Boeddha Forum

Boeddhisme => Sereniteit => Topic gestart door: one but not the same op 23-11-2020 17:56

Titel: Verzet
Bericht door: one but not the same op 23-11-2020 17:56
Dan verzet ik me tegen de sereniteit, omdat in mij seksuele frustraties zijn. En heel moeizaam geef ik toe dat ik het net in mijn eentje kan. En dan kan de rust de wanhoop verdrijven, en mijn gemoed leeg worden. Hoop ik.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 23-11-2020 19:35
Seksuele frustraties zijn toch heel normaal? Men ziet een mooie vrouw voorbij lopen, en men is gefrustreerd dat men haar nooit zal kennen. Dat is de wortel. Het antwoord is loslaten. Je ziet haar, je voelt de spanning, en je laat haar gelijk weer los, en gaat weer verder.

Het in je eentje zijn is het pad van de vrijheid vinden en bewandelen.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 23-11-2020 20:37
Seksuele frustraties zijn toch heel normaal? Men ziet een mooie vrouw voorbij lopen, en men is gefrustreerd dat men haar nooit zal kennen. Dat is de wortel. Het antwoord is loslaten. Je ziet haar, je voelt de spanning, en je laat haar gelijk weer los, en gaat weer verder.

Loslaten is niet zo goed mogelijk in het verhaal van je leven geslaagd vinden of niet. Als je het als straf ziet dingen te moeten missen. Als je jezelf niet aantrekkelijk acht voor anderen, of op jouw beurt anderen niet aantrekkelijk genoeg vindt voor jezelf. Je kunt (seksuele) ambities hebben, die zijn heel belastend.

Citaat
Het in je eentje zijn is het pad van de vrijheid vinden en bewandelen.

Zeg je dat omdat je zelf ook alleen bent? Ik verwacht dat als je een goed zielsverbond hebt met een ander, dat dit voor vervulling kan zorgen die de noodzaak van een pad van de vrijheid minder maakt.

Maar goed dan spreek ik vanuit een ambitie.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 23-11-2020 22:02
Kameraad

Ik denk dat de focus van veel mannen tegenwoordig verkeerd ligt.


Kijk, they owe you nothing. Vrouwen zijn je niets verschuldigd. Je kan wel allemaal 'ambities' hebben, maar die 'ambities' moeten van twee kanten komen.

Als ze je niet leuk vinden, of spannend, of rijk, aantrekkelijk, of wat dan ook. Dan houdt het op haha.

Je kan dan twee dingen doen. Proberen wel in de smaak te vallen. Of niets doen. Als je probeert om meer in de smaak te vallen, heb je overigens ook geen garantie op slagen haha.

HIerop kan je makkelijk het boeddhisme toepassen. Waar je controle over hebt, kan je doen, om je dating leven te verbeteren. One way or another. Als het dan toch niet lukt, dan houdt het verder op.

Ik ben zo vaak afgewezen door vrouwen....Nou en. Ik bedoel, ik kan ze moeilijk het mes op de keel zetten ofzo haha. Ik kan moeilijk 'heel boos' worden.

De hele 'incel' beweging, ik snap het niet zo. Ik vind het maar triest, eigenlijk. Je hebt geen recht op iemand anders.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 24-11-2020 11:02
Seksuele frustraties zijn toch heel normaal? Men ziet een mooie vrouw voorbij lopen, en men is gefrustreerd dat men haar nooit zal kennen. Dat is de wortel. Het antwoord is loslaten. Je ziet haar, je voelt de spanning, en je laat haar gelijk weer los, en gaat weer verder.

Loslaten is niet zo goed mogelijk in het verhaal van je leven geslaagd vinden of niet. Als je het als straf ziet dingen te moeten missen. Als je jezelf niet aantrekkelijk acht voor anderen, of op jouw beurt anderen niet aantrekkelijk genoeg vindt voor jezelf. Je kunt (seksuele) ambities hebben, die zijn heel belastend.

Wat is een ambitie, behalve een soort droom, een dwingende fantasie? Mijn ervaring is als je er geen aandacht aan besteed dan vervaagt het voor je en gaat het ook weg. Men moet dwingende fantasieën geen houvast geven over de geest.

Als je kijkt naar ‘het verhaal van je leven geslaagd vinden’ dan gaat dat over bepaalde doelen, verwachtingen die je hebt van jezelf. Dat zijn absoluut dingen die je los kan laten, waardoor je heel anders tegen je leven aan gaat kijken.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 24-11-2020 15:37
Er is niets mis met ambitie

Mits het je niet bij de keel grijpt, als het ware. Mits het geen bezit van je neemt. Want, ambitie kan obsessie worden

Voor leken  boeddhisten, is het natuurlijk normaal om ambities te hebben. Maar, obsessies vermijden 'wij'

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 24-11-2020 23:24
Er is niets mis met ambitie

Ik denk er anders over. Zelfs een gewone ambitie, zoiets als ‘ik zou graag een eigen zaak hebben’, kan je vrede heftig verstoren. Als je dat na gaat jagen, dan sluit je leningen af, krijg je werknemers, moet je uitkijken naar je omzet en je klanten, misschien marketing, het is een heel gedoe. Mensen met ambities hebben veelal geen tijd over voor meditatie, en mochten ze dat wel hebben, dat zitten hun gedachten vaak heel ergens anders.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 25-11-2020 13:17
Maar mensen zonder ambities.....

zijn gewoon een soort kasplantjes......


En alsof het hebben van een zaak, het mediteren in de weg zit. Je hebt de ambitie, om, laten we zeggen een kapper te worden.

Dan kan je toch in je vrije tijd mediteren.


Het is ook een beetje een kwestie van, in dit systeem moet je eigenlijk allemaal ambities hebben. Het systeem dwingt je om ambitieus te zijn. Heb ambities, of geraak in de armoede.

Er is niet zoveel keuze. Het neoliberalisme eist ambitie.


Ik denk dat zelfs boeddhistische monniken een soort ambitie hebben. De ambitie om de Sangha te runnen, de ambitie om de Dharma te volgen, op een nogal gedisciplineerde manier.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 25-11-2020 13:49
Alsook, kameraad



Ik sprak de Boeddha laats dus hé. Je weet hoe jetset ik ben hé !

En hij heeft het toch over het juiste levensonderhoud


Je moet een beroep hebben, waarbij je mensen niet oplicht etc. Een eerlijk beroep


Maar, als je een beroep hebt, moet je toch een beetje ambitie hebben. Op zijn minst een beetje ambitie. Anders gaat het mis.....
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 25-11-2020 14:17
Misschien heb je twee soorten ambitie: een ambitie om iets te worden, of een ambitie om iets te zijn.

Boeddhist kan je zijn, rijk en beroemd kan je worden.

Maar zoiets als een geschikte levenspartner hebben lijkt geen van beide.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: marcel op 25-11-2020 16:13
dat is dan misschien een derde soort ambitie:

iets willen hebben...
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 25-11-2020 16:44
dat is dan misschien een derde soort ambitie:

iets willen hebben...

Ja Marcel, maar “hebben” van een levenspartner moet dan geen bezit zijn, het zou iets van een vervulling moeten zijn.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 25-11-2020 17:00
Dus jullie hebben allemaal geen ambities ?
Titel: Re: Verzet
Bericht door: marcel op 25-11-2020 17:22
Ja Marcel, maar “hebben” van een levenspartner moet dan geen bezit zijn, het zou iets van een vervulling moeten zijn.

...dat wel natuurlijk...

verlangen naar vervulling
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 25-11-2020 19:22
Ambitie om iets te bereiken, terwijl hoe langer de weg, des te groter de afstand.

Waarom zou je het ver moeten zoeken?

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 25-11-2020 20:38
Maar mensen zonder ambities.....
zijn gewoon een soort kasplantjes......

Dat doet mij denken aan deze grap, vrij vertaald:

Twee vrouwen zitten samen te lunchen.
De een zegt tegen de ander, heeft jou man al een nieuwe baan?
Dat nog niet, zegt de ander, maar hij is wel met iets nieuws bezig, hij noemt het mediteren.
Mediteren wat houd dat in?
Geen flauw idee, maar het is een vooruitgang op zitten en niks doen!

