31
spiritualiteit divers / Re: oorspronkelijk boeddhisme & de ultieme relativiteit van alle concepten
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op 13-07-2025 18:01 »Dat kan ook niet anders dan alle kanten opvliegen vanwege de beperkingen van taal en concepten.
Mijn ervaring is trouwens ook dat er ook geen consensus is onder deskundigen/wetenschappers over historische bewijsmiddelen, ouderdom van teksten etc. Ook dat vliegt alle kanten op.
Je stelde dit al eerder vast...
Ik heb alles zo'n beetje gelezen van Meister Eckhart en Jan van het Kruis, beide christelijke mystici. Als je zou proberen hun Godsbeeld te schetsen, dat vliegt alle kanten op. Van een soort grond naar gewoon een persoonlijk wezen, van een Schepper die ongeveer 6000 jaar geleden de wereld schiep, tot de Schepper die altijd alleen maar schept in het moment. Van liefde tot een soort geest (spirit). Als je het zo bekijkt kan God wel alles zijn. Het is maar wat je wilt dat God is, lijkt wel.
God, Boeddha, Jezus, Mohammed, etc. kunnen inderdaad alles zijn wat je wilt, beter gezegd: Wat je projecteert erop...
Vandaar zoals ik elders schreef....
Citaat
...
In de geest van Grof en Jung:
Religieuze idealen zijn spiegels van onze diepste psychische behoeften. Het verlangen naar zondeloosheid of emotieloosheid is in wezen een verlangen naar innerlijke heelheid, vrede en bevrijding van lijden. Religies geven daar collectief vorm aan via hun mythen, symbolen en rituelen.
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4778.msg47909#msg47909
Ik vind het zelf het belangrijkste wat de Boeddha eigenlijk dreef. Voor velen is dit het einde van wedergeboorte maar ik ben er niet zo heel zeker van. Ik zie ook wel teksten die aangeven dat de Boeddha in meer algemene zin zocht naar de waarheid, het betrouwbare, onwankelbare, ongekunstelde, of naar het einde van conflict. Ook hier is weer van alles mogelijk.
Zie hier een antwoord op je zoeken van Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof....
Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof zouden elk vanuit hun eigen perspectief reageren op de observaties over het ontbreken van consensus over historische bronnen rond de Boeddha, de uiteenlopende godsbeelden bij mystici als Eckhart en Jan van het Kruis, en de vraag wat de Boeddha werkelijk dreef.
Ramesh Balsekar
Balsekar, beïnvloed door Advaita Vedanta en Nisargadatta Maharaj, zou waarschijnlijk stellen dat het ontbreken van consensus over historische feiten en godsbeelden juist wijst op de ultieme relativiteit van alle concepten. Voor hem is de zoektocht naar waarheid niet het vinden van één sluitende definitie, maar het doorzien van het idee van een afgescheiden 'ik'. Hij zou zeggen dat zowel het godsbeeld als het doel van spirituele zoektocht altijd gekleurd is door het denken van het individu. In zijn visie is de kern van de Boeddha’s boodschap het inzicht in de afwezigheid van een persoonlijk, onafhankelijk zelf en het herkennen van de eenheid van alles, voorbij alle concepten en beelden.
Eckhart Tolle
Tolle zou de nadruk leggen op aanwezigheid en het loslaten van mentale constructies over God of ultieme waarheid. Hij zou waarschijnlijk zeggen dat het niet uitmaakt welk beeld we van God of verlichting hebben, omdat die altijd voortkomen uit het denken, terwijl de waarheid alleen in het huidige moment direct ervaren kan worden. Volgens Tolle was de Boeddha vooral gericht op het beëindigen van lijden door identificatie met het denken en het ego los te laten. Of het nu over het einde van wedergeboorte, het vinden van waarheid of het beëindigen van conflict gaat: het draait allemaal om het realiseren van een staat van innerlijke stilte en aanwezigheid, waarin het zoeken zelf tot rust komt.
Stanislav Grof
Grof, als pionier van transpersoonlijke psychologie, zou de veelheid aan interpretaties zien als een reflectie van de verschillende bewustzijnsniveaus en -ervaringen van mensen. Hij zou zeggen dat mystieke ervaringen, of ze nu christelijk, boeddhistisch of anderszins zijn, universele kernaspecten delen, maar cultureel en persoonlijk verschillend geïnterpreteerd worden. Grof zou het zoeken van de Boeddha naar het "onwankelbare, ongekunstelde" herkennen als het zoeken naar een directe ervaring van de ultieme werkelijkheid, voorbij de beperkingen van het gewone bewustzijn en de culturele conditionering. Voor Grof is het uiteindelijke doel van spirituele ontwikkeling het overstijgen van het ego en het ervaren van eenheid met het geheel, iets wat hij ook in de kern van het boeddhisme zou herkennen.
Samengevat
Alle drie zouden benadrukken dat de veelheid aan interpretaties en doelen in spiritualiteit en religie niet problematisch is, maar juist wijst op de beperkingen van taal en concepten. De kern is voor hen niet een dogmatisch antwoord, maar het directe, persoonlijke inzicht of de ervaring die voorbij de woorden ligt.
- Balsekar’s visie sluit aan bij het boeddhistische inzicht in leegte en het ontbreken van een blijvende essentie, zie ook uitleg over śūnyatā en het ontbreken van een ‘ik’ in het boeddhisme.
- Tolle’s nadruk op het loslaten van mentale constructies en het belang van directe ervaring, vergelijkbaar met de boeddhistische praktijk van meditatie en het loslaten van gehechtheid aan ideeën.
- Grof’s transpersoonlijke benadering herkent het universele in mystieke ervaringen, ongeacht de culturele context.
https://www.perplexity.ai/search/forumlid-lang-kwaat-schreef-ee-qq8ZZ9f0S8KlVlv4RRAubg