Auteur Topic: Boeddhisme, liefde en nonviolence  (gelezen 2670 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence @ saaiheid
« Reactie #50 Gepost op: 12-07-2024 17:16 »

Voor mij als ervaringsgetuige van / in het leven is er dus niets saai aan het leven!
Maar ik moet wel toegeven dat ik dit forum saai vind.  ::)

Ik denk dat wanneer ik hier een week niets meer post de boel stilvalt, ware het niet dat Bodhiboem regelmatig citaten van Osho (zijn Sinterklaas) post ter discussie.
Het zou vreselijk zijn als een Boeddhaforum, interessant en leuk zou zijn. Dat mensen naar het forum zouden komen omdat het interessant en leuk is.
Waarheidszoekers zoeken toch helemaal niet interessant en leuk.

boeddhisme draait toch niet om wat je krijgt, maar wat je teruggeeft aan het leven.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence & opgaan in het al
« Reactie #51 Gepost op: 12-07-2024 20:05 »

Wat me wel opvalt hoe groot de honger is om erkenning en bevestiging  te krijgen als mysticus.

Hoho, ik ben niet zomaar een mysticus, ik ben God!  ;D

Bewijs dat maar eens jongetje, ik ben scepticus.

Aha, jij bent scepticus!  ;D
Dan heb ik een uitgelezen forum voor jou waarop de aanhangers van stichting SKEPP zich verzamelen en ik de voorbije dagen mijn zegjes nog is gedaan heb onder mijn forumnaam 'Bonifacius'.
Zie > https://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=639019#p639019
Ik heb net op het vrijdenkersforum vastgesteld dat ik opgegaan ben in het al!  ;D

Daar Advaita uit het Sanskriet komt en "niet twee" betekend en Vedanta "het einde van de kennis" betekend, voerde ik nieuwsgierig op wat er uit de Artificiële-intelligentie bus ging komen dit is in: "opgaan in het all en vedanta dat "het einde van de kennis" betekend.”
Antwoord:
Citaat
De bewering dat "opgaan in het Al en Vedanta het einde van de kennis betekent," is een complexe kwestie die interpretatie vereist.

In de Vedanta-filosofie, die deel uitmaakt van het Hindoeïsme, verwijst "opgaan in het Al" (ook wel moksha genoemd) naar de toestand van verlossing waarin het individu zich realiseert als één met de ultieme realiteit, Brahman. Dit wordt gezien als het ultieme doel van het menselijk bestaan en gaat voorbij aan alle beperkingen van de materiële wereld en het ego.

Kennis (vidya) speelt een belangrijke rol in de Vedanta-filosofie. Het wordt gezien als een essentieel hulpmiddel op het pad naar verlossing. Door middel van studie en contemplatie van heilige teksten zoals de Upanishads, verwerft men kennis over de ware aard van het Zelf en de realiteit.

Echter, deze kennis is uiteindelijk van secundair belang in vergelijking met de directe ervaring van eenheid met Brahman. In de Vedanta-filosofie wordt gesteld dat wanneer men Brahman werkelijk ervaart, alle dualiteit en afzonderlijkheid ophoudt. Dit omvat ook de dualiteit tussen kennis en onwetendheid.

In die zin kan men zeggen dat "opgaan in het Al" het "einde van de kennis" betekent in de Vedanta, omdat het een toestand is waarin men voorbijgaat aan de beperkingen van intellectuele kennis en direct de ultieme realiteit ervaart.

Het is echter belangrijk om op te merken dat dit niet betekent dat kennis in de Vedanta wordt afgewezen. Kennis is essentieel op het pad naar verlossing, maar het is uiteindelijk de directe ervaring die centraal staat.

Het is belangrijk om te benadrukken dat er verschillende interpretaties zijn binnen de Vedanta-filosofie en dat de precieze betekenis van "opgaan in het Al" en de rol van kennis kan variëren afhankelijk van de specifieke school van gedachte.