Het is ook een beetje een kwestie van, in dit systeem moet je eigenlijk allemaal ambities hebben. Het systeem dwingt je om ambitieus te zijn. Heb ambities, of geraak in de armoede.

Er is niet zoveel keuze. Het neoliberalisme eist ambitie.

Daar laat je iets zien over jezelf jongeman. Ik ken toch wel aardig wat boeddhisten die onlangs hun talenten en contacten hebben besloten iets anders te doen met hun leven. Een werkt als verpleegkundige in een tehuis, een andere is vrijwilliger as counsellor. Armoede of ambitie is niet van enig belang.

Kijk naar de Zen meesters van weleer, die gingen in een hut op de berg wonen om de waarheid te realiseren. Daar moet je tijd en ruimte voor creëren, stilte, vrede, meditatie. Zelfs als leek, als je echt iets wilt bereiken zal je toch je hele leven ervoor in moeten zetten. Huisje, boompje, beestje, een gewone carrière, dat is er allemaal niet bij, gooi het eruit en doe wat gedaan moet worden om het pad te volgen.

Neoliberalisme is gewoon een idee, laat het los en ga iets anders doen.

Ik denk dat zelfs boeddhistische monniken een soort ambitie hebben. De ambitie om de Sangha te runnen, de ambitie om de Dharma te volgen, op een nogal gedisciplineerde manier.

Ze zullen zeker een doel hebben, maar dat is van tijdelijke aard, het is een vlot om de rivier mee over te steken.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 25-11-2020 21:59
Het ligt ook een beetje aan je definitie van ambitie

Je hebt ambitie en ambitie. Voor veel mensen in deze tijd betekend ambitie, het hebben van dertig buitenhuizen.

Voor mij betekend ambitie, het rond kunnen komen en af en toe iets leuks kunnen kopen en/of af en toe uit eten kunnen gaan. Meer ambitie heb ik niet.

Ambitie light

Vergeleken bij veel Nederlanders, heb ik zeer weining ambitie
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 26-11-2020 14:21
Ja, weetje


Je moet eerst definieren wat je dan precies bedoelt met ambitie ? Wat is in jouw perceptie ambitie ?


Rond willen komen ? Is dat al ambitie

Ik denk, het is niet erg om ambities te hebben. Ik merk alleen wel, dat ambities vaak met je aan de haal gaan. Het laat je niet meer los. Je wordt erdoor geleefd. En dan ben je de hele tijd teleurgesteld

Daar heeft boeddhisme gelijk in.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 26-11-2020 20:21
Je moet eerst definieren wat je dan precies bedoelt met ambitie ? Wat is in jouw perceptie ambitie ?

Rond willen komen ? Is dat al ambitie

Ik denk niet dat men teveel moet gaan denken over definities. Woorden zijn slechts richtingaanwijzers, en als men over definities gaat keuvelen dan mis je meestal gelijk de betekenis van de oorspronkelijke woorden. Ambitie is toch duidelijk, dat is iets waar je leven naar zet, een groots doel.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 26-11-2020 21:08
Een groots doel ?


Geen klein doel ?

Als je zegt ( ik zeg maar wat ) ik wil winkelier worden. Is dat dan een ambitie, of niet ? Een groots doel ?

Een doel is het, maar is het groots ? Niet per se, toch ?


Jij hebt toch ook ambities. Je komt je bed uit en schrijft op dit forum. Of zie je dat niet als ambities ? Wat zijn dat dan ? Motivaties ?
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 27-11-2020 14:03
Tja, waarom ik op het forum schrijf, dat heeft meer te maken met een levenskeuze. Ik zet mij in voor andere mensen die vragen hebben, en tegelijkertijd vind ik ook verduidelijking in het lezen van de antwoorden van anderen.

Grote doelen vermijd ik merendeels. Ik had ze vroeger wel, ik heb ze bereikt, en er is niets voor in de plaats gekomen. Destijds merkte ik wel dat als je zo een doel had, dat je jezelf blootstelde aan allerlei spanningen en stressen, dingen lijken meer belangrijk omdat ze gerelateerd zijn aan dat doel dat je WILT bereiken. Verlangen blijkt dus toch niet zo gezond.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 27-11-2020 20:06
Een gezond verlangen bestaat misschien wel.

Dat wat het hart wil, en dat wat het hoofd wil.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 28-11-2020 11:24
Weetje wat het punt is, Bodhiboom

Ik had vroeger ook enorme eisen aan mijzelf en grote verlangens. Ik moest en zou iets worden. Wat precies, dat wist ik niet eens.

Het punt is een beetje. Je wilt iets de hele tijd en dat frustreert je dan eindeloos. En als je het eenmaal hebt, wen je eraan en is het normaal voor je. Dat is nu normaal, denk je dan

Dat is wel hoe het werkt. Dus ja, boeddhisme heeft hier gelijk in, wat mij betreft.


Maar, dat betekend niet dat we al onze ambities maar uit moeten zetten. Tenzij we monniken zijn, of nonnen. Als we leken zijn, hebben we nog wel ambities, maar we gaan er anders mee om.

Dat is het ook. Hoe ga je om met je ambities.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 28-11-2020 21:21
De Boeddha zegt, verlangen is een van de drie vergiften, die de wortels zijn van samsara. Ik denk dat je dat pas voorbij gaat als je je verlangen intiem leert kennen, het is niet zo makkelijk om dat terzijde te leggen. Veel mensen bereiken het einde van hun leven zonder echt diep te kijken in hun verlangens.

Hij zei ook, je vastklampen is de oorsprong van al het lijden. Dat is iets waar je aan moet wennen, om ontspannen te leven en niet zo gauw te grijpen naar dit of dat. Vaak is het ook zo dat iets van binnen komt opdoemen, en dat je dan merkt dat je toch ergens gespannen bent, en dat je als een verknochte vuist moet proberen te ontsluiten en ontspannen.

Sabbe dhamma nalam abhinivesaya ... men dient zich aan helemaal niks vast te klampen

Mijn ervaring is dat als je dat meeneemt in hoe je leeft, dat vrede en evenredigheid dan meer aanwezig zullen zijn.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 29-11-2020 13:16
Dit ben ik met je eens, Bodhiboom


Je moet gaan onderzoeken wat je nou allemaal wilt. Wat wil je nou en waarom dan ? Huizen, geld, roem, macht, vrouwen, drugs, exces ?

En waarom wil je dat dan ?

En als je dat zou hebben, wat dan ? Is het dan af ? Is het dan voltooid allemaal ?


Boeddha verzet zich eigenlijk tegen Slaanesh

https://warhammer40k.fandom.com/wiki/Slaanesh

Dit is Slaanesh. Veel leesplezier


Ik vraag me af welke god de Boeddha zou zijn.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 29-11-2020 15:17
Je moet gaan onderzoeken wat je nou allemaal wilt.

Maar de Boeddha gaat nog een stapje verder. Zijn pad is er een die je meeneemt naar het uitdoven van de passies, en het nibbana dat daarop volgt. We hebben het dan over de eind stages, na veel beoefening. Lees In the Buddha’s Words van Bhikkhu Bodhi maar eens.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 29-11-2020 16:40
Als ik tijd heb en het boekje ooit ergens vind, ga ik het boekje van deze vogel wel even lezen.

Je mag het voor mij kopen

ik was jarig laatst
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 29-11-2020 21:09
Je kan het als een pdf downloaden van het internet, als je er even naar zoekt...
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 30-11-2020 18:22
Er is zoveel boeddhistische lectuur

Je weet gewoon niet waar te beginnen. Wat wel en niet te lezen

Daarnaast moet ik nog tientallen boeken lezen, die ik nog heb hier, die ik gekocht had
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 30-11-2020 21:10
Mijn advies zou zijn: wees kieskeurig in welke boeken je leest, maar als je er een leest, doe dat dan met volledige aandacht.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: gouden middenweg & de wilde natuur op 30-11-2020 23:51
Er is zoveel boeddhistische lectuur

Je weet gewoon niet waar te beginnen. Wat wel en niet te lezen

Daarnaast moet ik nog tientallen boeken lezen, die ik nog heb hier, die ik gekocht had
Zeer herkenbaar. Ik ben dan op zoek naar antwoorden, maar ik heb totaal geen idee waar ik die antwoorden zou kunnen vinden. En dan lees ik een boek en blijken de antwoorden die ik zoek er niet in te staan, of ik zie ze toch niet.
Waar moet je de antwoorden  vinden in die stortvloed van informatie.


