Wat leidt tot de ontwikkeling en groei van wijsheid?Eerst een korte inleidingKalmte en Inzicht Samen Ontwikkelen We dienen zowel interne sereniteit als de hogere wijsheid van inzicht in verschijnselen (adhipannadhammavipassana*) te realiseren. Niet alleen sereniteit en ook niet alleen de hogere wijsheid van inzicht in verschijnselen maar beide. (AN4.93, AN10.54).
Zelfonderzoek is hierbij nodig. Je moet zelf vaststellen of je interne sereniteit hebt gerealiseerd of de hogere wijsheid van het inzicht in verschijnselen. Heb je ze beide niet dan dien je een buitengewoon verlangen op te wekken, ijver, onvermoeibaar enthousiasme, opmerkzaamheid en helder begrip om deze heilzame kwaliteiten te verkrijgen, met hetzelfde besef van urgentie en ijver als wanneer je kleding in brand zou staan en je dit zou doven.
(noot*: adhipannadhammavipassana: Volgens het commentaar is dit het inzicht in de vijf aggregaten (AN, noot 787). We moeten iemand met hogere wijsheid van inzicht in verschijnselen benaderen en vragen hoe geconditioneerde verschijnselen moeten worden gezien, onderzocht en onderscheiden. Dit legt die persoon dan uit. Het commentaar maakt duidelijk dat ze gezien moeten worden als anicca, dukkha en anatta. (AN, noot 788)
Als we sereniteit van geest willen leren, moeten we iemand benaderen die dit heeft gerealiseerd en vragen hoe de geest gestabiliseerd dient te worden, hoe te bedaren, hoe te verenigen, hoe te concentreren. Die ander zal dat ons dan leren. De sutta legt niet uit hoe, maar het commentaar zegt dat we dit moeten doen door de 1-4 jhana. (AN, noot 789)
Leren én met wijsheid doorgronden van de DhammaBelangrijk is de Dhamma te leren maar het niet daarbij te laten. We dienen het met wijsheid te doorgronden, want anders blijven we maar (een gewoon) iemand verzonken in gedachten, verzonken in recitatie, verzonken in leren, verzonken in communicatie (veel praten over de Dhamma). Leren én met wijsheid doorgronden dat is wat nodig is te doen. (AN5.74)
Wat leidt tot de ontwikkeling en groei van wijsheid?De 7 verlichtingsfactorenDe 7 verlichtingsfactoren zorgen voor de groei van wijsheid. (SN46.40) Wat zijn deze zeven?
De verlichtingsfactor van vertrouwen, onderzoek van verschijnselen en staten, mindfulness, toewijding, kalmte, vreugdevolle interesse, concentratie, gelijkmoedigheid.
Opmerkzaamheid op het lichaam gerichtIndien eén ding ontwikkeld en gecultiveerd wordt leidt dat tot het verkrijgen van wijsheid, tot de uitbreiding van wijsheid, de grootheid van wijsheid, de overvloed van wijsheid, de uitgebreidheid van wijsheid, de vrolijkheid van wijsheid, de diepte van wijsheid, tot de vreugde van wijsheid, de snelheid van wijsheid, de scherpte van wijsheid, de doordringendheid van wijsheid. Wat is dat? Mindfulness op het lichaam gericht . (AN1. 600-615)
Deze praktijk wordt hier beschreven:
http://www.sleuteltotinzicht.nl/d22.htm#indachtigheid%20van%20het%20lichaam%20%E2%80%94%20kaya%20nupassanaMindfulness stevig gevestigd hebben. Dit is de basis voor de wijsheid die het ontstaan en verdwijnen van verschijnselen onderscheidt. (AN5.122)
Samma Sankappa, juiste manieren van denken of juiste intenties-“Monniken, de volgende drie soorten heilzame gedachten verwijderen blindheid en zorgen voor visie, wijsheid, inzicht en voor de ontwikkeling en groei van wijsheid. Ze geven geen aanleiding tot ergernis en zijn bevorderlijk [op de weg] naar nibbana.
Welke zijn deze drie soorten heilzame gedachten ?
Het zijn gedachten over verzaking, gedachten over vriendelijkheid en gedachten over geweldloosheid. (Iti 3.4.8, vertaling Guy Dubois, MN19)
Van het edele achtvoudige pad is dit de tweede factor, samma sankappa. Samen met de eerste factor, samma ditthi, juiste visie, wordt dit gerekend tot de poot van wijsheid. Juiste spraak, juist handelen, juiste levensonderhoud behoort tot moraliteit. Juiste ijver, concentratie en mindfulness tot de poot van concentratie.
