@ervaringsgetuige, ik heb geen enkele moeite met verschillende interpretaties. Ik zie dat als heel normaal. Ik zie dat ook terug in de Pali sutta's.
Als het om
geboorte gaat vind ik zelf dat je dit best psychologisch kunt opvatten. En je kunt het ook existentieel opvatten. Er is ruimte voor beide. Sterker, dat maakt juist de leer begrijpelijk, want als je bijvoorbeeld in dit leven vaak geboorte neemt in een staat van woede, venijn, agressie, stel, dan leren de teksten dat het heel goed mogelijk is dat die gerichtheid en energie leidt tot geboorte in een klasse van wezens met veel woede, venijn en agressie. Ander voorbeeld: Als je in dit leven als mens in staat bent om naar wens zeer verstilde staten binnen te gaan (jhana), en je hebt dit vermogen niet verloren bij het sterven, dan is de kans groot dat dit positieve karma je geboren doet worden in klasse van wezens die de Boeddha deva's noemde. Zij hebben niet de last van een grof lichaam en alle pijnen, ziekten en aftakeling die daarbij hoort. Hun lijden is veel minder.
Dit is juist
de samenhang die de Boeddha volgens de overlevering zag. Dus...als je in dit leven makkelijk en vaak in een bepaalde gemoedstoestand terecht komt, is de kans groot dat je ook in een klasse van wezens geboren wordt, na de dood, die met die gemoedstoestand overeenstemt. Dit is de soort kennis die volgens de Pali overlevering de Boeddha verkreeg tijdens diens ontwaken. Daarom zit er ook zoveel gevaar in het verwijlen in zulke onheilzame gemoedstoestanden. Zelfs na de dood zal dat nog negatief op je doorwerken leren de sutta's.
Je hoeft in wezen niet te kiezen voor OF je geboorte psychologisch moet duiden Of in een klasse van wezens. De charme zit hem juist in de samenhang. Dit heb ik al heel vaak beschreven hier trouwens. Ook dat dit mijn mening is.
Het is met veel dingen zo, vind ik. Je kunt ook
seclusion, afzondering, zien als iets wat letterlijk speelt in de Pali sutta's en geestelijk. Eindeloos veel teksten bespreken beide. Je hebt afzondering in de vorm van je afzonderen van mensen en in eenzaamheid verblijven en mediteren. En je hebt ook afzonderen in de vorm van geestelijk afgezonderd zijn van onheilzame staten, afgezonderd van hechten.
Het is helemaal niet nodig, vind ik, zaken zo op de spits te drijven dat je OF iets letterlijk
moet nemen OF figuurlijk.
Sterker, ik geloof dat je niet naar 1 extreem moet hellen maar de samenhang het beste kunt zien want dat komt het meest overeen met wat de Boeddha zou hebben gezien volgens de Pali overlevering.
Als het om geboorte gaat lijkt het belangrijkste inzicht van de Pali Boeddha: Hoe je nu als mens geconditioneerd bent (wordt je snel kwaad, is er veel liefde bij je, is er veel eigenwaan, ben je doorgaans bescheiden...dat soort dingen) dat is heel bepalend voor wat er na de dood zal gebeuren. Welk soort bestaan zich na de dood zal voordoen. Daarom is conditionering ook super belangrijk en nooit iets om te veronachtzamen. Je moet juist altijd werken aan heilzame conditioneringen, verdienste, en afstand doen van onheilzame conditionering, want dat zal, zo zegt de Boeddha in een sutta, je langdurig tot voordeel zijn. De Pali overlevering laat er geen misverstand over bestaan dat dit niet alleen geldt voor dit leven nu als mens.
Ja, en verder, dat alles maar een concept is, ook bevrijding, ontwaken, verlichting...ach....heb maar eens pijn dan weet je meteen dat pijn geen concept is maar verwijst naar iets wat echt gevoeld wordt. Met ontwaken, verlichting, bevrijding is het volgens mij net zo. Het is iets wat gesmaakt wordt. Het zijn geen concepten.
Ontwaken, verlichting, bevrijding, Nibbana wordt op persoonlijke wijze gerealiseerd. Het wordt op een persoonlijke wijze gesmaakt. De Boeddha mag dan weliswaar vrij zijn van haat, hebzucht en begoocheling en alle aangedaanheid en lijden wat daar mee samenhangt maar wij niet. Dus het wordt op persoonlijke wijze gerealiseerd. Bevrijding draait niet om bepaalde kennis hebben maar om het daadwerkelijk smaken van bevrijding. Met ontdekkingen, kennis en visie, met openbaringen kan het altijd 2 kanten opgaan: of je drijft alleen maar verder af van bevrijding, komt vast op een zandbank, of je houdt koers.
Kijk gewoon naar de voorwaarden waaronder de Boeddha ontwaken claimde:
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4828.0Kijk dan of je dit kunt waarmaken. Zo niet, prima, maar doe dan ook niet alsof je net zo ontwaakt bent als de Pali Boeddha.
Ook de leraren van de Boeddha dachten dat ze er wel waren. Boeddha zag dat anders.
Ik blijf er bij: Je moet volledig verlichting, ontwaken, bevrijding niet afmeten aan 1 bepaald incident, doorbraak, ontdekking, kennis en visie, maar afmeten aan je gewone leven en hoe je daarin omgaat met gevoelens, met verlangens, met waarnemingen, met behoeften, met emoties, met situaties, met andere wezens. Bevrijding is geen kwestie van alleen maar juiste kennis en visie hebben, maar die kennis en visie hebben die daadwerkelijk je hart heeft geopend, gezuiverd, liefdevol en genadevol heeft gemaakt.
Ben je dat altijd al? In je fantasie misschien maar in de praktijk ook? De tendens in de Pali sutta's is dat de Boeddha leert dat je taak er niet op zit als je eens dit of dat gezien of ontdekt of meegemaakt hebt maar als je werkelijk voor jezelf weet dat je bevrijd bent van alle bezoedelingen die je genadeloos kunnen maken, hard, dwaas, blind, hier en nu in dit leven, in je gewone doen en laten, en die ook zorgen voor verdere wording in samsara.
Je kunt me verwijten dat ik dit in ere houdt maar ik heb gewoon niks met dat gebral over in wezen al zo liefdevol zijn, al zo wijs, al zo open, al zo bevrijd maar in het gewone doen en laten niet eens in staat zijn tot liefde, tot openheid, tot onaangedaanheid, tot groot mededogen, tot genade. Wat heb je nou aan dat gebral, wat heeft een ander er aan en wat heeft de wereld er aan?
De Pali sutta's leren consequent dat het uit iemand gedrag, in denken, spreken en doen en laten, blijkt of iemand echt wijs is of niet. Dat is de soort spiritualiteit die mij aanspreekt want er zijn wel genoeg mensen, vind ik, die zich vooral in hun eigen hoofd heel wijs voelen maar in wezen helemaal niet de staat van genade, het ongeconditioneerde, hebben gerealiseerd.
Ik ook nog niet trouwens. Ik ga maar weer eens op mijn kont zitten.