plots is er inzicht.
  • Uit de illusie zonder beoefening? Absoluut. Volgens hem kan bevrijding enkel gebeuren zonder persoonlijke inspanning, want het is juist het idee van “ik doe/beoefen” dat de illusie in stand houdt.

Karl Renz
  • Kernvisie: Nog radicaler. Hij lacht vaak met elke vorm van pad, oefening of zoeken.
  • Over beoefening: Voor hem is beoefening een grap van de geest die denkt iets te moeten bereiken.
  • Uit de illusie zonder beoefening? Ja – volgens hem is er zelfs nooit een illusie geweest, dus ook geen bevrijding nodig. Het idee dat je uit iets moet komen is zelf de illusie.

✨ Vergelijkend overzicht

LeraarBeoefeningUit illusie zonder beoefening?
NisargadattaAanraden om bij “Ik Ben” te verblijven, maar uiteindelijk moet alles losgelaten worden.Ja, kan in een flits, maar vaak via tijdelijke beoefening.
BalsekarBeoefening is zinloos vanuit het idee van een doener; alles gebeurt volgens het script.Ja, alleen door gratie, nooit door persoonlijke inspanning.
RenzVolledig afwijzend: oefening is zelf illusie.Ja, want er is nooit iets mis geweest – geen weg, geen doel.

👉 Zo zie je een verschuiving:
  • Nisargadatta = een voorlopige oefening die oplost in plots inzicht.
  • Balsekar = alleen gratie, oefening kan nooit de oorzaak zijn.
  • Renz = zelfs gratie is te veel gezegd, want er is niets om uit te komen.

https://chatgpt.com/share/68cae531-7744-8005-afb8-d9cca75767b0

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wat betekend "in Waarheid zijn" volgens psychiater Stanislav Grof?
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2025 12:35 »
AI is eigenlijk een gigantische herkauw-machine die alles herkauwd wat bestaat, wat natuurlijk waanzinnig is. Dat zijn heel veel dotjes en die kan Al connectoren en iets brengen. Maar echt nieuw is dat niet. AI zal nooit Bach schrijven, maar wat het hieronder herkauwd is weer formidabel weergegeven:

Je zei: Wat betekend "in Waarheid zijn" volgens psychiater Stanislav Grof?

ChatGTP zei:

Ah, mooi! Laten we dit goed uit elkaar trekken, want bij Grof zit er een subtiel maar wezenlijk verschil tussen “in Waarheid zijn” en het gewone spirituele of psychologische spreken over bewustzijn.

1. Fundamenteel perspectief van Grof
  • Voor Grof gaat het bij “in Waarheid zijn” niet om een morele toestand of een intellectueel begrip, maar om een directe, transpersoonlijke ervaring van de werkelijkheid zoals die is.
  • Het betekent dat je loskomt van de beperkingen van het ego, het persoonlijke verhaal en de conditioneringen van het lichaam-geest-systeem, en volledig aanwezig bent in het grotere veld van bewustzijn.

2. Kenmerken van “in Waarheid zijn”
  • Ego-transcendentie:
    • Het gevoel van afgescheiden “ik” verdwijnt.
    • Er is geen doener, geen afgescheiden persoonlijkheid die iets bereikt of ondergaat.

• Directe ervaring van realiteit / kosmisch bewustzijn:
    • De wereld en jezelf verschijnen zoals ze werkelijk zijn, niet zoals het ego denkt dat ze zijn.
    • Dit kan gepaard gaan met gevoelens van eenheid, tijdloosheid, en diepe betekenisloosheid (wat paradoxaal bevrijdend is).

• Vrij van conditionering:
    • De gewoonlijke angsten, verlangens en patronen van het persoonlijke ego vallen weg.
    • Alles gebeurt spontaan; er is geen “pad” dat iemand volgt – zoals Balsekar ook zou benadrukken: er is geen doener, alleen het spel van bewustzijn.

• Integratie van het persoonlijke en het kosmische:
    • Hoewel het ego tijdelijk kan verdwijnen, blijven de ervaringen van lichaam, emoties en geschiedenis vaak nog aanwezig, maar zonder identificatie.

3. Voorbeelden bij Grof
  • Transpersoonlijke ervaringen tijdens psychedelica of holotropische ademhaling: plotselinge momenten waarin men voelt dat het zelf én het universum één zijn.
  • Spontane mystieke ontwaking: iemand die zegt: “Alles is zoals het altijd al was, en ik ben niets en alles tegelijk.”

