Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Onderstaande sutta wordt vaak aangehaald om te tonen dat in de sutta's eigenwaan, voorstellen/verbeelden en begeerte niet meteen wordt afgewezen maar ook functioneel kan zijn op het Pad.

Sister, this body is produced by food. Relying on food, you should give up food. This body is produced by craving. Relying on craving, you should give up craving. This body is produced by conceit. Relying on conceit, you should give up conceit. This body is produced by sex. The Buddha spoke of breaking off everything to do with sex. (AN4.159)

De sutta ligt dit toe. Wat het deel van eigenwaan betreft:

"When it was said: 'This body has originated from conceit, in dependence on conceit, conceit is to be abandoned. With reference to what was this said? Here, sister, a bhikkhu hears: 'The bhikkhu named so-and-so, with the destruction of the taints, has realized for himself with direct knowledge, in this very life, the taintless liberation of mind, liberation by wisdom, and having entered upon it, he dwells in it.’ He thinks: ‘That venerable one, with the destruction of the taints, has realized for himself with direct knowledge, in this very life, the taintless liberation of mind, liberation by wisdom, and having entered upon it, he dwells in it. Why, so can I!’ Some time later, in dependence upon conceit, he abandons conceit. When it was said: 'This body has originated from conceit; in dependence on conceit, conceit is to be abandoned/ it was because of this that this was said . (AN4.159)

Dus, op basis van die voorstelling, die een vorm van eigenwaan is.. so can I! ....IK kan ook bevrijding realiseren...realiseert iemand het einde van eigenwaan en bevrijding
Dus op basis van eigenwaan een einde maken aan eigenwaan.

Net zo kan men op basis van begeerte een einde maken aan begeerte.
Zie: https://suttacentral.net/an4.159/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none&notes=asterisk&highlight=false&script=latin

Dit maakt ook duidelijk dat de sutta's leren dat voorstellen, verlangens, wensen, eigenwaan, voorstellingen van een Ik...ook functioneel kunnen zijn.

Het klinkt misschien vreemd maar in de discipline van de Pali Boeddha is zowel onverdienste als ook verdienste gebaseerd op een element van onwetendheid, van bezoedeling.
Verdienstelijk handelen is niet puur, niet zuiver handelen.
Stel dat iemand iets geeft aan een leraar of monnik met de gedachte...nu verzamel ik positief karma, misschien kom ik wel in de hemel...dan maakt dat zo'n daad niet slecht. Het is weliswaar niet zuiver geven maar ook niet een immorele daad. Het is geen wangedrag. Het is nog altijd een verdienstelijke daad, ook al zit er een eigenbelang in.
En de Pali suttas leren dat zulke verdienste ons welzijn zal dienen of ondersteunen in vele levens die eventueel nog komen gaan (als we geen einde maken aan wedergeboorte).

Ik geloof ook dat je moet oppassen dat je niet zo streng wordt voor jezelf en anderen. Zo streng dat je daden die niet volledig om-niet zijn afkeurt, veroordeelt, of zelfs ziet als immoreel.
Ik denk dat dit doorslaat in idealisme. Of misschien wel perfectionisme. Het idee dat alles elk moment perfect moet zijn wat je doet. Alles om niet, alles zonder bijbedoelingen, 100% zuiver, alles recht uit het hart, vrij van het verleden, niet besmet met enige bezoedeling, niet uit gewoonte of neigingen, niet op basis van conditioneringen...tja...zucht...Het is heel idealistisch toch?
2
@lang kwaat: Klopt, daarom schreef ik in mijn laatste reactie, ik citeer mezelf: "[een] overmatige gehechtheid aan het idee van een zelf". De crux zit hem in het overdrijven, het dramatiseren of erger maken dan het in werkelijkheid is. Daar is de menselijke geest namelijk erg goed in, allemaal een gevolg van de preoccupatie met de menselijke breinfunctie.

In het Westen hier heeft het ego over het algemeen een slechte reputatie. Het staat voor egoïsme, altijd op jezelf gericht zijn. Wonderwel wordt dat egoïsme wat enerzijds veroordeeld wordt anderzijds juist aangemoedigd! Eigenbelang in kapitalistische zin is opeens niet (zo) verkeerd, concurrentie is wat de klok slaat, ten koste van de ander. Het is allemaal zo tegenstrijdig, maar de mensen zijn hier over het algemeen blind voor.

