Ah, wat mooi weer van Artificiële-intelligentie!
ik vroeg: Wat betekend elkaar "in Waarheid" ontmoeten" en wat betekend "Waarheid herkent waarheid" volgens Stanislav Grof?Antwoord:Goede vraag. Ik zal het in de geest van Stanislav Grof duiden.
1.
“Elkaar in Waarheid ontmoeten”Bij Grof betekent dit meestal niet een sociale of psychologische ontmoeting (op het niveau van rollen, persona’s, maskers of ego), maar een ontmoeting vanuit de diepere lagen van de psyche – of zelfs vanuit het transpersoonlijke niveau.
- In zijn werk over holotropische bewustzijnstoestanden benadrukt hij dat mensen elkaar voorbij de oppervlakkige conditioneringen en defensies kunnen ervaren, en direct in contact kunnen komen met hun “innerlijke kern” of “essentiële natuur”.
- Wanneer dit gebeurt, is er geen tussenkomst van projecties, oordelen of sociale scripts. Het is een ontmoeting van wezen tot wezen, of zelfs van bewustzijn tot bewustzijn.
Met andere woorden: “elkaar in Waarheid ontmoeten” verwijst naar contact voorbij de maskers, waar de essentie van de ene mens de essentie van de andere raakt.
2.
“Waarheid herkent waarheid”Deze uitdrukking sluit aan bij Grofs inzichten over de universele lagen van het bewustzijn:
- Wanneer iemand toegang krijgt tot transpersoonlijke dimensies, ervaart hij eenheid, verbondenheid en de onderliggende waarheid van bestaan.
- Als twee mensen datzelfde niveau aanboren, is er een onmiddellijke herkenning: de ene “Waarheid” (de essentie die zich door jou uitdrukt) herkent zichzelf in de andere (de essentie die zich door de ander uitdrukt).
- Dit is niet intellectueel of conceptueel, maar een directe resonantie: een gevoel van diepe herkenning dat voorbij tijd, cultuur en persoonlijk verhaal gaat.
In Grofs terminologie zou je kunnen zeggen dat dit een ervaring is van het
collectief onbewuste / kosmisch bewustzijn waarin alle individuele verschillen oplossen en de onderliggende waarheid zichzelf in zichzelf herkent.
✨ Samengevat:
- Elkaar in Waarheid ontmoeten = elkaar ontmoeten voorbij rollen, ego en projecties, op het niveau van de essentie.
- Waarheid herkent waarheid = de ervaring dat dezelfde universele kern of waarheid zich in de ander weerspiegelt en zichzelf daarin onmiddellijk herkent.
Wil je dat ik dit ook vergelijk met hoe iemand als
Nisargadatta Maharaj of
Ramesh Balsekar diezelfde uitdrukkingen zou uitleggen?
Je zei: ja, dat wil ik.
Enzo verder te lezen in de chat >
https://chatgpt.com/share/68d12801-ed3c-8005-b97f-2219f11424a3...
Zie nog einde van de chat:
...
Hier is de versie met
vier stemmen in aforistische stijl:
Stanislav Grof:“Wanneer maskers wegvallen, ontmoet essentie essentie. Dan herkent Waarheid zichzelf in de ander.”
Nisargadatta Maharaj / Ramesh Balsekar:“Er is geen ander. Alleen het Zelf blijft, en dat herkent zichzelf. Waarheid herkent enkel Waarheid.”
Eckhart Tolle:“In de stilte van aanwezigheid verdwijnt het verhaal van ‘ik’ en ‘jij’. Wat overblijft is het Ene dat zichzelf herkent.”
De Boeddha:“Wie vrij is van illusie ziet geen zelf en geen ander. Daar is slechts Dhamma: het zo-zijn dat zichzelf weerspiegelt.”
Wil je dat ik er ook een
grafische versie / schema van maak (zoals een vierluik met korte citaten), zodat het visueel krachtig overkomt op een forum of sociale media?
je zei: ja, dat wil ik.
...
https://chatgpt.com/share/68d12801-ed3c-8005-b97f-2219f11424a3