Je hebt verschillende soorten gelovigen.
Je hebt gelovigen. Zij geloven het, omdat boeddha het gezegd heeft.
Je hebt ook gelovigen omdat ze het zelf gezien hebben, maar nog niet volledig onder de knie hebben.
Je hebt ook mensen. Zij geloven niet zomaar iets louter omdat boeddha het gezegd heeft. Ze hebben het ook zelf nog niet gezien. Maar ze willen het zelf onderzoeken.


Heb ik de antwoorden in boeken gevonden ? Ik heb antwoorden in boeken gevonden, maar of ze allemaal "de" antwoorden waren.
Heb ik de antwoorden door nadenken gevonden. Ik heb antwoorden door nadenken gevonden, maar of ze allemaal "de" antwoorden waren.


Heb ik  antwoorden niet door boeken of niet door nadenken gevonden ? Ik heb antwoorden gewoon, zonder boeken en zonder nadenken gevonden, opeens waren er antwoorden.



Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 01-12-2020 13:28
Bodhiboom


Wat me tot nu toe opvalt, aan de boeddhistische lectuur, is dat er wel grote kwaliteit verschillen zijn.

Soms wordt het allemaal een beetje esoterisch, zweverig, vaag, abstract.

Soms komt men met heel interessante, praktische inzichten.

En soms allebei. Ik las zo'n boek van zo'n lama. Ik dacht zo,50 procent is totaal wazige onzin. Maar, die andere 50 procent is heel concreet, toepasbaar, helder.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 01-12-2020 16:08
Heb ik  antwoorden niet door boeken of niet door nadenken gevonden ? Ik heb antwoorden gewoon, zonder boeken en zonder nadenken gevonden, opeens waren er antwoorden.

Gevonden of gekregen?
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 01-12-2020 22:47

Je hebt verschillende soorten gelovigen.
Je hebt gelovigen. Zij geloven het, omdat boeddha het gezegd heeft.
Je hebt ook gelovigen omdat ze het zelf gezien hebben, maar nog niet volledig onder de knie hebben.
Je hebt ook mensen. Zij geloven niet zomaar iets louter omdat boeddha het gezegd heeft. Ze hebben het ook zelf nog niet gezien. Maar ze willen het zelf onderzoeken.

Je hebt ook mensen. Zij geloven niet zomaar iets louter omdat boeddha het gezegd heeft. Ze hebben het ook zelf nog niet gezien. Maar ze willen het zelf onderzoeken.


Zo wilde de Boeddha het ook. Dat zijn de echte boeddhisten

De rest zijn meelopers.

Wij zijn die OG boeddhisten
Titel: Re: Verzet
Bericht door: gouden middenweg & de wilde natuur op 01-12-2020 23:48
Een gezond verlangen bestaat misschien wel.

Dat wat het hart wil, en dat wat het hoofd wil.
Ik denk dat het normaal is dat we in de war zijn omtrent bepaalde zaken in het boeddhisme.
Heel simpel gezegd, natuurlijk bestaat er gezond verlangen. Natuurlijk bestaat er vervulling.


Maar dit is een boeddhaforum en dus bekijken we verlangen vanuit een andere invalshoek, namelijk de fundamenteel onbevredigende aard van verlangen.
En waarom ? Omdat boeddha zegt dat hij iets heeft ontdekt dat niet relatief bevredigend is maar juist onovertroffen.


Wat hij gevonden heeft is niet iets intellectueels, het is ook niet een goed gevoel. Zie voor jezelf, want hoe zou je er over kunnen praten als je het niet voor jezelf gezien hebt.


Het is niet zo dat we verlangen enkel en alleen vanuit één invalshoek kunnen benaderen, neen, de andere invalshoeken blijven ook aanwezig. Als je morgen ziek bent ga je ook naar de dokter en neem je ook medicijnen. En hoop je dat het een goede dokter is en dat je de juiste medicijnen krijgt.
En als je een job hebt of zoekt, dan wil je ook dat het bij je past en dat je door je job vervulling  krijgt.
Of dat je een zielsrelatie in je leven ontmoet.


En toch zegt boeddha, wat ik gevonden heb, overstijgt dit allemaal.
Ongeacht of er nu wel of niet een goede dokter, juiste medicijn, vervullende job, zielsrelatie aanwezig is in je leven.


Je hoeft niet voor jezelf omwille van religieuze redenen een kwellend leven te scheppen.
En toch ontmoet iedereen in zijn leven kwellingen. Maar ga het nu ook niet nog eens zelf verergeren omwille van verkeerde motieven.


En tegelijkertijd : Boeddha zegt, zoek de definitieve oplossing niet op de verkeerde plaats. Zoek het niet bij zaken die je alleen relatief voordeel oplevert.
Wil dat dan zeggen dat je niet naar de dokter mag gaan, of gaan schuilen voor de regen, of geen opleiding mag volgen, of geen relaties mag beginnen.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 02-12-2020 20:31
Wat ik belangrijk vind van verlangen is dat het mij wat leert. Hoe anders kan ik leren?

Uitdoven van verlangens heeft pas zin als ik voldoende weet. De vraag is dan wanneer weet ik genoeg?

Als ik mijn ego wil opgeven? Als ik weet dat ik mijn ego beter kan opgeven?
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 02-12-2020 23:04
Je hoeft niet voor jezelf omwille van religieuze redenen een kwellend leven te scheppen.

Moet je zelf weten, als je het mij maar niet oplegt haha

Ja, over dat verlangen. Het punt is een beetje, mensen interpreteren dat woord dan anders. Mensen lezen er iets anders in. Ik denk alleen wel dat Boeddha een sterk punt heeft. Kijk, je kan best heel graag heel goed ergens in willen worden. Maar, zodra het je echt bij de keel grijpt, dan wordt het denk ik het soort van verlangen, waar Boeddha het over heeft. Zodra je er last van gaat hebben, ik denk dat dat het criterium is. Zodra het gaat branden.

Maar, ergens naar uit kijken, is iets anders dan verlangen. Ik kijk er naar uit, om naar de film te gaan. Is iets anders dan : ik wil rockster worden en als dat niet lukt, wil ik dood.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: gouden middenweg & de wilde natuur op 03-12-2020 15:09
Wat ik belangrijk vind van verlangen is dat het mij wat leert. Hoe anders kan ik leren?

Uitdoven van verlangens heeft pas zin als ik voldoende weet. De vraag is dan wanneer weet ik genoeg?

Als ik mijn ego wil opgeven? Als ik weet dat ik mijn ego beter kan opgeven?


het uitdoven van verlangens is een religieus credo. Ik zie bij mezelf dat ik dat zeker ook op een onbegrepen wijze in leven heb proberen te integreren. Een soort nep boeddha spelen.
Wat totale nonsens is. wat gewoon namaak, fake is.


Je kunt verzet hebben, je kunt fake hebben, je kunt ook nieuwsgierigheid hebben.


Ik constateer wel dat een deel van mijn lijden gestuurd is door mijn innerlijke dialoog. Ik kan in dat denken stappen en mijn lijden ten volle beleven. 
Ik zie ook dat ik voedsel kan geven aan mijn frustraties, woede, verwarring. Maar ook het omgekeerde dat het kan losgelaten worden.


Ik zie voor mezelf dat de innerlijke dialoog over religieuze zaken achteraf, hersenspinsels blijken te zijn. Mijn vermoeden is dat dit voor iedereen voor een deel zal zijn. Dat dit ook gewoonweg een deel is van het mens zijn. We kunnen daar niet aan ontsnappen.
Door die hersenspinsels kunnen we zaken missen. Maar ook dat is normaal. Het maakt deel uit van het proces.