Het menselijke ego is al een oude typering, maar psychoanalyticus Sigmund Freud heeft er een modern tintje aan gegeven. En hij typeerde dat ego niet zomaar als verkeerd, integendeel. Maar mensen kennen de definities maar zozo, lala, en bakken er maar wat van. Het in de ban doen van het ego door diverse pseudo-spirituele stromingen is funest en pertinent onjuist. Maar wie is wijs genoeg om dit in het juiste perspectief te zetten? Gautama de Boeddha kan dit, maar er zijn veel te veel snoeshanen die proberen de wannabee Leraar uit te hangen. Wees daarop voorbereid!
3
Het belangrijkste voor mij is dat niks in boeddhisme in een normatieve sfeer zit, zeker ook het Ego niet.
En Ego zit in onze cultuur wel in een normatieve sfeer. Het is altijd maar iets slechts.
Ego perceptie is in de Dhamma niet iets zondigs of slechts maar het is een hele belangrijke oorzaak van lijden en dat is toch heel wat anders dan dat het slecht zou zijn, vind ik.

Identiteitsvisies en beleving speelt een cruciale rol als oorzaak van lijden en ook als hindernis op het Pad. Want als je bijvoorbeeld gelooft dat je identiteit, dus je gevoel en beleving van  'dit ben Ik'... sterk verbonden is met bijvoorbeeld emotionaliteit, tuurlijk houdt je dat dan in de lucht. Tuurlijk verzaak je dat dan niet en laat je dit niet los en gaan. Want je beleeft het als iets wat je kern is, je wezen waaraan je je identiteit ontleent. Tuurlijk houdt je dat dan vast.

Emotionaliteit is maar een voorbeeld maar je kunt ook zien dat identiteit voor veel mensen draait om mentaal positieve fijne gevoelens van geraakt worden door muziek, kunst, de natuur, ideeen etc. Of om het lijfelijke, of om willen.

Daarom wordt denk ik ook sakkaya ditthi als eerste belemmering genoemd waarvan we afstand moeten doen. Want alle identiteitsvisies werken als blokkades. Kortgezegd: waar je gevoel van 'dit ben Ik' dan ook naar helt, naar denken/gedachten of naar wil, naar mentale gevoelens en sferen of emoties, het lijfelijke, of het kennen zelf, dat neig je ook vast te houden. Dus als daar niet rek in komt, dan gaat de stroom ook niet richting loslaten, onthechten, Nibbana, het einde van lijden.

Dus het advies in de Pali sutta's is doorlopend: zie noch het materiele, noch gevoelens, noch perceptie, noch wilsformaties, noch bewustzijn als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'.
Bouw geen identiteit er rondom.

Altijd is de context dat gehechtheid leidt tot lijden.

Tilopa zei het heel kernachtig tegen Naropa:

Je bent niet gebonden door wat je waarneemt,
maar door wat je vast houdt. 
Laat daarom lòs, Naropa!

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4505.0

Het vasthouden komt van binnenuit.
En over dat vasthouden sprak de Pali Boeddha in termen van de drie wortels van hebzucht, haat en begoocheling; de 7 onderliggende of latente neigingen (anusaya), de 4 soorten opwellingen of gistingen (4 asava) en de 3 drie soorten begeerte (3 tanhas). Allemaal op hun manier beschrijvingen van hoe gebondenheid van binnenuit plaatsvindt.

4
Er zijn altijd blinde charlatans die aanzetten tot de "dood van het ego", maar ze weten niet wat ze zeggen. Ze verblinden met hun verkeerde veronderstellingen in het ernstigste geval anderen, terwijl ze onderhand menen dat ze het volledig bij het rechte eind hebben. Je kunt het ego niet doden, wie denkt dat dit wel kan, leeft in een hallucinatie of een illusie. Met andere woorden, hij of zij is diep in slaap, terwijl men meent klaarwakker te zijn. De grootste idioten denken zelfs dat ze Verlicht zijn.

