Auteur Topic: Verkeerde en Juiste Inspanning  (gelezen 4238 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Verkeerde en Juiste Inspanning
« Gepost op: 22-12-2018 11:24 »
Verkeerde en Juiste Inspanning

Inleiding

In deze serie posten heb ik sutta fragmenten verzameld over verkeerde en juiste inspanning. 

Aan bod komen:

- algemene zaken betreffende verkeerde en juiste inspanning
- wat is verkeerde inspanning?
- wat is juiste inspanning?

Bronnen en gebruikte afkortingen

Bronnen

Digha Nikaya: The Long Discourses of the Buddha, A translation of the Digha Nikaya by Maurice Walshe, 1996.
Majjhima Nikaya: The Middle Length Discourses of the Buddha, A new translation of the Majjhima Nikaya, original translation by Bhikkhu Nanamoli, translation edited and revised by Bhikkhu Bodhi, 1995.
Samyutta Nikaya: The Connected Discourses of the Buddha, A New Translation of the Samyutta Nikaya, Bhikkhu Bodhi, Volume I+II, 2000.
Anguttara Nikaya: The Numerical Discourses of the Buddha, A Translation of the Anguttara Nikaya by Bhikkhu Bodhi, 2012.

Gebruikte afkortingen

DN: Digha Nikaya         
MN: Majjhima Nikaya
SN: Samyutta Nikaya
AN: Anguttara Nikaya 

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
Re: Verkeerde en Juiste Inspanning, Algemeen
« Reactie #1 Gepost op: 22-12-2018 11:28 »
Algemene zaken betreffende juiste en verkeerde inspanning

-Juiste inspanning dient ontwikkeld te worden, net als de andere factoren van het Edele Achtvoudige Pad, het Pad dat leidt naar de realisatie van Nibbana (MN77§21).

-Vanuit juiste visie ontstaat een juiste manier van denken of juiste intentie. Vanuit de juiste manier van denken ontstaat juiste spraak. Vanuit juiste spraak ontstaat juist handelen. Vanuit juist handelen ontstaat juist levensonderhoud. Vanuit juist levensonderhoud ontstaat juiste inspanning. Vanuit juiste inspanning ontstaat juiste mindfulness. Vanuit juist mindfulness ontstaat juiste concentratie. Vanuit juiste concentratie ontstaat juiste kennis. Vanuit juiste kennis ontstaat juiste bevrijding (DN18§27, MN117§34, SN45.1, AN10.103).
-Vanuit verkeerde visie ontstaan verkeerde manieren van denken. Uit verkeerde manieren van denken ontstaat verkeerde spraak etc. (DN33§3.1, AN4.205, AN10.103).

-“Juiste visie, juiste intentie, juiste spraak, juist handelen, juist levensonderhoud, juiste inspanning, juiste mindfulness en juiste concentratie: dit wordt kamma genoemd dat noch donker noch licht is, met noch-donker-noch-licht gevolg, kamma dat leidt tot de beëindiging van kamma” (AN4.237).

-“Bhikkhu’s, deze tien dingen, indien ontwikkeld en gecultiveerd leiden tot de vernietiging van de asava’s. Welke tien? Juiste visie, juiste intentie, juiste spraak, juist handelen, juist levensonderhoud, juiste inspanning, juiste mindfulness, juiste concentratie, juiste kennis en juiste bevrijding” (AN10.122).

-“’De gevolgen van verkeerde inspanning zijn slecht in zowel in dit huidige leven als in toekomstige levens’. Na deze reflectie doet hzij afstand van verkeerde inspanning…” (AN10.119)

-“Verkeerde inspanning is niet-Dhamma; juiste inspanning is de Dhamma. De talloze slechte onheilzame kwaliteiten die ontstaan met verkeerde inspanning als voorwaarde: deze zijn schadelijk. De talloze heilzame kwaliteiten die vervulling bereiken door ontwikkeling met juiste inspanning als voorwaarde: deze zijn voordelig” (AN10.114).

-“verkeerde inspanning is de nabije oever, juiste inspanning is de overkant” (AN10.117).

-Door juiste inspanning wordt verkeerde inspanning weggesleten en de talloze slechte onheilzame kwaliteiten die ontstaan met verkeerde inspanning als voorwaarde worden ook weggesleten, en met juiste inspanning als voorwaarde bereiken talloze heilzame kwaliteiten vervulling door ontwikkeling”  (DN34§2.3(9), AN10.106).

