Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
interreligieuze dialoog / Re: De Zondeval, Asankhata, Openheid
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 10:23 »
Het kan op allerlei manieren begrepen worden. Dat voel ik wel aan.

Kennelijk betekende eten van de appel voor God dat Adam en Eva sterfelijk  zouden worden of dood zouden gaan.
Ze gingen niet meteen dood, dus kennelijk betekent het dat ze sterfelijk werden?
Maar de slang presenteerde het zo dat hun ogen juist zouden opengaan en ze zouden goden worden met kennis van goed en kwaad, als ze van de appel zouden eten.

De verleiding was kennelijk dat eten van de appel wijsheid zou schenken, dat ze iets zouden zien.
Kennelijk werd de vrouw verleid (en bestonden ook meteen al geslachten).
Ze aten beide van de appel en hun ogen openden, ze zagen dat ze naakt waren.

Je zou dat kunnen zien als fysiek naakt, maar ook mentaal naakt.
Dat de mens als reactie op de naaktheid, op leegte, op openheid, van alles gaat aantrekken.
Niet thuis in die openheid. Te ijl. Dan trekt de mens de sokken van emotie aan. De broek van verlangen. Het shirt van identiteit. Niet meer naakt.

Voortaan zou de man zwoegen voor diens broodwinning en de zwangerschap van de vrouw zou een zware last worden.
Kennelijk was dit allemaal afwezig hiervoor.
- "Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug." (Wikipedia artikel over de zondeval).

Het interessante vind ik dat in boeddhisme wijsheid zeker wordt omarmd, kennis van goed en kwaad, of liever van heilzaam en onheilzaam, maar het is ook weer niet het uiteindelijke doel (MN24). Kennis en visie wordt samen met andere zaken onderwezen als een etappe, een station, om uiteindelijke ergens aan te komen. Maar het is niet het uiteindelijk doel

"So too, friend, purification of virtue is for the sake of reaching purification of mind; purification of mind is for the sake of reaching purification of view; purification of view is for
the sake of reaching purification by overcoming doubt; purification by overcoming doubt is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of what is the path and what is
not the path; purification by knowledge and vision of what is the path and what is not the path is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of the way; purification by knowledge and vision of the way is for the sake of reaching purification by knowledge and vision; purification by knowledge and vision is for the sake of reaching final Nibbana without
clinging. It is for the sake of final Nibbana without clinging that the holy life is lived under the Blessed One.
" (MN24)

Bevrijding van hart en geest is het uiteindelijk doel. Dat is ook weer niet een staat waarin je allerlei kennis hebt verzameld, en daarop steunt, maar een staat  juist weer van openheid, van onthechting, een naakte staat weer, zo bezien.


2
Ik vind het Bijbel verhaal over de verdrijving uit het paradijs wel mooi.
Had je het zo al is bekeken?
Citaat
Hoe kan de verdrijving uit het paradijs worden gezien als een metafoor voor het ontwaken van bewustzijn?