Om meer te weten te komen over dit complexe onderwerp, raad ik je aan om de Upanishads en andere Vedanta-teksten te bestuderen, of om commentaren van gerenommeerde Vedanta-leraren te lezen.
Mijne helder-ziende François zei het 24 jaar geleden al. Hij zei toen: "Ge weet zoveel dat ge niets meer weet".
Een 15 jaar geleden zei hij: "Ge weet genoeg, ik kan u niets meer vertellen, God zal de rest doen".

« Laatst bewerkt op: 31-07-2024 06:16 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 12-07-2024 20:20 »
Het zou vreselijk zijn als een Boeddhaforum, interessant en leuk zou zijn. Dat mensen naar het forum zouden komen omdat het interessant en leuk is.
Als er iemand is die al eeuwen zijn best doet om niet' uit te barsten in een onbedaarlijke...lachbui , dan is het Gautama de Boeddha wel!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 12-07-2024 21:04 »
boeddhisme draait toch niet om wat je krijgt, maar wat je teruggeeft aan het leven.
Idem voor het Christendom (zie Google's Artificiële-intelligentie onder).
Waarom ga je het aan de andere kant van de wereld in een cultuur zoeken die niet de onze is? Was het christendom niet goed genoeg meer?
Dat het Boeddhisme exotischer is snap ik wel.

Citaat
Net als in het boeddhisme, speelt geven ook een centrale rol in het christendom. Het wordt gezien als een manier om God te eren, onze liefde voor de naaste te tonen en onze eigen spirituele groei te bevorderen.
In het christendom zijn er verschillende aspecten van geven die belangrijk worden benadrukt:
  • Liefde: De Bijbel leert ons dat liefde het belangrijkste gebod is. We worden opgeroepen om God lief te hebben met heel ons hart, ziel en verstand, en onze naaste als onszelf. Liefde uit zich in onze daden, en geven is een krachtige manier om onze liefde te tonen.
  • Naastenliefde: Jezus Christus benadrukte het belang van naastenliefde in al zijn leeringen en parabels. Hij moedigde ons aan om ons te bekommeren om de armen, de zieken, de gevangenen en de vreemdelingen. Door onze tijd, middelen en talenten met anderen te delen, tonen we onze naastenliefde en brengen we Gods koninkrijk op aarde.
  • Dankbaarheid: In het christendom is dankbaarheid een essentiële houding. We danken God voor alle goede gaven die we in ons leven ontvangen, en we tonen onze dankbaarheid door te delen met degenen die minder bedeeld zijn.
  • Vrijgevigheid: Vrijgevig geven is niet alleen een kwestie van het geven van materiële zaken. Het gaat ook om het geven van onze tijd, talenten en aandacht. We worden opgeroepen om gul te zijn met onze gaven, zonder verwachtingen van iets in return.
  • Geloof: Geloof is essentieel in het christendom, en geven is een manier om ons geloof uit te drukken. Wanneer we geven, laten we zien dat we geloven in Gods goedheid en dat we vertrouwen op zijn voorzienigheid.
Het geven in het christendom gaat verder dan simpelweg iets weggeven. Het gaat om een transformatie van het hart,waarbij we ons richten op de behoeften van anderen en onszelf minder belangrijk maken. Door te geven, openen we ons hart voor Gods liefde en groeien we in onze relatie met Hem.
Enkele voorbeelden van hoe christenen geven:
  • Donaties aan goede doelen: Er zijn talloze christelijke organisaties die werken om armoede te bestrijden,onderwijs te bieden, medische zorg te verlenen en het evangelie te verspreiden. Christenen doneren geld aan deze organisaties om hun werk te steunen.
  • Vrijwilligerswerk: Veel christenen besteden hun tijd vrijwillig aan verschillende organisaties en initiatieven. Ze helpen in gaarkeukens, bezoeken bejaarden in verzorgingstehuizen, of werken met kinderen in nood.
  • Zending en evangelisatie: Sommige christenen wijden hun leven aan het verspreiden van het evangelie naar anderen, vaak in gebieden waar dat moeilijk of gevaarlijk is. Ze delen hun geloof, bieden hulp aan degenen in nood en planten nieuwe kerken.
Het christendom leert ons dat geven een zegen is, zowel voor de gever als voor de ontvanger. Wanneer we geven, delen we niet alleen onze middelen, maar delen we ook Gods liefde en barmhartigheid met de wereld.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #54 Gepost op: 13-07-2024 07:38 »

Voor mij als ervaringsgetuige van / in het leven is er dus niets saai aan het leven!
Maar ik moet wel toegeven dat ik dit forum saai vind.  ::)
Zeker zonder de forumleden I'm a loser en Vrije Guido die net zoals ik overgewaaid zijn van Laurens Waarheidvindingsforum.

