Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Steve Gepost op Vandaag om 09:34 »
Je kunt het ook zo samenvatten:

er zijn boeddhisten, zoals jij Steve, die geloven dat je echt kunt zien en ook moet zien dat je niet het lichaam bent, niet de gevoelens, gedachten, wil, bewustzijn, herinneringen, betekenissen, neigingen, emoties etc....maar iets anders...Is dat gezien dan valt de identificatie met lichaam en geest geleidelijk maar zeker weg. Als gewenning mag het nog een tijdje opspelen maar omdat men nu de juiste visie heeft, weet men dat dit allemaal niet ultiem waar en werkelijk is.

Schrap die "en ook moet zien" maar.
En ook die "maar iets anders".

Er zijn ook boeddhisten die geloven dat het niet een kwestie is van zien dat je iets anders bent dan dit lichaam, de gevoelens, gedachten, wil, bewustzijn, herinneringen, betekenissen, neigingen, emoties, maar dat dit alles slechts is wat het is. Het zijn slechts formaties. Er zit geen Ik in, onder, tussen, boven, noch is het allemaal van dat Ik.
Die betekenis van 'dit ben Ik, dit is van mij- dit is mijn zelf...wordt vanuit gewenning toegevoegd aan die formaties terwijl ze ontstaan. Waardoor ze voor ons hier en nu beleefd worden als iets anders dan louter processen of formaties. En daarin zit volgens hen de oorzaak van lijden en niet in het niet kennen van een transcendente ongrijpbare en niet te verwoorden realiteit.

Helemaal akkoord. Zo zie ik het ook.

Dus de kwestie volgens hen is niet dat je een ander antwoord moet hebben op de vraag wie/wat ben ik...of kennis moet hebben van een soort transcendente realiteit, maar je moet alles wat je nu al kent juist zien zoals het werkelijk is (niks toegevoegd). Daarin, in die directe kennis van wat hier en nu voor handen is, ligt de bevrijding. Andere kennis heeft men niet nodig.

Exact! Blij dat je het ook zo verwoord.
Vanwaar die neiging om steeds dat transcendente er op te projecteren?

Zij geloven niet dat de Boeddha onderwees dat er een dharmakaya is, rigpa, een ongeboren gewaarzijn, een universeel eeuwige intelligentie, een grond, leegte of wat dies meer zij  wat je misschien onbenoembaar noemt en buiten categorie. Juist dat maakt de Dhamma volgens hen ook uniek want vele andere spirituele tradities beroepen zich op een buiten categorie. Zij geloven juist dat de Boeddha dit nou net niet deed. Begrippen als asankhata, Nibbana, amata, duiden volgens hen ook niet op een buitencategorie.

Ok, ik begrijp dat de Mahayana termen jou de indruk geven dat er zoiets werkelijk als dharmakaya, rigpa enzo is. Rigpa is gewoon "helder gewaarzijn zonder invulling". Het ongeboren is gewoon het doodloze van de pali sutta's. Buiten categorie, als ik mij niet vergis, ontleen ik uit een pali sutta waarin letterlijk gesteld wordt "De tathagatta valt niet onder te brengen in de categorieen van bestaan en niet-bestaan".

Mahayana gebruikt heel veel labels als vaardige middelen om te komen tot het labelloze. Het gebruikt allerlei opdelende beschrijvingen als kaya's, om te komen tot de realisatie dat er geen (ondescheiden) kaya's zijn. Als dit verwarrend is voor jou, en jou het gevoel geeft dat Mahayana iets transcendent nastreeft of iets anders dan de pali Boeddha, dan is Mahayana misschien niet echt iets voor jou. We blijven best bij wat werkt en helderheid geeft voor ons. 

Het is me allemaal wat.

Zeg dat wel.
:)
22
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Steve Gepost op Vandaag om 08:47 »
Hi Steve,

De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.