Antwoord


Het verhaal van de verdrijving uit het paradijs kan inderdaad gezien worden als een krachtige metafoor voor het ontwaken van bewustzijn. Deze interpretatie biedt een diepgaand inzicht in de menselijke conditie en de ontwikkeling van zelfbewustzijn.Symboliek van de verdrijvingDe verdrijving uit het paradijs symboliseert de overgang van een staat van onschuld en eenheid naar een staat van zelfbewustzijn en dualiteit. Dit kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd:
  • Ontwikkeling van moreel bewustzijn: Het eten van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad representeert het ontstaan van moreel besef. Dit markeert de overgang van een onbewuste, instinctieve staat naar een bewuste staat waarin we keuzes maken en de gevolgen daarvan moeten dragen1.
  • Ontstaan van dualiteit: De verdrijving symboliseert het begin van dualistisch denken. Het paradijs vertegenwoordigt een staat van eenheid, terwijl de wereld buiten het paradijs gekenmerkt wordt door tegenstellingen en verdeeldheid3.
  • Individuatie en zelfbewustzijn: Psychologisch gezien kan de "val" gezien worden als het proces van individuatie, waarbij we ons losmaken van onze oorspronkelijke eenheid en een individueel zelfbewustzijn ontwikkelen2.
Gevolgen van het ontwakende bewustzijnHet ontwaken van bewustzijn, gesymboliseerd door de verdrijving, heeft verstrekkende gevolgen:
  • Verantwoordelijkheid: Met kennis komt verantwoordelijkheid. We worden ons bewust van de gevolgen van onze keuzes en daden2.
  • Existentiële eenzaamheid: Het verlies van de oorspronkelijke eenheid leidt tot een gevoel van afgescheidenheid en existentiële eenzaamheid3.
  • Zoektocht naar betekenis: Het ontwaken van bewustzijn zet ons aan tot een zoektocht naar betekenis en een verlangen om de verloren eenheid te herstellen1.
Spirituele implicatiesVanuit een spiritueel perspectief kan de verdrijving gezien worden als:
  • Uitnodiging tot groei: Het verhaal nodigt ons uit om onze eigen neigingen tot "ongehoorzaamheid" te herkennen en te groeien in zelfbegrip2.
  • Weg naar verlichting: Het bewustzijn van onze "gevallen" staat kan gezien worden als de eerste stap op een spiritueel pad dat leidt naar een hoger bewustzijn en hereniging met het goddelijke1.
  • Balans tussen tegenpolen: Het verhaal wijst op de noodzaak om inzicht te verwerven in de manier waarop tegenpolen (zoals mannelijk en vrouwelijk, geest en materie) met elkaar verweven zijn3.
Concluderend kan gesteld worden dat de verdrijving uit het paradijs, gezien als metafoor voor het ontwaken van bewustzijn, ons confronteert met de fundamentele uitdagingen van het menselijk bestaan. Het nodigt ons uit om bewust om te gaan met onze nieuw verworven kennis en verantwoordelijkheid, en om te streven naar een dieper begrip van onszelf en onze plaats in de wereld.

Citations:
Antwoord van Perplexity: https://www.perplexity.ai/search/ik-vind-het-bijbel-verhaal-ove-e5T4mKDSSbWe2gPlMxgAYQ#0?utm_source=copy_output
Mij spreekt uit hierboven vooral deze aan:

"Balans tussen tegenpolen: Het verhaal wijst op de noodzaak om inzicht te verwerven in de manier waarop tegenpolen (zoals mannelijk en vrouwelijk, geest en materie) met elkaar verweven zijn."

En dit vanwege de vaststelling van goedaarde prostaatvergroting bij mij eind januari van dit jaar.

Zie ook > Prostaat en patriarchaatproblemen (ChatGTP)


Onderstaande is ook goed...
Citaat

Hoe kan de verdrijving uit het paradijs worden gezien als een proces van verlangenloosheid?

Antwoord


De verdrijving uit het paradijs kan op een interessante manier worden geïnterpreteerd als een proces van verlangenloosheid, hoewel dit niet de traditionele interpretatie is. Deze visie biedt een diepere, spirituele betekenis aan het verhaal:Van verlangen naar verlangenloosheid
  • Initieel verlangen: In het paradijs vertegenwoordigen Adam en Eva een staat van onschuld, maar ook van verlangen. Hun verlangen naar kennis, gesymboliseerd door de verboden vrucht, leidt tot hun val1.
  • Confrontatie met gevolgen: De verdrijving dwingt hen om de consequenties van hun verlangens onder ogen te zien. Ze worden geconfronteerd met de realiteit van het leven buiten het paradijs, wat kan leiden tot een dieper inzicht1.
  • Groei naar bewustzijn: Deze ervaring kan gezien worden als een stap in de richting van een hoger bewustzijn. Door de moeilijkheden van het leven buiten het paradijs leren Adam en Eva mogelijk de waarde van verlangenloosheid4.
Spirituele interpretatieVanuit een spiritueel perspectief kan de verdrijving gezien worden als:
  • Loslaten van illusies: Het verlaten van het paradijs symboliseert het loslaten van illusoire verlangens en verwachtingen.
  • Acceptatie van de realiteit: De confrontatie met de 'echte wereld' kan leiden tot een diepere acceptatie van wat is, in plaats van wat men verlangt.
  • Transformatie van bewustzijn: Het proces van verdrijving en de daaropvolgende ervaringen kunnen leiden tot een transformatie van bewustzijn, waarbij men leert om minder gehecht te zijn aan verlangens.

