Auteur Topic: Sam Harris en Ramesh Balsekar over verlichting.  (gelezen 156 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Sam Harris en Ramesh Balsekar over verlichting.
« Gepost op: 02-11-2025 15:05 »
Hier volgt een denkbeeldige dialoog — Sam Harris en Ramesh Balsekar over verlichting.

🌅 Sam Harris & Ramesh Balsekar — "Wat is verlichting?"

Sam Harris (neurofilosoof en empirisch realist):
Ramesh, mensen spreken vaak over verlichting alsof het een buitengewone toestand is — iets wat maar enkelen bereiken. Maar voor mij is het niets mystieks. Het is gewoon het ophouden van de illusie van het ‘zelf’. Wanneer je ziet dat gedachten, emoties en beslissingen vanzelf verschijnen, blijft er alleen maar helder bewustzijn over.

Ramesh Balsekar:
Juist, Sam. En toch noem ik dat de genade van het Absolute. Want die helderheid kun je niet willen, niet doen ontstaan. Het gebeurt wanneer het moet gebeuren. De illusie valt weg — niet door een inspanning, maar omdat het in het script stond dat ze zou wegvallen.

Sam Harris:
Ik zou dat geen script noemen. Ik zie het meer als het resultaat van oorzaken en condities — een psychologisch proces dat bij sommige mensen plaatsvindt, afhankelijk van hun genetica, opvoeding, meditatie, en omstandigheden.

Ramesh Balsekar:
(lacht zacht) En dat is precies wat ik bedoel met “het script”! Alles wat je noemt — genen, opvoeding, meditatie — zijn manifestaties van het Ene Functioneren. Of je het nu God, natuur of causaliteit noemt, het maakt geen verschil.

Sam Harris:
Interessant. Jij zegt dus: verlichting gebeurt, of het gebeurt niet.
Maar betekent dat dan dat beoefening zinloos is?

Ramesh Balsekar:
Zinloos voor de doener, ja. Maar niet voor het Leven zelf. Als Bewustzijn via een bepaalde vorm meditatie wil ervaren, gebeurt dat. Als via een andere vorm het drinken van whisky, gebeurt dat ook. Alles is deel van hetzelfde spel.

Sam Harris:
Dat klinkt bijna fatalistisch. Terwijl ik juist benadruk dat meditatie — hoewel niemand het “kiest” — wel degelijk iets doet in de hersenen. Het maakt de illusie van het zelf doorzichtiger.

Ramesh Balsekar:
Dat is de schoonheid van de paradox, Sam. De inspanning is deel van het spel van moeiteloosheid. Jij zegt: “Meditatie verandert de hersenen.” Ik zeg: “De Totaliteit mediteert door jou.” De ervaring is dezelfde, alleen de toeschrijving verschilt.

Sam Harris:
Ik begrijp wat je bedoelt. En ik denk dat het moment waarop iemand inziet dat er geen afzonderlijke waarnemer is, altijd onverwacht komt — als een plotselinge helderheid.

Ramesh Balsekar:
Ja. En zodra het gezien is, is er niets meer te doen. Wat overblijft, is een volkomen gewone rust. Geen verheven toestand, geen heilige gloed. Gewoon het leven zoals het is — zonder eigenaar.

Sam Harris:
Daar kan ik het volledig mee eens zijn. Verlichting is niet iets dat je kunt vasthouden of worden. Het is gewoon de afwezigheid van dat wat er nooit werkelijk was.

Ramesh Balsekar:
(zwijgt even, glimlacht)
Precies. En dat niet-iets is wat altijd al hier was — zelfs toen men dacht dat het er niet was.

☀️ Nabeschouwing

Beiden zwijgen.
De stilte die volgt is hun gemeenschappelijke taal.

Voor Sam Harris is verlichting een neuraal en fenomenologisch inzicht: de illusie van het zelf verdwijnt.
Voor Ramesh Balsekar is het de spontane herkenning van het Ene Bewustzijn dat alles doordringt.

Maar in beide gevallen wordt hetzelfde zichtbaar:
niets te bereiken, niemand die bereikt, alleen de vanzelfsprekende aanwezigheid van dat wat al is.

https://chatgpt.com/s/t_69076337c83481919c64b4f2c5f130bf