Religie is geen wondermedicijn dat ons plots doet ontsnappen aan de menselijke realiteit. Maar kan wel een waardevol hulpinstrument blijken te zijn.
Ik denk niet dat iemand ontsnapt aan de keerzijde van de medaille, namelijk  dat religie ons ook op het verkeerde spoor kan en zal zetten.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: bolletje op 03-12-2020 16:07
Ik denk dat je een punt heb


Ik denk dat boeddhisme meer gewoon een strategie is. Maar, het biedt nog geen garantie op slagen. Snap je wat ik bedoel ? Het leert je te onderzoeken. Het doet aan zelfonderzoek. In die zin is het een soort therapie. Maar, dat zegt nog niet. Wij hebben niet minder verlangens, lusten, en woede, dan andere mensen. Wij zijn er alleen op een boeddhistische manier naar het kijken en proberen er anders op te responderen. Voor zover dat lukt. Niemand zegt dat dit altijd goed lukt. We doen alleen ons best
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 03-12-2020 17:07
Ik constateer wel dat een deel van mijn lijden gestuurd is door mijn innerlijke dialoog. Ik kan in dat denken stappen en mijn lijden ten volle beleven. 
Ik zie ook dat ik voedsel kan geven aan mijn frustraties, woede, verwarring. Maar ook het omgekeerde dat het kan losgelaten worden.

Ik zie voor mezelf dat de innerlijke dialoog over religieuze zaken achteraf, hersenspinsels blijken te zijn. Mijn vermoeden is dat dit voor iedereen voor een deel zal zijn. Dat dit ook gewoonweg een deel is van het mens zijn. We kunnen daar niet aan ontsnappen.
Door die hersenspinsels kunnen we zaken missen. Maar ook dat is normaal. Het maakt deel uit van het proces.

Ja hersenspinsel op hersenspinsel, en de waarheid druk ik ermee weg.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 03-12-2020 17:08
Mooi gezegd GM&WN...

Maar ik zou niemand aanraden om op een boeddhistische manier te gaan kijken. Ik zou zeggen neem het boeddhisme in je op, verteer het en maak het je eigen. Dan zal je zien dat jouw manier van kijken veranderd, maar nog steeds jou manier van kijken blijft, in plaats van dat je zo af en toe een boeddhistisch brilletje opzet.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: gouden middenweg & de wilde natuur op 04-12-2020 22:22
Ik constateer wel dat een deel van mijn lijden gestuurd is door mijn innerlijke dialoog. Ik kan in dat denken stappen en mijn lijden ten volle beleven. 
Ik zie ook dat ik voedsel kan geven aan mijn frustraties, woede, verwarring. Maar ook het omgekeerde dat het kan losgelaten worden.

Ik zie voor mezelf dat de innerlijke dialoog over religieuze zaken achteraf, hersenspinsels blijken te zijn. Mijn vermoeden is dat dit voor iedereen voor een deel zal zijn. Dat dit ook gewoonweg een deel is van het mens zijn. We kunnen daar niet aan ontsnappen.
Door die hersenspinsels kunnen we zaken missen. Maar ook dat is normaal. Het maakt deel uit van het proces.

Ja hersenspinsel op hersenspinsel, en de waarheid druk ik ermee weg.
ik bemerk bij mezelf dat ik het enorm moeilijk heb om bepaalde werk gerelateerde zaken los te laten. Het is verbonden met eer en glorie, maar ook met beslissingsvrijheid. Ik ervaar het als een nederlaag. Het verzet dat ik ervaar is ook lichamelijk van aard.


Soms heb je zaken die vooral in mijn hoofd spelen, soms zijn het zaken die vooral lichamelijk spelen. Het moeilijkste om los te laten zijn juist de zaken die op beide vlakken spelen.


ik zie dat ik weinig motivatie heb om het los te laten. Loslaten lijkt terechtkomen in een zwart gat.
Er aan denken geeft me enorm veel adrenaline, en juist dan kan ik moeilijk mijn gedachten ordenen en mijn lichaam tot rust brengen. Het is een soort zichzelf voedende spiraalbeweging. Mijn gedachten geven voeding aan de adrenaline, en de adrenaline stuurt mijn gedachten in een bepaalde richting. Waardoor ik alweer een adrenaline stoot krijg.


Ik zie ook dat bij mij humor en beweging helpt om de spiraal te onderbreken, samen met het versterken van de motivatie en het verder versterken van het relativeren van zaken.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 05-12-2020 02:07

ik bemerk bij mezelf dat ik het enorm moeilijk heb om bepaalde werk gerelateerde zaken los te laten. Het is verbonden met eer en glorie, maar ook met beslissingsvrijheid. Ik ervaar het als een nederlaag. Het verzet dat ik ervaar is ook lichamelijk van aard.


Soms heb je zaken die vooral in mijn hoofd spelen, soms zijn het zaken die vooral lichamelijk spelen. Het moeilijkste om los te laten zijn juist de zaken die op beide vlakken spelen.


ik zie dat ik weinig motivatie heb om het los te laten. Loslaten lijkt terechtkomen in een zwart gat.
Er aan denken geeft me enorm veel adrenaline, en juist dan kan ik moeilijk mijn gedachten ordenen en mijn lichaam tot rust brengen. Het is een soort zichzelf voedende spiraalbeweging. Mijn gedachten geven voeding aan de adrenaline, en de adrenaline stuurt mijn gedachten in een bepaalde richting. Waardoor ik alweer een adrenaline stoot krijg.


Ik zie ook dat bij mij humor en beweging helpt om de spiraal te onderbreken, samen met het versterken van de motivatie en het verder versterken van het relativeren van zaken.

Ik hoef nooit lang te twijfelen om de verkeerde beslissing te nemen.

Maar nu leef ik het leven dat ik vind dat bij me past. Wie kan dat nou zeggen?

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 05-12-2020 10:05
ik zie dat ik weinig motivatie heb om het los te laten. Loslaten lijkt terechtkomen in een zwart gat.

Het is waar dat als je erg veel loslaat dat je dan je verbintenissen en motivatie kwijtraakt. Het is een kunst om je persoonlijke energie te bewaren terwijl je veel dingen loslaat.

Citaat
Er aan denken geeft me enorm veel adrenaline, en juist dan kan ik moeilijk mijn gedachten ordenen en mijn lichaam tot rust brengen. Het is een soort zichzelf voedende spiraalbeweging. Mijn gedachten geven voeding aan de adrenaline, en de adrenaline stuurt mijn gedachten in een bepaalde richting. Waardoor ik alweer een adrenaline stoot krijg.

Dit klinkt mij wel bekend in de oren. Als ik bezig ben met concepten ontwerpen dan wil ik nog wel eens in een cyclus terecht komen waarin gedachten opwinding teweeg brengen, en dan komt er adrenaline, en dan gaan mijn gedachten razen, komt er meer opwinding, en zo. Dat heeft gewoonlijk te maken met te gehecht zijn aan het onderwerp.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 05-12-2020 12:03
ik bemerk bij mezelf dat ik het enorm moeilijk heb om bepaalde werk gerelateerde zaken los te laten. Het is verbonden met eer en glorie, maar ook met beslissingsvrijheid. Ik ervaar het als een nederlaag. Het verzet dat ik ervaar is ook lichamelijk van aard.

Zeer herkenbaar, vooral ook dat werk gerelateerde. Ik heb het een tijd zo erg gehad dat ik als ik mijn werk deed volledig onbewust ging, en als ik mijn werk niet deed mij volledig ongelukkig vond dat ik weer zo onbewust was gegaan, waardoor ik in een zichzelf versterkende spiraal terecht kwam (als ik aan het werk ging moest ik wel heel onbewust gaan voor dat ongenoegen, anders kon ik niet werken, waardoor het ongenoegen achteraf nog sterker werd, nog meer onbewust gaan nodig was, ...) en helemaal gevangenen kwam te zitten in de zelf toegevoegde dualiteit en dus het zelf toegevoegd lijden.