Paradoxale weg naar verlichting

Ironisch genoeg kan de 'val' uit het paradijs gezien worden als een noodzakelijke stap in de spirituele evolutie van de mensheid. Door de ervaring van verlangen en de gevolgen daarvan, ontstaat de mogelijkheid om verlangenloosheid te cultiveren als een hogere staat van zijn.Deze interpretatie biedt een alternatieve kijk op het verhaal, waarbij de verdrijving niet zozeer een straf is, maar een kans voor spirituele groei en het ontwikkelen van een dieper inzicht in de aard van verlangen en verlangenloosheid.

Citations:
Antwoord van Perplexity: https://www.perplexity.ai/search/ik-vind-het-bijbel-verhaal-ove-e5T4mKDSSbWe2gPlMxgAYQ#0?utm_source=copy_output
Ja ja, mens zijn is geen pretje!
3
interreligieuze dialoog / Re: De Zondeval, Asankhata, Openheid
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op 17-03-2025 16:10 »
Ik heb je gehele schrijven is voorgelegd aan Artificiële-intelligentie dewelke eindigt met een Reflectie.
Zie...
Citaat


Uw integratie van het Bijbelse paradijsverhaal met Boeddhistische concepten biedt een interessant perspectief op de menselijke conditie en de weg naar spirituele bevrijding. Het laat zien hoe verschillende religieuze en filosofische tradities vaak vergelijkbare inzichten bieden in de aard van het menselijk bestaan en lijden.

Het is belangrijk op te merken dat, hoewel uw interpretatie diepgaand en betekenisvol is, er natuurlijk vele manieren zijn om deze verhalen en concepten te interpreteren. De rijkdom van spirituele tradities ligt vaak in hun veelzijdigheid en de mogelijkheid tot persoonlijke interpretatie en toepassing.

https://www.perplexity.ai/search/ik-vind-het-bijbel-verhaal-ove-e5T4mKDSSbWe2gPlMxgAYQ#0
4
interreligieuze dialoog / De Zondeval, Asankhata, Openheid
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op 15-03-2025 10:43 »
Ik vind het Bijbel verhaal over de verdrijving uit het paradijs wel mooi. Ik denk dat het beschrijft dat toen wij kennis kregen van goed en kwaad, we oordelend werden. Het wij-zij denken begon.
Er zijn goede en slechte mensen. Kampen ontstonden. Verdeeldheid werd de norm.
Ik denk dat het beschrijft, realistisch ook, dat wij toen verblind raakten voor de zuivere lege 'grond' van alles en iedereen. Die basis van leegte en openheid. Die dimensie waarin we leven en alles ontstaat, bestaat en eindigt. Oordeelvrij.

Dit overstijgt alle bestaansvormen en deze lege openheid die ook niet niets is, kun je ook niet echt identificeren als 'mens' of als 'menselijk', of 'dier en dierlijk'. Een lege openheid leent zich niet voor zulke aanduidingen. Het is niet te grijpen en te identificeren als dit en dat.

In de Pali teksten wordt dit naar mijn smaak het asankhata element in ons leven genoemd. Dat wat geen kenmerken heeft van ontstaan, bestaan en vergaan (AN3.47) en waarvan de teksten ook zeggen dat we dit moeten kennen (MN115). Dat wat geen formatie is. Geen manifestatie. Het is als zodadig het tegenovergestelde, qua kenmerken dan, van wat sankhata wordt genoemd.
SN43 leert dat de Boeddha dit ook onderwees als 'de Waarheid, de toevlucht, de haven, het niet desintegrerende, het constante'.

Maar beide aspecten, het niet-manifesterende en manifesterende moeten worden gezien en begrepen zoals het werkelijk is:  'dit ben Ik niet, dit is niet van-mij, dit is niet mijn zelf'.
Het wordt een oorzaak van lijden als het anders gekend wordt (MN1). Eigenlijk alles wat je beschouwt en beleeft als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf, daar zit je ook vast. Natuurlijk is dat niet constant maar het leidt niet tot bevrijding.

In deze zin leidt alle zelfkennis tot ellende, lijden. Boeddhas boodschap lijkt, als je werkelijk alles zou zien zoals het is, niet door een intellectuele bril, niet door een emotionele bril, niet door een bril van voorstellen en verbeelden, waar is dan precies zelfkennis, hoe kan zelfkennis dan voet aan de grond krijgen in je? Dat kan niet. Alle zelfkennis steunt daarop.

