Zoals in mijn eerder reactie vermeld 3000 geinteresseerden op 16 miljoen inwoners en dat was een DOORSLAAND succes?
Ik zou zeggen een dergelijk statement doet me nogal denken aan een positiverend achteraf verkooppraatje.
Was het een succes omdat er in eerste instantie maar 300 waren verwacht?
Op een eo jongerendag, let wel alleen voor jongeren, kwamen er vorig jaar dertigduizend.
Dat ik intuitief het idee heb dat het een hype is, daar heb ik mijn redenen voor. Ik ken maar heel weinig mensen die serieus en aktief met Boeddhisme bezig zijn. In mijn omgeving
vermoedelijk 1 en ik kom veel mensen tegen vanwege mijn werk. Verder heb ik ook nog niet de indruk dat dat bij die mensen erg vruchtbaar is naar buiten toe. Dat kan het wel zijn voor het individuele persoonlijke leven, maar ik heb niet het idee dat het maatschappelijk gezien vruchtbaar is of zal worden.
En ik zou zo zeggen, als het om het fundamentele Boeddhisme gaat, het Boeddhisme dat heden ten dage het Ik van de mens niet als realiteit erkent, dan is dat maar goed ook, want anders zou het een ramp zijn, cq worden.
Dat wil niet zeggen dat ik er moeite mee heb of afkerig zou staan tegenover het verschijnsel zelf.
Een Change Your Mind Day zal zeker voor een aantal mensen een functie hebben voor hun persoonlijke ontwikkeling. Een ervaring die hen tot nadenken stemt. Ieder mens gaat zo zijn eigen weg, sommige mensen zijn voorlopers en anderen komen weer achterop.
That's life.
Zoals vermeld zou het zeer interessant zijn om te weten wat de bezoekers voor verwachtingen hadden bij deze dag , met wat voor gedachten ze gekomen zijn en weer gegaan en hoe ze hier over 3 en over 5 jaar tegen aankijken.
Als ik kijk naar de manier waarop er over meditatie wordt geschreven en gedacht en gedaan dan zou ik zeggen: We hebben als mensheid nog een heeeeeeele lange weg te gaan. Als ik het vergelijk met een lange wandeltocht dan zou ik zeggen: we hebben de deur waardoor we ooit naar buiten zullen gaan al ontdekt.
Ja, in mijn ogen is het vooral een hype, al willen andere mensen weer graag geloven dat het voor iets heel dieps en betekenisvols staat. Dat mogen ze van mij.
Nu is het zeker niet zo dat de mens – in het algemeen – zich al heel lang voor het spirituele interesseert, zelfs als dat zo zou zijn geweest dan wil dat nog niet zeggen dat dat Hypes zijn geweest. Er zijn wel tijden geweest dat mensen in de nieuwe geschiedenis zich zeer voor het spirituele hebben ge-interesseerd maar dat ging dan wel wat dieper en serieuzer als dat dat heden ten dage gebeurt. Geen meditatiefestivals op de grote weide.
.