Zoek geen verheugenis in wat door de zintuigen gekend wordt
Samyutta Nikaya 35.64. Migajala (2)
Toen benaderde de eerwaarde Migajala de Gezegende, betoonde hem eerbied, ging terzijde zitten en zei tegen hem: “Eerwaarde heer, het zou goed zijn als de Gezegende mij de Dhamma in het kort zou onderwijzen, zodat ik, na de Dhamma van de Gezegende gehoord te hebben, alleen zou kunnen verblijven, teruggetrokken, ijverig, bevlogen en vastberaden.”
“Er zijn, Migajala, vormen die gekend worden door het oog die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er verheugenis in zoekt, ze verwelkomt en aan ze blijft vasthouden, dan ontstaat verheugenis. Met het ontstaan van verheugenis, zeg ik, Migajala, ontstaat er lijden.
“Er zijn, Migajala, geluiden die gekend worden door het oor die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er verheugenis in zoekt, ze verwelkomt en aan ze blijft vasthouden, dan ontstaat verheugenis. Met het ontstaan van verheugenis, zeg ik, Migajala, ontstaat er lijden.
“Er zijn, Migajala, geuren die gekend worden door de neus die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er verheugenis in zoekt, ze verwelkomt en aan ze blijft vasthouden, dan ontstaat verheugenis. Met het ontstaan van verheugenis, zeg ik, Migajala, ontstaat er lijden.
“Er zijn, Migajala, smaken die gekend worden door de tong die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er verheugenis in zoekt, ze verwelkomt en aan ze blijft vasthouden, dan ontstaat verheugenis. Met het ontstaan van verheugenis, zeg ik, Migajala, ontstaat er lijden.
“Er zijn, Migajala, tactiele objecten die gekend worden door het lichaam die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er verheugenis in zoekt, ze verwelkomt en aan ze blijft vasthouden, dan ontstaat verheugenis. Met het ontstaan van verheugenis, zeg ik, Migajala, ontstaat er lijden.
“Er zijn, Migajala, mentale verschijnselen die gekend worden door de geest die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er verheugenis in zoekt, ze verwelkomt en aan ze blijft vasthouden, dan ontstaat verheugenis. Met het ontstaan van verheugenis, zeg ik, Migajala, ontstaat er lijden.
“Er zijn, Migajala, vormen die gekend worden door het oog die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er geen verheugenis in zoekt, ze niet verwelkomt en niet aan ze blijft vasthouden, dan eindigt verheugenis. Met het beëindigen van verheugenis, zeg ik, Migajala, komt de beëindiging van lijden.
“Er zijn, Migajala, geluiden die gekend worden door het oor die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er geen verheugenis in zoekt, ze niet verwelkomt en niet aan ze blijft vasthouden, dan eindigt verheugenis. Met het beëindigen van verheugenis, zeg ik, Migajala, komt de beëindiging van lijden.
“Er zijn Migajala geuren die gekend worden door de neus die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er geen verheugenis in zoekt, ze niet verwelkomt en niet aan ze blijft vasthouden, dan eindigt verheugenis. Met het beëindigen van verheugenis, zeg ik, Migajala, komt de beëindiging van lijden.
“Er zijn Migajala smaken die gekend worden door de tong die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er geen verheugenis in zoekt, ze niet verwelkomt en niet aan ze blijft vasthouden, dan eindigt verheugenis. Met het beëindigen van verheugenis, zeg ik, Migajala, komt de beëindiging van lijden.
“Er zijn Migajala tactiele objecten die gekend worden door het lichaam die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er geen verheugenis in zoekt, ze niet verwelkomt en niet aan ze blijft vasthouden, dan eindigt verheugenis. Met het beëindigen van verheugenis, zeg ik, Migajala, komt de beëindiging van lijden.
“Er zijn Migajala mentale verschijnselen die gekend worden door de geest die begerenswaardig zijn, lieflijk, aangenaam, aantrekkelijk, zintuiglijk verlokkelijk, tantaliserend. Als een bhikkhu er geen verheugenis in zoekt, ze niet verwelkomt en niet aan ze blijft vasthouden, dan eindigt verheugenis. Met het beëindigen van verheugenis, zeg ik, Migajala, komt de beëindiging van lijden.
Na zich verheugd en verblijd te hebben in de woorden van de Gezegende stond de eerwaarde Migajala op van zijn stoel, en na eerbied aan de Gezegende getoond te hebben, hem ter rechterzijde houdend, vertrok hij.
Toen, alleen verblijvend, teruggetrokken, ijverig, bevlogen, realiseerde de eerwaarde Migajala voor zichzelf op rechtstreekse wijze, in dit leven, het onovertroffen doel van het heilige leven, ging het binnen en verbleef er in. Dat doel waarvoor stamgenoten terecht afstand doen van het leven van een huishouder en het thuisloze leven verkiezen. Hij wist op rechtstreekse wijze: “Geboorte is vernietigd, het heilige leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niks meer in deze staat van bestaan.” En de eerwaarde Migajala werd één van de arahants.
Zie ook SN35.88 die lijkt op bovenstaande sutta. Hier bereikt Punna na dit onderricht de staat van de arahant.