The knowledge and vision arose in me: 'My deliverance is unshakeable; this is my last birth; now there is no renewal of being.' MN26)

De mensen waaraan je refereert (alleen na de dood is er de volledige beeindiging van lijden) geloven niet dat dit komt omdat je nu kennis hebt van iets voorbij tijd en ruimte of iets als een buitencategorie, want dat erkennen ze als afwezig. Zoiets is er niet volgens hen. Er zijn alleen khandha's.

Voor hen betekent het dat je ziet en begrijpt hoe wedergeboorte werkt, en wordt veroorzaakt door begeerte. Begeerte naar zintuiglijk aangename zaken of aangename mentale staten, begeerte naar bestaan en naar niet-bestaan. Als je ziet hoe dit wedergeboorte veroorzaakt, en wedergeboorte nooit het einde van lijden kan betekenen, dan begrijp je zowel de eerste als de tweede edele waarheid, lijden en diens oorzaak van lijden.

En als je ziet hoe dit alles bij jezelf afwezig is, al die begeerten die zorgen voor een wedergeboorte, dan kun je dus weten: een volgende geboorte komt niet meer. Ik moet dit leven gewoon uitzingen. Pijnlijke gevoelens, terminale gevoelens loslaten. Maar na de dood is ook dat allemaal gebeurt.

Nibbana verwijst dan naar die persoonlijke staat waarin die begeerten afwezig zijn. Bevrijding wordt dan ook op persoonlijke wijze gerealiseerd.
In die zin dat in een unieke samenkomst van lichaam en geest, die we nu ervaren als onszelf, bepaalde processen zijn beeindigd (hebzucht, haat, begoocheling, latente neigingen (anusaya), oprispingen (asava's), begeerten (tanha's)).

De bevestiging van bevrijding komt volgens hen dus niet van kennis van een soort transcendente wereld/iets, want dat is volgens hen juist mythisch!
De bevestiging van bevrijding komt volgens hen van de erkenning dat er alleen maar khandha's zijn en dat begeerte er voor zorgt dat steeds weer opnieuw nieuwe khandha's ontstaan, en daarmee lijden ook weer ontstaat.

Volg je het nog?

Ik volg helemaal, alleen lijk je te suggereren dat volgens die anderen er een soort transcendente wereld/iets zou zijn. Misschien zijn er enkele Boeddhisten voor wie het zo leeft, voor de boeddhisten waar ik op doel niet.

Er wordt wel gesproken van ware natuur. Maar dat is niet iets, noch transcendent. Dat slaat op de zoheid, de realiteit zoals die is VOOR dat er allemaal gedachten, emoties op geprojecteerd zijn en waarnemingen met het bewustzijn van gemaakt zijn. Transcendentie slaat op iets boven jou. Zoheid, de ware natuur van alles en iedereen slaat op wat vooraf gaat aan wat individueel bewustzijn er van maakt. Je kan daar van proeven als er geen enkele identificatie meer is met gedachten, emoties, waarnemingen, bewustzijn van specifieke zaken. Het is erg concreet, een zeer concrete manier van zien dat er niets is, niet iets waar mee geïdentificeerd kan worden. Het leidt dus helemaal niet tot iets anders als wat jij hierboven beschrijft.

Het verschil zit dus niet in transcendentie of niet, volgens mij, maar in of volledige bevrijding realiseerbaar is in dit leven, of pas erna. Ik kan jou uitleg volgen dat men zekerheid kan krijgen over volledige bevrijding, door de zekerheid dat er geen wedergeboorte meer is. Bedankt om dit te verhelderen, makes sense. Ik volg niet dat sommigen beweren dat volledige bevrijding maar gerealiseerd kan worden na dit leven. Volgens mij en ik sta daar niet alleen in, is Volledige Bevrijding in dit leven te realiseren. Hetgeen dit realiseert is natuurlijk het individu. Het individu realiseert dat het niet om hem draait, dat volledige bevrijding nooit deel kan zijn van het individu. Het individu realiseert de zoheid, de bevrijding die er al is, niet boven de werkelijkheid, maar als de werkelijkheid zonder de lagen die er op gelegd worden, inclusief de laag “ik ben een individu, afgescheiden van deze werkelijkheid”, zonder ook lagen als ik ben God, transcendent, iets, Boeddha, leegte, … . Woorden gebruiken is altijd erg gevaarlijk op dit niveau, het geeft gelegenheid te interpreteren alsof je dan ontdekt "iets" te zijn, ware natuur te zijn. Daarom spreekt men vaak over leegte, niet-iets, maar ook daar kan het lijken dat dit weer de zoveelste identificatie is: ik ben die leegte. Niet-zelf is daarom een beter woord, een ontkenning, geen enkel zelf, noch met een Hoofdletter, noch iets dat aangeduid wordt als leegte. Leegte duidt niets aan, het duid het leeg zijn van iets aan.