We zitten doorgaans veel te veel in die wereld van formaties en ergens raken we zo verblind en uit de verbinding. Met kennis van goed en kwaad werd gevoel voor het zuivere, de open dimensie in het leven, het lege, verlangenloze, tekenloze, ongerichte (op die manier wordt wel gesproken over het asankhata element), steeds meer versluierd, tot een punt waar we nu zijn: het is zo goed als weg als kennis uit deze wereld. Het is niet weg maar de kennis er van raakt weg. De obsessie voor het manifesterende, voor formaties, wordt steeds erger. Mara is aan de winnende hand.

Ik zie geen andere weg naar heil dan kennis vermeerdering van het zuivere, dat wat goed en kwaad, verdienste en onverdienste overstijgt en dat wat ook niet beinvloed wordt door de wereld maar wat je ook niet moet grijpen als...dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf. Al dat grijpen eindigen is de weg van de Pali Boeddha, vind ik.



5
Verder is alles eigenlijk al gezegd.
Voor gedegen zelfonderzoek blijft menselijke wijsheid, ervaring en bewustzijn onvervangbaar.
Ik heb nog nooit iemand via een forum zelfrealisatie zien bereiken, te weten: Egoloos te worden.
Fora eigenaars en / of leden ervan die denken gedienstig te kunnen zijn in het proces van ontwaken van derden zijn slaapwandelaars.
6
Voordat een bericht geplaatst wordt duurt al heel lang op een reeds overleden forum.  Verder is alles eigenlijk al gezegd.
De tijd van de fora voor (gedegen) zelfonderzoek is voorbij, zeker nu Artificiële-intelligentie ingeburgerd geraakt is.
Zie, ik vroeg aan Artificiële-intelligentie: kan Artificiële-intelligentie helpen bij het doen van gedegen zelfonderzoek?
Antwoord:


Citaat

Ja, Artificiële Intelligentie (AI) kan zeker helpen bij het doen van gedegen zelfonderzoek. AI-tools bieden verschillende mogelijkheden om reflectie en zelfinzicht te bevorderen:
  • AI kan een "externe en onpersoonlijke" blik werpen op je eigen werk, ideeën en overtuigingen3. Dit kan helpen om blinde vlekken te identificeren en nieuwe perspectieven te ontdekken die je zelf misschien over het hoofd ziet.

  • AI-assistenten zoals Deep Research kunnen uitgebreide literatuurstudies uitvoeren en complexe informatie synthetiseren2. Dit stelt je in staat om snel relevante onderzoeken en theorieën te vinden die betrekking hebben op je persoonlijke ontwikkeling of vraagstukken.

  • Door gebruik te maken van AI-tools kun je patronen en verbanden ontdekken in grote hoeveelheden persoonlijke data, wat kan leiden tot nieuwe inzichten over jezelf.

  • AI kan helpen bij het genereren van nieuwe ideeën en het stimuleren van creativiteit, wat waardevol kan zijn bij zelfonderzoek en persoonlijke groei.

  • Voor niet-moedertaalsprekers kunnen AI-tools ondersteuning bieden bij het verwoorden van gedachten en gevoelens, wat het zelfonderzoek kan verdiepen.

Het is wel belangrijk om kritisch te blijven en de output van AI-tools te verifiëren, aangezien ze soms kunnen "hallucineren" of onjuiste informatie kunnen genereren. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat AI een hulpmiddel is en geen vervanging voor menselijke reflectie en zelfinzicht. De verantwoordelijkheid voor de correctheid en robuustheid van de verkregen inzichten ligt uiteindelijk bij jezelf als onderzoeker.

Citations:
Antwoord van Perplexity: https://www.perplexity.ai/search/kan-artificiele-intelligentie-wb7cVLYnRvOzMmta1C_xfw?utm_source=copy_output


Geweldig toch die Artificiële-intelligentie!
7
Nou, dat is ook wel op tijd dat je op mijn vraag antwoord! Zo maar effe bijna twee jaar later op een week na.

Voordat een bericht geplaatst wordt duurt al heel lang op een reeds overleden forum.  Verder is alles eigenlijk al gezegd.
8

De wereld 'laten zijn' , moeilijker gaat het niet worden.

