1
spiritualiteit divers / Denkbeeldige dialoog tussen S. Harris & de Boeddha over ‘gedegen zelfonderzoek’
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op 05-11-2025 18:58 »Stel je een stille plek voor — misschien onder een bodhiboom, waar tijd niet bestaat. Sam Harris en de Boeddha zitten tegenover elkaar. Geen verschil in tijd of cultuur, enkel helderheid.
🕊️ Een denkbeeldige dialoog tussen Sam Harris en de Boeddha over ‘gedegen zelfonderzoek’
Sam Harris:
Meester, u sprak over inzicht in niet-zelf. In mijn onderzoek merk ik dat het gevoel van “ik” een verschijnsel is — een gedachte die verschijnt in bewustzijn. Wanneer ik die gedachte onderzoek, vind ik niemand die haar denkt. Is dat wat u bedoelde met anattā?
De Boeddha:
Juist, Sam. Wanneer men met oplettendheid onderzoekt wat men “ik” noemt, ziet men slechts vijf groepen verschijnselen — lichaam, gevoel, waarneming, wilsvorming en bewustzijn. Al deze zijn vergankelijk, veranderlijk, en zonder een eigenaar.
Wanneer men dit helder ziet, verdwijnt de dorst naar een blijvend zelf.
Dat is bevrijding.
Sam Harris:
Dus er is geen waarnemer achter de waarneming, geen denker achter de gedachte? Enkel bewustzijn zelf, dat verschijnt en verdwijnt?
De Boeddha:
Wat jij ‘bewustzijn’ noemt, noem ik de stroom van weten. Het kent verschijnselen, maar heeft geen vaste kern.
Wanneer de geest niet grijpt naar vorm of idee, blijft er slechts helder weten zonder grenzen — niet als iemand die weet, maar als weten zelf.
Sam Harris:
Ik zou dat beschrijven als het verdwijnen van het gevoel van ‘ergens vanuit kijken’.
Er is enkel open aanwezigheid.
Toch lijkt dat paradoxaal, want bewustzijn is er, maar niemand bezit het.
De Boeddha:
Precies. In waarheid is er geen bezitter van ervaring. Alleen wanneer begeerte of afkeer opkomen, lijkt er een centrum te ontstaan dat zegt: “ik ervaar.”
Onderzoek die beweging van de geest. Zie haar opkomen en vergaan.
Daarin ligt het einde van de illusie.
Sam Harris:
Ik merk dat veel mensen proberen dit te begrijpen als een concept.
Maar dit onderzoek is niet intellectueel.
Het is direct — in het moment zelf.
De Boeddha:
Zo is het.
Wie het wil begrijpen met denken, bouwt nieuwe constructies.
Wie het onderzoekt met helder zien, breekt ze af.
Zien is bevrijding.
Sam Harris (glimlachend):
Dan hebben we dezelfde methode, enkel andere woorden.
U noemde het vipassanā — inzicht.
Ik noem het gewoon bewustzijn van bewustzijn zelf.
De Boeddha:
De naam doet er niet toe, Sam.
Wat telt, is het directe weten dat er niets te grijpen valt —
en dat juist dát weten vrede is.
🪶
Stilte.
Geen leraar, geen leerling.
Alleen de helderheid die zichzelf kent.
https://chatgpt.com/share/690b8f80-4020-8005-9ec3-07ad3d751121
🕊️ Een denkbeeldige dialoog tussen Sam Harris en de Boeddha over ‘gedegen zelfonderzoek’
Sam Harris:
Meester, u sprak over inzicht in niet-zelf. In mijn onderzoek merk ik dat het gevoel van “ik” een verschijnsel is — een gedachte die verschijnt in bewustzijn. Wanneer ik die gedachte onderzoek, vind ik niemand die haar denkt. Is dat wat u bedoelde met anattā?
De Boeddha:
Juist, Sam. Wanneer men met oplettendheid onderzoekt wat men “ik” noemt, ziet men slechts vijf groepen verschijnselen — lichaam, gevoel, waarneming, wilsvorming en bewustzijn. Al deze zijn vergankelijk, veranderlijk, en zonder een eigenaar.
Wanneer men dit helder ziet, verdwijnt de dorst naar een blijvend zelf.
Dat is bevrijding.
Sam Harris:
Dus er is geen waarnemer achter de waarneming, geen denker achter de gedachte? Enkel bewustzijn zelf, dat verschijnt en verdwijnt?
De Boeddha:
Wat jij ‘bewustzijn’ noemt, noem ik de stroom van weten. Het kent verschijnselen, maar heeft geen vaste kern.
Wanneer de geest niet grijpt naar vorm of idee, blijft er slechts helder weten zonder grenzen — niet als iemand die weet, maar als weten zelf.
Sam Harris:
Ik zou dat beschrijven als het verdwijnen van het gevoel van ‘ergens vanuit kijken’.
Er is enkel open aanwezigheid.
Toch lijkt dat paradoxaal, want bewustzijn is er, maar niemand bezit het.
De Boeddha:
Precies. In waarheid is er geen bezitter van ervaring. Alleen wanneer begeerte of afkeer opkomen, lijkt er een centrum te ontstaan dat zegt: “ik ervaar.”
Onderzoek die beweging van de geest. Zie haar opkomen en vergaan.
Daarin ligt het einde van de illusie.
Sam Harris:
Ik merk dat veel mensen proberen dit te begrijpen als een concept.
Maar dit onderzoek is niet intellectueel.
Het is direct — in het moment zelf.
De Boeddha:
Zo is het.
Wie het wil begrijpen met denken, bouwt nieuwe constructies.
Wie het onderzoekt met helder zien, breekt ze af.
Zien is bevrijding.
Sam Harris (glimlachend):
Dan hebben we dezelfde methode, enkel andere woorden.
U noemde het vipassanā — inzicht.
Ik noem het gewoon bewustzijn van bewustzijn zelf.
De Boeddha:
De naam doet er niet toe, Sam.
Wat telt, is het directe weten dat er niets te grijpen valt —
en dat juist dát weten vrede is.
🪶
Stilte.
Geen leraar, geen leerling.
Alleen de helderheid die zichzelf kent.
https://chatgpt.com/share/690b8f80-4020-8005-9ec3-07ad3d751121
Recente berichten