De Boeddha zegt ook nooit “Ik ben de Tathagatta” in de Pali suttas, hij zegt gewoon niet “ik ben” als gerefereert wordt naar het al bevrijdde, het niet binnen categorieën passende, het ongeborene. Het is dus niet iets dat overblijft waarmee geïdentificeerd kan worden. Wat overblijft is dat wat ontdaan is aan alles dat er opgelegd is, inclusief bestaan en niet-bestaan, leegte en vorm, geboorte en dood. Ook sommigen die jij zal toe doen behoren tot de groep die jij hierboven beschrijft geven het soms een naam als "zuivere Citta", dat wat zelf niet bezoedeld is, waar alle bezoedelenden als lagen opgelegd zijn. Dat is te proeven, de woudmonikken proeven er op hun manier van, in Zen, Dzogchen, Mahamudra weer op een andere manier. En ja het is het individu die hiervan proeft en dus ook op persoonlijke wijze realiseert dat individu dat het maar een verschijnsel is, niet zuivere Citta zelf is die al Volledig bevrijdt is. Als je daarvan proeft, proef je van Volledige Bevrijding en zie je die lagen er weer op komen, zie je lijden verschijnen. Dit neemt de Volledige Bevrijding niet weg, maar het zoekt het wel niet meer in lichaam, noch geest.

Het individu verliest daarmee niet zijn belang, het wordt belangrijk om te getuigen van die Bevrijding. En om dat zuiver te kunnen doen, moet het individu zuiver geraken van al die zaken die je beschrijft. Het wordt hier niet van vrijgesteld. Waar het van vrijgesteld is, is dat Volledige Bevrijding nog in dat individu wordt gezocht. Het individu wordt hier realistisch in: rug zal pijn blijven doen, impact op mensen en hun leven blijft zich voordoen, last toebrengen aan anderen blijft doorgaan, en ja, dit stopt maar bij de dood van het individu. Maar evengoed blijft het uiterst belangrijk dit individu te ontdoen van de zaken die eraan blijven kleven, anders blijft er oorzaak voor verderzetting van deze kleverigheid in volgende levens.

Echter volledige bevrijding blijft wel gerealiseerd juist in de realisatie dat je niet het individu bent, daarom hoeft het individu ook niet weg, zolang het door blijft gaan, volledige realisatie is en blijft gerealiseerd, en het individu als voertuig voor het getuigen van deze realiseerbaarheid (en het zich ontdoen van kleverigheid) wordt daarbij uiterst belangrijk. En dient dus verzorgd te worden, onderhouden te worden en uitgezuiverd te worden, maar niet in de illusie dat dat "voertuig", zo genoemd omdat het een middel is, niet iets wat je bent, zelf volledig bevrijdt kan zijn, ook niet in de illusie dat het weg moet vallen om Volledige bevrijding vrij te maken. Gewoon het gebruiken om te getuigen en andere individuen te helpen tot deze realisatie te komen, via welke weg dan ook: voor elk wat wils.
23
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Gouden middenweg & de wilde natuur Gepost op Gisteren om 23:41 »

Boeddha was niet mythisch maar een mens,


Boeddha dat ben jij.
Je kunt niet over Boeddha  louter als mens spreken, omdat Boeddha ook de belichaming van de zuiverheid symboliseert.