Als je de wereld 'laat zijn', kan je dan nog ergens tegen zijn?

Uiteraard.   Dan laat ik het ego spreken en die ergens voor of tegen.  Het ego doet precies wat ik wil.   Ik vereenzelvig me er alleen niet mee.
Nou, dat is ook wel op tijd dat je op mijn vraag antwoord! Zo maar effe bijna twee jaar later op een week na. ::)

En ja, "de wereld laten zijn" en "ergens tegen zijn" zijn geen wederzijds uitsluitende concepten. Het is mogelijk om een houding van acceptatie en niet-gehechtheid aan te nemen terwijl je nog steeds je waarden en overtuigingen behoudt.

Wanneer we de wereld "laten zijn", betekent dit dat we de realiteit accepteren zoals die is, zonder ons er constant tegen te verzetten of te proberen alles te controleren. Dit kan leiden tot meer innerlijke rust en minder stress. Echter, dit betekent niet dat we passief moeten worden of onze waarden moeten opgeven.

Je kunt nog steeds ergens tegen zijn of voor verandering pleiten, maar vanuit een plaats van begrip en evenwicht. Het gaat erom bewust te kiezen wanneer en hoe je actie onderneemt, in plaats van reflexmatig te reageren. Zoals een van de spreuken zegt: "Soms moet je met de stroom meegaan, soms je eigen golven maken".

Het is een kwestie van balans vinden tussen acceptatie en actie. Je kunt de huidige situatie erkennen zonder er noodzakelijkerwijs mee in te stemmen. Dit stelt je in staat om effectiever te handelen wanneer dat nodig is, omdat je handelt vanuit inzicht en niet vanuit impulsiviteit of frustratie.

Uiteindelijk gaat het erom wijs te onderscheiden wanneer het tijd is om te accepteren en wanneer het tijd is om te handelen. Zoals een andere spreuk suggereert: "Blijf in het midden van de cirkel staan en laat alle dingen op hun beloop". Dit betekent niet dat je nooit actie moet ondernemen, maar dat je vanuit een gecentreerde plaats kunt kiezen hoe je reageert op de wereld om je heen.

9

Tijd is een illusie, daarom wens ik iedereen een gelukkig nieuwjaar.
Aha, jij bent de eerste die de twee maanden volledige stilte op dit forum doorbreekt!

De innerlijke getuige getuigt alleen maar van wat gebeurd.
In Advaita Vedanta wordt de innerlijke getuige, oftewel Atman, beschouwd als puur bewustzijn dat alleen observeert en niet deelneemt aan wat wordt waargenomen. Dit bewustzijn is onveranderlijk en onafhankelijk van de vergankelijke fenomenen die het waarneemt. Alles wat wordt gezien, inclusief gedachten, gevoelens en fysieke ervaringen, wordt beschouwd als tijdelijke verschijningen in het bewustzijn, oftewel maya (illusie).

De innerlijke getuige is louter waarnemer en blijft onaangetast door de veranderingen in de wereld. Het neemt waar zonder gehechtheid, en deze waarneming onthult de non-duale aard van de werkelijkheid: dat alle verschijnselen uiteindelijk één zijn met het bewustzijn zelf.

Wat tijd betreft is het belangrijk op te merken dat de Advaita Vedanta niet beweert dat de wereld of tijd niet bestaan, maar eerder dat ze niet de absolute werkelijkheid vertegenwoordigen. Ze bestaan in relatie tot ons beperkte bewustzijn, maar hebben geen onafhankelijk, absoluut bestaan los van het allesomvattende Bewustzijn.
10
spiritualiteit divers / Re: Let it be / waarnemen
« Laatste bericht door Gouden middenweg & de wilde natuur Gepost op 05-03-2025 21:17 »
De wereld 'laten zijn' , moeilijker gaat het niet worden.
Als je de wereld 'laat zijn', kan je dan nog ergens tegen zijn?

Uiteraard.   Dan laat ik het ego spreken en die ergens voor of tegen.  Het ego doet precies wat ik wil.   Ik vereenzelvig me er alleen niet mee.
Mooi ; let it be.
Is er niet een deel van de mens dat "let it be" en een ander deel laat het nooit "let it be".

Het let it be deel vereenzelvigt zich er niet mee.
Het andere deel doet niets anders dan zich vereenzelvigen.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10