Het grote probleem in de spiritualiteit en het boeddhisme is, dat "het zelf" een verkeerde veronderstelling is, een niet werkelijk bestaande, overmatige gehechtheid aan het idee van een zelf, het gefixeerd zijn op het eigen denken, de persoonlijk veronderstelde geest. Dit is de fundamentele onwetendheid die de mens onnodig doet lijden (dukkha). We zitten als het ware gevangen in onze eigen geest, als vermeend en verondersteld zelf. En de hele wereld om ons heen voedt en versterkt de veronderstelling dat we een zelf zijn.

De dood van het ego, het zelf, is een ultieme illusie. Want als er geen zelf is, zoals de Boeddha stelt, hoe kun je dat zelf of dat ego dan doden? Je kunt niet iets (het zelf of ego) actief doden als dit helemaal niet bestaat, een illusie is, een hersenspinsel. Dus wie betoogt dat het ego dood moet, leeft in een zeer gevaarlijke droom, een hallucinatie.

Zoek liever een waarachtige Leraar of Meester, en laat zij die valse hoop proclameren met hun oeverloze praatjes achterwege.
5
spiritualiteit divers / Ego, mana, superieur, inferieur en gelijk aan anderen
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op 17-05-2025 13:49 »
Het ego hoeft helemaal niet "dood", dit is een verkeerde veronderstelling van mensen die menen dat er iets zou bestaan als ego versus niet-ego. Gautama de Boeddha spreekt nergens over het "dood" moeten van het ego; als iemand beweert dat de Boeddha dat zou hebben gezegd, dan kent hij of zij de boeddhistische leringen niet. Het propageren van de dood van het ego is een gevaarlijk denkbeeld, omdat het een foutieve vorm van dualisme in stand houdt. Richt je liever op datgene wat belemmerend werkt in je denken, en probeer te achterhalen wat jou lijden geeft, ook in sociale verbanden. De boeddhistische leringen kunnen daarbij behulpzaam zijn.

Ja, dit is precies de soort gerichtheid die de Pali Boeddha ook aanmoedigt in MN2.

Over een Ego sprak de Pali Boeddha inderdaad niet, laat staan over een ego-dood. Maar er wordt wel aangenomen (en zo vertaald uit Pali) dat de eigenwaan 'Ik ben' (asmi mana) verwijst naar wat wij in het Westen Ego noemen. Dat is echter wel dubieus of verdient wel wat kanttekeningen.

Het is wel belangrijk te beseffen dat in de Pali sutta's mana niet alleen maar gaat over het soort eigenwaan dat zich een ster waant, superieur. Mana gaat eigenlijk over alle vormen van meten van jezelf aan anderen, het positioneren van jezelf t.o.v. anderen, in termen van inferieur, superieur en ook in termen van gelijkheid.

Ik ben gelijk aan anderen, ik ben inferieur en ik ben superieur, zijn de drie kern voorbeelden van mana.

Dus eigenwaan, mana, in de suttas verwijst niet alleen maar naar arrogantie en geloof in hoe geweldig je wel niet bent. Het gaat over de algemeen menselijk neiging je te meten aan anderen, je te positioneren tov anderen in termen van inferieur, superieur en gelijk. Het is allemaal verbeelding.
Ook ideeën en gevoelens van gelijkheid en minderwaardigheid zijn vormen van geloof in een Ik of een Zelf met zulke kenmerken. En zo'n Ik bestaat niet. Het is daarom een begoocheling, een misleiding. 

De mens kan het moeilijk laten zich te meten aan anderen en zich te positioneren tov van anderen en dan is de mana-anusaya (1 van de 7 neigingen die zorgen voor lijden) aan het werk. Ook dit doet een Ego niet. Ook dit een krachtige gewenning. Maar op zich is het niet moeilijk te zien, vind ik, dat het allemaal vormen zijn van verbeelding. In de ban zijn van verbeelding, dit voor de realiteit aanzien. Het is niet makkelijk dat te doorbreken.
6
interreligieuze dialoog / Eenheid versus Verscheidenheid
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op 17-05-2025 11:58 »
Eenheid versus Verscheidenheid

