Dat gedachten, impulsen in ruimte ontstaan vind ik even goed omschreven. Als jou dit beter ligt, zal ik het voortaan zo verwoorden dan. Maar net als leegte, is ruimte voor mij dan nog steeds geen element, het is dan de ruimte waarin elementen verschijnen.
In sommige teksten wordt ruimte wel gezien als een element. Maar de vier grote elementen zijn; aarde, water, lucht en vuur. Soms wordt naast ruimte ook bewustzijn genoemd als een element.
Uit DN33: 'Six elements: the earth-, water-, fire-, air-, space-element (akasa-dhatu), the consciousness-element (vinnana-dhatu).
En uit MN140: '"Bhikkhu, this person consists of six elements.' So it was said. And with reference to what was this said? There are the earth element, the water element, the fire element, the air element,
the space element, and the consciousness element. So it was with reference to this that it was said: 'Bhikkhu, this person consists of six elements.'
18. "What, bhikkhu, is the space element? The space element may be either internal or external. What is the internal space element? Whatever internally, belonging to oneself, is space, spatial, and clung-to, that is, the holes of the ears, the nostrils, the door of the mouth, and that [aperture] whereby what is
eaten, drunk, consumed, and tasted gets swallowed, and where it collects, and whereby it is excreted from below, or whatever else internally, belonging to oneself, is space, spatial, and clung-to: this is called the internal space element. Now both the internal space element and the external space element are simply space element. And that should be seen as it actually is with proper wisdom thus: 'This is not mine, this I am not, this is not my self.' When one sees it thus as it actually is with proper wisdom, one becomes disenchanted with the space element and makes the mind dispassionate towards the space element.
Ook in ons hoofd bestaat ook een soort ruimte kun je zeggen lijkt me. Het brein (?) lijkt zelfs in staat de indruk te wekken dat er soms alleen maar lege ruimte is, terwijl het eigenlijk vol met hersenen zit. Maar zoom je in op die hersenen dan is er ook weer veel ruimte. Maar zoals de sutta lijkt te zegen, die ruimtelijkheid moet ook weer gezien worden zoals het werkelijk is als: 'dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf', oftewel, het is alleen het element ruimte.
Je kunt dan vervolgens zeggen dat leegte, als deze ongrijpbare ruimte, dat verwijst eigenlijk naar het element ruimte, toch?
Ik denk dat mahayana dit is gaan opvatten als de natuur van geest. De Pali teksten lijken dit meer te zien als enkel het element ruimte waaruit een persoon ook bestaat. We kunnen ook hechten aan dat ruimte element, lijkt me, als 'dit ben ik', dit is mijn ware natuur', dit is mijn zelf'. We kunnen het ruimte element, het ongrijpbare, zelfs tot het ongeconditioneerde bestempelen.
Zijn we nog altijd goed bezig?