Ik wist het bestaan van dit Boeddha forum ten tijde van Laurens' forum waar ik voor het eerst deelnam in de zomer van 2014 tot het ter ziele gaan ervan, maar voelde er tussendoor niets voor om hier te komen deelnemen aan het eindeloze theoretisch geleuter want veel interessanter en leuker op Lauren's forum.
Daar werd tenminste 'gewerkt'! :D
Moest Lauren's forum nog actief zijn of overgegaan zijn in een nieuw forum - wat even het geval leek- zag je mij hier niet meer.
Toen Lauren begin vorig jaar hier even deelnam vond ik het wel geinig!  ;D

Ik denk dat wanneer ik hier een week niets meer post de boel stilvalt, ware het niet dat Bodhiboem regelmatig citaten van Osho (zijn Sinterklaas) post ter discussie.

Tja zoals GM&DWN ook al zei, is een waarheidszoeker nou uit op “gein” en “leuk”? Ik vind het ook niet altijd inspirerend om te kijken naar eindeloze citaten van AI… Eckhart Tolle vind ik dan weer wel ok, daar haal ik altijd wel wat uit. Maar is Francois dan jou Sinterklaas, ervaringsgetuige?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence
« Reactie #55 Gepost op: 23-07-2024 07:31 »
betreffende liefde en boeddhisme.

Boeddhisme staat niet zozeer voor het najagen van zaken waar je hebzuchtige liefde voor hebt maar wel voor ongebonden innerlijke vrede die niet gehecht is.
Als je innerlijk kijkt kun je zien dat je iedere dag hoofdzakelijk in ongebonden innerlijke vrede zit. Een basistoestand van evenwicht en balans die er meestal is. Die innerlijke vrede is niet voorwaardelijk ze is er gewoon, moet je niets voor doen. Vooral niets voor doen.

Boeddhisme wil eerder zeggen dat de vrede die je zoekt niet zozeer in andere zaken te vinden is maar wel in je eigen geest. Hoewel de innerlijke vrede er grotendeels is, is het wel moeilijker om er zich van bewust te zijn, omdat een mens neigt naar najagen/streven naar die zaken die verschijnen in gedachten, gevoelens en emoties.

Ik ervaar verveling en dan ga ik zaken zoeken die de verveling verdrijven. lezen, schrijven, tv kijken, werken, klusjes opknappen enz.
Ik wil niet zeggen dat het verkeerd is om dat te doen. Maar als je naar het proces kijkt zie je ook dat het niet uitmaakt wat je doet. Zolang de ervaring "verveling" maar weg is, en dan is de natuurlijke toestand , de balans hersteld.
Als je een stap verder gaat, dan blijkt dat de verveling ook kan verdwijnen zonder dat je daar iets voor moet doen.

je hoeft niet noodzakelijk achter iets aan te lopen om de verveling te doen verdwijnen. En in die zin word je minder afhankelijk en verkrijg je een grotere keuzevrijheid dan achter zaken aan te lopen waar je een hebzuchtige liefde voor hebt. Onbedwingbaar, noodtoestand, nodig hebben.
Innerlijke vrede via de geestelijke weg versus innerlijke vrede via  najagen van zaken waar je liefde voor hebt.

De middenweg zou niet de middenweg zijn wanneer je totaal alle liefdevolle doelen zou uitsluiten. Maar bestaat de vrijheid er niet juist uit dat je je innerlijke vrede er niet door laat bepalen. 
« Laatst bewerkt op: 23-07-2024 09:59 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)