1
spiritualiteit divers / Re: Het proces van egodood is fundamenteel voor het directe non-duale inzicht
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 19:15 »Onderstaande sutta wordt vaak aangehaald om te tonen dat in de sutta's eigenwaan, voorstellen/verbeelden en begeerte niet meteen wordt afgewezen maar ook functioneel kan zijn op het Pad.
“Sister, this body is produced by food. Relying on food, you should give up food. This body is produced by craving. Relying on craving, you should give up craving. This body is produced by conceit. Relying on conceit, you should give up conceit. This body is produced by sex. The Buddha spoke of breaking off everything to do with sex. (AN4.159)
De sutta ligt dit toe. Wat het deel van eigenwaan betreft:
"When it was said: 'This body has originated from conceit, in dependence on conceit, conceit is to be abandoned. With reference to what was this said? Here, sister, a bhikkhu hears: 'The bhikkhu named so-and-so, with the destruction of the taints, has realized for himself with direct knowledge, in this very life, the taintless liberation of mind, liberation by wisdom, and having entered upon it, he dwells in it.’ He thinks: ‘That venerable one, with the destruction of the taints, has realized for himself with direct knowledge, in this very life, the taintless liberation of mind, liberation by wisdom, and having entered upon it, he dwells in it. Why, so can I!’ Some time later, in dependence upon conceit, he abandons conceit. When it was said: 'This body has originated from conceit; in dependence on conceit, conceit is to be abandoned/ it was because of this that this was said . (AN4.159)
Dus, op basis van die voorstelling, die een vorm van eigenwaan is.. so can I! ....IK kan ook bevrijding realiseren...realiseert iemand het einde van eigenwaan en bevrijding
Dus op basis van eigenwaan een einde maken aan eigenwaan.
Net zo kan men op basis van begeerte een einde maken aan begeerte.
Zie: https://suttacentral.net/an4.159/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none¬es=asterisk&highlight=false&script=latin
Dit maakt ook duidelijk dat de sutta's leren dat voorstellen, verlangens, wensen, eigenwaan, voorstellingen van een Ik...ook functioneel kunnen zijn.
Het klinkt misschien vreemd maar in de discipline van de Pali Boeddha is zowel onverdienste als ook verdienste gebaseerd op een element van onwetendheid, van bezoedeling.
Verdienstelijk handelen is niet puur, niet zuiver handelen.
Stel dat iemand iets geeft aan een leraar of monnik met de gedachte...nu verzamel ik positief karma, misschien kom ik wel in de hemel...dan maakt dat zo'n daad niet slecht. Het is weliswaar niet zuiver geven maar ook niet een immorele daad. Het is geen wangedrag. Het is nog altijd een verdienstelijke daad, ook al zit er een eigenbelang in.
En de Pali suttas leren dat zulke verdienste ons welzijn zal dienen of ondersteunen in vele levens die eventueel nog komen gaan (als we geen einde maken aan wedergeboorte).
Ik geloof ook dat je moet oppassen dat je niet zo streng wordt voor jezelf en anderen. Zo streng dat je daden die niet volledig om-niet zijn afkeurt, veroordeelt, of zelfs ziet als immoreel.
Ik denk dat dit doorslaat in idealisme. Of misschien wel perfectionisme. Het idee dat alles elk moment perfect moet zijn wat je doet. Alles om niet, alles zonder bijbedoelingen, 100% zuiver, alles recht uit het hart, vrij van het verleden, niet besmet met enige bezoedeling, niet uit gewoonte of neigingen, niet op basis van conditioneringen...tja...zucht...Het is heel idealistisch toch?
“Sister, this body is produced by food. Relying on food, you should give up food. This body is produced by craving. Relying on craving, you should give up craving. This body is produced by conceit. Relying on conceit, you should give up conceit. This body is produced by sex. The Buddha spoke of breaking off everything to do with sex. (AN4.159)
De sutta ligt dit toe. Wat het deel van eigenwaan betreft:
"When it was said: 'This body has originated from conceit, in dependence on conceit, conceit is to be abandoned. With reference to what was this said? Here, sister, a bhikkhu hears: 'The bhikkhu named so-and-so, with the destruction of the taints, has realized for himself with direct knowledge, in this very life, the taintless liberation of mind, liberation by wisdom, and having entered upon it, he dwells in it.’ He thinks: ‘That venerable one, with the destruction of the taints, has realized for himself with direct knowledge, in this very life, the taintless liberation of mind, liberation by wisdom, and having entered upon it, he dwells in it. Why, so can I!’ Some time later, in dependence upon conceit, he abandons conceit. When it was said: 'This body has originated from conceit; in dependence on conceit, conceit is to be abandoned/ it was because of this that this was said . (AN4.159)
Dus, op basis van die voorstelling, die een vorm van eigenwaan is.. so can I! ....IK kan ook bevrijding realiseren...realiseert iemand het einde van eigenwaan en bevrijding
Dus op basis van eigenwaan een einde maken aan eigenwaan.
Net zo kan men op basis van begeerte een einde maken aan begeerte.
Zie: https://suttacentral.net/an4.159/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none¬es=asterisk&highlight=false&script=latin
Dit maakt ook duidelijk dat de sutta's leren dat voorstellen, verlangens, wensen, eigenwaan, voorstellingen van een Ik...ook functioneel kunnen zijn.
Het klinkt misschien vreemd maar in de discipline van de Pali Boeddha is zowel onverdienste als ook verdienste gebaseerd op een element van onwetendheid, van bezoedeling.
Verdienstelijk handelen is niet puur, niet zuiver handelen.
Stel dat iemand iets geeft aan een leraar of monnik met de gedachte...nu verzamel ik positief karma, misschien kom ik wel in de hemel...dan maakt dat zo'n daad niet slecht. Het is weliswaar niet zuiver geven maar ook niet een immorele daad. Het is geen wangedrag. Het is nog altijd een verdienstelijke daad, ook al zit er een eigenbelang in.
En de Pali suttas leren dat zulke verdienste ons welzijn zal dienen of ondersteunen in vele levens die eventueel nog komen gaan (als we geen einde maken aan wedergeboorte).
Ik geloof ook dat je moet oppassen dat je niet zo streng wordt voor jezelf en anderen. Zo streng dat je daden die niet volledig om-niet zijn afkeurt, veroordeelt, of zelfs ziet als immoreel.
Ik denk dat dit doorslaat in idealisme. Of misschien wel perfectionisme. Het idee dat alles elk moment perfect moet zijn wat je doet. Alles om niet, alles zonder bijbedoelingen, 100% zuiver, alles recht uit het hart, vrij van het verleden, niet besmet met enige bezoedeling, niet uit gewoonte of neigingen, niet op basis van conditioneringen...tja...zucht...Het is heel idealistisch toch?