Telkens ik niet werkte ging ik zo op in het afwijzen van mezelf (omdat ik zo opging in dat werk) dat ik nooit eens niet meer in iets opging.

Op een gegeven moment heb ik mij verzoend met dit opgaan in het werk in plaats van dat mijn onvrede er mee lijden bleef toevoegen aan de momenten dat ik niet aan het werken was. Nog steeds ga ik helemaal op in het werk, maar na het werk glijdt dit nu helemaal van mij af. Het is geen probleem meer, het is wat het is.

Het heeft geen zin te vechten tegen ergens in opgaan, het heeft alleen maar zin te ontdekken dat wat je werkelijk bent er altijd is, of er nu iets volledig opgaat in iets of niet. Maar dit ontdekken kan maar als je af en toe eens niet helemaal in iets opgaat, ook eens niet in het ongelukkig, teleurgesteld zijn over jezelf of het afwijzen van jezelf.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 10-12-2020 17:58
“Het ontdekken wat je werkelijk bent”

Dat schijnt een doel op zich te zijn voor het boeddhisme, inzicht in de ware zelf.

Maar een zelfstandige zelf bestaat waarschijnlijk niet.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 10-12-2020 18:59
“Het ontdekken wat je werkelijk bent”

Dat schijnt een doel op zich te zijn voor het boeddhisme, inzicht in de ware zelf.

Maar een zelfstandige zelf bestaat waarschijnlijk niet.

Inderdaad. Er bestaat geen zelf.
Dus wat je werkelijk bent, is geen zelf, niet iets aflijnbaar, niet ik, niet mijn, niet mijn zelf. M.a.w. wat ik werkelijk ben, wat jij werkelijk bent, wat een stoel werkelijk is, er is daar geen onderscheid in.

De ontdekking is dat die wat aan het ontdekken is, geen zelfstandig bestaan heeft, niet werkelijk afzonderlijk bestaat.
Toch is dit een heuze ontdekking. Maar iets dat ontdekt kan worden, niet iets dat befilosofeerd moet worden .
.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 10-12-2020 19:14
“Het ontdekken wat je werkelijk bent”

Dat schijnt een doel op zich te zijn voor het boeddhisme, inzicht in de ware zelf.

Er is een sutra die zegt dat men niet teveel zelfonderzoek moet doen, dat diegenen die zich hierin verdiepen foute visie over de zelf ontwikkelen. Maar er zijn echter ook niet-boeddhistische spirituele meesters uit het recente tijdperk die juist erg op zelfonderzoek aansturen.

Citaat
Maar een zelfstandige zelf bestaat waarschijnlijk niet.

Ja. Ken je de vergelijking met de strijdwagen? Zeg je hebt een strijdwagen, en je verwijdert de railing, is het nog steeds een strijdwagen? Wat als je een wiel verwijdert, of een as? Uiteindelijk kom je erachter dat het concept ‘strijdwagen’ bestaat uit een aantal onderdelen die harmonieus samenwerken.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 10-12-2020 19:49
“Het ontdekken wat je werkelijk bent”

Dat schijnt een doel op zich te zijn voor het boeddhisme, inzicht in de ware zelf.

Maar een zelfstandige zelf bestaat waarschijnlijk niet.

Inderdaad. Er bestaat geen zelf.
Dus wat je werkelijk bent, is geen zelf, niet iets aflijnbaar, niet ik, niet mijn, niet mijn zelf. M.a.w. wat ik werkelijk ben, wat jij werkelijk bent, wat een stoel werkelijk is, er is daar geen onderscheid in.

De ontdekking is dat die wat aan het ontdekken is, geen zelfstandig bestaan heeft, niet werkelijk afzonderlijk bestaat.
Toch is dit een heuze ontdekking. Maar iets dat ontdekt kan worden, niet iets dat befilosofeerd moet worden .
.

Misschien dat een ‘bezitsrelatie’ gewoon onwerkelijk is, iets dat in het hoofd betekenis kan hebben, maar in werkelijkheid geen betekenis heeft. Niets bezit iets.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 10-12-2020 19:50
“Het ontdekken wat je werkelijk bent”

Dat schijnt een doel op zich te zijn voor het boeddhisme, inzicht in de ware zelf.

Er is een sutra die zegt dat men niet teveel zelfonderzoek moet doen, dat diegenen die zich hierin verdiepen foute visie over de zelf ontwikkelen. Maar er zijn echter ook niet-boeddhistische spirituele meesters uit het recente tijdperk die juist erg op zelfonderzoek aansturen.


Het kan ontnuchterend werken, zelfonderzoek, maar kan je ook gebonden houden aan zelfaandacht.

Citaat

Citaat
Maar een zelfstandige zelf bestaat waarschijnlijk niet.

Ja. Ken je de vergelijking met de strijdwagen? Zeg je hebt een strijdwagen, en je verwijdert de railing, is het nog steeds een strijdwagen? Wat als je een wiel verwijdert, of een as? Uiteindelijk kom je erachter dat het concept ‘strijdwagen’ bestaat uit een aantal onderdelen die harmonieus samenwerken.

Dat is iets van identiteit, iets dat eigenlijk alleen als idee bestaat.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 10-12-2020 21:46
Het kan ontnuchterend werken, zelfonderzoek, maar kan je ook gebonden houden aan zelfaandacht.

Zelfonderzoek indien het slaagt (je vindt een zelf) geeft aanleiding tot onjuiste visie, alleen als het zelfonderzoek mislukt (je vindt geen zelf) bevrijdt het van zowel foute als juiste visie. Het bevrijdt je uit elke categorie.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 10-12-2020 21:52
Misschien dat een ‘bezitsrelatie’ gewoon onwerkelijk is, iets dat in het hoofd betekenis kan hebben, maar in werkelijkheid geen betekenis heeft. Niets bezit iets.

Is nog steeds gefilosofeer.

Ontdek gewoon wat niet-zelf is. Dit ontdekken gaat dieper dan betekenis of geen betekenis, bezit of geen bezit, hoofd of geen hoofd, concept of geen concept, doel of geen doel, ervaring of geen ervaring.




Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 11-12-2020 04:30
Misschien dat een ‘bezitsrelatie’ gewoon onwerkelijk is, iets dat in het hoofd betekenis kan hebben, maar in werkelijkheid geen betekenis heeft. Niets bezit iets.

Is nog steeds gefilosofeer.

Ontdek gewoon wat niet-zelf is. Dit ontdekken gaat dieper dan betekenis of geen betekenis, bezit of geen bezit, hoofd of geen hoofd, concept of geen concept, doel of geen doel, ervaring of geen ervaring.

Je beschrijft een ervaring na de fase van filosoferen. Zal die er zijn zonder filosoferen? Of blijft deze weg door filosoferen?

Het kan ontnuchterend werken, zelfonderzoek, maar kan je ook gebonden houden aan zelfaandacht.

Zelfonderzoek indien het slaagt (je vindt een zelf) geeft aanleiding tot onjuiste visie, alleen als het zelfonderzoek mislukt (je vindt geen zelf) bevrijdt het van zowel foute als juiste visie. Het bevrijdt je uit elke categorie.

Je duidt een soort bevrijding uit dualismes. Zijn dualismes voor jou “filosoferen”?
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 11-12-2020 09:18
Ik verwoord het liever als een niet-ervaring en voorafgaand aan het filosoferen.

Voorafgaand omdat het er al is en dus enkel kan ontdekt worden door weg te nemen, inclusief het wegnemen van het gefilosofeer. Filosoferen is nog meer betekenissen toevoegen, betekenissen op betekenissen. Zoiets kan bepaalde betekenissen helpen relativeren, maar kan niet uit de betekenissen helpen geraken. Een ervaring kan uit de betekenissen helpen geraken, maar kan niet uit de ervaringen helpen geraken.

Daarom dat wat ontdekt kan worden, in de zin van ont-dekken, het ontdoen van alle bedekking, die van betekenissen en uiteindelijk ook die van ervaring, dat is iets dat vooraf is. Het is niet iets dat bereikt kan worden, achteraf. Het kan niet bereikt worden door iets te doen of iets te laten.