"At Savatthi. Then a brahmin who was a cosmologist approached the Blessed One . . . and said to him:
"How is it, Master Gotama: does all exist?"
"'All exists': this, brahmin, is the oldest cosmology."
"Then, Master Gotama, does all not exist?"
"'All does not exist': this, brahmin, is the second cosmology."
"How is it, Master Gotama: is all a unity?"
"'All is a unity': this, brahmin, is the third cosmology."
"Then, Master Gotama, is all a plurality?"
"'All is a plurality': this, brahmin, is the fourth cosmology.
Without veering towards either of these extremes, the Tathagata teaches the Dhamma by the middle ...." (SN12.48)

Ik lees er dit in:
Er is een neiging in de geest (en ik herken dit als neiging ook bij mezelf) die wil grip. En die grip bestaat hieruit dat het alles in een hokje wil. Het wil de wereld begrijpen in termen van tegengestelden. Ook bijvoorbeeld in termen van : alles is in wezen Eén.. of... alles is in wezen Pluriform/verscheiden. Is het niet herkenbaar dat iets in je dit soort duidelijkheid wil?

De Boeddha breekt hiermee en ziet dit als overhellen naar extremen. Dit is ongeschikt om zaken werkelijk te begrijpen.  De Boeddha laat zien dat dit alleen maar extremen zijn, denk-posities. Maar de wijze heeft geen standpunten op dit vlak omdat ie ook begrijpt dat deze standpunten niet toepasselijk zijn om te beschrijven hoe zaken werkelijk bestaan en gaan.

"He perceives unity as unity. Having perceived unity as unity, he conceives [himself as] unity, he conceives [himself] in unity, he conceives [himself apart] from unity, he conceives
unity to be 'mine/ he delights in unity. Why is that? Because he has not fully understood it, I say.
(MN1)

De neiging is enorm groot, -en heet in het onderricht sakkaya ditthi,- om na een bepaalde ervaring, bijvoorbeeld van eenheid, hierover weer te gaan bespiegelen in termen van 'dit ben Ik, dit van mij, dit is mijn (ware) zelf', en hierin te verheugen. Eindelijk heb je het zelf ontmoet, het ware geluk, de waarheid, en de waarheid is eenheid. De Pali Boeddha leert dat zolang dit opvatten/voorstellen in termen van Ik en mijn niet eindigt, van wat dan ook, is het ook niet begrepen. Want dan ga je toch weer doen wat de geest al zo lang doet in samsara, namelijk, dit of dat aanzien voor 'dit ben Ik, dit is van mij, dit mijn zelf'. Filosoferen. Weer een positie innemen.

 "Therein, bhikkhus, those recluses and brahmins who describe the self as percipient and unimpaired after death describe such a self, percipient and unimpaired after death, to
be either:
material;
or immaterial;
or both material and immaterial;
or neither material nor immaterial;
or percipient of unity;
or percipient of diversity;
or percipient of the limited;
or percipient of the immeasurable.
Or else, among those few who go beyond this, some assert the consciousness-kasina, immeasurable and imperturbable, [to be the self]


Al dit wordt niet goedgekeurd (MN102)

"Some assert thus: 'The self and the world are percipient of unity: only this is true, anything else is wrong.' (MN102)

Het zelf zou eenheid waarnemen...wat vaak verder wordt uitgewerkt in: 'het waarnemen van diversitieit/verscheidenheid is een illusie en gebeurt door het niet-zelf'
Het zelf zou alleen maar eenheid kunnen waarnemen, is het idee.
Of, de waarheid is eenheid, de illusie is verscheidenheid.

Hierover zegt de Boeddha:

.."that apart from faith, apart from approval, apart from oral tradition, apart from reasoned cogitation, apart from reflective acceptance of a view, they will have any pure and
clear personal knowledge of this - that is impossible. Since they have no pure and clear personal knowledge, even the mere fragmentary knowledge that those good recluses and
brahmins clarify [about their view] is declared to be clinging on their part. That is conditioned and gross, but there is cessation of formations. Having known 'There is this' seeing the escape
from that, the Tathagata has gone beyond that.
(MN102)

-De basis van oordelen in termen van diversiteit/verscheidenheid wordt gevormd door de verschillende neigingen die we allemaal vertonen: emoties, lichamen, mentale staten, verlangens, etc. Daarmee identificerend geeft ons een gevoel van anders zijn, diversiteit. We verschillen van elkaar op dit vlak. 

