1
interreligieuze dialoog / Re: De Zondeval, Asankhata, Openheid
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 10:23 »Het kan op allerlei manieren begrepen worden. Dat voel ik wel aan.
Kennelijk betekende eten van de appel voor God dat Adam en Eva sterfelijk zouden worden of dood zouden gaan.
Ze gingen niet meteen dood, dus kennelijk betekent het dat ze sterfelijk werden?
Maar de slang presenteerde het zo dat hun ogen juist zouden opengaan en ze zouden goden worden met kennis van goed en kwaad, als ze van de appel zouden eten.
De verleiding was kennelijk dat eten van de appel wijsheid zou schenken, dat ze iets zouden zien.
Kennelijk werd de vrouw verleid (en bestonden ook meteen al geslachten).
Ze aten beide van de appel en hun ogen openden, ze zagen dat ze naakt waren.
Je zou dat kunnen zien als fysiek naakt, maar ook mentaal naakt.
Dat de mens als reactie op de naaktheid, op leegte, op openheid, van alles gaat aantrekken.
Niet thuis in die openheid. Te ijl. Dan trekt de mens de sokken van emotie aan. De broek van verlangen. Het shirt van identiteit. Niet meer naakt.
Voortaan zou de man zwoegen voor diens broodwinning en de zwangerschap van de vrouw zou een zware last worden.
Kennelijk was dit allemaal afwezig hiervoor.
- "Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug." (Wikipedia artikel over de zondeval).
Het interessante vind ik dat in boeddhisme wijsheid zeker wordt omarmd, kennis van goed en kwaad, of liever van heilzaam en onheilzaam, maar het is ook weer niet het uiteindelijke doel (MN24). Kennis en visie wordt samen met andere zaken onderwezen als een etappe, een station, om uiteindelijke ergens aan te komen. Maar het is niet het uiteindelijk doel
"So too, friend, purification of virtue is for the sake of reaching purification of mind; purification of mind is for the sake of reaching purification of view; purification of view is for
the sake of reaching purification by overcoming doubt; purification by overcoming doubt is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of what is the path and what is
not the path; purification by knowledge and vision of what is the path and what is not the path is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of the way; purification by knowledge and vision of the way is for the sake of reaching purification by knowledge and vision; purification by knowledge and vision is for the sake of reaching final Nibbana without
clinging. It is for the sake of final Nibbana without clinging that the holy life is lived under the Blessed One." (MN24)
Bevrijding van hart en geest is het uiteindelijk doel. Dat is ook weer niet een staat waarin je allerlei kennis hebt verzameld, en daarop steunt, maar een staat juist weer van openheid, van onthechting, een naakte staat weer, zo bezien.
Kennelijk betekende eten van de appel voor God dat Adam en Eva sterfelijk zouden worden of dood zouden gaan.
Ze gingen niet meteen dood, dus kennelijk betekent het dat ze sterfelijk werden?
Maar de slang presenteerde het zo dat hun ogen juist zouden opengaan en ze zouden goden worden met kennis van goed en kwaad, als ze van de appel zouden eten.
De verleiding was kennelijk dat eten van de appel wijsheid zou schenken, dat ze iets zouden zien.
Kennelijk werd de vrouw verleid (en bestonden ook meteen al geslachten).
Ze aten beide van de appel en hun ogen openden, ze zagen dat ze naakt waren.
Je zou dat kunnen zien als fysiek naakt, maar ook mentaal naakt.
Dat de mens als reactie op de naaktheid, op leegte, op openheid, van alles gaat aantrekken.
Niet thuis in die openheid. Te ijl. Dan trekt de mens de sokken van emotie aan. De broek van verlangen. Het shirt van identiteit. Niet meer naakt.
Voortaan zou de man zwoegen voor diens broodwinning en de zwangerschap van de vrouw zou een zware last worden.
Kennelijk was dit allemaal afwezig hiervoor.
- "Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug." (Wikipedia artikel over de zondeval).
Het interessante vind ik dat in boeddhisme wijsheid zeker wordt omarmd, kennis van goed en kwaad, of liever van heilzaam en onheilzaam, maar het is ook weer niet het uiteindelijke doel (MN24). Kennis en visie wordt samen met andere zaken onderwezen als een etappe, een station, om uiteindelijke ergens aan te komen. Maar het is niet het uiteindelijk doel
"So too, friend, purification of virtue is for the sake of reaching purification of mind; purification of mind is for the sake of reaching purification of view; purification of view is for
the sake of reaching purification by overcoming doubt; purification by overcoming doubt is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of what is the path and what is
not the path; purification by knowledge and vision of what is the path and what is not the path is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of the way; purification by knowledge and vision of the way is for the sake of reaching purification by knowledge and vision; purification by knowledge and vision is for the sake of reaching final Nibbana without
clinging. It is for the sake of final Nibbana without clinging that the holy life is lived under the Blessed One." (MN24)
Bevrijding van hart en geest is het uiteindelijk doel. Dat is ook weer niet een staat waarin je allerlei kennis hebt verzameld, en daarop steunt, maar een staat juist weer van openheid, van onthechting, een naakte staat weer, zo bezien.