Jij spreekt over voertuig, Misschien is het beter om te zeggen :  leraar, boodschapper, verkondiger.
Van wat ?
Van het zuivere.

En wat doet dat zuivere ?
Het dooft het vuur van het kwaad.
Het verdrijft de onwetendheid, de blindheid,

En wat blijft er over als de onwetendheid, de blindheid verdwijnt ?

Nog altijd jij maar dan bewust van het zuivere .
En overal waar een levend wezen verschijnt bewust van het zuivere, daar verschijn jij.
Toch kun je je niet dat zuivere toe-eigenen. Alsof jij zuiver bent.

Een mens denkt dat ie alleen is, maar het zuivere was er ook altijd al.
Zonder het zuivere zou er geen redding mogelijk zijn.

Voordat een mens bewust is van het zuivere, deed het zuivere al zijn werk.
Laat het zuivere maar verder zijn werk doen.



24
spiritualiteit divers / Re: liefde & de laatste geboorte
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 19:03 »


Ik kan niet helpen te lachen bij dat manneke met rood hoofd
25
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 16:19 »
Hmmm…

Als bevrijding slaat op als mens bevrijd te geraken van lijden, dan is er inderdaad geen bevrijding mogelijk of dan is bevrijding inderdaad iets mytisch.

Als bevrijding slaat op bevrijding uit de identificatie met die mens te zijn, dan is bevrijding niet mythisch, maar een mogelijkheid.

Boeddha was niet mythisch maar een mens, een voertuig voor Tathaghata. Dit voertuig sprak niet in termen van ik ben (het voertuig), maar in termen van de Tathagata valt niet binnen de categorieën van bestaan of niet-bestaan, lichaam of geest, … de Tahagata is buiten categorie.

Er zijn interpretaties die overeenkomen met die van jou, Gouden middenweg, die stellen dat volledige bevrijding maar mogelijk is als er geen lichaam meer is, want waar lichaam is, is er ook lijden en lijden toebrengen. Bevrijding van lijden kan dus enkel bevrijding van lichaam zijn, volledige bevrijding kan dan enkel na de dood van het lichaam bereikt worden, in pari-nibbaba.


Je kunt het ook zo samenvatten:

er zijn boeddhisten, zoals jij Steve, die geloven dat je echt kunt zien en ook moet zien dat je niet het lichaam bent, niet de gevoelens, gedachten, wil, bewustzijn, herinneringen, betekenissen, neigingen, emoties etc....maar iets anders...Is dat gezien dan valt de identificatie met lichaam en geest geleidelijk maar zeker weg. Als gewenning mag het nog een tijdje opspelen maar omdat men nu de juiste visie heeft, weet men dat dit allemaal niet ultiem waar en werkelijk is.

Er zijn ook boeddhisten die geloven dat het niet een kwestie is van zien dat je iets anders bent dan dit lichaam, de gevoelens, gedachten, wil, bewustzijn, herinneringen, betekenissen, neigingen, emoties, maar dat dit alles slechts is wat het is. Het zijn slechts formaties. Er zit geen Ik in, onder, tussen, boven, noch is het allemaal van dat Ik.
Die betekenis van 'dit ben Ik, dit is van mij- dit is mijn zelf...wordt vanuit gewenning toegevoegd aan die formaties terwijl ze ontstaan. Waardoor ze voor ons hier en nu beleefd worden als iets anders dan louter processen of formaties. En daarin zit volgens hen de oorzaak van lijden en niet in het niet kennen van een transcendente ongrijpbare en niet te verwoorden realiteit.

Dus de kwestie volgens hen is niet dat je een ander antwoord moet hebben op de vraag wie/wat ben ik...of kennis moet hebben van een soort transcendente realiteit, maar je moet alles wat je nu al kent juist zien zoals het werkelijk is (niks toegevoegd). Daarin, in die directe kennis van wat hier en nu voor handen is, ligt de bevrijding. Andere kennis heeft men niet nodig.