Dualismen zijn betekenissen. Het zijn dingen die de geest creëert, opdeelt. Het heeft zijn zin in de wereld van de betekenissen, maar ook maar enkel daar. Het heeft zijn zin in het weten welke kinderen ik van school moet halen en in welke mond ik voedsel moet steken. Het heeft dus heel wat praktisch nut. Maar het heeft geen zin in ontdekken wat vooraf gaat aan betekenissen. Filosoferen is meta-dualisme. Dualisme gebruiken om over dualisme te gaan jongleren.

Ik ben niet tegen filosoferen. Filosoferen kan je brengen op de grens, het falen van de filosofie, vaak is dat nodig om in te zien dat er geen weg uit is en om het dan uiteindelijk los te laten.

Dat is de zin van een Koan in de Zen. Het doet beroep op je betekenisgeven, maar niet om het betekenisgeven aan te scherpen, maar om het tot zijn grens te krijgen. Pas als de grens bereikt wordt en men zich gevangen voelt, kan er iets anders gebeuren. Maar in dat gebeuren moet wel het betekenisgeven eerst wegvallen.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 11-12-2020 18:25
Fundamenten van normen

Een denksysteem dat de mens een basis moet verschaffen bij allerlei existentiële problemen, zal een bepaalde opbouw nodig hebben.

Het fundament kan de metafysica zijn, maar dan is dat speculatie als basis. Het fundament kan de fysica zijn, meetexperimenten, dan zijn de fenomenen de basis. Ik wijs die beide af. Speculatie omdat fantasie geen grond verdient te zijn voor een helpend denksysteem, en fenomenen omdat die geen waarden representeren. Een helpend denksysteem heeft waarden nodig.

Bij waarden denken we aan normen, en normen kunnen volkomen willekeurig zijn, wat geen conflictloze houvast geeft.

Fundamenten van normen, zoals bijvoorbeeld Immanuel Kant ons gaf, zijn nog steeds afhankelijk van een voorkeur in menstype, de consequente mens. We kunnen ons ook moeilijk een helpend denksysteem voorstellen, dat niet consequente toegepast zou moeten worden, om te assisteren bij existentiële vraagstukken.

Een heel andere benadering is die van het zoeken naar verlichting die niet hangt aan een specifiek denksysteem. Die eerder het loslaten van hersenspinsels voorstaat.

Laten we de “norm” van ‘verlichting als doel’ eens als fundament beschouwen.

Logisch is verlichting en niet verzwaring een oplossing voor levensvraagstukken, alleen kan ik bedenken dat de zware boodschappen wel door een karretje gedragen kunnen worden, maar dan iemand de tijd, energie en grondstoffen voor het karretje weer heeft te dragen. Of het licht kan aan, maar de stroomrekening moet betaald worden.

Verlichting als doel lijkt daarmee praktisch gezien een technische of economische uitdaging.

Van de technische en economische vooruitgang weten we dat dit een keerzijde heeft, en met verlichting moet dus een ander doel gegeven zijn dan gemak.

Als “norm” voor levensvraagstukken zouden we ons niet op gemak moeten richten. Maar waarop dan wel? Op het totaal opgeven van pretenties van een ego? We zijn nog steeds aan het denken over “oplossingen” en het “probleem” is dan precies dat we aan oplossingen denken, waarmee we de ego status geven?

Dan hebben we een theoretische oplossing die geen oplossing mag zijn. Omdat we al verkeerd zijn met bepalen van het probleem. Er is geen helpend denksysteem nodig.

De ervaring leert dat problemen zich niet vanzelf oplossen, en het zoeken naar oplossingen lijkt me logisch. Het weghalen van pretenties van een ego is een mogelijkheid, al heeft het iets weg van fatalisme.

Als zowel de praktische norm van verlichting als doel, als de theoretische norm van opgeven van de ego niet volstaan, wat voor norm kan er dan overblijven?
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 12-12-2020 10:47
OBNTS,

Ik heb je bericht 3 maal gelezen en begrijp er nog steeds niets van.
Ik heb ook geen idee waar je naartoe wil?
En ook geen idee of het een reactie is op hetgeen ik hierboven schreef?

Indien wel, dan heb ik er maar één ding op te zeggen: maak het niet zo complex.
Mediteer gewoon, of doe wat aan zelfonderzoek, maar op zo'n manier dat het het redeneren tot een halt brengt.
Dan kan er iets ontdekt worden, waar geen redeneringen, woorden en houvasten meer voor nodig zijn.

Als je daar over wilt gaan communiceren weer wel, maar ja, dat communiceren erover is niet de eerste stap, de eerste stap is de ontdekking.

Als zowel de praktische norm van verlichting als doel, als de theoretische norm van opgeven van de ego niet volstaan, wat voor norm kan er dan overblijven?

Geen enkele norm hoeft er over te blijven, ze moeten allemaal losgelaten worden wil er ontdekken zijn van het normloze, het buiten categorie van praktisch en theoretisch. Normen zijn toegevoegd door de geest, neem alles wat de geest toevoegt weg, en stel vast wat er overblijft.

Maar voor alle duidelijkheid: normen hoeven niet losgelaten worden in de gewone, relatieve, dagdagelijkse wereld. Daar hebben ze hun nut, maar enkel daar. Niet in het ontdekken van wat je werkelijk bent, niet in het ontdekken van verlichting.

Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 12-12-2020 13:14
Dorje en anderen,

Het ging om de ontdekking dat je praktische verlichting hebt en theoretische verlichting, en jij praat over theoretische verlichting; als je dit dan dat.

Zowel praktische verlichting werkt niet, vanwege de keerzijde qua techniek en economie, en theoretische verlichting werkt ook niet omdat dit, zoals je ook aangeeft, niet met de dagdagelijkse levensvragen te maken heeft.

Wat blijft er dan over voor de gewone sterveling? Praktische verlichting is een doodlopende weg, en theoretische verlichting is niet voor stervelingen.

In dagblad trouw stond een Dingemans cartoon vandaag, dat je altijd nog kunt dagdromen, ja het biedt weinig houvast, is speculatief, is niet meetbaar, maar het is een afleiding.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Moesa op 12-12-2020 13:58
OBNTS?

Het gaat om de realiteit, eenmaal geaccepteerd, dan stopt het.

Dat doorrazen heeft geen zin, zinloos.

Doorgronden is de oplossing.

Toch nog veel last van ego? Die is er niet

Groet Moesa

Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 12-12-2020 14:16
Nu ja, praktische verlichting is tenminste deels mogelijk. Men kan zoeken naar vrede door middel van het loslaten van verlangens, het herkennen van de tijdelijkheid in de dingen, en het erkennen van de dood. Dan kom je uit bij een soort grond van het bestaan, een basis. Ik zal niet zeggen dat het de verlichting is, maar het is een staat van zijn waarin dit bestaan niet meer zo zwaar weegt, en die vrede is toch een reden waarom veel mensen het boeddhisme gaan verkennen.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Moesa op 12-12-2020 14:30
Citaat
Nu ja, praktische verlichting is tenminste deels mogelijk. Men kan zoeken naar vrede door middel van het loslaten van verlangens, het herkennen van de tijdelijkheid in de dingen, en het erkennen van de dood.


Juist, het erkennen van de dood en je daar een voorstelling van maken. Heb het genoeg gedaan, zeker na de diagnose kanker ( zeker toen ik de uitslag niet wist). Nu nog als ik mijn ego opgeef ( zit nu nadat ik genezen ben in een nog moeilijkere periode), mediteer ik op de dood en weet dat het realiteit is.



Citaat
Dan kom je uit bij een soort grond van het bestaan, een basis. Ik zal niet zeggen dat het de verlichting is, maar het is een staat van zijn waarin dit bestaan niet meer zo zwaar weegt, en die vrede is toch een reden waarom veel mensen het boeddhisme gaan verkennen.


Klopt, boeddhisme begint steeds interessanter te worden. Ik heb dit bemerkt bij het medisch team, alles wat ik rondom ( genezing) boeddhisme heb gedaan ( en ja de geest kan genezen) komt als een "licht". Sommige willen leren mediteren ( ego en ziekte) en inzichten verkrijgen over ziekte ( ook realiteit in het leven)

Over ego:

Het ego wil altijd erkent worden, je kan niet zonder, het ligt eraan wat de intenties van het ego zijn.