-“anderen zullen zich verkeerd inspannen, wij zullen ons juist inspannen, uitwissen moet zo beoefend worden” (MN8§12).
-“iemand die zich overgeeft aan verkeerde inspanning heeft juiste inspanning om dit te vermijden” (MN8§14).

-“Juiste inspanning, juist mindfulness en juiste concentratie- deze staten zijn inbegrepen bij het aggregaat van concentratie” (MN44§11).

-“In iemand met juiste inspanning is verkeerde inspanning opgedoekt” (MN117§35).

In de volgende post, wat is verkeerde en juiste inspanning?

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
Wat is Verkeerde en Juiste Inspanning?
« Reactie #2 Gepost op: 22-12-2018 20:23 »
Verkeerde inspanning

Wat verkeerde inspanning is, heb ik niet letterlijk omschreven zien worden in de zin van ‘verkeerde inspanning is…’, zoals wel bij verkeerde visie, verkeerde intentie, verkeerde spraak, verkeerd handelen en levensonderhoud. Wel wordt beschreven wat juiste inspanning is. Verkeerde inspanning kun je denk ik het beste zien als het tegendeel van juiste inspanning.

Juiste inspanning (samma-vayamo)

-“En wat, monniken, is juiste inspanning? Hier, monniken, vuurt een monnik zijn wil aan, spant zich in, wekt de energie op, wendt zijn geest aan en streeft er naar het ontstaan van nog niet opgekomen onheilzame mentale staten te voorkomen. Hij vuurt zijn wil aan, spant zich in, wekt de energie op, wendt zijn geest aan en streeft er naar om onheilzame staten die reeds verrezen zijn te overwinnen. Hij vuurt zijn wil aan, spant zich in, wekt energie op, wendt zijn geest aan en streeft er naar om nog niet opgekomen heilzame staten voort te brengen. Hij vuurt zijn wil aan, spant zich in, wekt energie op, wendt zijn geest aan en streeft er naar om reeds opgekomen heilzame staten te handhaven, om ze niet te laten uitdoven, om ze tot meer groei te brengen, tot de volledige perfectie van ontwikkeling. Dit wordt Juiste Inspanning genoemd” (DN22§21, MN141§28, SN45.8].

Dit wordt ook wel de vier juiste inspanningen genoemd (bijv. in DN29§17).

-“Doe afstand van wat niet vaardig is, monniken. Ontwikkel wat vaardig is monniken” (AN2.19)

-“Iemand spant zich in afstand te doen van verkeerde visie en juiste visie zich eigen te maken: dat is iemands juiste inspanning” (MN117§9).
-“Iemand spant zich in om afstand te doen van verkeerde intentie en om zich juiste intentie eigen te maken: dat is iemands juiste inspanning” (MN117§15).
-“Iemand spant zich in om afstand te doen van verkeerde spraak en om zich juiste spraak eigen te maken: dat is iemands juiste inspanning” (MN117§21).
-“Iemand spant zich in om afstand te doen van verkeerd handelen en om zich juist handelen eigen te maken: dat is iemands juiste inspanning” (MN117§27).
-“Iemand spant zich in om afstand te doen van verkeerd levensonderhoud en om zich juist levensonderhoud eigen te maken: dat is iemands juiste inspanning” (MN117§33).

-“Wanneer men verwijlt, niet in vuur en vlam gezet door wellust, niet geketend, niet verzot, het gevaar beschouwend, dan nemen de vijf aggregaten beïnvloed door gehechtheid in de toekomst af; en iemands begeerte- dat hernieuwd bestaan brengt en vergezeld gaat van verheugenis en wellust, en zich hierin en daarin verheugt- daar wordt afstand van gedaan. Van iemand lichamelijke en mentale kwellingen wordt afstand gedaan, van iemand lichamelijke en mentale koorts wordt afstand gedaan, en iemand ervaart lichamelijk en mentaal genoegen.
De visie van zo’n persoon is juiste visie, zijn inspanning is juiste inspanning, zijn mindfulness is juiste mindfulness, zijn concentratie is juiste concentratie. Maar zijn lichamelijke activiteit, zijn verbale activiteit en zijn levensonderhoud zijn al eerder goed gezuiverd” (MN149§10).