-De basis van oordelen in termen van eenheid wordt gevormd doordat er ook de verstilde basis van de geest is. De perceptie daarvan is hetzelfde voor iedereen. Dit gaat over de perceptie van een oneindige ruimtelijkheid, van een oneindig bewustzijn, van 'er is niets', en de basis van noch iets onderscheiden noch iets niet meer onderscheiden.

Die bases ervaren leidt er toe dat sommige mensen overhellen naar het extreem van eenheid, en soms zelfs een hekel krijgen aan verscheidenheid. Zij menen bijvoorbeeld "Ik ben Niets". Ze zijn geïdentificeerd geraakt met de basis van de geest die zeer verstild is en wordt waargenomen als 'er is niets'.  En in die verstilling menen ze het zelf, zichzelf te herkennen, de waarheid over zichzelf. Maar wat hier nog steeds heerst is verbeelding en de eerste keten tot verlichting is nog altijd niet verbroken, want de geest houdt nog steeds vast aan een soort identiteitsvisie (dit ben Ik).

Of zelfkennis nu gebaseerd is op een perceptie van verscheidenheid of eenheid er is sowieso identificatie, Ik en mijn maken. Geen einde aan hechten.

Het denken in termen van diversiteit versus eenheid gaat over kennis-posities, hokjesdenken, maar niet over wijsheid. Wijsheid begrijpt zulke posities en overstijgt die.

De Pali suttas staan vol van dialogen die aangeven dat mensen hier geen vrede mee hebben. De geest wil toch duidelijkheid en duidelijkheid betekent: "iets moet zus zijn of zo', dus ook: 'alles is in wezen één, of alles is in wezen verscheiden'. Dat is de soort duidelijkheid die we heel vaak willen. De Boeddha overstijgt dit.

Het overstijgen van zulke posities (hokjesgeest) wordt de Boeddha ook kwalijk genomen in de teksten. In de dialogen. Mensen vinden dat de Boeddha niet de duidelijkheid geeft die ze willen. Ze geloven dat dit een teken is dat de Boeddha ook onwetend is op dit vlak. Hij weet het gewoon niet en daarom doet ie zo vaag, is de beschuldiging die de Boeddha krijgt. Maar het is niet om vaag te doen, volgens mij. Wijsheid ziet dat die posities extremen zijn die niet geschikt zijn om te beschrijven hoe zaken gaan en bestaan. Je kunt ook zeggen, denk ik, wijsheid ziet waarom mensen bepaalde posities innemen, en bijvoorbeeld kiezen voor 'alles is in wezen één'. En als je dat ziet overstijgt dat zicht dat ook.

Maar, en dat vind ik weer het mooie, de Pali Boeddha gaat weer niet mensen veroordelen omdat ze een behoefte hebben aan duidelijkheid in de vorm van hokjes. Hokjesdenken is heel normaal menselijk. De hokjesgeest is niet immoreel en slecht. Het is niet best als mensen ook hier weer oorlog over gaan maken. Maar het gebeurt wel!
Een ontwaakte kent die behoefte aan duidelijkheid via de hokjesgeest ook als zijn eigen neiging natuurlijk.  Een ontwaakte kan zich niet vervreemden van anderen en zich superieur achten. Een onontwaakte wil zich juist altijd boven iemand anders positioneren, en van die persoon vervreemden.

Het is denk ik ook alleen maar goed te zien en erkennen dat er de neiging is in jezelf om die duidelijkheid te willen van de hokjesgeest. Dat wil de soort duidelijkheid van tegenstellingen.
Maar zelfs over het wel of niet bestaan van een zelf vervalt de Pali Boeddha niet in deze tegenstellingen.

