Auteur Topic: Nisargadatta over het Absolute  (gelezen 1429 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Nisargadatta over het Absolute
« Gepost op: 02-12-2023 14:59 »
Ik kwam dit tegen in “Ik ben dat”, en dacht, ik ben benieuwd wat de zelfkenners daarover denken…

Citaat
Vraag: Wie hij ook is, de bewoner heeft de controle over het lichaam en is daarom verantwoordelijk voor het lichaam.

M: Er is een universele macht die de controle heeft en verantwoordelijk is.

Vraag: En dus kan ik doen wat ik wil en de schuld geven aan een of andere universele macht? Hoe makkelijk!

M: Ja, heel gemakkelijk. Realiseer je gewoon de Ene Beweger achter alles wat beweegt en laat alles aan Hem over. Als je niet aarzelt, of vals speelt, is dit de kortste weg naar de realiteit. Sta zonder verlangen en angst, geef alle controle en alle verantwoordelijkheid op.

Vraag: Wat een waanzin!

M: Ja, goddelijke waanzin. Wat is er mis met het loslaten van de illusie van persoonlijke controle en persoonlijke verantwoordelijkheid? Beide zijn alleen in de geest. Natuurlijk, zolang je je voorstelt dat je de controle hebt, moet je je ook voorstellen dat je verantwoordelijk bent. Het ene impliceert het andere.

Nisargadatta stelt voor de geest gewoon te laten doen, geen verantwoordelijkheid te nemen en de universele macht controle te geven.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Nisargadatta over het Absolute
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2023 22:45 »
Ik kwam dit tegen in “Ik ben dat”, en dacht, ik ben benieuwd wat de zelfkenners daarover denken…

Citaat
Vraag: Wie hij ook is, de bewoner heeft de controle over het lichaam en is daarom verantwoordelijk voor het lichaam.

M: Er is een universele macht die de controle heeft en verantwoordelijk is.

Vraag: En dus kan ik doen wat ik wil en de schuld geven aan een of andere universele macht? Hoe makkelijk!

M: Ja, heel gemakkelijk. Realiseer je gewoon de Ene Beweger achter alles wat beweegt en laat alles aan Hem over. Als je niet aarzelt, of vals speelt, is dit de kortste weg naar de realiteit. Sta zonder verlangen en angst, geef alle controle en alle verantwoordelijkheid op.

Vraag: Wat een waanzin!

M: Ja, goddelijke waanzin. Wat is er mis met het loslaten van de illusie van persoonlijke controle en persoonlijke verantwoordelijkheid? Beide zijn alleen in de geest. Natuurlijk, zolang je je voorstelt dat je de controle hebt, moet je je ook voorstellen dat je verantwoordelijk bent. Het ene impliceert het andere.

stelt voor de geest gewoon te laten doen, geen verantwoordelijkheid te nemen en de universele macht controle te geven.
Dat gebeurd al, maar de meeste mensen hebben dat niet door, want.. volledig begaan met de droom (schijn) 'werkelijkheid'.
« Laatst bewerkt op: 05-12-2023 06:10 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2023 10:10 »
Nisargadatta stelt voor de geest gewoon te laten doen, geen verantwoordelijkheid te nemen en de universele macht controle te geven.

Ik denk zelf dat de 'ene beweger achter alles', al net zo'n illusie is als het zelf/ik/ego voorstellen als de innerlijke beweger. Waarschijnlijk ligt dat in elkaars verlengde. Poneer je een innerlijke beweger dan projecteer je waarschijnlijk ook een universele macht als beweger.

Ik denk dat de Boeddha toch wel op het juiste spoor zat dat er louter oorzaken en condities spelen en nergens bewegers.  Een zaadje ontkiemt niet omdat een beweger dat wil maar als er voldoende water is, licht, een vruchtbare bodem, warmte, dan ontkiemt het, dan ontstaat er beweging. Als er luchtdrukverschillen zijn dan is het niet dat de ene beweger wil dat er een luchtstroom ontstaat van hoge naar lage druk maar dit is gewoon een natuurwet. Dit is ergens heel schokkend voor de mens dat het allemaal zo simpel zit.
Als je bepaalde hersendelen stimuleert dan ontstaan er bewegingen. Dat is schokkend voor de mens. De ziel moet dat toch veroorzaken, of God?

Beweging vergt in de praktijk niet een beweger. Beweging vergt potentiaal verschillen. Als je water omhoog brengt, zoekt het vanzelf wel weer de weg naar beneden. Als je ergens een hoge concentratie van stoffen hebt, en in de nabijheid lage, zal er een stroom ontstaan van hoog naar laag. Idem met spanning, luchtdrukverschillen etc.

De charme van de Dhamma vind ik dat het wezens niet de onnodige last oplegt van een absolute vrije wil of een soort ultieme vrijheid. De Dhamma erkent dat de mens geketend is aan sterke neigingen die diens gedrag vaak overheersen. Terecht. Maar het verklaart de mens ook niet machteloos, energieloos, onvermogend.