Het is zo:

Eerst mediteren ( ademhaling), zonder doel, dan komt het begrip in het leven, voel je dat alles één is. Je hoeft er niets voor te doen, als alleen maar te zitten en te ademen.  Het lijkt wel of door te zitten, de hersenen nieuwe wegen gaan maken voor nieuwe dingen, zo kan het oude ego plaatsmaken voor een nieuw ego ( helaas). En ja er is een éénheidsgevoel en ervaring, dat is zonder ego.

Warme meditatiegroet

Moesa

Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 12-12-2020 16:48
Ik heb niet meer dan verhaaltjes over verlichting, theorie, misschien dat soms iemand van de stervelingen verlichting krijgt, maar tot die tijd moet je toch wat?

Dan is de vraag dus waar je je praktisch op kunt richten. Dagdromen?
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Moesa op 12-12-2020 17:23
Citaat
Dan is de vraag dus waar je je praktisch op kunt richten. Dagdromen?

Gericht visualiseren dat werkt ook echt. Bij mij is het gelukt bij tumoren eruit te "denken". Misschien een idee om een verlicht persoon van jezelf te maken, zie het voor je. Ik doe dat vaak om het via de "ogen van boeddha" te zien. Had vorige week een situatie ( boos op iemand), toen ik diegene hoorde ben ik gaan zitten, ogen dicht, ervaren en door de ogen van boeddha te bezien. Mooie is, maandag kreeg ik een vriendelijk persoon te horen ( iemand die altijd nors is). Heb in die visualisatie niet de ander willen veranderen, maar wel mijn reactie patronen erop veranderd en daarop iemand uit het gezin ervoor beschermd.

Lichter leven kan zeker, dat is mijn overtuiging.

Warme groet Moesa
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Bodhiboom op 12-12-2020 17:40
Ik heb niet meer dan verhaaltjes over verlichting, theorie, misschien dat soms iemand van de stervelingen verlichting krijgt, maar tot die tijd moet je toch wat?

Dan is de vraag dus waar je je praktisch op kunt richten. Dagdromen?

Er is zeker meer dat kan dan alleen dagdromen. Je kan de leer van de Boeddha tot je nemen en in de praktijk brengen, door middel van het lezen van de sutra’s en ze te bediscussiëren totdat je er waarheid in hebt gevonden. Sommige sutra’s zullen tot je spreken en anderen weer niet, het is dus een kwestie om wat wijder te lezen.

De verlichting is een doel dat niet onmiddellijk binnen bereik ligt. De Boeddha deed er zelf zes jaar over, van ascese en studie en meditatie, en hij had grootse talenten en zette zich er volledig voor in. Maar wij kunnen zijn pad wel een stukje volgen, en wat meer vrede en minder gehechtheid vinden.

Ik zou je aanraden om ook eens te kijken naar het vinden van een echte leraar. Bezoek een meditatie centrum, en spreek eens met de mensen die de meditaties daar leiden. Misschien is er een cursus die je kan volgen.

[edit] Moesa ik heb even je quotes gefixed, verder niks veranderd, hoop dat je het niet erg vind.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 12-12-2020 17:43
Verlichting is niet iets praktisch, noch iets theoretisch. Het is buiten categorie van zowel praktisch als theoretisch.

Verlichting is niet gericht op het dagelijkse leven te verlichten, noch heil te vinden in een niet-dagelijks-leven-gerichtheid, dus een theoretisch model.

Verlichting gaat om ontdekken wat Werkelijkheid is (niet theoretisch, maar in directe ervaring) en om dit ontdekte zo transparant mogelijk (een licht worden voor de wereld) te laten schijnen in het dagelijks leven, opdat het voor anderen ook helder kan worden dat het dagdagelijkse leven niet verlicht kan worden, noch een theoretisch model iets werkelijk kan verlichten, maar dat er iets te ontdekken valt dat buiten categorie van dagelijks leven en theorie staat, buiten categorie van sterven en dood, buiten categorie van lijden en jezelf bevrijden van lijden.

Dat is wat een sterveling kan ontdekken als het ontdekt dat wat hij werkelijk is geen sterveling is.

Tot die tijd kan je mediteren (tot kalmte komen in je geest) en onderzoeken (tot wijsheid komen), beiden hebben een praktisch nut: minder lijden toevoegen aan het leven. Maar uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch eindpunt te behalen waar het leven vrij zou zijn van lijden. Dat is en zal altijd theoretisch blijven. Wat in kalmte en wijsheid ontdekt kan worden, is niet het einde van het lijden, maar dat wat buiten categorie van zowel lijden als bevrijding van lijden staat. Als je dat ontdekt hebt, weet je wat je werkelijk bent, gaat het lijden in het leven gewoon verder, gaat het dagelijkse leven gewoon verder, maar wordt gewoon niet meer vastgehouden aan die "ik" te zijn die lijdt.

Theorie, verhaaltjes heb je dus niet nodig. Waar je je kan op richten is op meditatie en onderzoek, maar als het even kan zonder een doel te willen bereiken, gewoon meditatie om de meditatie, onderzoek om het onderzoek, alleen als alle doelen en streven worden verlaten, kan er uiteindelijk iets ontdekt worden dat er al is (dus niet als doel gesteld kan worden, en ook niet naar gestreefd kan worden).

En ook bovenstaande kan je best allemaal laten vallen (anders wordt het weer aangenomen als verhaal of theorie). Gewoon: mediteren én onderzoeken én openstaan voor ontdekken in plaats van iets te willen maken/bereiken.
Dat is alles dat nodig is.

Niet voldoende?




Titel: Re: Verzet
Bericht door: Moesa op 12-12-2020 17:49
Citaat
Verlichting is niet iets praktisch, noch iets theoretisch. Het is buiten categorie van zowel praktisch als theoretisch.

Verlichting is niet gericht op het dagelijkse leven te verlichten, noch heil te vinden in een niet-dagelijks-leven-gerichtheid, dus een theoretisch model.

Verlichting gaat om ontdekken wat Werkelijkheid is (niet theoretisch, maar in directe ervaring) en om dit ontdekte zo transparant mogelijk (een licht worden voor de wereld) te laten schijnen in het dagelijks leven, opdat het voor anderen ook helder kan worden dat het dagdagelijkse leven niet verlicht kan worden, noch een theoretisch model iets werkelijk kan verlichten, maar dat er iets te ontdekken valt dat buiten categorie van dagelijks leven en theorie staat, buiten categorie van sterven en dood, buiten categorie van lijden en jezelf bevrijden van lijden.

Dat is wat een sterveling kan ontdekken als het ontdekt dat wat hij werkelijk is geen sterveling is.

Tot die tijd kan je mediteren (tot kalmte komen in je geest) en onderzoeken (tot wijsheid komen), beiden hebben een praktisch nut: minder lijden toevoegen aan het leven. Maar uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch eindpunt te behalen waar het leven vrij zou zijn van lijden. Dat is en zal altijd theoretisch blijven. Wat in kalmte en wijsheid ontdekt kan worden, is niet het einde van het lijden, maar dat wat buiten categorie van zowel lijden als bevrijding van lijden staat. Als je dat ontdekt hebt, weet je wat je werkelijk bent, gaat het lijden in het leven gewoon verder, gaat het dagelijkse leven gewoon verder, maar wordt gewoon niet meer vastgehouden aan die "ik" te zijn die lijdt.

Theorie, verhaaltjes heb je dus niet nodig. Waar je je kan op richten is op meditatie en onderzoek, maar als het even kan zonder een doel te willen bereiken, gewoon meditatie om de meditatie, onderzoek om het onderzoek, alleen als alle doelen en streven worden verlaten, kan er uiteindelijk iets ontdekt worden dat er al is (dus niet als doel gesteld kan worden, en ook niet naar gestreefd kan worden).