7
Het ego hoeft helemaal niet "dood", dit is een verkeerde veronderstelling van mensen die menen dat er iets zou bestaan als ego versus niet-ego. Gautama de Boeddha spreekt nergens over het "dood" moeten van het ego; als iemand beweert dat de Boeddha dat zou hebben gezegd, dan kent hij of zij de boeddhistische leringen niet. Het propageren van de dood van het ego is een gevaarlijk denkbeeld, omdat het een foutieve vorm van dualisme in stand houdt. Richt je liever op datgene wat belemmerend werkt in je denken, en probeer te achterhalen wat jou lijden geeft, ook in sociale verbanden. De boeddhistische leringen kunnen daarbij behulpzaam zijn.
8
Wij mensen kunnen natuurlijk heel goed alles denken te weten, alles uitleggen, ook over het illusoire karakter van Ego, maar ondertussen in ons gedrag blijk geven dit helemaal niet echt te begrijpen. Dat is iets waar de boeddhistische leraren altijd wel op hameren en ook realistisch is,  vind ik. We kunnen eindeloos en prachtig praten over onze kennis van de leegte van alle verschijnselen, bijvoorbeeld, maar zodra we een pijntje voelen of een stel mooie billen zien, (vooral ervaringsgetuige:-) is opeens alle besef van de leegte van alle verschijnselen weg. Foetsie weg. We raken helemaal betoverd en in de ban.

Kortom, werkelijke kennis en visie over dit soort zaken toont zich alleen maar in gedrag. Niet in woorden. Dit wordt wel vergeleken met een vrucht:
-een vrucht kan van buiten rijp lijken maar van binnen niet rijp zijn.
-een vrucht kan van binnen rijp zijn maar van buiten niet zo lijken
-een vrucht kan van buiten niet rijp aanvoelen en ook van binnen niet rijp zijn
-een vrucht kan van buiten rijp aanvoelen en ook van binnen rijp zijn.

Zo kunnen mensen ook zijn als het gaat om spirituele rijpheid. Wel een leuke vergelijking vind ik.

Ik vind niet dat begoocheling alleen maar over Ego gaat of moet worden gereduceerd tot de indruk dat er een soort Ego als een mentale entiteit bestaat. Maar eigenlijk gaat begoocheling überhaupt over onder de indruk geraken van iets. Of dat nu van het bestaan van zo'n entiteit Ik is die kent, voelt etc, of de indruk dat genot je gelukkig gaat maken, of dat iets of iemand van zichzelf mooi en aantrekkelijk is of juist weerzinwekkend, of dat iemand op een soort onveranderlijke manier je vriend of vijand is (alsof dit niet kan omslaan in het tegendeel), al dat soort onder de indruk geraken, verwijst naar begoocheling en de zaken niet echt zien zoals ze zijn. Zoals Marcel vaak zei en aanvoelde: je bent dan eigenlijk aan het overdrijven. Dit komt door hartstocht in jezelf. Die wind blaast je naar een extreme visie.

Eigenlijk gaat het over tekens die contant oplichten aan onze geest en die ons in de ban krijgen, die dus het begripsvermogen gaan kleuren en ons denken, spreken en doen gaan beheersen.
Begoocheling gaat dus over vertekening in algemene zin maar niet alleen maar de vertekening die we Ego noemen.

Het is best wel apart, vind ik, dat we eigenlijk alleen maar met onszelf bezig zijn. Eigenlijk is er nooit wat anders aan de hand dan dat we in de ban geraken van onze eigen indrukken bij iets of iemand. We zijn nooit echt in de ban van iets of iemand. Meer van onszelf:-)
De Pali sutta's leren dat als hebzucht, haat en begoocheling verdwenen is, dit in de ban geraken ook op natuurlijke of organische wijze verdwijnt. Dat vergt dan geen inspanning.
Want hebzucht, haat en begoocheling zijn de werkelijke condities dat we van iets in de ban geraken, en niet de zaken die we zien, horen, voelen, en kennen. Het komt van binnenuit.

Ja, Ik geloof ook dat dit waar is.

Als de Pali Boeddha beschrijft dat de oorzaak van lijden is:
“Now this, bhikkhus, is the noble truth of the origin of suffering: it is this craving which leads to renewed existence, accompanied by delight and lust, seeking delight here and there; that is, craving for sensual pleasures, craving for existence, craving for extermination. (SN56.11)

Dan spreekt dit mijns inziens over in de ban geraken. Dat beschrijft de tweede edele waarheid vind ik.