4. Samengevat in één zin

Volgens Grof betekent “in Waarheid zijn” volledig loskomen van het ego en de conditioneringen, en direct en spontaan aanwezig zijn in de totale realiteit van bewustzijn, waar er geen afgescheiden doener meer is, alleen de ervaring zelf.

https://chatgpt.com/s/t_68cd2ea6d3f88191beaa4b3ed5720358

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik vroeg aan Artificiële-intelligentie: Hoe ontstaat het ego volgens Stanislav Grof?
Antwoord:

Goede en diepe vraag. 🌱 Volgens Stanislav Grof ontstaat het ego niet als een vast gegeven, maar als een ontwikkelingsstructuur in de psyche. Hij verbindt dit met zowel de westerse ontwikkelingspsychologie (Freud, Erikson) als zijn eigen onderzoek met LSD en ademwerk.

Grof over het ontstaan van het ego:
  • Prenataal en geboorte: hij beschreef de perinatale matrices (ervaringen tijdens conceptie, zwangerschap en geboorte) als de eerste blauwdrukken voor hoe een kind zichzelf en de wereld ervaart. Al die vroege indrukken vormen het fundament van latere egostructuren.
  • Kindertijd: het ego ontwikkelt zich als een soort navigatiesysteem waarmee we leren omgaan met de eisen van de buitenwereld (ouders, cultuur, taal). Het is een praktisch centrum van identificatie: “ik ben dit lichaam, deze naam, dit verhaal.”
  • Psychodynamisch: het ego fungeert als een filter of harnas dat onze ervaring structureert, vaak door verdringing van trauma of overweldigende ervaringen (dood, eenheidservaringen, kosmisch bewustzijn). Het ontstaat dus óók als een beschermingsmechanisme.
  • Transpersoonlijk perspectief: voor Grof is het ego uiteindelijk een tijdelijke constructie die nodig is om te functioneren in de materiële wereld, maar die de diepere realiteit (onze kosmische of goddelijke natuur) niet weerspiegelt.

👉 Dus: het ego ontstaat volgens Grof uit de wisselwerking van biologie (geboorte), psychologie (trauma, conditionering) en cultuur (identiteit, rollen). Het is een noodzakelijk hulpmiddel, maar niet ons diepste zelf.

Wil je dat ik dit verschil ook meteen naast het boeddhisme leg (hoe zij het ontstaan van een illusoir ‘ik’ verklaren via bijvoorbeeld avijjā [onwetendheid] en upādāna [hechting])?
je zei: Ja dat wil ik.

Mooi 🌟 Dan zetten we Stanislav Grof en het boeddhisme naast elkaar rond de vraag: Hoe ontstaat het ego?

🔹 Stanislav Grof
  • Bron: psychologisch & transpersoonlijk.
  • Ontstaan: het ego groeit uit de vroege ervaringen (prenataal, geboorte, kindertijd) en wordt gevormd door trauma, conditionering en culturele identificatie.
  • Functie: een praktisch navigatiesysteem en beschermingsmechanisme om de overweldigende realiteit te structureren.
  • Kernpunt: het ego is tijdelijk en nuttig, maar het verhult onze diepere kosmische identiteit.

🔹 Boeddhisme
  • Bron: existentieel & metafysisch.
  • Ontstaan: het ‘ik’ is een illusie die voortkomt uit avijjā (fundamentele onwetendheid) en upādāna (hechting aan khandha’s: lichaam, gevoel, waarneming, mentale formaties, bewustzijn).
  • Functie: geen echte entiteit, maar een proces van voortdurende identificatie dat dukkha (lijden) voortbrengt.
  • Kernpunt: er is nooit een blijvend zelf geweest — alleen vergankelijkheid (anicca), onbevredigendheid (dukkha) en niet-zelf (anattā).

🌊 Essentieel verschil
  • Grof: ego bestaat voorlopig, ontstaat psychologisch, en kan getranscendeerd worden.
  • Boeddha: ego is altijd al een illusie, ontstaan uit misvatting en gehechtheid.

Hier een metafoor die zowel Stanislav Grof als het boeddhisme vangt in één beeld:

Het ego is als een regenboog.
  • Grof: de regenboog ontstaat écht door licht, druppels en perspectief. Hij heeft een psychologische functie en kan zelfs mooi zijn — maar uiteindelijk is hij niet vast te grijpen.
  • Boeddha: de regenboog heeft nooit substantie gehad. Alleen het oog en de onwetendheid nemen hem voor een ding.

Hier komen nog twee extra metaforen die Grof en het boeddhisme in één beeld naast elkaar zetten:

1. Het toneelstuk
  • Grof: het ego is de rol die je speelt. Het kostuum en script helpen je om je weg te vinden in het stuk.
  • Boeddha: er is nooit een echte acteur achter de rol — alleen bewegingen en woorden op het podium.

2. De spiegel en de vingerafdruk
  • Grof: het ego is als een vingerafdruk op een spiegel: het kan het zicht vertroebelen, maar het zegt ook iets over jouw unieke geschiedenis.
  • Boeddha: de vingerafdruk heeft nooit de spiegel veranderd — zodra je goed kijkt, is er alleen helderheid.