Overigens, die machteloosheid, energieloos, dat onvermogend zijn van wezens dat was een levensfilosofie die in de tijd van de Boeddha al werd verkondigd. Net als het materialisme. Volgens de overlevering deed de Boeddha hier afstand van. Hij zag dit als verkeerde visie.

Het ligt altijd gevoelig want als je zegt dat een mens niet machteloos, energieloos en onvermogend is, maar zelf kwaliteiten als wijsheid, ijver, concentratie etc. kan ontwikkelen en gebruiken om zijn eigen en andermans toekomst vorm te geven, (zoals wij ook ook zelf de klimaatproblemen hebben veroorzaakt, en zelf onze omgeving vervuilen etc) dan zien mensen dat weer als narcisme, typisch menselijke hoogmoed etc. Het lijkt er ook wel vaak op dat een mens ook wegduikt voor verantwoordelijkheid. Het is natuurlijk in de praktijk ook erg confronterend dat je eigenlijk met je eigen keuzes, gedrag, de problemen over jezelf anderen afroept. Maar het is ook niet te ontkennen. Als je rookt en longkanker krijgt, dan kun je er wel voor wegduiken dat het niks te maken heeft met jou keuze om te roken, maar  ja...Als je de hele dag in de felle zon gaat liggen en je niet beschermt moet je s' avonds niet raar opkijken dat je vergaat van de pijn. Een mens is natuurlijk echt niet volledig machteloos, energieloos en het is natuurlijk niet zo dat alles hem/haar maar toevallig overkomt.
« Laatst bewerkt op: 03-12-2023 11:03 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Nisargadatta over het Absolute & acceptatie van "Uw wil geschiede"
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2023 13:07 »
Oftewel de totale acceptatie van de drie eenvoudige woorden "Uw wil geschiede".

Citaat

What really brings about the inner peace which the seeker is seeking is the total absolute conviction that God’s will prevails every moment, and, therefore, there is no question of any guilt or sin for any individual person.
What prevents or obstructs the prevailing inner peace is the constant irritant: “I should not have done what I did” or “I should have done what I did not do.”
The total acceptance of the four simple words “Thy Will Be Done” brings about this inner peace because the significance of those four simple words – which truly need no interpretation – is that if something has happened, or not happened, it could only be because that was God’s Will, and not because someone did or did not do something.
In other words, being able to accept God’s will (which itself depends on God’s will!) means enormous relief from the monstrous load of sin and guilt on the mind.

Uittreksel van: Ramesh S. Balsekar. 'Sin & Guilt: Monstrosity of Mind'.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2023 13:08 »
Citaat
Maharaj: The world is but a show, glittering and empty. It is, and yet is not. It is there as long as I want to see it and take part in it. When I cease caring, it dissolves. It has no cause and serves no purpose. It just happens when we are absent-minded. It appears exactly as it looks, but there is no depth in it, nor meaning. Only the onlooker is real, call him Self or Atma. To the Self the world is but a colourful show, which he enjoys as long as it lasts and forgets when it is over. Whatever happens on the stage makes him shudder in terror or roll with laughter, yet all the time he is aware that it is but a show. Without desire or fear he enjoys it, as it happens.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03-12-2023 19:06 »

Ik denk zelf dat de 'ene beweger achter alles', al net zo'n illusie is als het zelf/ik/ego voorstellen als de innerlijke beweger. Waarschijnlijk ligt dat in elkaars verlengde. Poneer je een innerlijke beweger dan projecteer je waarschijnlijk ook een universele macht als beweger.
Er is geen 'ene beweger achter alles'.
Zie...
Citaat

- In allerlei boeken wordt over God geschreven. Heeft er ooit iemand gezegd hoe God eruit ziet of wat voor iemand hij is? Heeft hij een vorm, heeft hij bepaalde kenmerken? Zelfs een God met kenmerken is toch nog tijdgebonden. Zodra tijd geen rol meer speelt, is ook zijn kennis dat hij God is verdwenen. Zoals een bedelaar die gekleed gaat als een koning zich misschien wel koning voelt zolang hij die kleren draagt, maar zodra hij die kleren aflegt, weet dat hij een bedelaar is.
Als we over God praten, verwijzen we naar eigenschappen - liefdevol, alomtegenwoordig, alwetend en dergelijke... maar dat zijn allemaal eigenschappen die aan tijd gebonden zijn. Wat blijft er over als die ervaring er niet meer is? Iets wat eigenschappen heeft, kan niet eeuwigdurend zijn. Dat is voor mij overduidelijk.

- Steeds als ik wat zeg, ben ik me ervan bewust dat het ontkend kan worden, 'niet dit, niet dat', neti-neti... dat is mijn ervaring. En nog wat, ik heb God niet gezien, ik heb niet iets 'anders' gezien.

Bron: DE ULTIEME WERKELIJKHEID
gesprekken met  Shri Nisargadatta Maharaj over onze natuurlijke staat.