Waarom precies de focus zo is verlegd van craving naar Ego weet ik niet.
Het idee lijkt te zijn dat craving berust op Ego perceptie maar ik geloof niet dat de Pali Boeddha dit onderwijst.

-Is Ego een soort noodzakelijke voorwaarde voor in de ban geraken?
-Moet je perse eerst een ego-besef hebben als je in de ban geraakt tijdens het zien van vrouwelijke vormen of mannelijke?
-Hebben alle dieren een Ego-besef of sommige niet? -Kunnen die dan niet in  de ban geraken? Zijn ze ontwaakt en verlicht omdat ze geen Ego-besef hebben?
-Is iemand die bewusteloos sterft, zonder Ego-besef verzekerd dat ie niet wedergeboren wordt, want er is geen Ego-besef?
-Waarom leren de Pali suttas niet het Ego als de tweede edele waarheid van de oorzaak van lijden maar craving (tanha, niet asmi mana)
9
spiritualiteit divers / De Veilige Weg
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op 16-05-2025 11:18 »
Ik denk dat de Pali Boeddha de beste en meest veilige weg beschrijft. Hij zei volgens de overlevering dat voorwaardelijk ontstaan zeer diepzinnig is. Zolang iemand niet werkelijk de bevrijding van hart en geest door wijsheid heeft gerealiseerd,  en dus hebzucht, haat en begoocheling er niet met wortel en vertakkingen is uitgetrokken, zolang is er ook het potentieel tot worden, tot een nieuw bestaan, nieuwe geboorte en alles wat er daarna bij komt kijken.

Er is hierbij een weg omhoog en omlaag. De weg omhoog is gebaseerd op verdienste verzameld door goede daden zoals het leven beschermen en wezens niet doden of kwellen, oprecht zijn en de waarheid spreken. Delen en vrijgevig zijn. Iedereen heeft er wel een notie van. De weg omlaag is gebaseerd op onverdienstelijke daden, immorele, kwaadwillende daden.

De Pali Boeddha en ook de meeste latere boeddhistische leraren leren dat je nooit moet verzaken in het goede doen en afstand doen van het kwade. Want die verdienste, die positieve energie zal jou (en anderen) niet alleen in dit leven goed doen maar ook latere levens.  Verzaak je hierin, of moedig je anderen aan hierin te verzaken, dan vergroot je alleen maar de kans dat jezelf of iemand anders een weg omlaag inzet, en je toekomst vorm krijgt vanuit de onverdienstelijke wilsdaden die je verricht hebt.

Gampopa haalt in zijn Jewel Ornament of Liberation verschillende mahayana teksten aan die illustreren hoe belangrijk dit voor hem was:

De ‘Sutra Shown by Vimalakirti’ zegt:
Wat is de gebondenheid van alle bodhisattva’s en wat is bevrijding?
Wijsheid niet ondersteund door methode is gebondenheid; wijsheid ondersteund door methode is bevrijding. Methode niet ondersteund door wijsheid is gebondenheid; methode ondersteund door wijsheid is bevrijding
”.

Daarom, het gescheiden beoefenen van of methode of wijsheid is de activiteit van Mara , zegt de tekst

De ‘Naga King Sagara-Requested Sutra’ zegt:
“Er zijn twee activiteiten van Mara: methode gescheiden van wijsheid en wijsheid gescheiden van methode. Men dient deze op te geven door ze te kennen als de activiteiten van Mara”.

Zie H.17. Als je alleen maar op wijsheid steunt, raak je gebonden aan leegte, stilte, inactiviteit, vrede. Dit uit zich als een groeiend onvermogen om de geest te gebruiken. Je wordt steeds minder soepel daarin. Maar iemand die bevrijding realiseert kan juist heel goed en soepel de geest gebruiken, aanwenden, toepassen. Of het nu visualiseren is, doordringen, verstillen, concentreren, etc.