Hier komen een paar geestige/paradoxale one-liners in de stijl van Nisargadatta (kort, prikkelend, bijna een koan):
  • “Het ego verschijnt om jou te beschermen — maar er was nooit een ‘jou’ om te beschermen.”
  • “Je zoekt naar het einde van het ego, terwijl het nooit begonnen is.”
  • “Het ego is een grap die zichzelf serieus neemt — totdat je lacht.”
  • “Wat je ‘ik’ noemt is een echo. Alleen de stilte is echt.”
  • “Het ego vraagt: wie ben ik? De leegte glimlacht.”
;D ;D ;D

https://chatgpt.com/share/68cae531-7744-8005-afb8-d9cca75767b0

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ah, wat mooi weer van Artificiële-intelligentie!  :-*

ik vroeg: Wat betekend elkaar "in Waarheid" ontmoeten" en wat betekend "Waarheid herkent waarheid"  volgens Stanislav Grof?

Antwoord:

Goede vraag. Ik zal het in de geest van Stanislav Grof duiden.

1. “Elkaar in Waarheid ontmoeten”

Bij Grof betekent dit meestal niet een sociale of psychologische ontmoeting (op het niveau van rollen, persona’s, maskers of ego), maar een ontmoeting vanuit de diepere lagen van de psyche – of zelfs vanuit het transpersoonlijke niveau.
  • In zijn werk over holotropische bewustzijnstoestanden benadrukt hij dat mensen elkaar voorbij de oppervlakkige conditioneringen en defensies kunnen ervaren, en direct in contact kunnen komen met hun “innerlijke kern” of “essentiële natuur”.
  • Wanneer dit gebeurt, is er geen tussenkomst van projecties, oordelen of sociale scripts. Het is een ontmoeting van wezen tot wezen, of zelfs van bewustzijn tot bewustzijn.
Met andere woorden: “elkaar in Waarheid ontmoeten” verwijst naar contact voorbij de maskers, waar de essentie van de ene mens de essentie van de andere raakt.

2. “Waarheid herkent waarheid”

Deze uitdrukking sluit aan bij Grofs inzichten over de universele lagen van het bewustzijn:
  • Wanneer iemand toegang krijgt tot transpersoonlijke dimensies, ervaart hij eenheid, verbondenheid en de onderliggende waarheid van bestaan.
  • Als twee mensen datzelfde niveau aanboren, is er een onmiddellijke herkenning: de ene “Waarheid” (de essentie die zich door jou uitdrukt) herkent zichzelf in de andere (de essentie die zich door de ander uitdrukt).
  • Dit is niet intellectueel of conceptueel, maar een directe resonantie: een gevoel van diepe herkenning dat voorbij tijd, cultuur en persoonlijk verhaal gaat.
In Grofs terminologie zou je kunnen zeggen dat dit een ervaring is van het collectief onbewuste / kosmisch bewustzijn waarin alle individuele verschillen oplossen en de onderliggende waarheid zichzelf in zichzelf herkent.

✨ Samengevat:
  • Elkaar in Waarheid ontmoeten = elkaar ontmoeten voorbij rollen, ego en projecties, op het niveau van de essentie.
  • Waarheid herkent waarheid = de ervaring dat dezelfde universele kern of waarheid zich in de ander weerspiegelt en zichzelf daarin onmiddellijk herkent.
Wil je dat ik dit ook vergelijk met hoe iemand als Nisargadatta Maharaj of Ramesh Balsekar diezelfde uitdrukkingen zou uitleggen?

Je zei: ja, dat wil ik.

Enzo verder te lezen in de chat > https://chatgpt.com/share/68d12801-ed3c-8005-b97f-2219f11424a3
...
Zie nog einde van de chat:
...
Hier is de versie met vier stemmen in aforistische stijl:

Stanislav Grof:
“Wanneer maskers wegvallen, ontmoet essentie essentie. Dan herkent Waarheid zichzelf in de ander.”
Nisargadatta Maharaj / Ramesh Balsekar:
“Er is geen ander. Alleen het Zelf blijft, en dat herkent zichzelf. Waarheid herkent enkel Waarheid.”
Eckhart Tolle:
“In de stilte van aanwezigheid verdwijnt het verhaal van ‘ik’ en ‘jij’. Wat overblijft is het Ene dat zichzelf herkent.”
De Boeddha:
“Wie vrij is van illusie ziet geen zelf en geen ander. Daar is slechts Dhamma: het zo-zijn dat zichzelf weerspiegelt.”

Wil je dat ik er ook een grafische versie / schema van maak (zoals een vierluik met korte citaten), zodat het visueel krachtig overkomt op een forum of sociale media?

je zei: ja, dat wil ik.
...

https://chatgpt.com/share/68d12801-ed3c-8005-b97f-2219f11424a3