Auteur Topic: “het westers christendom boven alles”. Zo handelde men!  (gelezen 1165 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

Dat hele verlichtings idee kan bij het grof vuil.

Hoezo, met wat moeten wij dan lachen?

Dat is gewoon een Kerstmarkt van prullaria, en goedkope wijn in plastic zakken.Marktwerking, voor de goedgelovigen en schuldgevoeligen. Huilende Maria beeltjes..Er wordt van alles gekocht, en een maand later wordt het al weer weggegooid.Dat verlichtings idee, is gewoon een kapitalistische succes formule.. ;) 
Op welke kluif moeten gelovigen dan knauwen? Je kan ze toch geen cryptische duidingen over jouw 'subjectieve moment van actualisatie' op hun bord leggen. Ik zie bv. een gewezen boeddhist als Buddha Amitabha die nu uit geloof knielt voor de here Jezus Christus daar niets aan hebben.
B A, is goedgelovig en schuldgevoelig, op die gevoeligheden 'maakt' hij zienswijzen die voor hem zelf verteerbaar zijn. Wat ik bv allemaal zeg, is bij mij niet te verteren, daarom kraam ik het uit.. Geen enkel woord, klank, toon raakt aan leegte, daarentegen raakt leegte aan alle woord, klank en toon..De waanzin van de verlichtings kermis is toch om je rot te lachen.Dromers met een missie moet je gewoon lekker laten dromen.
Leuk dat jullie mijn persoontje weer eens gaan analyseren, altijd gezellig. Schrijver Harry Mulisch schreef ooit een boek "Voer voor psychologen". Teksten kunnen altijd voer zijn, hoe oud dan ook. Fijn dat de indruk bestaat dat ik "goedgelovig" en "schuldgevoelig" zou zijn. Twee elementen die vaak voorkomen in de christelijke wereld, dus wel erg voor de hand liggend. Goedkoop, dat dan weer wel. Ik vind het eerlijk gezegd wel komisch.

Zit jij soms niet wat verveeld met de geschiedenis van het christendom Buddha Amitabha?
Als men onderstaande leest moet met een beeldenstormer als U.G. Krishnamurti toch gelijk geven.

Citaat

De kerk in de moderne tijd (deel 2)

De moderne tijd is volgens de cursus theologie dus zo rond het jaar 1500 na Christus begonnen. Nu speel ik zelf een rol in een soort reenactment spel met betrekking tot 1672 (bekend als ‘het rampjaar’) en daar bespeur ik niets moderns in. Eerlijk gezegd vind ik dat die tijd alles ontbeert dat ‘modern’ genoemd zou kunnen worden. Als je wilt weten hoe het leven er toen uitzag, loop dan eens door je huis: denk alles weg waar een elektriciteitssnoer aan zit of waar een batterij in zit. Denk ook alles weg waar kunststof in verwerkt is, plastic, nylon of andere kunstvezel. O, je hebt ook geen watercloset! Zet maar ergens een pispot neer, en leeg die morgenvroeg dan gewoon op straat. Kieper je toiletkastje leeg, ontdoe je van je EHBO doos, en nog veel meer spullen… je mag alleen spullen overhouden die gemaakt zijn van hout, leer, vlas, wol, klei en andere zeer aardse, natuurlijke materialen. Maak al je boekenplanken ook maar leeg, behalve als je zeer rijk of hooggeleerd bent, liefst beide. Welkom in de ‘moderne tijd’?

De moderne tijd dus. Waar waren we gebleven? Luther is overleden! In 1555 werd de Lutherse kerk officieel erkend. In Augsburg wel te verstaan, want elders was men nog niet zover. Eigenlijk is “luthers” een soort “katholicisme light”, want hoewel Luther zich tegen het pausdom en de Roomse kerk had gekeerd, was hij eigenlijk best gematigd gebleven. Er waren zelfs reformers die hem veel ‘te soft’ vonden, zoals Zwingli en Calvijn. Ondertussen dacht niemand meer aan wat er allemaal volstrekt onbewust speelde: de Germaanse moraal! De Germanen waren gekerstend, toch? Inderdaad, maar door het kerstenen van Germanen was niet ineens als bij toverslag de Germaanse ethos in het niet opgelost. Je kunt zonder overdrijven stellen dat in West-Europa niet alleen de Germanen werden gekerstend, maar ook dat het christelijk geloof werd gegermaniseerd. Ik durf het bijna niet op te schrijven, omdat het nu eenmaal zo beladen is, maar het “Deutschland über alles” kun je gewoon wat breder trekken en veranderen in “het westers christendom boven alles”. Zo handelde men! Overal waar Europeanen en hun nazaten goedschiks of kwaadschiks voet aan de grond kregen, dus ook in of vanuit de Verenigde Staten,  Australië en bijvoorbeeld Zuid Afrika liet de Germaanse mores zich gelden, bedekt door een protestants christelijke vlag. “We are the champions (avant la lettre)”. Europeanen vonden dat zij het gelijk aan hun kant hadden, en voor volk, vaderland – en niet te vergeten God – andere volken (die uiteraard te stom waren om voor de duvel te dansen) hun superieure wil op te leggen. Uiteraard voor hun eigen bestwil. En er was altijd wel een zin in de Bijbel te vinden waarop je jouw gelijk kon baseren. Kwestie van selectief lezen en kapitalistisch interpreteren. Daar zat geen greintje christelijke naastenliefde bij, wél een paar ton Germaans eigenbelang. En Germanen…daar mag je ook de Vikingen, Saksen en Franken bij rekenen. (Ter verduidelijking: dit staat niet in de cursus theologie, maar je kunt het wel uit andere bronnen halen, zoals “Het Stiefkind van de Rede”. )

De Franse revolutie veroorzaakte niet alleen een sociale maar ook een religieuze omwenteling in Europa. Onder de vlag van vrijheid, gelijkheid en broederschap greep secularisatie om zich heen. Alle mensen werden geacht aan elkaar gelijk te zijn, hoewel al snel duidelijk werd dat sommigen zich toch iets ‘gelijker’ vonden dan de rest. Kerk en staat werden gescheiden. Er kwamen nieuwe burgerlijke ‘grondwetten’ waar ook de geestelijkheid zich aan diende te houden. Daar wilden niet alle geestelijken zich zomaar toe verplichten, en dat kon er toe leiden dat er tienduizenden priesters in kerkers belanden (1790) , verbannen werden of simpelweg geëxecuteerd (1792). In Frankrijk schafte men – onder leiding van Robespierre – in 1793 het christendom zelfs officieel af! Pas nadat Napoleon Bonaparte door een staatsgreep aan de macht kwam, kreeg het christendom weer wat lucht.

https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/chinees-boeddhisme-boeddhisme/godsdienst/183099-over-theologie-deel-17-moderne-tijd-2/

Je kan dan wel zeggen dat het jong ventje met de naam Jezus van Nazareth het allemaal zo niet bedoeld heeft maar die waanzin is er uit zijn woorden en van die in de bijbel wel voortgekomen.