Zij geloven niet dat de Boeddha onderwees dat er een dharmakaya is, rigpa, een ongeboren gewaarzijn, een universeel eeuwige intelligentie, een grond, leegte of wat dies meer zij  wat je misschien onbenoembaar noemt en buiten categorie. Juist dat maakt de Dhamma volgens hen ook uniek want vele andere spirituele tradities beroepen zich op een buiten categorie. Zij geloven juist dat de Boeddha dit nou net niet deed. Begrippen als asankhata, Nibbana, amata, duiden volgens hen ook niet op een buitencategorie.

Het is me allemaal wat.
26
spiritualiteit divers / Re: liefde & de eenden in het park
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Gisteren om 15:32 »
Er grijpt helemaal geen God van ergens ginder boven in de kosmos in want die bestaat niet.
Wat gebeurt zijn spirituele lijnen die actief worden in de mens die zelf god is maar zijn conditionering verhindert hem zich daarvan bewust te worden.

Ik vind het mooier om te zeggen dat God in ons en wij in God. Laat ik open wat God is.
Doorprik / doorzie de illusie nou is.
God is het absolute. God is een woord voor wat is, een woord voor realiteit. Vereniging met het absolute is het ultieme doel van de spirituele zoektocht.
Door de illusie van het zelf te doorzien, kunnen we ons verenigen met het absolute, het oneindige bewustzijn dat alles doordringt.

Wat houdt deze illusie in?
  • Het 'ik': een mentale constructie: Het 'ik' dat we ervaren, is geen statisch, onafhankelijk wezen. Het is eerder een voortdurend veranderende verzameling van gedachten, gevoelens, herinneringen en percepties. Dit 'ik' wordt gevormd door onze ervaringen, cultuur en opvoeding.
  • Geen aparte entiteit: Het 'ik' is niet gescheiden van de rest van de werkelijkheid. Het is verstrengeld met alles wat er is. Het gevoel van een afzonderlijk 'ik' is een illusie, een soort optische illusie van het bewustzijn.
  • Vergelijking met een droom: Ik vergelijk het 'ik' vaak met een personage in een droom. In een droom lijkt het personage een eigen leven te leiden, maar wanneer we wakker worden, realiseren we ons dat het personage nooit echt heeft bestaan. Op dezelfde manier is het 'ik' een tijdelijke illusie binnen het grotere bewustzijn.

Waarom is het belangrijk om deze illusie te doorzien?
  • Bevrijding van lijden: Het gevoel van een afzonderlijk 'ik' is de wortel van veel menselijk lijden. Wanneer we ons identificeren met ons 'ik', zijn we kwetsbaar voor angst, verdriet, woede en andere negatieve emoties. Door te beseffen dat het 'ik' een illusie is, kunnen we ons bevrijden van deze lijden.

Ons gevoel van een vaststaande, individuele identiteit is een misvatting. Door deze illusie te doorzien, kunnen we een dieper niveau van bewustzijn bereiken en ware vrijheid ervaren.

Maar ik zal het allemaal maar beter tegen de eenden in het park gaan vertellen, die verstaan mij misschien want zijn niet geconditioneerd! ;D
27

...

De bevestiging van bevrijding komt volgens hen dus niet van kennis van een soort transcendente wereld/iets, want dat is volgens hen juist mythisch!
De bevestiging van bevrijding komt volgens hen van de erkenning dat er alleen maar khandha's zijn en dat begeerte er voor zorgt dat steeds weer opnieuw nieuwe khandha's ontstaan, en daarmee lijden ook weer ontstaat.
Klinkt weer indrukwekkend dat erkennen van dat er alleen maar khandha's zijn, maar het is veel één-voudiger:

- De dood is geen einde, maar eerder een bevrijding van de illusie van een afzonderlijk zelf. Het is een terugkeer naar de bron, naar het bewustzijn waaruit alles voortkomt.

- Het 'ik' dat we ervaren is een illusie, een verzameling van gedachten en percepties. Wanneer het lichaam sterft, verdwijnt deze illusoire identiteit.