Niet te fanatiek, niet te laks

Een sutta die ook iets onthult over juiste inspanning is AN6.55. Deze sutta beschrijft Sona die één van Boeddha’s meest energieke personen was maar die toch niet de bevrijding van de asava’s realiseerde. Hij stond op het punt op te geven. Hij was een luit speler. De Boeddha instrueerde hem toen op een manier die hem direct aansprak. Hij gaf aan dat de snaren van een luit niet te strak en niet te slap moeten staan om een optimaal geluid voor te brengen. Zo ook met inspanning. Als men te geforceerd energie opwekt, leidt dat tot rusteloosheid en als men te laks is, leidt dat tot luiheid. Optimaal is dus een uitgebalanceerde energie of ingespannenheid. 

Dit besluit verkeerde en juiste inspanning, een aspect van het edele achtvoudige pad.

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Verkeerde en Juiste Inspanning
« Reactie #3 Gepost op: 23-12-2018 14:02 »
..verfrissend dat hier niet de tweedeling: bezoedelde juiste inspanning en smetteloze juiste inspanning wordt ingebracht....

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23-12-2018 22:06 »
 ;D

Ik ben ook wel eens toe aan iets verfrissends, eerlijk gezegd.

Ik vind jouw reactie verfrissend.

alle goeds,
Siebe

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 24-12-2018 05:36 »
🥂☃️☝️😇 🙏🏽

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 24-12-2018 06:54 »
;D

Oef!
:) ;) :D ;D
:P

Verfrissend kerstfeest gewenst allemaal!

Mogen wij ons wereldlijk juist inspannen om van dit feest dat goede waarden in de mens naar boven brengt (goedheid, vrijgevigheid, verdraagzaamheid en samenhorigheid), te genieten, maar .... met mate, zodat onze spraak, ons handelen, onze maag en onze geest, door de overdaad, niet te bezoedeld geraakt.

8)

Prettige feestdagen,

Dorje.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24-12-2018 12:38 »
Siebes Kerstboodschap 2018 :)

Vergeet niet het beoefenen eens te laten vallen en gewoon jezelf te zijn.

Jezelf zijn omvat zoveel waarde.

Wij denken maar dat jezelf zijn niet voldoende is, niet goed genoeg, niet wijs genoeg. We moeten knutselen, afstand doen van slechte gewoonten, goede zaken ontwikkelen. Maar zijn we ooit nog wel eens onszelf?

Beoefening dient wat mij betreft te faciliteren dat je jezelf kunt zijn en steeds authentieker, d.w.z. minder vanuit gewoonten reageert, en meer vanuit jezelf. Het is misschien taal die sommigen niet begrijpen, en alleen maar aanstoot aan nemen, maar ik denk dat wel deugt en kan. Ik denk niet dat de Boeddha het zou afkeuren.

Gewoontevol gedrag kan ons nooit bevrijden. En ik denk ook dat iedereen voelt dat gewoonten aan de ene kant wel aantrekkelijk zijn, veilig stellen, maar als je leven te gewoonte-vol wordt, dan zuigt dat alle leven er uit. Dan heb je ook alleen maar stress en lijden. Via gewoonten ontkom je dus niet aan lijden.
Het is toch alsof je een beetje sterft van binnen als gewoonte-energien zo je leven gaan beheersen.

Zoals er een neiging is om van alles een gewoonte te maken (die heb ik sterk), zo is er ook een opstandigheid in de geest tegen de heerschappij van gewoonte (heb ik ook al weer:-). Een soort energie die er uit willen breken. Het voelt de zwaarte van de ketens van gewoonte om de schouders hangen en wil die ketens van zich afwerpen. Het is er beide, die liefde voor gewoonte vorming, maar ook dat willen bevrijden.

Het zal er weer eens niet beide zijn!

Moge u allemaal uzelve zijn broeders en zusters :)

Siebe

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 24-12-2018 14:03 »
Als de peer rijp is, valt ze van de boom. 🌲🎄🌲
Je kunt niet verder springen dan je stok lang is. ☝️🎅🏽
🍻🍺🍾🥂✨🌲🧨☝️🌈

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 24-12-2018 14:14 »
Mooie wensen, Siebe. Aan jou ook hetzelfde!

En 🥂 ekayano Maggo.
🌈

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 24-12-2018 14:21 »
Ik wens iedereen
het dubbele
van wat men
mij wenst

De goede eigenschappen