41
spiritualiteit divers / is bewustzijn een verschijnsel
« Laatste bericht door Gouden middenweg & de wilde natuur Gepost op Gisteren om 10:11 »Het boeddhistisch standpunt (in zoverre dat men kan spreken over "het")
is, dat alles wat bestaat een verschijnsel is.
wij bevinden ons in de wereld der verschijnselen.
En een basiskenmerk van een verschijnsel is dat het verschijnt en verdwijnt.
Het verschijnen en verdwijnen is ook een procesmatig gebeuren onder invloed van de dhamma (de wet), je kunt niet zeggen dat de dhamma op zichzelf verschijnt of verdwijnt, je kunt ook niet zeggen dat de dhamma bestaat zoals een verschijnsel bestaat, je kunt ook niet zeggen dat de dhamma niets is, want de dhamma is verschillend van niets en verschillend van iets.
Een vraag die men zich kan stellen is, wat verschijnt er dan ?
Maar met deze vragen is boeddhisme niet bezig is.
Boeddhisme stelt gewoon, dat bewustzijn een verschijnsel is, dus onderhevig aan wetmatigheden van verschijnen en verdwijnen.
Laat ik toch eventjes bij de vraag blijven, wat verschijnt er dan ? En waar verschijnt dit ?
Alles wat verschijnt is ten gevolge van causaliteit, als.... dan...
Het enige dat bestaat, weliswaar niet als verschijnsel dat is de dhamma, omdat het verschillend is van niets, en ook "echt" is.
dus als we het over "waar" hebben, dan bevinden we ons in de dhamma.
Aangezien het enige dat bestaat (in zoverre dat we over bestaan kunnen spreken, maar hier verwijst bestaat naar "verschillend van niets") is de dhamma.
dus de basisbouwsteen van alles is de dhamma. wat zijn we ? (zie ook wikipedia dhamma als de "natuurlijke elementen" waaruit het universum en onze ervaringen zijn samengesteld)
wij zien en begrijpen dhamma als de leer van boeddha, maar de tijdsgenoten van boeddha, zullen waarschijnlijk een totaal ander begrip van de leer van de boeddha hebben, omdat zij dhamma totaal anders begrijpen dan wij.
Als het boeddhisme het heeft over het ongeborene, dan heeft het boeddhisme het over de dhamma en niet over bewustzijn.
sommigen spreken over wat we zijn is bewustzijn, maar in boeddhistische context is dat dhamma.
bewustzijn is slechts een verschijnsel, kijk verder en dieper en doorgrond de dhamma is de boeddhistische boodschap.
de moeilijkheid is natuurlijk wanneer iemand het woord bewustzijn gaat gebruiken , niet als verschijnsel, maar om dat wat ongeboren is te benoemen, terwijl in men in boeddhisme dat dhamma noemt, tja dan hebben we spraakverwarring.
is, dat alles wat bestaat een verschijnsel is.
wij bevinden ons in de wereld der verschijnselen.
En een basiskenmerk van een verschijnsel is dat het verschijnt en verdwijnt.
Het verschijnen en verdwijnen is ook een procesmatig gebeuren onder invloed van de dhamma (de wet), je kunt niet zeggen dat de dhamma op zichzelf verschijnt of verdwijnt, je kunt ook niet zeggen dat de dhamma bestaat zoals een verschijnsel bestaat, je kunt ook niet zeggen dat de dhamma niets is, want de dhamma is verschillend van niets en verschillend van iets.
Een vraag die men zich kan stellen is, wat verschijnt er dan ?
Maar met deze vragen is boeddhisme niet bezig is.
Boeddhisme stelt gewoon, dat bewustzijn een verschijnsel is, dus onderhevig aan wetmatigheden van verschijnen en verdwijnen.
Laat ik toch eventjes bij de vraag blijven, wat verschijnt er dan ? En waar verschijnt dit ?
Alles wat verschijnt is ten gevolge van causaliteit, als.... dan...
Het enige dat bestaat, weliswaar niet als verschijnsel dat is de dhamma, omdat het verschillend is van niets, en ook "echt" is.
dus als we het over "waar" hebben, dan bevinden we ons in de dhamma.
Aangezien het enige dat bestaat (in zoverre dat we over bestaan kunnen spreken, maar hier verwijst bestaat naar "verschillend van niets") is de dhamma.
dus de basisbouwsteen van alles is de dhamma. wat zijn we ? (zie ook wikipedia dhamma als de "natuurlijke elementen" waaruit het universum en onze ervaringen zijn samengesteld)
wij zien en begrijpen dhamma als de leer van boeddha, maar de tijdsgenoten van boeddha, zullen waarschijnlijk een totaal ander begrip van de leer van de boeddha hebben, omdat zij dhamma totaal anders begrijpen dan wij.
Als het boeddhisme het heeft over het ongeborene, dan heeft het boeddhisme het over de dhamma en niet over bewustzijn.
sommigen spreken over wat we zijn is bewustzijn, maar in boeddhistische context is dat dhamma.
bewustzijn is slechts een verschijnsel, kijk verder en dieper en doorgrond de dhamma is de boeddhistische boodschap.
de moeilijkheid is natuurlijk wanneer iemand het woord bewustzijn gaat gebruiken , niet als verschijnsel, maar om dat wat ongeboren is te benoemen, terwijl in men in boeddhisme dat dhamma noemt, tja dan hebben we spraakverwarring.