Contact met wijze mensen, edelen (ariya Sangha)Het bezoeken van wijze mensen en dingen vragen als: ‘wat is heilzaam, wat is onheilzaam, wat is afkeurenswaardig, wat is zonder blaam, wat dient gecultiveerd te worden, wat niet. Welk soort daad zal leiden tot mijn nadeel en lijden voor een lange tijd? Wat voor soort daad zal leiden tot mijn welzijn en geluk voor lange tijd’. Zulke vragen leiden tot wijsheid. Als je na de dood weer geboren wordt als mens ben je wijs. Hierin tekortschieten is de weg van begoocheling. (MN135)
Omgaan met goede personen (edele mensen bij wie het Dhamma oog geopend is), de goede Dhamma horen, zorgvuldig aandacht, en beoefening in overeenstemming met de Dhamma. leiden tot wijsheid. (SN55.59-74, AN4.248)
Deze vier factoren leiden ook tot stroom-intrede en de andere hogere vruchten. (AN, noot 962)
“Je dient alleen met de goeden om te gaan;
Met de goeden zou je intimiteit moeten koesteren
Na de ware Dhamma van de goeden geleerd te hebben
Wordt wijsheid verkregen, maar niet van anderen.” (SN1.31, SN2.21)
“Vertrouwen stellend in de Dhamma van de arahants
Voor de verwezenlijking van Nibbana
Vanuit het verlangen om te leren, verkrijg je wijsheid
Als je ijverig en scherpzinnig bent.” (SN10.12)
Zorgvuldige of gepaste aandacht (yoniso manasikara)In het bovenstaande wordt zorgvuldige aandacht genoemd als iets wat leidt tot wijsheid. Enkele fragmenten hierover:
-“Bhikkhu’s ik zie geen enkel ding op basis waarvan nog niet opgekomen juiste visie ontstaat en reeds opgekomen juiste visie toeneemt, als zorgvuldige aandacht (yoniso manasikara). Voor iemand met zorgvuldige aandacht, komt nog niet opgekomen juiste visie op en opgekomen juiste visie neemt toe.” (AN1.311).
-“Bhikkhu’s, er zijn twee voorwaarden voor het ontstaan van juiste visie. Welke twee? De uitspraken van een ander [persoon] (onderricht beluisteren, Siebe) en zorgvuldige aandacht. Dit zijn de twee voorwaarden voor het ontstaan van juiste visie.” (AN2.126).
Waar komt deze zorgvuldige of gepaste aandacht op neer? Dat je iets wat onbevredigend is en de honger niet zal bevredigen (dukkha) ook zo ziet. Dat je iets wat vergankelijk is en niet naar je zin te handhaven is, onbestendig is (anicca), ook zo ziet. Dat iets wat het ontbreekt aan een zelf en onwezenlijk is, niet substantieel, leeg, niet jezelf (anatta) ook zo ziet. Dat je iets wat onaantrekkelijk is, niet begerenswaardig (asubha), ook zo ziet. Dus je hebt de perceptie gevestigd van anicca, dukkha, anatta en asubha.
Door te mediteren op de vergankelijkheid van de sankhara’s verdwijnt onwetendheid en ontstaat wijsheid (Iti. 3.4.6 vertaling Guy Dubois)
Opsomming van acht oorzakenEr zijn acht oorzaken en voorwaarden die leiden tot het verkrijgen van de wijsheid fundamenteel voor het spirituele leven.
-Iemand leeft in afhankelijk van een leraar of iemand die die rol kan bekleden en heeft t.o.v. die leraar een goede band en eerbied, en een scherp gevoel van morele schaamte en vrees t.o.v. de leraar.
- Hij bezoekt die leraren van tijd tot tijd en vraagt hoe het met ze gaat en naar de betekenis van zaken. De leraren maken dan duidelijk wat onduidelijk was.
-Na de Dhamma zo gehoord te hebben neemt de leerling zijn toevlucht in twee soorten terugtrekking; lichamelijk en geestelijk.
-je bent deugdzaam, wordt beheerst door de regels, in bezit van goed gedrag en gevaar ziend in onbeduidende fouten. Je traint in de trainingsregels.
-Je hebt veel geleerd, herinnert dat, en verzamelt wat geleerd is. De onderrichtingen worden goed onthouden, mentaal onderzocht en goed doordrongen met visie.
-Je hebt de energie opgewekt om afstand te doen van onheilzame staat en het verkrijgen van heilzame. Je bent sterk, ferm in inspanning, niet verzakend in de taak om heilzame kwaliteiten te cultiveren.
-Te midden van de Sangha doe je niet mee aan gebazel en zinloos gekletst. Of je spreekt zelf over de Dhamma, verzoekt anderen dat te doen of doet er het edele zwijgen toe.
-Je beschouwt constant het ontstaan en verdwijnen in de vijf aggregaten onderhevig aan gehechtheid: ‘zo is rupa, zo diens ontstaan, zo diens verdwijnen; zo is gevoel…etc. (AN8.2, DN34§2.1)
Niet hechten-Wanneer wat bestaat, door te hechten aan wat, door het vastpakken van wat, ontstaat verkeerde visie? Wanneer er vorm is, bhikkhu’s, door te hechten aan vorm, door het vastpakken van vorm, ontstaat verkeerde visie. Wanneer er gevoel is, bhikkhu’s, door te hechten aan gevoel, door het vastpakken van gevoel, ontstaat verkeerde visie…zo ook voor de andere drie khandha’s.
“Maar zonder gehechtheid aan wat vergankelijk is, lijden en onderhevig aan verandering, kan verkeerde visie ontstaan? “. “Nee, eerwaarde heer” (SN22.154).
In de volgende post,
wat betekent het wanneer wijsheid vervuld is?