- De enige werkelijkheid is de absolute realiteit (God), het bewustzijn zelf (God). Dit bewustzijn is oneindig, onveranderlijk en bestaat altijd.

- Er is geen hemel of hel. Dit zijn slechts mentale constructies die dienen om mensen te controleren.

- Ook de anderen zijn de hel niet, daarmee verwijzend naar Jean-Paul Sartre, de filosoof die beroemd werd met de uitspraak "De hel, dat zijn de anderen". De individuele vrijheid en verantwoordelijkheid van de mens wordt niet bedreigd door de aanwezigheid van anderen. Dat is nonsens.

- Anderen, "de wereld", is er om ons te helpen te ontwaken. De wereld is niet tegen jou.

- Bevrijdt je van je eigen lijden in jouw eigen denken (stap uit de slachtofferrol) en wordt een / het licht in de wereld....



28
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Gisteren om 13:52 »

Maar na de dood is ook dat allemaal gebeurt.

Na de dood houdt jouw denken "gewoon" op. That's it. ;)
29
spiritualiteit divers / Re: liefde & de laatste geboorte
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Gisteren om 13:48 »

Hi Steve,

De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.

The knowledge and vision arose in me: 'My deliverance is unshakeable; this is my last birth; now there is no renewal of being.' MN26)

...
Als je nou maar goed die sutta's leest, onderzoekt en bediscussieerd met Steve zijn jullie zeker de volgenden die niet wedergeboren hoeven te worden!




Volg je het nog?

Ik volg met veel lol jullie discussies. ;)
Daarbij opmerkend dat mijn helder-ziende François in de laatste maanden voor zijn dood zei niet meer wedergeboren te worden.
Daar kan ik inkomen van zo'n man die over tijd en ruimte heen kon zien.

30
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 11:26 »
Hi Steve,

De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.

The knowledge and vision arose in me: 'My deliverance is unshakeable; this is my last birth; now there is no renewal of being.' MN26)

De mensen waaraan je refereert (alleen na de dood is er de volledige beeindiging van lijden) geloven niet dat dit komt omdat je nu kennis hebt van iets voorbij tijd en ruimte of iets als een buitencategorie, want dat erkennen ze als afwezig. Zoiets is er niet volgens hen. Er zijn alleen khandha's.

Voor hen betekent het dat je ziet en begrijpt hoe wedergeboorte werkt, en wordt veroorzaakt door begeerte. Begeerte naar zintuiglijk aangename zaken of aangename mentale staten, begeerte naar bestaan en naar niet-bestaan. Als je ziet hoe dit wedergeboorte veroorzaakt, en wedergeboorte nooit het einde van lijden kan betekenen, dan begrijp je zowel de eerste als de tweede edele waarheid, lijden en diens oorzaak van lijden.

En als je ziet hoe dit alles bij jezelf afwezig is, al die begeerten die zorgen voor een wedergeboorte, dan kun je dus weten: een volgende geboorte komt niet meer. Ik moet dit leven gewoon uitzingen. Pijnlijke gevoelens, terminale gevoelens loslaten. Maar na de dood is ook dat allemaal gebeurt.

Nibbana verwijst dan naar die persoonlijke staat waarin die begeerten afwezig zijn. Bevrijding wordt dan ook op persoonlijke wijze gerealiseerd.
In die zin dat in een unieke samenkomst van lichaam en geest, die we nu ervaren als onszelf, bepaalde processen zijn beeindigd (hebzucht, haat, begoocheling, latente neigingen (anusaya), oprispingen (asava's), begeerten (tanha's)).

De bevestiging van bevrijding komt volgens hen dus niet van kennis van een soort transcendente wereld/iets, want dat is volgens hen juist mythisch!
De bevestiging van bevrijding komt volgens hen van de erkenning dat er alleen maar khandha's zijn en dat begeerte er voor zorgt dat steeds weer opnieuw nieuwe khandha's ontstaan, en daarmee lijden ook weer ontstaat.

Volg je het nog?
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10