Kortom, je moet jezelf ook altijd als persoon ontwikkelen in de perfecties, de paramitas. Niet lui zijn en zeker niet neerkijken op conditionering, op het verzamelen van verdienste, en het ontwikkelen van kwaliteiten in jezelf zoals gulheid, geduld, concentratie, moreel gedrag, vriendelijkheid, mededogen etc.

Dit sluit aan bij de Pali overlevering waarin de leer van de Boeddha soms heel kort wordt samengevat als: doe alleen goed, doe afstand van al het kwade en zuiver het hart.

Er zijn inderdaad leraren zoals Krishnamurti maar ook anderen die neerkijken hierop. Ik zie dit nu ook als Mara activiteit want mensen ontmoedigen het goede te doen en zich te ontwikkelen op dit vlak van deugdzaam gedrag, ook al zit daar nog een idee van Ik achter, betekent volgens mij dat je de kans op het Pad omlaag voor die mensen vergroot.

De Pali Boeddha leert dat er niks mis is met verdienste verzamelen, ook niet als dat niet 100% zuiver is en nog altijd gebaseerd op een besef van Ik of dualiteit of enige notie van eigenbelang.
Geeft niet. Het is toch verdienstelijk en die verdienste die zal je ook goed doen.

Er is ook het extreem dat mensen van zichzelf of anderen eisen dat elke daad om-niet is, helemaal zuiver, zonder bedoelingen en bijbedoeling. Maar aan dit soort idealisme heeft niemand wat, vind ik nu. Ik was vroeger strenger op dit vlak, d.w.z  idealistischer en dus boos. Maar eigenlijk is het onzin want je kunt zoiets ook niet afdwingen noch beoefenen. Het is waanzin te denken dat je zuiverheid kan beoefenen.  Je daden kunnen alleen maar meer en meer om niet worden, echt zuiver, als je daadwerkelijk hebzucht, haat en begoocheling ontwortelt.
Het is een organisch resultaat van het daadwerkelijk zuiveren van de geest maar het is volgens mij echt onzin te denken dat je altruisme, daden om-niet, kunt beoefenen.
In Zen zie ik wel zulke geforceerde pogingen maar ik heb daar niks mee.

Tuurlijk is het goed om te zien en weten wanneer een daad nog niet echt om-niet is en nog een element van bezoedeling bevat (MN117) maar dat je zo streng wordt dat jezelf en anderen altijd alles om niet moeten doen, en dus afkeurt dat mensen iets goeds doen dat wat wellicht niet 100% zuiver is, of waarvan ze ook zelf voordeel hebben, vind ik niet meer vaardig. Dat schiet totaal zijn doel voorbij.  Het is alleen maar idealistisch volgens mij en daar heeft niemand wat aan.

Krishnamurti was naar mijn smaak nu ook vooral een idealist op dit vlak. Alles moet altijd maar perfect gaan, zuiver, egoloos, om niet, en elke daad zou belangeloos moeten zijn etc.
En anders is het geweld. Dat is het soort denken dat K. had. Extreem idealistisch en perfectionistich. Het is veel te veel gevraagd. Het is juist gewelddadig om dit van jezelf en anderen te eisen of vragen. 

Boeddha wordt in de suttas beschreven als iemand die in eindeloos veel levens eigenlijk alleen maar het goede wilde doen en deed. Altijd bekommert om andermans welzijn. Dit is niet zomaar iets. Want dit wordt ook overgeleverd als de oorzaak waarom de Boeddha zulke ongekende kwaliteiten had. Die komen niet alleen maar door ontwaken maar de basis er van is gelegd in eindeloos veel levens waarin de Bodhisattva het goede hart liet spreken en devoot was aan het goede, het welzijn van anderen. Ik vind dit een heel mooi iets.

Iedereen moet het maar zelf uitzoeken he.

10
spiritualiteit divers / Re: Het leven is een dans, geen filosofisch examen!
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op 15-05-2025 21:37 »
@ervaringsgetuige,

Je bent van alles aangegaan en dat kan ik wel waarderen maar het idee dat 'het' met jou zou gebeuren, je voorspelt door Francois, en je eigen idee dat 'het' met je gebeurd is, beschouw ik als iets wat je hoofd en hart dol heeft gemaakt.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10