En ook bovenstaande kan je best allemaal laten vallen (anders wordt het weer aangenomen als verhaal of theorie). Gewoon: mediteren én onderzoeken én openstaan voor ontdekken in plaats van iets te willen maken/bereiken.
Dat is alles dat nodig is.

Niet voldoende?

Goede uitleg Dorje. Het klopt voor mij ook, hoe meer werkelijkheid en die accepteren en de ladingen van het "object" ( personen en situaties etc), hoe lichter je leeft. Alles gaat naar het neutrale, het raakt je niet meer, er zijn geen disassociaties meer.

Groet Moesa
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 12-12-2020 17:57
Op zich kan mediteren en onderzoeken een praktisch doel zijn. Rust aan de ene kant heeft helaas onrust aan de andere kant. Eenzijdigheid straft zichzelf af. En een niet onderzocht leven, op de nadelen van eenzijdigheid denk ik dan, is het niet waard geleefd te zijn, zoals Socrates aangaf.

Als de theorie zegt dat verlichting het einde van het onderzoek is, is het ook het einde van het leven. Geen sterveling zou dat als doel moeten hebben.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 12-12-2020 18:25
Er is geen theorie die iets zegt. Er is iemand die er theorie van maakt omdat hij niet ontdekken wil.

Verlichting is ook geen einde van het leven. Het leven gaat gewoon door, in rust en in onrust, verlichting verandert daar niets aan. Verlicht licht op wat niet onderhevig is aan rust en onrust. Maar sluit niets buiten, niet leven, noch dood. Het leven wordt verder geleefd om meer licht in de wereld te brengen, niet meer om het voor zichzelf te verlichten, niet meer om de dood te overwinnen.



Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 12-12-2020 18:45
en hoe weet je dat zo stellig dat het meer is dan theorie?

ik geloof niet dat het meer is dan theorie (bij jou). Voorbij de theorie is zwijgen volgens mij.

Er is geen reclame nodig.

Wat we kunnen doen in de praktijk, als stervelingen, dat kan onderzocht worden, niet datgene wat voorbij de theorie gaat.

Ik ben een sterveling.



Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 12-12-2020 19:51
ik geloof niet dat het meer is dan theorie (bij jou).

Gelukkig! Iets geloven heeft ook geen enkel nut.

One But Not The Same en Dorje zijn geboren. Wat geboren is zal sterven. Wat jij en ik werkelijk zijn is nooit geboren en zal dus ook niet sterven. Maar ook dat moet je niet geloven (van mij), maar het zou wel jammer zijn bij voorbaat niet te willen ontdekken wat je werkelijk bent.

Het gaat niet om mij, ook niet om jou, het gaat om iets te ontdekken. Wil je ontdekken? Of wil je je liever blijven inhouden met de OBNTS's en de Dorje's, en hun sterfelijkheid en hun onmogelijkheid om voorbij de theorie te geraken?


Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 12-12-2020 20:14
Het klopt voor mij ook,

Dat verbaast mij niet.

Goede uitleg Dorje.
...
hoe meer werkelijkheid en die accepteren en de ladingen van het "object" ( personen en situaties etc), hoe lichter je leeft. Alles gaat naar het neutrale, het raakt je niet meer, er zijn geen disassociaties meer.

Maar goed uitleggen kan ik niet, net als jij er ook niet zo goed in slaagt. Dat het leven lichter wordt ervaren voor die wat het ervaart is immers maar een neveneffect. Waar het uiteindelijk om gaat is dat er niet meer zo vastgepind wordt die wat het ervaart te zijn. Dat is verlichting. Maar dat vastpinnen is zo hardnekkig. Het is pas als deze hardnekkigheid (de eigenwaan "ik ben") volledig doorbroken is , dat er sprake is van verlichting. En pas dan zal de uitleg goed zijn. Pas dan gaat het leven gewoon door, maar staat het niet meer ten dienste van die wat ervaart en pas dan, hoewel er nog lijden ervaren wordt (rugpijn, honger, ziekte, sterven), is er niet iemand meer die lijdt: het enige echte einde van lijden.


Toevoeging voor One But Not The Same:
En dan volgt er niet persé zwijgen. Kijk maar naar wat de Boeddha ons achtergelaten heeft.



Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 13-12-2020 00:56
Alsof er helemaal geen film meer is, alleen nog maar reclame...
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 13-12-2020 09:16
Alsof er helemaal geen film meer is, alleen nog maar reclame...

Er waren eens 3 vrienden naar een scherm aan het kijken. Een vierde vraagt: "naar wat kijken jullie?". De eerste zegt "ik kijk naar de voetbal", de tweede zegt "ik kijk naar een groene grasvlakte", "de derde zegt "ik kijk naar de reclamepanelen die het veld afbakenen". "Is dat werkelijk zo?" zei de vierde, "Volgens mij kijken jullie allemaal gewoon naar een scherm".

Ga je je echt met de inhouden blijven bezig houden? Wil je echt niet ontdekken waarop al die inhouden waar je je bezig mee blijft houden op verschijnen?


Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 13-12-2020 09:32
Alsof er helemaal geen film meer is, alleen nog maar reclame...

Er waren eens 3 vrienden naar een scherm aan het kijken. Een vierde vraagt: "naar wat kijken jullie?". De eerste zegt "ik kijk naar de voetbal", de tweede zegt "ik kijk naar een groene grasvlakte", "de derde zegt "ik kijk naar de reclamepanelen die het veld afbakenen". "Is dat werkelijk zo?" zei de vierde, "Volgens mij kijken jullie allemaal gewoon naar een scherm".

Ga je je echt met de inhouden blijven bezig houden? Wil je echt niet ontdekken waarop al die inhouden waar je je bezig mee blijft houden op verschijnen?


Ik weet het gewoonweg niet. Mijn ervaring met “verlichting” is dat ik ontoerekeningsvatbaar werd, niet echt wat je zou moeten willen. Na voldoende ammoniakdampen kwam ik weer tot mijn “gewone” bewustzijn. Mijn inzicht is dat “verlichting” niet echt iets voor mij is, of ik moet mijn dagen in een gevangenis gaan slijten. Dus zoek ik nu iets buiten de verlichting, een praktische houvast.

Het menselijk bewustzijn als houvast, zoekt een fundament .
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Moesa op 13-12-2020 09:49
Citaat
Ik weet het gewoonweg niet.

Volstaat 'ik weet het gewoonweg niet' voor jou? Ik weet het niet zeggen en accepteren kan bevrijdend werken is mijn ervaring. Volgens mij leerde de boeddha dit ons ook.

Groet ( nog steeds onwetend) Moesa
Titel: Re: Verzet
Bericht door: one but not the same op 13-12-2020 10:21
Citaat
Ik weet het gewoonweg niet.

Volstaat 'ik weet het gewoonweg niet' voor jou? Ik weet het niet zeggen en accepteren kan bevrijdend werken is mijn ervaring. Volgens mij leerde de boeddha dit ons ook.

Groet ( nog steeds onwetend) Moesa

Ja, in principe wel. De rest is verbijzondering, en nergens voor nodig.
Titel: Re: Verzet
Bericht door: Dorje op 13-12-2020 13:17
Ok, fair enough.

Maar dan stel je best niet teveel vragen aan mij of negeer je best zo veel mogelijk wat ik schrijf. Ik heb altijd de neiging om de houvast weg te nemen, omdat deze uiteindelijk directe ervaring van de Werkelijkheid in de weg staat.

Uiteindelijk. Maar voor je die weg kan nemen, heb je die echt eerst wel nodig. Alleen kan ik die je niet bieden, buiten dan de algemeen geldende praktische houvast van mediteren, onderzoeken en toch ook een klein beetje openstaan, al is het maar een klein beetje, voor dat er iets te ontdekken valt dat geen houvast meer nodig heeft.

Maar verwerp je houvast (het vlot) niet te vroeg, dit is maar aan de orde als je de andere kant hebt bereikt, pas dan is het een beetje nutteloos om het vlot nog mee te liggen zeulen. Pas dan. Vermits je soms met eenheid en non-dualiteit goochelt, leek het mij aan de orde om de houvast alvast te temperen.

Ik wens je een behouden oversteek.